KLVIN JNOS: A PRIZSI SZENT HITTUDOMNYI KAR HITCIKKEI, MELYEKET HITNK MANAPSG VITATOTT
TRGYAIRL HATROZOTT, CFOLATTAL
1544.
FORDTOTTA: PONGRCZ JZSEF
PPA, NYOMATOTT A FISK. NYOMDA BETIVEL 1908.
A PRIZSI HITTUDSOK DKNJA S KARA MINDEN KRISZTUSBAN HVNEK DVT KVN.
Mivel azt ltjuk, hogy manapsg a prdiktorok, a dogmkat vitatvn, veszekednek; a hvk nagy tmege, pedig abban az llapotban van, amelyrl Pl az efzusiakhoz rt levelben szl. Mint gyermekek haboznak s a tudomnynak akrmi szele ltal ide s tova, hajtatnak, s mivel neknk az a ktelessgnk, hogy amennyiben tlnk fgg, az eltr vlemnyek hullmait lecsendestsk. felsge, a legkeresztynibb Kirly, legszentebb szndktl is nagymrtkben buzdtva, helyesnek tartottuk rviden a kvetkez sorrendben fljegyezni mindazt, amit a korunkban ltalnosan vitatott hitttelek fell a keresztyn doktoroknak s prdiktoroknak tantaniok, a Krisztus tbbi hveinek pedig, az egyetemes egyhzzal egytt hinnik kell.
Mivel ez hivatalos meghatrozs, megjegyzend, hogy bizonyts nincs csatolva, mert ez kisebbten a prizsi iskola srgi kivltsgait. De nmely szerfltt gondos ember kedvrt, akik ma semmit sem hisznek el, hacsak az nincsen alaposan megindokolva, n, habr ez teljesen flsleges, fogok valamit itt szlani rvidesen a fntebbrt s az albb rand vgzsek megerstse, vagy ptlsa vgett.
Elszr, magnak a helynek igen nagy tekintllyel kell brnia az egyhzban. s a mi tantink, mbr hinyoznak a Szentrsbl vett bizonytkaik, ezt a hinyt mgis kiptoljk egy msik tekintllyel, amellyel mg rendelkeznek: ti. az Egyhzval, amely egyenrang a Szentrsval, st a doktorok szerint bizonyossg tekintetben mg fell is mlja azt. Hogy pedig a mi tantink egybegylekezve csakugyan az Egyhzat alkotjk, az abbl is bebizonythat, hogy gy sszegylekezve, No brkjhoz hasonlk. Mert van ott mindenfle llatok sokasga. Azutn, amint Pythagoras iskoljban egy ember tekintlye oly annyira nagy volt, hogy a bizonytshoz elg volt az "ipse dixit"-je, mennyivel inkbb elgsgesnek kell lennie, amit a mi tantink egytt s egyhanglag mondottak? Klnsen, midn mg
a hatrozat meghozatala eltt egy csendes mist is nekeltek a Szentllekrl. s mivel nmelyek, frstkk utn, megvilgosodottak voltak, nmelyek pedig, az hes gyomorban uralkod epe miatt voltak nagyon buzglkodk.
Cfolat.
Amidn az apostol tiltja, hogy a gyermekekhez legynk hasonlk (Efzusi. 4,14) akik haboznak s a tudomnynak akrmi szele ltal, ide s tova hajtatnak, megmondja az eszkzt is, ami ltal ezt elkerlhetjk: ti. forrjunk egybe mindnyjan a hit egysgben, amelyet gy hatro-zott meg, mint Isten Finak a megismerst. Tovbb egy ms helyen azt is kijelenti, hogy az, az Isten igje ltal vagyon. (Rmai. 10, 17). Amely oknl fogva egy msik helyen (Efzusi 2, 20) meg azt is tantja, hogy a hvknek a prftk s apostolok fundamentumn kell felpt-tetnik. Es a kolossbelieket buzdtja, hogy maradjanak meg a hitben, melyben ersen megfundltattak, s el ne tvozzanak az evanglium remnysgtl, amelyet hallottak (Kolossi. 1,23). Ezrt mltn dicsri Lukcs (Apostolok Cselekedetei. 17,11) a Thessalonikabelieket, akik noha nagy sernysggel befogadk Pl tantst; mgis azt az rsbl megvizsglni kvntk. s sehogy msknt nem llhat meg, amit Pl egy msik helyen (I. Korintus. 2,5) mond, hogy ti. a mi hitnk nem emberi blcsessgben, hanem Isten erejben ll, csak gy, ha mi egyedl Istentl fggnk. Amint megratott ez is: engem hallgassatok, hogy ljen a ti lelketek (zsais. 55, 3) s ez az, amit parancsolt az r Jeremis ltal: a prfta, akinek az n igmet kijelentettem, beszlje az n igmet igazn (Jermis. 23, 28). Ugyancsak Pter ltal: aki szl, szlja, mint Istennek igjt (I. Pter 4,11). Ennl fogva, ha valami dolog vitss lesz, ill, hogy azt ne az emberek vlemenye szerint dntsk, vagy hatrozzuk el, hanem egyedl Isten tekintlye alapjn. Pl is ezt jelzi, amidn a Stn ellen nem fegyverez fel ms karddal, csak az Isten igjvel (Efzusi 6,17). Ezt mu-tatta neknk a sajt pldjval Krisztus is: mikor a Stn retmadott, s semmi mssal nem vdekezett, csak az rs bizonysgaival (Mt evangliuma. 4, 4skk). Msklnben nem volna igaz az a dicsret, amelyben Pl (az Igt) rszesti, midn hasz-nosnak vallja nemcsak a tantsra, az intsre, hanem a fenytkre is Most teht, amidn egymssal ellenttes vlemny (II. Timteus. 3,16). ek zrzavara van a vilgban, neknk ezt az egyedli orvossgot kell hasznlnunk. Azt mondom, az rshoz, vagy, amint zsais mondja (8,20), a trvnyhez s a bizonysgttelhez kell meneklnnk, mint szent horgonyhoz, hogy mint az apostol parancsolja, mindnyjan egyenl akarattal legynk, de a Jzus Krisztus szerint (Rmai levl. 15:). Igen jl mondja ugyanis goston: ahol homlyos dolog kpezi vita trgyt, amelyrl a Szentrsnaknincs biztos s vilgos bizonysga, az emberi elbizakodsnak korltoznia kell magt, mivel semmit sem nyer, ha akrmelyik rszhez hajlik is (Libr. 2. De Peccat. Meritis et Remissione in fine). Kvessk teht a manapsg vitatott krdsekben azt a szablyt, amelyet Theodoretus (Libr. 1. Histor. Eccl. Cap. 7.) bizonysga szerint Constantinus adott a niceai zsinat pspkeinek: keressk azok megoldst az Isten tiszta kijelentseibl, mert amint szent Hilarius mondja (az arinusok elleni zsinatokrl rt knyve kezdetn), nagy rendetlensg az, mikor a keresztyn tant emberi vlemny, vagy tekintly szerint llaptjk meg.
|