Bza Tdor: Klvin lete I. rsz
Bza Tdor: Klvin lete I. rsz
KLVIN JNOS LETE PONTOSAN MEGRTA
BZA TDOR
A GENFI EGYHZ LELKIPSZTORA 1574.
FORDTOTTA Lic. RCZ KLMN fgimn. vallstanr
PPA, 1908 A FISKOLAI KNYVNYOMDA BETIVEL
Klvin Jnos lete
Ha valaki azzal vdolna, hogy Klvin Jnos letrajznak megrsra az igazsg vdelmezsn kvl valami ms ok sztnztt engemet, annak rgalmazsval szemben, hitem szerint, knnyen megment az emberi trsadalom jelenlegi helyzetnek felgondolsa. Hiszen nincs rvidebb t a veszedelemhez, mint az ernyt dicsrni s nagyfok esztelensg az embernek sajt maga ellen zdtani azt a kellemetlensget, amit egyszer hallgatssal kikerlhet. Pedig ha a bnsk a legkisebb erny hirdetst sem szenvedhetik el anlkl, hogy meg ne torolnk: mit vrhatnak azok, akik az ernyek koronjt, a kegyessget akarjk hirdetni, holott a kegyessgnek nemcsak a gonoszok llnak tjba, hanem igen sokszor azok is ellene tmadnak, akik hajtanak igazaknak ltszani s olykor valban azok is lenni! Bizony legdhsebb ellensgei a kegyessgnek azok, akik olyan komolyan ragaszkodnak a hamis vallshoz, mintha igaz volna.
m ezek az els tekintetre flelmetes dolgok engem ppen nem ijesztettek meg. Szgyen volna hallgatniok a jknak a gonoszoktl val flelembl, szgyen volna, ha a vallsnak szavt elnyomhatn a babonnak handabandzsa!
Akadhatna olyan is, aki azt mondja: ms dolog a Klvin lett megrni s megint ms az igazsgot vdelmezni. Ht n beismerem magam is, hogy ms az ember s ms az igazsg, de azrt mgsem restellem kijelenteni, hogy nem ok nlkl mondotta az, aki maga az igazsg, e szavakat: "Mikppen elbocstott engem az Atya, akkppen bocstlak el n is titeket." (Jn. XX. 21.) s "Aki titeket hallgat, engem hallgat". (Luk. X. 16.) Hadd kiabljk teht az emberek tudatlansgbl vagy ppen gonoszsgbl, hogy Luthert, Zwinglit, Klvint mi isteneknek tartjuk, mi, akik a szentek imdst blvnyimdsnak tartjuk. Hadd lrmzzanak k, mondom, ahogy s ameddig jl esik. Kszen van erre a mi vlaszunk: azt hiszem, hogy ms dolog felemlegetni az igazn szent let embereknek a valls rdekben tett munkit, beszdeit s cselekedeteit (hiszen ezek ismerete a jkat mg jobbakk teszi, a gonoszokat pedig megszgyenti s az letrajznak ez az egyetlen clja) s megint ms az, amit k cselekesznek, amikor egyszer istentelen s gyerekes meskkel rttjk el a valban szent emberek lett (ahogy tette ezt az "Apostolok Cselekedetei"-ben az a nem tudom mifle Abdis), (*) mskor meg mindenfle hazugsgokbl mess trtneteket gyrtanak (ezeket barbr beszddel kznsgesen "arany legendk"-nak hvjk, de n szemt "ablegendk"-nak tartom) (**) s utoljra megint forgalomba hozzk, ms nven, a rgi blvnyisteneket. Ht mi eme halottimdktl olyan messze vagyunk, mint a vilgossg a sttsgtl; hiszen ezt a legszigorbban tiltja Isten, mi pedig magnak Isten parancsainak engedelmeskednk, amikor az munkira figyelnk.
Ugyanis mindenkinek meggyzdsvel egyeznek gondolom azt a hitemet, hogy Istennek minden mvei kzt az embereket s ezek kzt is azokat kell legfbb figyelemre mltatnunk, akik kegyessgkkel s tudomnyukkal kitnnek msok felett. Bizonyra nem ok nlkl hasonltja Dniel Istennek szent embereit a csillagokhoz (Dn. XII. 3.), amelyek fnykkel msoknak is megmutatjk a boldogsg tjt. Akik teht elnznk azt, hogy ezeknek fnye kialudjk a hallban, megrdemelnk, hogy mg sokkal srbb sttsgbe hulljanak vissza, mint aminben azeltt voltak.
De msfell azokat sem akartam utnozni, akik a dicstsben annyira tloznak, hogy ezzel az igazsgot nem megkestik, hanem ppen gyanba keverik msok eltt. Ezeknl fogva nem annyira csillog mdon, mint inkbb igazat trekedvn rni, az egyszer elbeszl irlyt alkalmazom.(*) Egy apokrif apostoli cselekedetekrl szl VI. szzadi gyjtemny lnev szerzje. Ez az Abdis lltlag az apostolok tantvnya, Babilon els pspke volt.
Klvin Jnos szletett Noyonban, Picrdinak nevezetes vrosban az r szletsnek 1509. esztendeje jlius 10-n. Atyja Klvin Gerard, anyja Frank Johanna volt, mindketten j nvvel brtak, de szerny viszonyok kztt ltek. Gerard lesesz s blcs, ppen azrt kedves volt azon krnyk sok nemese eltt; ennek ksznhet, hogy a kis Klvin gyermekveinek kezdetn, br atyja kltsgn, a Monmor-fik kzt nevelkedett, amely csald ott a legjobb hrnvnek rvendett s nagyon gazdag volt. Majd tanulmnyainak folytatsa vgett ezekkel egytt Prizsba ment, ott a de la Marche nev gimnziumban Maturin Cordier volt a tanra, egy kivl jellem, tuds frfi, aki Franciaorszg valamennyi iskoljban az ifjsg kitn neveljnek bizonyult, mg vgre ppen a Klvin hallnak vben, szeptember 8-n Genfben halt meg, ahol mg 85 ves korban is teljestette tanri tisztt. Innen a Montaigne nev spanyol kollgiumba lpett, ahol mr akkor is feltn les tehetsge egy tuds tanr vezetse alatt olyan haladst tett, hogy tanultrsait elhagyva, a nyelvtani folyambl a dialektika, mrtan s skolasztika-filozfia tanuli kz lpett.
m atyja t eleitl fogva a lelkszi plyra sznta, s hogy erre finak termszetadta hajlama van, ezt mr zsenge gyermekkorban is mutatkoz vallsossgbl s abbl kvetkeztette, hogy a pajtsai kzt elfordul bnk felett nagyon szigoran tlt. (Emlkszem, hogy errl szmos, mg katolikus valls megbzhat tanr is beszlt nekem sok vvel ezutn, amikor mr nevt mindenfel ismertk). gy aztn a papi plyra sznt ifj a noyoni pspktl egy kplnsg jvedelmt nyerte meg, majd megkapta annak a falunak lelkszi llst is, amely szomszdsgban van a Pont-Eveque nev vrosnak, ahonnan Klvin Gerard szrmazott s kltztt Noyonba. Ez utbbi helyen kztudoms szerint nhnyszor prdiklt is Klvin, mikor mg a papi rendbe fel sem vtetett, s mieltt vgkppen elhagyta volna Franciaorszgot.
A lelkszi plyra elkszlst egy idre flbeszaktotta az apnak s finak megvltozott gondolkozsa. Ugyanis az apa gy ltta, hogy fia a jogi plyn biztosabban jut vagyonhoz s elkel llshoz, a fi pedig megismervn az igaz vallst rokona, Olevitn Pter Rbert tjn, (aki hberbl francira fordtotta a biblit s kinyomatta Neufchatelben), egszen tadta magt a szent knyvek olvassnak, gy aztn kezdett idegenkedni a babontl s az egsz vallstudomnnyal szaktani akart. gy aztn a trvnytudomny hallgatsa vgett Orlensba ment, ahol abban az idben De l'Etoile, a francia jogtanrok egyik legnagyobb jelese tantott. Itt szinte csodaszeren, rvid id alatt annyira haladt, hogy gyakran helyettestette magukat a tanrokat, amirt inkbb tanrnak, mint tantvnynak nztk; az egyetemrl val eljvetelekor pedig az sszes tanrok egyhanglag, nknt s minden dj nlkl tudori cmmel knltk meg, mint aki ezt az egyetemtl legjobban megrdemli. Ekzben azonban a vallstudomnyt is szorgalmasan tanulmnyozta s itt is olyan haladst tett, hogy akiket e vrosban megrintett a tisztbb valls megismersnek vgya, hozz jrtak el felvilgosts vgett s ezek nem gyztk magasztalni az jrtassgt s buzgsgt. Nmely mg ma is el akkori meghitt bartja s bizalmas ismerse azt mondja rla, hogy ebben az idben rendes szoksa volt nagyon takarkos vacsora utn egsz jflig fenn dolgozni, azutn minden reggel, mihelyt felbredt, mg gyban elismtelte elmjben s mintegy megemsztette azt, amit este olvasott s nem szerette, ha valaki ebben a foglalkozsban zavarta. Ezen folytonos jjelezsek ltal nagy kpzettsgre s kitn emlkez - tehetsgre tett szert, de hihetleg ennek eredmnye volt az a gyomorgyengesg is, amely sok msfle betegsget szlt s vgre korai hallt is okozta.
Nagy hre-neve volt ebben az idben a bourgesi egyetemnek, ahol ezen kor egyik leghresebb jogtudsa, egy olasz szrmazs tanr tantott, akit Jnosunk is vgyott hallgatni. Ezrt Bourgesba jtt s itt bartsgot kttt a Rothweilbl szrmazott Wolmr Menyhrttel, egy vallsos lelklet s tudomnyrl hres frfival, aki a grg nyelvet tantotta s akirl mint igazn nagy emberrl annl szvesebben emlkezem meg, mert n gyermeksgemtl fogva ifjsgomon t egsz tanri mkdsemig tudomnya, kegyessge s egyb jeles tulajdonai miatt egyedl t tudtam csodlni s fleg az ifjsg nevelsben tanstott jrtassgt sohasem tudom elgg hangslyozni. Az vezetse s tmogatsa mellett tanulta Klvin a grg nyelvet s ebbl fakadt hlarzett ksbb azzal fejezte ki, hogy neki ajnlotta a Korinthusi 1. levl felett rt magyarzatait.
Ezen tanulmnyai kzben Klvin a biblit is sernyen forgatta, kzben-kzben prdiklgatott is a de Berry-vidknek Lignieres nev falucskjban, e falu fldesurnak prtfogsa alatt s jelenltben. Majd atyjnak vratlanul trtnt halla hrre visszatrt szlfldjre.
Innen kevssel azutn Prizsba ment, s 24 ves korban egy kitn magyarzatot rt Senecnak "De Clementia" cm munkja felett, amely munkban ktsgtelenl nagy gynyre telt, hiszen erklcsi nzetei megegyeztek a Senecival. Itt nhny hnap alatt a megtiszttott vallsnak minden hve megismerte Klvint, s ezek kzl gyakran emlegette ksbb elttnk mint kivlan kegyes embert, de la Forge Istvnt, azt a nevezetes kereskedt, aki azutn a Krisztus nevrt mglyahallt szenvedett, s aki irnt rzett tisztelett azzal mutatta ki, hogy megemlkezik rla a libertinusok ellen kiadott knyvben. Ettl fogva minden ms tanulmny flrettelvel egszen tadta magt Istennek, amit egy akarattal kvntak tle mindazon hvek, akik abban az idben Prizsban titkos istentiszteletekre sszegyltek. Nemsokra lett is miben kimutatni a maga hsgt. A prizsi egyetem rektora ebben az idben Kop Mikls lett, a bzeli udvari orvosnak, Kop Vilmosnak a fia, akinek midn november 1-jn, mikor a ppistk Mindenszentek napjt nneplik, szoks szerint beszdet kellett tartania, Klvin egy beszdet dolgozott ki, s ebben a vallst tisztbb s hatrozottabb alakban fejtegette, mint ahogyan ltalban szoktk azeltt. Ezt a Sorbonne nem trhette, a parlamentnek nevezett tancs sem helyeselte, s maga el idzte a doktort. el is indult a maga hivatalszolgival, de bartai tkzben vatossgra intettk, s gy visszafordult, kimeneklt az orszgbl is Bzelbe.
Klvin a Forteret-kollgiumban szllsolt, s ide is behatoltak, de vletlenl nem talltk otthon; m iratai kzt bartainak sok levelt megtalltk, elkoboztk, s ezek folytn sokan letveszlybe jutottak azok kzl, akik az egyhzrl eltl mdon nyilatkoztak. Ezek kzl volt Morinus Jnos is, akinek neve rettenetes kegyetlensg emlkt jtja fel az emberben. Az ekknt megindult ldzsnek azonban vget vetett a navarrai kirlynnek, Ferenc kirly egyetlen ntestvrnek, ennek a csodlatos lelk asszonynak frje, aki nagyon szvre vette ebben az idben a kegyesek sorst. Ennek az udvarba meneklt Klvin s ott nagy tisztelettel fogadtatott, st az krsre vette prtfogsba a tbbi ldzttet is.
Prizs elhagysa utn Saintonge fldjre bujdosott, itt azzal tett hasznos szolglatot a tiszta vallsnak, hogy egy bartjnak felszltsra vzlatos egyhzi beszdeket rt, hogy a vidki lelkszek istentisztelet alkalmval ezek ltal megszerettessk a nppel az igazsg keresst. Ebben az idben ltogatott el Dl-Franciaorszgnak Nerac nev vrosba, hogy megismerje az reg d'Estaple Faber Jakabot, aki a prizsi egyetemen a matematikt s a tiszta blcsszeti elveket igen heves kzdelem utn visszahelyezte ugyan jogaikba, de emiatt a Sorbonne tudsai rszrl utbb mg az lete is veszedelembe jutott s mr valban a hall torkbl ragadta ki t a navarrai kirlyn s elvitte a sajt birtokn fekv Neracba. A j reg nagy rmmel fogadta az ifj Klvint, akirl aztn prftai llekkel gy nyilatkozott, hogy ltala fogja Isten francia fldn fellltani a nagy orszgt.
Kevssel ezutn, mintegy egyenesen Isten keze ltal vezettetve, ismt Prizsba ment Klvin. Odajtt ugyanis amaz istentelen Servet, aki a Szenthromsg ellen mr akkor hintegette a mrges magvakat s aki lltlag nagyon vgyott rtekezni Klvinnal. Ki is tztek egy bizonyos idt s helyet a tallkozsra, ahol Klvin – br valsgos letveszllyel, hiszen az ellensgnek jra fellngolt ldzsi dhe miatt csak titokban tartzkodhatott a vrosban, – mgis megjelent, de sokig hiba vrta Servetet; ez nem mert mg a szeme elbe sem kerlni.
Az 1534. v rettenetes ldzssel volt teljes. Ruffus Gerrdot, a Sorbonne vezetjt, aki nagyban polta a valdi kegyessget, tovbb Corald, augustinusrendi szerzetest, minthogy k a Krisztus gyt a navarrai kirlyn prtfogsa mellett fnyes sikerrel vittk elre, nemcsak a szszki szolglattl fosztottk meg, hanem be is brtnztk. St amikor nmely tlbuzgk falragaszokon intztek kmletlen tmadst a mise ellen s magnak, a kirlynak alvszobja ajtajra is ragasztottak fel belle, ez annyira fellztotta a megboszorknyozott Ferenc kirlyt, hogy nyilvnos bnbnati istentiszteletet rendelt el, azon hrom gyermekvel maga is megjelent, a processziban fedetlen fvel, kezben az engesztels jell g fklyt tartva, rszt vett, azutn elrendelte, hogy a vrosnak ngy forgalmasabb helyn nyolc vrtant elevenen gessenek meg, s nneplyes fogadst tett, hogy mg a sajt gyermekeit se kmln, ha beleesnnek a rettenetes, undok eretneksgbe, ahogy nevezte a tiszta vallst.
Klvin ezeket ltva, nem maradhatott tbb francia fldn. Miutn Psychopannychia cmen egy knyvet adott ki Orleansban azok tvedsei ellen, akik azt tantottk, hogy a llek a test hallval mly lomba esik s gy vndorol egy helyrl ms helyre, egszen az tlet napjig: elhatrozta, hogy vgleg elhagyja Franciaorszgot. Ezzel a szndkkal indult el Lotharingin keresztl Bzel fel azzal a frfival, akinl, amint emltettk, Saintonge-ban lakott egy ideig. De nem messze Metz vrostl nagy szerencstlensg rte ket. Ugyanis egy szolgjuk mindkettjk pnzt htlenl ellopta s aztn egy gyorsabb jrs lovat felnyergelve, gy elnyargalt tlk, hogy nyoma is eltnt. gy aztn minden travaljuktl megfosztatva, nagy nyomorba jutottak s utoljra egyik szolgjuktl krtek klcsn 10 tallrt. gy tudtak tvergdni Strassburgba s majd onnt Bzelbe.
Bzelben ismt a legkivlbb emberek ajndkoztk meg bartsgukkal, ti. Grynaeus Simon s Capito Farkas. Tanulmnyainak kivl trgya a hber nyelv volt, s habr minden mdon igyekezett holltt titokban tartani, amint ez Bucernek a kvetkez vben hozzkldtt levelbl is kitnik, mgis arra knyszertettk a viszonyok, hogy kzrebocsssa nagyjelentsg mvnek, amint mondja, els ksrlett, a "Christianae religionis Institutiones"-t. Mikor ugyanis Ferenc kirlynak hhri munkjt mr nem szenvedhettk tovbb az evangliumhoz vonzd nmet fejedelmek, akiknek pedig akkor bartsgt kereste: Ferenc kirly Langaeus Vilmos Bellajus tancsra azzal mentegette vrlzt kegyetlenkedseit, hogy csak az anabaptistkat ldzte, akik Isten igje helybe a sajt szellemket tettk s minden felssget megvetettek. Az igaz vallsra szrt ezen rgalmat Klvin nem hagyhatta sz nlkl, hanem megragadta az alkalmat s kiadta azt az n vlemnyem szerint pratlan rtk knyvet, megtoldva a jeles mvet egy maghoz a kirlyhoz intzett elszval, amelyet azonban ez vagy el sem olvasott, vagy ha elolvasta, abban az esetben mr undok feklynek kellett fszkelnie abban a babiloni parznban. Mert ez a kirly nem volt olyan felletes, mint utdai, hanem szerette igen behat vizsglat trgyv tenni az gyeket, aztn volt elg tlkpessge az igazsg felismersre, prtolta a tudsokat s velnk szemben sem tpllt ellensges indulatot. mde azokbl a bns cselekmnyekbl, amelyeket gy , mint a np vghez vittek, s amelyekrt kemnyen sjtotta is ket az Isten haragja, azt lehet kvetkeztetni, hogy nemhogy olvasta volna a szban forg munkt, de mg csak hallani sem hallott felle.
Miutn Klvin e knyv kiadsval hazja irnti szeretetnek is jelt adta, vgy tmadt benne megltogatni a ferrarai hercegnt, XII. Lajos francia kirly lenyt, akinek kegyessgrl mindenki dicstleg szlt s mintegy tvolbl hajtotta Olaszorszgot dvzlni. Mihelyt teht krlmnyei engedtk, felkereste t aztn a kegyessgnek igaz szeretetben megerstette. Ennek viszonzsul a hercegn Klvint lete folyamn klns tiszteletben tartotta s most, halla utn is hlsan emlkezik a megboldogultra. Olaszorszgba – amint maga szokta mondani – csak azrt tekintett be, hogy onnan visszatrjen, azutn Franciaorszgba utazott csaldi gyeinek rendezse vgett, majd maghoz vve egyetlen l testvrt, Antalt, Bzelben vagy Strassburgban hajtott letelepedni. De a hbor miatt ms t el levn zrva, knytelenek voltak a megkezdett irnyt elhagyva, dli Franciaorszgon t folytatni tjukat. gy rkezett Genfbe, ahol semmi klnsebb terve nem volt, de nemsokra nyilvnvalv lett, hogy egyenesen Isten vezrelte t e vrosba.
Genfben kevssel azeltt csodlatos elhaladst tett a Krisztus evangliuma. Nagyon megldotta Isten a munklkodst kt frfinak, ti. a francia Gapban szletett Farel Vilmosnak (aki nem szerzetes volt elbb, amint nmelyek lltjk, hanem a d' Estaple Faber Jakab iskoljban mkdtt) s az orbe-i szrmazs Viret Pternek (Orbe berni terlet Friburg fennhatsga alatt). Klvin e kt jeles frfit, amint a tudsok szoktk, tutazban megltogatta s Farel, ez a hslelk frfi, krlelni kezdte t, hogy maradjon Genfben s ne vndoroljon tovbb; de minthogy kr szavai Klvint nem brhattk tervnek megvltoztatsra, gy szlott: "Ht n a mindenhat Isten nevben mondom neked, aki tanulmnyozsi szndkoddal hozakodol el, hogyha velnk egytt nem akarsz munklkodni az rnak ezen dolgaiban, az Isten tka nehezedik red, mert a magad hasznt keresed s nem a Krisztus gyt veszed figyelembe." Ez a kemny beszd Klvinra oly megrz hatst gyakorolt, hogy megadta magt, a presbitriumnak s az elljrsgnak rendelkezsre bocstotta a sajt munkaerejt. gy aztn az elljrk s a np egyetrtssel megvlasztottk nemcsak lelkipsztoruknak, (ami ell pedig eleinte kitrt) hanem a vallstudomny tantjnak is s hivatalba 1536. v augusztus havban beiktattk.
Ez az esztend arrl is nevezetes, hogy ekkor lptek szorosabb viszonyba Bern s Genf, s miutn Lausanne is Krisztushoz trt, itt a ppistk ellenben nneplyes vitt rendeztek, amelyben Klvin is rszt vett. Ebben az vben adta ki "A ker. tudomnynak nmely rendeletrl" szl munkjt s ezt a ppasg szennybl csak az imnt megtisztult genfi egyhznak ajnlotta. Adott ki egy katekizmust is, de nem azt, amely krdsekre s feleletekre van tagolva, s amely most is hasznlatban vau, hanem ennl sokkal rvidebbet, amely a vallsnak csak fbb tteleit leli fel.
Azutn hozzfogott az egyhz szervezshez. Segttrsai voltak Farel, Conrauld s azok a tiszttrsak, akik kzl tbben az ldzsek ell menekltek ide (br ezen menekltek kzl msok temrdek nyugtalansgot szereztek Klvinnak, minthogy titokban gtoltk az rnak munkjt). Az egsz polgrsgot igyekezett egyesteni az egyhzban s arra brni, hogy a ppasgot nyilvn elhagyva, eskdjenek meg a keresztyn vallsnak s a nhny fejezetbe foglalt rendszablynak megtartsra. mbr egy ideig vonakodtak ettl (hiszen csak alig szabadultak mg ki a savoyai herceg hljbl s az Antikrisztus igjbl, s mg nagy volt a prtok forrongsa), de mgis megadta az Isten, hogy 1537. jlius 20-n letettk az eskt a kzhrr tett, a tancs ltal is elfogadott azon llami trvnyekre, amelyek a ker. valls s fegyelem szablyait foglaljk magukban.
Erre a Stn teljesen elkeseredett s elhatrozta, hogy amit eddigel kls ellensg ltal sikertelenl prblgatott, azt most a kegyessg leple alatt viszi keresztl. Felingerelte ht ellennk elszr az anabaptistkat, azutn Caroli Ptert (akirl mindjrt sz lesz), hogy mert Istennek ez a munkja re nzve igen kellemetlen volt, s elre ltta annak kvetkezmnyeit is, zavarjk meg azt, st ha lehet, romboljk le s semmistsk meg.
m az r gyztt a Stnon, amint az eredmnybl kitnt. Ugyanis Klvin s tiszttrsai 1537. mjus 18-n Lausanne-ban egy nyilvnos vitatkozst tartottak, s ott az anabaptistkat egyedl az Isten igjbl oly hatalmasan megcfoltk, hogy – ami akrki rszrl is nagy eredmny volna – ettl fogva alig egy-kett mutatkozott kzlk ebben az egyhzban. A msik egyhzhbort, Caroli Pter nagyobb s tovbb hzd zavarokat okozott. Ezek kzl csak azt, mint legnagyobbat, emltem meg, amely e harcnak egsz trtnetbl kimagaslik s amelyet ler Klvin Gryaeushoz szl levelben. Ezt a hatrtalanul arctlan szofistt a Sorbonne anya szlte, de ksbb mint mltatlan eretneket eldobta magtl. Ekkor elbb Genfbe jtt, majd Lausanne-ba, innen Neufchatelbe jutott, de mindenv elksrte a Stn szelleme, s brhol jrt, mindentt szlelhet piszkos nyomokat hagyott maga utn. Amint ltta, hogy a mieink megcfoltk, az ellensghez prtolt, majd ismt visszatrt a mieinkhez, amint szintn s rszletesen megrta e mesterkedseit Farel egy Klvinhoz intzett levelben. Utoljra teht azt a vdat vgta szembe e kor kivl tudsainak, fleg pedig Farelnek, Klvinnak s Viretnek, hogy nem helyesen rtelmezik a Szenthromsgot. Ebben a trgyban azutn Bernben tartottak egy nagyon npes zsinatot, amely Caroli Ptert mint rgalmazt lelkipsztori hivataltl megfosztotta. Ezutn megszgyenlten eloldalgott, majd Solothurnba ment egyenesen azzal a szndkkal, hogy megakadlyozza az r gyt, amelyet itt Farel sikerrel kezdett meg. Innen rt levelben nyltan megtmadta a kegyeseket, hogy mint valami hsges kutya megkapja a koncot j gazdjtl, Rmtl. Azutn Rmba ment, hogy szemlyesen adjon elgttelt a nagy nyilvnossg eltt magnak ama fenevadnak. m ott csfosan fogadtak, brtnbe vetettk, majd utlatos rh-betegsgbe esett, s mint beteget nagy nehezen felvettk ugyan a zarndokok szlljba, de ott vgre is megtallta mlt bntetst, ti. kiszenvedett. me, ez volt a boldogtalan ember sorsa.
Ekzben, azaz 1537-ben Klvin, mivel gy ltta, hogy Franciaorszgban sokan helyeslik ugyan magukban az igazsgot, de ahhoz nyltan csatlakozni nem merszelnek (mintha bizony elg volna Krisztust csak puszta szndkkal tisztelni s emellett megmaradni a ppista vallsban!) teht levl-alakban kt iratot bocstott vilg el. Egyik a blvnyimds kerlsrl szl, Cheminus Miklshoz intzve, akivel igen bizalmas barti viszonyban llott Orleansban s aki ksbb cenomaviai hivatalszolgnak neveztetett ki; a msik a ppista papsgot trgyalja s Roussel Gerardhoz van intzve, akirl elbb tettem emltst, aki aptsgot, majd ama prizsi vallsldzs kitrse utn pspksget nyerve, ezutn nemcsak htelen lett eddigi helyes meggyzdshez, hanem mg a navarrai kirlynt is tvtra vezette.
Mg Klvin ilyenekkel volt elfoglalva, ms oldalrl ignybe vettk munkaerejt a Genfben dl nagyarny prtoskodsok is. Emltettk mr, hogy bebocstottk ugyan a vrosba az evangliumot s nneplyesen elhagytk a ppistasgot, de a legtbben azzal egyidejleg nem tvoltottk el azt a sok aljassgot, amely annyi ven t virgzott ebben a kanonokok s tiszttalan let klrus hatalma al vetett vrosban. Aztn a savoyai hbor idejn egyes hatalmas csaldok kzt tmadt rgi gyllkds is jra fellngolt. Ezek ellen elbb gyngd figyelmeztetssel, ksbb kemnyebb dorglssal kzdtt Klvin, de mind hasztalan, mert a baj annyira fokozdott, hogy a vros polgrsga a prtszenvedly hatsa alatt klnbz rszekre szakadt, s sokan egyltaln nem tettek eskt az j llami trvnyek megtartsra. Egszen odig fajult a dolog, hogy a nagy s hsi lelklet Farel s Klvin lelksztrsukkal, Conraulddal egyetemben (akit, miutn ers lelklett bebizonytotta, a Prizsban killott nehz kzdelmek kztt, Klvin Bzelbe vitt s onnan lland letelepedse utn mindjrt Genfbe hozott) nneplyesen kijelentettk, hogy k nem adnak rvacsort azoknak a polgroknak, akik arra mltatlanok, civakodsuk s az egyhzi fegyelemmel szemben ellensges viselkedsk folytn.
Ehhez jrult mg egy msik baj. Ugyanis a genfi egyhz klnbztt a bernitl nmely szertartsra nzve. gy a genfiek kznsges kenyeret hasznltak a szent vacsorban, kihnytk a templomokbl a keresztel kveket, azokat feleslegeseknek tartvn a keresztsg kiszolgltatsnl, azutn a vasrnapon kvl minden ms nnepet eltrltek. Midn az e trgyban hozott lausanne-i zsinat a berniek erszakoskodsa folytn azt hatrozta, hogy Genfben is kovsztalan kenyeret hasznljanak s lltsk vissza a tbbi dolgokat is: a genfi lelkszek testlete azt kvnta, hogy igazsg szerint mg ket is meg kell hallgatni. Evgett aztn tartottak is egy msik zsinatot Zrichben. Ilyen zavaros idkben kerltek mint szindikusok (elljrk) a vros lre a prtoskods s viszlykods vezrei, akik npgylst tartanak s ott kiviszik, hogy nem hallgatva meg Klvinnak s vele egy nzetben lev tiszttrsainak eljrsukat igazol beszdt, a nagyobb rsz legyzi a jobbat, s a gyls elrendeli, hogy Istennek ez a hrom h szolgja kt nap alatt tvozzk el a vrosbl, minthogy vonakodnak rvacsort osztani.
Midn Klvinnak tudtra adtk ezt a hatrozatot, ekknt nyilatkozott: Ha embereknek szolgltam volna, bizony most boldogtalan volnk, de milyen j, hogy annak engedelmeskedtem, aki mindig megadja az szolginak azt a jutalmat, amelyet egyszer meggrt.
S ki ne tudta volna, hogy ebbl a genfi egyhzra nagy veszly szrmazik! De a kvetkezmny mgis azt mutatta, hogy ez is Isten akaratbl trtnt, mert gy lett kpess az h szolgja arra, hogy msutt szerzett klnbz tapasztalatait nagyobb dolgok vgzsre hasznlhassa, valamint az is az Isten akaratbl lett, hogy azok a lztk a sajt vesztkbe rohanjanak s a genfi egyhz megtisztuljon sok szennytl. Ilyen csodlatos Istennek blcsessge minden munkjban, de fknt a maga egyhznak kormnyzsban. Mindez nyilvnval lett a bekvetkez esemnyekben.
Minden jknak nagy fjdalmra engedelmeskedtek teht a np parancsnak s k hrman elbb Zrichbe mentek s miutn nhny helvt egyhznak az gykben tartott zsinata hatrozatbl a berniek kzbenjrtak, de minden eredmny nlkl, Klvin a genfiek haragja ell elbb Bzelben, majd nemsokra Strassburgban keresett menedket. Ez utbbi vros tancsa olyan kivl frfiaknak ajnlatra, min Bucer, Capito, Hedio, Niger s a tbbi tiszttrsak, akik mint fnyl drgakvek dszt klcsnztek a vrosnak, meghvta t tisztessges fizetssel teolgiai tanrnak, gy aztn a tudsoknak teljes elismerse mellett mkdtt az egyetemen, nemcsak, hanem a tancs beleegyezsbl egy francia egyhzat is szervezett s annak dvs egyhzfegyelmi rendszablyt dolgozott ki.
Csaldott ht a Stn a maga remnyben, hiszen Klvint a genfi egyhz helyett ms fogadta kebelbe, st csakhamar egy msik j egyhz is tmadt itt. E csalds lttra annl inkbb hozzltott a genfi egyhz megronglt pletnek teljes lerombolshoz. Tallt is nem sok fradsggal olyanokat, akik szeretik a szentheverdel-napokat, akik hogy a kegyessg ltszatval szptgessk ama vrlzt szmzsi parancsot, elhatroztk az rvacsorban azeltt hasznlt kznsges kenyeret kovsztalannal cserlni fel s ezltal jabb vetlkedseket idztek el. Ezen a vltoztatson ugyanis nmelyek, ppen a legderekabbak annyira megbotrnkoztak, hogy inkbb tvot maradtak az rvacsora vteltl s mr-mr a Stnnak ez a cselvetse is sikerrel jr, ha Klvin nem figyelmezteti ezeket, hogy ilyen kzmbs dolog miatt ne versengjenek. gy megmaradt a kovsztalan kenyr hasznlata s mg a Klvin visszatrse utn is az az elv uralkodott, hogy efelett egyltalban nem kell vitatkozni, br maga Klvin ppen nem csinlt titkot abbl, hogy az rvacsora vtelnek szerinte melyik a helyesebb mdja.
Mg ennl is sokkal nagyobb veszly tmadt. 1539-ben, amelyet azutn csak a Klvin kzbelpse tudott elhrtani. Ez idtjban Sadolet Jakab volt a carpentrasi pspk, egy kes beszd, de Istennek ezen adomnyt leginkbb az igazsg napjnak elnyomsra felhasznl ember, aki bbornokk is csak azltal lett, hogy ez a klnben nem feslett let frfi a hamis vallst minden kpzelhet cicomval felkestette. Ez elrkezettnek ltvn az alkalmat arra, hogy az annyi h psztortl megfosztott nyjat megejthesse, a szomszdsg rgye alatt (Carpentras ugyanis Savoynak tszomszdja) egy nyilvnos felszltst intzett Genf tancshoz s nphez, akiket mindenek felett kedvel – amint mondja – s e felszltsban minden eszkzt megragad, hogy ket visszadesgesse ama rmai parzna lbe. Senki sem akadt ekkor Genfben, aki mlt vlaszt tudott volna adni s a legnagyobb veszly fenyegette az llamot. rtestettk teht e dologrl Klvint Strassburgban, s minden srelmet feledve oly gyorsan megadta a levlre az igaz s talpraesett vlaszt, hogy a pspk remnyt vesztve egyszerre felhagyott az egsz dologgal.
De mr elbb is bizonysgot tett Klvin a maga igazn lelkipsztori rzletrl, s gyakran vltott levelet azokkal a genfi polgrokkal, akik otthon a kegyessg rdekben buzgn fradoztak. Mr szmzetsnek els vben megindult ez a levelezs, s azutn llandan jttek levelei Strassburgbl; ezeknek az volt egyetlen clja, hogy buzdtotta hveit klnsen az Isten szne eltt megjavulsra, a gonoszok irnt trelemre, a sajt psztoraikkal val bkessg polsra s Isten segedelmrt val knyrgsre, de egyszersmind arra is elksztette ket, hogy a hazra nagy veszlyt rejteget sttsgbl ismt vrjk amaz hajtott ment vilgossgot, s e vrakozsukat csodlatosan valra is vltotta a jvend.
Ebben az idben adta ki Klvin az Institutio Religionis Christianae-t az elznl sokkal nagyobb terjedelemben, tovbb a Rmai levl magyarzatt (egyik igen kedves bartjnak, Grynaeus Simonnak ajnlva), Vgre az ltala alaptott francia gylekezet hasznlatra az rvacsorrl szl azon aranyos knyvecskt, amelyet ksbb latinra fordtott Galasius, s amelyben az rvacsort olyan rtheten, vilgosan s tudomnyos kszltsggel rtelmezi, hogy az annyi boldogtalan vitt felidz krdseket a tudsoknak s komolyan vallsos embereknek teljes megnyugvsra vgleg eldnttte, mintha maga az Isten sugalmazta volna rst. Nem kevesebb sikerrel dolgozott az anabaptistknak a helyes tra visszatrtse rdekben. Ezen megtrt anabaptistk kt kivl alakja: Volsius Pl, akinek mr Erasmus ajnlotta elbb a maga "Enchiridion militis christiani" cm mvt, s aki lelksze is lett ksbb a strassburgi egyhznak; a msik pedig bizonyos lttichi Storder Jnos, aki azutn kolerban elhalvn, az mvelt lelk s ernyekben gazdag zvegyt, Idelette-et, Bucer tancsra Klvin felesgl vette.
gy folyt Klvin dolga Strassburgban 1541-ig, amely vben a vallsi viszlyok lecsendestse cljbl a csszr gylst hvott ssze elbb Wormsba, majd Regensburgba. Ezeken a strassburgi teolgusok testletnek megbzsbl Klvin is megjelent, jelentkeny sikerrel mkdtt fleg a francia egyhzak rdekben, s olyan elismerst vvott ki a maga rszre Melanchton Filep rnl, valamint a boldog emlk Cruciger Gsprnl, hogy amaz gyakran megtisztelte t a "teolgus" nvvel, emez pedig kln tancskozott vele az rvacsorrl s hatrozottan elfogadta Klvin llspontjt.
Ekzben kzelgett mr az az id, amelyrl az r elvgezte, hogy ekkor megknyrl a genfi egyhzon. Ugyanis azon szindikusok egyike, akik kieszkzltk a h psztorok szmzst, annyira htelen lett a haza sorsnak intzsben, hogy ruljv lett a szabadsgnak, s midn ezt felfedeztk, a bntets ell az ablakon prblt meneklni, de a mlysgbe zuhant a nagy hstmeg, s gy sszeroncsolta magt, hogy nhny napon bell elpusztult. A msikat meg emberls miatt hhr vgezte ki. A tbbi kt szindikus abba a gyanba esett, hogy bizonyos kikldets alkalmval megkrostottk az llamot, s k az tlet ell kiszktek, br azrt az tletet rjuk is kimondtk. Ezektl, mint a vizet bemocskol piszkos tajtkoktl megtisztulvn az llam, keresni kezdte a maga h Farelt s Klvinjt. Arra, hogy Farelt a neufchateliektl visszaszerezzk, semmi kiltsuk nem lehetett, azrt Klvinra irnyoztk minden figyelmket. Megnyertk e vgre a zrichiek kzbenjrst is; gy aztn kvetek mentek Strassburgba, hogy onnan visszakrjk Klvint.
A strassburgiak hajthatatlanoknak ltszottak. Klvinnak a genfiek irnt rzett jindulatn ugyan semmit sem vltoztatott az istenteleneknek bns magaviselete s a vele szemben elkvetett srelem, de minthogy irtzott a zavaroktl s msfell meg tapasztalta, hogy a strassburgi egyhzban vgzett szolglatt megldja az Isten: hatrozottan kijelentette, hogy nem tr vissza. Bucer s a tbbiek is kifejeztk, hogy t igen nehezen engednk el. De a genfiek nem tgtottak, s vgtre sok knyrgskre Bucer gondolkodsi idt krt; Klvin is puhult egy kiss, amikor vele szemben a kvetek Istennek slyos tletre s Jns pldjra cloztak. De minthogy ppen ebben az idben kellett Klvinnak Bucerral elindulnia a regensburgi gylsre (mert elbb gy hatroztak): Klvin visszatrsnek ksedelmet kelle szenvednie. Idkzben a genfiek kieszkzltk a berniektl, hogy Viret Pter is menjen t Lausanne-bl Genfbe. Most mr minden aggodalom nlkl visszatrhetett a vrosba Klvin is, hiszen hivataltrsa lett az a frfi, akinek kzremkdse s tancsa sokat segthetett az egyhz helyrelltsban.
Nhny hnap eltelse utn csakugyan visszatrt Klvin Genfbe, 1541. szeptember 13-n, lerhatatlan rmre az egsz npnek s fknt a tancsnak, amely most mr igazn Isten klns kegyelmnek tekintette azt, hogy a strassburgiakat a gondolkodsra adott id alatt az krsk meghallgatsra brta. Teht a strassburgiak is vgre beleegyeztek, de kiktttk, hogy psgben marad Klvinnak ltaluk tiszteletbl adott polgrjoga, s hogy Klvin visszatrse dacra is tartsa meg a Strassburgban lvezett vi rendes fizetst. Ezeket a feltteleket Klvin elfogadta ugyan, de sohasem lehetett arra brni, hogy fel is vegye strassburgi fizetst, hiszen t nem emsztette a vagyonszerzs vgya.
Visszahelyeztetvn rette eseng gylekezetbe, annak talpralltsa volt minden trekvse. Minthogy tapasztalata szerint nagy szksge volt e vrosnak szigor fegyelmezsre, nneplyesen kijelenti, hogy a maga tisztnek csak akkor felelhet meg, ha a keresztyn tudomnnyal egytt az egyhzi j rendhez ill presbitriumot is elfogadjk. (Errl ksbb bvebben is szlunk.) Azutn megalkotjk a polgrok beleegyezsvel az Isten igje alapjn azokat a trvnyeket, amelyek a presbiterek vlasztsra s az egyhznak egsz berendezsre vonatkoznak, amely trvnyeket ksbb a Stnnak minden furfangja sem tudna erejktl megfosztani. Majd ksztett egy ktt francia s latin nyelven, amely semmi lnyeges dologban nem trt el az elbbenitl, csakhogy sokkal bvebb, krdsekre s feleletekre van felosztva. Ez a kt mltn felkltheti a csodlatot, felismertk rtkt klfldn is s lefordtottk nmet, angol, skt, belga, spanyol nyelvre, st egy zsidbl ttrt keresztyn, Tremellius Smuel hberre, Stephanus Henrik meg grgre.
Hogy az emltetteken kvl mennyit fradozott, azt megmutattk a tnyek. Minden msodik hten mindennap prdiklt, minden hten hrom nap teolgiai eladst tartott, nmely vasrnap elnklt a presbiteri gylsen, a pntekenknt tartott n. kongregcikban a Szentrst magyarz felolvassokat tartott, a Biblia egyes knyveit tuds magyarzatokkal vilgostgatta, most a valls ellensgeit verte vissza, majd a vilg klnbz rszeibe rt a felmerl krdsekrl. Ezeket olvasva elcsodlkozhatunk azon, hogyan vgezhetett egyetlen ember ennyifle s ilyen nagy dolgokat. Leginkbb segtettk Farel s Viret, de ezeknl mgis sokkal tbbet dolgozott. Szerfltt kedvelte ezek bartsgt, a velk val egyetrtst, amit a gonoszok ppgy irigyeltek, mint amin rmmel szemlltk a kegyesek. s igazn gynyrsg volt ltni s hallani az Isten egyhza e hrom nagy munksnak teljes egyetrtst, holott mind a hrman klnbz jeles tulajdonsgokkal keskedtek. Farelt bizonyos lelki nagysg tntette ki, az mennydrg szavt nem lehetett megrendls nlkl hallgatni s megindt forr knyrgseivel mindenkit mintegy az egekbe ragadott fel. Viret beszdnek nyjassgval tnt ki s hallgati szinte odatapadtak ajkaira. Klvin ahny szt kiejtett, annyi nagyszer gondolattal tlttte be hallgatinak lelkt. Gyakran jutott eszembe, hogy az lenne a legtkletesebb lelkipsztor, aki ebbl a hrombl volna sszeszerkesztve.
De trjnk vissza Klvinhoz. t a genfi egyhzgyein kvl egyb harci s klfldi gyek is nagyban foglalkoztattk. Mert gy megldotta az r az szolglatt, hogy csak gy znlttek hozz a keresztyn vilg minden rszbl vagy egyenesen a valls gyben tancsrt, vagy csak hogy hallgathassk t s utoljra lett Genfben olasz, angol, spanyol gylekezet is, s alig volt kpes ennyi vendget befogadni egy vros. Otthon megnyerte a jknak teljes tisztelett, a gonoszok meg fltek tle s minden a legszebb rendben indult meg. Id folyamn mgis tmadtak ers kzdelmei, amelyeket sorban el is beszlnk, hadd lssk az utdok maguk eltt azt a btor pldnykpet, akinek erejkhz mrten kvetsre felbuzdulhassanak.
Teht hogy a dologra trjnk, mihelyt visszakltztt a vrosba, szeme eltt tartva Istennek eme parancst: "Keresstek mindenek eltt Istennek orszgt, hogy a tbbiek is megadassanak" (Mt VI. 33.): legsrgsebb feladatnak tartotta az Isten igjvel megegyez egyhzkormnyzsi szablyoknak a tanccsal egyetrten val megalkotst, amin vltoztatni ne legyen szabad se a papoknak, se a polgroknak. A tervet gyllkd eltlettel fogadtk sokan a kznp s az elkel polgrok sorbl, azok ti., akik levetkeztk ugyan a ppt, de csak nvleg ltttk fel a Krisztust. Mg azon papok kzl is, akik ama derk frfiak szmzse utn visszamaradtak a vrosban (akiknek egy rsze – a bnprtolk – ksbb mgis htlenl elhagyta llomst), teht ezen papok kzl nmelyek, – habr lelkiismeretk tilt szava folytn nem mertek azzal nyltan szembe szllani, – de alattomban ellene dolgoztak, s nem knnyen engedtk, hogy a rendszably megtartsra kteleztessenek. Volt is mire hivatkozniok a maguk igazolsra, hiszen ms egyhzakban ismeretlen volt a kirekeszts bntetsmdja. Mg olyanok is akadtak, akik azt hangoztattk, hogy ez ltal a ppista zsarnoksg lesz visszalltva. De mindezeket az ellenvetseket legyzte Klvin a maga kivl mrsklettel prosult llhatatossga ltal. kimutatta a Szentrsbl, hogy annak irnytst nemcsak a tudomnyra, hanem az egyhzkormnyzs elveire nzve is kvetni kell, azutn felsorolta e szzad legnagyobb tudsainak (mink: Oecolampadius, Zwingli, Zwichius, Filep, Bucer, Capito, Myconius) ide tartoz nyilatkozatait azoknak irataibl, hogy ne tarthassk htlen keresztyneknek azokat az egyhzakat s psztorokat, akik ers zabola szksgessgt hangslyozzk. Majd rmutatott arra, hogy min nagy a klnbsg a ppista zsarnoksg s az rnak igja kzt. Ilyen alapos igazolssal aztn elrte, hogy ezeket a most is rvnyben lev egyhzfegyelmezsi trvnyeket sszelltottk, nagy tetszs kzt nyilvnosan felolvastk, s a np egyhang helyeslsvel november 20-n elfogadtk.
Ezen szerencss kezdet dacra is mltn tartott Klvin azoktl a nehzsgektl, amelyek e rendszablyok letbelptetsvel fognak jrni, s azrt teljes erejvel trekedett visszatartani tiszttrsnak mind Viretet, akit a berniek csupn ideiglenesen engedtek t, mind Farelt, akit a neufchateliek elztek ugyan, de megint visszahvtk. m ez a trekvse meghisult: Viret rvid id mlva visszatrt Lausanne-ba, Farel pedig Neufchatelben maradt. gy aztn a gylekezet visszalltsnak dicssge csaknem egyedl Klvint illeti.
A kvetkez 1542. vben nem kevs gond tartotta fogva Klvint. Mert hogy ne is emltsem a hazai esemnyeket, amelyek nyugtalantottk, mr ekkor a klfldn lngot is vetett az evanglium ellensgeinek dhe, sokakat kizve Francia- s Olaszorszgbl a mr nagy hrnvnek rvend szomszd vrosba, amely menekltek vigasztalsban s istentiszteletk helyrelltsban Klvin nagy buzgsgot fejtett ki, a honnmaradtakat mint az oroszln torkban levket pedig mindenfel kldzgetett leveleivel btortgatta. Ehhez jrult mg kt nagy csaps, ti. a szk terms s az azt ksrni szokott htfusz. Ekkor mr az volt Genfben a szoks, hogy a dgvszeseket a vroson kvl ptett krhzban helyeztk el; ide kellett kijrni a lelkipsztornak is, hogy a betegeket a valls vigasztalsaival ellssa, ahonnan azonban knnyen magval hurcolta a ragly csrjt. Ennek dacra is felajnlotta szolglatt hrom lelksz, ti. Klvin, Castellio Sebestyn (akirl ksbb bvebben is szlunk) s Blanchet Pter. k sorsot vetettek maguk kzt, s a sors Castellira esett. De Castellio megvltoztatta szndkt s gyvn visszalpett a magra vllalt veszlyes szolglat teljeststl. Most Klvin azt kvnta, hogy kzte s Blanchet kztt vessenek sorsot, de a tancs kzbelpett, st maga Blanchet is ellenezte a sorsvetst, s magra vllalta a nehz szolglatot.
Most egyb bajok keletkeztek. Ugyanis a montbelliardi lelksz Toussain Pter feljtotta az rvacsora feletti vitkat, msfell nmelyek Bzelben az egyhzi szervezetnek csak az imnt letett alapjait kezdtk tmadni, amely utbbiak ellen Myconius felvette ugyan a harcot, de siker nlkl. Klvinnal e vgbl tancskozott is. Metz francia vrosban pedig, br az odahvott Farel munkja remnnyel kecsegtetett, de rszint egyenes erszak, rszint a hitehagyott Caroli Pter (akitl mr fentebb szltunk) nagyban akadlyoztk az rnak munkjt. Hogy ezekben az gyekben mennyit dolgozott Klvin levelezssel, intssel, btortssal s ltalban minden ton-mdon: errl rteslni lehet rszint az kiadott leveleibl, rszint a mg letben lev kortrsaktl. De megmozdult a Sorbonne is, amelyet vakmerv tett Liset Pternek, a prizsi parlament akkori vezrnek, ezen szerencstlen s boldogtalan emlkezet embernek prtfogsa. Csodlatos, hogy a pspkk vagy maga a ppa is elnztk, hogy e "tuds" trsasg tagjai milyen szemrmetlensggel osztozkodtak, mint a rablknl szoksos, az egyhz javain, st hogy ezekre bztk legfbb tisztket, az igehirdetst is, persze azzal a kiktssel, hogy az rdekeiket szolgljk; hiszen a kutyk is szolgljk gazdikat az asztalrl lehull s mr meg - megnyaldosott koncokrt. A Sorbonne teht arra a vakmersgre vetemedett (br erre sem Istentl, sem embertl nem nyert felhatalmazst), hogy sszelltotta a keresztyn hit tteleit. Br ez a hitvalls tele van valtlansgokkal s oly rendkvli brgysgokkal, amelyek megszokott jellemz tulajdonsgai ugyan az emltett testletnek, de amelyek mg eddigi gynge tekintlyt is leromboltk minden beszmthat elmj ember eltt: mgis tbben alrtk e cikkeket, rszint megflemlts folytn, rszint mer tudatlansgbl. Ezekre a cikkekre azutn megadta Klvin a kell feleletet, s mg alapos rvekkel, nagy kszltsgre vall hatrozottsggal halomra dnttte tves lltsaikat, addig nevetsg trgyv is tette brgysgaikat mindazok eltt, akiknek megvan mg a termszetes jzan eszk.
gy telt el ez az v, amelyet aztn egy semmivel sem nyugalmasabb msik vltott fel. Az nsg s dgvsz most mr Savoyra is slyos csapsokat mrt. Klvin tovbb folytatta munkjt, a hazban erstgette az vit, a klfldn pedig erlyesen tmadta az egyhz ellensgeit.
Ez utbbi clt szolglta klnsen azon ngy knyvvel, amelyeket Melanchton Filepnek ajnlva a szabad akarat vits krdsrl rt Pighius Albert ellen, kornak egyik legkivlbb szofistja ellen, aki maga hvta ki mrkzsre Klvint, s e mrkzsben nyert rdemeit a ppa azutn pspki sveggel jutalmazta. De ksbb magt a ppt is megcsalta, s megnyerte jutalmul, mint az igazsg ellensgei szoktk, azt, hogy nemcsak tudsok, de az pesz emberek ltalban utlattal fordultak el tle, st cserben hagyta maga a Stn is. Klvin knyveinek hatsrl pedig Filep tesz bizonysgot a maga leveleiben, amelyeket bizony ki is kellene nyomatni avgre, hogy lenne az utkor kezben megbzhat s bsges bizonytk mindenfle rgalmazs megcfolsra. Br azt, hogy mit kell arra a vdra felelni, hogy tl szigor lett volna az egyhzkormnyzsi rendszablyok kezelsben, abbl a levlbl is meg lehet tudni, amelyet mg ez vben Klvin rt a montbelliardi egyhzhoz.
Az 1544. vben a neufchateli egyhz lelkipsztoraihoz rt levelet, amelyben elterjeszti az egyhzfegyelemrl a maga vlemnyt. Otthon Castellio Sebestynnel gylt meg a baja, akinek megbzhatatlan jellemre mr elbb rmutattunk, hogy ti. tudta adni a btrat, mikor csak beszlni kellett, hogy ezzel behzeleghesse magt. Ez a Castellio a grgl diognwmon-nak (nfej) nevezett emberek fajtjhoz tartozott, s nagyon megneheztelt Klvinra amiatt, hogy a Szentrsnak ltala eszkzlt francia fordtst igen hinyosnak s hibsnak tallta. Elkeseredsben nem elgedett meg bizonyos tvtanok hirdetsvel, hanem nyltan kvetelte, hogy ki kell dobni a knonbl az nekek nekt, mint amelyben szerinte Salamonnak tiszttalan buja gerjedezsei nyernek kifejezst s a ms vlemnye lev psztorokat igen durva piszkoldsokkal srtegette. Ezek nem trhetvn ezt az izggskodst, t a tancs eltt bevdoltk, amely t mjus 31-n nagy trelemmel kihallgatta s a rgalmazs bnben elmarasztalta s a vrosbl szmzte. Ezutn Bzel fogadta be, ahol, hogy miknt viselkedett, azt ms helyen adjuk el.
Mg a megelz vben trtnt, hogy V. Kroly egsz erejvel tmadvn Franciaorszgra, a nmetek megnyerse vgett gretet tett, hogy a valls gyt egy egyetemes zsinat tartsig is rendezni fogja, s mindkt flnek jogegyenlsget biztostott. Emiatt t III. Pl ppa egy kemny hang intsben krdre vonta, felpanaszolvn, hogy az eretnekeket a katolikusokkal egyenlv tette, amivel – nzete szerint – a ms bzjba vgta a sarljt. A csszr megfelelt, ahogy tudott, de Klvin is visszaverte a ppnak azon vakmer srtegetseit, amelyekkel bntotta az evanglium igazsgt s a kegyessg rtatlansgt.
|