„Én hiszek az Istenben, mint egy Személyben. Az életem egyetlen percében sem voltam ateista. Én még a diákéveimben elutasítottam Darwin, Haeckel és Huxley nézeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nézetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alapítója, Nobel-díjas:
Mert úgy szerette Isten a világot, hogy egyszülött Fiát adta, hogy aki hisz őbenne, el ne vesszen, hanem örök élete legyen. János 3,16
Erőm és pajzsom az ÚR, benne bízik szívem. Zsoltár 28,7
… „amikor az ember Kálvint olvassa - akár egyetértően, akár fenntartásokkal - mindenütt és minden esetben úgy érzi, hogy egy erőteljes kéz megragadja és vezeti." Karl Barth
A Károli Református Egyetem Hittudományi karán 2009-ben megvédett doktori disszertáció átdolgozott formája...
Az ősgyülekezet vezetője, Jakab a születő keresztyénség egyik kiemelkedő alakja... fontos, hogy Jakab, az Úr testvére méltóbb figyelmet kapjon. A különböző Jakab-tradíciók felvázolása révén…elemzi Jakab teológiáját .
E könyv hézagpótló a hazai tudományos életben, a nemzetközi ku-tatás viszonylatában is újat hoz ...azáltal, hogy újszövetségi teoló-giai szempontból kívánja újra-gondolni Jakab szerepét. L’Harmat-tan Kiadó, 2012 - 283 oldal
2. Evagéliumi kálvinizmus szerk Galsi Árpád Kálvin kiadó
„A Világegyetem teremtésének elve teljesen tudományos is. Az élet a Földön a leg- egyszerűbb formáitól a legbonyolultabbig – az intelligens tervezés eredménye.” Behe Michael J. biokémikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolúcióelmélet biokémiai kihívása könyvéből
- KÁLVIN: 1544. A Párizsi szent hittudományikar hit-cikkei
A reformációnak Franciaországban való rohamos terjedése miatt a Sorbonne hittudósai is kényszerítve érezték magukat az újítók veszedelmes állításait megcáfolni, s ezért 1543-ban (s nem 1542-ben, amint a régi időszámítás szerint keltezett aláírás mondja) kiadták a jelen, 25 cikkből álló vallástételt, amelyben a pápás vallás tanait a lehető legkiélezettebben fogalmazták meg. Kálvin cáfolata 1544-ben jelent meg névtelenül, francia es latin nyelven. Megjegyezzük, hogy a "bizonyítások" nem foglaltattak az eredeti szövegben, hanem azokat Kálvin vagy maga írta, vagy egykorú vitatkozásokból szedte össze. - A jelen fordítás alapjául a Corpus Reformatorum, vol. XXXV. 1-44. található latin szöveg szolgált. Fordító.
TARTALOMJEGYZÉK.
Bevezetés, cáfolattal
I. hitcikk. A keresztségről
II. hitcikk. A szabadakaratról
III. hitcikk. A bűnbánatról
IV. hitcikk. A cselekedetek által való megigazulásról
V. hitcikk. A kenyér Krisztus testévé való átlényegüléséről
VI. hitcikk. A szent miseáldozatról
VII. hitcikk. Az úrvacsora egy szín alatt vevéséről
VIII. hitcikk. A felszentelés jogáról
IX. hitcikk. A felszentelés szándékosságáról
X. hitcikk. A bérmálásről és az olajjal való megkenésről
XI. hitcikk. A szentek csodatételeiről
XII. hitcikk. A szentekhez való könyörgésról
XIII. hitcikk. A szentek tiszteletéről
XIV. hitcikk. A búcsújárásokról
XV. hitcikk. Helyes dolog először a szentekhez könyörögni s csak azután Istenhez
XVI. hitcikk. A feszület és a képek imádásáról
XVII. hitcikk. A tisztítótűzről
XVIII. hitcikk. Az Egyházról s annak tekintélyéről
XIX. hitcikk. A tanban való döntések a látható egyházat illetik
XX. hitcikk. Az egyházi hagyomány útján létrejött hitcikkekről
XXI. hitcikk. A kiátkozás jogáról
XXII. hitcikk. A zsinatok tekintélyéről
XXIII. hitcikk. A római szék elsőségéről
XXIV. hitcikk. Az emberi rendelésekről
XXV. hitcikk. A fogadalmakról s azok kötelező erejéről
A kar új határozatai
A fordító utószava
Elöljáróban néhány szót iktatnék ide e különös műfajú írás kapcsán. A dőlt betűs részek magának a párizsi Sorbonne egyetem teológiai karának az igazhitűség őrzése végett megalkotott cikkelyei. A hozzájuk fűzött "bizonyítások" pedig Kálvin csúfolódó szofista elmeszüleményei, melyekkel utánozza, eltúlozza és ezáltal ellehetetleníti azt a skolasztikus szófacsarást, amellyel a korabeli iskolás római teológusok gondolták megvédeni rendszerüket.
Mivel azonban a gúny kétélű fegyver, és csak azokra hat, akik valamelyest ismerik a skolasztikusok eszejárását - a reformátor gondolt arra is, hogy a nem oly nagy tudósok számára a puszta tagadáson túllépve pozitív módon, bibliai alapon is kifejtse a szóban forgó kérdéseket. Ezek találhatók a "Cáfolat" kezdetű részekben.
Szabolcska Mihály Uram, maradj velünk!
Mi lesz velünk, ha elfutott a nyár?
Mi lesz velünk, ha őszünk is lejár?
Ha nem marad, csak a rideg telünk…
Uram, mi lesz velünk?
Mi lesz velünk, ha elfogy a sugár,
A nap lemegy, és a sötét beáll.
Ha ránk borul örök, vak éjjelünk:
Uram, mi lesz velünk?
Mi lesz, ha a világból kifogyunk?
S a koporsó lesz örök birtokunk.
Ha már nem élünk, és nem érezünk:
Uram, mi lesz velünk?
…tied a tél Uram, s tiéd a nyár,
Te vagy az élet, és te a halál.
A változásnak rendje mit nekünk?
Csak Te maradj velünk!
Üdv a Olvasónak! Regards to the reader! Grüsse an den Leser!
Jókedvet adj, és semmi mást, Uram!
A többivel megbirkózom magam.
Akkor a többi nem is érdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon és bajon,
nem kell más, csak ez az egy oltalom,
még magányom kiváltsága se kell,
sorsot cserélek, bárhol, bárkivel,
ha jókedvemből, önként tehetem;
s fölszabadít újra a fegyelem,
ha értelmét tudom és vállalom,
s nem páncélzat, de szárny a vállamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdődő és folytatódó bolond
kaland, mi egyszer véget ér ugyan –
ahhoz is csak jókedvet adj, Uram.
A bűn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyíltan és bátran szembeszegül az erénnyel, hanem mikor erénynek álcázza magát.
A református keresztyénséget úgy tekintjük, mint a lényegére redukált evangéliumi hitet és gyakorlatot. Ez a szemünk fénye. De mint minden magasrendű lelki tömörülés, ez sem mentes a deformálódás és a korrumpálódás veszélyétől, amint továbbadja azt egyik nemzedék a másik nemzedéknek, egyik nép egy másik népnek. A Kálvin-kutatók kongresszusai arra hivatottak, hogy segítsenek megőrizni és megtisztogatni a református teológiát és a református egyházat az elmocsarasodástól. Dr Bucsay Mihály Előre Kálvinnal Oldal tetejére