A szent miseldozatrl.
A szent miseldozatot Krisztus szerezte. rvnyes az lkrt s holtakrt.
Bizonyts: mivel Krisztus mondja: "Ezt cselekedjtek". "Cselekedni" pedig annyi, mint "ldozni," ez kitnik Vergilius eme helybl: amidn n gabona helyett szvel fogom azt cselekedni, ti magatok jjjetek. Hogy mi ennek az rtelme, lsd Macrobiust. Amidn pedig a luthernusok ezt a finom rtelmi rnyalatot kignyoljk, mert Krisztus az apostolokkal szr, vagy kznsges zsid nyelven trsalgott, s az evangylistk grgl rtak, erre azt kell felelni, hogy a kzkelet latin fordts hitelesebb. s ismeretes, hogy az rs rtelmt az Egyhz rtelmezse tjn kell megkeresni. Arrl pedig, hogy az ldozs rvnyes gy az lkrt, mint a holtakrt, a tapasztalat gyz meg bennnket. Mert nhny szent bartnak alvs kzben sok gi jelens jelent meg, s ezek tudtul adtk nekik, hogy a misk hatsra a tisztttzbl mr szabadultak ki emberi lelkek. St, szent Gergely, amint a rla szl legendban meg vagyon rva, Trajnus csszr lelkt a pokolbl szabadtotta ki.
Cfolat.
Krisztus szereztetsi igje ez: vegytek s egytek; Mt. 26,26; Mrk 14,22; I. Kor. 11,24, nem pedig: ldozztok. Teht az ldozs nem Krisztus rendelsbl vagyon, st azzal nyltan ellenkezik. Azonkvl bizonyos a Szentrsbl, hogy magt felldozni Krisztusnak a sajtos s klnleges tisztje, amint az apostol mondja: magnak egyszeri megldozsval vit rkre megszentelte, tovbb, hogy ezen egy, tkletes ldozat utn nincs tbb szksg ldozatra (Zsid. 9,20, 10,12, l0,26). Mert evgre szenteltetett Melkisdek rende szerint val papp, minden utd, vagy trs nlkl, (Zsid. 5,6, 7,21). Teht Krisztus megfosztatik papi tisztjtl, amikor nmaga felldozsnak joga msokra ruhztatik t. Vgl, egy apostol bizonysga szerint, egy ember sem birtokolhatja ezt a tisztet, ha csak Isten el nem hvja arra. De senkirl sem olvassuk, Krisztuson kvl, hogy elhvatott volna. Viszont, mivel az gret egyedl csak azoknak szl, akik a szentsgben egymssal kzssgre lpnek, micsoda jogon vonatkozik a halottakra?
VII. HITCIKK.
Az rvacsornak egy szn alatt vevsrl.
A vilgiaknak nem szksges az dvssgre az rvacsornak mindkt szn alatt val vtele s hajdan az egyhz biztos s igaz okokbl helyesen hatrozta el, hogy azok csak az egy kenyr jegye alatt ljenek az rvacsorval.
Bizonyts:
mert veszedelmes volna, ha a vr elfolyatnk. Amikor pedig a luthernusok azt krdezik, hogy vajon az egyhz blcsebb volt-e, mint Krisztus, elre ltvn ezt, mint meg nem felelt, amelyrl Krisztus nem jl gondoskodott? - azt felelem, hogy Krisztus azt jl ltta elre, de hallgatott, mert ki akarta prblni e rszben Egyhza blcsessgt. Van msik alkalmatlan dolog is. Ti. az r [vrt] a kehelyben kell rizni, hogy a betegeknek adhassk. Ha pedig a vr ll, ecett lesz s gy a megromls miatt nem lesz tbb vr. St a luthernusok kinevetnnek minket, azt mondvn: nemde elg vilgos, hogy az ott bor? s gy ez az tlnyegls tana ellen volna. Harmadszor: sszer dolog, hogy a papoknak legyen nmi kivltsguk, hogy a vilgiak bszkesgt elnyomhassk. Negyedszer: brmit csacsogjanak is a luthernusok, hogy mi tartozunk kvetni s szolglni Krisztus rendeist, amelyet maga a mi ertlensgnk miatt alaptott: abban a bizonytkban is van er, hogy a hsban vr is van, (concomitantia). Azonkvl mg egy msik veszedelem is szrmaznk, ha a vrt inni adnk, ti. annak ze a vilgiakban azt a gyant kelten, hogy az mg mindig csak kznsges bor. s ebbl sok botrny keletkeznk. Ha pedig azt vitatjk, hogy az egyhznak nincs hatalma Krisztus parancsolatait rvnytelenn tenni, azt felelem, hogy az "igyatok" szt itt buzdt rtelemben kell venni, s gy az nem parancs, hanem csak tancs. Egy msik indokot alig merszlek felhozni, amelyet pedig szintn jl meg kell fontolni. Van ugyanis nhny nmegtartztat egyn, akik bort nem isznak, ezeket mg sem kell megfosztani legalbb a msik jeltl, Ezt az rvet magam is vonakodtam felhozni, mert a luthernusok nevetve gnyoldnak, azt mondvn, hogy ha a mi tantsunk igaz, akkor az tbb mr nem bor, hanem vr.
Cfolat.
Krisztus parancsolata ez: igyatok ebbl mindnyjan (Mt. 26,27). St, miutn a kenyrrl egyszeren azt mondta: vegytek, egytek, midn a pohrhoz rt, hatrozottan meghagyta, hogy mindnyjan igyanak. Pl azt bizonytja, hogy gy adta el a korinthusbelieknek, ahogy az rtl vette (I. Kor. 11,23). A vr s test egyttltbl (concomitantia) levonni szokott kvetkeztetsnek itt nincs semmi helye. Mert nemcsak azt illik meggondolnunk, hogy mit d Krisztus, hanem azt is, hogyan adja, vagy ha inkbb akarod, tekintetbe kell vennnk a mdot is, ahogy az r magt velnk kzlni akarja. Azrt, amint a kenyrben testt, gy a pohrban vrt adja neknk. Ennlfogva nem marad ms htra szmunkra, mint hogy engedelmeskedjnk parancsolatnak, elvvn kezbl a jegyeket, melyeket szmunkra nyjt, hogy a valsgot lvezhessk. Mivel mi testiek vagyunk, amint Chrysostomus int bennnket (Homil. 60. Ad Popul.), , felfogkpessgnkhz mrten, a szellemi dolgokat lthat alakban szolgltatja szmunkra. Ez a szertarts volt gyakorlatban az Egyhzban tbb, mint 1000 esztendeig, amint ezt az sszes atyk rsai bizonytjk. A hs, gy szl Tertullianus (De Resurr. Carnis), a Krisztus testvel s vrvel tplltatik, hogy a llek Istentl kvrttessk. s Theodorodetus Ambrosius szavait intzi Theodosius csszrhoz (Libr. 3. Eccles. Hist. C. 8.): ilyen kzzel hogyan veszed el az r szent testt, hogyan merszled a drga vrnek pohart ajkadhoz emelni? Jeromos gy szl (In Sophon.): a papok, akik az rvacsort kiszolgltatjk s az r vrt a npnek kiosztjk. Chrysostomus szintn (In 2. Ad. Cor. C. 9.): a pap nem gy tesz, mint a rgi trvnyben, ahol egy bizonyos rszt evett meg, egy msikat meg a npnek adott, hanem mindazon dolgok, amik az rvacsorhoz tartoznak, kzsek a pappal s a nppel. Mindnyjuk el egy test ttetik s egy pohr. Teht ami a gyakorlatot illeti, itt nincs helye vitatkozsnak, mert mindnyjan ilyennek lltjk azt. s hogy mindnek vlemnye szerint a kiszolgltatsnak gy kell trtnnie, az kitnik Gelasius vgzsbl, aki eltiltja az egsz skramentumtl azokat, kik a pohrral nem lnek, mert gymond, ezen titok megosztsa nagy szentsgtrs volna (Can. Comperimus De Consecr. Dist. 2.). Cyprianus pedig szigoran kveteli, hogy ezt a szentsgtrst semmi mdon se engedjk meg (Epist. 2. De Lapsis).
VIII. HITCIKK.
A flszentels jogrl.
Tovbb, Krisztus egyedl csak az egyhz szertartsa szerint felavatott papoknak adta a hatalmat, hogy a Krisztus igazi testt megszenteljk s a bnbnkat bneikbl feloldozzk.
Bizonyts:
mivel a pspk a flavatskor ezen szavakat mondja: "a flszentels s az Istennek val engesztel ldozathozatal hatalmt adjuk neked." De azt krdezik nmelyek, hogy az egyhz mely szertartsrl szlnak a mi mestereink, mivel azok a szertartsok, melyeket most hasznlunk, nem voltak letben sem az apostolok, sem azok kortrsai idejben. Erre azt felelem, hogy a kivltsgot azok klns adomnyul kaptk. Ha pedig valaki utdjaikat hozza fel bizonytkul, akik sok ideig szintn nem voltak olajjal flkenve, sem a mi szoksunk s mdunk szerint flavatva, azt mondom, hogy azt az egsz idszakot homlyban kell hagyni, amit meg is rdemel, mert addig az tlnyeglsrl semmit sem hatroztak.
Cfolat.
A papokat az Isten titkai sfrainak valljuk (I. Kor. 4~) s ezrt elismerjk, hogy az rvacsorjnak trvnyes kiszolgltati: de csak a Krisztus s az apostolok szertartsval felavatottak, amelyet az segyhz is hasznlt, amely egyszer kzrtevsbl llott, megkens s ms ilyen balgasg nlkl. A felavatsban amit legjobban figyelemre kell mltatni, az a cl s a hivats, ami rea papok sznvk (Csel. 13,3; I. Tim. 4,14; II. Tim. 1,6). k pedig Isten parancsolatbl s az rs utastsa szerint nem ldozsra rendeltettek, hanem az Egyhz kormnyzsra, a nyjnak az Isten igjvel val tpllsra s a szentsgek kiszolgltatsra. A bn all val feloldozs hatalmrl az igazsg az, hogy a megbkltets szolglata a h psztoroknak adatott avgbl, hogy tantsukkal, azaz az evangliom hirdetsvel az embereket visszavezetvn Isten kegyelmbe, ket gy bneikbl floldozzk (II. Kor. 20). Ez nem is a szemlyekhez van ktve, hanem inkbb az ighez, s azrt inkbb az ighez s nem a szemlyekhez, hogy brki hirdesse is a bnbocsnat kegyelmt, az a lelkiismeretre teljes floldozst hozzon. Mert mbtor klnsen az apostoloknak mondatott: akiknek megbocstjtok bneiket, megbocsttatnak nkik (Jn. 20,23), a kulcsok mgis az egyetemes egyhznak adattak, amint ezt a szent atyk is elismerik, kivltkppen Cyprianus s goston (De Simplic. Praelatorum; Homil. 50 et 124, In Joann.; De Doctr. Christ. Libr. 1. Cap. 18.), akikkel a tbbiek megegyeznek. Mert a bnk bocsnata a Krisztusban, brki hirdesse is azt, igazi floldozs.
IX. HITCIKK.
A flszentels szndkossgrl.
Bizonyos, hogy a papok, ha gonoszak s hallos bnt kvettek is el, Krisztus igazi testt flszentelhetik, ha azt tnyleg flszentelni szndkoznak.
Bizonyts: mert klnben flsleges, st szellenes volna az az ints, hogy a szentsget a vilgiak felttlen hittel imdni tartoznak; azaz oly felttel mellett, hogy a pap, a mist nnepelvn, a flszentels szndkval brt, amely szndk nem csupn szoks volt nla, hanem magban a tnyben valsggal is jelen volt. Ez ellen felhozzk, hogy gy a pap megsemmistheti a szentsget. Erre azt felelem, hogy ahol nincs szndk, ott nincs szentsg. Msodik bizonytk: flslegesek, st ostobk a doktorok ilynem krdsei: ha 101 ostya van, s a pap csak l00-at szndkozik flszentelni, mi lesz az eredmny? s vajon az az egy ostya marad-e? Tovbb, abban az esetben, hogyan tudjk azt az egyet az sszestl elklnteni? Vagy inkbb, mivel a szndkkal visszals trtnt, nem volt-e az egyenlen hats nlkli az sszesre nzve s nem szksges-e jrakezdeni az egszet? Amit pedig a luthernusok mondanak, hogy a szereztetsi igket vilgosan s ers hangon kell kijelenteni, ebben semmi rv sincs, mivel e szent titok mltsghoz jobban illik a halk hangon val beszd.
Cfolat.
Krisztus nem egynek mondta: ha akarod, brd testemet, s add azt msoknak is, hanem egyszerre mindnyjukhoz szlott, amidn meggrte, hogy testt nekik adja. Az gret azoknak volt sznva, akiknek ezt mondotta: vegytek s egytek. Teht nincs hatalmban sem brmely istentelen embernek, mg magnak az rdgnek sem, hogy ezt az gretet haszontalann tegye. s erre vonatkoznak az atyk kifejezsei, amidn azt mondjk, hogy a szentsgbl semmit sem von el s annak hatsbl semmi sem vsz el, brki legyen is a kiszolgltat (goston a donatistk ellen rt minden munkjban s mshol is). Teht lltjuk, hogy nincs kptelenebb dolog, mint egy istentelen papnak az akaratra, vagy jobban mondva szeszlyre hagyni, hogy az Egyhzat annyiszor megfossza, Krisztus jttemnytl, ahnyszor csak jnak ltja. s nem kevsb kptelen dolog azt lltani, hogy a papok ezen hatalommal annyira teljesek, hogy amikor nekik tetszik, akkor szentelik meg (az ostyt), mg ha az Krisztus rendelse ellen volna is. Mert az gret al van rendelve a parancsolatnak, amelyhez kttetett. Azrt Krisztus teste csak azoknl van, akik az rvacsort a Krisztus ltal szerzett szably szerint szolgltatjk ki. lltjuk teht, hogy a flszentels hibaval s semmis, ha a pap egyedl csak magnak, a tbbiektl elklntve, merszeln az ostyt flszentelni. Mert a szavak: "ez az n testem," nem valami varzsli rnekls szavai, hanem a Krisztustl rendelt cselekvsnek szolgl gretet tartalmaznak. S ennlfogva vilgos, hogy helytelenl jrnak el, amikor lass suttogssal mormognak, ahelyett, hogy amint kellene, cseng hangon nyltan mondank el mondanivaljukat. Ez kivilglik a szveg sszefggsbl is: "vegytek, egytek, ez az n testem," amely okbl goston a szentelsi igket a hit igjnek nevezi, amely prdikltatik. (Homil. In Joann. 80.)
X. HITCIKK.
A brmlsrl s az olajjal val megkensrl.
Tovbb: a brmls s az utols kenet Krisztus ltal szerzett kt szentsg, amelyek ltal a Szentllek kegyelme adatik.
Bizonyts: mert klnben az orlensi zsinat (De Consecrat. Dist. 5. Cap. Ut Jeiunii) kromlst szlna, amikor azt mondja, hogy az sohasem lesz igazi keresztyn, akit a pspk meg nem brmlt. Valamint kromlst szlna Melchiades ppa is, amidn azt mondja, hogy a keresztsg ltal jj szlettetnk az letre, a brmls ltal felfegyvereztetnk a kzdelemre, sokkal inkbb, mikor azt mondja, hogy ezt a szentsget nagyobb tiszteletben kell tartani s jobban kell tisztelni, mint a keresztsg szentsgt. De van egy msik dnt bizonytk is, ti. hogy semmi sem trtnik az Egyhzban nagyobb fnnyel s nneplyessggel, mint a szent olaj megszentelse. Amibl kitnik, hogy gy az utols kenet, mint a brmls a legnagyobb tiszteletben tartand s nem szabad egyik fell sem ktelkedni, mint hogyha azok emberi tallmnyok volnnak.
Cfolat.
Azt olvassuk, hogy az apostolok kezk rvetsvel a Szentllek lthat jeleit szrmaztattk t (Ap. Csel. 19,6). De amint a tapasztalat megmutatja, ez csak ideiglenes adomny volt. Amint a legrgibb rk tanstjk, mr kzvetle4il az apostolok halla utn megsznt ez. Elismerjk, hogy a kzrttel szertartst utdaik megtartottk, amidn az ifjak hitkrl vallst tettek, de nem azon clbl, hogy az Krisztustl szerzett szentsgnek tartassk. Mert goston (Libr. 3. De Bapt. Contra Don. c. 16.) semmi egyebet nem emlt, csak imdsgot. Ugyanez ll az utols kenetrl is. Tudjuk, hogy az is csak ideiglenes adomny jelkpe volt, amely az apostolok utn nem maradt fenn. Az apostolok megkentk az r nevben azokat, akik eltt a Szentllek erejt, mint a gygyts ajndkban jelenlevt tntettk fel, (Mrk s Jakab is ezt parancsolja, (5,14). De hol van most a gygyts, amikor flig halott embereket kennek meg, akik mr utolst llegzenek? Azok teht, akik most a jegyet a jegyzett dolog nlkl hasznljk, az apostoloknak nem utnzi, hanem majmoli.
|