XXI. HITCIKK. - XXV. HITCIKK
A kitkozs jogrl.
Ugyanazon szilrd meggyzdssel kell elfogadni, mint igazsgot, hogy a kitkozs hatalma, isteni jognl fogva kzvetlenl a Krisztus Egyhznak adatott, s ppen ezrt az egyhzi tleteket nagy tiszteletben kell tartani.
A doktoroknak nagyon sok aprlkos krdsk van. Pldul, vajon a kitkozs hatalmnak gyakorlshoz megkvntatik-e a tudomny s a megklnbztets kulcsa? De te felelj hatrozottan: meg lvn llaptva, hogy az Egyhz nem tvedhet, ez a hatalom nincs felttelhez ktve. Amint ltszik, gy rtelmeztk mestereink is, akik megklnbztets nlkl szlottak. Ha pedig azt krdezik, hogy vajon azt, akit igazsgtalanul tkoztak ki, a Krisztus hatalma ltal tkoztk-e ki, mondd azt, hogy elg az, hogy az nevben.
Cfolat.
Amint a kitkozs hatalma az Egyhzra bzatott, gy a helyes alkalmazs mdszert is megllaptottk. Elszr is: ne tljen msknt, csak az r szjbl (Mal. 2,7), azutn: ne rontani, hanem pteni trekedjk (II. Kor. 10,8).. Ha msknt cselekszik, ismeretes Gergelynek a mondsa: aki visszal a rbzott hatalommal, megrdemli, hogy kivltsgt elvesztse. Megjegyzend, hogy mi az Egyhz kls brzolatrl beszlnk. Mert az igaz Egyhz, mivel a Krisztus lelke kormnyozza, az tlkezsben sohasem tvozik el attl, amit az igje parancsol. De mivel gyakran megesik, hogy azok, akik az Egyhzban rendi hatalmat gyakorolnak, a trvnyes tlkezs helyett zsarnokoskodnak: ezt a megklnbztetst gondosan meg kell tartani. Klnben Jzus hiba mondotta az apostoloknak: kivetnek titeket gylekezetekbl. Nem kell teht flnnk, ha kitkoznak egy olyan kzssgbl, amelybl Isten s az igje is szmzetett. Sokkal jobban kell flni, st, klns igyekezettel kell rizkedni, nehogy abbl az Egyhzbl tkozzanak ki bennnket, amelyet az Isten igaz tudomnya kapcsol ssze egysgbe. Mert annak kzssgn kvl tnyleg nincs dvssg (zs. 2,3; Jel 2,32; Ezk. 13,9).
XXII. HITCIKK.
A zsinatok tekintlyrl.
Bizonyos, hogy a trvnyesen egybegylt, az egyetemes Egyhzat kpvisel, ltalnos zsinat a hitre s erklcskre vonatkoz hatrozatokban nem tvedhet.
Bizonyts: Mert az egyetemes zsinat mindig s kivtel nlkl kpviseli az Egyhzat, amely msklnben nem volna lthat. De rtsd meg jl, hogy csak az olyan zsinat, amelyben a ppa elnkl. Mert, hogy a niceai zsinatban Szent Szilveszter kvetel nem foglalhattk el az els helyet, hanem a negyediket, az azon idk tudatlansgnak volt a kvetkezmnye, amikor az Egyhaz mg nem volt jl megptve. Ha pedig valaki a baseli zsinattal hozakodik el, mondd, hogy annak nincs sem tekintlye, sem rvnye, mivel Jen megbzst visszavonta, s az elnkls jogt a Szent kereszt bbornoktl elvette. Amikor pedig a mi mestereink a "trvnyes gylsrl" beszlnek, meg kell jegyezni, hogy egy gylsnek a trvnyessghez elgsges, ha a trvenyes formt s szertartsokat kellkppen megtartjk. Mert ha valaki elkezden hnytorgatn, hogy vajjon a fpapok, akik ott lnek, j szndkkal vannak-e, vajon elgg tanultak-e s vajon birtokukban van-e a szent irodalom ismerete s a jzan tudomnynak val engedelmeskeds lelke? a vizsglat a vgtelensgig tartana.
Cfolat.
Krisztus gri, hogy jelen lesz azok kztt, akik sszegylnek, feltve, hogy a gylekezs az nevben trtnik (Mt. 18,20). Teht nem kell kznysen mindenfle zsinatnak hinni, hanem csak azoknak, amelyekrl bizonyos, hogy a Krisztus nevben gylekeztek ssze. A prftk gy kiltanak: "a prfttl fogva a papig, mind csalrdak" (Jer. 6,13). Ismt: "az rlli vakok mindnyjan, semmit nem tudnak" (zs. 56,10). Ismt: "prtosok az prfti kzepette, olyanok, mint az ordt oroszln, amely ragadomnyt ragad; papjai erszakot tettek trvnyemen s megfertztettk, ami nkem szenteltetett" (Ez. 22,25.26). Amikor a zsid egyhz, amely Istennek igaz gylekezete volt, ilyen rossznak volt kitve, mirt ne trtnhetnk meg ugyanaz a dolog mivelnk is? St az apostolok ki is jelentettk, hogy a jv ez lesz: amint voltak lprftk az szvetsgi np kztt, gy kztetek is lesznek hamis tantk (II. Pt. 2,1). gy teht megllaptjuk, hogy azt a zsinatot, amely a Krisztus nevben gylekezett ssze, a Szentllek kormnyozza, s annak vezetse mellett az igazsgra jut el. Amelyeken pedig nem Krisztus elnkl, azokat a sajt eszk kormnyozza, s gy semmit mst nem tehetnek, mint tvednek s tvedsbe vezetnek. lltjuk tovbb, hogy nmely zsinatot az Isten Lelke csak kezdetben vezrel, azutn odacsszik a test akarata s elfordtja ket az igazsgtl. Mert egyedl csak Krisztus az, akiben a Llek teljessge lakozik, az embereknek a kegyelem mrtk szerint adatik (Jn. 1,16; I. Kor. 12,5.27; Ef. 4,7).
XXIII. HITCIKK.
A rmai szk elssgrl.
Nem kevsb bizonyos, hogy a harcol Egyhzban isteni jognl fogva van egy legfbb pap, akinek minden keresztyn engedelmeskedni tartozik, s akinek hatalma van bnbocsnatot adomnyozni.
Bizonyts:
Mert Pternek ez mondatott: te Pter vagy s ezen a kszikln, stb. Mikor pedig a luthernusok azt mondjk, hogy Krisztus Ptert ott csak, mint egyet a hvk sorbl, dicsrt meg s a ksziklnak, amelynek az Egyhz alapjul kell lennie, a Krisztust tartjk, mivel az a Pter, aki megtagadta a Krisztust, nem volna j alap s mert Pl szerint senki ms fundamentumot nem vethet, hanem amely vettetett, ti. a Krisztus: te sehogy se engedj nkik. Mert, amikor a rmai szkre nzve kedvez, eltr magyarzat van, az ismeretes jogszably az, hogy a kedvezmnyeket szabadelvleg kell rtelmezni. Van egy msik feleletk is. Ti. hogy feltve azt az esetet, hogy Krisztus az elssget‚ tnyleg Pternek adta, ebbl mg nem kvetkezik, hogy az utdjainak is adta: ha csak mindnyjukat Stnnak nem akarjuk nevezni, mert megmondatott Pternek: te a Stn vagy! Azt mondjk ugyanis, hogyha az utdok rklik az egyik cmet, hasonlkppen rklik a msikat is. De erre felelj meg azzal a jogi szabllyal, hogy a htrnyos dolgok igen pontosan magyarzandk. Vagy adj megoldst, pl. hogy az elbbi helyen Krisztus Pterhez, mint jvbeli, vagy leend pphoz, az utbbi helyen pedig mint magnszemlyhez szlt. Ezenkvl gy is okoskodnak: mirt adta Pter az elssg rksgt inkbb a rmai szknek s nem az antiochiainak, hiszen mindkt helyen pspk volt? Erre meg azt feleld, hogy a hely mltsgt a Pter ottani hallnak kszni, tovbb, ami klnsen rtkes az r eltt, a Pter emlknnepn nekelni szokott antiphona szerint ott vrtank vre is ontatott ki. Ms ellen is emelnek kifogst: mirt nem szereztk meg Jakab s Jnos hasonl mdon a msodik s harmadik mltsgot, vagy helyet azoknak a gylekezeteknek, amelyekben k voltak a fk, mint ahogy Pter megszerezte az elst Rmnak, hiszen Pl azt mondja, hogy azt a hrmat tartottk oszlop-apostolnak? Erre azt feleld, hogy mivel msok nem voltak elg sernyek, vagy btrak jogaik rvnyestsben, ebbl mg nem kvetkezik, hogy emiatt Rmnak is rvidsget kellett volna szenvednie. Teht Jeruzslem s Efzus hanyagsguk vagy lszemrmk miatt mltn szorttattak httrbe. Rma ellenben, amely ersen kzdtt a becsletrt, megrdemelte, hogy els maradjon. A luthernusok gnyoldnak is. Azt mondjk, hogy ha a rmai szk azrt els, mivel Pter llott az ln s ott halt meg, hasonl indokolssal az szvetsgi npnl a pusztnak kellett volna az els helynek lennie, mert Mzes, a prftk fejedelme, ott prdiklt s halt meg. Hasonlkppen ron, az els fpap is ott gyakorolta tisztjt egsz hallig. St azt mondjk, hogy Jeruzslemnek inkbb meg kellene elznie Rmt s minden ms vrost, mert ott maga Urunk viselte a hivatalt s ott is halt meg. Felelj meg nekik, hogy az szvetsgben a papsgban val kvetkezs szemlyi volt most pedig valsgos, s gy a helyhez vap ktve. A Krisztus esett pedig gy oldd meg, hogy nem akart a sajt szemlyben elssget alaptani, hiszen maga mondotta: nem jttem, hogy nekem szolgljanak, hanem hogy n szolgljak, (Mt. 20,28). Mindezek dacra is azonban azt vetik ellen: hogy, ha Rmnak elssge lett volna is, az csak addig tarthatott, ameddig az egyhz ott maradt s ameddig a ppa pspk volt. Most pedig k tagadjk, hogy ott egyltaln gylekezet van, mivel a legnagyobb zavar uralkodik, s tagadjk, hogy a ppa pspk, mivel semmi pspki teendt nem vgez. De mondd, hogy ezt a kifogst nem lehet elfogadni, mert lehetetlen, mivel megratott: "n imdkoztam retted, hogy el ne fogyatkozzk a te hited" (Luk. 22,32).
Cfolat.
Az rs gyakran emlti Krisztust, mint egyetemes Ft, de sehol sem emlkezik meg a pprl (Ef. 1,22, 4,15, 5,23; Kol. 1,18, 2,10). s amikor Pl lerajzolja az Egyhz kpt, nem teszi azt egynek az egyetemes pspksgv, hanem azt mondja, hogy Krisztus az Egyhzat szolgi ltal kormnyozza, (Ef. 4,11) s mgis ez a hely nagyon ersen hirdeti, hogy a tbbi felett egy neveztessk, ha persze arrl volna tulajdonkpen sz. Ott az egysgnek az a mdja jut kifejezsre, hogy a hvk az Egyhz fejvel, a Krisztussal sszefggnek. Az egysg ajnlsnl egy Istent, egy hitet, egy keresztsget emlt Pl, (Ef. 4,4): mirt nem ad hozz egy ppt, a papok fejt? Ezenfell a papi uralmat, amelyrl a ppa udvaroncai azt talltk ki, hogy legfkppen a rmai szk elssgben ll, ott nyltan lerja. Mirt mellzi el teht azt, ami a trgyhoz legjobban illenk? Mshol azt mondja, hogy az apostolsga a pognyok kztt egyenl azzal, amely Pternek adatott a zsidk kztt (Gal. 2,8). Ebbl kettt kvetkeztetnk: 1. hogy Pter nem volt neki fljebbvalja s 2. hogy Pter apostolsga rnk, akik pognyok vagyunk, tulajdonkppen nem terjed ki. Ott azt is eladja, hogy ismeretsget kttt Pterrel, de nem azrt, mintha t fljebbvaljnak ismerte volna el. s Pter maga, mikor a psztorokhoz r, nem parancsol nekik hatalommal, hanem ket trsaiv teszi s nyjasan buzdtja ket, mint ahogy egyenlk kztt szoksos (I. Pt. 5,1). Mikor azzal vdoltk, hogy a pognyokhoz ment, mbr a vd alaptalan volt, mgis azltal, hogy magt a gylekezet eltt mentegeti, beismeri alrendeltsgt (Ap. Csel. 11,4). Mikor Pl jogosan megfeddi, nem kr kivtelt, hanem engedelmesen eltri, hogy rendre utastsk (Gal. 214). Mikor tiszttrsai megparancsoljk, hogy Jnossal Samriba menjen, azok parancsnak engedelmeskedik (Ap. Csel. 8,14). Tartsuk teht azt, amit Pl mond (Ef. 4,15.16), hogy a Krisztus a F, kibl az egsz test egybeszerkesztve s egybefzve a ktelkek minden kapcsa ltal, egyenknt, mindenik rsznek arnyos munkssga szerint vgzi a test nvesztst a maga ptsre, a szeretetben. Mert itt minden halandt, kivtel nlkl, a testhez tartoznak mond s egyedl Krisztusnak hagyja a "F" nevet s tisztessget. Minden egyes tagnak csak egy bizonyos mrtket s vges, korltolt tnykedst juttat, hogy a kormnyzs legfbb hatalma egyedl Krisztusnak maradjon. Cyprianus is, amikor az Egyhz egysgt rja le, gy szl: egy pspksg van, amelynek egy rszt az egyesek mint egszet birtokoljk, ppgy, mint ahogy sok napsugr van, de csak egy fnyforrs s a fnak sok ga van, de az er egy gykrbl szrmazik s amint egy forrsbl tbb foly folyik s mbr a szerte-foly kln gak nagy szmnl fogva gy tnik fel, mintha tbb forrs volna, mgis az egysg a forrsban megriztetik: gy az Egyhz is, thatva az r vilgossgval, sugarait sztkldi az egsz fld kereksgre, azonban a vilgossg, amely mindentt elmlik, mgis csak egy. gait kiterjeszti, bviz folyamait elrasztja az egsz vilgra. Mgis csak egy Fej s egy eredet van (De Simplicitate Praelatorum). Ltjuk, hogy egyedl a Krisztus pspksgt teszi egyetemess, s azt tantja, hogy a Krisztus szolgi annak csak rszeit birtokoljk. Ezen okbl tiltotta meg a karthgi zsinat (Cap. 47.), hogy valakit fpapnak, vagy els pspknek, vagy mginkbb az els szk pspknek nevezzenek. s Gergely megtkozza az egyetemes pspk nevet, mint veszedelmeset, st mint szentsgtrst, mint az Antikrisztus elfutrjt s az rdg ltal kitalltnak mondja (Epist. 76. Ad. Mauritium Augustum; Epist. 78. Ad Const. August.; sequenti ad Evodium; Epist. 83. Ad. Anian.). Cyprianus pedig a rmai pspkt nem tiszteli meg ms cmmel, mint: testvr, pspktrs s hivataltrs. Istvnhoz, a rmai pphoz rvn, t nemcsak magval s a tbbiekkel teszi egyenlv, hanem mg kemny szavakkl is illeti, megvdolvn t kevlysgrt s tudatlansgrt. St maga Jeromos, aki pedig rmai presbyter, sem habozik azt a szket a tbbiekkel egysorban emlteni. Ha, - gymond - a tekintlyrl van sz, a fld nagyobb egy vrosnl. Mirt beszlsz nekem egy vrosnak a szoksrl? Mrt oltalmazod az Egyhz trvnyei ellenre a kisebbsget, amelybl keletkezett a gg. Brhol pspk is valaki, akr Eugubiumban, akr Konstantinpolyban, akr Rhegiumban, neki ugyanazon rdeme s ugyanazon papsga van. A gazdagsg hatalma s a szegnysg alzatossga egy pspkt sem tesz fljebbvalv vagy alrendeltt. Vgl, ha mindent megengednk is a rmaiaknak, nem tehet az a legfbb a pspkk kztt, aki maga egyltaln nem pspk.
XXIV. HITCIKK.
Az emberi rendelsekrl.
Az egyhzi rendelsek, mint pldul a bjtls, az telek megklnbztetse, a hsflktl val tartzkods s sok ms egyb, a lelkiismeret szne eltt igazn ktelezk s minden botrnkozst kizrnak.
Bebizonythat elszr hasonlsg, vagy plda alapjn. Mivel azt mondjk a zsid rabbik is, hogy a blcsek rendelseit ppgy meg kell tartani, mint Isten trvnyeit. Msodszor bizonythat a jzan szbl. Mert az Egyhz a Krisztus helytartja s az szemlyt kpviseli. ppen ezrt kpesnek kell lennie ugyanannyira, mint amennyire a Krisztus kpes. A harmadik bizonyts a tekintly elvn alapszik, mert megmondatott: a Mzes szkiben lnek az rstudk s a farizeusok, mindeneket azrt, melyeket nktek parancsolnak, megcselekedjtek. Mikor pedig a luthernusok azt felelik, hogy ez a trvnyrl van mondva, amit a farizeusok tantottak, amikor ama szkben voltak s megerstsl felhozzk, hogy Urunk egy ms helyen megparancsolja, hogy rizkednk azok kovsztl, azaz tantstl, tovbb goston magyarzatt, ahol azt mondja: mi mst akar itt az r mondani, ha nem azt, hogy k a psztor szavt bresek kzvettsvel halljk? Mert a szkben lve az Isten trvnyt tantjk, teht ltaluk Isten tant. Ha pedig k azt akarjk tantani, ami a sajtjuk, ne hallgassatok rjuk s ne cselekedjtek, amire buzdtanak: minderre azt vlaszold, hagy lehetetlen, hogy az Egyhz mst tantson, mint Isten akaratt, mert hiszen a Szentllek kormnyozza. Van egy ms bizonytk is, a tekintly elve alapjn. Mert megmondatott: engedelmeskedjetek elljritoknak. Mikor pedig a luthernusok azt mondjk, hogy ezt korltozni kell a Pter ltal az elljrk rszre adott szably szerint, ti. hogy ne gyakoroljanak uralkodi hatalmat az rksg felett, amelyrl Pl azt mondja, hogy a korinthusiakkal szemben megtartotta, hogy ti. nem uralkodott azok hite felett: ht ez az ellenvets semmit sem r. Mert ha az elljrk helytelen dolgokat kvetelnek is, az alattvalknak mgis ktelessgk engedelmeskedni. Azutn mindig szksges visszatrnnk ahhoz az elvhez, hogy mert k az Egyhz, teht nem tvedhetnek a gyakorlati let krdseinek eldntsben. Vgl bebizonythatjuk a hasznossg elvnl fogva. Mivel botrnyos dolog nagy vltoztatsokat tenni. s Salamon megtiltja, hogy elmozdtsuk a rgi hatrjeleket, melyeket atyink helyeztek el. A rendszablyok nagyobb rsze pedig, amelyekkel ma a vilgot kormnyozzk, az Egyhz hagyomnyaibl van. Teht nem volna sem ill, sem hasznos dolog, mindent megvltoztatva, akkora zavarodst csinlni. Tedd hozz, hogy ily intzkedsekkel nagyban elsegtik az erklcsk illendsgt s tisztessgt.
Cfolat.
Egy a trvnyad - mondja Jakab -, ki megtarthat s elveszthet (Jak. 4,12). Ennek pedig ketts oka van: 1. mert szmunkra minden igazsgnak s szentsgnek tkletes szablya az Isten akarata s 2. egyedl uralkodik a lelkek felett, amely uralmat senkinek sem enged t. Teht ahol az r engedelmessget srget, azt akarja, hogy csak egyedl Neki engedelmeskedjnk. Ismt: ezek a kifejezsek: jobb az engedelmessg az ldozatnl (I. Sm. 15,22); mindazt, amit n parancsolok nktek, megtartstok s aszerint cselekedjetek semmit ne tgy ahhoz s el se vgy abbl (V. Mz. 4,2; 12,8.32). Ismt: "senki ne cselekedjk, a sajt j tetszse szerint, hanem amit n parancsolok, csak azt teljestse." Ismt: "szltam n a ti atyitoknak, hogy hozzanak nekem ldozatokat s nem inkbb azt mondottam: hallvn halljtok az n szmat" (Jer. 7,21)? Pl jogtalannak jelenti ki a lelkiismeretnek brmifle emberi trvnnyel val megktzst. A szabadsgban, gymond, amellyel titeket a Krisztus megszabadtott, lljatok meg s ne ktelezztek meg ismt magatokat szolgalatnak igjval (Gal. 5,1). Ms helyen megmondja az indokot is. Ugyanis mg azok is, amik blcsessgnek ltszanak lenni, haszontalansgok s hibavalsgok, ha emberi parancsok s hagyomnyok szerint valk (Kol 2,23. Ennlfogva, amikor a hzassgrl beszl, kijelenti, hogy nem akar trt vetni a hvknek (I. Kor. 7,35). Teht az emberek megsrtik a Krisztus szellemi kirlysgt s a lelkek feletti jogt semmibe sem veszik, amikor oly jogot bitorolnak, mint akiknek szabad volna trvnyeikkel a lelkiismereteket megktznik. Ezenkvl utlatos dolog Isten eltt: olyan tiszteletet rendezni be szmra, amelyet nem kvn, vagy elfogadni egy olyant, amelyet emberek, az szava helyeslse nlkl, llaptottak meg, mint zsais bizonytja, mikor azon ok miatt Istennek rettenetes tlett hirdeti a zsid npnek, mivel Istent emberi parancsolatokkal tisztelte (29,13). s ismeretes Krisztus ama mondsa: "hiba tisztelnek engemet, oly tudomnyokat tantvn, melyek embereknek parancsolatai" (Mt. 15,9). Az telek vlogatsrl birtokunkban van Pl tantsa: "senki titeket az telrt vagy italrt meg ne tljen" (Kol. 2,16). Ismt: "az Isten orszga nem telben, nem italban ll" (Rm. 14,17). Ismerjk Krisztus nyilatkozatt is: "ami a szjon bemegy, az nem fertzteti meg az embert" (Mt. 15,11). s egy ms helyen Pl, a Szentllek ihletse folytn megjvendli, hogy jnni fognak csalk, akik az rdg sztnzsre megtiltjk az telek hasznlatt, melyeket Isten teremtett, s a szent hzassgot (I. Tim 4,3). Nem lehet hallgatni arra az elmssgre, hogy az elbbi helyeken Pl a zsidkkal vitatkozik, ez a jvendlse pedig a Tatianus kveti s hasonlk ellen irnyul. Mert ha Isten eltrlte az telek kzti klnbsget, amelyet trvnyben kimondott, s minden eledelt, klnbsg nlkl alvetett az emberek hatalmnak, kicsoda merszli most magnak azt a jogot ignyelni, hogy j trvnyeket alkosson, amelyek ltal az Istentl adott szabadsg eltrltetik? Ha mr goston a sajt korban joggal panaszkodik, hogy az Egyhzat, amelyrl Isten irgalma azt akarta, hogy szabad legyen, annyira megterheltk, hogy a zsidk llapota trhetbb volt, milyen jajgatssal sirassuk meg a mostani szolgasgot?
XXV. HITCIKK.
A fogadalmakrl s azok ktelez erejrl.
Ugyanazon ervel ktelezk a lelkiismeretre a fogadalmak, mg ha azok szerzetesiek is, ti. az rks nmegtartztats, szegnysg s engedelmessg fogadalmai.
Bebizonythatjuk elszr amaz igaz versikvel: "Embert sz ktelez s az kr szarvra ktl kell." Mert, a kisebbrl a nagyobbra kvetkeztetve, ha tartozunk megtartani az embereknek tett greteket, mennyivel inkbb tartozunk megtartani az Istennek tetteket? Amikor pedig a luthernusok azt az ellenvetst teszik, hogy a szerzds mindkt flnek a megegyezse nlkl nem trvnyerej, ismt: hogy a trvnnyel ellenkez ktsek nem ktelezk, azt feleld, hogy ami jszndkbl trtnik, az tetszik Istennek. s ha valaki rossz szndkkal tesz fogadst, fogadalma a fogadalmaknak tartoz tisztelet miatt pp olyan rvnyes, mintha fogadst jszndkkal tette volna. Klnsen ll ez a szerzetesi fogadalmakrl, a hivatalnaK a mltsga miatt, mert amint Szent Tams mondja, hasonl az ily fogads egy msodik keresztsghez. Mikor pedig a luthernusok, az rks nmegtartztatsrl szlva egy msik rvet hoznak fel, hogy ti. annak megtartsra senki sem kteles, csak ha az neki fellrl adatik: feleld, hagy a doktorok szerint a fogadalom nem sznik meg ktelez lenni azon oknl fogva, hogy a vgrehajtsra val tehetsg hinyzik. Tovbb azt krdik: melyik jobb a bartra vagy papra nzve: parznlkodni, vagy meghzasodni? Erre nzve Cyprin tekintlyt idzik, aki 11-edik levelben azt mondja a szent szzekrl, vagy apckrl, hogy ha kitartani nem akarnak, vagy nem tudnak, jobb hogyha meghzasodnak, mintsem hogy a gynyrk tzbe hulljanak. Azonban a makacssg s a fogada1om sokkal nyltabb megszegse miatt egszen ellenkez eljrs ltszik sszernek, amint az egyhzjogi tudsok is dntenek. Azonkvl, a fogadalmak ktelez volta bizonythat mg az alluk val floldozs mikntjbl, ugyanis mg a ppa sem menthetne fel a fogadalmak all, ha a kulcsok nem volnnak hatalmban, amibl kvetkezik, hogy ktelezik a lelkiismeretet. Az egyetlen, errl a dologrl fennmarad ktely az, amit a sajt mestereink mondanak: "mg ha szerzetesiek is", mert ezzel azt ltszanak jelezni, hogy a szerzetesi fogadalmak kevsb szigorak, mint a tbbiek. De jegyezd meg, hogy ezt a megtartsnak a nehzsge miatt mondottk, ami ezen fk nlkl a visszavonulsra ksrthetn a bartokat.
Cfolat.
A fogadalmakban ezt a hrom dolgot kell figyelembe vennnk: vajon amire fogadalmat tesznk, hatalmunkban van-e; azutn vajon a fogadalom clja helyes-e; harmadszor, vajon, amit fogadunk, tetszik-e az Istennek.
Ahol ezek, vagy ezek egyike hinyzik, azt lltjuk, hogy a fogadalmak haszontalanok s semmi rvnyk nincs. Tovbb az rs azt tantja, hogy az lland nmegtartztats nincs minden embernek hatalmban. Krisztus ugyanis kijelenti, hogy nem mindenek veszik be ezt a beszdet (Mt. 19,11). s Pl errl az adomnyrl szlva s megrtetve velnk, hogy ez klns ajndk, mely nem mindeneknek adatott, figyelmeztet bennnket, hogy az Isten adomnyai klnbzk (I. Kor. 7,7 s kv.). s ezrt mindazoknak, akik gnek, azt parancsolja, hogy az orvossgot a hzassgban keressk. Aki nem tudja magt megtartztatni, hzasodjk meg. Ismt: "a parznasg elkerlse vgett minden egyesnek legyen tulajdon felesge." Hogy pedig a szerzetesi engedelmessg fogadalmban a vgcl gonosz, az vilgosan kitnik Plnak egy szavbl, amelyben eltl minden "ethelothrszkeit," azaz nknyes istentiszteletet, amelyet az emberek a sajt szeszlykbl kezdemnyeztek. Mert ezt a szt hasznlja. a kolossbeliekhez rt levelben, amelyet a fordt "superstitio"-val (babonasg) fordtott le (Kol. 223). Amikor pedig a szerzetesek gy engedelmessget fogadnak fljebbvaliknak, Istent tnyleg emberi tallmnyokkal tisztelik. A szegnysgrl, amelyet fogadnak, azt mondjuk, hogy az Isten nemcsak nem fogadja el, hanem hogy az neki teljesen visszatetsz. Ugyanis Isten megparancsolja, hogy minden ember a sajt mukjbl ljen. Es Pl azt mondja: aki nem munklkodik, az ne is egyk. s rendetlen letnek nevezi, amikor valaki msnak a fradsgbl gondtalanul l, s az ilyeneket kikzsteni parancsolja (II. Thess. 3,10). Azutn az nkntes szegnysg, amelyet Isten neknk ajnl, abban ll, hogy aki gazdag, vagyont testvrei nsgnek enyhtsre elosztogatvn, mint Pl mondja, a Krisztus pldjra magt szegnny teszi (II. Kor. 8,9). De az a szegnysg, melyet a bartok vallanak, olyan, amely ltal, mbr semmit nem dolgoznak, mgis soha sem heznek, felfaljk a szegnyek jszgt, s megfosztjk magukat a jtkonysg gyakorlstl. sszefoglalva a mondottakat, kimondjuk, hogy a babonasgban fogant fogadalmak semmisek s a lelkiismeretet nem ktelezik. Tovbb, hogy a meggondolatlanul, a testben val oktalan bizalom folytn tett fogadalmakat gyorsan vissza kell vonni, mieltt Isten a makacs nhittsget megbntetn.
A kar j hatrozatai.
A Hittudomnyi Kar pedig megtiltja mindazoknak a mestereknek s bakkalaureuszoknak, akr a sajt kebelbl, akr mshonnt valknak, akik most, vagy a jvben hittudomnyi fokozatot akarnak nyerni, hogy akr amikor a gylekezetekben prdiklnak, akr eladsaikban, vagy msknt, a fentebb emltett hitcikkekkel brmi mdon ellenkezt hirdessenek. St, ellenkezleg, amikor md s alkalom knlkozik, azokat a npnek szintn hirdessk s nyltan eltrjk. Tovbb, a Kar azt is elhatrozta, hogy minden mester s bakkalaureusz az elbb felsorolt tteleket, helyeslse elismersl sajt kzrsval megerstse. s mivel nem volna helyes dolog a rendetlenrket s veszekedket, mint farkasokat, a sajt nyja kzepett tpllni, a Kar elhatrozta, hogy mindazok, akik ezen hatrozatnak engedelmeskedni nem akarnak, s a fentebb felsorolt ttelekkel ellenkezt tantanak, vagy a jvben prdiklnak, a Kar kzssgbl rkre kizessenek. Tovbb, mivel az ellentmonds s az sk szoksaitl val eltrs szeretse miatt, az j mozgalmak s tanok tanulmnyoz kzl igen sokan elhanyagoljk azt a dicsretre mlt szokst, hogy a Szentllek kegyelmrt a Szz Mria kzbenjrsa ltal knyrgjenek: az ilyeneket figyelmeztetjk, hogy ne irtzzanak oly nagyon attl az angyali dvzlettl, melyet az evanglium elnk szab; se pedig, amint sokan tenni szoktk, valahnyszor, a mi Urunk, dvztnk neve elfordul, amaz dvthoz nevet: Jzus, fonkul meg ne vessk, megelgedvn t egyszeren csak "a Krisztus"-nak nevezni, klnsen mikor Pter bizonysga szerint, nem adatott az g alatt az embereknek ms nv, amely ltal megtartatnnak. Hasonlkppen, amikor az isteni apostolokat, evanglistkat, vagy szent doktorokat emltik, ne nevezzk ket minden tiszteletnyilvnts nlkl, amint szoktk, egyszeren Plnak, Jakabnak, Mtnak, Pternek, Jeromosnak, gostonnak, hanem ne essk nehezkre hozztenni ezt a szt is: "szent" - s szent Pternek, szent Plnak stb. nevezni ket. s vgl ne hanyagoljk el a npnek a meghaltak lelkeirt val knyrgst ajnlani.
Az rnak 1542-ik esztendejben, mrcius hava 10-edik napjan.
A Hittudomnyi Kar a Sorbonne kollgiumban esk alatt sszegylekezvn megvizsglni a fenti hitcikkeket, jvhagyta azokat abban a formban, amelyben rva vannak.
Megpecsteltetett a Dkn r s a Kar megbzsbl. Fournier, jegyz.
Cfolat.
zsais megtiltja Isten minden tantvnynak az "sszeeskvs" emltst, brmennyiszer eskdtt is ssze a sokasg (zs. 8,12). Ezzel azt jelzi, hogy a gonoszok tancsainak sem engedelmeskedni, sem azokat elfogadni nem kell. Kvessk teht, amit azutn parancsol, azaz szenteljk meg a Seregek Urt, kzeledjnk Hozzja flelemmel, hogy legyen a mi megszenteldsnk. Brki ksrtse is meg, hogy minket ettl a flelemtl elcsbtson, legyen rnk nzve tkozott. s hasonlan a szeme vilgt visszanyert vakhoz, ne borzadjunk, ha kiznek bennnket az istentelenek gylekezetbl (Jn. 9,34), mert a Krisztus szembejn velnk s minket az testnek kzssgbe fogad be. Jobb volna inkbb szzszor meghalni, sem hogy keznket gazul beszennyezzk egy alrssal, amellyel Isten igazsgt megtagadjuk. A Szzhz val knyrgst, amelyet ezeltt hasznltak a Szentllek kegyelmnek krsben, ki nem ltja utlatos kromlsnak? Nem is szlva amaz tkozdsokka telt cmekrl, amelyekkel mg a Szzet akarnk megtisztelni, t a legslyosabb srelemmel illetik? Hisz a mennyek kirlynjnek s a kegyelem kincstrosnak nevezik. Mi halljuk, amit Jzus tant, hogy el fogja kldeni az Atytl az igazsg Lelkt s megparancsolja, hogy az nevben krjnk (Jn. 14,26, 15,26). Ez teht a krsnek a helyes szablya s az elnyersnek biztos mdja. De a Krisztust elmellzve a Szzhz folyamodni s az imban Isten helyett t szltani, ki nem ltja ezt istentelen szoksnak? Ez teljessggel idegen az Isten igjtl. St van a negyedik karthgi zsinatnak egy hatrozata, amely megtiltja a szenteknek az oltrnl val seglyl hvst. Abban mg nyltabban elruljk dresgket, amikor azt mondjk, hogy azt az dvzletet az evanglium szmunkra elrta. Az igaz, hogy Gbor, amint Lukcs elbeszli, azrt kldetett, hogy ilyen mdon dvzlje a Szzet, de vajon mi Gborok vagyunk-e? Mikor parancsoltk ezt valaha neknk? Micsoda menetelnk vagyon neknk a Szzhz, hogy vele trsalogjunk? Ezenkvl mirt hasznljk ezt az dvzletet akkor, mikor a Llek kegyelmrt knyrgnek, hacsak nem azrt, hogy azzal, mint imdsggal lnek? Ami a Krisztus nevt illeti, honnt van, hogy az annyira szamr flek oly knyesek, hogy oly kifejezsmdok s srtleg hatnak rjuk, amiket a Szentllek hasznl? A Krisztus nv mindentt elfordul az rsokban. Az Egyhz sszes ri hasznltk azt, ami mestereinknek azonban nem tetszik. s hogy ne szklkdjenek rgyben sem, ht okul felhozzk a zsidknak azt a varzsli hazugsgt, minthogyha az emberek dvssge kt sztagba volna bezrva. Amikor ht a Jzus nv miatt oly rtul dhngenek, semmi csodlatos nincs benne, ha a szentek neveiben annyira ragaszkodnak a bevett szokshoz. De micsoda okbl, vagy mely plda alapjn rjk az igehirdetkre azt a terhet, mint trvnyt, hogy a halottak lelkeit a np figyelmbe ajnljk? A rgieknek sok egyhzi beszde fennmaradt, s azokbl kitnik, hogy ilyesmit az segyhzban soha nem tettek. Ltjuk teht, hogy gy cselekesznek, mint a zsarnokok szoktak: amikor jogos eszkzkkel uralkodsukat tovbb fenntartani nem tudjk, barbr vadsghoz s durvasghoz folyamodnak. De msrszrl mit mond az r: tancskozzatok s haszontalan lszen, beszljetek beszdet, de nem ll meg. Kszljetek s megrontattok, (zs. 8,9.10). Mert nincs blcsessg s nincs rtelem s nincs tancs az r ellen, (Pld. 21,39).
|