Cmlap. A skramentumokra vonatkoz ... msodik vdelme ... Elsz.
A SKRAMENTUMOKRA VONATKOZ KEGYES S IGAZ HITNEK MSODIK VDELME WESTPHAL JOKHIM RGALMAI ELLEN
RTA KLVIN JNOS
CRISPIN JNOS NYOMDJBL 1556.
FORDTOTTA CZEGLDY SNDOR 1912
Klvin Jnos Krisztus minden becsletes szolgjnak s Isten szinte tisztelinek,
kik az evanglium tiszta tudomnyt a szsz egyhzakban s als-Nmetorszgban mvelik s kvetik, testvri rzletbl a kegyelem nvekedst kvnja az Atyaistentl s az r Jzus Krisztustl.
mbr teljes tudatban vagyok annak, hogy az az gy, amelynek megvdelmezsre e knyvben vllalkoztam, helyes s igazsgos, s hogy annak a vdelmezsben becslettel forgoldtam, mgis mivel nekem nem elgsges a lelkem bens rzlete, hacsak arra is nem trekszem, hogy Istennek minden fiai helyeseljk eljrsomat, gy gondoltam, hogy fontos dolgot mvelek, tisztelend s szeretett atymfiai, ha mindjrt az elejn nneplyesen bizonysgul hvlak titeket arra, hogy ezt a knyvet gy csikartk ki tlem, hogy hallgatsommal el ne ruljam Krisztus igazsgt, amelynek elnyomsban nmely elvadult emberek fellmljk a ppasg barbarizmust. Mivel a skramentumokrl mr tbb mint 20 ven t szerencstlen mdon viszlykodtak a tuds emberek, most, mikor a versengs mr lassanknt elcsendeslt s a lelkek kszebbek a mrskletre, a teljes kiengeszteldsre klnskppen alkalmas mdnak ltszott az, ha nhny rvid s egyszer szval tansgot tesznk arrl a tanrl, melyet a helvt hzak kvetnek. Mg ugyanis a kzdelem izzott s a lelkek mind a kt rszen el voltak keseredve, addig valszn, hogy sem magt a dolgot nem magyarztk meg elg vilgosan, sem nem mrlegeltk kell figyelemmel, hogy mit mondanak. Kzletek azonban a legtbbetek eltt ismeretes az a rvid lers, melyet t vvel ezeltt adtunk ki "Megegyezs" cm alatt, amelyben brkinek a gyalzsa s minden keser sz nlkl, nemcsak az egsz vita lnyegt foglaltuk ssze klnbz fpontok alatt, hanem azt is megksreltk, hogy amennyire az igazsg szinte vallsa megengedte, minden botrnkozst gykerestl meggygytsunk. A lelkek megszeldtsre, ha nmelyek a mltnyossgra kevsb voltak hajlandk, annak is befolyssal kellett lennie, hogy felajnlottuk, miszerint, ha valakinek esetleg nem tehettnk teljesen eleget, munknkat teljess tesszk azltal, hogy magyarzatot csatolunk ahhoz. Mi is meggrtk, hogy tanulkonyak lesznk s a jobb tancsoknak engedelmeskednk, ha valaki figyelmeztet arra, hogy a dolgot nem elg jl trgyaltuk.
Kt v mlva elllott valami Westphal Jokhim, akit annyira nem szeldtett megegyezsre tanunk higgadt egyszersge, hogy a "Megegyezs" szt fria mdjra fklyaknt ragadta meg, hogy a tzvszt megjtsa. Mert mindennnen szndkosan hordott ssze, mint szeretn feltntetni, ellentmond kijelentseket, hogy ekknt Megegyezsnket semmiv tegye, s elrulta, hogy a bkessggel szemben akkora gyllettl lngol, hogy f mrgt csakis azrt rasztja rnk, mivel nehezre esett trni, hogy mi egyformn vlekednk s beszlnk. Azt rja, hogy knyveim a felekezetebeli emberek eltt becsben s kedvessgben llottak, mikor mg azt gondoltk, hogy n a zrichi egyhz tantitl eltrek. Honnt most ez a hirtelen elidegenls? Vajon tn a nzetemtl trtem el? De hiszen maga sem leplezi, st knyve szln megjegyzi, hogy az, amit Megegyezsnk magban foglal, elszrtan mind elfordul az irataimban. Ki nem ltja most mr, hogy ennek az embernek gyllete olyan engesztelhetetlen azok irnt, akiknek egyszer hadat zent, hogy ugyanazt a tant, amelyet elbb kedvelt, most ellensg mdjra tmadja, hogy azokkal az emberekkel valami kzssge ne legyen?
Valahol ugyan azzal mentegetzik, hogy csak a hamis megegyezsnek ellensge. De hogyan lehet az, hogy az a tan, amelyet elbb szelden olvasott irataimban, most, mikor a zrichiektl j, mly ellenszenvet breszt benne? Bizonyra brmikppen leplezi is daganatt, nem indtotta t erre ms, mint csak az, hogy egyesek hajthatatlan makacssgt j segtsggel akarta ersteni, hogy a nylt igazsgnak ne kelljen engednie. Ennek az embernek gonosz tmadst knytelen voltam egy rvid iratban megcfolni. , mintha valami kiengesztelhetetlen gaztettet kvettek volna el ellene, mg sokkal fktelenebbl neki tzesedett. Mr most szksges volt a fennhjzst visszavernem. Ha valahol kiss hevesebben tmadok ellene, blcsessgetekhez s mltnyossgtokhoz kpest vegytek fontolra, hogy micsoda tmadsokkal knyszertett erre. Eretneksgeket s eretnekeket, istenkromlsokat, a Szentrs istentelen megtagadst, minden szent dolog felforgatst s effle szidalmakat harsog szntelenl. Egyszval a knyve nem irnyul msra, mint csak arra, hogy minket az egyhzi tkok villmaival a pokol mlysgbe tasztson. Mit tehettem mst, mint azt, hogy a gonosz csomval szemben durva ket alkalmazzak, hogy esztelensgben maga eltt felettbb ne tetszelegjen? n ugyan, ha remnyem volna arra, hogy ezek az emberek megengesztelhetk, nem vonakodnm attl, hogy alzatosan s knyrgve vsroljak bkt az egyhz szmra. De mindenki eltt elgg ismeretes, hogy erszakossguk meddig terjed. Ennlfogva az n zordonsgomat, melyet eme durvasg trgyalsa alkalmval tanstok, Istennek pldja is menti, aki kijelenti, hogy a megtalkodottakkal szemben nemcsak kegyelem nlkl fog eljrni, hanem, hogy velk szemben is megtalkodott lesz (Zsolt 18,28). Egybknt, br a legfbb trekvsem az volt, hogy egyenesen magt a dolgot trgyaljam s hogy ennek a trgyalstl a lehet legkevsb trjek el, mgis mivel ellenfelem az gondolkodsmdjhoz kpest ide-oda ugorva nem engedte meg, hogy rendet tartsak, legyen szabad nhny szval egsz vitatkozsunk anyagt rintenem.
Hogy n a skramentumok trvnyes hasznlatrl, mltsgrl s hathats voltrl tisztelettel rtam, azt maga sem tagadja. Hogy tlete szerint, milyen helyesen vagy hozzrtleg, azzal nem foglalkozom, mivel elg, hogy az ellensg rszest engem a kegyessg dicsretben. Ennlfogva hrom fpontra nzve marad fenn szmra a kzdelem: elszr, mivel azt lltja, hogy az rvacsorai kenyr llagilag Krisztus teste; msodszor, hogy Krisztus, mint jelenlev szolgltathassa ki magt a hveknek az rvacsorban, azt akarja, hogy Krisztus teste vgtelen legyen s a tren kvl mindentt legyen; harmadszor Krisztus szavaiban semmi szkpet nem akar elismerni, mbr a dologra nzve megegyezik. Azt, hogy harapsan a szavakhoz ragaszkodjk, annyira becsli, hogy szerinte jobb, ha az egsz fld megrendl, mint hogy valami [hozzcsatolt] magyarzat megengedtessk. Mi azt lltjuk, hogy a Krisztus teste s vre valsggal felajnltatik neknk az rvacsorban, hogy lelknket megeleventse, s nem is ktsges a mi meghatrozsunk, hogy ti. lelknket ez a lelki tpllk, mely neknk az rvacsorban felajnltatik, pp gy tpllja, mint ahogyan testeink tpllkoznak a fldi kenyrrel. Mi teht a Krisztus testben s vrben val igazi rszvtelt llaptunk meg az rvacsorban. Ha valaki a "lnyeg" szrl indt civdst, mi azt lltjuk, hogy Krisztus az testnek lnyegbl lehel lelknkbe letet, st a sajt lett rasztja t belnk, csak azt ne kpzelje valaki, hogy az lnyegnek valami trasztsa trtnik.
Ez engesztelhetetlen harag oka Westphalra nzve, mert mikor mi azt valljuk, hogy a Krisztus teste ltet s hogy mi annak az rvacsorban valsggal rszeseiv lesznk, ezzel az egyszer kijelentssel meg nem elgedvn, azt srgeti s lltja, hogy a kenyr lnyegileg test. Ebbl szrmazik az a msik dogma is, hogy az istentelen ember szja ppen gy benyeli Krisztus testt s vrt, mint a kenyeret s bort. Mert mikppen trtnik, hogy olyan makacsul ersti, hogy Jds nem kevsb vette a Krisztus testt, mint Pter, hacsak azrt nem, mivel az ember hitetlensge folytn a jegy llaga nem vltozik? Aztn olyan lnyeget kpzel, amely Isten igjvel a legkevsb sem egyezik meg, hogy ti. a kenyrhez Krisztus az testt lnyegileg hozzcsatolja.
Az ugyanis, amit k felhoznak, hogy kptelensg lenne, ha az emberek hittl fggene Isten greteinek igazsga, minden fradsg nlkl megcfolhat. Mert vilgosan kijelentjk, hogy semmi hitetlensg nem akadlyozza meg azt, hogy Krisztus szent rendelse megtartsa erejt s termszett, hogy az teste s vre mindenkinek felajnltassk lelki tell s italul; hogy a kenyr a testnek, a bor a vrnek igazi jelkpe legyen, hogy lland s bizonyos legyen az, amit Krisztus az gbl kijelent, hogy ti. a testet, amelyet egyszer ldozatul mutatott be az Atynak, most az embereknek tpllkul ajnlja fel. Ha az istentelenek megfosztjk magukat ettl a jttemnytl, s hitetlensgk azt mveli, hogy ennek lvezete nem jut el hozzjuk, tagadjuk, hogy ezrt a skramentumon akrmin kisebbsg esnk, mivel az p marad.
A vits krds msodik fpontja nem ms forrsbl ered, mint a kzltets mdjbl, amelyrl Westphal azt gondolja, hogy Krisztus testnek vgtelensgvel szksgkppen ssze van ktve. azt tartja, hogy ha a Krisztus teste nem helyeztetik elnk, nincs valsgos kzltets. Mi pedig azt az ellenvetst tesszk, hogy a trbeli tvolsg nem akadlyozza a lleknek azt a vgtelen erejt, mely az letet Krisztus testbl belnk trasztja. s ezen a helyen lelepleztetik azok istentelensge, kik gylletbl azt terjesztik a np kztt, hogy mi Krisztus jelenltt az rvacsorban megszntetjk, mivel Isten hatalmt a mi felfogsunkkal mrjk. Mintha bizony az emberi szellem felfogst nem haladn fell a kvetkez misztrium fensge, hogy Krisztus, mbr a mennyei dicssgben marad, ami testnek tri helyzett illeti, mgis lelknek titkos kegyelmvel al szll hozznk, hogy minket magval egyestvn letnek rszeseiv tegyen. Mintha bizony az, aki azt tantja, hogy az let Krisztus testbl rad belnk, nem pp oly fnyesen magasztaln Isten hatalmt, mint az, aki Krisztus testt az gbl varzsolja le, hogy rnk nzve megelevent legyen. E dolgokat most csak futlag rintem, mert majd bvebben s vilgosabban megmagyarzva megtallja ket az olvas a maguk helyn.
Hogy azonban tovbb ne tartztassalak benneteket knyvem olvasstl, rviden emltst teszek mg az utols fpontrl. Westphal gy vlekedik, hogy nem szabad keresni, min rtelemben mondotta Krisztus, hogy a kenyr az teste, mivel a szavak vilgos volta minden magyarzatot visszautast. Mi pedig a Szentrsban otthonos s gyakori szoksra hivatkozunk, mely a jelzett dolog nevt, valahnyszor skramentumokrl van sz, magra a jegyre viszi t s erre a dologra plda nem egyszer, vagy ktszer fordul el, hanem a Szentrsban jrtas emberek eltt gyakori volta miatt ltalnos szablyul szolgl. De a hvek szemt mgsem res alakzattal legeltetjk mi, akik vilgosan lltjuk, hogy az r valsggal nyjtja azt, amit bizonyt, s mi csupn azt a megklnbztetst akarjuk tenni, hogy a jegytl s a lthat cselekmnytl a lelki dologra trtnik a menetel. Mert mi clbl adja elnk Krisztus fldi elemekben az testnek s vrnek zlogt, ha nem azrt, hogy minket a magasba emeljen? Hogyha ezek a mi tudatlansgunk segdeszkzei, akkor maghoz a valsghoz senki sem fog eljutni, csak az, aki gy segttetve, a fldrl az gbe, mintegy lpcsfokokon megy fel. Ennlfogva nemcsak Krisztusnak egsz rendjt forgatjk fel, hanem Isten lelktl is elraboljk a szoksos beszdmdjt azok, akik tagadjk, hogy a kenyr jelkpe alatt Krisztus teste van megjelentve elttnk. Ez oknl fogva, a test nevet a kenyrnek tulajdontja. De micsoda szernysg az, ha odig ragadtatjk magukat, hogy a magyarzatrl azt kiabljk, hogy azt a legnagyobb szentsgtrsnek kell tartani.
Jnak lttuk, hogy ujjal mutassunk az egsz vita forrsaira, hogy e dolgokrl kiderljn, miszerint inkbb az ellenprt ggs nagyraltsai folytn, mint jogos ok miatt gyl fel az a viszlykods, amelynek mr ki kellett volna aludnia. Ha fltek, hogy ennek a dolognak gyszos s siralmas kimenetele lesz, amint bizonyra flnetek is kell, a Krisztus szent nevre s a benne val egyessgnk ktelkre nneplyesen krlek titeket, hogy komolyan trekedjetek gygyszert tallni. A megengeszteldsnek brmin mdszert fogjk felajnlani, kijelenteni, hogy annak felkarolsra n nemcsak hajland, hanem egyenesen gyors leszek. A ti rszetekrl viszont, kegyessgetek s emberiessgetek feladata az lesz, hogy akirl tudjtok, hogy minden buzgalmt s fradsgt a legjobb hittel s nem valami megvetend eredmnnyel az egyhz ptsre fordtja, inkbb tmogasstok, mint megengedntek, hogy egy sszefrhetetlen embernek nagyzol szeszlye lbbal tapodja t. De mit beszlek n a magam szemlyrl? Nektek sokkal inkbb azt a sok egyhz kztti szent egyessget kell szmba vennetek, amelyet ez az ember lerombolni kszl. Mert brmit fecseg is az ellenkez rszre, bizonyos, hogy ebben a hitbeli megegyezsben a ppasg nyomorult zllttsge utn testvriesen forrottunk egyv.
Az egy Istenrl, az igaz s trvnyes tiszteletrl, az emberi nem megromlsrl, az ingyen val dvzlsrl, az igazsg elnyersnek mdjrl, Krisztus testrl s erejrl, a bnbnatrl s annak gyakorlatairl, a hitrl, amely az evanglium greteire tmaszkodva az dvssg bizonyos voltt hozza szmunkra, Isten imdsrl s a tbbi fpontokrl, mind a kt rszen ugyanaz a tudomny hangzik nlunk. Egy Istenhez imdkozunk, ugyanabban a kzbenjrban bzva; az rkbefogadsnak ugyanaz a lelke a zloga elttnk jvend rksgnknek, Krisztus mindannyiunkat ugyanazzal az ldozattal engesztelt meg, elmink abban az igazsgban nyugosznak meg, amelyet szerzett neknk, s ugyanabban a fben dicseksznk. Csodlatos azonban, ha Krisztus, akirl azt hirdetjk, hogy a mi bkessgnk, aki megszntetvn a viszlyt, minket a mennyei Atyval kiengesztelt, azt is nem eszkzli, hogy e fldn a testvri bkessget klcsnsen mveljk. Mit mondjak arrl, hogy neknk az Antikrisztus s annak zsarnoksga ellen, a keresztyn valls rt megromlsai ellen, az istentelen babonk s minden szent dolog meggyalzsa ellen naprl-napra ugyanaz alatt a zszl alatt kell harcolnunk. Ha teht valaki a szent sszekttetsnek ezeket a zlogait s ezt a megegyezst, amelyrl vilgos, hogy Isten szentestette, figyelmen kvl hagyvn, a sztszakadst ksrli meg azok kztt, akik ugyanazon seregben harcolnak, ez nem kevsb kegyetlen, mint istentelen marcangolsa Krisztus tagjainak, s a legkevsb sem volna mltnyos dolog, ha ti ezt az eljrst kegyelntek, vagy brmi mdon helyeselntek.
Isten veletek, tisztelend Atymfiai! Az r oltalmazzon, lelkvel kormnyozzon s ldsaival gyaraptson titeket. Genève, 1556. janur h 5-n.
|