XI. HITTCIKK -XV. HITCIKK
XI. HITCIKK.
A szentek csodatteleirl.
Afell sem szabad ktelkedni, hogy a szentek gy ezen haland letben, mint a paradicsomban, csodkat tesznek.
Bizonyts:
mert ismeretes, hogy a boldogsgos Szz hogyan tmaszt fel halva szletett kisdedeket, hogy szent fldbe temettessenek, akiknek srjuk msknt kutyk kztt volna. Amikor pedig a luthernusok azt mondjk, hogy Isten a vilg blvnyimdsa megbntetse egyik mdjul azt vlasztotta, hogy az rdg a szentek neve alatt csodkat tesz, s ennek tmogatsra felhozzk Jeromost, aki elbeszli (In Prooem. Prophet.), hogy az egyiptomiak Jeremis srjnl, akit k Isten gyannt imdtak, kgyharapstl gygyultak meg: azt felelem, hogy mi nem tiszteljk a szenteket, mint iste
neket, mivel mi csak a szenteket illet imdattal (dulia) imdjuk ket. Van mg egy msik, ersebb bizonytk is, az korbl: ti., hogy ezt mindig tettk, pl. Ambrosius idejben Gervasius s Protasius srjnl egy vak visszanyerte szeme vilgt. Amikor pedig a luthernusok gostonbl azzal vlaszolnak, hogy ez az igaz hit megerstsre val volt, nem pedig hogy a babonskodst mozdtsa el: azt felelem, hogy az igaz hithez tartozik a szenteket tisztelni s azok templomait ltogatni, amint ez a kvetkezkbl kivilglik.
Cfolat.
Az rsokbl tudjuk, hogy micsoda erejk van a csodknak s hogy mily clbl hasznltk azokat. Ti. hogy az evangyliom tantst erstsk, amint Mrknl talljuk: az r egytt cselekedvn velk s az beszdket erstvn a jelek ltal, melyek azokat kvetik vala, (Mrk 16,20). Lukcsnl szintn, az Ap. Csel.-ben (l4,3): "az r bizonysgot tszen az kegyelmessgnek beszdrl s adja vala, hogy jelek s csodk legyenek az apostolok keze ltal." Ennlfogva a csodk trvnyes hasznlata az, hogy azokat, mint az evangliom tudomnynak pecsteit fogadjuk, (Rm. 15,19) s gy azok ne az emberek, vagy angyalok, hanem csak az egy igaz Isten dicssgt szolgljk; amint Pter mondotta (Ap. Csel. 3,12.16): "Izrelnek frfiai, mit csodlkoztok ezen, vagy mirt nztek mirnk, mintha tulajdon ernkkel vagy jmborsgunkkal mveltk volna ezt? A Krisztus neve, a hit, mely ltala vagyon, adta vissza ennek egszsgt." s mivel Krisztus megjvendlte, hogy az Antikrisztus orszga csodk ltal jn el (Mt. 24,24) s Krisztus ezen jslatt Pl is megersti (II. Thess. 2,9.): gostonnal megllaptjuk (Homil. in Joann. 13.), hogy Isten va int bennnket a csodatevktl, (gy nevezi ket goston), akik csodajelek rgye alatt elcsbtjk a vilgot a hit egysgtl. Mg pedig ktszeres okbl kell vakodnunk. 1. Mert a Stn rszedi sok szemfnyvesztssel az embereket, 2. amint Pl (II. Thess. 2,9.) s utna goston (De Unit. Eccl. C. 119.) bizonytja, Isten maga is megengedi az emberek hltlansgnak megbntetse vgett, hogy sok jelek ttessenek.
XII. HITCIKK.
A szentekhez val knyrgsrl.
Szent s Istennek kivltkppen tetsz dolog, ha imdkozunk Isten szlanyjhoz s a szentekhez, kik a mennyben vannak, hogy legyenek Istennl a mi vdink s kzbenjrink.
Bizonyts:
mert ugyan mit csinlnak a szentek a mennyben, ha nem rtnk knyrgnek? Ha pedig ezt teszik, akkor neknk is knyrgnnk kell hozzjuk. A luthernusok tagadjk ezt a kvetkezmnyt. De ez bizonyos abbl, hogy a szentek Istenhez hasonlk, Isten pedig akarja, hogy t imdjuk, teht a szentek is akarjk, hogy ket imdjuk. Arra pedig, amit a luthernusok gnyoldva mondanak, hogy mi a szenteket nagyon hosszflekk tesszk, nagyon knny a felelet. A szentek minden dolgot, ami a vilgon trtnik, azon visszavert fny kzvettsvel ltnak, amelyet Isten kisugrzsbl nyernek. Msodik bizonytk, hogy az sszes pognyok mindig hittek kisebb istenekben, mint kzbenjrkban. Mr pedig nem sszer dolog, hogy a keresztyneknek kevesebb kivltsguk legyen, mint a pognyoknak. Ennlfogva csak a pognyok tvelygst javtottk ki, amikor azt a tiszteletet, melyet a pognyok blvnyaik irnt tanustottak, a szentekre vittk t: ppgy, mint ahogy egy ppa megvltoztatta egy templom nevt, amelyet Pantheonnak neveztek, s elnevezte azt Pantagiusnak. s hasonlkppen sok nnepnapon megtrtnt, hogy keresztynek, a pognyok irnt rzett megvetskben, leittk magukat a szentek tiszteletre.
Cfolat.
Az rs az imban hitet kvetel, (Mrk 11,24). s Pl hatrozottan hozzteszi, hogy ez a hit az Isten igjbl vagyon, (Rm. 10,17). Jakab pedig megtiltja, hogy knyrgsnkben ktelkedk legynk (Jak. 1,6). Tovbb, ha Isten igjnek engedelmeskedni akarunk, Istenhez csak a Krisztus nevben szabad knyrgnnk. Mert Isten biztost bennnket, hogy egyedl ez az nevnek llekben val tisztelse (Zsolt. 50,15; 91,15; Jel 2,32; Jer. 29,12) s csak egy kzbenjrt jell ki neknk, a sajt Fit, amely kzbenjr ltal vagyon, amint Pl tantja, bizodalommal val menetelnk az Istenhez, (I. Tim. 2,5; Ef. 3,12; Zsid. 4,16). Egy msik apostol meg arra buzdt bennnket, hogy ilyen szszlnk lvn, bizalommal jruljunk a kegyelem trnushoz, (I. Jn. 2,1). Teht mivel egyetlen parancsolat sem ltezik, amely azt tenn ktelessgnkk, hogy a meghalt szentek kzbenjrst krjk, sem semmi gretet nem tallunk, azt kvetkeztetjk, hogy az imdsgnak ezen fajtja ellenkezik a Szentrs tantsval. Ezenkvl sem a prftk, sem az apostolok nem adtak ebben a tekintetben egyetlen pldt sem. Most mr minden kegyes ember sajt magban fontolja meg, hogy milyen veszedelmes dolog az imdsg egy j fajtjt hozni be, amely nemcsak nlklzi Isten igjnek jvhagyst, hanem plda nlkli is. Amikor a Llek azt parancsolja neknk, hogy klcsnsen egymsrt imdkozzunk, ez a klcsns szeretet gyakorlsa ebben az letben, amint ezt minden ide vonatkoz szentrsi hely vilgosan bizonytja. Viszont ltjuk, hogy Isten mindentt mennyire megtkozza a Balokat, amely nv alatt olyan prtfogkat rtettek, akik segtsgkkel hasznukra voltak, (Jer. 9,14; 11,13; Hs. 2,7). Vgl hozztehetjk: senki sem llthatja, hogy a szenteknek olyan hossz flk van, hogy imdsagunk eljuthatna azokig. gy tetszik, hogy ez az eszme kevsb egyezik meg az szszersggel.
XIII. HITCIKK.
A szentek tiszteletrl.
Teht a szentek, akik a Krisztussal a boldog rk-letet lik, nemcsak utnzandk, hanem tisztelendk s imdandk is.
Ha igaz az a jogi szably, hogy kzs tveds trvnyt alkot, akkor a szentek tisztelete elgsgesen be van bizonytva; mgis, mivel a luthernusok azt felelik, hogy ilyen mdon Isten dicssgt tvisszk a szentekre, tartsd mindig emlkezetben az iskola megklnbztetst, hogy mi ket csak a "dulia" imdattal tiszteljk.
Cfolat.
A szentekhez val knyrgsrl mr szltunk. Ami azok tisztelett illeti, a Szentrs nem ajnl mst, mint ami minden hvt egyetemesen megillet, a 15. s 139. zsoltr szerint. Ti. hogy minden egyest tisztelnk a neki adott kegyelem mrtke szerint. Teht a szentekrl, amint ki-ki kitnt kzlk Isten ajndkaihan, vagy az rtl magasabb mltsgba helyeztetett, tisztelettel kell rezni s beszlni. De azokat imdni, mint ahogy a vilg szokta, nem egyb istentelen babonasgnl, amely inkbb a pognyok esztelensgre emlkeztet, s egyltaln nem val Isten gylekezethez. St ez nyltan ellene mpnd a parancsolatnak: "a te Uradat imdjad s csak t szolgld" (V. Mz. 6,13; Mt. 4,10).
XIV. HITCIKK.
A bcsjrsokrl.
s ezrt vallsosan cselekszenek azok, akik a nekik szentelt helyeket htatbl ltogatjk.
Bizonyts:
mert nagy hltlansg volna, ha a szentek kisebb tiszteletben rszeslnnek, mint a pognyok blvnyai, akiknek templomai kzl nhnyat klns s a tbbit elhomlyost tiszteletben rszestettek, mint pl. Apollt Delphiben s Proserpint a szicliai Ennban. Ezrt mint valsznsget bizonythatjuk, hogy a szentek inkbb jelen vannak azokon a helyeken, ahol srjaik s ereklyik vannak, vagy ahol jobban tisztelik ket, mint ms helyeken.
Cfolat
Krisztus megszntette a helyek kzt lev klnbsget, amidn azt mondotta: elj az ra, mikor az igaz imdk sem e hegyen, sem Jeruzslemben, hanem mindentt imdjk az Istent, llekben s igazsgban (Jn. 4,21.23). Mert itt nem egy pr embernek a fonk buzgsgrl szl, hanem azt mutatja meg, hogy miben klnbznk az szvetsgi atyktl. Ezzel a vlemnnyel sszhangban van Pl ama mondsa: "akarom, hogy a frfiak imdkozzanak akrmi helyen, felemelvn tiszta kezket" (I. Tim. 2,8). Teht a judaizmust lesztik azok fel, akik a helyeknek jbl szentsget tulajdontanak: hogy ti. mint a kegyessg egy nemt tekintik ezt vagy azt a helyet megltogatni; st ez a babona mg a judaizmusnl is rosszabb, mert egykor az istentiszteletre rendelt hely tnyleg Jeruzslem volt. Azok pedig a blvnyimdk pldjra a sajt szeszlyk szerint emelnek maguknak berkeket s templomokat. Tovbb Jeruzslemben az egy igaz Istent imdtk. Ezek pedig embereknek szentelnek templomokat.
XV. HITCIKK.
Helyes dolog elszr a szentekhez knyrgni s csak azutn Istenhez.
Ha valaki a templomban, vagy templomon kvl, imdsgban elszr a boldogsgos Szzhz, vagy valamelyik szenthez folyamodik, nem vtkezik.
Ez bizonythat azzal a kzmondssal, hogy Isten nincs felsorolva a szentek kztt. Tovbb, a babons tisztelet, mg ha az rendellenes is, menthet az extasissal.
Cfolat
Hogyha egyltaln nem szabad a szentekhez imdsgunkban knyrgnnk, akkor nincs rtelme azon vitatkozni, hogy elszr vagy utoljra knyrgjnk-e hozzjuk. Mivel pedig Krisztus ttetett a mi egyedli kzbenjrnkk, aki ltal kell kzelednnk Istenhez, azok, akik rla megfelejtkezve, vagy t utoljra hagyva, a szentekhez fordulnak, semmivel sem menthetik gonoszsgukat. Salamon a templom nneplyes felszentelsekor annak cljt gy fejezte ki: "ptettem hzat az Izrel Ura Istene nevnek" (I. Kir. 8,20). A templomon kvl pedig minden hv azt vallja: ezek a szekerekben, amazok a lovakban bznak, mi pedig a mi Urunk Istennk nevrl emlkeznk meg (20. zsolt. 8.).
|