//palheidfogel.gportal.hu
//palheidfogel.gportal.hu

„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.” Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:


Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16


 

 

Erm s pajzsom az R, benne bzik
szvem. Zsoltr 28,7

… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti."  Karl Barth

.


Theolgia, Trtnelem, Gradul, Zsoltr


Heidfogel Pl

lelkszi nletrajz - 2015


Csaldi Honlapom:

//heidfogel-domjan.gportal.hu

phfogel@gmail.com

 

 
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Elfelejtettem a jelszt
 

www.refzarszam.hu

shopify site analytics
 

Heidelbergi Kt 1563

 

II. HELVT HITVALLS

 

A GENFI EGYHZ KTJA

A GENEVAI Szent Gylekezetnek CATHE- CISMUSSA
 
Avagy A Christus tudomnyban gyermekeket tant  FORMATSKJA 

M.Ttfalusi Kis Mikls ltal 1695 esztend 

A Genfi Egyhz Ktja 1695 Ennek ismertetje.

Klvin Jnos: A Genfi Egyhz Ktja Ppa 1907.
www.leporollak.hu - Nmeth Ferenc munkja

Hermn M. Jnos: A Genfi Kt tja Kolozsvrig

- Fekete Csaba Kt, egyhz,tants 

 

IRTA: Klvin Jnos

 

KLVINRL IRTK

 

Klvin vfordulk

 

KARL BARTH 1886-1968

 

Bib Istvn

 

Biblia - s jszvetsg Prbakiads -

 

Bibliakiadsok, knyvek
Magyar biblikus irodalom

 

Biblia v, vek utn

 

Dr Csehszombathy Lszl
szociolgus 1925-2007

 

OSCAR CULLMANN 1902-1999

 

Egyhzi Zsinatok s Knonjai

 

FORRSMVEK

 

GALSI RPD
Jakab, az r testvre

 

A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...

Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .

E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben,  a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal


2. Evagliumi klvinizmus szerk Galsi rpd Klvin kiad

 

 

Dr GRGEY ETELKA lelkipsztor, ir

 

1. Kzssg az szvetsgben

2. Biblia s liturgia

3. Prtusok s mdek...

4. Isten bolondsga

5. li, li, lama sabaktani?

6. Minden egsz eltrt?

7. Siralmak s kzssg

 

HARGITA PL
reformtus lelkipsztor


Istvndi 1924-1996 Ppa

 

Keresztny filozfia

 

Dr (Kocsi) KISS SNDOR

 

Kommentr 1967 s

 

Dr KUSTR ZOLTN

 

MLIUSZ JUHSZ PTER
1532-1572

 

DR NAGY BARNA

 

Dr PTOR IMRE

 

Dr RAVASZ LSZL pspk

 

SZEGEDI KIS ISTVN


1505 - 1572 REFORMTOR

 

SZENCI MOLNR ALBERT

1574 - 1633

 

Theolgiai irodalom

 

Temetsi beszdek

 

DR TTH KLMN
theolgiai professzor


1917 - 2009

 

DR. TRK ISTVN

 

Dr. VICTOR JNOS (1888-1954)

 

Rgi magyar Irodalom

 

Rgi knyvek s kziratok

 

XX. szzad Trtnelmhez

 

Webem - itt

 

PDF - MP3 - Doc - Odt formtum

 

Teremtsrl

„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a  legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
 
 
- KLVIN: 1556. A skramentumokra ... msodik vdelme Westphal Jokhim elllen.
- KLVIN: 1556. A skramentumokra ... msodik vdelme Westphal Jokhim elllen. : 4. A skramentumokra vonatkoz ... msodik vdelme ...IV.

4. A skramentumokra vonatkoz ... msodik vdelme ...IV.


S ez a dolog nem volt sszeeskvs – amint fecsegi – a tvedsek llandstsra, hanem vlemnynknek szinte megvallsa, amely igen alkalmasnak ltszott arra, hogy a botrnkozsokat megszntesse. A kegyes embereket rgtl knozta az a vlekeds, hogy vlemnyk szerint azok a szent jegyek, melyekben Isten az kegyelmt felajnlja, ppen gy hasznltatnak, mint a fldi hadsereg istentelen hadi jelvnyei s a sznpadi dsztmnyek. Az a nem kevsb slyos gyan, hogy az rvacsora hatsa semmiv lesz, szintn megsznt. Ha valami ebben a kzs nyilatkozatban nem tetszik Westphalnak, azt mitlnk szabadon megmutathatja. De hogy a brlat tisztt figyelmen kvl hagyva, egyenesen Megegyezsnk ellen tmad, vajon ebben az rosszakaratt ki fogja megbocstani? A mi elszavunk bsges bizonysg amellett, hogy neknk nem volt szndkunk akrkit is a mi nyilatkozatunk elfogadsra knyszerteni. Csak azt adja meg Westphal, amit mi ott szernyen krtnk! St azt is egyik okv teszi vdaskodsnak, hogy miutn vlemnynket szintn megvallottuk, azt grjk, hogy ha valaki jobb dolgokat hoz fel, mi szvesen tanulunk tle, s ha valaki azt hajtja, hogy vilgosabban magyarzzuk meg lltsainkat, annak is szvesen eleget tesznk. Ha nem tartotta helyes dolognak, hogy a mi tantsunkat elfogadja, szabadsgban llott nyltan rmutatni, hogy mit helytelent. Csak a meggygyult sebet ne szaggatta volna fel jra.

Az az esztelen sznokls pedig, hogy tkozott az a bke, amelyet az igazsg krval vsrolnak meg, sznjk meg. Mert mi sem hajtunk msforma bkt, mint azt, amelynek szent ktelke a Krisztus tiszta igazsga. n teht a gncsolds rgyt megszntettem volna, ha Westphalnak az nem lett volna a feltett szndka, hogy szanaszjjel csapongva az olvask figyelmt elvonja a trgyrl. Tovbb, az Angolorszgban tartott vitkra nzve jobb szeretnm, ha a strassburgi egyhz h tudsa, Martyr Pter felelne, s bzom is, hogy ez mostanban megtrtnik. Csupn nhny szval kell itt megblyegeznem ennek a mi brlnknak ppoly kegyetlen s barbr, mint szentsgtr rjngst. Vadul gnyolja Istennek minden oly tiszteljt, aki azt a remnyt fejezte ki, hogy Angolorszgban az egyhz llapota lland lesz. Ki sznna most mr tgedet, ha sorsod valaha a legnagyobb bajba tasztana is? Hiszen neked nem elg az, hogy minden kegyes llek kzgyszban henyn lsz, ha az egyhz nyomorult s gyszos zllst fennhjz szidalmakkal nem illetheted. Ezt a te dhdet nem fkezte meg legalbb annyi vrtan szent vre, amely a fld legklnbzbb helyein pp gy ert s letkedvet lehel a hsges lelkekbe, amint magnak az Istennek s az angyaloknak is gynyrsgkre van az gben? me a legnagyobb remnysg kirlya (*)- -A fiatalon elhunyt VI. Edwardrl van sz, (1547–1553), s utna Katolikus vagy Vres Mrirl (1553–1558), aki a protestnsok tmeges ldzsvel s kivgzsvel rta be nevt a trtnelembe. (Latimer, Ridley 1555, Cranmer 1556.) -- hirtelen elvtetvn, a kegyessg emelkedni kezd plete sszeomlik, a stn az vivel diadalt l, mert a kegyes tudomny vilgossgt kiolthatta; borzaszt mdon dhng az Isten fiai ellen; kivl frfiak, mikor a tzre vonszoltk ket, gyzhetetlen kitartssal pecstelik meg azt az igazsgot, amelyet felkaroltak – s Jokhim nemcsak a nyelvt ltgeti gnyosan Sion fldre sjtott lenyra, hanem ggsen becsmrli mg azt a remnysgt is, amely benne a boldogabb jvre nzve tmadt. gy hiszem, ez az egy plda elg lesz az olvask eltt arra, hogy mint kell vlekednik ez ember jellemrl.

De azt mondja, hogy joggal mltatlankodik, mert knyveink mindenfel el vannak terjedve. Tmadja teht, ha valami gncsolni valt tall bennk. Azt feleljk majd, hogy az tlet az egyhz kezben van. azonban nem leplezi, hogy ezt a felttelt visszautastja, mivel rvidebb eljrsnak ltszik minden knyvet a tzbe dobni s gy akadlyozni meg, hogy tbb zavart ne tmasszanak. Semmi gylletesebb dolgot nem vlaszthatott ugyanis, mint azt, amit mi vita trgyul ajnlunk s vita al akarunk vonni; ti. azt a tantst, amelyrl azt lltja, hogy mindenkit ellenmonds nlkl ktelez. Hol van most az a nagylelk s fradhatatlan bajvvja a Krisztusnak, aki egyebtt olyan bven hirdeti a maga prviadalait? Mi a szmadsra kszen jelennk meg, s alzatosan krjk, hogy hallgassanak meg bennnket. A mi kvnsgainknak lnyege az, hogy az r igje szerint tljenek felettnk. S nemcsak, hogy kizrnak bennnket, hanem Westphal barbr mdra gncsol is, s azt mondja, hogy nincs igazsgtalanabb dolog, mint arrl a tantsrl vitatkozni, amely oly nagy kzmegegyezssel fogadtatott el. Vajon nagyobbal-, mint az tlnyegls, a miseldozat s a kehely megvonsa? Ha teht Westphal brlata rvnyesl, akkor Luther csak szentsgtr vakmersggel merszelte kiirtani mindazokat a koholmnyokat, amelyeket majdnem az egsz vilg kzmegegyezse elfogadott. Hogy a kenyr lnyegileg a Krisztus teste: ez j hatrozat, s ezeltt nem lehetett rla hallani. Westphal ugyanis, mikor az egyetemes egyhz megegyezst hnytorgatja, fllent. Mgis mivel trsai kzl nmelyek gy tltek, hogy ezt a vgletekig meg kell tartani, azt gondolja, hogy ez az egyesls (syncretismus) bven elgsges arra, hogy semmin megvitatsnak hely ne adassk. Minden esetre nevetsges dolog ez, mg a vele egy nyjban levket a ppa legalzatosabb szolglatra nem adja. Mert ha a megegyezssel dicsekedni kell, akkor azt krdezem, hogy melyiknek van nagyobb mentsge r? Vajon a ppnak-, aki Eurpnak nagy rszt akknt tartja uralma alatt, hogy ellene senki sem mer mukkanni, vagy Westphalnak, aki nem tudom, micsoda napernyt tart fel, s gy akarja elkerlni a vilgossgot? Itt Istennek minden gyermekhez fellebbezek, kikrl a Szentrs azt lltja, hogy meg vannak ldva a szeldsgnek s engedelmessgnek lelkvel. Meghallgatst krnk gy Westphaltl, mint a pptl. Megtagadja mind a kett, mivel a birtoklst mr sok ember megegyezse folytn elnyertk, s abbl tgtani nem akarnak. Itt semmi sem az enym: ez tisztra Westphal vdekezse. Hogyha a hvk sokasgrl van sz, mirt nem adnak neknk is helyet? Westphal kijelenti, hogy mi eretnekek vagyunk, akikkel nem kell trdni. Halljuk most a ppt, aki mellett a legtbb szavazat szl! Mint nyilatkozik ez gy rla, mint mirlunk? Szmunkra azonban kszen ll az ellenvets, hogy mi nknt mindig kszen vagyunk a vitra. Ugyanily llspontot foglaltak el eddig az augsburgi hitvalls vdelmezi is, s csudlkozom, hogy az nevkkel mint l vissza oly vakmeren ellennk Westphal, aki olyan rosszul utnozza ket.

A nmet fejedelmek, kik az evanglium megvdelmezst magukra vllaltk, azt gondoltk, hogy helyesen jrtak el tisztkben, ha, amennyiben rajtuk llott, mindent megtettek arra nzve, hogy megkezddjk a trvnyes vizsglat s mindig panaszkodtak, hogy ezt nekik megtagadtk. Ez volt a mi eljrsmdunk, valahnyszor a valls gynek trgyalsra meghvtak, s a birodalom rendeinek sohasem volt olyan gylse, amelyen a mieink ne kveteltk volna a megvitatst. Egyik-msikon magam is jelen voltam, s hogy azeltt mint szoktak eljrni, az ismeretes a nyilvnos jegyzknyvekbl. Hogy mg tovbb menjek, nekem a zavarcsinl emberekkel, st az eretnekekkel is gyakorta volt hborsgom gy ebben a vrosban, mint egyebtt is a tants miatt. Annyira nem kerltem a vitt, hogy inkbb elszr n ajnlkoztam nknt. gyem jsga bizalmat nttt belm, hogy ne reszkessek a vilgossg lttra. s most Westphal honnan veszi azt az j fennhjzst, hogy nemcsak az eretnekeket akadlyozza meg abban, hogy gyk megvizsgltassk, hanem az Isten kegyes tisztelitl is, akiknek nagyobb gyessg adatott, mint a hozz hasonlknak arra, hogy az evanglium dicssgre fnyt dertsenek, s akik gymlcsz munkjukkal nem csekly rdemet szereztek az egyhzzal szemben, makacsul megtagadja a meghallgattatst? Elismerem, hogy ha az Isten igjnek fensge jnne krdsbe, akkor ennek a szabadossgnak nagy hvvel illenk ellene llani, de itt, Westphal, a te vlekedsedet s nem a Szentrst teszik vita trgyv. Az sem krds, hogy Krisztus igazn s helyesen nevezte- testt kenyrnek, hanem hogy mit akart mondani s mit jelentenek az szavai, amelyeket mi tisztelettel karolunk fel. Te azt lltod, hogy e szavak vilgosabbak, semhogy magyarzatra szorulnnak. Mi ezek vilgossgrl ugyanezt lltjuk, csak ne essk terhedre kinyitni a szemedet. Amit teht a Megegyezs ellen felhozol, azt nekem felesleges kemnyebben megcfolnom, mivel mint haszontalan dolgot, gy is kineveti mindenki. Abban a krlmnyben pedig, hogy knyveim megsemmistsn oly aggdva fradozik, rossz akaratt s irigysgt vilgosabban elrulja, semhogy annak hosszadalmas kimutatsra volna szksg. Annyit minden esetre bebizonytottam, hogy ha gyben bizalma volna, akkor nem futna meg olyan knnyen , aki egybknt a kelletnl is lelkesebb harcos.

Ugyanez oknl fogva kitztt trgytl eltr s mindennnen sokfle rgalmat hord ssze, hogy az egyszer emberekben nvelje ellennk a gyllsget. s elssorban azzal a vddal terhel minket, hogy mi az egyhzainkban mindent megjtunk, s kikszblnk olyan istentiszteleti cselekmnyeket, amelyek nem haszontalanok. Csak legalbb rszletesen megjellte volna ezeket, vagy egyikbl-msikbl legalbb zeltt adott volna, s ne hagyta volna az olvaskat ktsgben: ezeknek a ktsgt azonban knnyen el lehet oszlatni. Nevezetesen mi a szent vacsort sznszruha nlkl hajtjuk vgre; gyertykat dlben nem gyjtunk, harangzgs nem figyelmezteti a npet arra, hogy a kenyeret imdja, mikor a mzesi trvny elrshoz kpest ldozat mdjra felemelik azt. Egyebeket, amiket ksbb sorol fel, most szndkosan hagyok figyelmen kvl addig, mg ksbb ezekre is rjuk kerl a sor.
Ht – krlek – Westphal, mifle szertartsoknak vagy te oly buzg vdelmezje, ha nem azoknak, amelyek nlatok szoksban vannak? De micsoda gg az, ha valaki azt akarja, hogy az szoksa mindentt trvny legyen? Te neked fj, hogy nlunk mellzik azt, amit nlatok megtartanak? Mintha neknk nem ppen ilyen okunk volna a panaszra! Mirt nem haragszunk mi, hogy ti a mi szertartsainkat semmire sem tartjtok, s mirt ktd te a tieiteknek megtartst olyan parancsol mdon mirnk, hacsak azrt nem, mivel mi testvri szeldsggel eltrjk azokat a hibkat, amelyeket nem lehet megjavtani, neked pedig s a hozzd hasonlknak nem elg a pocsolyban fekdni anlkl, hogy msokat is be ne mocskoljatok? Hiszen ki nem veszi szre, hogy a gyertyk zsid gondolkodsra mutatnak?
Tedd hozz mg, hogy Luthernl kemnyebben senki sem szllt skra azok ellen a haszontalansgok ellen, amelyeket a kor gyengesge miatt mgis megtartott. Mi az oka az szigor feddseinek, ha nem az, hogy ltta, miszerint ezek a szertartsok fonk babonbl szrmaznak s a visszals folytn krosak? s nemcsak ezt ltta, hanem azt is, hogy a vilg annyira elfsult, hogy a lelkekbl nem egyknnyen lehet kiirtani a tvedst. Hogy ily nagy hvvel tmadott, az dicsretre mlt dolog, mivel a szksg gy hozta magval. Hogy azonnal nem tvoltotta el e szoksokat, azt megbocstjuk. Te pedig ezzel a mltnyossggal meg nem elgedvn, valami nagy bnnek tartod, hogy minlunk kimentek a divatbl?

Hogy hosszadalmas ne legyek, vegyk fontolra az olvask, hogy az a versengs, amelyben mi Westphallal s a vele egy nyjbl valkkal llunk, ugyanaz, amelyet egykor Pl azokkal a flzsidkkal harcolt meg, kik Jeruzslembl eljvn, semmit sem akartak megengedni, ami az ott elfogadott szokstl eltrt volna, s ezrt megksreltek jrmot vetni a pognyok nyakba. Mert mg az apostolokat magasztaltk s azzal dicsekedtek, hogy az iskoljukban s mintegy a kebelkn nvekedtek fel, gylletes mdon tmadtk Plt, akinek ms volt a felfogsa. Egyszval csak ppen hogy hitehagyott nem volt elttk az, ki az apostoli szoksokat el merte trlni a pognyok kztt. Jokhim ugyanis mintegy ezeknek a szjval hirdeti, hogy a szertartsok megvltoztatsa kvetkeztben mi elklnltnk azoktl az egyhzaktl, melyekrl a katolikus tan - -A reformci korban minden jelents irnyzat "katolikus egyhznak" nevezte nmagt s a vele egyetrtket. A sz egyszeren "egyetemes"-t jelent, s eredetileg az egsz rmai birodalomban honos keresztny gylekezetek sszessgt jelltk vele. Ezt az egyhzat, az atyk egyhzt a protestantizmus sem tagadta meg, noha mrtkkel brlja is. Ezrt volna hasznos mg ma is, hogy a kifejldtt pps egyhzat megklnbztetsl rmai katolikusnak nevezzk. --- kzmegegyezse s a Szentllek ajndkaiban megnyilatkoz sokfle kegyelem azt tanstja, hogy a Krisztus egyhzai. Teht Wittenberg, vagy Hamburg manapsg tbbet jelentenek, mint az evanglium els hirdetsekor Jeruzslem? Pedig ht e vrosbl radt ki az dvssg, mint forrsbl, az egsz vilgra. Mert mit lobbantottak Pl szemre gy a galatknl, mint egyebtt, mint azt, hogy azokat a szertartsokat, melyeket a Krisztus els helyen ll szolgi megtartottak, nem tartja meg? Az a fonk becsvgy pedig, hogy az egsz vilgra ugyanazt a szokst erszakoljk, honnt ered, ha nem a ggs nteltsgbl? Amint nem is trtnhetik mskppen, mint hogy az idegen szoksokat azok utastjk vissza makacsul, akik nmagukkal a kelletnl is jobban el vannak telve. De mennl ggsebben magasztalja magt Westphal, haszontalan hetvenkedseit annl nagyobb joggal verhetjk vissza.
Azzal dicsekszik, hogy a Szentllek ajndkaiban megnyilatkoz sokfle kegyelemmel vannak felkestve azok az egyhzak, amelyeknek szertartsait mi nem tartjuk meg. Mintha bizony a Szentllek ajndkaiban szkt ltnnak s nsgesek volnnak a mi egyhzaink. Ennl a pontnl nemcsak Svjcrl van sz, hanem egy csapsra el van tlve az egsz Fels-Nmetorszg. s mg a maga szernysgt hirdetve azt fogja mondani, hogy a krked dicsekvstl senki sincs messzebb, mint , aki a maga nyugodt kuckjbl olyan sok kivl egyhzat megtmad? Strassburgot, Augsburgot, Frankfurtot s igen sok ms vrost egyetlen leheletvel semmiv tesz. h Ismel, mikor mindenkire fel vannak emelve a te kezeid s mindenkinek a keze fel van emelve ellened! [1Mz 16,12] Mennl nagyobb dicsretet rdemel ugyanis Luther nagylelksge, hogy egymaga nem habozott megtmadni az egsz ppasgot, annl krhozatosabb a te zordonsgod, ki az Isten npe kztt cseklyes dolgokban keresel okot a viszlykodsra.

rdemes most futlag rinteni azokat a dolgokat, amelyeket nv szerint csrol. Az els az, hogy mi nha keresztsg nlkl hagyjuk meghalni a gyermekeket. Mi mst r fel itt neknk bnl, mint azt, hogy a keresztels tisztt nem bzzuk az asszonykkra? Mert ha valaki a gyermekeit nem hozza idejekorn megkereszteltetni, hanyagsga miatt bizony szigor dorglsban rszesl. A templom minden nap nyitva van. Ha valakinek a fia esetleg azrt hal el keresztsg nlkl, mivel az alkalommal nem lt, megdorgltatik. Csak egy dolog hinyzik nlunk, hogy ti. az asszonyok a lelkipsztorok nneplyes tisztt a Krisztus parancsolata ellenre nem ragadjk magukhoz. Jokhimra nzve pedig a keresztsg szksge olyan felttlen, hogy inkbb akarja azt meg nem engedett visszalssel megfertztetni, mint mellzni ott, ahol nincs md annak trvnyszer vgrehajtsra. Mert hogy t mi bntja, azt folytatlag mindjrt elrulja. Az ti., hogy mi oly remnyt tpllunk, hogy az dvssget keresztsg nlkl is elrhetik a gyermekek, hogy a keresztsg ltal azok nem szletnek jj s nem dvzlnek, hanem a keresztsg csak megpecsteli azt az dvssget, amelynek elbb rszesei lettek.
n, mivel ezeket a durva tvedseket egyebtt bvebben megcfoltam, most csak rviden vlaszolok. Ha a csecsemk dvssge a vz elembe van bezrva, akkor az a szvetsg, mellyel az r ket gyermekeiv fogadja, semmiv ttetik. Mondja meg Jokhim egy szval, hogy micsoda slya van eltte ennek az gretnek: "Istened leszek s a te magod". Mert ha Isten nem oltja be az npnek testbe azokat, kiket a tisztessg ekkora eljogra mltatott, akkor az szavval nemcsak igaztalansg trtnik, hanem a kisdedeket tvol kell tartani magtl a kls jegytl is. Jjjn el valami anabaptista s mondja, hogy az jjszlets szimbluma helytelenl kzltetik dm megtkozott gyermekeivel, kiket az Isten mg nem hvott el az kegyelmnek trsasgba: akkor vagy el kell nmulnia Westphalnak, vagy eszbe kell jutnia ennek az egyedli vdekezsnek, hogy rjuk nzve kzs az a kegyelem, amely szleiknek az nevkben ajnltatott fel. Ebbl az kvetkezik, hogy nem szletnek jj egyszeren a keresztsg ltal, amelytl tvol kellene ket tartani, ha Isten mr nem szmtan ket az finak tagjai kz. A szent elnevezst pedig min brzattal meri elvenni a kisdedektl, mikor Pl ezzel kesti fel azokat? (1Kor 7,14) Ha ezt a helyet megtekinti az olvas, amint az meg van magyarzva a mi Ktnkban, akkor, ha hallgatok is, ki fogja nyilatkoztatni, hogy a mi gyermekeink, akik ilyen elemi ismereteket vesznek, sokkal helyesebben okoskodnak, mint ez a vetern teolgus a maga spekulcii folytn. Szememre veti msodszor, hogy az rvacsorjt mi otthon nem adjuk a betegeknek. Vajha ebben a dologban valami tisztbb pldval vilgoltak volna elttnk! Mert hogyha gondjuk lett volna arra, hogy az eljrsukat a Krisztus igazi szablyhoz alkalmazzk, szvesen kvettk volna ket. De mivel a mennyei Mester tantsval semmi sem egyeztethet ssze kevsb, mint az, hogy a kenyeret nagy dsszel ppen gy krlhordozzk, mint diadalmi jeleket tartalmaz saroglykat a sznhzban, azutn, hogy egy ember kln s magnosan egyk, a kioszts trvnyt semmire sem becslve, ez idzte el, hogy a magnos rvacsorzstl a kegyes s tuds emberek kezdetben visszaborzadtak. Mindamellett a legteljesebb mrtkben alaptalan az, amivel Westphal rgalmaz bennnket, hogy a stn csalrd tancsa folytn megfosztjuk a nyomorult lelkeket vigaszuktl, mivel a betegeknek szorgalmasan emlkezetkbe idzzk az letnek ama zlogt, amely egyszer nluk lettetett, hogy ebbl erstsk hitket s klcsnzzenek fegyvereket a lelki csatra. Egyszval odig megynk, hogy a szent gylekezetben a Krisztus rendelse folytn vett rvacsora ppen olyan jelenval vigasztals s ppen olyan hathatsan tpllja a betegeket, mintha magnosan lveznk azt a rendes kiosztson kvl.

Majd arra tr t Westphal, hogy mi az rvacsorhoz olyanokat bocstunk, akiket elbb nem vizsgltunk meg s mellzzk a magnos feloldozst. Bizony nem tagadom, hogy a tlsgos engedkenysg folytn sok helyen hibznak nlunk. Trvny, hogy a gyermekek, mg hitknek bizonysgt nem adtk, ne jruljanak az r szent asztalhoz. Az idsebbeket is megvizsgljk, kivve azokat, akiknek kegyessge kzismert s bizonyos. Mindamellett elismerem, hogy ezzel a kegyelemmel kevesebbet rnk el, mint amennyit hajtank, mbr igenis hamis az az llts, hogy mi az rvacsort tudva s akarva ajnljuk fel idegeneknek s olyanoknak, akik mg meg nem prbltattak. De Westphal nem ezt gncsolja, hanem azt, hogy mi a magnos feloldozst mellzzk. Pedig ha ennek a feloldozsnak valahol egyebtt tallja az eredett, mint a ppa bzs pocsolyiban, akkor a hibt szvesen beismerem. Nem szndkom tagadni, hogy a magnos feloldozs milyen hasznos, de amint irataimnak tbb helyn ajnlom ennek az alkalmazst, csak szabad s a babontl ment legyen, viszont a lelkiismereteket trvnnyel bilincsbe verni sem nem szabad, sem nem clravezet. (**) Mutassa meg Westphal, hogy akkor, amikor az egyhz virgzott s a tiszta valls erejben llott, a magnos feloldozs valamin trvnnyel volt szentestve. Mivel a kelletnl ismertebb dolog, hogy ennek ktelez voltt az egyhz llapotnak teljes megromlsa, st a kegyessg tkletes kiirtsa utn az rdg hozta be, a legkevsb sincs ok azt koholni, hogy annak eltrlse bn volt. Ebbl az is kvetkezik, hogy Westphal gyetlenl vdol bennnket azzal, hogy mi, mivel magnosan mindenkit kln fel nem oldunk, azrt az rvacsorhoz olyanokat bocstunk, akiket elbb meg nem prbltunk. Mintha bizony a hitnek megbizonytsa s a magnos feloldozs egyms kztt feloldhatatlan viszonyban llannak. Pedig ht kzlk az els a hvek kztt mindig szentl rvnyben llott, a msodik, mr ami trvnyjellegt illeti, csak akkor csszott be az elfajult szertartsok kztt, mikor a dolgok mr sszezavarodtak.

Negyedik vdpontja az, hogy mi Karlstadt kphborsgnak vdelmre a trvny els parancsolatt kettre osztjuk. Vajha az eszels dh ne ragadta volna t ily hanyatt-homlok arra, hogy a maga s az vi szgyent, amely mi tlnk eltemetve maradhatott volna, felfedje. Szilrd s vilgos okokkal mutattuk ki, hogy mi a trvny tz parancsolatt helyesen s renddel klnbztetjk meg. Mellettnk szl a rgiek tekintlye is. Westphal az vivel egyetemben, hogy elhomlyostsa azt a parancsolatot, amely vilgosan a blvnyimdstl val vakodsrl beszl, a trvny utols parancsolatt helytelenl kt tagra szaktja szjjel. (**) s mgsem habozik ez alkalommal a szakads bnt rnk hrtani. Ebbl knny megllaptani azt is, hogy ezek az engesztelhetetlen mesterek a bke rdekben milyen feltteleket szabnak rnk. Azonban lssa inkbb maga, vagy ha t vaksga gtolja, figyeljk meg az olvask, hogy vajon nem a stn vgzetes mesterkedse folytn taszttatott- el a trvny msodik parancsolata a helyrl s rejtetett- el, hogy az Isten npe kztt a blvnyimds ne keltsen akkora borzadlyt s utlatot? Annl kevsb mlt a bocsnatra Westphal, ki a legdurvbb s egyttal pp oly rtalmas tvelygsben nemcsak magnak tapsol megtalkodottan, hanem gyalzattal illet minden ms embert, aki ellenkez nzeten van!

ttrek az tdik vdra, mely arra vonatkozik, hogy mi az nnepnapokat eltrltk s rvnyen kvl helyeztk az Evanglium s a Levl-rszletek olvasst, amelyek kznsgesen szoksban voltak. Azt mondja, hogy az nnepek megklnbztetse ppoly rgi, mint hasznos dolog. De szeretnm, ha ez a j rgisgbvr megjelln azt az idpontot, amikor a szz Mria s a szentek tiszteletre kezdettek nnepeket szentelni! Nem ismeretlen elttem, hogy a mrtrok emlkezett ezerhromszz vvel ezeltt kezdtk nnepelni, spedig azrt, hogy a hvek annl nagyobb sztnzst nyerjenek utnzsukra. A tbbi megromlsok kz, amelyek azutn kvetkeztek, azt is mltn oda kell szmtanunk, hogy szent napokat s nnepeket rendeltek. s mgis Jokhim szerint megdl a keresztynsg, sztszaggattatik a testvri kzssg s istentelen szakads idztetik fel, ha a napok megtartst nem a hamburgi kalendriumbl vesszk. Bizony Augustinus, aki felpanaszolja, hogy korban az egyhz szabadsgt a szertartsok mrhetetlen tmege nyomta el, nyilvn tanskodik arrl, hogy az sk igen kevs nnepnapot llaptottak meg, s ebbl kitnik, hogy abban a javtsban, amely nlunk megtrtnt, semmire sem voltunk inkbb figyelemmel, mint arra, hogy ama tiszta hajdankor jttassk meg.
Ami az evanglium- s levlrszleteket illeti, a rgieknek minden egyhzi beszdbl elgg bizonyos, hogy k a Szentrs knyveit egyfolytban magyarztk a npnek. Az a szoks, hogy felolvass vgett az evangliumbl s az apostoli olvasmnyokbl kiszaktsk azt, ami az idszaknak megfelelt, ksbb kapott lbra. Innen szrmaznak azok a perikpk, amelyekrt Westphal gy harcol, mintha oltrairl s tzhelyrl volna sz. Pedig ezeknek az tolvassa azt bizonytja, hogy gyetlenl s minden belts nlkl alkottattak meg. Bizony, ha tredkeket kellett vlogatni, hogy az egyes vasrnapokon ezeket olvassk, egszen ms vlogatsra lett volna szksg. Brki volt is az az ollz, nemcsak hogy helytelenl s megfontolatlanul osztotta szt az olvasmnyokat, hanem nha nem tudom micsoda renyhesggel mg azt is megengedte magnak, hogy az egyes mondatokat kzpen szaktsa kett. Mgis hogy valaki azt ne gondolja, hogy Westphal ok nlkl jn tzbe, figyelmkbe ajnlom az olvasknak, hogy neki a postillk miatt vannak agglyai. Mert j rsze azoknak, akiknek kedvt akarja keresni, mit is csinlna a postillk nlkl?

Luthernek, aki, mikor mg a dolgok nem voltak rendezve, az ltalnos szokshoz alkalmazkodott, meg kell bocstanunk; st hogy az evanglium hintegetsre ezt az sszefoglal rendszert alkalmazta, ebben dicsrnnk kell a buzgalmt s sernysgt. mde helytelen az eszejrsa Westphalnak, aki szndkosan ugyanabban a srban akarvn maradni, Luther els ksrleteit hozza fel rgyl; mintha valaki a helyes tra lpvn, mihelyt az, aki neki az utat megmutatta, visszafordul, makacsul ugyanazon a helyen maradva, vonakodnk tovbb haladni. Ennlfogva Westphal, aki a Martinalikat (1) - Luther Mrton postillit. -a ppistkkal egytt celebrlja, hadd nekelje velk az evangliumokat s epistolkat a mise szoksos elrsa szerint, csak neknk legyen szabad az evanglium tantst gy, amint azt neknk az apostolok tantottk, a np hasznlatra alkalmazni. A mi gncsolnk azonban ezt nem tri, hanem tragikus mdra felkilt, hogy ezt mi ktsgtelenl az rdg akarata folytn mveljk, hogy az evangliumbl semmi j se maradjon meg. Mintha bizony elvesznk az evanglium, ha darabokra nem szaggatjk! s ktelkedik- mg valaki abban, hogy ez az ember a maga visszavonultsgban felettbb tunya, aki semmirt csinl dolgot azoknak, akik gy is el vannak foglalva? Hacsak esetleg azzal nem vdekezik, hogy most azzal foglalatoskodik, amivel egykor Catilina fenyegetztt, hogy a tzet tzzel oltja el.
Mivel ugyanis azt mondottam, hogy a viszlykodsok fklyit most rossz eljelek kztt gyjtotta fel, a vdekezsnek azt az egy nemt fedezi fel, hogy fklyk s Erymnk (*) mindazok, akik nem dsztik templomaikat blvnyokkal, akikre nzve a keresztsg az gret fggelke s a kegyelem megerstsnek segdeszkze, nem pedig az dvssg oka, kik a feloldozs alakjt nem suttogjk bele kinek-kinek a flbe, kik a szentek tiszteletre nnepeket nem lnek, s a szentrsi olvasmnyok feldarabolsban nem kvetik a Missal-t. (2) me, ezrt hnytorgatja, hogy neki sebet kellett vgnia, hogy a rejtett rothads bell rejtve ne maradjon – mintha a szent bkessget klcsnsen csak gy polhatn s gyakorolhatn, ha mi szolgai mdra idegen undoksggal mocskoljuk be magunkat. Helyesen mondja Horatius a majmokrl, melyek oly nagy kedvket talljk a fonk utnzsban: utnzk, szolga barom! n pedig elismerem, hogy mikor azt mondottam hogy a tz kihamvadt, csaldtam, mivel jzanabbaknak tartottam azokat, akik most md nlkl esztelenkednek. Mivel pedig az oktalan dhk megszntette a bke remnyt, fkezze meg az Isten ezeket a frikat, s azokat a gncsokat, amelyeket pp oly fennhjzan, mint igaztalanul okdnak ellennk, fordtsa vissza az fejkre!

Mr most, mintha azt a vdat, hogy a bkt megzavarta, a legjobban megcfolta volna, ttr a maga kpzettsgnek megvdelmezsre. Hogy azonban szernysgt bebizonytsa, elrebocstja, hogy az n szemrmetlensgem knyszerti arra, hogy a szernysg hatrain magt tltegye. De honnan bizonytja be, hogy n szemrmetlen vagyok, hacsak abbl nem, hogy n t tanulatlannak mondtam? mde tlem kedvt lelheti mesteri s doktori cmeiben, csak a tudsok sorba ne igen trje magt az egyhz kzs krra. Mellzm az zetlen gnyoldsait, amelyekkel engem azrt ingerel, mivel kevesebb tisztelettel vlekedem rla, mint akarn. Ha nekem valami kegyelem adatott, trekszem azt minden fitogtats, vagy fennhjzs nlkl az egyhz plsre s hasznra fordtani. s knyveim vilgos tansgot tesznek arrl, hogy n a lngsz, vagy tudomnyossg plmjrt nemcsak nem harcolok, hanem semmitl jobban nem vakodom, mint a tntetstl. Arra sem volt oka Westphalnak, hogy versenyre hvjon engem, aki magamrl emltst sem tve csupn arra figyelmeztettem, hogy inkbb engedje t a teret gye arravalbb vdelmezinek, mint hogy a vakmersg szgyent vonja magra. Most mr teht hasonltsa ssze magt prtjnak embereivel, s kvetelje magnak az els helyet, ha azt kvnja, hogy engem visszaverhessen. S vgtre egszen eddig megy, mikor nagyralt mdra azt hnytorgatja, hogy egyetlen oszlopnak sem enged, de mg maguknak az gbeli angyaloknak sem. h, Luther! Milyen kevs olyan embert hagytl magad utn, aki a te kivlsgodat utnozza, s viszont milyen sok olyat, aki a te szent fennhjzsodat majmolja! Nem lehet csudlkozni azon, hogy ez a sz lpten-nyomon a szjban volt annak, aki a Krisztusrt nem harcolhatott btran anlkl, hogy az egsz vilg minden hatalmassgt le ne nzze. Mr pedig semmi mdon sem lehet eltrni, hogy a herk, mikor a mhek mzgyjtst zavarjk, ugyanolyan hangon dongjanak.

Mindamellett szeretnm, ha rmutatna azokra az oszlopokra, amelyeknek nem akar engedni. Plnak szabad volt ezt mondania, mert az nevt bizonyos tvelygk Pter s msok fnyvel akartk homlyba dnteni. Mi kze van azonban ennek Westphalhoz, aki az grl leszedett csillagokat a poklokig sjtja, ha az jtetszsnek nem engedelmeskednek? Fentebb lttuk ugyanis, hogy mily srtleg beszlt azokrl az egyhzakrl, amelyekben valami olyast tallt, ami az elrsaitl eltrt, vagy ezekhez nem volt hasonl. Vigyzzon teht, hogy mikor az oszlopok ellen tmad, meg ne botoljk a botrnkozs kvben. Mert ha rst nem hoz arrl a hatalomrl, amelyet neki az Isten engedett, ugyan, mit gondol, kiben fog bizalmat kelteni? Plhoz ugyanis, akinek szemlyt nevetsgesen utnozza, semmivel sem ll kzelebb, mint az udvari bolond a kirlyhoz. Vajha igazi pecstekkel bizonytan, hogy a Krisztus apostola. gy azonban mit hasznl ennek a szllelblelt s balgasgokkal eltelt embernek, hogy magt a hit vdelmezjeknt emlegeti, mintha egyenesen az gbl jtt volna? Ha Westphalnak hisznk, akkor egyenesen az vllaira volt szksg, hogy a hit azokra az zetlen hazugsgokra tmaszkodik, amelyekkel magt s msokat bolondtja, s ugyanilyen mdon semmisl meg az a fennhjzsa is, hogy akkorcska haladst csak tett, hogy a psztor hangjt meg tudja klnbztetni a farkasok vltstl.

Mirt zavarja teht meg az egyhzat vltsvel, hogy a Krisztus hangjt szelden ne hallgathassk? S kivel fogja elhitetni, hogy mi vltnk, akikrl elgg ismert dolog, hogy jjel-nappal mst se csinlunk, msra se treksznk, mint hogy a mennyei psztor a maga sztszrt juhait a szavval maga kr gyjthesse? Hogy mily hsgesen munklkodom n azon, hagy az egsz vilg egyedl a Krisztusnak ajakn csngjn, erre nzve nemcsak knyveimet s folyton tart beszdeimet idzhetem tankul, hanem azok, akik engem minden nap ltnak a magam munkjban forgoldni, meg biztosabb tansgot tesznek majd e rszben mellettem. Isten pedig az ldsval fnyesebben pecsteli meg az n munkimat, semhogy tz Westphal eltt is megvetsre mlt lehetne ez az eredmny. Hivatsomnak ez a magasztalsa kzs rm nzve Pllal. Vajon honnt veszi majd Westphal az vt, aki csak trsainak hzelegve tlk kvetel klcsns magasztalsokat? Maga eltt gy tnik fel, mint aki a lelkeket kpes megtlni; de hogyha t mindenki kipisszegi, vajon min kpzelgsnek fog bizonyulni az a vlekeds, amelyet bensjben maga-magrl alkotott?
Azt hirdeti, hogy nem ppen eredmny nlkl fordt a szent irodalom tanulmnyozsra j rkat, amelyeket msok mkzssal vagy jtkkal fecsrelnek el haszontalanul. Hogy ezt vajon kinek veti a szemre, azt nem tudom, ha csak esetleg tanulmnyainak emlegetsvel engemet nem akart megdbbenteni. Wittenbergben s egyebtt hallgatja volt a hsges tantknak; de persze ppen gy, mint ahogy Pternek s az apostoloknak tantvnyaik voltak azok, kik a szltben-hosszban elterjedt evangliumot stt nzeteikkel prbltk elhomlyostani. Dicsekvsei kztt azt sem hallgatja el, hogy a maga hazjban visel tanti tisztet, s ezzel, amint gondolja, megfelel okot is nyert arra, hogy engem tmadjon azrt, mivel n a hazmtl tvol, szmkivetsben lek. Csudlatos, hogy gnyoldst nem irnytja Pl ellen is, mivel nem Tarsusban volt pspk. n azonban annyira nem szgyellem nkntes szmzetsemet, hogy ezektl a knyes apostoloktl egyltaln nem irigylem fszkk nyugalmt. Egyszval figyelje meg brki is kzelebbrl az elbeszlst, s ebben, ha n hallgatok is, vilgosan szemllheti az lapostolok leth brzatt gy, amint Pl azt a korinthusiakhoz intzett mindkt levelben megrajzolja. Br alzatosan elrebocstotta, hogy tudatban van a sajt gyengesgnek s a tehetsget s tudst megillet dicsretet msoknak hagyja, kevssel ksbb mgis megfeledkezvn errl a hazug szernysgrl, knytelen elrulni, hogy milyen ecetes kovsszal van tele a gyomra.

Tanulatlan – gymond. Szeretnm tudni, hogy milyen fogalma van neki a tanult emberrl! Mintha bizony a plti seszmkhez kellene fordulni, ha az ember valami tuds frfit keres a vilgon Westphalon kvl! n pedig, hogy magadat hiba ne fraszd hosszadalmas keresgetseiddel, kijelentem, hogy Lipcsben, Wittenbergben s a szomszdos helyeken sokan vannak, akiket vlemnyem szerint joggal a tuds frfiak sorba lehet szmtani. Minden alap nlkl vdolsz ugyanis azzal, hogy elttem senki sem tuds, csak aki a Zwingli iskoljban nyerte oktatst. Mert mbr Luther tlnk eltr nzeten van, vajon az kpzettsgt mi megvetettk- valamikor? St mire irnyul amaz egsz beszdem, amelyet most Westphal megtmad, ha nem arra, hogy vakmeren elll, mg a tuds s komoly frfiak mrsklik magukat? Mikor ltja, hogy n az prtjhoz tartoz embereknek a tanultsg s a blcsessg magasztal cmt osztogatom, milyen rt ellenttbe kerl nnnmagval? Ennek persze az az oka, hogy nem engedi, hogy brkit is tudsnak nevezzenek, ha csak t is nem soroljk kzjk. gy vlekedik teht, hogy re a tudatlansgnak semmi blyegt sem sthetik, kivve taln azt, hogy a Krisztus teste nem mrhet pontos mrtani szmtssal. s taln olyan nagyraltlag vlekedik nmagrl, hogy semmit sem ismer el magban, ami megvetsre mlt volna. De nagyon csaldik, ha azt gondolja, hogy egyetlen szcska annyira felingerli az sszes tudsokat, hogy nekem hadat zennek. Azonban mr elbb kimutattam, hogy amit a trbeli kiterjedsrl fllent, az rgalom. Mert, hogy Krisztus teste, mely felvtetett a mennyekbe, a fldtl tvol van, azt nem Arkhimdsz iskoljban tanultuk, hanem mivel a Szentrs vilgos kijelentsei tantjk, hisszk. Azt pedig, hogy Krisztusnak az els rvacsora elksztsekor ketts teste volt: az egyik haland, lthat s a maga helyt elfoglal, a msik pedig halhatatlan, lthatatlan s vgtelen, hogy ezt melyik filozfibl mertette, n tudatlansgomhoz kpest kitallni nem tudom.
Azzal ugyanis, hogy kivl dszbe ltzve azt lltja, miszerint helyet rdemel a tudsok albumban, mivel a Szentrsbl jat s t elhoz, ismeri a Szentrs vezrl szempontjt, egyszer hittel helyesnek tartja az Isten igjt: bizonyra semmi olyan dolgot nem hoz fel, amely velnk is kzs ne volna. Br valsggal is mutatn magban ezt a jrtassgot s gyessget! Az is nevetsges, mbr teljesen az szoksa szerint val, hogy megelgedvn a legutols hellyel, menten a legmagasabb pontra emeli magt, magra vonatkoztatvn azt a mondst: "Minden n tantimnl engemet blcsebb tettl" (Zsolt 119,99). Mert hov lesz Luther, hogy ha nla mg az is feljebb val, aki a legals fokon foglal helyet? Vgre, hogy a "tanult" cm birtokban maradhasson, azt mondja, hogy tle nem kellett volna flni, ha nem volna tuds? Kis hja, hogy ki nem csikarja azt a vallomst, amelyre csodlatos knnal vgydik! Mert – azt mondja – mirt fradok, hogy egy tanulatlan ember zavarba ne dntse Eurpt, ha a veszly csak a tuds, mvelt, tekintllyel s kesszlssal megldott emberektl szokott szrmazni? Mintha bizony a buta s esztelen emberek rszrl semmin rtalomtl sem kellene flni, vagy vakodni! Azt mondja, hogy a kzmonds nem hiba hangoztatja, hogy a tanulatlanok nem tmasztanak eretneksget. Ht az anabaptistk? Ht a mnzeristk? Ht a libertinusok? St abban az egsz radatban, amelyet Irenaeus, Epiphanius s Augustinus sorol fel, mennyivel tbb embert bonyoltott helytelen tvedsekbe a durva tudatlansg, mint a kpzettsg? Helyesebben s blcsebben mondja Augustinus, hogy minden eretneksgnek anyja a gg, amelytl, mint ltjuk, gyakran a legtudatlanabbak dagadnak a legjobban. Ennlfogva, hogy ettl a vdtl ment legyen Westphal, elssorban a makacssgt kell levetkznie, mert ez a legrtalmasabb dgvsz.

Aztn Westphal szerint csal vagyok, mivel kijelentettem, hogy gondom lesz r, hogy az egyszer embereket be ne csaphassa, s engem a zsidkhoz hasonlt, kik ugyanezt mondottk Krisztusrl Piltus eltt. Mutassa ht ki, ha engem a zsidk kz akar vetni, hogy a Krisztushoz hasonlt. Hogy az Isten igjben nincs csals, azt mi pp gy valljuk llekbl s szintn, mint amily szllel Westphal nyelve prdiklja. De hol van az az ige, amelyben bizakodva Westphal oly gyalzkodlag tmad meg engemet? ugyanis, mintha nem tudom micsoda komikus Jupiter volna, ki agyban egy Minervt hordoz, minden koholmnyt vakmerleg az Isten igjnek larcba ltzteti. Ezekkel az apr ijesztgetsekkel taln elrne valamit, ha mr rgta el nem koptattk volna az lprftk azt a szokst, hogy annl nagyobb dicsekvssel lepleztk magukat az Isten nevvel, mennl tvolabb lltak tle. De ht mikor minden bizonysgtl megfosztatva gy rvel, mintha lltsait mr bebizonytotta volna, ugyan hny ember fog felindulni az haszontalan gyerekeskedsein? Isten igjt llandan az ajakn hordja, de csak szval; pp gy, mintha Markion, Krisztusnak mennyei testet koholva, azt kiltan, hogy ellensgei az ignek mindazok, kik azt hiszik, hogy Krisztus az brahm magvbl szletett, mivel meg van rva: "A msodik dm a mennybl mennyei" (1Kor 15,47). De mivel mi azon bizonysgoknl, aminket Westphal hoz fel a maga rszrl, jobbak alapjn tehetnk bizonysgot arrl, hogy az Isten igjvel szemben min tiszteletet mutatunk, s mivel knyveink is vilgosan bizonytjk, hogy mi az ignek h s becsletes magyarzi vagyunk, csudlatos bbjol lesz Westphal, ha az olvask szemt a dolog biztos szemllstl a haszontalan kprzatra fordtja el.

Menjen ht Isten hrvel az az esztelen fecsegs, melybl az tnik ki, hogy Westphal semmi msra nem vadszik, csak arra, hogy a tudatlanokat elbolondtsa, hogy a valsgot meg ne ismerhessk. Mi clja ugyanis annak, hogy minket butasggal vdol, mintha mi nem hinnnk Mzesnek s a prftknak? Hiszen ha mi Krisztus szavait gy magyarzzuk, amint a Szentrs ltalnos gyakorlata kveteli, azrt mg nem kell mindjrt hitetleneknek tartania bennnket. Mert ha a Krisztus igazsga nem tartana minket magnak lektve, ha a valls nem ktelezne bennnket, akkor mirt llannk sznetlenl a harci sorban? Bizony mi jl tudjuk, hogy mit jelent a mi szemnkben az ostobskods. Azt, hogy jzanul s a szeldsgnek lelkvel karoljuk fel azokat a dolgokat, mikre Isten a kicsinyeket tantja, s mi bizakodunk, hogy birtokunkban van az a blcsessg, amely Pl tansga szerint a mennyet s a fldet szlessgben, hosszsgban, mlysgben s magassgban megrti. Westphal szerint azonban Istennek az a megbecslhetetlen szeretete, mellyel bennnket az egyszltt fiban maghoz lelt, a megvlts egsz misztriuma, a Krisztus mrhetetlen ereje, az feltmadsnak dicssge semmit sem r, ha a kenyr lnyegileg nem test. Eltte az is semmi, hogy a mi tantsunk szerint Krisztus az Lelkvel a testnek s vrnek ltet erejt rasztja belnk, hogy azt, amit szemnk eltt a kenyr brzol, belsleg csudlatosan nyjtja, hogy hozzforrjunk az lethez, s az testnek lnyege tpllja a mi lelkeinket. Ez oknl fogva inkbb nmagt figyelmeztesse Westphal, mint msokat, hogy meg ne csalatkozzk, mikor azt gondolja, hogy valaki, pedig ht senki (Gal 6,3). Mert ha a hihetetlen gg le nem rszegten, akkor nem nzn le mindazokat, kik az megtalkodottsga eltt alzatosan meg nem hajolnak.

Innen szrmazik az a panasz is, hogy kromlst kvettek el az Istennel szemben, mivel t esztelennek tartottk. Ha gy ll a dolog, akkor bizonyos, hogy semmi az Isten dicssgre irnyul vgy sem lelkesti, mivel a jzan sz tjra visszatrni nem trekszik. mde, mg szentebb ktelk nem kti t Istenhez, addig a legkevsb sem kell flni attl, hogy ha valamit az rdemrl hall, az Isten gyalzatra szolgl. Az apostolokat az els pnksd napjn kignyoltk, mintha rszegek lettek volna, de ezt Westphal semmivel sem alkalmazhatja nagyobb joggal magra, mint a Phoebasok s Bacchk. S amg j lelket nyerve s ms erklcskre alakulva t, meg nem sznik hasonl lenni nmaghoz, addig bizonyra nem szennyezheti be nagyobb gyalzattal az apostolokat msknt, mint ha az rendjkbe tolakodik. Mert amint szentsgtr gnyolds volt a Szentllek ihletst rszegsgnek tartani, gy Isten hazug emlegetsvel minden mrsklet nlkl rjngeni, mg a rszegsgnl is hitvnyabb aljassg. S habr Luther hevessgben a jzan s mltnyos emberek joggal kvnnak mrskletet, mindamellett Westphal sokkal tvolabb ll tle, semhogy szgyent az rnykban rejthetn el. Megengedjk, hogy a Szentrs azokat, kik a hitben megromlottak, mint eszteleneket krhoztatja, de mikor ebbl arra kvetkeztet, hogy mi csak akkor lesznk eszes lnyek, mikor tvelygsnket krhoztatjuk, csodlkozom, hogy mely forrsbl mertette ezt az teht-jt. Mert amit itt, mintegy lopva kzbesz, hogy kzlnk nmelyek a szentvacsora vgrehajtsban a stni dhtl elragadtatva elfelejtik Krisztus e szavait: Ez az n testem, ezt ppen annyira kell tartani, mintha valami elvetemedett szemly mindenfle a szjba jv hazug szidalmakkal rasztana el mindenkit, akivel csak tallkozik.

A nagyralts vdjt gy sznteti meg, hogy br szval tagadja, de azrt vilgos bizonytkokkal kimutatja, hogy valsgos Thraso. -- Plautus A hetvenked katona cm vgjtknak fhse. -- Azt gondolja, hogy semmi, hivatsval ellenkez dolgot nem mvel akkor, mikor magt az orthodox hit vdelmezjnek vallja. Els sorban is mit rt azon, hogy semmi oly dolgot nem vall, ami hivatsval ellenkez volna? n bizonyra nem tagadom, hogy vallst tve vallst tesz, csak azt kvnnm, hogy valban tegye ezt. St ha a tny megfelelne a sznak, mi, akik ma knytelenek vagyunk hazug lltsaival nyilvnosan szembehelyezkedni, valamennyien helyeselnk a nzeteit. De hol az a dadog egyszersg, amellyel magt ajnlja? Egyszersg ugyanis az egsz knyvben egy szikra sem lelhet. Az pedig, hogy a dadogk ilyen fecsegk legyenek, termszetellenes dolog. Mert ha azt lltja, hogy az egyhz dolgt vgzi, akkor a valsgnak megfelelbben azt mondta volna, hogy az egyhznak csinl dolgot, mivel teljessggel azon van, hogy az Isten fiainak szerezzen nehzsgeket.

Mindamellett is azt akarja, hogy errl ms meg legyen gyzdve, mivel egybknt jobban gondoskodnk a maga nyugalmrl. Mintha bizony nem volna rm nzve is knyelmesebb abbahagyni az rst, ha ennek az embernek nyugtalankodsa, elvonva ms hasznos tanulmnyaimtl, erre szksgkppen nem knyszertene. n bizonyra elmondhatom magamrl, hogy engem, mivel ha hallgatok, srtetlen maradok, s magnletemben sem sebeznek Westphal nyilai; nem vezetett ms ok az rsra, mint az, hogy az egyhznak hasznljak. Hogy azonban min helyet foglalna el az vi kztt, ha zavarcsinlssal nem szerezne magnak nevet, ennek megtlst mindenkire rbzom. St mg nagyobb hangon is beszl, hogy nincs semmi krkeds abban, ha azt hirdeti, hogy nemcsak Szszorszg egyhzairt, hanem ms, brmily tvollev egyhzakrt is harcol. s mgis kevssel ksbb, mintegy megfeledkezvn nmagrl, megfontolatlanul azt fzi szavaihoz, hogy n egyetlen olyan lapot sem hozhatok fel, amelyen azzal dicsekszik, hogy Szszorszgrt harcol. Nekem azonban nincs szksgem arra, hogy az egyes lapokat lapozzam. Lpjen maga a knyv a nyilvnossg el s rulja el szerzjnek haszontalansgt! mbr nem tudom, micsoda szgyenrzet gtolja t abban, hogy magt Szszorszg vdjnek vallja, mikor az egsz vilgot a keblre leli. Mert mintha az egsz terhet egyedl tartan a vllain, azt mondja, hogy a tvoli nemzetek kedvrt r latinul. n pedig mindenkinek a nevben azt lltom, hogy nincs olyan pesz ember, aki ezt a munkt szvesen el ne engedte volna neki. Ha tovbb halad ezen az ton, fradsgrt ugyan nem nyer ms jutalmat, minthogy mindazok, akiknek a kedvket keresi, megtkozzk.

s mgis, ha szavainak hihetnk, termszetnl fogva s megszoksbl is annyira szereti a szemrmessget s a szernysget, hogy szletstl fogva mindig ez a kt erny volt a legkedvesebb trsa. Vajha inkbb a vezeti lettek volna, hogy amint ltjuk, htra hagyatvn megvettetsket meg ne bosszultk volna. A szemrmessg bizonyra majdnem mindig kveti a Westphalokat, mivel lehetetlen, hogy az Isten csfosan le ne tasztsa azokat, akik nagyralt mdon a magasba tolakodnak. mde gy tvltoztatja magt, hogy szinte nehzz teszi annak a pontnak megvlasztst, amelyen t meg kell tmadni. A szernysg s a szabadsg, elismerem, igen jl illenek a Krisztus szolgihoz, de kt dolgot mg be kell bizonytania Westphalnak, s pedig elssorban azt, hogy az az gy, amelyet kpvisel, a Krisztus, s hogy az az rjng tmads, amely t hajtja s ragadja, semmiben sem klnbzik a szabadsg azon lelktl, mellyel az Isten fiai meg vannak ldva.

Mert mit r el az ktelessgrzetnek bsges ajnlsval, ha ehhez nem jrul hozz gynek az ismerete? Azt mondja, hogy erre a hadviselsre t mennyei vezre knyszertette, mi pedig minden trvnyes eljel nlkl Isten ellen val harcot ksrlnk meg, fegyvereinket az Atya jobbjn l Krisztus ellen fordtjuk s ellensges zszlainkat az katoni ellen visszk. Persze, az ostoba tntet mindent magnak kvetel, a tiszttalan szitkozd vlogats nlkl szr ellennk oly dolgokat, amelyek maguktl megdlnek, mg mieltt hozznk eljutnnak, s az istentelen ember vak szenvedlyhez kpest rtul visszal a Szentrs kijelentseivel, ppen gy, mint ahogy a mgusok elcsavarjk a szent igket istentelen rolvassaikhoz. Velem azonban prlekedik, hogy n t a harcban nem btortottam, hanem inkbb hibztattam. n ugyanis gy ltom, hogy nem vonatkoztathat msra azon mondsa, hogy a j vezrek dicsrettel s gretekkel szoktk katonikat lelkesteni, nem pedig mocskolni a harcolkat. De br gy viseln magt, hogy akknt lehetne t lelkesteni, mint egyikt a Krisztus katoninak. Azt pedig, hogy n t arra figyelmeztettem, hogy a rosszul megkezdett hborbl vonuljon vissza, hiba csavarja arra, mintha n a kzkatonkat megvetve, valami nagy vezr fltt akarnk fnyes diadalt aratni. Ht ingereltem-e n valakit? s nem inkbb arra trekszem-, hogy segttrsul ajnljam magam, hogy mindnyjan egyazon llekkel terjesszk Krisztus orszgt? rdemes azonban megfigyelni azt, amit szavaihoz csatol, hogy ti. sznszies krkeds sznt hordozza magn, ha valaki a vezrekkel kel harcra. Ezt teljessggel bizonytja Westphal pldja. Hiszen hny s milyen egynt mert egyszerre megtmadni? ugyanis lket s holtakat foglalvn ssze egy ktetbe, megksrelt egy knyvecskvel mindnyjukat lesjtani. Ekzben pedig a maga tisztessgt, melyrt egybknt a kelletnl is jobban aggdik, nagyon lealacsonytja, azt sznlelvn, hogy n vele kedvem ellenre harcolok, mintha t nagyon is jelentktelen ellenflnek tekintenm. Azutn msra tr t, s azt mondja, hogy mi nem engedtnk a fembereknek. Hogyha ez bns dolog, akkor min kppel mert minden kihvs nlkl a femberek ellen tmadni? Az ugyanis, ha az ember azoknak zen hadat, kik nyugodtan s csendben vannak, kevsb menthet vakmersg, mintha azoknak llunk ellent, kik minket ostromolnak. mde ha megkegyelmeznk is annak, aki a kzs menedkhelyre fut, (hiszen ezek az emberek mr ppen gy meneklnek a Luther nevhez, mint Ajax pajzshoz), mgis azt, amit rlunk oly fktelen szemtelensggel fecseg, mivel fogja mentegetni?

Patrnusainkul Karlstadtot, Schwenkfeldet s ms ilyen embereket jell meg, akiket stn csatlsainak nevez. mde, hogy Schwenkfeldrl rgebben mit rtam, azt is jl tudja, s erre tanm az egsz vilg. Mert, mikor azokrl az istentelen emberekrl beszltem, kik a skramentumokat jellegktl egszen megfosztjk, kzttk t, mint zszlvivt emltettem. me a lelki hatalom, amellyel t a hazugsgra inkbb akrki ms fegyverezte fel, de nem a Krisztus. Most mr tljk meg az olvask, vajon igazsgtalanul mondtam-e, hogy ez az ember ttlensgben csfoldik, mivel bizonyos, hogy az id agyontse cljbl trsaival egytt ellennk nemcsak fktelenl ssze-vissza fecseg ezt is azt is, hanem azt mg nyilvnos irataiban is kzzteszi. Azt mondja, hogy rszese mindazok kzs sorsnak, kik a lelkipsztori gondot hordozzk. Bizony, ha az n hnyt-vetett letemet sszehasonltja a maga nyugalmas llapotval, mltn dicsekedhetik azzal, hogy szkesegyhzi pspk. Ezt azonban n a legkevsb sem irigylem tle, csak a maga kedvtelse rdekben ne viseltessk ellennk tovbb is gyllsggel. Mert ha hevessgt valami hasznos clra fordtan, akkor a feddsek helyett inkbb tapssal s jkvnsgokkal sztnznm az szent buzgsgt.

Most mr mirt panaszkodik, ha tkai elveszik mlt jutalmukat? Mert az a dicsekvse, hogy az Isten hza irnt szent buzgsggal viseltetik, a tbbi hetvenkedse kz szmtand, amelyekkel minden szent dolgot rtul beszennyez. Mikor azt mondja, hogy nha hevesebben tmad a megtalkodott ellensg ellen, de azrt mrskletet alkalmaz, hogy hevessge bnbe ne menjen t, azt mondhatn az ember, hogy Cato, az erklcsbr beszl, akinek szigor komolysga nem tudom, min flelmet tmasztana, ha menten el nem bukkannnak azok a hossz flek, amelyek Westphalt elruljk. A legteljesebb mrtkben igaz Nazianzi Gergelynek az a mondsa, amelyet idz, hogy az Isten katoni, br egyb dolgokban szeldek, de a hitben harciasak. mde nemcsak az ltalnos tapasztals, hanem ennek az embernek a fktelensge is mutatja, hogy ppoly igaz az is, hogy az rdg szolgi a hit ellen mg a kelletnl is harciasabbak. Hogy teht a gonosz erszakossg vdjt elkerlje, ne keskedjk ms tollaival, hanem kezdje magt az Isten szolgjnak mutatni, mert bizony eddig tlsgos btorsggal harcolt a viszlykodsok atyja rdekben. Hogy pedig erszakossgt gy vdi, hogy levelemet az sszes irataival kvnja sszehasonlttatni – ezt az ajnlatot n nem utastom vissza: csak hadd alkossanak tletet maguknak az olvask az Farrag-jbl, amelyrl mr szlottam, hogy mit rdemelt, s hogy mennyire nem voltam igaztalan, mikor egy kiss kemnyebben bntam vele. Tovbb, hogy ne egyedl magam hordozzam a gyllsg egsz slyt, ennek egy rszt a hrhordkra hrtja. De hogy valaki azt ne gondolja, hogy ezekkel a szavakkal knnyt rajtam, rgtn hozz teszi, hogy nincs nagy klnbsg azok vtke kztt, kik hrhordsukkal ms j nevt megsrtik s akik balgatag hiszkenysgkben a megrgalmazott embereket vdoljk, mivel az Isten ppgy tiltja azt, hogy a hamis tansgot elfogadjuk, mint azt, hogy magunk tegynk hamis tan- sgot. Mirt hazudik ht oly fktelenl az rtatlan sokasg ellen minden lapon, s mirt marcangol engem oly kegyetlenl?

s mg az Isten tlszke el mer minket idzni , aki ha egy kiss gondolkodnk az Isten tletrl, vagy kmlettel volna az irnt az ember irnt, ki az Isten egyhzval szemben valami rdemet szerzett, vagy legalbb embersgesebben bnna vele! De mirt kvetelem n, hogy rm tekintettel legyen, mikor ltom, hogy oly mltatlanul bntalmazza s gytri Istennek ama kivl szolgit, kik vagy az egsz letket Isten dicssgnek vdelmre s a Krisztus orszgnak elmozdtsra fordtottk, vagy mivel mg lnek, azon az ton vannak, hogy ezt cselekedjk? Mert elg vilgos jele a kegyetlensgnek az is, hogy rtmad a meneklkre, akikre nzve nem tartotta elegendnek, hogy a szves fogadtatsbl kizrja s a legnagyobb tl kzepn kizavarja ket, midn ott egy kiss pihenni kvntak, hanem egyttal arrl is gondoskodik, hogy, amennyiben rajta ll, minden mdon kiirtsa ket az egsz vilgrl.
n pedig, br akkor jogos mltatlankodst vltott ki bellem a nyomorsg, amelynek engem testvreink szomor viszontagsgai kzepette, hacsak vasbl nem voltam, meg kellett indtania, mindamellett most mr ltom s elismerem, hogy csaldtam. Azt gondoltam ugyanis, hogy Westphalnak s a hozz hasonlknak valami – nem tudom, min – okuk mgis csak volt arra, hogy a kelletnl jobban felinduljanak. Most ltom, miszerint nekik, hogy klnbsg nlkl mindannyiunkkal szemben kegyetlenkedjenek, az is elg, hogy az megllapodsaikat nem rjuk al. Oly mrges gyllsggel tmadnak ellennk, hogy elbb megegyeznek a trkkkel, s elbb lpnek testvrisgre a ppistkkal, mint mi velnk fegyversznetre. Ha ez a mltatlansg engem epss tesz, azon nem szabad senkinek sem csudlkoznia. Ha a hatrt tllptem, remnylem, hogy e bnmre bocsnatot fog szerezni a mltnyos brk eltt gyemnek jsga.

Ezt a mentsget azonban Westphal elragadja tlem. Elszr ugyanis tagadja, hogy n igaz gy vdelmben llok, azutn azt mondja, hogy indulataimat azrt nem zabolzom, hogy az igazsgra homlyt bortsak. Ami az gyet illeti, gy gondolom, hogy mr minden kegyes lleknek teljessggel eleget tettem s gy ltom, hogy azt gy ers rvekkel, mint rendszeres tantsi mdommal elgg megvdelmezem. Mert hogy a szidalmakbl kovcsoljak tmogatst, azt sem semmin ok nem kvetelte, sem nekem eszembe nem jutott. pedig, aki oly csinosan sznokolja, hogy akrmin legyen is az gy, ha tmadsokat s gncsot vegytenek bele a dologba, gyanss vlik, mirt nem uralkodik magn? Hogyan van az, hogy lpten-nyomon eretneksget s istenkromlst kiabl, s vgtre a fennhjzsnak semmi nemtl sem tartzkodik? s mgis, mintha elg volna megtrlni a szjt, azt sznleli, hogy neki nem volt ms szndka, mint az n tmadsomat visszaverni. me, mirt vdol engem azzal, hogy a rossz gyet kesszlssal kestettem, mint idegen klsznnel, holott mgis nyilvnval, hogy n, miutn az gyet mind a kt kezemmel felleltem, semmi olyasmit nem mondtam, ami az gyre nem tartozott, pedig az gyet silny s haszontalan mdra rintve majdnem eltved a kzhelyek tvesztjben. Olyan gyes sznok bizonyra sohasem lesz, hogy brkit is meggyzhessen afell, hogy szsztyr vagyok n, holott rvid s kimrt rsmodorom s a bizonytkok trgyalsban val szilrd llsfoglalsom mindenki eltt ismeretes.

 

Szabolcska Mihly
Uram, maradj velnk!

          

Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?

tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!

 

 

 

dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!

 

Istvndi trtnethez

 

ROKHTY BLA
1890-1942
zeneszerz, orgonamvsz, orgonatervez, karnagy
79 ve halt meg

 

Dr BUCSAY MIHLY
1912 - 1988 - 2021
33 ve halt meg

 
Garai Gbor Jkedvet adj

Garai Gbor: Jkedvet adj

                  ennyi kell, semmi ms

   Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
   A tbbivel megbirkzom magam.
   Akkor a tbbi nem is rdekel,
   szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
   Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
   nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
   mg magnyom kivltsga se kell,
   sorsot cserlek, brhol, brkivel,
   ha jkedvembl, nknt tehetem;
   s flszabadt jra a fegyelem,
   ha rtelmt tudom s vllalom,
   s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
   S hogy a holnap se legyen csupa gond,
   de kezdd s folytatd bolond
   kaland, mi egyszer vget r ugyan –
   ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.

  

 

 

Dr. LAJTHA LSZL
1892-1963-2021
58 ve halt meg

 

Protestns Gradul

 

Dr FEKETE CSABA

 

 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok egy zsoltrprjnak tanulsgai
 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok s a viszonyts megoldatlansgai (dlvidki gradulok: blyei, klmncsai, nagydobszai)


ltogat szmll

 

Zsoltr s Dicsret

 

Egyhztrtnet

 

Tth Ferentz

 

Trtnelem

 

Trtnelem. Trk hdoltsg kora

 

Dr SZAKLY FERENC


trtnsz 1942-1999 - 22 ve halt meg

 

Vilghbork - Hadifogsg
Mlenkij robot - Recsk

 

Keresztyn Egyhzldzs
Egyhz-politika XX.szzad

 

Roma mlt, jv, jelen

 

PUSZTUL MAGYARSG - EGYKE

 

 

ADY ENDRE MAGYARUL

   

   Nem adta neknk az Isten,

   Hogy ki szeret, az segtsen,

   Sohasem.

 

   Magunk is ritkn szerettk,

   Kikrt szlltunk hsen, egytt,

   Valaha.

 

   Valahogyan bajok voltak,

   Lelknknek, e toldott foltnak

   Bajai.

 

   Egyformn raktuk a szpet

   Bartnak s ellensgnek,

   Mert muszj.

 

   Egyformn s mindig csaldtunk,

   De ht ez mr a mi dolgunk

   S jl van ez.

 

   S szebb dolog gy meg nem halni

   S knoztatvn is akarni:

   Magyarul.

 

 

KARCSONY NNEPRE

 

HSVT NNEPRE

 

PNKSD NNEPRE

 

Gyerekeknek - Bibliai Trtnetek
msolhat, nyomtathat

 

WERES SNDOR

A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt. 

 

 

A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal                      Oldal tetejre          ltogat szmll

 

Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!