//palheidfogel.gportal.hu
//palheidfogel.gportal.hu

„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.” Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:


Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16


 

 

Erm s pajzsom az R, benne bzik
szvem. Zsoltr 28,7

… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti."  Karl Barth

.


Theolgia, Trtnelem, Gradul, Zsoltr


Heidfogel Pl

lelkszi nletrajz - 2015


Csaldi Honlapom:

//heidfogel-domjan.gportal.hu

phfogel@gmail.com

 

 
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Elfelejtettem a jelszt
 

www.refzarszam.hu

shopify site analytics
 

Heidelbergi Kt 1563

 

II. HELVT HITVALLS

 

A GENFI EGYHZ KTJA

A GENEVAI Szent Gylekezetnek CATHE- CISMUSSA
 
Avagy A Christus tudomnyban gyermekeket tant  FORMATSKJA 

M.Ttfalusi Kis Mikls ltal 1695 esztend 

A Genfi Egyhz Ktja 1695 Ennek ismertetje.

Klvin Jnos: A Genfi Egyhz Ktja Ppa 1907.
www.leporollak.hu - Nmeth Ferenc munkja

Hermn M. Jnos: A Genfi Kt tja Kolozsvrig

- Fekete Csaba Kt, egyhz,tants 

 

IRTA: Klvin Jnos

 

KLVINRL IRTK

 

Klvin vfordulk

 

KARL BARTH 1886-1968

 

Bib Istvn

 

Biblia - s jszvetsg Prbakiads -

 

Bibliakiadsok, knyvek
Magyar biblikus irodalom

 

Biblia v, vek utn

 

Dr Csehszombathy Lszl
szociolgus 1925-2007

 

OSCAR CULLMANN 1902-1999

 

Egyhzi Zsinatok s Knonjai

 

FORRSMVEK

 

GALSI RPD
Jakab, az r testvre

 

A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...

Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .

E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben,  a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal


2. Evagliumi klvinizmus szerk Galsi rpd Klvin kiad

 

 

Dr GRGEY ETELKA lelkipsztor, ir

 

1. Kzssg az szvetsgben

2. Biblia s liturgia

3. Prtusok s mdek...

4. Isten bolondsga

5. li, li, lama sabaktani?

6. Minden egsz eltrt?

7. Siralmak s kzssg

 

HARGITA PL
reformtus lelkipsztor


Istvndi 1924-1996 Ppa

 

Keresztny filozfia

 

Dr (Kocsi) KISS SNDOR

 

Kommentr 1967 s

 

Dr KUSTR ZOLTN

 

MLIUSZ JUHSZ PTER
1532-1572

 

DR NAGY BARNA

 

Dr PTOR IMRE

 

Dr RAVASZ LSZL pspk

 

SZEGEDI KIS ISTVN


1505 - 1572 REFORMTOR

 

SZENCI MOLNR ALBERT

1574 - 1633

 

Theolgiai irodalom

 

Temetsi beszdek

 

DR TTH KLMN
theolgiai professzor


1917 - 2009

 

DR. TRK ISTVN

 

Dr. VICTOR JNOS (1888-1954)

 

Rgi magyar Irodalom

 

Rgi knyvek s kziratok

 

XX. szzad Trtnelmhez

 

Webem - itt

 

PDF - MP3 - Doc - Odt formtum

 

Teremtsrl

„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a  legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
 
 
- BZA TDOR: Klvin Jnos lete pontosan megrta 1574.
- BZA TDOR: Klvin Jnos lete pontosan megrta 1574. : Bza Tdor: Klvin lete II. rsz

Bza Tdor: Klvin lete II. rsz


1544-ben gylt ssze a birodalmi gyls Speyerben. Klvin ezt az alkalmat is megragadta, s egy knyvecskt adott ki az egyhz javtsnak szksges voltrl, amelynl erteljesebb s alaposabb munka, az n tudomsom szerint, nem jelent meg ebben a szzadban. Ugyanezen vben egy-egy knyvecskvel gy megcfolta az anabaptistkat s libertinusokat (akik kzt mindenfajta rettenetes rgi eretneksg feljult), hogy hitem szerint tbb senki sem eshetik ntudatosan azok hljba, ha e mveket figyelmesen elolvassa, vagy ha mr azeltt elcsbttatott volna, e m felttlenl visszavezrli a helyes tra. m a libertinusok ellen rt knyvn megbotrnkozott a navarrai hercegn, mert ennek a flelmetes szerzetnek kt vezrt, Quintetet s Poquetet Klvin nevkn nevezte, pedig ezek hihetetlen mdon elcsavartk a hercegn fejt, annyira, hogy ez – br istentiszteletkn nem vett rszt – ket becsletben rszeltette, vd szrnyai al fogadta s udvarban tartotta. Klvin rteslvn a hercegn neheztelsrl, levelet intz hozz, olyan bmulatos tapintattal, hogy az kirlyni mltsgt s a Krisztus egyhza irnt tanstott ldozatkszsgt is szigoran szem eltt tartotta ugyan, de msfell, mint Isten btor szolgjhoz illik, teljes szintesggel krhoztatja azt a vigyzatlansgot, hogy ilyenfajta embereket krnyezetbe fogad; egyszersmind megvdi a maga hivatalnak tekintlyt is. E btor fellpsnek az lett az eredmnye, hogy a libertinusok rettent szerzete, amelynek tagjai mr-mr Franciaorszgot kezdtk elrasztani, knytelen volt Hollandinak s szomszdsgnak hatrai mg visszahzdni.

Ezen v sok terht mg ki sem pihente, mris jabb s pedig mg hevesebb kzdelmek el lltotta a kvetkez esztend. Mintha nem lett volna mg elg a vrosra s krnykre Istentl bocstott dgvsz csapsa, tetzte ezt a telhetetlen kapzsisg is. Ugyanis azok a szegnyebbek, akiknek seglyt vettk ignybe a vagyonosabbak betegeik polsnl s hzaik tisztntartsnl, aljas nzsbl rettenetes dologra, a gazdagok kiirtsra szvetkeztek egymssal. Cljuk rdekben rtalmas kenccsel bekentk a hzak ajtfelt, kszbt s egyb kz al es dolgokat, ami a dgvsz dhngst nagyban fokozta is, s nneplyesen rettenetes eskvssel adtk t magukat a Stnnak arra az esetre, ha valamelyikk a netaln bekvetkez knvallats kzt elruln bntrsait. Nhnyat mgis kzre kertettek a vrosban s krnykn, s ezek el is vettk mlt bntetsket. Mrhetetlen kesersget szerzett ezzel a Stn Genfnek s fknt Klvinnak, mintha ppen ott akarn biztostani uralmt, ahol minden kpzelhet mdon harcolnak ellene.

Ezt az esztendt szomor emlkv tette az a hhrinl is iszonybb vrengzs, amellyel az aix-i parlament kegyetlenkedett a marindoli s cabrieres-i valdens atyafiakon, nemcsak egy-kt embert, hanem nptmegeket gyilkolva a Provence egsz vidkn kor- s nemklnbsg nlkl, a falvakat is lngokba bortva. Ez a kegyetlen vrengzs annyival kzelebbrl rdekelte Klvint, aki a Genfbe meneklt nhnyat vigasztalgatta s erstgette, mert hiszen elzleg ppen mkdtt kzjk kldtt leveleivel s lelkipsztorok ltal azon, hogy teljesen a tiszta evanglium alapjra lljanak s mg idejben srgetve hvta fel a nmet fejedelmeket s helvt vrosokat, hogy vdjk meg ezeket a veszedelmek ellenben.

Ezen idtjt jabb erre kapott az rvacsora felett tmadt boldogtalan szharc is. Sztogatta a mr kialvflben lev tzet a ggs s klns termszet Osiander. Bizony nem Klvinon mlt, hogy nem aludt el a tz, amint kitetszik ez e trgyban Filephez rott els s msodik levelbl, amelyeket nyilvnossg el is bocstottunk. Hiba volt az erteljes rvels, Osiander (akit k makacssga miatt Periklesnek neveztek el) hajthatatlan maradt.

Ezalatt a dgvsz nagy puszttsokat tett a vrosban, mgsem szntek meg a kicsapongsok, s klnsen elterjedt a parznlkods bne. Mg a npnek kevs szm jobb vezrei is meggyengltek a jra igyekezetben. Volt Klvinnak bven mi ellen hangoztatnia krhoztat tlett a szszkrl, de kitart kzdelmnek, amint a maga helyn ltni fogjuk, meg is lett a kvnt sikere. Nvelte a bajt egy jabb krdsnek felvetse, ti. az, hogy miknt kezeljk a ppistktl elvett egyhzi javakat. Nmelyek nem akartk engedni, hogy az idegen szrmazs h psztorok is rszesljenek azokbl. Persze tmadt aztn ebbl temrdek lrma, sok panasz, szbeli s rsbeli perpatvar, de egyelre semmi md nem mutatkozott a kibontakozsra. Klvin maga nyltan rosszallta az egyhzi vagyonnak elkobzst, mert Istennek valami klns sugalma tudtra adta, hogy ez idvel szigor kvetkezmnyeket von maga utn, de azt mgis Isten igazsgos tletnek tekintette, hogy a ppasgnak oly gonosz utakon szerzett vagyona az r egyhznak kincsei kz jutott.

Ers izgalmak kzt tartottk Klvint ezen idben ms kl- s belfldi esemnyek is. Ekkor trt vissza hazjba egy genfi vn-rka ifj, aki Franciaorszgban egy ideig remetesget sznlelve ldeglt. Klvin, aki az ember jellemnek megismersre kivl tehetsggel brt, csakhamar kiismerte ezt a kegyessget sznlelt, t elbb gyngden, majd komolyabban intette, mikor pedig mr a kongregci sszejveteleken is kevlyen elretolakodott, szigor dorglsban rszeltette. Ezt ez ifj nem szvelhette, hanem prtot csinlt magnak azokbl, akiknek bneit kemnyen meg-megrtta Klvin, spedig olyan fnyes sikerrel, hogy amikor ppen egy elhunyt lelkipsztor helyt kellett betlteni, ez az lls elnyerse vgett prthveivel mozgoldni kezdett. Mr a tancs fel is vette a jelltek kz, de a lelkszek llst foglaltak vele szemben, s kimutatta Klvin, hogy ez a hivatalkeress nagy ellenttben ll az Isten igjvel. Vgre is gyztt a lelkszek llspontja, s a tancs az egyhzi szolglatra vonatkoz trvnyek ksztsvel is megbzta Klvint.

Tbben akadtak a francia ldzttek sorban olyanok, akik mindjrt az ldzs kezdetn megijedtek s htlenekk lettek az igazsghoz, akik aztn a maguk megnyugtatsra azt hirdettk, hogy nem bn megjelenni a ppista istentiszteleten testileg, ha az ember az igaz vallson csgg lelkvel. E tveds ellen, amelyet mr a rgi atyk is eltltek, felszlalt Klvin, akinek tlszigorsgval takargattk k hibjukat s egy terjedelmes iratban rmutatott tvedskre s kzlve erre vonatkoz, llspontjt a legtudsabb teolgusoknak, Melanchton Filepnek, Bucernak, Martyr Pternek s a zrichi egyhznak, ezltal gy elejt vette ennek a ktfel sntiklsnak, hogy ettl fogva minden jrzs ember valsggal remegett a nikodemita nvtl (ui. e nvvel illette azokat, akik a Nikodmus pldjval szptgettk a maguk tvelygst).
Ezt az esztendt egy semmivel sem nyugalmasabb msik vltotta fel. Nagy nyugtalansgot szltek a csszrnak a valls elleni hborra kszldseirl szllong hrek, adtak elg okot az aggodalomra azok a bujtogatk is, akiket a ppa kldtt a vros nyugalmnak felzavarsra. Klvin hsges psztor mdjra erstgette a polgrok lelkt, akik mr annyira jutottak, hogy a gonoszok elvetemltsge folytn Isten mlt bntetse gyannt a fktelensg elharapzstl, st egyenesen nylt lzadstl lehetett tartani. Volt az elvetemlt bnsknek egy resfej, de vakmer s kevly vezre (akit ezrt Klvin leveleiben csszrmajmolnak nevez), Perrin Amie, a vrosnak a np ltal mr rgebben megvlasztott fkapitnya. Ez beltvn, hogy mg a trvnyek psgben vannak s fleg amg Klvin a szszkrl oly kemnyen ostorozza a bnket, addig sem neki, sem a hozz hasonlknak nincsen maradsuk: most nyltan elllott rgebben megllaptott tervkkel, hadat zentek a trvnyeknek. De a tancs tagjai rsen llottak, erlyes fellpskkel elhallgattattk a lztt.

A rend azonban csak ltszlag llt helyre, nemsokra nyltabban emelte fel fejt a gonoszsg. Ugyanis egy elgg npes tancsgylsen egszen meglepetsszeren azzal a vddal ll el egy tancstag, hogy Klvin hamis tudomnyt hirdet. (lltlag a lelkszi testletnek kt iszkos tagja bujtogatta fel, akik magok is fltek a trvnyek szigortl.) Klvin maga semmit sem felelt erre a rgalomra, de a tancs mgis vd al helyezte az illett s a vizsglat eredmnyeknt rgalmazs bne miatt megbntettk, a hozzcsatlakozott kt hamis psztorral egytt a vros terletrl elztk, st azutn a korcsmkat is betiltottk. me, gy vallott szgyent a gonoszok szndka. m az ekkor elfojtott tz a kvetkez 1547. vben ismt lngra lobbant. Taln ez volt a szzadnak legszomorbb esztendeje. Nmetorszg egyhzai oda jutottak, hogy a femberek s vrosok rszint nknt meghdoltak, rszint ervel az ellensg hatalmba hajtattk. Egy pillanat alatt megsemmislt mindaz, amit annyi ven t s oly nagy kzdelemmel ptgettek; sokan irigyeltk s boldogoknak tartottk azokat, akiket a hbor ell a korai hall magval ragadt. Annyi egyhznak ez a gyszos vgpusztulsa bizony rettenetes gytrelemmel tlthette el Klvin kegyes lelkt, hiszen mindannyinak gyt a szvn viselte. Mert ht hogy is ne fjt volna neki ltnia, hogy azok a derk frfiak, akikkel a legbensbb viszonyban llott, ti. Filep, Bucer, Martyr oly veszedelembe jutottak, hogy kzelebb voltak a hallhoz, mint az lethez! De hogy mg ezeken a viharokon is ers llekkel uralkodott Klvin, ezt rszint e korbl szrmazott iratai igazoljk, rszint pedig az a szilrdsga, amellyel otthon szembeszllott a gonoszoknak most hevesebb lett tmadsaival, egy vonalnyit sem engedvn eddig vallott elveibl.
Ami a hazban trtnt esemnyeket illeti, midn mind jobban meggyzdtt Klvin afell, hogy az ltala hirdetett evanglium nem elmleti fejtegetsek halmaza, hanem magnak a keresztyn letnek irnytja: szksgkppen szembe kellett szllnia azokkal, akik mint minden kegyessgnek s tiszta letnek ellensgei, vgre magt a hazt is megtmadtk. Ezeknek egyik vezre volt, amint elbb lttuk, Perrin, aki elvtrsaival egytt mg egy utols prbt tett a szigor egyhzi trvnyek megdntsre s azzal a kvetelssel llottak el, hogy a presbitriumnak a gonoszokra kimondott tlete minden esetben terjesztessk fel a tancshoz. A presbitrium azzal vdekezik, hogy hiszen maga a tancs hagyta jv az Isten igjvel megegyez egyhzi trvnyeket, st a tancstl segtsget is kr az egyhz psgnek megvsra. A tancs akknt dnttt, hogy az egyhzi trvnyeket psgben kell tartani, s ekknt tnyleg megszilrdtotta azokat, Perrint aztn vgre oda sodorta makacs termszete, hogy a tancs elmozdtotta hivatalbl, megfosztotta kapitny nevtl s ettl fogva mint magn ember folytatta lett. mbr ez a kzdelem a tancsban folyt le, mgis nagyban foglalkoztatta Klvint. A harc hevessgt mutatja az, hogy egyszer a ktszz fbl ll tancsban a vitatkoz felek mr-mr kardot rntottak egyms ellen, s Klvin rdeme, hogy honfivr nem mocskolta be a tancskoz termet. A vitatkozs alatt lpett be vratlanul Klvin tiszttrsaival a terembe, s ha ekkor a sz teljes rtelmben a kivont kardok kz nem ll, a legiszonybb vrfrd ki nem kerlhet; a cgres bnsk ellene zdultak, de mert azok bnnek szennyben semmi rsze nem volt, lelki fensge eltt megszgyenlve sz nlkl trtk kemny tlett.

De nem is maradt eredmny nlkl az Isten igazsgszolgltatsra val hivatkozs. Ez idtjban kaptak rajta egy genfi polgrt, hogy egy gyalzkod levelet rt, amelyben a szent szolglatra sok rgalmat szr, s javasolja, hogy Klvint be kell dobni a Rhone-ba s azutn ezt az rst a templomi szszkre kiszegezte. A lztt perbe fogtk, s miutn remnye ellenre sok ms aljassg is rebizonyult, fejvesztsre tltk. Kivgeztetse utn egy olyan sajtkezleg rt munkjt is talltak, amelyben Mzest, st Krisztust is gyalzza, amely istentelen bnvel ktsgkvl msokat is megmtelyezett. Ezen harcok kzepette mg ez vben rt Klvin egy Antidotum-ot is a tridenti zsinatnak kt lse ellen, majd megszilrdtotta egy levelvel a roueni egyhzat egy ferencrendi szerzetes csbtsai ellenben, aki ott Carpocratesnek a libertinusok ltal feljtott tvedseit terjesztgette.

A kvetkez 1548. vben szinte hihetetlenl ppen azokat szemelte ki eszkzeil a Stn, akik pen a bajok orvoslsra trekedtek, ti. Farelt s Viretet. Az ellenttek kiegyenltse vgett Farel s Viret mindjrt az v elejn Genfbe jttek, a tancs eltt Klvin mellett lelkes beszdeket tartottak. Klvin ugyan legfbb clul az erklcsk javtst tzte ki, msfell Perrin sem leplezte azon szndkt, hogy elvtrsai segtsgvel elbbi llst akarja visszafoglalni, de ezen ellenttek mellett is ltrejtt a bke, persze a jhiszemek rszedsvel, amint ez csakhamar kivilglott. Perrin csakugyan visszahelyeztetett hivatalba s most mr oly magas fokra hgott az elvetemltek gonoszsga, hogy nmelyek csfsgbl a keresztet utnoztk mellvrtjkn (ez lett ismertet jelk e gonoszoknak), msok meg kutyikat a Klvin nevrl neveztk el, vagy a Klvin nevet Kinra mdostottk, vgl ismt msok azt krtlgettk, hogy k a Klvin irnt rzett ellenszenvbl maradnak tvol az rvacsortl. Ezeket Klvin s tiszttrsai kemnyen megrttk s a tancs el lltottk. Itt ugyan knnyszerrel diadalt aratott az rtatlansg s december 18-n nneplyes nyilatkozatok kzt megtrtnt a kibkls, de mindez csak ltszat volt. Perrin szindikus akart lenni, ezrt szksge volt a jk bizalmra, hogy majd e fhivatal elnyerse ltal nyitva lljon elttk az t a rendnek teljes felforgatsra. Klvin teht ers harcot vvott, de mintegy pihens gyannt tudomnyos mveket is rt. Ez vben adta ki b magyarzatokkal Plnak hat levelt; egy alapos tmadst intzett azon Interim ellen, amely a nmet egyhzak megsemmistse vgett kszlt, s kimutatja cfol mvben, hogy miknt kell igazn visszalltani az egyhzat; vgre egy igen elms knyvecskben nyilvnvalv tette a hivatalos csillagjsls megbzhatatlan s haszontalan voltt, pedig azt sokan nagyon komoly dolognak tartottk. Ez utbbi munkjrt elismerssel dvzlte Bzelbl Brentius, amelyet egy meleghang barti vigasztalssal viszonzott; vajha trekedett volna Brentius mindvgig megrizni ezt a barti viszonyt! Az Angliban szmzttknt l Bucert pedig nyltan figyelmeztette, hogy vilgosabban rjon s beszljen az rvacsorrl, egyszersmind barti szeretettel erstgette Anglia kormnyzjt, Sommerset herceget (aki ksbb igen mltatlan vget rt) szintn felkereste nagy gonddal rott leveleivel s ha megszvlelik az angolok az tancsait, sok ksbbi megprbltatsnak elejt veszik.

A genfi egyhz pedig a kzdelemnek dacra csodlatosan gyarapodott, ami a Stnt s a gonoszokat szerfelett bosszantotta, de Klvinban ers vgyat tmasztott a Krisztus nevrt szmzttek visszafogadsnak kieszkzlsre. Ezen hajtst annyira teljesteni ltszott az r a kvetkez vben, hogy ha nem sznt is meg teljesen az ldzs, de egy idre mgis lecsillapodott. Klvinnak efelett rzett rme sem lehetett zavartalan, mert most csaldi letben rte nagy csaps, elvesztette felesgt, ezt a kivl derk asszonyt. E csapsnak szilrd llekkel val elviselsvel az ers llekre nzve is kvetend pldt szolgltatott az egsz egyhznak.

Most a szsz egyhzak gyben kellett beavatkoznia, amelyek az n. "kzmbs dolgok" felett tmadt vitban Klvint is felkrtk nyilatkozatra. Ezt kszsggel megadta, egyszersmind intette Filepet a maga tisztre, ami feleslegesnek bizonyult ugyan ksbb; de nmelyek ekkor alaptalanul engedkenysggel vdoltk. Nem ismertk mg ekkor ama gonosz lleknek s a flaccinusok prtjnak szndkait, pedig ez utbbiak temrdek zavart csinltak, st mg most is htrltatjk az rnak dolgait, spedig ppoly arctlanul s dhs szenvedllyel, akrcsak maga a rmai ppa vesztegette volna meg ket valami nagy jutalommal.

Egybirnt a nmet egyhzakra kldtt csapst ldssal ptolta az r a helvteknl. Minthogy Klvin fell azt terjesztettk nmelyek, hogy az egyenl lnyegsg tana fel hajlik, egy zsinatot tartottak Zrichben, amelyen Farel s Klvin is megjelentek, hogy e dolog (*) fell mindnyjan egy vlemnyre jussanak, s egyetrtsket az egsz vilgnak tudtra adjk. Csakugyan nem is volt nehz megegyeznik az igazsg ezen derk bartainak. Azutn nyilvnossgra hoztk az sszes helvt s rtiai egyhzak egyetrtsnek bizonysga gyannt ltrejtt vgs megllapodst, amely aztn a legszorosabb egysget hozta ltre Bullinger Henrik s Klvin, a zrichi s a genfi egyhz kzt, amely egyetrtsnk most is szilrdan fennll, s remljk, hogy Isten kegyelmbl mindvgig meg is fog maradni.

A kvetkez v, a tbbiekkel sszehasonltva, szerencssen folyt le. Annyival szvesebben emlkezem erre az vre, mert n ekkor kezdtem meg az egyhzban mkdsemet Lausanne-ban, ahova a Klvin ajnlatra meghvst nyertem. Ez v folyamn rt Klvin kt igen alapos levelet a sienai Socinus Laeliusnak, aki sokig Zrichben lakott, s ott is halt meg. E levelekbl kitetszik emennek irnya s tudomnyos kpzettsgnek foka, de igazban csak halla utn ismertk fel, mert letben a gylekezetek gondozsval tvedsbe ejtett mg olyan tudsokat is, mint Filep, Klvin s Camerarius Joachim (aki a Filep letrajzban rla rdemn fell igen megtisztel mdon nyilatkozik). Ksbb jtt arra Belliona (akirl a maga helyn sz lesz), hogy a hres Egyvelegnek leginkbb volt a szerzje, s hogy Servetnek, Castellinak, Ochinusnak rjngseit is tmogatta; megersti ezt a gyant a birtokunkban lev azon rs magyarzata, amelyet a Jnos ev. I. rsze felett rt, s amelyben istentelensgben fellmlja mindazon eretnekeket, akik csak flremagyarztk valaha ezt a legistenibb szentrsi helyet.

Az ezt kvet 1550. esztend elg bkessget hozott az egyhzra. Ebben rendeltk el, hogy a lelkszek ezentl ne csak prdikljanak, aminek nincs meg a kell foganatja, minthogy nmelyek elkerlik, msok nem hallgatjk figyelemmel, hanem venknt tbbszr is ltogassanak el a vros klnbz rszeinek fnkeihez s a presbiterekhez, s ket ott egyenknt csaldonknt rszestsk tantsban, st rviden a hitgazatok tudomnybl is krdezzk ki mindenikket. El sem lehet kpzelni, hogy milyen fnyes eredmnnyel jrt ez. Azt is ekkor hatroztk el, hogy az r szletsnek napjt a rekvetkez vasrnap nnepeljk, s hogy a vasrnapon kvl semmi ms nnepet ne tartsanak meg, mde ezen sokan megbotrnkoztak, s ezek azt az lhrt terjesztettk, hogy Klvin mg a vasrnapot is eltrli. gy akartk t meggylltetni. Pedig ama hatrozatot a np hozta nem a lelkszi testlet kvnsgra, st, amint ksbb kitnt, egyenesen a lelkszek tudtn kvl. Klvin a rgalmazk ellen nem emelt vdat, amit nmelyek rossz nven vettek tle, s ez adott alkalmat a botrnkozsokrl szl knyvecskjnek megrsra, amelyet egyik plds let h bartjnak, Normendius Lrincnek ajnlott.

m ezen v nyugalmt ellenslyozta a kvetkez 1551. v hborsga. Nagy szomorsgot okozott az egsz egyhznak, de klnsen Klvinnak mr az is, hogy ekkor halt meg Bucer, akit nagyon szeretett, s a szentgalleni konzul, Vadianus Joachim, akit vallsossg s tudomnyos kpzettsg nagyban kestett. Ehhez jrult a prtoskodsnak jabb fellngolsa (hiszen csak hamu alatt lappangott a tz azeltt is), s mr vakmersgkben nyltan kveteltk, hogy a vrosba menekl szmztteket nem kell rszesteni polgri jogokban. Klvint a maga szemlyben is tbbszr bntalmaztk az ton, midn a Rhne tls partjn tartott gylsekrl laksba visszafel jtt. Egyszer egyik tiszttrsa, Raymound ell, amikor jjel egy beteg ltogatsra ment t a Rhne-on, lopva felszedtk a hd deszkit, s csak egy hajszlon mlt, hogy az alant hmplyg folyba nem zuhant. Majd a Gervasius nev templomban idztek el nagy zavart amiatt, mert ott egy lelksz nem akart Balthazr nvre keresztelni egy csecsemt (ilyen nevek osztogatst bizonyos ok miatt hatrozottan tiltottk akkor a trvnyek). Ezen bntalmak ellenben Klvin btran s fellmlhatatlan trelemmel viselte magt.

Ezen idtjban ms veszedelem is fenyegette a genfi egyhzat. Alkalmat adott erre egy Prizsbl szrmazott karmelita szerzetes, Bolsec Jeromos, aki nhny vvel azeltt levetette ugyan csuklyjt, de szerzetesi jellegt megtartva Olaszorszgba meneklt, ahonnan azonban a benne csaldott ferrarai hercegn elzte. Most egyet gondolt, egyszeren felcsapott orvosnak, s Genfbe jtt, de amikor itt a tanult orvosok mellett nem boldogulhatott, teolgusnak adta ki magt, s mint ilyen a predestincirl kezdett holmi flszeg s kptelen dolgokat locsogni elbb ugyan csak magnbeszlgetsekben, de azutn nyilvnosan, a kongregcii sszejveteleken is. Klvin elbb szeldebben intette t s maghoz hva, bizalmas mdon iparkodott jobb tra trteni. mde t nem hagyta pihenni szerzetesi kevlysge, vagy taln bujtogattk a prtoskodk is, akik mr rgta kerestek olyan egynt, aki ltal Klvinnak bosszsgot szerezhetnek. Nyltan elllott teht egy kongregcii gylsen, okt. 16-n, amikor Jnos evangliumnak ezt a verst fejtegettk (VIII. 47.): "Aki Istentl vagyon, hallgatja az Isten beszdt; azrt nem hallgatjtok ti, mert Istentl nem vagytok". Felszlalsban mindenfle okoskodsokkal, nagy garral s nyltan lztsi szndkkal azzal llott el, hogy mindenekeltt el kell vetni azt a tant, amely a szabad akaratrl s Istennek az emberi dolgok elre ltst tartalmaz rk vgzsrl tant; hellyel-kzzel srt clzsokat tett az igaz tudomnyra; vakmersgt nvelte az is, hogy Klvin vletlenl nem lt a szokott helyn, s gy azt hihette, hogy nincs is jelen. Eleinte csakugyan nem is volt ott, de a beszd alatt szrevtlenl bejtt s msok hta mgtt megllott. Mihelyt a bart befejezte beszdt, egyszerre ellp Klvin, s br elzleg ppen nem errl a trgyrl elmlkedett, mgis ha valaha, gy ez alkalommal kitnt nagyszer tehetsge. Mert Isten igjbl s Augustinus irataibl vett idzetekkel s egyb slyos rvekkel annyira megcfolta, fldhz verte s teljesen megsemmistette ellenfelt, hogy mindenki lesttte a szemt, csak maga a pirulni nem tud bart nem. Volt egy praetor a hallgatk csoportjban azon tancstagok kzl, akiknek joga van brkit letartztatni. Ez Bolsecet mint lztt, a gyls sztoszlsa utn letartztatta. Mit mondjak tbbet? A pert sokig trgyaltk, s vgre a helvt egyhzak vlemnynek megismerse utn t mint lztt, st mint egyenesen pelaginust dec. 23-n a tancs szmzsre tlte, botbntetst is helyezvn kiltsba arra az esetre, ha ezentl akr a vrosban, akr annak krnykti mutatni mern magt. Az eltlt a szomszd vrosba kltztt, s ott sok zavart idzett el, mg aztn Bern terletrl is kt zben kiutastottk. Majd a francia egyhzakban szeretett volna lelkszi llshoz jutni, abban a remnyben, hogy a francia egyhzak bkessget fognak lvezni; elment teht Prizsba, majd Orlens-ba, csodlatos gyessggel sznlelve mindentt a bnbnatot. A genfi egyhzzal val kibklst is keresve kereste. mde remnysgben csaldott, az egyhzak ldzse feljult, s amint ezt szrevette, visszatrt orvosi mestersghez, st nylt rulssal tprtolt az evanglium ellensgeihez (mg felesgt is ruba bocstva az autuni kanonokoknak). A tls tborbl mg most is minden lehet rgalmat okd az igazsg ellen.

Ezalatt Genfben a lelkszek testlete egy nyilvnos gylsben magv fogadta a predestincirl szl igaz tudomnyt, s azutn egy nyilatkozatban a Klvin rtelmezse szerint bvebben igazoltk llspontjukat. Ez ellen az egy dolog ellen hiba mkdtt ht a Stn, a miatta tmadt egyenetlensgek tmkelegbl gy kerlt ki a keresztyn vallsnak ezen eddigel homlyos fejezete, hogy most mr mindenki eltt tisztn ll, ha csak nincs megverve makacs elfogultsggal.

A kvetkez vben mg jobban kitnt, hogy milyen nagy lngot sztott fel ama tiszttalan s annyi gylekezet krhoztatst kirdemelt ember. Ezt a krdst rgebben nem igen bolygattk, s akik foglalkoztak vele, azok sem jutottak mindig egy eredmnyre, ez a tny izgatta a tudvgy lelkeket a trgynak tanulmnyozsra. A prtoskodk meg kapra vettk, s a keletkezett izgalmak folytn remlni kezdtk, hogy Klvint elsodorhatjk, s majd felderl akkor az napjuk is. Mintha maga a Stn adta volna ki a jelszt, ton-tflen vitatkoz feleket lehetett ltni. Hiba jutottak egy rtelemre a kivl egyhzak s lelkszek, nmelyek a berni terlet szomszdsgbl azt a vdat emeltk Klvin ellen, hogy az Istent tette a bn okozjv, holott ezt a veszedelmes ellenvetst mr rgen, a libertinusok ellen rt knyvben megcfolta Klvin. Bzelben pedig Castellio, ez a derk s egyeneslelk ember, tulajdonkppen a pelagianizmust vette vdelmbe. St maga Filep is, br elbb hatrozottan helyeselte azt, amit Klvin Pighius ellen rt, most mgis rosszallta, hogy a genfiek mintegy a sztoikusok vgzet-hitt feljtottk. Nem is emltem meg azokat a ppistkat, akik a mr tbbszr megcfolt rgalmakat most is ismtelgettk. Ezek annyival is inkbb nyugtalantottk Klvint, mert amit e korban valami elfogadott tekintly hirdetett, ha mgoly szembetn valtlansg volt is, elfogadtk igazsgnak. Tbb esztendeig folyt efelett a vita, de klnsen ebben az vben tnt ki, hogy az a derk bart, akirl elbb szltunk, vitatkozni akar Klvinnal, hogy ezltal mintegy beigazolja a valls krdseiben val jrtassgt, amit azeltt ktsgbevontak, s emiatt nem nyert lelkszi llst. Az gy a tancs el kerlt, ahol mind a kt fl nagy ert fejtett ki a maga llspontja mellett, a bart vakmeren tmadt, s a gonoszoknak nagy tmegre tmaszkodott, Klvin csupn az igazsg erejvel vdelmezte a maga tudomnyt. Mgis az igazsg gyztt, mg az ellensg is utoljra a Klvin iratai mellett foglalt llst szavazatval.

Nem hallgathatjuk el itt, hogy idvel ez az ellenfl is megtrt, s halla eltt kevssel annyira kereste a Klvinnal val bkessget, hogy haldoklsa kzben csak akkor nyugodt meg lelkiismerete, amikor tudtra adtk, hogy megbocstott Klvin, akit sajt beismerse szerint nagyon megsrtett korbban minden ok nlkl. Klvin nem hzdott vissza egykori ellenfelnek bklsi szndka ell, megbocstott neki, st utols harcban kegyes indulattal erstgette s vigasztalta is.
A kvetkez 1553. vben a prtoskodk kzel jutottak – legalbb ltszat szerint – hajtott cljukhoz, nemcsak az egyhzat, de a kzsget is vgveszlybe sodorvn. A jk a gonoszokkal szemben kisebbsgre jutvn, ezek addig lrmztak s fenyegetdztek, mg eltrltk a tancstagok vlasztst szablyoz rgi trvnyt, s nmelyeket kibuktattak a tancsbl. Az ide meneklt idegeneket minden fegyverktl megfosztottk, csak a kardot viselhettk a vroson kvl, s mr csak az volt htra, hogy miutn mindenket elszedtk, ket magukat is kizzk a vrosbl, akiknek mr oly sok ldzsben volt rszk.

Ekkor a Stn ms forrsbl zdtott zavart az egyhzra. Ugyanis idehozta balvgzete Servet Mihlyt, a Szenthromsgnak, teht az igaz istensgnek rgi ellensgt, ezt a minden undok s szrny eretneksgbl sszeszerkesztett szrnyeteget, miutn elbb mint orvos bolyongott ide-oda nhny vig, s aztn Villanuovai Mihly nv alatt lappangva hintegette azon kromlsait, vgre egy vaskos ktetbe gyjtve, s ki is nyomatta azokat nvtelenl Lotharinginak Vienne nev vrosban (nyomdsza egy lyoni mester, Arnoldet volt, korrektora Guerotius Vilmos, aki elbb a genfi prtoskodsokban vett rszt, majd parznlkodsrt s egyb bneirt re vr bntetse ell Genfbl Lyonba meneklt). Teht eme kromlsokkal telt knyvnek kiadsa utn Servet – miutn Vienne-ben brtnbe is vettetett, de onnan, nem tudom mi ton-mdon csakhamar kiszabadult, – Genfbe jtt, de csak ideiglenesen, mert valahov messzire akart utazni itt keresztl. De Isten akarata folytn Klvin, aki t rgebben ismerte mr, felismerte t, felhvta re a tancs figyelmt, s az letartztatta. Hogy ezzel aztn mifle nagy harcok indultak meg, azt igen rszletesen meg lehet tudni egy megjelent knyvbl. A vge aztn az lett, hogy az az elvetemlt ember (akinek ltalnosan elterjedt hit szerint egy praetorbl lett prthve olyat sgott a flbe, ami mg jobban megtalkodott tette), a sajt res hencegsvel is neheztvn a maga helyzett, az sszes helvt egyhzak tletvel istentelensgnek s vgremehetetlen kromlsoknak bnben elmarasztaltatott, s miutn bnbnatnak legkisebb jelt sem adta, elevenen meggettetett a boldogtalan oktber 27-n.
Ezen vben Farel oly slyos betegsgbe esett, hogy Klvin, aki t Neufchatelben megltogatta, visszatrsekor mr halottnak gondolta, de habr semmi remny sem volt mr letben maradshoz, mgis felplt, s egyhzt a virgzsnak magas fokra emelte.

Ekknt remny s flelem vltakozsa mellett tlttte Klvin ezt az esztendt, mg vgre is a fjdalmat tarts rm cserlte fel. Ugyanis a Servet-gy lezajlsa utn egy Bertheliers nev arctlan s fktelen prtoskodt az egyhztancs sok gonoszsg miatt eltiltott az rvacsortl, de ez gyt a tancshoz fellebbezi s kri felmentetst. Ha clt r, az egyhzi fegyelem ktelkei meglazulnak, s azutn csakhamar felbomlik minden. Ezrt a presbitrium nevben Klvin nyltan s btran elll, kimutatja, hogy a polgri hatsgnak ktelessge megvdeni s nem lerombolni az egyhzi trvnyeket, s semmit sem mellztt, ami ebben a nagyfontossg gyben az egyhz mellett felhozhat volt. Msok azonban tekervnyes okoskodsokkal kistttk, hogy a presbitrium olykor a polgri hatsg jogaiba avatkozik, s a gyzelem ezek lett, amennyiben a ktszz fbl ll tancs kimondotta, hogy a kirekesztsre vonatkoz tlet csak a tancs jvhagysa utn emelkedik jogerre, teht a tancsnak hatalmban ll a felments is. Br Bertheliers gye nem ez volt, mgis alattomos ton megnyerte a tancstl a bntets all val felmentst. Perrin most a maga prthveivel arra szmtott, hogy Klvinnak mindenesetre vesztett gye lesz, mert ha nem engedelmeskedik a tancs hatrozatnak, mint lzadt a nptmeg ltal knyszerti hdolatra, ha pedig engedelmeskedik, akkor knny lesz vget vetni a presbitrium minden tekintlynek, s ezzel szt lesz tpve a fken tart zabola.

E hatrozatrl Klvin a szeptemberi rvacsoraoszts eltt csak kt nappal rteslt, mgis a szent titokrl egy mvszileg kidolgozott beszdjben, a szentsg megvetire clozva, emelt hangon kijelentette: "m n Chrysostomust kvetve inkbb meghalok, mintsem azoknak nyjtsk kezeim az rnak szent testt, akik megvetik az Istent." Ezek a szavak, a szent helyen elmondva, olyan hatst gyakoroltak azokra a zaboltlanokra, hogy Perrin titkon rgtn zent Bertheliers-nek, hogy ne jruljon a szent asztalhoz. gy aztn a szent szertarts oly csods nneplyessggel s csendben ment vgbe, s oly szent flelemmel teltek meg, mintha csak magt az Istent lttk volna ott az hzban. A dlutni istentiszteleten Klvin az Apostolok Cselekedeteinek ppen azt a szp rszlett fejtegette, ahol Pl elbcszik az efzusi gylekezettl. Beszde folyamn kijelentette hallgati eltt, hogy nem olyan, hogy a polgri hatsgnak ellenszeglni tudna, vagy arra msokat buzdtana; sok szval inti a gylekezetet, hogy maradjanak meg abban a tudomnyban, amelyet hallottak, s vgre, mintha most utoljra prdiklna Genfben, gy folytatta: "a mostani krlmnyek kztt szabad legyen nekem is, testvreim, ajkaimra venni az apostolnak eme szavait: ajnllak titeket Istennek s az kegyelmessge beszdnek" (Csel. XX. 32). E szavak a bnsket csodlatos mdon szven talltk, a jkat pedig mg inkbb erstettk a komoly munkban kitartsra. Msnap Klvin tiszttrsaival s a presbitriummal megjelent a tancs s a "ktszzak" eltt, s erlyes hangon kvnta, hogy mikor a np ltal hozott trvny forog szban, akkor magt a npet is meg kell hallgatni. gy aztn a vlemnyeknek jelentkeny megvltozsval az lett kimondva, hogy a "ktszzak" hatrozatt felfggesztik, kikrik a nagy helvt llamok vlemnyt, s addig is a mostani trvnyek teljes psgkben megmaradnak.

De ezzel a vihart csak elodztk, s nem csendestettk le vglegesen. Most a Klvinnal szemben meghisult tmadst Farel ellen irnytottk. Ugyanis Farel, akit mrcius hnapban slyos betegsg gyba dnttt, mihelyt egszsge visszatrt, Genfbe sietett, s ott az gy igazsgban bzva, tisztes korra s Genfben lvezett rgi tekintlyre is tmaszkodva, kemny dorgl beszdet tartott a prtoskodk ellen. Ezek zokon vettk srt szavait s mikor mr visszatrt Neufchatelbe, perbe fogtk, s a tancstl a neufchateliekhez levelet eszkzltek ki, hogy ezek engedjk el Farelt a per trgyalsnak napjra. Farel meg is jtt, br t kzben nagy veszly fenyegette, amennyiben a prtoskodk feltartztattk, azt kiablva, hogy mlt arra, hogy a Rhne-ba dobjk. De egy rtelmes polgr-ifj hrl adta a zavart Perrinnek, aki aztn gondoskodott arrl, hogy semmi veszly ne rje Farelt, aki valdi atyja volt a polgroknak. Majd krlfogtk t a higgadt s jobb rzs ifjak, s gy ksrtk ki a tmegbl. Mikor aztn megjelent Farel a tancs eltt, szinte az egsz vros odatdult, gy hogy a klnben felbszlt s ingerlt vdlk maguk krtek bocsnatot Fareltl kihallgattatsa utn.

Majdnem az egsz esztendt ez a harc emsztette fel, amelyet a tudomny s fegyelem rdekben a gonoszok ellen kellett viselni. Az eredmny vgre kedvez lett. Csak Anglinak volt nagy szomorsga, amiben vele az sszes keresztyn egyhzak osztoztak, mert meghalt Edward, a szeretett kirly. Ugyanezen vben adta ki a szorgalmas Klvin a Jnos evangliumrl rott kivl magyarzatt.

Hadd szljunk mg egyszer Servetrl, br erre rdemetlen. R is illik, amit a hajdani atyk rtak arrl a kt szrnyetegrl, samosatai Plrl s az alexandriai Ariusrl, amikor jl megismertk mesterkedsket, hogy ti. k lobbantottk fel azt a rettenetes tzet, amely aztn a fldkereksgnek majdnem mindenik keresztyn egyhzt lngba bortotta. Servetet teljes joggal sjtotta Genfben a hallbntets, nem annyira eretneksge miatt, mint inkbb azrt, mert ez a szrnyeteg csupa gonoszsgot s rettenetes kromlst hintegetett harminc esztendn t szban s rsban, megfertztetve az eget s fldet. Ki se lehet mondani, hogy mennyire fokozta az ltala gyjtott lng a Stn bsz dht, amely megrontotta elbb Lengyelorszgot, majd Erdlyt s Magyarorszgot, s vajha ne terjedne mg tovbb is! Igazn gy ltszik, hogy a Stn ihletse alatt llott, hiszen szoksos lelkiismeretlensgvel s knnyelmsgvel az Apokalipszisbl vett ezt a jelmondatot rta ama hres knyvnek elejre: "Nagy hbor tmadt az gben, Mihly s az angyalai harcolvn a srknnyal". Valban gy van, csak a szvegben a kata helybe sun szt kell tennnk. (*)

Hiszen alig hltek ki annak a boldogtalannak hamvai, mr felhangzott a neheztels, hogy mirt kell bntetni az eretneket. Nmelyek gy vltk, hogy korltok kz szortani ugyan lehet az eretnekeket, de a legnagyobb bntetssel sjtani mgsem szabad; msok pedig (mintha bizony nem elg vilgosan tantana Isten igje az eretneksgrl s szabad volna a vallsnak minden krdsben csak gy knnyen elfoglalni egyik vagy msik llspontot, mint ahogy az akadmikusok teszik tudomnyos krdsekben!) abban a nzetben voltak, hogy ezeket csak az Isten tletre kell bzni. Ezt az utbbi vlemnyt mg a derk frfiak kzl is tbben vdelmeztk, tlsgosan flve attl, hogy ha ms volna a meggyzdsk, ezzel taln mg fokozhatnk a zsarnokoknak a kegyesek irnt tpllt ldzsi dht. Klnsen vallottk ezt az elvet Castellio Sebestyn s Socinus Laelius, mintegy sajt magukat vdelmezve ezzel, amaz nagyobb titkolzssal, emez nyltabban; ugyanis a Szent Biblit lefordtva (igazabban szlva: elferdtve) egy elszt rt ahhoz, amelyben Isten igjnek elgg vilgos tekintlyt csorbtani trekedett, s az rott ige elgtelen voltt akknt prblta bebizonytgatni, hogy pl. a Korinthusi I. levlhez rt jegyzeteiben azt rja, hogy Plnak az rott mellett ms teolgija volt, egy titkosabb, tkletesebb tantvnyai szmra.

A vita thzdott az 1554. esztendre. Klvin tiszttrsaival egyetrtve egy v elejn kiadott iratban alapos vizsglat trgyv teszi a Servet-fle tudomnyt, s ebben az eretnekek megbntetsnek szksges voltt is igazolja. Amazok aztn erre adott feleletkben hetet-havat sszehordanak rszint a kegyes tudsoknak flrertett nyilatkozataibl, rszint ismeretlen nev fanatikusoknak dresgeibl; e mhz egy Bellius Mrton nev (ez maga Castellio, br ksbb tagadta) rt elszt, gy tntetve fel ezt a zagyvasgot, mint a polgrsg gondolkozsnak kifejezjt. (*) Ezen tvelygsektl s kromlsoktl egyformn hemzseg tkolmnyra azutn n adtam meg a vlaszt, kmlvn Klvint, aki sokkal nagyobb jelentsg gondokkal volt elfoglalva; ugyanis ekkor ksztette a Genesisrl szl jeles magyarzatt, s emellett az egyhzat fenyeget ms veszlyek elhrtsa vette ignybe, amint majd ltni fogjuk. Mert a rend teljes felforgatsra treked prtoskodk tovbb folytattk dz munkjukat, s br a tancs eltt februr 2-n nneplyesen megerstettk a bkt, mgis fokozdott vakmersgk. Klvin nem sznt meg a gonoszokat jobb gymlcs termsre ngatni, a jkat meg azok istentelensgvel szemben erstgetni; kellett is, mert mr oly magas fokra hgott a gonoszok elvetemltsge, hogy az Isten igjt trgr dalokk alaktottk t, az idegeneket pedig, ha este tallkoztak velk, megvertk, st olykor ki is raboltk. Msok meg, mint Bolsec, Castellio s egyb az igazsg miatt gytrd lelkek a predestinci krdst feszegettk ismt s ismt, kiadtak nv nlkl egy mocskoldsokkal teljes rgalmaz mvet, amelyben klnsen Istennek ama h szolgjt srtegettk, majd Castellio egy Prizsban szintn nv nlkl megjelent latin iratot terjesztgetett, amelyre aztn n vlaszoltam, ksbb meg Klvin is megcfolta egyes kptelen tteleit.

Sok gondot okoztak neki ebben az idben az angol menekltek is, akik rszben Weselben, rszben Emdenben, rszben Frankfurtban telepedtek meg, s mindannyian Klvintl krtek prtfogst. Nem kevsb aggasztotta az ltala Strassburgban alaptott francia egyhz nmely lelksznek vakmersge, amit egyes bujtogatk is lesztgettek. Klnben hogy mennyit fradozott ez vben klnbz egyhzak gyben, bizonysgai ennek azon levelek, amelyekben most a fbb embereket buzdtja az evanglium felkarolsra, majd ltalban a hitsorsosokat erstgeti szp sikerrel, akik pedig mr vgveszlybe jutottak, vagy ppen brtnben snyldtek.

Emltettk fnnebb, hogy a szentsgek trgyban megegyezs jtt ltre az sszes helvt s rhtiai egyhzak kztt s egyez vlemnyket egy nyilatkozatban a tudsok s kivl frfiak nagy rmre megismertettk. Ez az egyetrts termszetesen nem tetszett a tvelygs szellemnek, s mert mr azeltt sikerrel dolgozott, most ismt keresett s tallt is olyat, aki ksz volt felsztani a hamvad parazsat, Westphal Joachim szemlyben. Ez kiadta a jelszt, amelyet aztn utna dadogott Heshusius lelkipsztor (most pspk); rluk mindjrt lesz is sz. Erre Klvin kiadta a zrichi egyezmny magyarzatt, amely amazok dht mg jobban sztotta ugyan, de msfell meggyzte mindazokat, akik szintn szeretik az igazsgot.

A legkzelebbi esztend Istennek csods kegyelmbl meghozta gy az llamnak, mint a genfi egyhznak annyi belviszly utn svrogva vrt nyugalmt. A prtoskodkat megfogta a sajt hljuk, amennyiben nhny iszkosnak meggondolatlan nyilatkozata elrulta az rettenetes sszeeskvsket, aminek kvetkeztben nmelyek halllal bnhdtek, msok pedig szmzettek, s br ezek mg egy ideig aljas mdon zavartk az llam bkessgt, de lassan-lassan egymsutn kipusztultak, korai hallukkal kzzelfoghat bizonysgt szolgltatvn annak, hogy Isten kemnyen, de igazsgosan tl. gy szabadult meg az orszg ettl az toktl is. Kevssel azeltt ms jttemnyben is rszeltette Isten Genfet. Ugyanis az elz vben az egyhz fegyelmezsi jogra nzve hozott tancsi hatrozat folytn megkrdezett ngy helvt llani megkldtte a maga vlaszt, amely a prtoskodk ellenben a presbitrium llspontjt helyeselte; gy aztn az egyhz rgi rendszablyait az sszes polgrsg jbl elfogadta s azok mint rvnyes trvnyek kihirdettettek.

m e ltszlag nyugalmas vben is volt mivel foglalkoznia Klvinnak. Ugyanis sokat dolgozott a lengyel kirly kvnsgra az ottani egyhzak szervezsn, aztn nagyban ignybe vette munkaerejt Anglia, ahol a krlmnyek vltoztval jra felzgott az ldzs vihara, amely igen sok embert fosztott meg lettl, kzttk Hopper Jnost, Ridley Miklst s Latimer Hugt, e pratlan kegyessg hrom vrtan-pspkt, vgtre magt Cranmer canterburyi rseket. Majd Franciaorszg adott munkt, ahol fogsgba jutottak a hitsorsosok, s ezeket vigasztalnia kellett, valamint azon erslelk hitvallkat is, akik mg ebben az vben Cambrayban igen kegyetlen vrtani hallt szenvedtek, meggettettek.

Benn a hazban a Servet hamvaibl kezdett felburjnzani a gyom. Idetvedt egy klnben jhr, de a Servet kromlsaival egyetrt trvnytuds, Gribaldus Mt ( volt fldesura a Genf szomszdsgban lev de Farges nev falunak), t az olaszok (miutn Pduban vgezte iskolai tanulmnyait) ismeretsgbe hoztk Klvinnal, de Klvin csak azon felttel alatt fogott kezet ltogatjval, ha elbb megegyeznek a keresztynsgnek legfbb hitcikkre, a Szenthromsgra s Krisztus istensgre nzve. Az nzeteit Klvin tveseknek tallta s megcfolta, egyttal megjvendlte, hogy Istennek nagyon kemny tlete fog renehezedni makacs hitetlensge miatt. Amit jsolt, be is kvetkezett, mert Gribaldus bejutott ugyan Tbingenbe Vergerius prtfogsa ltal, de aztn el kellett meneklnie onnan, ksbb meg fogsgba esett Bernben, ahonnan csak elveinek sznlelt megtagadsa rn szabadult ki. De megint tvtra jutott, Gentilishez csatlakozva (akirl mindjrt lesz sz) s a mr re kimondott hallbntetstl csak az t vratlanul elragad dgvsz mentette meg.

Az esztend vge fel egy ms dolog is meggtolta, hogy Klvin zavartalan rmet lvezzen. Ugyanis Bolsec sztnzsre nhny szomszd lelksz egyenesen szvetkezett egymssal, hogy Klvint megcfoljk, s gy maguknak hrt-nevet szerezzenek. Ezek a klnben tiszttalan let psztorok azt az ismert vdat zdtottk a Klvin fejre, hogy az isteni elvgzsnek kivtel nlkl mindenre kiterjesztsvel egyenesen Istent teszi a bajok szerzjv. Ezen gyalzkodsok ltal knyszerttetve kieszkzlte Klvin a tancstl, hogy kldjenek kveteket Bernbe, ezen igazsgnak a berniekkel megbeszlse vgett. A kvetsgben is rszt vett, a vitatott krdst egytt letrgyaltk, minek folytn a gyalzkod Sebestyn szmzetsre, Bolsec is a krnyk elhagysra tltetett. Az tletet azonban, Isten akaratbl, nem hajtottk vgre, anlkl is gyztt a hamis tanokon Klvin befolysa s tekintlye. A rgalmak mint kd s pra maguktl sztoszlottak, st egyik legkmletlenebb vdlja, Zebedaeus Andrs nneplyesen visszavonta ksbb a maga lltst, mikor mr nem lt Klvin, s a Genftl ngy mrfldre fekv Nyon vrosban haldokolva odahvatta a legelkelbb polgrokat, azok eltt Klvin llspontjnak igazsgt elismerte, a sajt maga tetteit eltlte, sszes iratait ott nyomban meggettette, amely tlet bizonyra rtkesebb s nagyobb fontossg, mintha ezer tancsvgzs nyilatkozott volna Klvin mellett.

A rkvetkez esztendben Klvint vratlanul, ppen beszde kzben harmadnapos lz tmadta meg s utoljra knytelen volt a szszkbl is lejnni. Ennek nagy hre kelt, sok vltozatban terjesztettk, s a ppistk oly nagy rmmel fogadtk, hogy Noyonban, a Klvin szletse helyn a kanonokok nneplyes istentiszteletben adtak hlt a maguk blvnyai eltt. De jobban meghallgatta Isten a jk imdsgt, s Klvin csakhamar teljesen kiplt bajbl, st mg egszsgesebb lett, mint azeltt volt, s szoksa ellenre egy hossz utat tett egszen Frankfurtba, ahova az ott ltez francia gylekezetben tmadt viszlykodsok elintzse vgett hvtk. Innen visszatrte utn ismt megtmadta ugyan valami betegsg, de azrt naponknti foglalkozsbl semmivel sem hagyott fel, s a kvetkez vben kiadta az sszes zsoltrokhoz rott valban tudomnyos magyarzatait, amelyekhez egy szintn rtkes elszt is csatolt.

Ezt az vet klnben szomor emlkv tettk a prtoskod lelkszek ltal felidzett zavarok, meg az, hogy a bza is nagyon szken termett. Klvin Westphal Joachim ellen hatalmasan vdte az igazsgot, s midn Westphal az utols feleletre sem hagyta abba fecsegst, n vllaltam magamra a vita tovbb folytatst, amit Isten kegyelmbl olyan eredmnnyel teljestettem, hogy semmi okom sincsen a szgyenkezsre. Ugyancsak megcfoltuk rszint , rszint n Castellinak szrszlhasogatst is, amellyel az isteni rk elvgzs ellen okvetetlenkedett, amit elzleg is tett lnv alatt.

Klnsen aggasztotta t az a vres ldzs, mely a kegyes francikat sjtotta. gy Prizsban ugyanis rtrtek azokra, akik a Saint James utcban szoktk tartani sszejveteleiket, ppen amikor az rvacsort vettk; kzlk mintegy 80-at foglyul ejtettek (a tbbi az j sttsgben elmeneklt), ezeket szidalmak s gyalz szavak kzt korn reggel brtnkbe hurcoltk, br frang nk is voltak kzttk. A kirly haragjt nemcsak krnyezete lesztgette folyton, de a krlmnyek is kedveztek ldzsi dhnek, amennyiben ama nevezetes saintquintini ldkls idejben leginkbb jjel szoktak sszegylekezni, ami alkalmat adott amaz srgi rgalmak hangoztatsra (egy Demochare nev sorbonne-i tuds jtotta fel), hogy minden baj okozi a keresztynek. Nmely felbrelt hamis tank azt mesltk, hogy a keresztynek gyertyavilgnl parznlkodnak, s ezt a hiszkenyek val tnynek vettk. gy aztn mintegy heten mglyra hurcoltattak hrom csatra elrettent pldaknt. Elsnek egy elkel nt gettek meg, majd mg hat kvette, kztk utolsnak kt ifj, de mindnyjuk csodlatosan mindvgig megrizte ers lelkt. Csak akkor kezdett enyhlni – br mg nem megsznni – az ldzs, amikor a Sorbonne tudsainak lltsairl kitnt, hogy azok aljas koholmnyok, s egy anya a brk eltt megvizsgltatta kt lenyt, akikrl azt rebesgettk, hogy meggyalztk ket az esti sszejveteleken, s a hr alaptalan voltt egy derk tuds is kimutatta jeles knyvben, aki nhny hnappal azeltt egy ideig lelkszi tisztet tlttt be a keresztynek kztt. Majd azutn a nmet fejedelmek kvetei is kzbelptek a Klvin srgs gondoskodsa kvetkeztben.
Az ezt kvet v a genfi kztrsasgra szerencssen virradt fel, minthogy a szmzttek szmtsa ellenre, a berniek rk szvetsgre lptek a genfiekkel. A szmzttek ugyan mg egy utols erfesztssel meghistani prbltk azt, de hiba. m ez ekknt ltrejtt bkessget msutt tmadt harcok zavartk meg. Mert knn Franciaorszgban megint feljult az ldzs, mg benn a hazban a Cosenzbl val Gentilis Blint munkja folytn a Servet hamvaibl felburjnzottak a tritheistk rt tvelygsei. Ezen bajok enyhtse vgett kvetsgek mentek Klvin leveleivel Nmetorszg fejedelmeihez, krvn azok kzbenjrst az annyi csapst szenvedett egyhzak rdekben. Klvin szorgalmasan lelkestette ket ezutn is a kzbelpsre.

De hogy mi lett Gentilisszel, hogy mi lett a vgsorsa ennek a szrnyetegnek, elmondom rviden azt is. (Klnben ez az egsz trtnet feltallhat rszint a Klvintl szrmazott hivatalos okmnyokban, rszint Aretius Benedek, berni tuds lelksznek a Gentilis kromlsait is fellel derk cfol mvben, amely mvek az sszes ide tartoz adatokkal egytt megjelentek ebben a vrosban 1567-ben.) Teht ez az lesesz, de ravasz s szofisztikus szjrs boldogtalan, valamivel a Servet kivgeztetse utn, megszerezte ennek munkjt s ttanulmnyozta Klvin cfolatt is, de nem mrte ssze Isten igjvel sem amannak kpzelg eszmit, amelyekkel szptgette a samosatai tvelygseit, sem Sabelliusnak ama felfogst, amely az isteni szemlyeket a lnyeggel sszezavarja, s Krisztus istensgt csak Isten egyik kijelentsi mdjnak veszi (amit a tiszttalan Arius tantott a maga kpzelgsben). Mikor aztn gy ltta, hogy elmnk trvnyeivel ppen nem egyezik az rsnak Isten egy lnyegrl s hrom valban klnbz szemlyrl szl tantsa: azt tette, amit a hozz hasonl jellemek tesznek, azaz nem bzta r magt az Isten blcsessgre, hanem elhitette magval, hogy az az igaz, amit az ember a maga okoskodsval kieszel. Azt lltotta, hogy az uralkods egyedl az Atya szemlyt illeti, s gy vette fel, hogy csak a magtl val Isten (autoqeos) Ebbl kiindulva a ltezsnek tovbb terjedst, azaz azt kezdte hirdetni, hogy amint szemly, gy lnyeg is hrom van, teht szmszerint 3 rkkval, 3 mindenhat, 3 vghetetlen Isten, gy aztn valami hallatlan vakmer mdon elferdtette nemcsak Istennek szent igjt, hanem magnak a niceai zsinatnak hatrozatt is (de emellett megvetette Athanasius hitvallst), elferdtette vgl a rgibb rknak, Igncnak, Tertullinnak, Irenaeusnak s Lactantiusnak magyarzatait. Hiszen nemcsak megvetette, de egyenesen istenteleneknek csfolta azokat az igazhit rkat, akik a niceai zsinat megllapodst kvetik.
A szemlyekrl val ezt a kromlst aztn msok is kvettk. Tanait kezdetben csak mintegy vitatkozs kedvrt trgyaltk a tudsok (klnsen Alciati Jnos, Pl, egy milni katona s a Saluzzbl szrmazott Blandrata Gyrgy, foglalkozsra nzve orvos), de ksbb az olasz presbitrium is elfogadta. Ekkor aztn mr egy rendkvli gylst kellett tartani, ahol vlogatott szentorok, az sszes lelkszek s a presbiterek jelenltben trelmesen meghallgattk elveiket, de Klvin az Isten igjbl oly hatalmasan megcfolta azon elvek vdelmezit, hogy az igaz hittteleknek vgre is nyomban alrtak az sszes olaszok, csak hatan vonakodtak, akik a velk kln-kln folytatott trgyalsok utn szintn alrtak ugyan kezkkel, de nem egszen szvk szerint is.

Visszatrve Gentilis jellemhez, mikor ismt rajtavesztett ugyanazon kromls terjesztsn, s fogsgba esett, kihallgattk, amikor csak kvnta, s alkalma nylt gondolkozst a maga teljessgben feltrnia. Vgtre gy tette magt, mintha meg volna gyzve (hiszen a Klvinnal szembeszllsra semmi ms nem kpestette, csak vakmersge) s br csak sznleg, megjavulst grt, s errl sajtkez nyilatkozatot is tett. Hogy rviden szljak, a fogsgbl kieresztettk, de megeskettk arra, hogy a vros kapuit nem fogja elhagyni. mde eskjt megszegve kiszktt Savoyba, Gribaldo Mthoz. Valamivel ksbb kvettk aztn Alciati s Blandrata, kik puszttiv lettek Erdlynek s a szomszdos vidkeknek. Gentilis, minthogy trsai t tudatlansgrt megvetettk, br ott fggtt mr feje fltt az Isten tlete, Gribaldo mellett maradt, ott egy knyvet tkolt ssze Athanasius s Klvin ellen, azutn Lyonba kltztt, ahol ezt a mvet kinyomatta (ehhez a gonoszoknak egy elttem teljesen ismeretlen gaiai vezetje rt elszt). Lyonban a ppistk, nem tudom miknt, elfogtk, pedig azt mondta, hogy Klvin ellen r, de azutn mint aki a katolikus egyhznl rdemeket szerzett, szabadon bocstottk. Innen Morvaorszgba tvozik Blandrata, Alciati s ms hasonl rtkek krbe, de ott azokkal meghasonlott (ugyanis azok tlnyom rszben Samosathoz prtoltak a tritheizmustl) s mintha magnak Krisztusnak keze vinn bntets el, visszatr Savoyba a maga Gribaldjhoz. Mr ekkor nagy volt a mi bnatunk, mert elrabolta tlnk a hall Klvint. Gentilis azt hitte, hogy Klvin halla utn mr senki sem verheti vissza a tmadsokat, s ezrt, taln eszt is vesztve, ama gaiai vezrhez ment, de ez csakhamar kiismerte ingatag jellemt, Isten igazsgos tlete szerint Bernbe kldte gynek megvizsgltatsa cljbl, ahol bebizonyult re a hitszegs s nyilvnos gonoszsg, s miutn hasztalan fradoztak visszatrteni a helyes tra, hallra tltk. gy vette el annyi bnnek mlt bntetst.

Ilyen vgsorsra jutott Gentilis, s ennek dacra mgis akadnak gy a katolikusok, mint az ubiquits hvei (*) kztt olyan kivl vdi a keresztynsgnek, akik vakmerk azzal vdolni Klvint, hogy azok a kroml nzetek tle szrmaznak, s hogy ekknt utat nyitott az ateizmusnak vagy a Mohamed vallsnak. Pedig mg mly lomban aludtak ezek akkor, amikor mr nagy kzdelemmel harcolt eme kromlsok ellen Klvin, a mi korunkban csaknem teljesen egymagban.

De hogy trgyunkhoz trjek, Prizsban az a lotharingiai bboros, akinek akarata szerint intzett mindent a kirly, azt a gonosz tervet mesterkedett megvalstani, hogy az eretneksg bne felett ezentl ne a rendes s laikus brkbl (gy hvtk) alkotott trvnyszkek tljenek, hanem a hrom bboros. Minthogy azonban ez inkbb a bborosok, mint a Krisztus gynek rdekeit szolglta volna, ezt a gonosz tervet a prizsi parlament elejtette. Ez esztendben egy nagyobb gysz kezddtt el rnk nzve. Ugyanis Klvint oktber hnap 4-n olyan betegsg tmadta meg, amelyrl az orvosok gy nyilatkoztak, hogy az idsebb emberre hallos lehet (amint be is bizonyult). A betegsg nem lte ugyan meg Klvint, de annyira megronglta azt a vzna s a szakadatlan munkssg ltal elcsigzott testet, hogy soha tbb nem nyerte vissza egszen a maga egszsgt. Az orvosok intettk, s mi hathatsan krleltk, hogy vgre-valahra kmlje magt, hagyjon fel legalbb a prdiklssal s az eladi felolvassokkal: mind hasztalan, jjel-nappal foglalkozott mindenfel szl levelek diktlsval, vagy klnbz rsokkal, s igen gyakran mondogatta, hogy re nzve nem lehet knosabb a ttlen letnl; pedig hozz kpest mi, egszsgnk birtokban igazn ttleneknek tnhettnk fel, annyit dolgozott. E lzas munkssgnak eredmnye a Christiana Institutio utols kiadsa latin s francia nyelven, s zsaishoz rt magyarzatai (amely nem annyira javtott kiadsa elbbi enem mvnek, mint inkbb egszen j munka, amelyet eladsaibl Galatius lltott ssze). A kvetkez vet az tette nevezetess, hogy kt hatalmas uralkod kibklt, st kzeli rokonsgot kttt egymssal, ami a genfi kztrsasgra vgveszlyt hozott volna, ha meg nem akadlyozza Isten azon fpapok tervt, akik visszaltek Henrik kirly egygysgvel. Tudva van ugyanis Henrikrl, hogy igen szigor rendeleteket adott ki, nhny prizsi szentort is bebrtnztetett csak azrt, mert a valls dolgban egy egyetemes zsinat tartsig is enyhbb eljrsmdnak voltak a hvei; legfbb clja pedig az volt, hogy Savoyt ismt hatalmba kertse, hogy aztn Genfet teljesen elpusztthassa. E terve ellen klnsen a betegesked Klvin dolgozott Genfben, rszint azzal, hogy erstgette a slyos csaps alatt nyg egyhzakat s az sszes atyafiakat, rszint azzal, hogy buzgn s kitartan knyrgtt Istenhez segedelemrt. A tvol kitrt veszly mind kzelebb-kzelebb hzdott Genf fel, s erejben is fokozdott mr, amikor a kirlyt baleset rte. ppen kszldtt a bke biztostsra is hivatott hzassga megktsnek nneplyhez, amikor az elkszleti jtk alkalmval egy gerely hallos sebet ttt rajta ppen annak kezbl, akit mint a kirlyi testrsg vezrt, kevssel ezeltt az emltett szentorok elfogatsval bzott meg. gy ltszik, ezt a vletlen gyilkossgot akarta kiengesztelni a lotharingiai bboros azzal, hogy dec. 21-n meglette Burgius Annst, a nagy tudst, egyik legbecsletesebb szentort s a Krisztusnak szent vrtanjt.

 

Szabolcska Mihly
Uram, maradj velnk!

          

Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?

tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!

 

 

 

dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!

 

Istvndi trtnethez

 

ROKHTY BLA
1890-1942
zeneszerz, orgonamvsz, orgonatervez, karnagy
79 ve halt meg

 

Dr BUCSAY MIHLY
1912 - 1988 - 2021
33 ve halt meg

 
Garai Gbor Jkedvet adj

Garai Gbor: Jkedvet adj

                  ennyi kell, semmi ms

   Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
   A tbbivel megbirkzom magam.
   Akkor a tbbi nem is rdekel,
   szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
   Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
   nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
   mg magnyom kivltsga se kell,
   sorsot cserlek, brhol, brkivel,
   ha jkedvembl, nknt tehetem;
   s flszabadt jra a fegyelem,
   ha rtelmt tudom s vllalom,
   s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
   S hogy a holnap se legyen csupa gond,
   de kezdd s folytatd bolond
   kaland, mi egyszer vget r ugyan –
   ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.

  

 

 

Dr. LAJTHA LSZL
1892-1963-2021
58 ve halt meg

 

Protestns Gradul

 

Dr FEKETE CSABA

 

 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok egy zsoltrprjnak tanulsgai
 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok s a viszonyts megoldatlansgai (dlvidki gradulok: blyei, klmncsai, nagydobszai)


ltogat szmll

 

Zsoltr s Dicsret

 

Egyhztrtnet

 

Tth Ferentz

 

Trtnelem

 

Trtnelem. Trk hdoltsg kora

 

Dr SZAKLY FERENC


trtnsz 1942-1999 - 22 ve halt meg

 

Vilghbork - Hadifogsg
Mlenkij robot - Recsk

 

Keresztyn Egyhzldzs
Egyhz-politika XX.szzad

 

Roma mlt, jv, jelen

 

PUSZTUL MAGYARSG - EGYKE

 

 

ADY ENDRE MAGYARUL

   

   Nem adta neknk az Isten,

   Hogy ki szeret, az segtsen,

   Sohasem.

 

   Magunk is ritkn szerettk,

   Kikrt szlltunk hsen, egytt,

   Valaha.

 

   Valahogyan bajok voltak,

   Lelknknek, e toldott foltnak

   Bajai.

 

   Egyformn raktuk a szpet

   Bartnak s ellensgnek,

   Mert muszj.

 

   Egyformn s mindig csaldtunk,

   De ht ez mr a mi dolgunk

   S jl van ez.

 

   S szebb dolog gy meg nem halni

   S knoztatvn is akarni:

   Magyarul.

 

 

KARCSONY NNEPRE

 

HSVT NNEPRE

 

PNKSD NNEPRE

 

Gyerekeknek - Bibliai Trtnetek
msolhat, nyomtathat

 

WERES SNDOR

A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt. 

 

 

A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal                      Oldal tetejre          ltogat szmll

 

Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!    *****    Nagyon pontos és részletes születési horoszkóp, valamint 3 év ajándék elõrejelzés, diplomás asztrológustól. Kattints!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre,egyszer mindenkinek érdemes belenézni.Keress meg és én segítek értelmezni a csillagok állását!    *****    HAMAROSAN ÚJRA ITT A KARÁCSONY! HA SZERETNÉL KARÁCSONYI HANGULATBA KEVEREDNI, AKKOR KATT IDE: KARACSONY.GPORTAL.HU    *****    Nyakunkon a Karácsony, ajándékozz születési horoszkópot barátaidnak, ismerõseidnek.Nagyon szép ajándék! Várlak, kattints