1. A skramentumokra vonatkoz ... msodik vdelme ...I.
rta: Klvin Jnos
Hogy mennyire akaratom ellenre vagyok most ismt beleknyszertve ebbe a kzdelembe, amelyet kezdettl fogva mindez ideig trekedtem kikerlni, gy vlem, szksgtelen hosszasan bizonytgatnom. Mindazok eltt ugyanis, akik irataimat olvastk, vilgos, hogy azt a trgyat, amely szzadunkban a kegyes s tuds frfiak kzt slyos csatkat tmasztott, mily mrskelten trgyaltam, gyhogy ebbl semmifle, legalbb is keserbb botrnkozs nem tmadhatott. Mert mbr tantsomat az emberek kedvrt nem vltoztattam meg, mgis az, amit szintn s becsletesen, lelkem bels rzletbl kinyilatkoztattam, olynem volt, hogy annak inkbb a lelkek megszeldtsre, mint a viszlykodsok nvelsre kellett szolglnia. Mert az a versengsi hv, amelyrl szlottam, mr valami rszben lecsillapodott, gy hogy azoknak szeldebb irataiban a trgynak vilgosabb megmagyarzsa kezdett helyet tallni. s rmmel dicsekszem, hogy mikor az egyik fl a msikhoz kzeledni kezdett, megegyezsk, br mg nem volt teljes s szilrd, engem jelentkenyen tmogatott.
Mikor ugyanis a ppasg homlybl kezdtem lassanknt kibontakozni s a helyes tudomnybl mr nyervn egy csekly zeltt, Luthernl azt olvastam, hogy Oecolampadius s Zwingli a skramentumokban a puszta s res alakzatokon kvl semmit sem hagynak, megvallom, hogy knyveiktl annyira elidegenedtem, hogy olvassuktl huzamosabb ideig tartzkodtam. Azonfell, mieltt magamat az rsra szntam, Marburgban megbeszlst tartvn maguk kztt, valamit engedtek els hevessgkbl, gy ha mg teljessggel nem lett is tiszta az g, a srbb felh valamennyire mgis sztoszlott. Azt pedig joggal tulajdontom magamnak, hogy ktrtelm beszdmddal soha semmi olyan dolgot nem adtam el ravaszul, amit nem reztem. Miutn ekknt minden leplezs nlkl a nyilvnossg eltt megjelentem, senki az eltr nzetek kzl, akik ekkor hrben s tekintlyben llottak, nem adta jelt annak, hogy lelke megbotrnkozott volna. Mert azutn meghitt sszekttetsbe lptem Luther vlemnynek f vdelmezivel s azokkal, kik ezt a nzetet a leglesebben oltalmaztk, s k egymssal versenyezve mindnyjan bartilag fogadtak.
St hogy maga Luther is, miutn irataimba tekintett, min nzetet alkotott fellem, azt megfelel tankkal knny bebizonytanom. Nekem azonban elg lesz a sok helyett az egy Melanchton Flp. Azutn szerencstlensgnkre az trtnt, hogy Luther lngra gyjtva ugyanazoktl a bujtogatktl, akik most az egyhz bkjt hborgatjk, klnsen fellobbant megint a zrichiek ellen. Mert mbr heves termszete nha messzebb ragadta t, mint kellett volna, mindamellett nknt sohasem ragadtatott volna a rgi versengsre, ha e dgvszes gyjtogatk akkora hvre nem lobbantottk volna. Nekem ppen gy, mint az Isten legtbb tiszteljnek s Krisztus szolginak, nem kevss fjt akkor, hogy a sebeket ekknt jra felszaggattk. Mindamellett azt tettem, ami ez esetben egyedl maradt fenn szmomra: hallgatagon nygtem bensmben. Ekzben, nehogy az eltrsnek valamin ltszata az egyhzakat e rszeken sztszaggassa, vagy hogy az a gyan ne merlhessen fel, hogy itt s ott klnbz vlemnyeket tpllunk, s mivel nmelyek arrl lrmztak, hogy n a kivl frfiakkal, Krisztus hsges szolgival, a zrichi egyhz tudsaival nem egyezem meg elgg, mind a kt oldalrl clszernek gondoltuk, hogy ha klcsns megegyezsnk bizonysgt kiadjuk. A vits tants lnyegt akknt foglaltuk ssze rviden, hogy a m egyszer s vilgos hitvallsunk legyen. Ki fogja mondani, hogy ez j tzveszly anyaga volt?
Elllott azonban bizonyos Westphal Jokhim, s mintha valami trhetetlen gonoszsg volna a botrnkozsok emlkezett teljesen eltrlni, hogy a testvrek kztt mg homlyos flrerts se maradjon, fegyverre kiltott mindenkit s mindent zavarba dnttt. Olvassa el brki az Egyveleg-jt s az olvask gy fogjk tallni, hogy nem annyira az volt a clja, hogy azt a tantst ostromolja, amelyet mi a Megegyezs formuljban sszefoglaltunk, mint az, hogy magt a megegyezst tmadja. Vajon ht az evanglium hirdetjre nzve annyira gylletes- a bke nv,
hogy azt sem trheti, ha a viszlyok megszntetsre gygyszert keresnek? Mert mbr magt a tantst csak felletesen rinti, mindamellett azt az egyet srgeti leginkbb, hogy a megegyezsnek nem kell helyet adni. Ennlfogva, ha valaha valami ltszlagos ellentmonds volt is, azt most elvonja a sttsgbl s zavart okozva tlozza. Hogyha akr tvedsbl, akr megfontolatlansgbl a klnbz rk ellenttes vlemnyekre ragadtattk magukat (amint ez nha trtnni szokott), a dolgot jobban ttekintve mirt ne volna szabad nekik egyezen nyilatkozniuk? Mekkora rosszakarat kell ahhoz, hogy az ember ne nyugodjk meg msknt, csak ha minden szmtalan viszlykodstl izzik! Azokat pedig, kik nemcsak egyetrtenek egyms kztt, hanem ugyanazt is mondjk, akaratuk ellenre harcba vinni, micsoda esztelen rjngs?
Engedjk meg, hogy a vita hevben nem mindig tartottk meg a kifejezs mrskelt mdjt, s most azok, kik kztt valami eltrs volt, a tantsnak ugyanazt az tjt akarjk megtartani. Ha ennek a szndknak okt krdezik, a felelet az: hogy vakodni akarnak attl, hogy a tudatlanokat s ertleneket megzavarja az ellenmondsnak az a ltszata, amelyet eljk lknek. Te, Westphal, mivel tged a szenvedlyed ms irnyba ragad, knyszerteni fogsz- minket, hogy a kzgy krra akaratunk ellenre harcba szlljunk? mde azokban a knyvekben, amelyeket azeltt adtak ki, valami kevsb jl megegyez dolog tallhat. Ezt a dolgot ugyan ksbb a maga helyn fogjuk ltni. Most azonban micsoda irigysg, vagy rosszakarat sztkl arra, hogy a megegyezs sztszaggatsra mindennnen mennydrgst tmassz? mde, hogy valamely istentelen dogma megszilrdtsra sszeeskvs ne trtnhessk, tzesen kell harcolni. n bizony megvallom, hogy ha azt ltn, hogy mi valami kls ltszattal gonosz mesterkedseket lepleznk, akkor jogos oka volna az ellenmondsra. Azt is knnyen megengednm, hogy innen is, onnan is sszegyjtsn minden hadiszert, ha azt ltn, hogy a tvedseknek nagy tmegt burkoljuk kdbe az egyetrts rgye alatt. De mikor hitvallsunk egyszer s ttekinthet alakban jn a nyilvnossg el, ha van benne valami hamissg, az kisebb fradsggal is megostromolhat. A becsletes s igaz szv emberekre nzve bizonyra az a legkvnatosabb dolog minden vitban, hogy biztos hatrokon bell maradjanak, s hogy eltvoltvn minden ktrtelmsget, egy f dolgot tartsanak meg s mikzben egy dolgot trgyalnak, abban mintegy szilrd lpcsn vethessk meg lbukat. Hogy ez a felttel Westphalnak mirt tetszett kevsb, azt nem ltom be, ha csak azrt nem, mivel gyben nem bzvn, a ktrtelmsgekbl vadszott magnak tetszets hetvenkedst. Ha hamis az a tants, amit mi vallunk, akkor ellensgnknek a Szentrs felsges kijelentseivel, ers rveivel s az egyhz kzmegegyezsvel felszerelve kellett volna jnnie, hogy megdntse azt. Most pedig a becsletes harctl elfordulva, tekervnyes mellkutakon lovagol, azt kiablva, hogy az eretnekek egyms kzt egyenetlensgben vannak. Mert hogyha meg volna gyzdve afell, hogy magban az igazsgban elg oltalma van neki, akkor mennyivel helyesebb volna, ha azonnal birokra jnne, mint hogy grbe, kerl utakon barangol fel s al. Mg egyszer megismtlem a dolgot: ha hitvallsunk, mely nylt s leplezetlen, valamin tvedst foglal magban, mirt nem tmadja egyenesen azt Westphal, ha csak azrt nem, hogy fsttel homlyostsa el a tiszta vilgossgot?
Erre a dologra eleve figyelmeztetni akartam az olvaskat, hogy mindenki tisztban legyen azzal, mekkora szksg knyszertett engem Megegyezsnk vdelmre, melyet ez az esztelen civakod minden igaz ok nlkl ksrelt megingatni. s most mgis azzal mentegeti magt, hogy az n hamis vdaskodsommal szemben a maga becsletnek s igaz gynek megvdelmezsre vllalkozott. St hogy knyvecskjnek a tanulatlanok kztt kelendsget szerezzen, ezt a krlmnyt a cmbe is bevette. (1) mde mi lesz, ha n ezt a kifogst teszem, ami bizonyra knny dolog rm nzve, s ha n hallgatok is, maga a dolog akkor is mellettem szl, hogy knyvecskmnek nem volt ms clja (s e knyvecskt nevetsges mdon gyalzza vdaskods nv alatt), mint hogy az rgalmait megcfoljam? ugyan nagyban s irigysggel telten panaszkodik az n gyalzkodsomrl, -[mint- ha ebben volna valami rgy szmra, nekem azonban az megcfolsra elgsges az az egy dolog, hogy az fktelenkedsbl a rszrehajlatlan olvask tletet alkothatnak arrl, hogy mily kegyes kmlettel voltam irnta.
A knyvecskt, megvallom, egy kiss megsztam, s pedig (1) Adversus cuiusdam sacramentarii falsam criminationem iusta defensio Joachimi Westphali. – Westphal Joachim jogos vdekezse egy skramentrius hamis vdaskodsval szemben. - azrt, mivel bntott, hogy az, aki magt hnyja-veti mdra az evanglium hrnknek nevezi, olyan zetlen. s most ltom, hogy mikor egy gygythatatlan betegsgen igyekszem segteni, hiba fecsreltem munkmat. mde, hol van az az annyira csps s szemtelen becsmrls? Nem szgyelli ugyanis azt hazudni, hogy n minden kpzelhet gncsoskodst sszehordottam nhny lapon, br n itt sokkal tbb tiszta tudomnyt leltem fel minden versengs nlkl, mint amennyit s a hozz hasonlk hossz ktetekben szoktak. Vlasza legalbb hromszor olyan hossz, mint az n rtekezsem. Hogy ebben milyen tuds s mvelt mdon trgyal, azt mg nem rintem. Csak vlasszk ki az olvask mindazt a megllapodott tudomnyt, ami nla tallhat. Bizony-bizony alig r fel tizedrszvel annak, ami nlam a legrvidebb sszefoglalsban tallhat. Ugyanily szemrmetlensggel merszelte a minap egyik bajtrsa valami lmodoz szerept jtszva egyb balgasgok kztt fllenteni azt, hogy a Genezishez rt magyarzatom kegyetlen gncsoskodsokkal van telve Luther ellen; dacra annak, hogy szmtalanszor tartzkodom neve emltstl, az irnta val tisztelet folytn s ha valahol clzst teszek r, brlatom annyira tvol van minden gyalzkodstl, hogy bzom, miszerint jzan esz s kegyes olvasim eltt dicsretre teszek szert, amirt oly nagy tisztelettel bntam vele, mint ahogyan Krisztus kivl szolgjhoz mlt volt.
Az els vd, amellyel engem Westphal gylletess akar tenni, abban ll, hogy dhmben n mindennem gncsot szrtam ellene fennhjzlag. n azonban csupn arra akarom krni az olvaskat, vegyk fontolra, mit rdemelt , aztn, hogy mennyivel knnyebb lett volna mg durvbban bnnom vele s ebbl llaptsk meg, hogy rs kzben mily nagy volt bennem a mrsklet. Egybknt, mivel taln attl flt, hogyha csak t magt srtik meg, szemlyes fjdalmhoz kevs trsat tall, egsz nemzett kzs harcra sztkli, mintha n minden nmettel szemben, ltalnossgban hangoztattam volna a rszegessg vdjt. Ha gy volna, magam sem bocstank meg magamnak. De meg kell jegyeznnk azt a bizonytst, amelyet menten csatol. Ezzel a vddal – gymond – tbbszr illetett engemet. Mintha bizony ha borissza, akkor ivtrsak nlkl nem rszegeskedhetne! De hogy aggodalomban ne legyen egy semmisg miatt, tudja� hogy nem a poharai miatt indtottam ellene hbort; tudja meg, hogy n msnem rszegsgrl beszltem, spedig arrl, amelyrl zsais prfta azt mondja, hogy nem a bortl vagyon. De br ne merlne el annyira a mlysges nagyraltsban s ne rohanna hanyatt-homlok oly erszakos rohanssal, hogy az hitvny rszegsge a kelletnl jobban ismeretess vljk mindenki eltt.
Nem kevsb nevetsges mdon tr t ama kzhelyre is, hogy az sorsa kzs Krisztussal s az apostolokkal, mert bntetlenl terhelik t hazug gncsokkal, amiknek okdsra – iratai tanstjk – ppoly bsges s ers a tdeje, mint – ahogy panaszai mutatjk – amily knyes a gyomra e gncsok elszenvedsre s megemsztsre. Klnsen nem nehz beltni azt, hogy mi sebezte t meg a legslyosabban. Figyelmeztettem t, hogy ha tudatban volna tudatlansgnak, nem viselkednk oly szemtelenl. Nekem bizonyra semmi sem volt kevsb szndkom, mint az, hogy ily fjdalmas sebet ejtsek rajta. Most, mivel lpten-nyomon dhsen emlegeti, hogy t tudatlannak tartjk, ezzel rejtett betegsgt leplezi le.
Ennlfogva Westphal, hogy megrtsd, miszerint n sem ezeltt nem kerestem szntszndkkal azt, ami tged srt, sem pedig most nem gynyrkdm fjdalmadban, ezentl felhagyok azzal, hogy tged tudatlannak nevezzelek, csak viszont te is mutasd magadat velem szemben szinte s becsletes embernek. s szoksod szerint brmennyire krkedjl is fktelen tkozd szabadossgodban, n semminem szitkozdssal sem fogok veled harcolni. Tovbb, ha igaz is, hogy n tged szavaimmal azrt feddettelek kemnyebben, hogy vakmersgedet megfkezzem, mindamellett hiba gondolod, vagy hozod fl rgyl azt, hogy n agyafrt mesterkedssel ltem, hogy az n gncsaimtl elnyomatva bkn maradj. Mintha bizony nem tudnm, mily kitn sznok vagy, ha szitkozdsra kerl a sor, s hogy e nemben mily bsges anyag ll rendelkezsedre.
De mivel te gy bnsz velem, hogy ha egy szcskval is illetlek, akkor mr gncsold vagyok, magadnak pedig mindent megengedsz arra, hogy engem marj: mi mdon lehetne mrskelnem tollam hevessgt? A legjobb s legrvidebb t, melyet kvethetek, az lesz, hogy magrl a trgyrl szlok egyszeren. Az rtelmes olvas ugyanis azt is szreveszi, hogy akrhnyszor voltam is knytelen tged hevesebben tmadni, azrt sohasem tartzkodtam a nyomatkos s komoly figyelmeztetstl. Te pedig, nem tudom, min llektl indtva, gy tnsz fel, hogy ha tele szjjal nem kpkdsz, hogy ha nem szrtad tele szjjal a habokat, akkor nem tudom, micsoda slyos terhet nyomsz liheg [!] gyomrodra. Annl csodlatosabb, hogy te egy olyan hibt, amely benned kzismerten s a legundokabb formban mutatkozik, a legnagyobb biztonsggal utastasz vissza ppen gy, mintha attl ment s tiszta volnl.
De, hogy az alaptalan vdaskodsnak semmi gyanja se tapadjon hozzm, rviden ismt figyelmeztetnem kell az olvaskat, hogy mily szintn gncsolod bennem a fennhjzst. Ennek a fennhjzsnak ugyanis emlkezetes pldjaknt hozod fel azt, hogy n nyelvem fullnkjt Luther nevre is rtettem. Pedig ht melyek azok az les szrsok? Vlaszod az, hogy n t versengssel, hevessggel s knnyelmsggel vdoltam. Hogy mirt esett jl neked kt dologban hazudnod, nem tudom. Mert versengnek s knnyelmnek nem neveztem t. Ha pedig az esik nehezedre, hogy ez gyben val hevessgt hangslyoztam, lltsd, hogy a nap dlben nem vilgol.
Hogy pedig Westphal alkalomszertlenl mily mohn csapong a kzhelyekhez, s mint a lakodalmi sznokok szoktk, nagyhang beszdben eltr a trgytl, ez a kelletnl is jobban kivilglik abbl az egy dologbl, hogy nem akarvn olyan sznben feltnni, mintha a sokasgban bizakodnk, azt az res hazugsgot koholja magnak, hogy n roppant tmegekkel dicsekszem, amelyeket fenyegetsemhez kpest, minden sarokbl el fogok vezrelni. Ennlfogva azt teszi hozz, hogy n, aki ily nagy sokasgban bizakodom, a harciatlan tmeget megvetem. Ha valami Eck, vagy Cochlaeus szalajtan ki szjbl ezeket a ntkat, kmlet nlkl tennm ket nevetsg trgyv a gyermekek eltt. Most azonban, mivel az evangliumnak – mr akrmilyen – vallja teszi magt pellengrre ily szgyenletesen, bocsssanak meg olvasim, ha a csfolsban mrskelt vagyok, mivel a dsztelen ltvnyt szgyellem s utlom. Mindamellett ltom, hogy mi itt a lnyeg: mivel neki Athanasiusszal semmi hasonlsga sem volt a prthvek csekly szmn kvl, a hasonlsgnak ezt a jegyt ragadta meg, hogy magt orthodoxsz tegye.
Azt mondtam, hogy mg a tuds s igazszv emberek nyugosznak, addig nhny tanulatlan ember megzavarja lrmjval az egyhzat; ezzel persze azt remltem, hogy ekknt figyelmeztetst vvn, lzadoz hangjaikat megfkezik k, a csekly szm tani s a balgasg bizonysgai. Itt azonban nem egyszeren a szmrt folyik a harc. Hanem midn kimutatom, hogy sokan, akikrl azt hnytorgatja, hogy az prtjn llanak, minden mdon sokkal alkalmasabbak s jobban fel vannak szerelve, hallgatsukkal mgis velnk egytt a bkt mvelik, akkor ha egy parnyi szemrem volna Westphalban, elvetn drdjt s az tkzetbl visszatrne rllomsra.
Majd ismt azt tettem hozz, hogy ha csak a skramentumok erejt akarta megrizni, akkor egyltalban nem volt ok, mirt renk tmadni, mivel n a skramentumokat nemcsak mlt magasztalsokkal kestem fel, hanem, ha valaki azt mondan, hogy azok res alakzatok, sokan kszen vannak arra, hogy ezt a tvedst btran megcfoljk. Fontoljk meg az olvask az n szavaimat s ezekbl vilgos lesz, hogy mily hes mdon hasznlja ez a szjhs az idegen eredet rgyeket. Mgis, hogy azt ne higgyk rla, hogy a prthvek szmt tekintve albbval, nem habozik prtjra vonni mindazokat, kik Franciaorszgban s Olaszorszgban az evanglium tantst felkaroltk s csupn flelembl tartzkodnak attl, hogy azt nyltan megvalljk.
Itt pedig, ha akarnk is, akkor sem szabad hallgatnom, hogy olyan sznben ne tnjek fel, mint aki lnok kpmutatssal, tudva s akarva nyomom el azt a hitvallst, mely Krisztus szent mrtrjaitl szrmazik. Mivel te, Westphal, oly balgatag vagy, hogy ama szent vrt, amellyel hitnk igazsga megpecsteltetett, semmibe sem veszed, tudd meg, hogy midn tizent vvel ezeltt
Franciaorszgban szzan vagy tbben is pp oly sernyen ajnlottk fel magukat a legrettentbb hallra, mint amily ggsen tombolsz te a nyugalmadban, nem volt kztk egyetlenegy sem, aki velnk egy nzeten ne lett volna. Becsld ht most mr tbbre a te varga-tentdat, mint ezeknek a vrt.
Kt vvel ezeltt t embert gettek meg egy napon Lyonban, s hogy a knzs kegyetlensghez semmi se hinyozzk, lass tzn perzseltk meg ket. Nemsokra azutn ugyanabban a vrosban msik hrom, a szomszd vrosokban kett kvette ket. Mg nincs ngy hnapja sem, hogy Chamberyben (amely vros alig egy napi jrfldre van innen) t embert hamvasztottak el egy napon egyszerre. Hogy ezek mily derekasan viseltk magukat a vitatkozsban, bizonytjk azok a kezk rsban megrztt okmnyok, amelyeket nem habozom egyenlknek tekinteni a nyilvnos jegyzknyvekkel. Bizonyra akrki olvassa azokat, nemcsak azt ismeri el, hogy mrskelten s blcsen nyilatkoztak a hitnek fcikkeirl, hanem egyttal csodlja kpzettsgket is: nehogy te taln azt mondd, hogy vagy a tudatlansg, vagy a buzgsg megfontolatlan heve ragadta el ket. Lelki erejk pedig, mely utols leheletkig ott ragyogott derlt orcjukon, oly flelem nlkli volt, hogy az mg a nyomorult ppistkat is megdbbentette. Hitvallsuk eladta, hogy az antikrisztus zsarnoksga alatt, szerteszjjel, mint vlekednek az sszes kegyesek. Ez oknl fogva, ezutn ne fecsegj arrl, hogy ezek neked elvtrsaid, mert k mindannyian kzs megegyezssel borzadnak tantsodtl s hallgatag hangon krhoztatjk a te s bajtrsaid fktelensgt.
Ennek az embernek oktalansga azonban arra knyszert, hogy tovbb menjek. Az eget s fldet hvom bizonysgul, hogy olyan dologrl beszlek, amelyet alaposan megismertem. Ha Krisztus igen sok mrtrja ellen eddig kegyetlenl dhngtek, akkor azt a tzet, mely ket megemsztette, mintegy fjtatk, leginkbb azok szavai gyjtottk lngra, akikre nzve a legnagyobb kegyessg az volt, ha a skramentriusok ellen kiablhattak.
Tovbb, mivel Westphalnak francia emberrel akadt dolga, elrntott egyet az n honfitrsaim kzl, hogy az irnta val gyllettel engem terheljen. Azt mondja, hogy mi Berengr eretneksgt tmasztottuk fel jbl. Ha neked eretnek, akkor mirt nem szeded fel azonnal zszldat s mirt nem mgy t a ppa tborba? Nem is kell nagyon gondolkodnod, hogy hol telepedj le, mivel az antikrisztus bandjba iparkodol. Berengrt szztizenngy szarvas pspk (*) Valsznleg a pspkk ktg fvegre, a mitrra cloz. Mikls ppa elnklete alatt arra knyszerti, hogy visszavonja tanait. Ezek zsarnoksghoz te is hozzadod a magad szavazatt minden ktkeds nlkl, mintha az eretneksget joggal tltk volna el. Attl a szerencstlentl pedig milyen hitvallst csikartak ki? (De consecr. Distinct. 2. cap. Ego Berengar.) Azt ti., hogy a megszentels utn a papok kezei rzkileg s valsggal rintik s megtrik a Krisztus valdi testt s vrt, s a hvek foga valban megrli azt. Szrl-szra gy hangzik ugyanis az a visszavonsi formula, amelyet neki a zsinat diktlt. (**)
Ezt a formult a mai rmai katolikus teolgia mr szgyelli s "tlznak" minsti, s leszgezi, hogy a szentelt ostyn vgbement brmilyen vltozs nem illeti Krisztus testnek s vrnek szubsztancijt. Ezek nem "megromlanak," hanem inkbb eltnnek vagy elprolognak, amikor az ostya a pensztl vagy a gyomornedvektl elbomlik. Mindenesetre tovbbra is a Krisztusnak jr tisztelet okn tisztelik a szent ostyt, s kerlik mg a leejtst is. Itt teht a Berengrnak diktlt hitformula rvnyesl mg ma is.
Mrmost, ha Westphalt nem lehet ms mdon megengesztelni, mint csak gy, ha megvalljuk, hogy fogunk rzkileg rli a Krisztust, akkor nemde szzszor inkbb kell kvnni a hallt, akrki ilyen borzaszt szentsgtrsbe bonyoldjk? Ezt maguk a knonistk is annyira szgyelltk, hogy megvallottk: nagyobb eretneksg van ezekben a szavakban, hacsak a kenyr s a bor klsznre nem vonatkoznak, mintha valaki azt mondja, hogy a kenyr s a bor puszta jelek. me, ezrt kellett a mi Westphalunknak klcsnvennie Berengr nevt, hogy bennnk flelmet bresszen. Az pedig nem is csudlatos, hogy a ppa j satellesei, akik ellennk lpten-nyomon nagy tkokat zgnak, az zsarnok mhelybl vaktban ragadnak maguknak fegyvereket. Persze, ilyen az az emberiessg, mellyel engem, aki minden nap a csatasorban llok s az ellensg legels lvseinek vagyok kitve, j bajtrsaim tmogatnak! s Jokhimnak nem elg, hogy ezeknek az irntam val dht mrges rgalmakkal fokozza, hanem engem lbbal tapodva, a legszlsbb fennhjzs vdjt veti ellenem, mivel t egy kiss szabadabban merszeltem megcfolni; nmagt azonban, akrmi gyalzkodst okd is ellenem, ugyanezen vd all feloldja, mivel az eretnekkel szemben minden szabad. mde mivel az rjngsnek egyedli oka az, hogy az n hitemnek s tantsomnak igazsga nem szenved krt az marsaitl, vajon mit remlt, hogy min slya lesz az ily haszontalan rgalomnak?
Hogyha ez alatt az rgy alatt annyira hajtozik arra, hogy brmit is szabadon fecseghessen, akkor elegyedjk nyiltan a ppistk kz, akikre nzve az eretnek nv semmi mst nem jelent, mint a rmai szk ellensgt. Az ugyanis, amit oly nagy fennhjzssal jelent ki, hogy minket az egyhzak krhoztattak, ha kzelebbrl vizsgljuk, ppen gy semmiv lesz, mint a tbbi kijelentse. Ha csak esetleg a tridenti zsinattal nem fegyverzi fel magt, mint Ajax pajzsval, vagy Krisztus egyhzait az nhny bajtrshoz nem kti, akik ugyanattl az indulattl hevlnek. Mindig kiveszem ugyanis azokat a komoly s igazszv tantkat, akik amazokkal elvegylve nemcsak szelden tartzkodnak, hanem br valami csekly mrtkben el is trnek tlnk, azrt mgsem riadnak vissza testvri trsasgunktl s mivel a f dolog tekintetben kzttnk megegyezs van, a bkessget velnk szvesen melengetik s gyakoroljk, st az egyhzak kztt a kiengeszteldst s megbklst a legnagyobb mrtkben kvnjk. gy vlem, hogy mihelyt alkalom nylt volna e trekvsk eltt, ktsgtelen bizonytkt adtk volna annak. Westphal pedig oktalansgval sem fogja elrni, hogy ezt a bns szaktst, amelyet megksrel, ezek szavazata, vagy beleegyezse helyeselje; annyira tvol van, hogy helyeseljk azt a gonosz sszeeskvst, amelynek clja, hogy minket ellensg mdjra hborgassanak. St mikor velnk mindazokat szembelltja, kik az gostai hitvallst alrtk, nem eshetik a dolog msknt, minthogy az olvask rvidesen felfedezik, hogy ebben a dologban csak az szemket kprztatja. s ha krdst intznnk e hitvalls brmelyik igazi vdelmezjhez, nem ktlem, hogy ez azt vlaszoln, hogy a rossz auspiciumok [jslatok] zavarjk a bkt, melynek fenntartsra irnyul trekvsket nem titkoljk azok, akik Szszorszgban valamivel tbb tekintlyt rdemelnek, mint szz Westphal egyttvve.
Mikor felsorolja, hogy az rsra mely okok vezreltk, akkor gy mutatja, hogy j hrneve megvdelmezsrt aggodalmaskodik nagyon, hogy arra a szolglatra, amelyben forgoldik, valami megvets ne hruljon s iratai a hitelkbl semmit ne vesztsenek. Ha te annyira a szveden hordozod j hredet, akkor micsoda gonosz szellem ztt arra, hogy azt pellengre lltsd, holott, ha hallgattl volna, megmaradt volna szmodra pen s srtetlenl. Magad vontad a gyalzatot magadra s ezt nem lesz olyan knny lemosnod magadrl. Nvelni fogod pedig mindaddig, amg ama gylletes viszlykod szenvedlyedtl el nem llsz. Mg egyszer megismtlem, kezdetben sem tehettl s ma sem tehetsz semmit inkbb az rdekedben, mintha hallgatsz. Mivel pedig most tged nagy flelem aggaszt, hogy irataid hitele esetleg veszendbe megy, ebbl az egy rzsedbl tld meg, hogy mennyivel slyosabb fjdalmat okoz minden kegyes lleknek az a kellemetlensg, mikor azt ltjk, hogy te erszakosan igyekszel arra, hogy annyi nagy s kivl frfi oly hasznos iratainak a hitelt lerontsd.
S ha csak magam volnk egy azok kzl, akiknek a hitelt lerontani prbltad! De mikor mindenki ltja, hogy te Oecolampadiust, Zwinglit, Bucert, Martyr Ptert, Bullingert s Lasco Jnost akarod semmiv tenni gy, hogy ezek j hrneve egszen sszeomoljon, mit gondolsz, hogy van- egyltaln olyan kegyes s mltnyos frfi a vilgon, akinek haragjt fel ne hvn ellened az ily rosszindulat gncsolds? Hogy knyveidrt a te nyjadbl val trsaid micsoda tapsokkal hzelegnek neked, azt nem tudom; hogy te magad mint tlsz rluk, azt m te lsd. De azt tn nem mondod, hogy veled igazsgtalansg trtnik, ha azok kzl, akiket megneveztem, brmelyiket is tbbre tartom nladnl. Azonban, ha tged annyira elvakt az oktalan nszeretet, hogy tisztessg tekintetben meg akarod elzni azokat, kiknek a tudomnyban messze mgttk jrsz, neknk, akik semmi mdon sem vagyunk hozzd lektelezve, nagyobb tekintettel kell lennnk a kzjra.
Azoknak a knyveknek emlegetse, amelyeket gyakrabban felhozol, hrl adja, hogy te nhanapjn szoktl rogatni. De akrmilyen legyen is az rsod, ha elvesznk, kisebb kra lenne abbl az egyhznak, mintha egy elveszne a kzl a sok knyv kzl, melyeket te mind el szndkoztl trlni. S ennek folytn a te vlemnyed szerint is igazsgosabb vdekezs knlkozik szmomra, aki hitemet s cselekedeteimet vetettem kzbe, hogy az egyhzat kivl kincseitl meg ne foszthasd.
|