XVI. HITCIKK. - XX. HITCIKK
A feszlet s a kpek imdsrl.
Abban sem szabad semmi mdon ktelkedni, hogy a Krisztushoz s a szentekhez val knyrgsnl kegyes s j cselekedet trdet hajtani a feszlet, a boldogsgos Szz Mria s a szentek kpei eltt.
Hogy a feszlet s a szentek kpeit trdhajtssal kell tisztelni, azt az utols niceai zsinat tekintlye alapjn bizonythatjuk. Mert mbr Gergely elismeri, hogy Serenus, marseilles-i pspk helyesen cselekedett, amikor azok tisztelett megtiltotta, mgis a zsinat, amely ksbb lt ssze, tltehette ezen magt, hiszen az j hatrozatok az elzket megvltoztathatjk. Msodszor bebizonythat a jzan sz alapjn: ha tiszteljk a szentek ereklyit, csontjait, ruhit, ltnyeit, papucsait, azok emlkezetre, nincs semmi rtelme, hogy mrt ne tehetnnk ezt a kpeikkel is. Az elbbit pedig a kzszoks igazolja. A harmadik bizonytk a hasonlsg elvn alapul: ti. a np tiszteli a fejedelmek, nha pogny fejedelmek szobrait. Negyedszer csodkkal is bizonythat. Mert sok szentkp mosolygott vagy srt a hozz imdkozk nagyobb plsre. St nhny kp mg beszlt is. Az tdik bizonytk a sajt ntudatunk tapasztalsbl merthet. Mert ha kp eltt imdkozunk, sokkal nagyobb htatra serkennk, s buzgsgunk mr a r val tekintskor megsokszorozdik. A hatodik bizonytk: mert gy kell a pognyok tvelygst jvtenni, akik trdet hajtottak blvnyaik eltt, mint ahogy mi most a szentek kpei eltt.
Cfolat.
A kpekrl s szobrokrl Isten parancsolata ez: "ne hajolj meg azok eltt s ne tiszteljed azokat." Aztn ppen a trdhajts az, amit a "tisztel" ige kifejez (II. Mz. 20,5; V. Mz. 5,9). s hogy ez volt a pognyok vlemnye is, hogy k a mennyei istenekhez knyrgtek, mikor a szobrokhoz fordultak, ez nyltan kitnik irsaikbl. goston is emlti, hogy milyen mentsgeket szoktak kornak blvnyimdi rgyl felhozni (In Psalm. 113.). A kznp ugyanis azt mondotta, hogy k nem a lthat anyagot, hanem a benne lthatatlanul lakoz istensget inidjk. Azok pedig, akik, amint goston mondja, tisztultabb valls hvei voltak, azt mondottk, hogy k sem a szobrot, sem a benne lakoz szellemet nem tisztelik, hanem a kls trgyban annak a valsgnak a jelkpt ltjk, amelyet imdni tartoznak. Ugyanezt olvashatjuk Eusebiusban s Lactantiusban is. Mivel teht azok, akik manapsg a szobrok eltt letrdelnek, semmiben sem klnbznek a rgi blvnyimdktl, azrt ezt a szokst Isten igje s az atyk vlemnye alapjn nyltan eltljk. s teljesen igaza van gostonnak, amikor azt mondja, hogy senki sem knyrg vagy imdkozik egy szoborra tekintve gy, hogy azt ne gondoln, hogy a szobor hallja, amit hozz beszl. Mert, gymond, az emberi alakot brzol szobor azt eszkzli, hogy a llek, maga testben lvn, azt vli, hogy az a test is, amelyet az vhez hasonlnak lt, szintn el van ltva rzkszervekkel. Ennlfogva, amikor kimagasl helyre teszik ket, hogy a hozzjuk imdkozk jl lthassk, mbr lettelenek s semmit nem rzkelnek, mgis az l s rzkel emberi testrszekhez hasonltva, az ertlen lelkekre gy hatnak, mintha lnnek s llegzennek. Ezen okbl hatroztk e1 egykoron (Concil. Eliberit. c. 36.), hogy a templomokban ne legyen semmifle festmny, s hogy azt, amit imdnak, vagy tisztelnek, ne fessk a falakra. Ezrt mondla Ambrosius Helnrl szlvn: megtallta a keresztet s a kirlyt imdta, nem pedig a ft, mert az a pognyok tvelygse s az istentelenek lnoksga (Oratio Habita in Funere Theodosii).
XVII. HITCIKK.
A tisztttzrl.
Ezeken kvl szilrdul hinni kell s semmikppen sem szabad ktelkedni abban, hogy van tisztttz, s hogy az abban feltartztatott lelkeken lehet segteni imdkozs, bjtls, alamizsnaosztogats s ms egyb jcselekedetek ltal, hogy a nyomorsgbl hamarabb kiszabaduljanak.
Mert sok szent let bartnak s kegyes nnek trtntek jelensek, melyekben a lelkek ezt mondottk, amint ez Gergely sszes prbeszdeiben egsz terjedelmben tallhat. Ha pedig a luthernusok az ilyen jelenseket, amint k mondjk, semmire sem tartjk rdemesnek, mivel azok vagy egy rendellenes agyvel kpzeldsei, vagy lelki kpek s szemfnyvesztsek, melyekkel az rdg az embereket megcsalja: azt felelem, hogy a jelenseket Gergely tekintlye alapjn, aki ppa volt, hiteles tnyeknek tarthatjuk. A msodik bizonytk a hossz gyakorlat. Az sszes keresztyn gylekezetek ugyanis a tisztttzben val hit alapjn alapultak, vagy legalbb is gazdagultak vi adomnyokkal. St mr a pognyoknak is volt arrl tudomsuk, amint ez kitnik kltik rsaibl, klnsen Ovidiusbl. A jzan sz alapjn hasonlkppen bebizonythat: ha ugyanis igaz az, hogy az ezen haland letben elkvetett bnkrt eleget kell tenni, akkor ebbl kvetkezik, hogy akit a hall az elgttelben megakadlyozott, az a msvilgon tartozik eleget tenni s gy vilgos, hogy van egy arra sznt hely, ahol a fennmaradt tartozsok lerhatk. Bebizonythat a termszetblcseletbl is. Ti. a lelkek, amelyek a vastag termszeti testtl slyos folykony llomnyt vontak el, nem rplhetnek azonnal a menyorszgba, ha csak elbb a tzben meg nem szradnak. Amikor pedig a mi mestereink azt lltjk, hogy ersen hinni kell s semmikppen sem szabad ktelkedni abban, ami a valsznsgnek csak a ltszatval br, ebben azt a jogi szablyt kvettk, hogy a "ktelked hit nem egyb, mint hitetlensg". Mindazonltal sokkal okosabb azt mondani, hogy a dolog ktsgbevonhatatlan. Mert megengedve, hogy az rvek, melyeket felhoznak, ktesek, az Egyhz nagy tekintlye azokat bizonyosokk teszi. Ha pedig egyszer elfogadtuk, hogy van tisztttz, ezt nknt kveti a msik dolog, hogy ti. a szerencstlen lelkeken, akik ott gytrtetnek, az lk ldozataival segteni kell, s el kell fogadni azt is, hogy a halottakrt elrendelt mist, amely felttelezi, hogy a lelkeken segteni lehet a miseldozattal, nem ok nlkl lptettk letbe. Ezrt a kegyes Anyaszentegyhz, amikor egy hatrozott helyet sem tallt a Szentrsban, inkbb flremagyarzta a zsoltrokat, Jb knyve egyes helyeit s a prftk sok mondst, sem hogy a Szerencstlen lelkeket enyhts nlkl hagyja.
Cfolat.
A tisztttzrl a Szentrsban egy rva sz sincs, s goston (De Cura Pro Mortuis Ag. Cap. 1.), aki ebben a dologban engedett a szoksnak, elismeri, hogy ezt a vlekedst az rsnak egyetlen helye sem tmogatja, legfljebb a Makkabeus Jds ldozatrl szl trtnet, amely hogy nem tartozik a Knonba s nem is biztos hitel, azt mind maga bevallja, mind Jeromos felemlti s az egyetemes megegyezs megersti. Mert a szentrsi helyet, amelyet a korinthusiakhoz rt els levlbl idzni szoktak, maga is msknt magyarzza (1. Kor. 3,13), aminthogy azt minden pesz ember msknt rtelmezendnek tartja. Mert amint a fa, szna, pozdorja szavak csak kpes kifejezsek, ppgy ktsgkvl a tz szt is csak kplegesen, a llek megprblsaknt rthetjk, amely megprblsnak alvetve az emberi tantsok elpusztulnak, az Isten igazsga pedig, mint az arany, pen marad. mbr goston, amint mondottam, eltrte, hogy a szoks legyzze t s nem tagadta a tisztttz ltezst, afell semmi hatrozottat nem mer lltani. St nha ktelkedleg szl, mondvn, hogy nem lehetetlen, de hogy vajon van-e, azon lehet vitatkozni. Ezenkvl ebben a tekintetben egyltaln nem kvetkezetes nmaghoz. Egy msik helyen pl. azt tantja, hogy a lelkek, amikor e haland vilgot elhagyjk, klnbz fogadtatsra tallnak, a jk rvendeznek a rosszak pedig gytrelmet szenvednek. Tovbb,
hogy a nyugalmat, amely kzvetlenl a hall utn adatik, mindenki megkapja mindjrt, amikor meghal, ha arra rdemes, (Enchir. Ad Laurent. C. 68, 69; Homil. in Joann. 49.). Mivel teht egy embernek sincs hatalmban, hogy a halottak lelkeirl hatrozatokat hozzon, a legbiztosabb dolog azok llapotrl magt Istent hallgatni meg, hogy mit szl , aki azok felett uralkodik. Mivel pedig a Szentrs azt bizonytja, hogy boldogok azok a halottak, kik az rban halnak meg, mert megnyugosznak az fradsguktl, tovbb, hogy k vigasztalst nyernek, hogy a Krisztussal lnek s az Isten jelenltt lvezik, (Jel. 14,13; Luk. 16,25; Fil. 1,23 ; II. Kor. 5,8): mi erre a tantsra tmaszkodunk, amelyben semmi hely sincs a vitatkozsra. A tisztttz szerkezetrl szl tantsnak pedig pp olyan szilrd alapja van, mint amilyen ltalban azoknak a kpzeteknek lehet, amiket az emberi agyvel a lthatatlan vilgrl Isten igjnek figyelmen kvl hagysval gyrtott. Az is bizonyos, hogy az imk, melyekkel kznsgesen a halottakon segteni trekesznek, mivel semmifle isteni parancsra, vagy egyb gretre nem tmaszkodhatnak, nlklzik a hitnek azt az alapjt, amelyet Pl a hvk knyrgseiben megkvetel (Rm. 10,14). A Szentrs semmit sem parancsol neknk hathatsabban, mint azt, hogy az lkkel szemben gyakoroljuk a szeretet minden ktelessgt. A halottak segtst sehol nem emlti. Ehhez jrul, hogy erre vonatkozlag nincs egyetlen plda sem, mbr a Szentrs sok ember temetsrl emlkezik meg, st nhnynak mg a gyszmenett is egsz rszletessggel lerja. (Az szvetsgi knyvekben, klnsen Mzes s a Kirlyok knyvben.) Az pedig hihetetlen, hogy a Szentrs (az Isten lelke), amikor mg ezeket az aprlkos rszleteket is megrizte, a lnyeges fontossgkat elmellzte volna.
XVIII. HITCIKK.
Az Egyhzrl s annak tekintlyrl.
Minden keresztynnek szilrdan kell hinnie, hogy a fldn van egy egyetenzes, lthat Egyhz, amely a hit s erklcsk dolgban nem tvedhet s amelynekminden hv, azokra nzve, melyek a hitre s erklcskre vonatkoznak, engedelmeskedni tartozik.
Bizonyts:
az Egyhzat meg lehet ltni: a papsg ugyanis az egyhznak csalhatatlan jele. A papsg pedig minden idben lthat, teht az Egyhz is lthat. Hogy pedig az Egyhz nem klnthet el a papsgtl, n azt, mint a hit egyik alapelvt lltom. Msodszor bebizonythat a folytonos kvetkezsbl. A folytonos kvetkezs pedig, egsz az apostolok idejtl fogva, ismeretes a ppk nvsorbl, amelyet Platina jegyzett fel. Mert mbr a doktorok klnbznek Pter msodik utdjara nzve, Ugyanis nmelyek Clemenst, msok Linust fogadjk el, de gy tveds csak az egynben lvn, ez nem vonja maga utn az egsznek bizonytalan voltt. Nagyobb nehzsg azonban Johannnak a ppv vlasztsa. Mert gy ltszik, hogy itt tnyleg megszakadt a folytonossg. Erre azonban vlaszod, hogy az apostoli szk kiptolta a benne l okozta hinyt. Ezt kell mondanunk a szakadsok korszakrl is, amikor Gergely, Jnos s Pter ellenppk voltak. Valamint, amikor Jent az egyetemes zsinatban letvn, Amadeust vlasztottk meg s azutn lemondattk, mivel Jennek nagyobb befolysa volt. Ilyen mdon megmarad a kvetkezs szakadatlan rendje. A ttel msodik rsze, hogy ti. az Egyhz a hit s erklcsk dolgban nem tvedhet, a lthat Egyhzban nehezen bizonythat be, de mgis elgsgesnek kell lennie a bizonytsra annak, hogy amit a rmai Egyhz elhatrozott, az igaz. De mg jobban be lehet bizonytani egy msik rvvel, hogy ti. az Egyhzat kzvetlenl a Szentllek kormnyozza. mde a Szentllek nem tvedhet, teht kvetkezskppen az egyhz sem tvedhet. A harmadik bizonytk a kvetkez hitcikken alapszik. Mert aszerint az Egyhzat illeti meg, hogy minden dologban hatrozzon, semmi sem volna ugyanis bizonyos a hitben, ha ktelyeinket az Egyhz csalatkozhatatlansga meg nem szntetn. Aminthogy most is, ha nem volna ez az elv, mint legyzhetetlen pajzs, a keznkben, a luthernusok mr szzszor is legyztek volna, mivel az igazsg ltszatval rendelkeznek s ers rvekkel szorongatnak bennnket.
Cfolat.
Hogy van egyetemes Egyhz, s volt mr a vilg kezdettl fogva, s lesz a vilg vgezetig, azt mindnyjan valljuk. Az van krdsben, hogy milyen a kls megjelense, amirl meg lehet ismerni. Mi az Isten igjben ltjuk azt. Vagy ha valaki jobban szereti magt gy kifejezni, mivel Krisztus annak a Feje, gy vlekednk, hogy amint az embert arcrl lehet megismerni, gy az Egyhzat is a Krisztusban kell szemllnnk. Amint meg vagyon rva: ahol a dg, oda gylnek a saskeselyk (Mt. 24,28); ismt: lszen egy akol s egy psztor (Jn. 10,16). De amint az ignek tiszta hirdetse nem mindig mutatkozik, gy nem mindig lthat a Krisztus arca sem, ennlfogva kvetkeztetjk, hogy az Egyhz, amint ezt sok szzadnak a pldi tanstjk, emberi szemmel nem mindig ismerhet fel. Mert a prftk idejben a gonoszok sokasga annyira hatalmas volt, hogy az igaz Egyhz teljesen elnyomatott. gy Krisztus idejben is ltjuk, hogy Istennek kicsiny kis nyja el volt rejtve az emberek ell, mg az istentelenek gy tntettk fel magukat, mint, akik az igaz Egyhz. Aztn meg mit csinlnak azok, akiknek oly les lts szemk van, hogy azzal dicsekednek, hogy k az Egyhzat mindig ltjk, Illssel, aki azt hitte, hogy az Egyhzbl csupn csak maradt meg (I. Kir. 19,10)? Ebben bizonyosan tvedett, de pldja bizonytkkal szolgl arra, hogy Isten Egyhza elttnk is ppoly ismeretlen maradhat, klnsen miutn Pl szavaibl tudjuk, hogy a szakads elre megmondatott (II. Thess. 23). Azt hisszk teht, hogyaz Egyhz ott lthat, ahol a Krisztus jelen van s az szava hallatik, amint meg vagyon rva: az n juhaim az n szmat hallgatjk (Jn. 10,27). Mihelyt pedig az igaz tudomnyt eltemetik, az Egyhz is egyszerre eltnik az emberek szeme ell. Ezt az egyhzat valljuk mi Pllal az igazsg oszlopnak s erssgnek (I. Tim. 3,5), mert re a jzan tudomnynak s azt szolglatval fenntartja az utdok szmra, nehogy kipusztuljon a vilgbl. Mivel Krisztusnak a jegyese, igazsgos s illend dolog, hogy Neki alja legyen vetve (Jn. 3,19; Efz. 5,24). s amint Pl bizonytja, szepltlensge abban ll, hogy nem tvozik el a Krisztus irnti szintesgtl (II. Kor. 11,3). Nem tved teht, mert Isten igazsgt kveti szably gyannt. De ha attl eltr, megsznik jegyes lenni s parznv lesz. Azok pedig, akik az Egyhzat a kznsges rtelemben vett hatalom s ms kls dsz szmra foglaljk le, halljk meg, amit Hilarius mond errl a trgyrl (Contra Auxentium): nem helyes, hogy elfogott bennnket a falak szeretete; nem jl van, hogy az Isten Anyaszentegyhzt hajlkokban s pletekben tiszteljk. Vajon bizonyos-e, hogy ezekben egykor nem az Antikrisztus fog tanyzni? Elttem biztosabbak a hegyek, erdk, tavak, brtnk s rvnyek, mert ezekben vagy rejtzve, vagy elmerlve prftk prftltak.
XIX. HITCIKK.
A tanban val dntsek a lthat Egyhzat illetik.
Hogyha a Szentrs brmely pontjra vonatkozlag brmin vits krds, vagy ktely merl fel, az elbb emltett Egyhzat illeti meg a hatrozs s dnts.
Bizonyts:
Mert klnben, ha az Egyhznak nem volna meg a joga, hogy a per alatt lev hitttelekrl hatrozott vlemnyt nyilvntson, rettenetes zrzavar keletkeznk. Manapsg pl. a luthernusok szpen szvivk lennnek a kptalanban s az Isten igjvel dicsekednnek, ha csak ez a kivtelt nem tr felelet le nem gyzte volna ket, hogy ti. az Egyhznak megvan a joga vglegesen hatrozni, gy hogy annak senki ellene nem mondhat. Sehogyan msknt nem tudnnk a szjukat befogni. Azutn tudnunk kell, hogy a Szentrs hasonl a viasz-orrhoz, mert hol ide, hol oda lehet hajltani. Az Egyhz hatrozata azonban szilrd s lland. Mert ha az eretnekek egyet lokoskodsokkal alaptalannak akarnak lltani, msnap mr egy msikat lehet alkalmazni, mely ket mg jobban megfkezi.
Cfolat.
A hatrozatokat illetleg, amennyiben azok egyes gylekezetekre vonatkoznak, Pl a kvetkez szablyt rendeli el: a prftk kzl kett vagy hrom beszljen, a tbbiek pedig tljk meg. Ha pedig egy msik, aki l, rszesl kijelentsben, az elbbi hallgasson (l. Kor. 14,29). Ha a gylekezetek kztt tmad ellenkezs, azt valljuk az egyetrts helyrelltsra irnyul trvnyes eljrsnak, amit mindig kvettek, ti. hogy a psztorok sszejnnek s az Isten igjbl hatrozzk meg, hogy mitevk legyenek. Klnben, ha a lthat Egyhz hatrozatait sznigazsgnak vesszk, ht a lthat Egyhz volt az, amely ellenllt Mikesnak (I. Kir. 22,10). A lthat Egyhz volt hasonlkppen, amely azt mondotta: "jertek s tervezznk terveket Jeremis ellen, mert nem vsz el a trvny a paptl, sem a tancs a blcstl, sem az ige a prfttl" (Jer. 18,18). S vgl, a lthat Egyhzat a Krisztus idejben a fpap s a tancs kpviselte. Mindenesetre az papi uralmuk sokkal jobban meg volt alapozva s ersebb bizonysgokkal volt megerstwe, mint az amelynek rgye alatt azok, akik ma az egyhz cmt bitoroljk, bszklkednek. Akik teht azt akarjk, hogy az egyhz hatrozatai vlogats s kivtel nlkl elfogadtassanak, egyszersmind abba a knyszersgbe hozzk a hvket, hogy megtagadva Krisztust s elhagyva Isten igazsgt, gyakran az istentelenekhez csatlakozzanak.
XX. HITCIKK.
Az egyhzi hagyomny tjn ltrejtt hitcikkekrl.
Bizonyos, hogy sok olyanban kell hinni, ami nincs hatrozottan s klnsen kimondva a Szentrsban, amelyeket mgis az Egyhz hagyomnya alapjn szksgkppen el kell fogadni.
Bebizonythatjuk az ellenkeznek a kptelen vagy balgatag voltbl. Mert klnben csaknem szksges volna egy j vilgot teremteni, hiszen azoknak a hitcikkeknek, amiket mi ersen lltunk s amelyekben kztnk senki sem ktelkedik egy csppet sem, alig szzadrszt lehet a Szentrsbl hatrozottan bebizonytani. Hanem mert a doktorok ezeket hajszlfinomsg kvetkeztetsekkel, hosszas mveletek utn vezettk le, azrt maradnak meg bizonyosoknak. Bizonythatjuk a valsznsg elvvel is. Ti. hihet, hogy az apostolok, mbr Szentllekkel teljesek voltak s azt a parancsolatot kaptk, hagy az Egyhzat tkletesen kioktassk, mgis akartak valamit hagyni utdaiknak is, nehogy minden dologban megelzvn ket, szerfltt megkurttsk szrnyaikat. Bebizonythat tovbb a hasonlsg elve alapjn is: mert amint a jogszoknl s van rott jog s van szoksjog, gy kell ennek lennie a hittudomnyban is.
Cfolat.
"Minekutna," - gy szl az apostol, - "az Isten sok zben s sokkppen szlott rgen az atyknak a prftkban, ez utols idkben szlott neknk az szerelmes Fia ltal" (Zsid. 1,1). s hogy milyen vrakozsokat tpllt Izrel npe a Krisztus tantsa fell, az kitnik a samriai asszony beszdbl: mikor a Messis elj, mindeneket megjelent neknk (Jn. 4,25). ‚ Teht ehhez a tudomnyhoz kell ragaszkodnunk, amelyrl tudjuk, hogy abban a mennyei blcsessgnek tkletes teljessge foglaltatik. Helyesen vlekedett teht goston (Libr. 2. De Pecc. Merit. et Remiss. Cap. Ult.), midn gy tlt, hogy ami nincs benne a Szentrsban, az nem szksges az dvssgre. Mert ha szksges volna, hogy tudjuk rla, Isten nem mellzte volna el. Megjegyzsre mlt (Chrysostomusnak) is egy mondsa (De Sanct. Et Ador. Spiritu), amelyben gy szl: amint Krisztus kijelentette, hogy nem magtl beszl, mert a trvnybl s a prftkbl beszlt, gy mi se higgyk el, ha valamit az evangliumon kvl, a Llek nevben rnk tukmlnak. Mert amint Krisztus a trvny s a prftk betltse, gy a Llek az evanglium betltse. Vgeredmnyben, mivel a hit biztos igazsgt nem mshol, hanem az egy igaz Istennl kell megkeresni, kimondjuk, hogy az igaz hit egyedl a Tle szrmaz szentiratokon alapul, mivel azokban nem felerszben, hanem. teljesen meg akart tantani azokra, amikrl azt akarta, hogy tudjuk s amikrl tudta, hogy hasznosak.
|