//palheidfogel.gportal.hu
//palheidfogel.gportal.hu

„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.” Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:


Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16


 

 

Erm s pajzsom az R, benne bzik
szvem. Zsoltr 28,7

… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti."  Karl Barth

.


Theolgia, Trtnelem, Gradul, Zsoltr


Heidfogel Pl

lelkszi nletrajz - 2015


Csaldi Honlapom:

//heidfogel-domjan.gportal.hu

phfogel@gmail.com

 

 
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Elfelejtettem a jelszt
 

www.refzarszam.hu

shopify site analytics
 

Heidelbergi Kt 1563

 

II. HELVT HITVALLS

 

A GENFI EGYHZ KTJA

A GENEVAI Szent Gylekezetnek CATHE- CISMUSSA
 
Avagy A Christus tudomnyban gyermekeket tant  FORMATSKJA 

M.Ttfalusi Kis Mikls ltal 1695 esztend 

A Genfi Egyhz Ktja 1695 Ennek ismertetje.

Klvin Jnos: A Genfi Egyhz Ktja Ppa 1907.
www.leporollak.hu - Nmeth Ferenc munkja

Hermn M. Jnos: A Genfi Kt tja Kolozsvrig

- Fekete Csaba Kt, egyhz,tants 

 

IRTA: Klvin Jnos

 

KLVINRL IRTK

 

Klvin vfordulk

 

KARL BARTH 1886-1968

 

Bib Istvn

 

Biblia - s jszvetsg Prbakiads -

 

Bibliakiadsok, knyvek
Magyar biblikus irodalom

 

Biblia v, vek utn

 

Dr Csehszombathy Lszl
szociolgus 1925-2007

 

OSCAR CULLMANN 1902-1999

 

Egyhzi Zsinatok s Knonjai

 

FORRSMVEK

 

GALSI RPD
Jakab, az r testvre

 

A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...

Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .

E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben,  a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal


2. Evagliumi klvinizmus szerk Galsi rpd Klvin kiad

 

 

Dr GRGEY ETELKA lelkipsztor, ir

 

1. Kzssg az szvetsgben

2. Biblia s liturgia

3. Prtusok s mdek...

4. Isten bolondsga

5. li, li, lama sabaktani?

6. Minden egsz eltrt?

7. Siralmak s kzssg

 

HARGITA PL
reformtus lelkipsztor


Istvndi 1924-1996 Ppa

 

Keresztny filozfia

 

Dr (Kocsi) KISS SNDOR

 

Kommentr 1967 s

 

Dr KUSTR ZOLTN

 

MLIUSZ JUHSZ PTER
1532-1572

 

DR NAGY BARNA

 

Dr PTOR IMRE

 

Dr RAVASZ LSZL pspk

 

SZEGEDI KIS ISTVN


1505 - 1572 REFORMTOR

 

SZENCI MOLNR ALBERT

1574 - 1633

 

Theolgiai irodalom

 

Temetsi beszdek

 

DR TTH KLMN
theolgiai professzor


1917 - 2009

 

DR. TRK ISTVN

 

Dr. VICTOR JNOS (1888-1954)

 

Rgi magyar Irodalom

 

Rgi knyvek s kziratok

 

XX. szzad Trtnelmhez

 

Webem - itt

 

PDF - MP3 - Doc - Odt formtum

 

Teremtsrl

„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a  legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
 
 
- KLVIN: 1544. A Prizsi szent hittudomnyikar hit-cikkei
- KLVIN: 1544. A Prizsi szent hittudomnyikar hit-cikkei : XVI. HITCIKK. - XX. HITCIKK

XVI. HITCIKK. - XX. HITCIKK


A feszlet s a kpek imdsrl.

Abban sem szabad semmi mdon ktelkedni, hogy a Krisztushoz s a szentekhez val knyrgsnl kegyes s j cselekedet trdet hajtani a feszlet, a boldogsgos Szz Mria s a szentek kpei eltt.
Hogy a feszlet s a szentek kpeit trdhajtssal kell tisztelni, azt az utols niceai zsinat tekintlye alapjn bizonythatjuk. Mert mbr Gergely elismeri, hogy Serenus, marseilles-i pspk helyesen cselekedett, amikor azok tisztelett megtiltotta, mgis a zsinat, amely ksbb lt ssze, tltehette ezen magt, hiszen az j hatrozatok az elzket megvltoztathatjk. Msodszor bebizonythat a jzan sz alapjn: ha tiszteljk a szentek ereklyit, csontjait, ruhit, ltnyeit, papucsait, azok emlkezetre, nincs semmi rtelme, hogy mrt ne tehetnnk ezt a kpeikkel is. Az elbbit pedig a kzszoks igazolja. A harmadik bizonytk a hasonlsg elvn alapul: ti. a np tiszteli a fejedelmek, nha pogny fejedelmek szobrait. Negyedszer csodkkal is bizonythat. Mert sok szentkp mosolygott vagy srt a hozz imdkozk nagyobb plsre. St nhny kp mg beszlt is. Az tdik bizonytk a sajt ntudatunk tapasztalsbl merthet. Mert ha kp eltt imdkozunk, sokkal nagyobb htatra serkennk, s buzgsgunk mr a r val tekintskor megsokszorozdik. A hatodik bizonytk: mert gy kell a pognyok tvelygst jvtenni, akik trdet hajtottak blvnyaik eltt, mint ahogy mi most a szentek kpei eltt.

Cfolat.

A kpekrl s szobrokrl Isten parancsolata ez: "ne hajolj meg azok eltt s ne tiszteljed azokat." Aztn ppen a trdhajts az, amit a "tisztel" ige kifejez (II. Mz. 20,5; V. Mz. 5,9). s hogy ez volt a pognyok vlemnye is, hogy k a mennyei istenekhez knyrgtek, mikor a szobrokhoz fordultak, ez nyltan kitnik irsaikbl. goston is emlti, hogy milyen mentsgeket szoktak kornak blvnyimdi rgyl felhozni (In Psalm. 113.). A kznp ugyanis azt mondotta, hogy k nem a lthat anyagot, hanem a benne lthatatlanul lakoz istensget inidjk. Azok pedig, akik, amint goston mondja, tisztultabb valls hvei voltak, azt mondottk, hogy k sem a szobrot, sem a benne lakoz szellemet nem tisztelik, hanem a kls trgyban annak a valsgnak a jelkpt ltjk, amelyet imdni tartoznak. Ugyanezt olvashatjuk Eusebiusban s Lactantiusban is. Mivel teht azok, akik manapsg a szobrok eltt letrdelnek, semmiben sem klnbznek a rgi blvnyimdktl, azrt ezt a szokst Isten igje s az atyk vlemnye alapjn nyltan eltljk. s teljesen igaza van gostonnak, amikor azt mondja, hogy senki sem knyrg vagy imdkozik egy szoborra tekintve gy, hogy azt ne gondoln, hogy a szobor hallja, amit hozz beszl. Mert, gymond, az emberi alakot brzol szobor azt eszkzli, hogy a llek, maga testben lvn, azt vli, hogy az a test is, amelyet az vhez hasonlnak lt, szintn el van ltva rzkszervekkel. Ennlfogva, amikor kimagasl helyre teszik ket, hogy a hozzjuk imdkozk jl lthassk, mbr lettelenek s semmit nem rzkelnek, mgis az l s rzkel emberi testrszekhez hasonltva, az ertlen lelkekre gy hatnak, mintha lnnek s llegzennek. Ezen okbl hatroztk e1 egykoron (Concil. Eliberit. c. 36.), hogy a templomokban ne legyen semmifle festmny, s hogy azt, amit imdnak, vagy tisztelnek, ne fessk a falakra. Ezrt mondla Ambrosius Helnrl szlvn: megtallta a keresztet s a kirlyt imdta, nem pedig a ft, mert az a pognyok tvelygse s az istentelenek lnoksga (Oratio Habita in Funere Theodosii).

XVII. HITCIKK.

A tisztttzrl.

Ezeken kvl szilrdul hinni kell s semmikppen sem szabad ktelkedni abban, hogy van tisztttz, s hogy az abban feltartztatott lelkeken lehet segteni imdkozs, bjtls, alamizsnaosztogats s ms egyb jcselekedetek ltal, hogy a nyomorsgbl hamarabb kiszabaduljanak.

Mert sok szent let bartnak s kegyes nnek trtntek jelensek, melyekben a lelkek ezt mondottk, amint ez Gergely sszes prbeszdeiben egsz terjedelmben tallhat. Ha pedig a luthernusok az ilyen jelenseket, amint k mondjk, semmire sem tartjk rdemesnek, mivel azok vagy egy rendellenes agyvel kpzeldsei, vagy lelki kpek s szemfnyvesztsek, melyekkel az rdg az embereket megcsalja: azt felelem, hogy a jelenseket Gergely tekintlye alapjn, aki ppa volt, hiteles tnyeknek tarthatjuk. A msodik bizonytk a hossz gyakorlat. Az sszes keresztyn gylekezetek ugyanis a tisztttzben val hit alapjn alapultak, vagy legalbb is gazdagultak vi adomnyokkal. St mr a pognyoknak is volt arrl tudomsuk, amint ez kitnik kltik rsaibl, klnsen Ovidiusbl. A jzan sz alapjn hasonlkppen bebizonythat: ha ugyanis igaz az, hogy az ezen haland letben elkvetett bnkrt eleget kell tenni, akkor ebbl kvetkezik, hogy akit a hall az elgttelben megakadlyozott, az a msvilgon tartozik eleget tenni s gy vilgos, hogy van egy arra sznt hely, ahol a fennmaradt tartozsok lerhatk. Bebizonythat a termszetblcseletbl is. Ti. a lelkek, amelyek a vastag termszeti testtl slyos folykony llomnyt vontak el, nem rplhetnek azonnal a menyorszgba, ha csak elbb a tzben meg nem szradnak. Amikor pedig a mi mestereink azt lltjk, hogy ersen hinni kell s semmikppen sem szabad ktelkedni abban, ami a valsznsgnek csak a ltszatval br, ebben azt a jogi szablyt kvettk, hogy a "ktelked hit nem egyb, mint hitetlensg". Mindazonltal sokkal okosabb azt mondani, hogy a dolog ktsgbevonhatatlan. Mert megengedve, hogy az rvek, melyeket felhoznak, ktesek, az Egyhz nagy tekintlye azokat bizonyosokk teszi. Ha pedig egyszer elfogadtuk, hogy van tisztttz, ezt nknt kveti a msik dolog, hogy ti. a szerencstlen lelkeken, akik ott gytrtetnek, az lk ldozataival segteni kell, s el kell fogadni azt is, hogy a halottakrt elrendelt mist, amely felttelezi, hogy a lelkeken segteni lehet a miseldozattal, nem ok nlkl lptettk letbe. Ezrt a kegyes Anyaszentegyhz, amikor egy hatrozott helyet sem tallt a Szentrsban, inkbb flremagyarzta a zsoltrokat, Jb knyve egyes helyeit s a prftk sok mondst, sem hogy a Szerencstlen lelkeket enyhts nlkl hagyja.

Cfolat.

A tisztttzrl a Szentrsban egy rva sz sincs, s goston (De Cura Pro Mortuis Ag. Cap. 1.), aki ebben a dologban engedett a szoksnak, elismeri, hogy ezt a vlekedst az rsnak egyetlen helye sem tmogatja, legfljebb a Makkabeus Jds ldozatrl szl trtnet, amely hogy nem tartozik a Knonba s nem is biztos hitel, azt mind maga bevallja, mind Jeromos felemlti s az egyetemes megegyezs megersti. Mert a szentrsi helyet, amelyet a korinthusiakhoz rt els levlbl idzni szoktak, maga is msknt magyarzza (1. Kor. 3,13), aminthogy azt minden pesz ember msknt rtelmezendnek tartja. Mert amint a fa, szna, pozdorja szavak csak kpes kifejezsek, ppgy ktsgkvl a tz szt is csak kplegesen, a llek megprblsaknt rthetjk, amely megprblsnak alvetve az emberi tantsok elpusztulnak, az Isten igazsga pedig, mint az arany, pen marad. mbr goston, amint mondottam, eltrte, hogy a szoks legyzze t s nem tagadta a tisztttz ltezst, afell semmi hatrozottat nem mer lltani. St nha ktelkedleg szl, mondvn, hogy nem lehetetlen, de hogy vajon van-e, azon lehet vitatkozni. Ezenkvl ebben a tekintetben egyltaln nem kvetkezetes nmaghoz. Egy msik helyen pl. azt tantja, hogy a lelkek, amikor e haland vilgot elhagyjk, klnbz fogadtatsra tallnak, a jk rvendeznek a rosszak pedig gytrelmet szenvednek. Tovbb, hogy a nyugalmat, amely kzvetlenl a hall utn adatik, mindenki megkapja mindjrt, amikor meghal, ha arra rdemes, (Enchir. Ad Laurent. C. 68, 69; Homil. in Joann. 49.). Mivel teht egy embernek sincs hatalmban, hogy a halottak lelkeirl hatrozatokat hozzon, a legbiztosabb dolog azok llapotrl magt Istent hallgatni meg, hogy mit szl , aki azok felett uralkodik. Mivel pedig a Szentrs azt bizonytja, hogy boldogok azok a halottak, kik az rban halnak meg, mert megnyugosznak az fradsguktl, tovbb, hogy k vigasztalst nyernek, hogy a Krisztussal lnek s az Isten jelenltt lvezik, (Jel. 14,13; Luk. 16,25; Fil. 1,23 ; II. Kor. 5,8): mi erre a tantsra tmaszkodunk, amelyben semmi hely sincs a vitatkozsra. A tisztttz szerkezetrl szl tantsnak pedig pp olyan szilrd alapja van, mint amilyen ltalban azoknak a kpzeteknek lehet, amiket az emberi agyvel a lthatatlan vilgrl Isten igjnek figyelmen kvl hagysval gyrtott. Az is bizonyos, hogy az imk, melyekkel kznsgesen a halottakon segteni trekesznek, mivel semmifle isteni parancsra, vagy egyb gretre nem tmaszkodhatnak, nlklzik a hitnek azt az alapjt, amelyet Pl a hvk knyrgseiben megkvetel (Rm. 10,14). A Szentrs semmit sem parancsol neknk hathatsabban, mint azt, hogy az lkkel szemben gyakoroljuk a szeretet minden ktelessgt. A halottak segtst sehol nem emlti. Ehhez jrul, hogy erre vonatkozlag nincs egyetlen plda sem, mbr a Szentrs sok ember temetsrl emlkezik meg, st nhnynak mg a gyszmenett is egsz rszletessggel lerja. (Az szvetsgi knyvekben, klnsen Mzes s a Kirlyok knyvben.) Az pedig hihetetlen, hogy a Szentrs (az Isten lelke), amikor mg ezeket az aprlkos rszleteket is megrizte, a lnyeges fontossgkat elmellzte volna.

XVIII. HITCIKK.

Az Egyhzrl s annak tekintlyrl.

Minden keresztynnek szilrdan kell hinnie, hogy a fldn van egy egyetenzes, lthat Egyhz, amely a hit s erklcsk dolgban nem tvedhet s amelynekminden hv, azokra nzve, melyek a hitre s erklcskre vonatkoznak, engedelmeskedni tartozik.

Bizonyts:

az Egyhzat meg lehet ltni: a papsg ugyanis az egyhznak csalhatatlan jele. A papsg pedig minden idben lthat, teht az Egyhz is lthat. Hogy pedig az Egyhz nem klnthet el a papsgtl, n azt, mint a hit egyik alapelvt lltom. Msodszor bebizonythat a folytonos kvetkezsbl. A folytonos kvetkezs pedig, egsz az apostolok idejtl fogva, ismeretes a ppk nvsorbl, amelyet Platina jegyzett fel. Mert mbr a doktorok klnbznek Pter msodik utdjara nzve, Ugyanis nmelyek Clemenst, msok Linust fogadjk el, de gy tveds csak az egynben lvn, ez nem vonja maga utn az egsznek bizonytalan voltt. Nagyobb nehzsg azonban Johannnak a ppv vlasztsa. Mert gy ltszik, hogy itt tnyleg megszakadt a folytonossg. Erre azonban vlaszod, hogy az apostoli szk kiptolta a benne l okozta hinyt. Ezt kell mondanunk a szakadsok korszakrl is, amikor Gergely, Jnos s Pter ellenppk voltak. Valamint, amikor Jent az egyetemes zsinatban letvn, Amadeust vlasztottk meg s azutn lemondattk, mivel Jennek nagyobb befolysa volt. Ilyen mdon megmarad a kvetkezs szakadatlan rendje. A ttel msodik rsze, hogy ti. az Egyhz a hit s erklcsk dolgban nem tvedhet, a lthat Egyhzban nehezen bizonythat be, de mgis elgsgesnek kell lennie a bizonytsra annak, hogy amit a rmai Egyhz elhatrozott, az igaz. De mg jobban be lehet bizonytani egy msik rvvel, hogy ti. az Egyhzat kzvetlenl a Szentllek kormnyozza. mde a Szentllek nem tvedhet, teht kvetkezskppen az egyhz sem tvedhet. A harmadik bizonytk a kvetkez hitcikken alapszik. Mert aszerint az Egyhzat illeti meg, hogy minden dologban hatrozzon, semmi sem volna ugyanis bizonyos a hitben, ha ktelyeinket az Egyhz csalatkozhatatlansga meg nem szntetn. Aminthogy most is, ha nem volna ez az elv, mint legyzhetetlen pajzs, a keznkben, a luthernusok mr szzszor is legyztek volna, mivel az igazsg ltszatval rendelkeznek s ers rvekkel szorongatnak bennnket.

Cfolat.

Hogy van egyetemes Egyhz, s volt mr a vilg kezdettl fogva, s lesz a vilg vgezetig, azt mindnyjan valljuk. Az van krdsben, hogy milyen a kls megjelense, amirl meg lehet ismerni. Mi az Isten igjben ltjuk azt. Vagy ha valaki jobban szereti magt gy kifejezni, mivel Krisztus annak a Feje, gy vlekednk, hogy amint az embert arcrl lehet megismerni, gy az Egyhzat is a Krisztusban kell szemllnnk. Amint meg vagyon rva: ahol a dg, oda gylnek a saskeselyk (Mt. 24,28); ismt: lszen egy akol s egy psztor (Jn. 10,16). De amint az ignek tiszta hirdetse nem mindig mutatkozik, gy nem mindig lthat a Krisztus arca sem, ennlfogva kvetkeztetjk, hogy az Egyhz, amint ezt sok szzadnak a pldi tanstjk, emberi szemmel nem mindig ismerhet fel. Mert a prftk idejben a gonoszok sokasga annyira hatalmas volt, hogy az igaz Egyhz teljesen elnyomatott. gy Krisztus idejben is ltjuk, hogy Istennek kicsiny kis nyja el volt rejtve az emberek ell, mg az istentelenek gy tntettk fel magukat, mint, akik az igaz Egyhz. Aztn meg mit csinlnak azok, akiknek oly les lts szemk van, hogy azzal dicsekednek, hogy k az Egyhzat mindig ltjk, Illssel, aki azt hitte, hogy az Egyhzbl csupn csak maradt meg (I. Kir. 19,10)? Ebben bizonyosan tvedett, de pldja bizonytkkal szolgl arra, hogy Isten Egyhza elttnk is ppoly ismeretlen maradhat, klnsen miutn Pl szavaibl tudjuk, hogy a szakads elre megmondatott (II. Thess. 23). Azt hisszk teht, hogyaz Egyhz ott lthat, ahol a Krisztus jelen van s az szava hallatik, amint meg vagyon rva: az n juhaim az n szmat hallgatjk (Jn. 10,27). Mihelyt pedig az igaz tudomnyt eltemetik, az Egyhz is egyszerre eltnik az emberek szeme ell. Ezt az egyhzat valljuk mi Pllal az igazsg oszlopnak s erssgnek (I. Tim. 3,5), mert re a jzan tudomnynak s azt szolglatval fenntartja az utdok szmra, nehogy kipusztuljon a vilgbl. Mivel Krisztusnak a jegyese, igazsgos s illend dolog, hogy Neki alja legyen vetve (Jn. 3,19; Efz. 5,24). s amint Pl bizonytja, szepltlensge abban ll, hogy nem tvozik el a Krisztus irnti szintesgtl (II. Kor. 11,3). Nem tved teht, mert Isten igazsgt kveti szably gyannt. De ha attl eltr, megsznik jegyes lenni s parznv lesz. Azok pedig, akik az Egyhzat a kznsges rtelemben vett hatalom s ms kls dsz szmra foglaljk le, halljk meg, amit Hilarius mond errl a trgyrl (Contra Auxentium): nem helyes, hogy elfogott bennnket a falak szeretete; nem jl van, hogy az Isten Anyaszentegyhzt hajlkokban s pletekben tiszteljk. Vajon bizonyos-e, hogy ezekben egykor nem az Antikrisztus fog tanyzni? Elttem biztosabbak a hegyek, erdk, tavak, brtnk s rvnyek, mert ezekben vagy rejtzve, vagy elmerlve prftk prftltak.

XIX. HITCIKK.

A tanban val dntsek a lthat Egyhzat illetik.

Hogyha a Szentrs brmely pontjra vonatkozlag brmin vits krds, vagy ktely merl fel, az elbb emltett Egyhzat illeti meg a hatrozs s dnts.

Bizonyts:

Mert klnben, ha az Egyhznak nem volna meg a joga, hogy a per alatt lev hitttelekrl hatrozott vlemnyt nyilvntson, rettenetes zrzavar keletkeznk. Manapsg pl. a luthernusok szpen szvivk lennnek a kptalanban s az Isten igjvel dicsekednnek, ha csak ez a kivtelt nem tr felelet le nem gyzte volna ket, hogy ti. az Egyhznak megvan a joga vglegesen hatrozni, gy hogy annak senki ellene nem mondhat. Sehogyan msknt nem tudnnk a szjukat befogni. Azutn tudnunk kell, hogy a Szentrs hasonl a viasz-orrhoz, mert hol ide, hol oda lehet hajltani. Az Egyhz hatrozata azonban szilrd s lland. Mert ha az eretnekek egyet lokoskodsokkal alaptalannak akarnak lltani, msnap mr egy msikat lehet alkalmazni, mely ket mg jobban megfkezi.

Cfolat.

A hatrozatokat illetleg, amennyiben azok egyes gylekezetekre vonatkoznak, Pl a kvetkez szablyt rendeli el: a prftk kzl kett vagy hrom beszljen, a tbbiek pedig tljk meg. Ha pedig egy msik, aki l, rszesl kijelentsben, az elbbi hallgasson (l. Kor. 14,29). Ha a gylekezetek kztt tmad ellenkezs, azt valljuk az egyetrts helyrelltsra irnyul trvnyes eljrsnak, amit mindig kvettek, ti. hogy a psztorok sszejnnek s az Isten igjbl hatrozzk meg, hogy mitevk legyenek. Klnben, ha a lthat Egyhz hatrozatait sznigazsgnak vesszk, ht a lthat Egyhz volt az, amely ellenllt Mikesnak (I. Kir. 22,10). A lthat Egyhz volt hasonlkppen, amely azt mondotta: "jertek s tervezznk terveket Jeremis ellen, mert nem vsz el a trvny a paptl, sem a tancs a blcstl, sem az ige a prfttl" (Jer. 18,18). S vgl, a lthat Egyhzat a Krisztus idejben a fpap s a tancs kpviselte. Mindenesetre az papi uralmuk sokkal jobban meg volt alapozva s ersebb bizonysgokkal volt megerstwe, mint az amelynek rgye alatt azok, akik ma az egyhz cmt bitoroljk, bszklkednek. Akik teht azt akarjk, hogy az egyhz hatrozatai vlogats s kivtel nlkl elfogadtassanak, egyszersmind abba a knyszersgbe hozzk a hvket, hogy megtagadva Krisztust s elhagyva Isten igazsgt, gyakran az istentelenekhez csatlakozzanak.

XX. HITCIKK.

Az egyhzi hagyomny tjn ltrejtt hitcikkekrl.

Bizonyos, hogy sok olyanban kell hinni, ami nincs hatrozottan s klnsen kimondva a Szentrsban, amelyeket mgis az Egyhz hagyomnya alapjn szksgkppen el kell fogadni.

Bebizonythatjuk az ellenkeznek a kptelen vagy balgatag voltbl. Mert klnben csaknem szksges volna egy j vilgot teremteni, hiszen azoknak a hitcikkeknek, amiket mi ersen lltunk s amelyekben kztnk senki sem ktelkedik egy csppet sem, alig szzadrszt lehet a Szentrsbl hatrozottan bebizonytani. Hanem mert a doktorok ezeket hajszlfinomsg kvetkeztetsekkel, hosszas mveletek utn vezettk le, azrt maradnak meg bizonyosoknak. Bizonythatjuk a valsznsg elvvel is. Ti. hihet, hogy az apostolok, mbr Szentllekkel teljesek voltak s azt a parancsolatot kaptk, hagy az Egyhzat tkletesen kioktassk, mgis akartak valamit hagyni utdaiknak is, nehogy minden dologban megelzvn ket, szerfltt megkurttsk szrnyaikat. Bebizonythat tovbb a hasonlsg elve alapjn is: mert amint a jogszoknl s van rott jog s van szoksjog, gy kell ennek lennie a hittudomnyban is.

Cfolat.

"Minekutna," - gy szl az apostol, - "az Isten sok zben s sokkppen szlott rgen az atyknak a prftkban, ez utols idkben szlott neknk az szerelmes Fia ltal" (Zsid. 1,1). s hogy milyen vrakozsokat tpllt Izrel npe a Krisztus tantsa fell, az kitnik a samriai asszony beszdbl: mikor a Messis elj, mindeneket megjelent neknk (Jn. 4,25). ‚ Teht ehhez a tudomnyhoz kell ragaszkodnunk, amelyrl tudjuk, hogy abban a mennyei blcsessgnek tkletes teljessge foglaltatik. Helyesen vlekedett teht goston (Libr. 2. De Pecc. Merit. et Remiss. Cap. Ult.), midn gy tlt, hogy ami nincs benne a Szentrsban, az nem szksges az dvssgre. Mert ha szksges volna, hogy tudjuk rla, Isten nem mellzte volna el. Megjegyzsre mlt (Chrysostomusnak) is egy mondsa (De Sanct. Et Ador. Spiritu), amelyben gy szl: amint Krisztus kijelentette, hogy nem magtl beszl, mert a trvnybl s a prftkbl beszlt, gy mi se higgyk el, ha valamit az evangliumon kvl, a Llek nevben rnk tukmlnak. Mert amint Krisztus a trvny s a prftk betltse, gy a Llek az evanglium betltse. Vgeredmnyben, mivel a hit biztos igazsgt nem mshol, hanem az egy igaz Istennl kell megkeresni, kimondjuk, hogy az igaz hit egyedl a Tle szrmaz szentiratokon alapul, mivel azokban nem felerszben, hanem. teljesen meg akart tantani azokra, amikrl azt akarta, hogy tudjuk s amikrl tudta, hogy hasznosak.

 

Szabolcska Mihly
Uram, maradj velnk!

          

Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?

tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!

 

 

 

dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!

 

Istvndi trtnethez

 

ROKHTY BLA
1890-1942
zeneszerz, orgonamvsz, orgonatervez, karnagy
79 ve halt meg

 

Dr BUCSAY MIHLY
1912 - 1988 - 2021
33 ve halt meg

 
Garai Gbor Jkedvet adj

Garai Gbor: Jkedvet adj

                  ennyi kell, semmi ms

   Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
   A tbbivel megbirkzom magam.
   Akkor a tbbi nem is rdekel,
   szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
   Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
   nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
   mg magnyom kivltsga se kell,
   sorsot cserlek, brhol, brkivel,
   ha jkedvembl, nknt tehetem;
   s flszabadt jra a fegyelem,
   ha rtelmt tudom s vllalom,
   s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
   S hogy a holnap se legyen csupa gond,
   de kezdd s folytatd bolond
   kaland, mi egyszer vget r ugyan –
   ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.

  

 

 

Dr. LAJTHA LSZL
1892-1963-2021
58 ve halt meg

 

Protestns Gradul

 

Dr FEKETE CSABA

 

 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok egy zsoltrprjnak tanulsgai
 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok s a viszonyts megoldatlansgai (dlvidki gradulok: blyei, klmncsai, nagydobszai)


ltogat szmll

 

Zsoltr s Dicsret

 

Egyhztrtnet

 

Tth Ferentz

 

Trtnelem

 

Trtnelem. Trk hdoltsg kora

 

Dr SZAKLY FERENC


trtnsz 1942-1999 - 22 ve halt meg

 

Vilghbork - Hadifogsg
Mlenkij robot - Recsk

 

Keresztyn Egyhzldzs
Egyhz-politika XX.szzad

 

Roma mlt, jv, jelen

 

PUSZTUL MAGYARSG - EGYKE

 

 

ADY ENDRE MAGYARUL

   

   Nem adta neknk az Isten,

   Hogy ki szeret, az segtsen,

   Sohasem.

 

   Magunk is ritkn szerettk,

   Kikrt szlltunk hsen, egytt,

   Valaha.

 

   Valahogyan bajok voltak,

   Lelknknek, e toldott foltnak

   Bajai.

 

   Egyformn raktuk a szpet

   Bartnak s ellensgnek,

   Mert muszj.

 

   Egyformn s mindig csaldtunk,

   De ht ez mr a mi dolgunk

   S jl van ez.

 

   S szebb dolog gy meg nem halni

   S knoztatvn is akarni:

   Magyarul.

 

 

KARCSONY NNEPRE

 

HSVT NNEPRE

 

PNKSD NNEPRE

 

Gyerekeknek - Bibliai Trtnetek
msolhat, nyomtathat

 

WERES SNDOR

A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt. 

 

 

A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal                      Oldal tetejre          ltogat szmll

 

Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!