//palheidfogel.gportal.hu
//palheidfogel.gportal.hu

„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.” Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:


Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16


 

 

Erm s pajzsom az R, benne bzik
szvem. Zsoltr 28,7

… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti."  Karl Barth

.


Theolgia, Trtnelem, Gradul, Zsoltr


Heidfogel Pl

lelkszi nletrajz - 2015


Csaldi Honlapom:

//heidfogel-domjan.gportal.hu

phfogel@gmail.com

 

 
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Elfelejtettem a jelszt
 

www.refzarszam.hu

shopify site analytics
 

Heidelbergi Kt 1563

 

II. HELVT HITVALLS

 

A GENFI EGYHZ KTJA

A GENEVAI Szent Gylekezetnek CATHE- CISMUSSA
 
Avagy A Christus tudomnyban gyermekeket tant  FORMATSKJA 

M.Ttfalusi Kis Mikls ltal 1695 esztend 

A Genfi Egyhz Ktja 1695 Ennek ismertetje.

Klvin Jnos: A Genfi Egyhz Ktja Ppa 1907.
www.leporollak.hu - Nmeth Ferenc munkja

Hermn M. Jnos: A Genfi Kt tja Kolozsvrig

- Fekete Csaba Kt, egyhz,tants 

 

IRTA: Klvin Jnos

 

KLVINRL IRTK

 

Klvin vfordulk

 

KARL BARTH 1886-1968

 

Bib Istvn

 

Biblia - s jszvetsg Prbakiads -

 

Bibliakiadsok, knyvek
Magyar biblikus irodalom

 

Biblia v, vek utn

 

Dr Csehszombathy Lszl
szociolgus 1925-2007

 

OSCAR CULLMANN 1902-1999

 

Egyhzi Zsinatok s Knonjai

 

FORRSMVEK

 

GALSI RPD
Jakab, az r testvre

 

A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...

Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .

E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben,  a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal


2. Evagliumi klvinizmus szerk Galsi rpd Klvin kiad

 

 

Dr GRGEY ETELKA lelkipsztor, ir

 

1. Kzssg az szvetsgben

2. Biblia s liturgia

3. Prtusok s mdek...

4. Isten bolondsga

5. li, li, lama sabaktani?

6. Minden egsz eltrt?

7. Siralmak s kzssg

 

HARGITA PL
reformtus lelkipsztor


Istvndi 1924-1996 Ppa

 

Keresztny filozfia

 

Dr (Kocsi) KISS SNDOR

 

Kommentr 1967 s

 

Dr KUSTR ZOLTN

 

MLIUSZ JUHSZ PTER
1532-1572

 

DR NAGY BARNA

 

Dr PTOR IMRE

 

Dr RAVASZ LSZL pspk

 

SZEGEDI KIS ISTVN


1505 - 1572 REFORMTOR

 

SZENCI MOLNR ALBERT

1574 - 1633

 

Theolgiai irodalom

 

Temetsi beszdek

 

DR TTH KLMN
theolgiai professzor


1917 - 2009

 

DR. TRK ISTVN

 

Dr. VICTOR JNOS (1888-1954)

 

Rgi magyar Irodalom

 

Rgi knyvek s kziratok

 

XX. szzad Trtnelmhez

 

Webem - itt

 

PDF - MP3 - Doc - Odt formtum

 

Teremtsrl

„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a  legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
 
 
- D Dr BOHATEC Jzsef: Klvin Mveldstrtneti jelentsge 1932. PPA
- D Dr BOHATEC Jzsef: Klvin Mveldstrtneti jelentsge 1932. PPA : KLVIN: Mveldstrtneti jelentsge.Irta D. Dr Bohatec Jzsef bcsi tanr 1932

KLVIN: Mveldstrtneti jelentsge.Irta D. Dr Bohatec Jzsef bcsi tanr 1932


KLVIN MVELDSTRTNETI JELENTSGE

Irta s a ppaI ref. fiskola tiszteletbel theologa tanri llsba 1932 prilis 12-n trtnt beiktatsa alkalmbl eladta

D. DR. BOHATEC JZSEF
bcsi egyetemi tanr,
1.

Fordtotta

DR. TRCSNYI DEZS
a ppai ref. theol. akadmia tanra.

1932

PPA . FISKOLAI KNYVNYOMDA

Klvin mveldstrtnet jelentsge

Klvin utbbi idben az rdeklds homlokterbe kerlt, nem is annyira mint theologus vagy reformtor, hanem mint olyan mveldstrtneti eszmk kpviselje, amelyeknek hatsai korunkba nyl-nak. Mondjk, hogy mint ilyen gyztt Klvin a vilghbort kvet esemnyekben Luther felett. Ezt a kilezett lltst komolyan lehetne venni, ha az illetk megkisreltk volna lltsukat minden oldalrl tudo-mnyosan igazolni. De ha e ttel indokul azt hozzk fel, hogy Klvin Poroszorszgnak Luthertl megalapozott llami tekintlyvel, amely a hbor csirjt hordozta magban, az Isten szuverenitsra ptett szellemi autonmia felvt lltotta szembe, s ezzel gyztt s megmentette a vilgot: ez az llts mr eleve hajtrst szenved azon a tnyen, hogy Klvin p gy nem inogtatta meg az llam tekintlynek alapjait, altr csak Luther. Ellenben figyelmet rdemel egy msik, csaknem ltalnosan kpviselt vlemny, az tudniillik, hogy a Klvin alkotta egyhzszervezet a modern polgri s politikai trsadalom szloka. A belle foly demokratikus szabadsghullm hrom hatalmas ramban, a klvinista-francia, a klvinista-angol s a klvinista-amerikai ramban mltt bele a modern fi-vilgba. Ezzel a vlemnnyel csaknem prhuzamosan halad jegy msik, amely az elbbivel szges ellenttben a klvinizmusban az arisztokrata kapitalizmus gykereit ltja. Mindkt vlemny nyilvnvalan elrulja a modern trtneti kutats azon trekvst, hogy a mvelds (nagy esemnyeit vallsi befolysokra vezesse vissza.

Nem lehet tagadni, hogy Klvin mveldstr-tneti jelentsge egyhzalkot erejn, gyakorlati aktiv jellegn, s nem utols sorban azon a kpessgn alapul, hogy vallsi eszmjvel kpes a nyugati npek politikai s ,gazdasgi fejlemnyeire hatst gyakorolni. Ez ktsgkivl sszefggsben ll a klvini theologia lnyegvel. Hogy rviden miegmondjuk, ez a theologia univerzlisztikus cltudomny, azaz feladata abban ll, hogy az egyn vallsi lmnyeit s az erre vonatkoz ismereteit ne izollja, hanem hogy velk ,az egsz vilg- s letvalsgot megtltse s thassa. Klvin hasonl egy fhoz, mely mlyen lebocstja a fldbe gykereit, de koronjt Isten rk ragyogsban frdeti.

A genfi vroshza fkapuja felett, amelyben a reformtor gyaknan vdelmezte az vallsi, llamjogi s trsadalom politikai eszmit a vagyonos tancsurak helyeslsvel vagy a nlkl, ezek a szavak llnak: »Post benebnas lux«, sttsgre j a vilgossg. S ez volt Klvin letfeladata: vilgossgot hozni a bonyolult let miden zugba kivtel s kimlet nlkl s az ltala megismert s v,altott igazsg isteni vilgossgval ielzini azt a sttsget, amely a tudsok, egyhz- s llamfrfiak, ;a »mechanikusok« (ma azt mondank: mvszek), a »kereskedk« (ma azt mondank: gazdasgpolitikusok) fejt krlvette. Amint ezekbl ltjk, T. Hallgatim, Klvin valban mveldsi clzatot tulajdontott theologijnak.

Azt mondtam: Klvin theologija univerzlisztikus. De csak azrt ilyen, mert theocentrikus, azaz minden Isten krl forog benne, aki minden valsg salapja s sclja. Ezzel az egsz lt egysges jeleget nyer. Egysges mr maga Isten lnyege. Klvin szemb,efordul azzal a felfogssal, amelyet egyene-sen rd,ginek ,nievez, amely Isten mkdst csupa egyes s ssziefg'gstel,en cselekedietre bontja, s amely szeretne ellenmondst megllaptani Isten tulajdonsgai pl. szeretete s igazsgossga kztt. Isten ugyan szabad, fensges, szuvern akarat, aki fltte ll minden kls knyszernek, de ez az akarat nem nknyes, nem sztforgcsolt s vletlen clokat kvet, hanem sajt lnyegben birja korltjt. Isten ltnek minden hatrozmnya ezrt sszefgg egysg, az amit Kanttal a jellem kauzlitsnak neveznk. Ha mr most ilyen mdon Isteri cselekedetei az lnyegbl mintegy spontn, azaz bels indtsbl s bels szksgszersggel folynak: Klvinnak mdjban ll Istenrl olyan meghatrozst adni, amely ltszlag ellenmondan hangzik: Isten szabiad szksgszersg.

Mivel Istent egysges akaratnak fogja fel, Klvin egsz vilg- s letszemllete organikus monizmus, azaz a termszet s a szellem, a termszeti s erklcsi, a vilgi s a szellemi klnbzik ugyan fajilag, de mgis bens sszefggsben ll, rendezett egszt (Ordnungsganze) alkot, melyet Isten, a szuvern teremt akarat, clszeren igazgat s megtart, anlkl, hogy az egyes a teremts s a jog ltal kifejezett sajtszersgben korltoztatnk.

Sajtsgos az ember helyzete ebben a rendezett egszben. Lnyegileg ugyan csak eszkz Isten kezben, cserpedny a Teremt eltt : de Istenre val eleven vonatkozsnl fogva az ember lnyege s vgtelen rtke nem vlik el egymstl, hanem bels egysgg olvad ssze. Az ember vgtelen rtke pp abban ll, hogy Isten t rktlfogva nagy clra s vgtelen feladatokra predestinlta. Ebbl kvetkezik a hivk perszonlizmusa, az ismeretes klvinista ntudat. Termszetesen nem szabad, hogy ez az ntudat a hivket ms teremtmnyekkel szemben bszkesgre csbtsa; mert tudjk, hogy csak kegyelembl vlasztattak el, s ezrt alzatosan fogadjk el ezt az ajndkot. Ebbl a perszonlizmusbl fakad a voluntarizmus, a heroizmussal hatros letenergia s rettenthetetlensg kifejtse, amely a fradhatatlan munklkods alapja. Gyakran felvetettk azt a krdst, hogyan lehetsges ez a heroizmus Klvin determinizmusa, vagyis azon meggyzdse mellett, hogy az ember felttlenl fgg Istentl. Klvin maga megadja a forrst: »Az a nagy dolog« - irja -»hogy mi Istennek vagyunk ajnlva s szentelve. S ami neki van ajnlva, azt nem lehet nagy jogtalansg nlkl profn hasznlatra fogni«. Az ember szabadsga nem Istentl fggetlen tehetsg, mert Isten ltesti azt s folyton belle rad ki. Ebbl a forrsbl ered a continuus progressus-ban, az lland haladsban vetett hit, az let s cselekvs risi feszltsge, a kedly felemelkedse, a harckszsg s a hallt megvet btorsg Istenrt s az dicssgrt. Az letnek Isten hatalma al rendelse s a szuvern rhoz ktse minden kpessgnk felfokozst jelenti. Amit az letben elrtnk, gy tnik fel, mint Isten szabad kegyelmbl kapott ajndk. Minden trekvsnk egysgre irnyulst kap a nagy egsz, a benssg fel. Isten dicssgnek kzpponti fogalma folytn minden eszmlsnk s trekvsnk boldogt felfel irnyulst kap. Ez a»sursum corda«, a »fel a szivekkel« kegyessge.
Az organikus monizmus ltszgbl kell megitlnnk Klvinnak az llamrl s az egyhzrl val felfogst is. Relative mindkett, nagyon klnbzik egymstl, de abszolut rtelemben nem vlnak el, s nem is vlaszthatk el egymstl. Az llam nem nlklzheti az egyhzat, az egyhz nem az llamot. Az egyhz tant s nevel, az llam gondoskodik a fegyelemrl s a kls rendrl. S ha e szerint az egyhz s az llam szerves testek, bennk az egyes emberek egysgg, sokszlam harmniv olvadnak ssze.

Az egyhzban ezek az egyes emberek nemcsak egynek, hanem egynisgek is. Klnbznek egymstl sajtszersgeiket, munkssgukat s kpessgeiket illetleg, de nem azrt, hogy azokat maguknak tartsk meg, hanem hogy egymssal kzljk. k minstett egynek. Egyetlen test rszei sem tudnak sszetartani, amint ezt Klvin Plt nyomn kifejti, tagjainak Istentl berendezett mindenirny szimmetrija nlkl. Ezt a szimmetrit a segtsgreksz magunk kzlse s a klcsns kiegszts, az ads s vevs klcsnssge, egyszval a szeretet tartja fenn. Egynek s harmnia ezrt sszetartoznak, - ez a gondolat az, amelyet ksbb Leibniz szinez ki nagyon ersen. A vilgegszbe belltva, minden egyn vgzi a rszabott ktelessget, s ezzel lnyegesen hozzjrul az egsznek alaktshoz, tformlshoz s elbbrevitelhez. Az egynek sajtszer'sge s azoknak az egszenbell val rvnyeslse nem srti a kzssget; mert az egynisg minden mechanikus egyenlsget eleve kizr. Hogy e ponton Klvin gondolkozsa nem demokratikus, azt el kell ismernnk. Ezt mondja: »A kisebb tehetsgek azon tnekvse, hogy a nagyobb tehetsgekkel egyenlv ttessenek, a szervezet pusztulst jelenti, mivel hallos zrzavart, forradalmat okoz«, - miknt fordtva is, a szubjektiv jogok egyoldal hangslyozsa akadlyozza az egszhez val normlis viszonyunkat. A szerzett eljogokat Klvin gy tekinti, mint a legfbb ktelessgek teljestsre ktelez legfbb jogokat. Az egyenltlensg gykere a predestinci gondolatban rejlik. Br reformtorunknl elfordul az a gondolat, hogy az emberek egyenlk, mgpedig Istenhez val teremtmnyi viszonyuknl s megvltatsi szksgletknl fogva, ezt a ttelt a predestinci gondolata mgis lnyegesen httrbe szortja. Az egyenltlensg alapja Istennek kifrkszhettlen, sszel fel nem foghat ltest akarata. De e kzben nem szabadi elfelednnk, hogy az isteni akarat kifrkszhetetlensge, irracionalitsa csak a mi felfog kpessgnkhz mrten az; nmagban Isten ugyanis a legfbb sz s a legfbb igazsgossg. Ennek az irracionlis oknak azonban van egy teljesen racionlis clja: a rend fenntartsa. A rend, mint az emberi trsadalom sszekt s megtart eszkze elfelttelezi a trsadalmi test sokszersgt s tagozottsgt. A rendre val tekintet az egyik fmotivuma annak a kzmondsoss lett s neknk taln drkinak tetsz egyhzi fegyeliemnek, amelyet Klvin G,enfben gyakorolt. Jobban megrtjk ezt a fegyelmet, ha a genfi egyhzfegyelmi hatsgnak, a konzisztriumnak a jegyzknyveibl s a vrosi tancs jegyzknyveibl megltjuk, mennyire lezllttek az erklcsk az erklcsileg laza libertinizmus hatsa aiatt, amely fleg a magasabb trsadalmi krkben uralkodott. A rend gondolata a klvini gondolatvilg mindig visszatr fogalmaihoz tartozik. Igaz, hogy Luthernl is, fleg a fennll rend ellen tr jraeresztelkkel val harcai idejn nagy szerepet jtszik a rend gondolata. De itt is van klnbsg a genfi s a wittenbergi reformtor kztt. Luther nem akarja a rendezett llapotok bevezetst, illetve helyrelltst a kezbe venni. S ezen a ponton megingathatatlan idelizmusa irnytja, az a hite, hogy Isten mindentt helyrelltja a rendet, ahol az egyhzi s trsadalmi szervezetet veszly fenyegeti. A gondviselsbe vetett hite s ktelessgtudata adja neki a btorsgot, hogy rbizza a Mindenhatra a dolgok fejldst, s a vilgi felssg fegyelmez s bntet eljrsnak engedje t a megzavart rend helyrelltst. Klvin msknt cselekszik. Nemcsak hogy minden ert forradalmast a maga szent fanatizmusval a rendnek minden tren val helyrelltsa cljbl, hanem gyakran szuvernl veszi kezbe a dolgok szablyozst. S mg Luther nagy az idelban vetett hitben, nagy a maga szernysgben s tartzkodsban; Klvin nagysgt az jelenti, hogy kisrletet tesz a valsgnak az idelhoz val lehetleg azonnali kzelhozsra.

Abbl az alapvet viszonybl, amelyben egyn s kzssg ll egymssal, kvetkezik a klvini egyhzalkotmny sajtszersge is. Mivel az sszeomls utn munkba vett nagy egyhzalkotmnyi reformok kzvetlenl vagy kzvetve a klvini egyhzalkotmnyra hivatkoznak mint mintra, minthogy ebben vlik felfedezhetni a demokratikus modern szellemmel val llekrokonsgot, rviden erre is r kell trnem. Ha valamely alkotmny demokratizmust abban keressk, hogy a np, a demos uralkodik, akkor a klvini egyhzalkotmny bizonnyal nem demokratikus. A tmeget uralomra emelni nem volt szndkban. Azt mondja, hogy ismeri a np lelkt, amely tengedi magt a legklnflbb indulatok vezetsnek: »Turba est turbulenta«, »A tmeg zavarg hajlandsg«, irja valahol. Ebbl a valsgrzkbl lehet magyarznunk, hogy a gylekezet kzgylsnek csak azt a jogot adja meg, hogy a gylekezet kormnyz szerveinek - lelkszek, presbiterek, konzisztrium - meghozott hatrozatait fellvizsglja, s esetleg azok ellen tiltakozzk; amivel az nknyes hatrozatok hozatalt kivnja megg'tolni, aminek kisebb testleteknl mgis csak meg van a lehetsge. Igy a np vizsglja fell fleg azt a hatrozatot, amely valamely egyhztagnak a gylekezetbl val kizrsra irnyul. Ha ilyenkppen az egyenlsg s a tmeg uralma nem szmthat a klvini alkotmny alapvet elvei kz, azrt msfell nem lehet tagadni, hogy Klvin, fleg ksbbi irataiban a gylekezetnek olyan jogokat s ktelessgeket juttat, amelyek egy arisztokratikus alkotmny keretbe nem frnek meg. A lelkszek vlasztsa s az egyhzi hatalom gyakorlsa szerinte ugyanis a gylekezetnek Istentl adott, elidegenthetetlen joga. Mikppen gyakorolja a gylekezet ezt a jogt, az ms krds, az erre adand felellet az idbeli krlmnyektl s a np erklcseitl fgg. Klnbz javaslatok utn Klvin vgl arra az llspontra helyezkedik, hogy mindazok, akik a gylekezetben hivatalt akarnak betlteni, az, egsz gylekezet titkos sz'avazatval vlasztassanak meg. Itt teht a gylekezet kzvetlen vlasztst trvnyes eszkzl ismeri el, de a gyakorlati megvalsts lehetsgt a vlaszt tmeg zavaros nknye miatt ktsgbe vonja. Ez a nyilvnvalan tisztn praktikus, opportunus ok azonban nem dnti meg a gylekezeti kzvetlen vlaszts elvt. Ehhez jrul egy, a demokrcia irnyba mutat mozzlanat. Klvin szerint a prdiktorok, akik a gylekezetnek nem uralkodi - ezt Klvin sohasem felejti el hangslyozni -, hanem szolgi, az egyhz egsz testt kpviselik; k e szerint a gylekezet szervei, akik a gylekezet egyenljog egyes akaratait kollektive juttatjk kifejezsre. Ez demokratikus vons. Ez a kpviselet termszetesen materilis volt, azaz az egyhzi hatsgok, elssorban a konzisztrium, a gylekezetre mint egszre vr vallserklcsi feladatokat mint annak szervei vgeztk el. E szerint reformtorunk a demokratikus elvet nem valstatta meg a vgs konzekvencikat illetleg is. De ha meggondoljuk, hogy egyhzalkotmnyt olyan idben tervezte, amelyben a rmiai egyhz hierarchija folytn szellemi s egyhzi nrzett vesztett npet csak lassanknt kellett rnevelni az egyhzi nllsgra; ha tovbb meggondoljuk, hogy a ''dogmatikailag mg nem elgg kpzett tmegekben mg nem lehetett kell rzk a megvlasztand egyhzi tisztvisel tulajdonsgainak megbirlsra, s vlasztjoguk gyakorlsa ltal csak zavart okoztak volna, akkor nem fogjuk kevsre becslni, hogy Klvin mgis megtette a kisrletet arra, hogy a demokratikus gylekezeti elvet ne csak kimondja, hanem, amennyire lehetsges, meg is valstsa. E ponton nehzsgekkel kellett kzdenie, amelyeket viselni kellett, mert nem volt kpes megoldani ket (tolero, quod tollere non possum). Klvin elvei nem vesztek el, a ksbbi idk elfogadtk s tovbbfejlesztettk ket, st belenylnak a mi jelennkbe is. Ebben rejlik vilgtrtneti jelentsgk. Klvin egyhzalkotmnyt s Lasky Jnosnak, a londoni emigrns gylekezet vezetjnek gondolatait alapul vve s az 1555. prisi zsinaton hozott rendszablyra tmaszkodva az 1568. weseli konvent s az 1571. emdeni egyetemes zsinat az alsrajnai reformtus szabadegyhz szmra kidolgozta azt az egyhzalkotmnyt, amely mig minta maradt, s az sszeomls utn Nmetorszgban az alkotmnytervezetek kidolgozsnl zsinrmrtkl szolglt. Az alap a gylekezet, ezt illeti meg lnyegileg a vezets, amely a lelkszekbl s a legidsebbekbl sszetevd presbiteriumot vagy konzisztriumot megvlasztja, amelyeknek vlaszts,a folytn a kis zsinatok vagy klasszisok, ezekbl a tartomnyi zsinatok, s ezekbl vgl az egyetemes zsinatok kpviseli kikerlnek. A npszuvernits gondolata abban jut kifejezsre, hogy az illet zsinatok a gylekezet kormnyz szerveil tekintendk.

Az egyhzhoz hasonlan az llam is szerves test, amelyben az uralkod s a felssg a fej, az alattvalk a tagok. Ezrt a polgri rend az emberek kzt ppoly szksges, mint a mindennapi kenyr. Aki mindezen tlteszi magt, vagy a paradicsomi abszolut tkletes llapot utn nyujtja ki kezt, vagy gretr forradalmr, aki az eljvend llamnlkli boldogsg fell kpzeldik, s minden trtneti kapcsolatot vakmeren sztszakt. Szksges teht, hogy az alattval a felssgnek kszsgesen, szivesen s szintn alvesse magt, mivel ezzel Istennek engedelmeskedik. Ezrt a keresztyn lojlis marad mg akkor is, ha a fejedelmek nem teljestik ktelessgket; tulajdonkppen nem elttk hajol meg, hanem a nekik Istentl adott tekintly eltt. A fejedelmektl vele s a np tbbi tagjaival szemben elkvetett jogtalansgban Istennek nevelclzat ltogatst ltja. A felsbbsg eltti passziv magatartst fel kell adni, s az engedelmessget meg kell tagadni, ha a vilgi hatalom kpviseli azon vannak, hogy a kormnyzottakat az Isten irnti engedelmessgtl elszaktsk. Ekkor az embernek egyedl Istenre kell hallgatnia mindenek felett s mindenki szmra. Az Isten tekintlyt megsrt fejedelemmel inkbb szembe kell szllni, mint engedelmeskedni; klnben emberek szolgjv mltatlantja magt. Az ellenlls jognak gyakorlsa azonban nem a magnszemlyeket illeti, hanem a hatsgokat, amelyeket Isten azrt lltott, hogy a kirlyok nknyt korltozza, mink Rmban a nptribunok, Athnben a dmarchosok, s Klvin idejben a rendek voltak. Ha ezek meghtrlnak, elruljk a np szabadsgt, amelynek vdelmezsre rendeltettek. Ltjuk ebbl, hogy Klvin az ellenllsi jogot csak a fennll pozitiv kzjog keretben engedi meg. Felfogsa fordulpontot jelent a forradalom jognak trtnetben. Klvin eltt, fknt a kzpkor publicisztikjban, a forradlalom ktelessgt csak a minden pozitiv jog felett ll termszetjogbl vezettk le. Az ellenllsi jog hivei az gynevezett monarchomachosk Klvin ta kezdik eszmik indoklsra a npet kpvisel rendeknek az akkori llamban, fleg a nmetben kifejldtt pozitiv jogait is felhozni. S ha nem is tudnak szabadulni a termszetjogi gondolkozsi s segdeszkzktl, mgis kiptik az ellenllsi jog azon rendszert, amelybl ksbb a modern rtelemben vett kzjog fejldtt ki: az egyn viszonyainak s az llamhatalomhoz val szabadsgszfrjnak szablyozsa. Ha ebben a megvilgtsban ltjuk a dolgot, akkor nyilvn igazsgtalansg volna az ellenllsi jog felvtele miatt Klvinnak forradalmi rzletet tulajdontani. Az ellenllsi jog nla csak szksges rossz ; normlis viszonyok kzt teljes psgben fenntartja a tekintlyi kapcsolatokat, a trvnyes engedelmessget, s az adott viszonyokba val kteles beleilleszkedst.

Ezek utn csak kvetkezetes, ha Klvin az llamformkat a szerint itli meg: mennyire juttatjk kifejezsre az egynek szabadsgnak s a felssgnek organikus sszekttetst. Mig kezdetben Aristoteles tekintlye meggtolta Klvint abban, hogy a monarchit egszen elvesse, ksbb, fkppen a francia tirannisz tlkapsai kvetkeztben a monarchia irnti ellenszenve csaknem a teljes elvetsig fokozdott. Mint idelis forma, olyan llapot lebegett szeme eltt, amelyben a np sszesgnek meg van az a joga, hogy felssgt megvlassza s Isten szuvern uralma alatt ljen. Kzjogilag ugyan nem indokolta meg a npszuvernitst: ugyanis hinyzik nla az gynevezett: uralkodsi szerzds gondolata, amely szerint a np tengedte szuvernitst az uralkodnak. Az uralkod s az alattvalk kzti viszonyt Klvin a klcsns ktelezettsg viszonyaknt formulzza (mutua obligatio); az uralkod ktelessge alattvali alapjogait megvdelmezni, az alattvalk a trvnyek keretben engedelmeskedni. De megteszi a lpseket a trsadalmi szerzds gondolata fel, mely szerint minden emberi trsas let a trsadalom egyes tagjai ltal kttt szerzdsen alapul. Igy pl. a frj s felesg kzti szerzdsnek tekinti a hzassgot; s ugyancsak szerzds az alapja a csaldi letnek: atya s gyermekei kztt. A demokratikus beszremls ellenre az llam mgis megtartja arisztokratikus jellegt, amennyiben a rendeknek, mint npkpviseletnek intzmnyt pozitiv kialakultsgukban hangslyozza, de ennek a npakaratbl val levezetst mellzi, s ezzel a npszuvernitst megkerli.

Klvinnak az llamra vonatkoz gondolatai kzl ezek sem maradtak hatstalanok. Tantvnyai a kzjogszok mindenoldallag s rendszeresen kiptettk azokat. Elssorban kell itt emltennk a klvinista jogszt, Althusiust. Klvin gondolatt, mely szerint az llam szerves test, Althusius hatrozottabban s mlyebben kifejtette; a trsadalmi szerzdst a kzssg minden jogi szfrjra kiterjeszti, a Klvin szerinti egysges llamszemlyisget kettvlasztja a kormnyz testre s a vele szemben nll npkzssgre, s nla a rendek a np megbizottaiknt mkdnek. Igy Althusius a npszuvernitst minden, irnyban kidolgozza. Rendszere visszaessek ellenre is fenntartotta magt, bejutott a porosz tartomnyi jogba, s ma is l br megvltozott alakban, a modern llamnak kzsgszervezetek magasabb egysge gyannt val felfogsban. Az egyhz s llam sztvlasztsa, amit Klvin nem hajtott, ksbb mgis bekvetkezett a klvinizmus krben. De ez a sztvlaszts csak kisegt eszkz volt az llamnak ellensges, Krisztus uralmt s ezzel az egyhz nllsgt gtl tnykedseivel szemben, aminl mg azt is meg kell jegyezni, hogy az jrakeresztelk rajong eszmi is elmozdtottk az llam s egyhz kzti kapcsolat meglazulst. Ellenben a klvinizmus a modern demokrcival szvetkezett, klnsen Amerikban, a nlkl, hogy a demokrcia kinvseit, a tmeguralmat s az egyenlsgi trekvseklet tvette volna.

Hogyan lehetsges ez? Nem ppen Amerikban fejldtek-e ki az gynevezett emberi s polgri jogok, aminek igazolst az utbbi idben a hires kzjogtuds Jellinek kisrelte meg? E ponton egszen rvidre foghatom a dolgot. Ismeretes, hogy ezek a jogok azt mondjk ki, hogy minden ember ignyt tarthat a lelkiismereti szabadsgra, lete srthetetlensgre, szabadsgra s tulajdon szerzsre. Nem lehet elvitatni, hogy e jogoknak a francia Alkotmnyoz Gylsben trtnt proklamlsa klvinista vagy helyesebblen deuteroklvinista, azaz independens alapon nyugv amerikai alkotmnyokkal sszefggsben trtnt. De az alapjog, a lelksmiereti szabadsg nem klvini eredet, harnem a mr emltett jrakeresztelktl szrmazik. A tbbi jogigny hangoztats;a pedig plne az korig visszakvethet. E jogok hangoztatsa ltal teht, amennyiben megtette, a klvinizmus nem szerzett klnsebb rdemeket. Az emltett jogok rtktartalmnak megitlsnl azonban alrendelt jelentsg krds az, hogy mita hangoztatjk ket. A fontos inkbb ezeknek a jogoknak az ket vd s tmogat llamhatalommal val sszefggse, az, amit ma az alkotmnyjog materilis oldalnak neveznek. Ez azt jelenti, hogy ezeknek a jogoknak a gyakorlatban semmi jelentsgk nincs, ha az llam nem vdi ket s nem kezeskedik rtk, azaz ha nem nyilvntjk ket »szubjektiv-kzjogok«-k. E szubjektiv jogoknak az llamhatalomhoz val viszonynak meghatrozsn mr a kzpkor fradozott; de hinyzik ott az a jellegzetes modern kvetelmny, hogy e Szbadsgjogokat egy alkotmnyos okmnyban kell leszgezni, hogy egy alaptrvny flnyeserej rvnyvel lphessenek fel. Abban ll mrmost Klvinnak eddig figyelembe nem vett nagy jelentsge az irott alkotmny trtnetben, hogy , ha nem is jogszi lessggel, megrtette az emltett szabadsgjogoknak (kivve a lelkiismereti szabadsgot) az azokat vdelmez llamhatalommal val sszefggst, ezzel szubjektiv-kzjogokk tette ket, s kivnatosnak mondta okmnyszer kodifiklsukat. Az a hats, amelyet eszmi az angol, majd az amerikai llam,alkotmny alakulsra gyakoroltak, s amely mindmig szrevtlen maradt, okmnyszerleg igazolhat.

Ez a vivmny mveldstrtneti szempontbl sokkal fontosabbnak ltszik nekem, mint a nemzetgazdsz Weber Miksa sokat trgyalt megllaptsa, akihez Troeltsch s msok is csatlakoztak, amire befejezsl rviden mg ki szeretnk trni, az t.i., hogy Klvin, illetve a klvinizmus a maga » vilgonbelli aszkzis«-vel a kapitalista szellemet ugyan nem teremtette, de elmozdtotta. Ami Klvint magt illeti, Weber ttelt kereken vissza kell utastani. Szerencstlen mr maga ez a kifejezs: »vilgonbelli aszkzis«. Elszr is sokrtelm, s a felekezetek megklnbztetsre ppen nem jellemz; mert a katolicizmus is ismeri a vilgonbelli aszkzist. ppen a katolicizmussal szemben nem affle aszkzist hangslyoz Klvin, amely kls gyakorlatokbl ll, hanem olyan bels, szellemi rzletet kivn, amely nem elgszik meg a vilgban val rvnyeslssel, hanem azon van, hogy a vilg felett belsleg uralkodjk s legyzze. Ezrt Klvinnl legflebb vilgbir, vilgot legyz szellemi rzletrl lehetne beszlni. Ezzel az rzlettel Klvin egyfell a lustasg, a henyls s kolduls, msfell a gazdagsg s a fnyzs tlkapsai ellen harcolt, s ezltal biztos alapot teremtett a gazdasgi erk egyenslya szmra. Ehhez jrult mg a pozitivum: a munknak nmagrt s nem a nyeresgrt val becslse, a rendes hivats krben a munklkods fegyelmezettsgnek s tervszersgnek hangslyozsa, a vagyonkzssgi elvvel szemben a magntulajdon vdelmezse. S mindennek a clja az, hogy a »szegny ember« - amint ezt Klvin jra meg jra elmondja -, segtsghez jusson. Mert az az llts, hogy Genf Klvin odarkezsie eltt s ottlte alatt a gazdasgi virgzs llapotban volt, csak affle mende-monda; mivel tudjuk, hogy a francia gazdasgpolitika Genf kereskedelmre s iparra hallos csapst mrt Klvin minden erejvel azon volt, hogy segtsen Genf vrosn, amelyet azonkivl a pestis is kt zben megltogatott. Az is tny, hogy ezt az rdemet is el akartk vitatni reformtorunktl, midn ezt a kijelentst adtk a szjba: »A npet mindig szegnysgben kell tartani, hogy engedelmes maradjon«. Ez a kijelents azonban, amely egyik Klvin letrajzbl a msikba vndorol, valjban nem trtnt meg. Genfi levltri kutatsaim sorn mdomban volt megllaptani, hogy ezt a kijelentst nem Klvin, hanem ellenfele, Trolliet tette. Klvin gondoskodott vrosa jlltnek emelsrl. Enyhtette az nsget, de ezzel nem nvelte nagyra a kapitlista szellemet. Nem mozdtotta-e el azonban Klvin a kapitlizmust azzal, hogy lltlag elsnek engedte meg a reformtorok kztt a kamatszedst? Az igaz, hogy Klvin ezzel a gondolattal elhagyja a katholikus szocilteortikusok llspontjt, akik tudvalevleg a pnz termketlensgnek dogmjt hirdettk; de nem volt az els. Eltte Butzer, Luther s Melanchton hasonl vlemnyt nyilvntottak. De tovbb is megynk egy lpssel. Klvin a kamatszedst sokkal szkebb krre szortja, mint pl. Melanchton. Ugyanis csak a gazdagkkal szemben tartja jogosultnak, a szegnyekkel szemben igazsgtalannak vli. De amit a vilg nem tud, az a tny, amelyet n a genfi llami Levltrban megllaptottam, hogy mr Klvin eltt a katholikus pspki uralom megengedte Genfben 5% kamat szedst. Ksbb ugyan, a klvinizmus krben bizonyos kls s bels felttelek alatt kialakult egy fajta zletiessg, amelyben nem jogtalanul lttk az jkori kapitlizmus elfutrt. De ez mr nem az eredeti klvinizmus, hanem a ksbbi puritnizmus volt, fleg Angliban s Amerikban. Messze vezetne, ha ennek okait vizsglni akarnm, de mgis r szeretnk mutatni egy pontra, amit eddig nem, ismertek: arra a tdatos s szndkos llspontra, amelyre a puritanizmus, amig benne a klvini erk elevenen ltek, a mr meglev kapitlista erklcsisggel szemben rhelyezkedett. Ennek a kapitlista erklcstannak alapttele a gazdasgi javak – teht a dolog - uralma volt az emberi szemly felett; st a szemlynek s a dolognak egyenlstse. Ms szavakkal: a javak az ember lnyegi tulajdonsgaiv lettek: az ember rtke birtoktl, gazdagsgtl fggtt. Az rtk- s rzkisgkultrnak ezt az uralmt a szemlyisg s jellem kultrja fltt, s az ebbl kvetkez pnzvgyat, rzki vagyonszerz mohsgot, amelynek clja csak a vagyon, valamint a tlsgos fnyzst a puritnok jobbjai erlyesen tmadtk. lesen elvlasztottk s megklnbztettk az rkkval tartalommal megajndkozott egyneket az ltaluk termelt ml javaktl, amelyeknek jelentsget legflebb annyiban tulajdontottak, amennyiben Isten orszga cljainak s a kzjnak elmozdtsra alkalmasok voltak. Ebben a vonatkozsban a modern kutatstl figyelembe nem vett igazi klvinista »szocilis prdikcik« sokkal fontosabbak, mint az akkori id szmos »directorium«a, mivel kzvetlenl hatottak a np tmegeire. Ahol a klvinista orszgokban a kapitalizmus enyhbb formja fejldtt ki, ott a rendszeres szocilis tevkenysg gondoskdott az les osztlyklnbsgek thidalsrl, megteremtettk a rendszeres jtkonysgot s a mintaszer szegnygondozst, melynek gykerei a legjabb korig nylnak: hiszen a modem keresztyn szocilizmus gykere a klvinizmusban rejlik. A szocilis erk egyenslya, a klvini szocilizmus jellegzetes alapttele, Klvin szocilis elvbl fakad t. i. az egyn s a trsadalom kzti viszony sajtos felfogsbl. A szocilis problma klvini megoldsa va int attl a kt vglettl, amelyek a trsadalomtudomnyban fellptek s ma is felmerlnek. Ellene fordul egyrszt a kzpkori hierarchia rendszernek, amely az egynt csak a felrl lefel tagozott nagy egsz tagjnak tekinti, msrszt a tlzott rajong individulizmusnak, amely az egynt ruhzta fel az let egsz teljessgvel, s minden trtneti s objektiv tekintlyi megktttsgbl kiszaktotta. Klvin trsadalomtana egyesti a statikus elvet a dinmikussal, midn a kzssget a rendnek szilrd rendszervel fogja t, de egyttal a kzssg tagjaiban letre hv minden energit, a teljestmnyeket differencilja s szervezi, jogot s ktelessget arnyosan kt ssze, s ezzel helyrelltja az erk egyenslyt. Az egynt emlkezteti arra, hogy nem lhet a maga erejbl s nmagrt, hanem csak gy, mint egy Istentl ltestett egsznek a tagja, amelybe belhelyeztetett, hogy Istentl kapott tehetsgeit az egsz javra felhasznlja s kifejtse. Ugyanakkor lesen kiemeli Klvin, hogy a trsadalom nem llhat szemben az egynnel gy mint renehezed teher, mint idegen sors, s a trsadalomnak mindig szem eltt kell tartania, hogy fennllst az egyneknek kszni, az egynek mintegy jbl s jbl megteremtik s formljk. Klvin gondolatai minden zben sajtszer rendszerr szvdnek ssze, amely tagadja azt, hogy az egyn elbbreval az egsznl, s a fordtottjt is tagadja, hogy az egsz elbbreval az egynnl; az idelt -a klcsns fggsben, az let sszhangjban keresi, s ezzel ltrehozza a tekintly s szabadsg helyes kibktst. Nem hagyhatom abba ttelem fejtegetst a nlkl, hogy egy dologra fel ne hivjam T. Hallgatim figyelmt. Klvin letszemllete nem rthet meg az egsz szemlyisgnek rtkelse nlkl. A plti eszmket pl. el lehet vlasztani Plt szemlyisgtl, s ezek mg nyernek is vele, minthogy igazsgaik, az ket kpvisel szemlytl elvlasztva annl zavartalanabb fnyben ragyognak. Klvin tantsval msknt ll a dolog. Klvin gondviselsszer szemlyisg, aki miutn rendeltetst felismerte, egsz lett egy szent ktelessg szolglatba lltja. Ez adja meg szemlyisgnek azt az egysgessget s erteljessget, s ez alkotja annak felsges jellegt, amelyrl a genfi Tancs is bizonysgot tett Klvin hallakor. Klvin organikus monizmusa ennek az egysges orgainikus termszetnek a folyomnya; Klvin a szemlyben lev ellentteket - volt bellk elg - az uralkod akarata ltal letomptja, midn azokat dialektikusan sszefoglalja rendszerbien. Hatrozott s ezrt meghatroz akarat , aki kornak forrongsa kzben a maga erinek flelmetesen nyugodt harmnijt alaktja ki, s a tettek emberv vlik. Klvin letrajznak ri hsk jellemnek visszaadsra az unalomig hasznlnak egy kpet. Ha Klvin tekintete a mosolyg genfi t fltt elszllt a hegyrisok ormaihoz, akkor - gy gondoljk a biogrfusok - ez a ltvny az rendthetetlen hitnek s szellemnek szimboluma volt. Meglehet br tudjuk, hogy ilyen mrtkkel mrve Klvin nem volt »oromszellem«. Taln csak »hegytetember« volt. De ppen ezrt kell irnta hlsaknak lennnk, hogy nem vgydott romantikus mdra az let laplyaira, valamely kpzelt, soha nem valsult s el nem rhet letnaivsg (Lebensnaivitt) tartalmatlan idelja utn, hanem btran, flelem nlkl, Isten felsge eltti tisztelettel eltelve megragadta a sztszaggatott valsgot, s annak szerteszrt tagjait szerves egysgbe illesztette ssze, olyan egysgbe, amelyet that s megdicst az rzkfltti Isten felsges ragyogsa.

s ezen a ponton lehet tle tanulnunk. A mi korunk is sztszaggatott, s nagyon szenved hangulatai s negdesked rzelmei folytn. S mindez a minden zben romantiktlan hbor, st taln a mgttnk lev romantiktlan kzdelem ellenre. Szksgnk van ezrt frfias letszemlletre, amely nem pihensre vagy magakilsre, hanem nkifejtsre vgyik. Vasra van szksgnk szellemi testnk vrbe, kegyessgnk vrbe, theologink vrbe. Mert ha a theologinak van mondanivalja korunk szmra, ennek a theologinak le kell hatolnia az let mlysgeire, de nem azrt, hogy azokat kifrkssze, hanem hogy az rzkfltti lnnyel megtltse; kell tovbb, hogy ez a theologia felfel vezessen, tl az embereken s a fldn: az erteljes egysgnek s koncentrcinak theologija. Miknt Rafael az Athni Iskola cim kpn Pltt felfel mutat, biztos karmozdulattal rktette meg, Klvinnak is gy kell az emberisg emlkezetben lni, mint aki fklyja annak az igazsgnak, amely fellrl jtt s oda fel tr vissza, amely jbl szabadd s naggy tesz bennnket.

 

Szabolcska Mihly
Uram, maradj velnk!

          

Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?

tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!

 

 

 

dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!

 

Istvndi trtnethez

 

ROKHTY BLA
1890-1942
zeneszerz, orgonamvsz, orgonatervez, karnagy
79 ve halt meg

 

Dr BUCSAY MIHLY
1912 - 1988 - 2021
33 ve halt meg

 
Garai Gbor Jkedvet adj

Garai Gbor: Jkedvet adj

                  ennyi kell, semmi ms

   Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
   A tbbivel megbirkzom magam.
   Akkor a tbbi nem is rdekel,
   szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
   Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
   nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
   mg magnyom kivltsga se kell,
   sorsot cserlek, brhol, brkivel,
   ha jkedvembl, nknt tehetem;
   s flszabadt jra a fegyelem,
   ha rtelmt tudom s vllalom,
   s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
   S hogy a holnap se legyen csupa gond,
   de kezdd s folytatd bolond
   kaland, mi egyszer vget r ugyan –
   ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.

  

 

 

Dr. LAJTHA LSZL
1892-1963-2021
58 ve halt meg

 

Protestns Gradul

 

Dr FEKETE CSABA

 

 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok egy zsoltrprjnak tanulsgai
 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok s a viszonyts megoldatlansgai (dlvidki gradulok: blyei, klmncsai, nagydobszai)


ltogat szmll

 

Zsoltr s Dicsret

 

Egyhztrtnet

 

Tth Ferentz

 

Trtnelem

 

Trtnelem. Trk hdoltsg kora

 

Dr SZAKLY FERENC


trtnsz 1942-1999 - 22 ve halt meg

 

Vilghbork - Hadifogsg
Mlenkij robot - Recsk

 

Keresztyn Egyhzldzs
Egyhz-politika XX.szzad

 

Roma mlt, jv, jelen

 

PUSZTUL MAGYARSG - EGYKE

 

 

ADY ENDRE MAGYARUL

   

   Nem adta neknk az Isten,

   Hogy ki szeret, az segtsen,

   Sohasem.

 

   Magunk is ritkn szerettk,

   Kikrt szlltunk hsen, egytt,

   Valaha.

 

   Valahogyan bajok voltak,

   Lelknknek, e toldott foltnak

   Bajai.

 

   Egyformn raktuk a szpet

   Bartnak s ellensgnek,

   Mert muszj.

 

   Egyformn s mindig csaldtunk,

   De ht ez mr a mi dolgunk

   S jl van ez.

 

   S szebb dolog gy meg nem halni

   S knoztatvn is akarni:

   Magyarul.

 

 

KARCSONY NNEPRE

 

HSVT NNEPRE

 

PNKSD NNEPRE

 

Gyerekeknek - Bibliai Trtnetek
msolhat, nyomtathat

 

WERES SNDOR

A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt. 

 

 

A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal                      Oldal tetejre          ltogat szmll

 

Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!