A keresztsgrl.
Hinnnk kell bizonyos s ers hittel, hogy a keresztsg minden ember, mg a csecsemk dvssghez is szksges, s hogy azltal a Szentllek kegyelme adatik.
Bizonyts: Mivel msknt a nk ltal vgzett keresztsg, ami hatrozottan azon a hiten alapszik, hogy a keresztsg szksges az dvssghez, semmit sem rne, jllehet a karthgi zsinat megtiltotta, hogy nk egyltaln keresztelni merszeljenek. St, ami jelentkenyebb, a doktorok mg mindig veszekednek, mint fogas krds felett, hogy vajon a hallhoz kzel ll csecsemt, ha nincs kznl vz, inkbb a ktba kell-e hajtani, mint Istennek ajnlva, vrni a kvetkezendket. Ez, mint emberls, hallra volna rdemes, ha azt nem lltank, hogy a keresztsg elengedhetetlen az dvssghez. Vannak egyb krdsek is, pl. ha nincs kznl termszetes vz, meg kell-e keresztelni a gyermeket vizelettel, vagy mestersges, vagy desztilllt vzzel, vagy kereszteletlenl kell hagyni, mg vizet szereznek? Vagy: vajon igazi keresztsg-e - szksg esetben - az arcra val rkps? Mindezen krdsek nemcsak szksgtelenek, hanem ostobk is volnnak, ha nem tartank ezt az alapelvet.
Cfolat
Hogy a keresztsgben neknk a bnk bocsnata, valamint a Szentllek kegyelme ajnltatik fel s adatik, azt minden kegyes vallja. Ezrt elismerik azt is, hogy erre a csecsemknek is szksgk van, de nem mintha szksges volna az dvssghez, hanem ez csak Istentl rendelt pecst, amely azoknl a fiv fogads adomnyt pecsteli. Mert Pl azt tantja, hogy a hvk gyermekei szentnek szletnek (I. Korintus. 7,14). s ktsgkvl nem volna helyes dolog ket megkeresztelni, ha ebben az gretben: leszek tenked lstened s a te magodnak Istene" (I. Mzes 17,7), ezek dvssge is bent nem foglaltatnk. Mert Isten fiaiv nem a keresztsg ltal lesznek. Hanem mivel az gret jttemnynl fogva a fiv fogads rksei, azrt bocstja ket az egyhz a keresztsghez. s amint rgen az izraeli-tk gyermekei, ha meghaltak a nyolcadik nap eltt, nem szenved-tek krt amiatt, hogy a krlmetls szentsgben nem rszesltek, ppgy ma is - csak a szlk rszrl ne forogjon fenn semmi megtalkodottsg, vagy hanyagsg - az gret, mely ltal az egyhz trsasgba az anyamhtl fogva befogadtatnak, maga elgsges a hvk gyermekeinek az dvssgre. Mert srelem esnk Krisztuson, ha azt hinnk, hogy az eljvetele ltal Isten kegyelme megkiseb-bedett. Isten hajdan mindazokat gyermekeinek nevezte, akik Izrelbl szletnek (Ezkiel18, 4). Azt sem olvassuk, hogy Jnos megkeresztelkedett volna, aki pedig a keresztsget msoknak kiszolgltatta. gy teht azt kell tartanunk, hogy amint a hvk atyjnl, brahmnl, a hitbl val igazsg megelzte a krlmetlkedst, gy a jelenkorban, a hivk gyermekeinl a fiv fogadtats adomnya megelzi a keresztsget, amint az gret szavai hangzanak: leszek a te magodnak Istene. A keresztsg arra szolgl, hogy ezen adomnyt megerstse, s hitnket gyaraptsa.
II. HITCIKK.
A szabadakaratrl.
Ugyanazon szilrd hittel kell tartani, hogy az emberben van szabad-akarat, amellyel tud jt, vagy rosszat cselekedni, s amely ltal, ha hallos bnben leledzett is, Isten segtsgvel fel tud a kegyelemhez emelkedni.
Bizonyts: Mivel a mi tantink gy hatroztak, Arisztotelsz s az sszes blcsszekkel megegyezleg, akik az emberben a Szentllek helyett az rtelmet valljk uralkodnak. s ez legyzhetetlen rvelsen alapszik, ti. msknt nem volna rdem, amely nem egyb, mint a szabadakarat erejvel s Isten egyttmunkl kegyelmvel vgrehajtott munka. Meg aztn, ha az akarat nem az akarsnak volna gyakorlati eredmnye, az ok s okozat trvnye nem llana meg. Ezenkivl, nem lehetnnk Isten munkatrsai a sajt dvnk vghezvitelben, hacsak az akarat mozgsa s cselekvse a kegyelem seglyvel egymsnak meg nem felelne. Mert amidn a luthernusok azt mondjk, hogy az egyttmkds is Isten adomnya, mivel az akarat gy alakttatik, hogy megegyezzk Istennel s felhozzk vdelmkre az rst s goston vilgos szavait, aki a De Dono Perseverantiae cm knyve elejn azt mondja, hogy Isten oly kegyelmet d vinek, hogy azok hozz llhatatosan ragaszkodnak. Valamint a De Corre-ptione et Gratia cm mvben gy vlekedik, hogy neknk oly ke-gyelem adatik, amelynek seglyvel nemcsak tehetnk, de akarha-tunk is valamit, mgpedig eredmnnyel; s ismt: a hveket folytonosan s elvlaszthatatlanul Isten kegyelme brja cselekvsre: knyny nekik megfelelni, hogy a kar hatrozata fljebbval egyetlenegy doktor vlemnynl, mert, mint a kzmonds is mondja: tbb szem tbbet lt, mint egy szem. Hasonllag, midn azon alapvet igazsg ellenben, amelyet fellltottam, hogy az rdem nem egyb, mint a szabadakarat erejvel vghezvitt munka, goston egy msik mondst hoztk fel, hogy a szentek sszes rdeme tulajdonkppen a kegyelem: a megolds az, hogy goston nem tudta, hogy mit fognak a mi doktoraink ezen krdsrl hatrozni.
Cfolat.
Mivel az Isten lelke kijelenti, hogy az ember szvnek minden gondolatja gonosz az ifjsgtl fogva (I. Mzes 6,5, 8,21; Zsoltr 14,3; Rmai 3,10); hogy nincsen csak egy igaz is, nincs akinek rtelme volna, nincsen, ki keresn az Istent, hanem mindnyjan elhajlottak, egyetemben elromlottak, nincsen bennk az Istennek flelme. Telvk csalrdsggal, ha-raggal s a hibavalsg minden nemvel, az Isten dicssgtl elmaradtak, mivel azt lltja, hogy a testnek blcsessge ellensge Istennek. (Rmai 8, 7) s mg azt sem engedi meg nknk, hogy valami jt gondoljunk (II. Korintus 3,5): mi gostonnal azt tartjuk, hogy az ember, rosszul lvn szabad akaratval, mind magt, mind szabadsgt elvesztette (Libr. 3. Ad Bonifac). Ismt: az akarat legyzetvn a bn ltal, melybe esett, a termszetnek nincs szabadsga (De Perfect. Iustorum.). Ismt: nincs szabadsga az olyan akaratnak, mely a kvnsgoknak van alvetve, amelyek legyzik s megktzik (Homil. in Joann. 53.). Ismt Ambrosiusszal, hogy sem szvnk, sem gondo-lataink nincsenek hatalmunkban (De Fuga Saeculi). Hasonlkppen, mivel Isten kinyilatkoztatja, hogy szvnk megjtsa az munkja, hogy csinl a kszvbl hsszvet, hogy rja trvnyt a szvekbe s vsi azt a mii bels rszeinkbe. cselekszi, hogy parancsolatai szerint jrjunk, adja, mind hogy jt akarjunk, mind hogy azt vghezvigyk, szvnkbe adja nevnek flelmt, hogy attl soha el ne tvozzunk, vgl: amint kezdette el, gy vgzi is el bennnk a j dolgot, mind a Jzus Krisztusnak napjig (Zsoltrok12; Ez. 36,26; Jermis ; FiI. 2,13; Jer. 32,39 ; Ezkiel ; Filippi 1,6j ja gostonnal, megllaptjuk, hogy az Isten gyermekei az lelke ltal kpesek arra, hogy azt cselekszik, amit cselekednik kell. (De Corrept. et Gratia c. 2.) Ismt: ltala vonatnak, hogy a nem akarkbl akark legyenek (Libr. 1. Ad Bonifac. 19.); ismt: az ember eleste utn Isten kegyelmnek kszn-et nemcsak az, hogy az ember kzeledik Istenhez, hanem az is, hogy tle tbb el nem tvozik. (De Dono Pers. c. 7.) Ismt: Nem tudjuk, hogy akaratunkban valami jt tallhatnnk, amely a mink vol-a. (Libr. 2. De Peccat. Meritis et Remiss. c. 18.) Ismt: Mivel az els bn nagysgnl fogva elvesztettk a szabad karatot, hogy higgynk Istenben,ljnk kegyes letet: ennlfogva nem az akar (ti. akaratunk), nem az fut; nem mivel neknk nem kellene akarnunk s futnunk, hanem mivel mindkett Isten munkja. (Epist. 107. Ad Vital.) Ismt Cyprianusszal: semmivel se dicsekedjnk, mert semmi sem a mink. (goston gyakran idzi ezt.)
III. HITCIKK.
A bnbnatrl.
Nem kevsb bizonyos, hogy felntteknek s akik eszket hasznltk, hallos bn elkvetse utn szksges a bnbnat, ami szvtredelemben s a pap eltt hallhatlag vgzend szent gynsban, valamint elgttelben ll.
Megjegyzend, hogy a luthernusok nem szlnak tanszerleg a bnbnatrl, amikor azt mondjk, hogy az nem egyb, mint Istenhez forduls, amely a bn meggyllsbl s megutlsbl s az igazsg szeretetbl szrmazik. Ismt: hogy az ember tagadja meg a sajt akaratt, hogy Isten kormnyozhassa azt. Ismt: az embernek meg kell alznia magt, amikor rzi Isten haragjt s a hall borzalmait. Mert a hallos bnkrt elgsges a szvtredelem, abban az rtelemben, hogy minden egyes bn egy-egy jabb szvtredelemmel engesztelend ki. Ami pedig a gynst illeti, megjegyzend, hogy annak lnyege isteni trvnyen, kls alakja pedig pozitv trvnyen alapul; ebben nemcsak a luthernusok tvednek, hanem azok a knonjogtudsok is, akik azt tartjk, hogy a gyns tisztn pozitv trvnyen alapul. Hogy a lnyege isteni trvnyen nyugszik, azt abb lehet bebizonytani, hogy Jakab azt mondja: "valljtok meg egymsnak bneiteket". Ez a nyers lnyeg, melyet ha kvlrl alakba nem ntttek volna, az kvetkeznk belle, hogy a papok meg a vilgiaknak gynjanak, mivel agymsnak" sz klcsnssget fejez ki, vagy, hogy a vilgiak nem gynhatnnak meg, mert nem hallhatjk msok gynsait, de a kls alakot hozzadta Ince ppa, mgpedig olykppen, hogy a gyns mindig az illet sajt papja eltt trtnjk. Ezt a hivatalos rtelmezst minden iskola elfogadta. Hogy pedig Istennek eleget kell tenni, azt a kvetkezkppen bizonythatjuk: mert klnben nem beszlhetnnk flsleges jcselekedetekrl s hamis volna, amit az iskola mond a vtkek bocsnatrl s a bntets el nem engedsrl. s akkor a luthernusoknak igazuk volna, ti. hogy mi semmit sem cselekedhetnk, amit nem Istennek kellene tulajdontanunk, tovbb, hogy Isten minket ingyen, a Krisztus elgttelrt igazt meg. Mi azonban ezeket sohasem ismerhetjk el, mert amint albb ltni fogjuk, az elfogadsuk igen fontos kvetkezmnnyel jrna, amennyiben kimutatn, hogy nincs tisztttz.
Cfolat.
Isten lelke mindentt megkvnja a bnbnatot, a trvnyben, a prftkban, az evangliumban; s egyszersmind meg is hatrozza, hogy mit rt ezen sz alatt: megparancsolja, hogy jtsuk meg szvnket, metljk krl magunkat az rnak, mosakodjunk meg, sznjnk meg a rossznak szeretstl, oldjuk meg a hibavalsgnak krnk hurkoldott ktelt, hasogassuk meg szvnket s ne ruhnkat, vetkezzk le az -embert, tagadjuk meg sajt vgyainkat s juljunk meg az Isten kpre; azonkvl felsorolja a bnbnat gymlcseit, a szeretet cselekedeteit, s a szent s kegyes let foglalatossgait. (Ez. 18,31 ; Jer. 4,4; zs. 1,16, 58,6; Jel 2,13; Rm. 6,6; Kol. 3,10.14; Ef. 4,22 stb.) A pap eltt vgzend flbegynsrl sehol semmi emlts. Az elgttelrl mg annl is kevesebb. St bizonyos, hogy III. Ince eltt a keresztyn hvkre egyltaln nem knyszertettk a gynst, mert az decretumt a laterni zsinaton alkottk. (Can. omnis utriusque sexus.) Teht krlbell 1200 esztendeig a keresztyn egyhz eltt ismeretlen volt az a tants, hogy a bnbnathoz a flbegyns is szksges. s vilgosan beszl Chrysostomus: nem mondom, hogy bneidet szolgatrsadnak valld meg, hanem Istennek. (Homil. 2. in Psal. 50. Serm. De Poenit. et Confess. Homil. 5. Contra Anomoeos. Homil. 4. De Lazaro.) Ismt: nem szksg tank jelenltben gynni; a bnk felsorolsa gondolatban trtnjk; az tlkezs tan nlkl legyen; egyedl Isten lsson tged vallomst tenni. Ismt: Nem hvlak tged emberek szne el; sebeidet a legjobb orvosnak, Istennek mutasd meg, hogy gygytsa meg azokat. n nem tagadom, hogy a flbegyns szoksa nagyon rgi, csak azt mondom, hogy amint Sozomenus is utal r egyhztrtnetben (Trip. Histor. Libr. 9.), rgente szabad volt az, st azt is tanstja, hogy a konstantinpolyi zsinat el is trlte, mivel egy nt rajta rtek, hogy a gyns rgye alatt viszonya volt a diakonussal. Hogy pedig csak kevesen gyntak, az kitnik abbl, hogy elbeszlse szerint minden pspksgben csak egy presbytert bztak meg annak elvgzsvel. Ebbl knnyen kvetkeztethetni, hogy ezen szoks a nyilvnos bnbnat nneplyes szertartsbl szrmazott. mde a nyilvnos bnbnat nem Istent tartja szem eltt a lelkiismeret tlszkben, hanem az egyhz tlett tekinti, hogy ti. a bns valami jel ltal kimutassa mg az emberek eltt, hogy Istennel szemben min llekkel viseltetik. Ami az elgttelt illeti, az rs ezt a nagy tisztessget llandan Krisztusnak tulajdontja; a mi bneink kiengesztelje, a mi bkessgnknek bntetse rajta vagyon, a bnk bocsnata egyedl az neve ltal nyerhet meg. (I. Jn. 2,2; zs. 53,6, Ap.Cs. 10,43; Rm. 4,6). Ami minket illet, az elgttel ingyen val s cselekedetek nlkl trtnik, amint Pl kijelenti, az a mi boldogsgunk, hogy nem tulajdonttatnak mineknk a mi bneink. Azokat az elgtteleket azonban, melyeket az egyhz a bnsktl, mint bnbnatuk bizonykt, kr, nem gncsoljuk.
IV. HITCIKK.
A cselekedetek ltali megigazulsrl.
Tovbb, a bns nem egyedl hit ltal igazul meg, hanem jcselekedetek ltal is, st ezek oly szksgesek, hogy nlklk egy felntt sem nyerhet rk letet.
Bizonyts: elszr blcseleti indokbl. A megigazultsg egy minsgi llapot, azrt egy ember sem lehet megigazult nmaga nlkl, hanem cselekedeteinek milyensge ltal. Tovbb: a rsznek ugyanazon viszonya van a rszhez, mint az egsznek az egszhez. A megigazuls azonban nem egyb, mint a trvnynek val tkletes engedelmessg, teht a rszleges engedelmessg annyi, mint rszleges megigazuls. Amikor pedig a luthernusok a hit ltal val megigazulsrl azt mondjk, hogy mi megigazulunk tisztn azrt, mert Isten elfogad bennnket megigazultaknak a Krisztusban, ahogy Pl tantja az efzusiakat: ez teljesen ellene van minden blcseleti okoskodsnak. Ismt: amidn azt lltjk, hogy az egsznek s a rsznek egymshoz val viszonyrl fellltott szably ebben a krdsben nem rvnyes, mert Isten msokat nem jutalmaz meg, csak kik teljesen betltik az trvnyt s tkozottaknak nyilvntja azokat, akik annak csak egy rszt is megsrtettk: n azt mondom, hogy az olyannal, aki az alapelvet tagadja, nem kell vitatkozni. Ismt: van mg egy ms rvnk is, mely neknk ad igazat: az ellenttek trvnye: ti., ha mi a rossz cselekedetek ltal elkrhozunk, akkor a j cselekedetek ltal megigazulunk. Amidn erre a luthernusok azt vlaszoljk, hogy egyetlen rossz cselekedet elgsges az elkrhozsra, az dvssghez pedig tkletes megigazuls szksges, azt felelem, hogy elg, ha mi, cselekedeteink ltal, csak rszben igazulunk is meg, amint fentebb lltottam. Mert amidn Pl azt mondja: a bnnek zsoldja a hall, az Isten adomnya pedig az rk let, ezt neknk a msodik felben ki kell egsztennk ezzel: a cselekedetek ltal szerzett rdemek folytn. Egy msik bizonyts, hogy a jutalom s rdem klcsns fogalmak: mivel Isten a j cselekedetekrt jutalmat gr, ennlfogva a cselekedetek rk letet rdemelnek. Kvetkezskppen az embert megigaztjk. Mikor pedig a luthernusok ezt az rvet megmosolyogjk, mivel szerintk Isten azrt jutalmazza meg a cselekedeteket, mert azokat akkor fogadja el, mikor mr elzetesen az embert ingyen megigaztotta, gy teht a jutalom az ingyen val elfogadstl fgg, s al van rendelve a hit ltal val megigazulsnak, mint oknak: azt felelem, hogy az n bizonytsi mdom mindig hasznlatos volt. s ppen azrt, a hosszu megszoks folytn igaz: ha Isten a cselekedeteket megjutalmazza, akkor a cselekedetek igaztanak meg.
Cfolat.
Pl ezt mondja: ha azok az rksk, kik a trvnybl vagynak, hibavalv lett a hit s az gret eltrltetett; azrt a hitbl vagyon az rksg, hogy kegyelembl val legyen s hogy ers legyen az gret az egsz magnak (Rm. 4,4.16). Elzetesen pedig azt mondja: megjelent az Isten igazsga trvny nlkl, a Krisztusban val hit ltal mindenekhez s mindeneken, akik hisznek (Rm. 3,21). Ismt: az Isten dicssgtl, mindenek elmaradtak, megigazulnak pedig ingyen az kegyelmbl (Rm. 3,22.23) Most kssk ssze ezt azzal, amit utbb r: ha kegyelembl vagyon, akkor nem cselekedetekbl, ha cselekedetekbl, akkor nem kegyelembl (Rm. 11,6). Az indok, amint egy ms helyen tantja, az, hogy annak, aki munkldik, a jutalom nem tulajdonttatik ingyen, hanem adssgbl (Rm. 44). Ugyanezt a gondolatot ismtli meg az efzusiakhoz rt levlben is: "kegyelembl tartattatok meg, nem pedig cselekedetekbl, hogy senki ne krkedjk" (Ef. 2,8). Hogy mit rt ezen szavak alatt, azt megmondja a rmabelieknek, mikor gy szl: mint Dvid is boldognak mondja azt az embert, kinek Isten tulajdontja az igazsgot cselekedetek nlkl. Boldogok, gymond, akiknek megbocsttattak az hamissgaik (Rm. 4,6.7). Hasonlkppen a korinthusiakhoz: az Isten a Krisztusban vala, megbkltetvn magval e vilgot, nem tulajdontvn nkik az bneiket (II. Kor. 5,19), azt, aki bnt nem tud vala, tev, mirettnk bnn, hogy mi legynk Isten igazsga benne (II. Kor. 5,21). Ltjuk, hogy tantja, hogy Isten megigaztja az embereket, megbocstvn nekik bneiket. Ezrt nevezi Zakaris is ezt az idvessg esmretnek (Luk. 1,77). Az, hogy mindezeket a helyeket kznsgesen csak a szertartsi trvnyre rtik, igen gyerekes eljrs, mert Pl mindentt lesen szembelltja az ember sajt igazsgt a hit ltal szerzett igazsggal, pl. rmabeliekhez rt levelben gy szl: "az tulajdon igazsgukat igyekezvn lltani, az Isten igazsgnak nem adtk magukat alja" (Rm. 10,3). s hozzteszi az indokot is, mert a trvny azt mondja: aki azokat btlti, l azok ltal (Rm. 10,5). A galatkhoz rt levlben is ezt a bizonytst hasznlja: "az igaz ember hitbl l, a trvny pedig nincsen hitbl, hanem: amely ember azokat btlti, l azok ltal" (Gal. 3,11.12). A Krisztus pedig megvltott minket a trvnynek tktl, mikor mirettnk tokk lett (Gal. 3,13), hogy az brahmnak tett gret beteljesedjk bennnk hit ltal. A filippibeliekhez gy r: nincsen nkem igazsgom, mely a trvnybl volna, hanem mely a Krisztusban val hit ltal vagyon (Fil. 3,9). Azrt gostonnal azt lltjuk, hogy az dvssg grete nem rdemeinkrt bizonyos, hanem mert Isten irgalmas (Aug. In Psalm. 88. Tract. 1). Hasonlkppen, Bernttal tartjuk, hogy az r kegyelmessge a mi sszes rdemnk (Bern. Serm. 6 super Cantica.), vagy, hogy vilgosabban beszljnk, Nagy Bazillal (Serm. De Humil.) azzal vgezzk, hogy az az igazi s tkletes Istenben val dicsekeds, amikor elismerjk, hogy a sajt igazsgunk semmi s egyedl csak a Krisztusban val hit ltal igazulunk meg, ahogy Pl is dicsekedik, megvetvn a sajt igazsgt, hogy gy megsznjk minden dlyfssg s fnnhjzs, s semmi se maradjon az embernek, amivel dicsekedjk.
V. HITCIKK.
A kenyr Krisztus testv val tlnyeglsrl.
Minden keresztyn kteles hinni, hogy az rvacsora megszentelsekor a kenyr s a bor Krisztus igazi testv s vrv vltozik t, a kenyrnek s bornak csak klseje maradvn meg, azokban valsggal a Krisztus igazi teste, amely a Szztl szletett s a kereszten kiszenvedett, foglaltatik.
Bizonyts:
Mert ez a nylt hatrozata egy Hildebrandtl, msknt VII. Gergelytl tartott egyetemes zsinatnak. Amikor pedig a luthernusok kinevetik Gergely cselekedett, felhozvn egy bizonyos Breno nev bbornokot, aki neki kortrsa volt, s aki azt mondja, hogy Gergely 3 napos bjtt parancsolt s nneplyes krmenetet rendelt el, hogy valami jelt kapjon az gbl ama dolog igazsga fell, s mgis, mikor semmi kijelenfsben nem rszeslt, azt, amirl maga is bizonytalan volt, hitcikk tette, - azt felelem, hogy az a bbornok irigykedett a ppra s ppen azrt rossz szndkbl rt olyanokat. Ezenkvl Ambrosius is ezt tantja a De Sacramentis cm knyvben. Mert amidn a luthernusok ezt a knyvet nagyon is balgatagnak tartjk, amely mltatlan Ambrosiushoz, s Erasmus is ezt bizonytja sok oknl fogva: n azt felelem, hogy elg az, hogy Ambrosius nevt oly sokig magn hordozta, tovbb, hogy a Magister Sententiarum is, akinek tansgtteleit pedig kzhiteleknek kell tartani, azt hitelesnek bizonytja. Amikor pedig a luthernusok a sajt javukra az rst is felhozzk, nagyon knny a megolds Mzes vesszejnek a pldjra, amelyet vessznek neveztek akkor is, mikor kgyv vltozott. Nehezebb az atykbl vett idzeteiket megcfolni, ha csak meg nem gondoljuk, hogy az atyk mg a zsinat hatrozata eltt rtk vlemnyket, most mr azonban nem szabad gy rni. De azrt mgis rtstek meg, hogy azon esetben, ha megtrtnnk, hogy a szentsget frgek, vagy molyok rgnk meg, vagy valami ms mdon rontatnk meg, annak, csodlatoskppen kenyr mivolta llttatik vissza.
Cfolat.
A szentsg termszete az, hogy lthat jellel lthatatlan igazsgot brzol szmunkra. Mrpedig, ha a jegy csalka, mit gondoljunk magrl a jelzett dologrl? A jelzett dolognak a jellel val ezen sszefggst hirdette Pl is ezen szavaiban: egy kenyr s egy test vagyunk sokan: mert mindnyjan egy kenyrbl esznk (I. Kor. 1017). Teht, hogy az rvacsorbl is megtanuljuk, hogy a Krisztus teste a mi lelknk eledele, azrt szksges odatenni a kenyeret, mint ama valsg kpmst, amint Pl is mondja: a kenyr, amelyet megszegnk, a Krisztus testvel val kzssgnk (I. Kor. 10,16). De hogyha ami ott megjelenik, az csak a kenyrnek puszta alakja s nem a lnyege, akkor elveszett a szentsgnek ereje s hatkonysga. Ily rtelemben vannak az sszes szentatyk. Irenaeus (Libr. 4. Advers. Valent.): a fldi kenyr, mihelyt Istentl jelentst kap, tbb mr nem kznsges kenyr, hanem kt dologbl: fldibl s mennyeibl ll rvacsora. s a niceai zsinat egyik szablya gy hangzik: ne csngjnk alzatosan az elnk tett kenyren s pohron, hanem a hit ltal fellelkestett rtelemmel ama szent asztalnl az Isten brnyra gondoljunk. Cyprianus (In Epist. Ad Magnum): Amikor az r sajt testt kenyrnek mondja, amely sok mag egyestsbl van sszetve, azt hirdeti, hogy a mi npnk is, amelynek bneit hordozta, sszetett. s amikor vrt bornak nevezi, amely szlfrtkbl s szlszemekbl van kisajtolva, azt jelzi ismt, hogy a mi nyjunk egy egyestett sokasg egybekeversbl van sszeszerkesztve. gy Fulgentius is kenyr s kehely skramentumot emlt. (Fulg. Ad Monymum.) Vgl, amint goston mondja: ha a skramentumoknak semmi hasonlatossguk sem volna azokkal a dolgokkal, amiket brzolnak, bizonyra nem volnnak skramentumok. (Epist. 23. Ad Bonifac.) Ezrt az atyk kzl nmelyek a kenyeret a Krisztus testben megszenteltnek neveztk. Hogy pedig milyen termszet az r testnek kiszolgltatsa, azt megtanulhatjuk gostontl, aki kvetkezleg szl (Epist. Ad Dard. 57.): Ne ktelkedjnk, hogy az ember-Krisztus ott van most, ahonnt lszen eljvend, ugyanabban a lthat alakban s lnyegben, amelyben lttatott oda felmenni; amely alaknak s lnyegnek ktsgkvl halhatatlansgot adott, de termszettl nem fosztotta meg. Mert vakodnunk kell, nehogy az ember istensgt gy lltsuk, hogy a test valdisgt megszntessk. Az rtelem itt ez: ne higgyk, hogy neknk puszta jelkp ajnltatik fel, hanem, hogyha gy akarjuk Krisztust befogadni, ahogy neknk tnyleg adatik, akkor fel kell emelnnk szvnket.
|