„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:
Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16
Erm s pajzsom az R, benne bzik szvem. Zsoltr 28,7
… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti." Karl Barth
A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...
Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .
E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben, a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal
„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
- KLVIN: 1544. A Prizsi szent hittudomnyikar hit-cikkei
A reformcinak Franciaorszgban val rohamos terjedse miatt a Sorbonne hittudsai is knyszertve reztk magukat az jtk veszedelmes lltsait megcfolni, s ezrt 1543-ban (s nem 1542-ben, amint a rgi idszmts szerint keltezett alrs mondja) kiadtk a jelen, 25 cikkbl ll vallsttelt, amelyben a pps valls tanait a lehet legkilezettebben fogalmaztk meg. Klvin cfolata 1544-ben jelent meg nvtelenl, francia es latin nyelven. Megjegyezzk, hogy a "bizonytsok" nem foglaltattak az eredeti szvegben, hanem azokat Klvin vagy maga rta, vagy egykor vitatkozsokbl szedte ssze. - A jelen fordts alapjul a Corpus Reformatorum, vol. XXXV. 1-44. tallhat latin szveg szolglt. Fordt.
TARTALOMJEGYZK.
Bevezets, cfolattal
I. hitcikk. A keresztsgrl
II. hitcikk. A szabadakaratrl
III. hitcikk. A bnbnatrl
IV. hitcikk. A cselekedetek ltal val megigazulsrl
V. hitcikk. A kenyr Krisztus testv val tlnyeglsrl
VI. hitcikk. A szent miseldozatrl
VII. hitcikk. Az rvacsora egy szn alatt vevsrl
VIII. hitcikk. A felszentels jogrl
IX. hitcikk. A felszentels szndkossgrl
X. hitcikk. A brmlsrl s az olajjal val megkensrl
XI. hitcikk. A szentek csodatteleirl
XII. hitcikk. A szentekhez val knyrgsrl
XIII. hitcikk. A szentek tiszteletrl
XIV. hitcikk. A bcsjrsokrl
XV. hitcikk. Helyes dolog elszr a szentekhez knyrgni s csak azutn Istenhez
XVI. hitcikk. A feszlet s a kpek imdsrl
XVII. hitcikk. A tisztttzrl
XVIII. hitcikk. Az Egyhzrl s annak tekintlyrl
XIX. hitcikk. A tanban val dntsek a lthat egyhzat illetik
XX. hitcikk. Az egyhzi hagyomny tjn ltrejtt hitcikkekrl
XXI. hitcikk. A kitkozs jogrl
XXII. hitcikk. A zsinatok tekintlyrl
XXIII. hitcikk. A rmai szk elssgrl
XXIV. hitcikk. Az emberi rendelsekrl
XXV. hitcikk. A fogadalmakrl s azok ktelez erejrl
A kar j hatrozatai
A fordt utszava
Elljrban nhny szt iktatnk ide e klns mfaj rs kapcsn. A dlt bets rszek magnak a prizsi Sorbonne egyetem teolgiai karnak az igazhitsg rzse vgett megalkotott cikkelyei. A hozzjuk fztt "bizonytsok" pedig Klvin csfold szofista elmeszlemnyei, melyekkel utnozza, eltlozza s ezltal ellehetetlenti azt a skolasztikus szfacsarst, amellyel a korabeli iskols rmai teolgusok gondoltk megvdeni rendszerket.
Mivel azonban a gny ktl fegyver, s csak azokra hat, akik valamelyest ismerik a skolasztikusok eszejrst - a reformtor gondolt arra is, hogy a nem oly nagy tudsok szmra a puszta tagadson tllpve pozitv mdon, bibliai alapon is kifejtse a szban forg krdseket. Ezek tallhatk a "Cfolat" kezdet rszekben.
Szabolcska Mihly Uram, maradj velnk!
Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?
…tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!
dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!
Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
A tbbivel megbirkzom magam.
Akkor a tbbi nem is rdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
mg magnyom kivltsga se kell,
sorsot cserlek, brhol, brkivel,
ha jkedvembl, nknt tehetem;
s flszabadt jra a fegyelem,
ha rtelmt tudom s vllalom,
s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdd s folytatd bolond
kaland, mi egyszer vget r ugyan –
ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.
A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt.
A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal Oldal tetejre