Mi az igazsg?
Dr. Szedmk Andrs
Szeretettel kszntnk mindenkit, aki megtisztel bennnket azzal, hogy vgigolvassa nhny oldalas rsunkat, melynek tmja a biolgiai evolci kptelensge. Tudjuk, sokakat meglep, hogy egyltaln ilyen jelleg cikk napvilgra kerl, pedig higgyk el, nem lgbl kapott, tudomnytalan filozfiai eszmefuttatsrl van sz, hanem egy olyan knyv alapjn kszlt rvid vzlatrl, mely a tgabb rtelemben vett makroevolcit, st az abiogenezist is vitatja. Tvesnek tartjuk azt az elkpzelst, hogy az let nmagtl keletkezett s fokozatos fejldst mutatnak az l szervezetek.
Clunk, hogy a tbb ezer ft szmll, biolgit – s egyb termszettudomnyt – oktat pedaggus megismerje az rem msik oldalt, vagyis azt, hogy az anyag nem nszervezd, s evolci nlkl is ltrejn, van s fennmarad az let. s ha megismerte, krhesse, hogy ez is, mint alternatva megjelenhessen a biolgia oktatsban, mint ez ms orszgokban, az EU-n bell is gyakorlat.
A cikk megszletsnek egyik oka pp annak a bemutatsa, milyen bmulatosan egybecsengenek a termszet trvnyei az isteni kinyilatkoztatssal.
Sajnlatos, hogy a mai tudomnyos vilg ott tart, hogy egy hromszz oldalt szmll terjedelmes alkotsban kellett minden oldalrl krljrva megcfolni az evolci lltsait. Ezzel kapcsolatban 2011-ben az Agap Kiadnl megjelent Mi az igazsg? – Az evolci mint biolgiai kptelensg cm alkotsunk, mely alapjt kpzi jelen rsunknak.
Knyvnket az albbi tmk kr csoportostottuk:
Legelszr bemutattuk az evolcit ltalban, sszefggst az ateizmussal s a materializmussal, az ellenttt a vallsossggal, majd a hit s a tudomny kapcsolatt. Rmutattunk, hogy az evolci s a keresztnysg nem sszehangolhat. Az Egyhz az utbbi idben kezdett csak komolyabban foglakozni az evolcival, s a tudomny terletnek nevezi, holott nem csak az.
Ezt kveten a tmnk szempontjbl lnyeges biolgiai krdseket tisztztuk, mikzben emltst tettnk az Egyhz szereprl s az Istenbe vetett hit alapfogalmairl is. Azutn az evolci-elmlet trtnetrl beszltnk. Ezek elrevettse utn rtrtnk az evolci konkrt biolgiai, kmiai s fizikai aspektusaira s lltsaira, majd azok cfolatra.
Az emberrel s „fejldsvel” kapcsolatos kitallt evolcis elkpzelsek annyira lnyegesek, hogy ennek egy kln fejezetet szenteltnk. Majd egy csokorba gyjtttk, mintegy felsorolsszeren az llat s az ember kzti klnbsgeket, vgezetl a teremts igazsgrl adtunk szmot. A termszettudomnyos szempontok figyelembe vtelvel lttatjuk az evolci elkpzelt mkdst s azt, hogy az evolcielmlet mennyire ellenttben ll a tudomnyos igazsggal s a Szentrs isteni kinyilatkoztatsval is; mennyire gtolja az igazsg megismerst, s segti a mai vallsos kznyt.
Nem csupn elmleti oldalrl mutatjuk be az evolcielmlet vlsgt, hanem a maga teljes valjban, tbb oldalrl cfoljuk meg lltsait.
(mindezekrl rszletesen a kiadvnyban olvashat az rdekld. Megtekinthet a kiad honlapjn: www.agape.hu [1] )
Tisztban vagyunk vele, hogy az ltalnos iskoltl kezdve a kzpfok oktatson t az egyetemekig mindenhol egyeduralkod az evolcielmlet. pp ebbl fakad, hogy fontosnak tartjuk leszgezni, miszerint az evolci egy olyan elmlet, amely elssorban nem nll tudomny, hanem a biolgia nmagban helyes megllaptsaibl levont tves kvetkeztetsek filozfija.
Sz sincs arrl, hogy a biolgia, a fizika, a kmia, a fldrajz stb. tnymegllaptsait vitatnnk. pp ellenkezleg: a legmesszebbmenkig egyetrtnk vele. A kvetkeztetseink azonban msok: nem felttelezsen alapulnak, hanem a logika s a tnybl tnyre kvetkeztetets szablyainak betartsval kialaktott llsfoglalst tettnk kzz.
Elszr is le kell szgezni: az evolci egy kitallt fogalom, mely teljes egszben az istentagads talajn alakult ki – mr csriban - az korban, majd ksbb felersdtt a XIX. szzad elejtl.
Az evolci eredeti vltozatban, mivel a materializmus talajn ll, csak az anyag ltezst fogadja el. Minden llnyt, belertve az embert is, klnbz anyagok keverknek tekinti. Az ember nem tbb mint egyfajta mutns llat s ltezsnek egyetlen clja a kzdelem.
Az evolci legvadabb lltsai kz tartozik, hogy tagadja az letet is, mint olyant. Csak anyag van semmi ms: „Az let az anyag specilis tulajdonsga, vagyis let nincs, csak l rendszer van” – mondja egy ma is forgalomban lv gimnazistknak szl tanknyv. (Gl B.: Biolgia – 11) Feltehet egy krds: mirt kell egy alapveten materialista s ateista vilgnzetet ktelez tananyagknt oktatni egy rettsgi s felvteli tantrgy keretben? A vlasz egyrtelm: az uralkod szemllet – sajnos – megkveteli a vallstalansgot tudomnyos krdsekben.
Nem szabad elfelejtennk, hogy kt lehetsg van. Az egyik: a vilg rendkvl lass s fokozatos fejlds tjn alakult ki, az lettelenbl az l, a fejletlenbl a fejlett jtt ltre; a msik: mindent Isten teremtett. Nincs harmadik vlaszt. Nem ktsges, hogy a vilg keletkezsre vonatkoz akrmilyen feltevst termszettudomnyos mdszerekkel nem lehet igazolni. Nincs lehetsgnk visszatekinteni a mltba s megfigyelni, hogy mi trtnt s hogyan trtnt az id kezdetekor. Erre szolgl a teolgia, s ezrt adta neknk a vilg teremtsvel kapcsolatos kinyilatkoztatst Isten. Pontosan az volt a clja, hogy ezekrl – az emberisg eszkzeivel semmikppen sem megismerhet – trtnelmi esemnyekrl (teremts, let keletkezse, megvlts szksgessge stb.) informljon bennnket.
Ezzel szemben a hatskrt folytonosan tlp evolcielmlet mst sem tesz, mint abszurdabbnl abszurdabb elmleteket gyrt a vilg s az let kialakulsval kapcsolatban. Egyetlen egy dolog kzs ezekben: Istenrl s a teremtsrl hallani sem akarnak. rdekes, hogy azok a szaktekintlyek, akik mindezzel tisztban vannak, ragaszkodnak ahhoz, hogy termszettudsknt a teolgia ltal mr feltrt terleten kutakodjanak, s kizrlagossgot kveteljenek maguknak.
Isten kpe a felvilgosods ta fokozatosan httrbe szorul az mg, amit a tudomny mr feltrt – tantjk a materialistk, s szerintk ennek egyik tipikus bizonytka, hogy nmelyek megprbljk sszehangolni Istent s az evolcit. Ne sorakozzunk be a megalkuvk mg! Fleg azrt ne, mert valjban minl fejlettebb egy adott tudomnyg, annl inkbb nehezebb flretenni Isten ltt. s annl nyilvnvalbb, hogy egy mindent tud, vgtelen Blcsessg ll a dolgok mgtt.
Brmerre is kutatunk a tudomny mlyebb rtegeiben, egyszer csak elnk trul az a hatalmas Intelligencia, Aki mindent sszerendezett. Felfedezhetjk, hogy a vilgegyetemet egyetlen kz tervezte meg, egy egysges elgondols s mkdsi elv alapjn.
Errl persze az evolcit lelkesen vdelmezk hallani sem akarnak, mert tnylegesen elhiszik azt, hogy az evolci tudomnyos tny. Holott nem az. jabban ezt maguk az evolciban jrtas, magasan kpzett szakemberek kzl is egyre tbben valljk. De azok a fizikusok, biolgusok, tanrok, akiknek nem kifejezetten az evolci a szakterletk, msra hagyatkozva kontroll nlkl fogadjk el az evolci kptelenebbnl kptelenebb lltsait. A tanknyvek, mikzben tveszik a tuds eredmnyeit, abszolt igazsgknt tntetik fel azt, amiben mg a kutat is bizonytalan. Ez abbl fakad, hogy akik egy tudomnyterleten kevsb jrtasak, abban a tves felttelezsben vannak, hogy a szakma specialistja teljes kr ismerettel rendelkezik, s az lltsaiban vakon meg lehet bzni.
A nprajz, a vallstrtnet s a trtnelem-tudomny igazolta: az ember eredetileg vallsos lny. Minden np si elkpzelse a vilgrl s az let keletkezsrl valamilyen szinten Istenhez, mint egy felsbbrend, ettl a vilgtl elklnl lnyhez kthet. Persze risi klnbsgek vannak az ilyen transzcendens ltezbe vetett hit konkrt megnyilvnulsai kztt. A lnyeg azonban kzs bennk: a hvk sokasga sajt vallsa tantst igazsgknt illetve valsgknt fogta s fogja ma is fel. Olyan krdsekre keresik a vlaszt, mint Isten megismerse, Isten termszete, a vilgmindensg s az let keletkezse, az let rtelme, az Isten s az ember kapcsolata, az erklcsi rtkrendszer s a hall utni lt.
A valls nem valamifle kpzelgs, nem hamis tudatllapot, s nem a butasg eredmnye, mint ahogy azt a neves ateistk megfogalmaztk. Kijelentettk azt is a XX. szzad kommunista rendszerei, hogy a vallsossg hamarosan megsznik, elhal. Ehelyett a szzad vgn pp ezekben az orszgokban indult virgzsnak a keresztnysg.
Az emberek lelkben l az Isten s a boldogsg irnti vgy, a hall utni let s az rk let remnye. Az Isten utni vgy az ember szvbe van rva, mert az ember teremtmny s az Istenrt teremtetett. Isten pedig szntelenl hvja maghoz, s az ember csak Istenben tallja meg az igazsgot s a boldogsgot, amelyet folytonosan keres.
Az ember kezdettl fogva prbeszdre hivatott Istennel, ugyanis csak azrt lteznk, mert Isten szeretetbl megteremtett s szeretetbl letben tart minket. Csak akkor lhetnk teljesen az igazsg szerint, ha nknt elismerjk ezt az isteni szeretetet, s rbzzuk magunkat a Teremtnkre. Termszetesen az ember nincs ktelezve, hogy Isten hv szavra vlaszoljon. Az ember ezt az Istennel val benssges s l kapcsolatot elfeledheti, tagadhatja, st kifejezetten vissza is utasthatja. Az ilyen magatartsok nagyon klnbz forrsokbl eredhetnek, amire most itt nincs lehetsgnk kitrni.
Fontos leszgeznnk, hogy mi a materializmus ellentmondst nem tr tantsa: a valls valamifle babonasg, ami elssorban a tudatlansg kvetkeztben, s a termszet ismeretlen jelensgeire adott vlaszul alakult ki. Ezzel szemben a tny az, hogy ez az llts mese: semmi, de tnyleg semmi nem tmasztja al. Mer kitalci, hogy az emberisg pl. a termszeti erktl val flelmben ruhzta volna fel isteni tulajdonsgokkal az idjrsi jelensgeket. pp fordtva trtnt: mivel az ember vallsos lny, a termszetfelettibe vetett alapvet hite, a bizonyossgig elmen istenhit volt az, mely a szmra megmagyarzhatatlan jelensgek mg Istent kpzelte el. Egyszeren: nem azrt tallta ki az ember, hogy van Isten, mert villmlik, hanem a villmls megmagyarzhatatlansga mg az ltala tudottan ltez Istent kpzelte.
Rtrve a biolgiai tmra: az evolcionistk kedvelt hzsa, hogy ma is megfigyelhetnk fajkpzdst s ezt azonostjk az elmletkkel. Az j fajok kialakulsa nem vitathat, gynevezett mikroevolcis (kicsiny vltozssal jr) tnyez. Az evolci tvedse abban rejlik, mikor a vltozsokat lnyeges minsgi vltozsknt kezelik, s soha meg nem figyelt, rendszertani, csald vagy rend feletti kategrik kialakulsrl beszlnek.
Arra ugyanis a mai napig egyetlen bizonytk nincs, hogy j trzs, rend, vagy csald jelenne meg akrmilyen vltozs eredmnyeknt, brmennyi id alatt. Ha vesszk azt, hogy a krnyezeti vltozs hatsra az alllgyakorisg (alll=gnvarici) egy populciban megvltozik, s j faj keletkezik, az az j faj nem lesz minsgileg fejlettebb, vagy lnyegesen eltr a kiindul populci egyedei szemszgbl. Pedig ez lenne az a makroevolci, ami a tulajdonkppeni evolcit jelenten. Ebbl fakadan nem llthatjuk, hogy a mikroevolcis vltozsok hossz idn t a makroevolci ltal megkvnt felttelek bekvetkezthez vezetnek, mgpedig azrt nem, mert erre semmi nem utal, kizrlag az evolucionistk vgylma.
Magnak az evolcis gondolkods trtnek az ttekintse is szerfelett rdekes kpet tr elnk. Jl lthat, hogy evolcis elkpzelsekhez hasonl tallgatsok elszr is nem a valls talajn alakultak ki. Az korban s a kzpkorban igen kevs volt az olyan tudomnnyal mlyrehatbban foglakoz ember, aki ne lett volna legalbb is minimlis szinten istenhv. Mivel a trsadalom szmra nyilvnval volt az Isten (istenek) lte, azt ktsgbe vonni alig akarta volna brki is, persze erre is volt plda.
Ha rviden ssze akarjuk foglalni Darwinig bezrlag az llnyek tanulmnyozsa szempontjbl kialakult legfontosabb gondolatok jellemzit, az albbi kvetkeztetseket tehetjk:
- Mind az korban, mind a kzpkorban, igen sok filozfus s termszettuds foglalkozott a biolgival; kzlk igen kis arnyban voltak azok, akik az anyag rkkvalsgt hirdettk s Istent kirekesztettk az let kialaktsbl.
- Mgis: az jkorban egyre jobban eltrbe kerltek az evolcis elkpzelsek, elssorban azokban a krkben, ahol az Isten elutastsa s az Egyhzak irnti gyllet vagy harag a kzppontban volt.
- Tudomnyos alapon a XVIII-XIX. szzadban – az kori elkpzelsekhez mrten – kevsb kptelen, de mg mindig sok lehetetlen tlettel lltak el az Isten nlkli vilg kpviseli az let s a vilg keletkezsvel sszefggsben; ezeket a gondolatokat ma mr az evolucionistk is megmosolyogjk.
- Az abiogenezist is magban foglal evolcis jelleg gondolat elssorban tovbbra is a materializmus talajn vetette meg a lbt; az Isten ltt el nem utastk gondolatban nem merlt fel az anyag rk volta, vagy az anyag s az llny nmagtl val fejldse.
- A mai modern evolcis szakirodalom, mg az jkori tudsok esetn is, minden olyan filozfus vagy biolgus elmletbe megprblja beleerltetni az evolcis gondolatok elzmnyeit, aki minimlisan is foglakozott tudomnyos alapon az let keletkezsvel s az llnyek vltozatossgval. Az llnyek vltozatossga, hasonlsga, klnbzsge, mint tnymegllapts mg nem azt jelenti, hogy az arrl r szerz evolucionista. s nem is lehetett az tnyleg senki, mert a modern rtelemben vett evolcis elmlet alapjait Charles Darwin s Alfred Russel Wallace [2] rakta le a XIX. szzad 50-es veiben. Eltte evolcis elmletrl egyltaln beszlni is tudomnytalan s trtnelmi tveds. Ide tartozik az evolucionistk risi megtvesztse, mikor a XVII. szzadot megelz kziratok modern nyelvre val tltetse sorn az evolci szt hasznljk. Az evolci kifejezst ugyanis biolgiai rtelemben a XVII. szzad eltt nem is ismertk!
- Az, hogy az llnyek a krnyezetkhz alkalmazkodnak s tulajdonsgaik ennek kvetkeztben megvltozhatnak (adaptv radici), valamint hogy a fajok klnfle hatsok kvetkeztben ms fajj alakulhatnak t a populci szintjn, a XIX. szzad kzepre senki nem vitatta. A termszetes kivlasztds elve is elfogadott lett, csak nem egyforma rtelemben hasznltk.
s itt lljunk meg egy pillanatra, nzznk egy konkrt esetet, mely az evolcielmlet tarthatatlansgt igazolja. In medias res, vgjunk bele: a termszetes kivlasztds ugyanis nem tmasztja al az evolcit, annak ellenre, hogy az evolci egyik alappillre lenne – a biolgusok szerint.
A termszetes szelekci modern evolcis fogalma szerint egy olyan folyamat, mely sorn a reprodukcira [3] kpes llnyek [4] nemzedkeinek vltakozsval az rkld [5] tulajdonsgok kzl az elnys jellegek gyakorisga n, az elnytelenek gyakorisga pedig cskken. A termszetes szelekci az llnyek megfigyelhet tulajdonsgaira fejti ki hatst, azaz az elnysebb tulajdonsggal rendelkez organizmusok nagyobb valsznsggel maradnak letben s szaporodnak, mint azon llnyek, melyek kevsb elnysekkel rendelkeznek. Az evolcis elmlet szerint, ha ezen elnys fenotpusnak genetikai [6] alapja van, akkor az adott jelleg kialaktsrt felels genotpus [7] gyakorisga [8] nni fog a kvetkez nemzedkben. Idvel az sszegzd szelekcis folyamatok adaptcihoz [9] vezethetnek, melyek vgs soron j fajok megjelenst eredmnyezhetik.
Az adaptci itt azt az alkalmazkodst jelenti, melynek sorn bizonyos tulajdonsgokat hordoz llnyek [4] nvelik a populcibeli [10] arnyukat ms, alternatv tulajdonsgokat mutat fajtrsaik krra.
A termszetes szelekci – a neutrlis elmletet leszmtva - a mai napig a modern evolcis biolgia legfontosabb pontja, gyakorlatilag ezen ll vagy bukik ez az egsz elkpzels.
A fentebb vzolt formban a modern evolcis szintzis fogalmazta meg a szelekcit Darwin elmlete s a genetika eredmnyeinek sszekombinlsval. A termszetes kivlasztds XIX. szzadi elkpzelsnek szletsekor mg nem llt rendelkezsre megalapozott elmlet, mely az rkldst [5] magyarzta volna. (Br Gregor Mendel [11] Darwin kortrsa volt, munkssgt nem vettk komolyan a XX. szzad elejig.)
A termszetes kivlasztds tnylegesen egy valsgos termszetes folyamat, mely minden termszetes krnyezetben megfigyelhet. Ezzel egytt nem azt eredmnyezi, amit Darwin s az evolci kutati szeretnnek, miszerint j, fejlettebb fajokat hoz ltre ltala a termszet. Ilyet soha senki nem figyelt meg, s semmilyen folyamat nem igazolja.
Egyrszt az egsz elmlet mr nmagban sntt egy hibs rvels alkalmazsa miatt. Jl figyeljk meg: a termszetes kivlasztds alapja az evolcibiolgusok szerint a krnyezethez val alkalmazkods, de ugyanakkor molekulris szinten a DNS szakasz mutcija is fontos. Ez utbbi azonban szerintk egy vletlen esemny mve, melyre semmilyen hatssal nincs s nem is lehet maga az l szervezet sztne vagy tudata.
Itt arrl a mutcirl beszlnk, amelynek sorn a DNS gnjeiben a nukleotid-bzis sorrend megvltozik. Ez bekvetkezhet bzisszm vltozssal s bziscservel is. A mutci eredmnyeknt a DNS alapjn szintetizld fehrje nem fog megfelelni annak az eredeti fehrjnek, amit a szervezet DNS szakasza kdolt, hibs termk keletkezik, ami az llny szmra htrny. Ezrt nagyon fontos, hogy a hibt a szervezet kijavtsa. Ha olyan DNS-ben van mutcis vltozs, amely inaktv, akkor a mutcinak nincs hatsa. Azonban ha mkd, mutldott gnrl van sz, a DNS-rl az mRNS-re trdott nukleotid sorrend, s ebbl addan a riboszmk felletn tfordtd, mRNS-ben trolt informci a szintetizld fehrje aminosav sorrendjre kros hatssal lesz. Mgpedig oly mdon, hogy mkdskptelen, hasznlhatatlan, vagy betegsgeket okoz vgtermk az eredmny, nem pedig egy j faj!
Az llatokkal s emberekkel foglalkoz orvostudomny is tisztban van azzal, hogy a gntechnolgia egyik fontos feladata, hogy minl tbb kros mutcis hatst ki tudjon kszblni.
Az evolci szerint egyrszt a mutci bekvetkeztt az elnys tulajdonsgok meglte vltja ki; ugyanakkor az rklhet, gnllomnyban fellelhet elnys tulajdonsg csak mutcival alakulhat ki. Ez szintn egy krkrs bizonyts, mely az okozatot a kvetkezmnnyel, a kvetkezmnyt az okozattal magyarzza.
Ezzel szemben a valsg az, hogy a termszetes kivlasztds csak a darwin-fle s az elmletn alapul tovbbfejlesztett vltozatban szerepel olyan folyamatknt, mely fejldst eredmnyez az egyes fajok populciiban. A termszetes kivlasztdst megfigyels alapjn a Darwin eltti sok-sok biolgus generci meghatrozta, de elszr Darwin volt az, aki fejldst elidz hatst tulajdontott neki.
A termszetes szelekci hatsa valjban abban jelenik meg, hogy meggtolja a fajok leromlst, azaz vltozatlan llapotban tartja a populcit. Egy passzv, szr folyamat, mely kiveti azokat a varinsokat, melyek nem alkalmazkodnak. risi klnbsg az evolcis fogalomhoz kpest! Bizonyos rtelemben vve nem pozitv, hanem negatv szerepe van: a nem letreval pldnyokat tnteti el. Az letkptelen, gyenge egyedek elpusztulnak, vagy elbb esnek ldozatul, mint a tbbiek. A termszetes kivlasztds teht egyltalban nem felel meg semmilyen evolcis elkpzelsnek: egy adott faj genetikai kdjait nem kpes javtani, jobb tenni vagy bvteni. Nem ll rendelkezsnkre olyan adat, mely szerint az llnyek a termszetes kivlasztds tjn fejldnnek egymsbl ki. Ha ez a jelensg valban gy mkdne, akkor azt most is lehetne dokumentlni, s a biolgusok ezrvel hoznk a pldkat a tanknyvek tmkelegben. Ezzel szemben csak egy elmleti megoldssal szmolhatunk, melynek a gyakorlati rtke nulla; nulla, mert ez a folyamat nem kpes egyik fajbl msikat krelni.
Radsul a mutci s a termszetes kivlasztds egymstl teljesen tvol ll – genetikai illetleg populcis – jelensg, mely sszefggsbe legfeljebb tttelesen hozhat, de mg ez a gyenge kapcsolat is vitathat.
Az alapvet tveds az evolcielmlet vdelmezi rszrl itt abbl eredt, hogy elfelejtik a XIX. szzadi tudomnyos krlmnyeket: amikor Darwin eredetileg azt vlelmezte, hogy meleg tengerekben kezddtt az let, akkor a biolgusok mg keveset tudtak a biokmirl s mg kevesebbet a mikrobiolgirl. A gnkutats egyltaln nem ltezett, a DNS-t nem ismertk, st a sejtalkotkrl sem volt halvny fogalmuk sem.
Darwin idejben a biolgiai sejtet gy kpzeltk el, mint egy rendezetlen rszecskkbl ll kplkeny valamit, amelynek a bels mkdse magyarzatot nem ignyel. Lehetett szlelni a sejtet a korabeli mikroszkpokkal, de semmi tbbet. A sejtalkotk ismeretlenek voltak: a mitokondriumnak, a sejtmagnak, a vakulumnak, az endoplazmatikus hlzatnak stb., mg a fogalma sem ltezett. Msrszt azt is hittk, hogy a sejtek kztt jelents klnbsg ltezik aszerint, hogy fejlettebb szervezetben vagy egysejtben van. Ma mr azonban tudjuk, hogy kezdetleges sejt nem ltezik. Mg a legkevesebb genetikai anyagot tartalmaz baktriumnak is kzel hatszzezer bzispr alkotja a kzel 500 gnjt.
A DNS szerkezete is maga a csoda. risi mennyisg genetikai informcit trol nagyon pici helyen. Az sszes adat, amely egy emberi lny rszletes lershoz szksges (pl.: 10.000 hallidegszl, ktmilli ltidegszl, 100 millird agysejt, stb.), olyan mennyisg DNS-ben fr el, melynek a tmege a milligramm nhny milliomod rsze. s ezerbilliszor kisebb, mint az ember ltal hasznlt gpek legkisebb alkatrsze. Valamennyi informci, ami a bolygnkon eddig ltezett sszes faj szervezetnek rszletes lershoz szksges, DNS-re vettve egy kockacukor mret, pedig sok milliszor trilli bzisprrl van sz.
Ebbl azt a kvetkeztetst lehet levonni, hogy egyetlen sejt - nem is beszlve egy szervezetrl, - annyira sszetett s bonyolult felpts hogy nmagtl kptelen kialakulni vletlenek sorn.
Szemlyes meggyzdsnk, hogy amennyiben a XIX. szzadi biolgusok s fizikusok ismertk volna a sejt szerkezett s felptst, a sejtalkotkat, a DNS-t, az RNS-t valamint a fehrjket, eszkbe sem jutott volna – Darwinnak sem – az evolcielmletet s olyan tudomnytalan kvetkeztetseket kitallni, amikrl fentebb emltst tettnk.
A DNS-ben rgztett genetikai informci egyrtelmen megmondja, hogy milyen faj sejtjrl beszlnk. A Darwin ltal megkvetelt apr vltozsok, melyek a fajok egymsbl kifejldst eredmnyezni lenne hivatott, a DNS genetikai kdjra lefordtva a fajok kztti fokozatos, hossz tmenetet figyelembe vve rtelmezhetetlen lenne.
Egy llny ugyanis vagy egy adott fajhoz tartozik vagy egy msikhoz. Nincs tmeneti forma. Egy elefnt klyke elefntbbi lesz s nem valami ms llny. A gazell gazella, az orrszarv pedig orrszarv. A kisnyuszi a szleire hasonlt: lehet, hogy hosszabb fl, ms sznrnyalat, rvidebb fark, ritkbb szr, de mindig nyl marad.
Darwin eredeti elkpzelse az volt, hogy korltlan szm varici ltezik az l szervezetek vltozatossgban egy adott faj populcijbl kiindulva. Genetikai ismereteinek hinya miatt fogalma sem lehetett arrl, hogy a termszetes kivlasztds gyakorlatilag igen ersen korltozott a DNS-ben trolt gnek miatt. Ezrt is jutott arra a kvetkeztetsre elmleti skon, hogy minden faj lass s apr vltozsok, valamint hossz id eredmnyeknt egy msik, fejlettebb fajj alakulhat t.
Mindemellett a termszetes kivlasztds egy msik oldalrl is megkzelthet. Ahogy mondtuk, ez a folyamat valban ltezik, s lehetv teszi az llnyek krnyezethez val alkalmazkodst. Ilyenek lehetnek pldul a hmrskleti hatsok, vagy a zskmnyllat egyedszmnak cskkense. Ez egy szksgszersg is, hiszen ha nem adta volna meg Isten az egyes fajoknak az alkalmazkodst, az lhely, a krnyezet, a zskmnyllat, a tpllkforrs stb. legkisebb megvltozsa is az adott populci azonnali kipusztulshoz vezetne. A termszetes kivlasztdsbl ered adaptci azonban nem jelenthet brmifle fejldst, hiszen kivlasztds csak ott lehetsges, ahol mr rendelkezsre llnak bizonyos vltozatok. Vagyis az egyes varinsok rkldsre a Mendel ltal felfedezett trvnyek rvnyesek. Csak olyan tulajdonsgok kerlhetnek eltrbe, amelyek mr megvoltak korbban is a fajban, csak valamilyen oknl fogva nem fejezdtek ki. Pldnknl maradva: ahol a zskmnyllat megfogyatkozik, vagy nehezen tallhat meg, ott az lesebb szem, gyorsabban fut, kiemelked szagls ragadoz nagyobb esllyel marad letben s szaporodik, mint a gyengbb kpessg. A termszetes kivlasztds elve nagyon jl mkdik azon a szinten, hogy azoknl a fajcsoportoknl, melyeknl az les szem rendkvl fontos, az olyan egyedek sokkal inkbb alkalmasak a tllsre, amelyek jobban ltnak. Vagy ha van egy gazellapopulci, mely folyamatos ldzsnek van kitve a ragadozk rszrl, nyilvn az egyre frgbb s gyesebb, nagyobbat ugr, izmosabb pldnyok maradnak letben. A gyengbbek pedig elpusztulnak.
Mindkt esetbl az a kvetkeztets vonhat le, hogy az lesebben lt, frgbb, agilisebb pldnyok lesznek azok, amelyek letben maradnak, s ezrt szaporodhatnak. gy nagy valsznsggel utdaik is rklhetik a j kpessgeiket. De ettl mg az adott csoport megmarad gazellnak.
A termszetes kivlasztds teht nem valami olyan mozgatrug, mely feljavtja vagy jobb teszi egy populci egyedeinek genetikai kdjait.
Az evolci gy lttatja a termszetes kivlasztdst, mintha valamifle felsbbrend, nll rtelemmel rendelkezne. Holott a termszetes kivlasztds nem egy kzzel foghat, fizikai ltez, mely elre kpes szemmel tartani az l szervezetben bekvetkezend vltozsokat. Semmit nem tud a jvre nzve jelezni. Honnan tudn elre egy fogalom, hogy majd sok apr lps utn, vezredek, vmillik mlva mi lesz elnys az egyed szmra? Ez teljes kptelensg! A termszetes szelekci s ms termszeti jelensg, vagy krnyezeti hats nem jstehetsg, nincs lelke s tudata, sem gondolatai. Mrpedig ezekkel rendelkeznie kellene, ha valami jobbat, letrevalbbat akarna alkotni, j fajokat, szerveket, funkcikat kialaktani. Ha valaki megszemlyesti, m tegye, de csak irodalmi vagy ms sznpadi alkotsban, s ne a biolgiban kveteljen magnak elkel helyet.
A termszetes kivlasztds alapjn az l szervezetek nem vltoznak, hanem a gyengbb kpessg egyedek elpusztulnak, illetve az elnysebb tulajdonsg egyedek tbbsgbe kerlnek. Azt mutatja, hogy a fennmarad llnyek alkalmasabbak az letre, mint amelyek elpusztultak. Radsul a termszetes szelekci semmit nem kzl azzal az evolcis felttelezssel kapcsolatban, hogy milyen mdon alakultak ki az ltala vlt jabb s jabb, fejlettebb formk.
Ha a vita kedvrt mgis, mindezek ellenre, elfogadnnk, hogy a termszetes kivlasztds hatssal van j vltozat megjelensre, bizonnyal azonnal eltntetn az jdonsgot. Tegyk fel, hogy vzben l llatnak (pldul egy halnak) pp lbai kezdennek nni. Amg a lb vglegesen ki nem fejldik s a hal ki nem megy a szrazfldre, teljesen hasznavehetetlen a szerv. A termszetes kivlasztds ezrt nem kedvezne annak az llnynek, amelyik lbbal vagy lbkezdemnnyel rendelkezik, mert a halnak ez htrnyos, hasznlhatatlan, flsleges, st kros. Ebbl addan ez az llny elpusztulna, s nem tudn tovbbadni a lbbal kapcsolatos gnjeit utdainak.
Ennek a krdsnek persze ott van a msik oldala is. Mgpedig az, hogy egyetlen kzzel foghat bizonytk sincs arra, hogy valaha egy konkrt faj esetben ltezett egy kezdetleges szerv vagy szervkezdemny, ami ksbb hasznos szervv fejldtt volna.
Hasonl rszletessggel lehet szmot adni az egyb vlt evolcis mechanizmusok (gntranszfer, gnramls, rekombinci, mutci stb.) tarthatatlansgrl. A mr fentebb emltett knyvnkben errl rszletesen lehet olvasni.
Itt mg egy fontos dologra hvnnk fel a figyelmet.
Azt kell hatrozottan leszgezni, hogy az evolci eredeti, vszzados fbb gondolatai egyrtelmv teszik, hogy a teremts s az evolci nem egyeztethet ssze, mert a darwinizmus Istentl alapjaiban hatroldik el a kvetkezkkel: az llnyek fejldse a vletlen mve lettelen anyagbl. Az let komplex biokmiai [12] folyamatai egyszerbb kmiai reakcikbl [13] szrmaznak; az ember az llatvilgbl fejldtt ki a vletlen folyamatok kvetkeztben. A vilgegyetemben az anyag rk, Isten nincs; a mostani univerzum legalbb 13 millird ves, de 20 millird sem elkpzelhetetlen. A „hivatalos” elmlet azt lltja, hogy az let [14] megjelense ugyan szksgszer elzmnye az evolcinak, azonban mkdsnek megrtshez nem felttlenl kell tudni, hogyan trtnt. Mindezt azrt lltjk, hogy Istent semmikpp se kelljen belekeverni a gondolatrendszerkbe.
A keresztnyek szmra igen fontosnak kellene lennie, hogy az evolci tantl lesen elhatroldjanak, mert az evolci terjeszti tlnyomrszt bibliaellenes lgkrt teremtenek, Isten ltt tagadjk s az isteni igazsgokat mellzik. Az evolci alapgondolata az, hogy mindennek a ltrejttt az evilg trvnyeivel magyarzza meg, s a vilgon bell tallja meg mindennek az okt. Radsul Darwin kveti a termszettudomnyok egyetemes megismersi mdszereit megszegik. A hivatkozott mdszer lnyege, hogy csak a jelenben zajl folyamatokat s jelensgeket tanulmnyozhatjuk, melyek megfigyelhetek vagy megismtelhetk, esetleg ksrleti ton kikvetkeztethetk. A mltban megtrtnt, nem ismtld esemny nem lehet a kutatsa trgya. Azt vizsglhatjuk, hogy most milyen a vilg, de azt nem, hogyan jtt ltre. Ezrt biolgiai vagy fizikai szempontbl lnyegtelennek kellene lenni, hogy a vilg hogyan keletkezett, mert az nem megismtelhet jelensg, ezrt a termszettudomny egymagban erre vlaszt adni nem tud.
Az evolci kptelen arra, hogy olyan fogalmakat rtelmezzen, mint Isten, teremts, llek, hit, remny, boldogsg, szeretet, bke, nyugalom, jsg, bn, megvlts, nfelldozs, klcsnssg, bartsg s hasonlk. Az evolci egy korltolt ltmezt takar, mert azt felttelezi, hogy a lthat s rzkelhet dolgokon s l szervezeteken kvl ms nem ltezik. Ez az egsz elmlet egyik legfbb buktatja. A szkltkrsg. Csak az a biztos – mondjk, – amit ltunk, hallunk, tapasztalunk. Ez a relativizmus s a szubjektivizmus verme, mikzben a lehet legobjektvabbnak mondjk magukat.
Isten kinyilatkoztatsban kzlt zenete egyrtelm: a teremts kzpontja s rtelme az ember. Kiemelten fontos hangslyoznunk azt a tnyt, hogy az a vilg, melyben lnk, nem hordozza nmagban a vgs clt, hasonlkpp az ember sem. Ugyangy a vilg a sajt maga oka sem lehet. Semmi s senki nem tudja ltrehozni nmagt. Az okot s a clt ezrt Istenben kell keresnnk s felfedeznnk. Hiszen a kezdet s a vg nlkli rkkvalsg, melyben meghvott minket a Vele val csodlatos egysgre. Minden teremtmny nmagn viseli Alkotja keze nyomt. A teremtmnyek tulajdonsgai arra utalnak, hogy egy magasabb rend Intelligencia (= Isten) alkotta meg ket. A kinyilatkoztats egsze arrl tanskodik, hogy Isten gondoskodik rlunk s trdik az ltala ltrehozottakkal. Erre utal, hogy Atynak szlthatjuk Istennket, Aki egy felettnk ll tekintly, ugyanakkor szeretettel fordul felnk. Hasonl nmikpp a szl-gyermek kapcsolathoz, de mgis ms, hiszen teljesen tkletes.
Isten azzal a magatartsval, hogy teremtett, tkletessgt s szeretett nyilvntotta ki. A vilg Isten dicssgre jtt ltre; Isten dicssgre, azaz abbl a clbl, hogy a teremts koronja, az ember, aki az isteni tulajdonsgokbl (pl. blcsessg, igazsg, szeretet, jsg) val rszesedsre lett meghvva, szabad akaratbl megismerje s szeresse Teremtjt s a teremtmnyeket. Hogy az ember felismerje, Isten nlkl semmi s senki nem ltezne, minden az akarata szerint zajlik tkletes tervnek megfelelen. Ezrt Isten dicssge s az emberisg rk boldogsga egyszerre valsul meg.
„Veled van blcsessged, amely ismeri mveidet, s amely jelen volt akkor is, amikor a vilgot teremtetted” – mondja a Blcsessg knyve. (Blcs 9,9) Ebbl az a kvetkeztets vonhat le, hogy Isten a vilgot a legjobb, azaz a tkletes tudsa alapjn teremtette meg. Az Univerzum teht nem a vletlen mve, s nem is valami ismeretlen szksgszersg hozta ltre. Ekkppen szl Szent Jnos apostolon keresztl a kinyilatkoztatott Igazsg a Jelensek knyvben: „Te (azaz: Isten) teremtettl mindent, s a te akaratod ltal jttek ltre a teremtmnyek!” (Jel, 4,11) De nemcsak Szent Jnos apostol, hanem szinte valamennyi szentrsi knyv utal Isten mindenhatsgra s arra, hogy teremtett mindent.
Isten tkletes terve megvalstshoz is egyttmkdsre krte az emberisget. Ez Isten nagysgnak s jsgnak jele. Isten ugyanis teremtmnyeinek – a ltezsen s az leten tl – megadja a mltsgot s a szabad akaratot arra, hogy nllan cselekedjenek, s gy egytt tudjanak mkdni az rk boldogsg, mint vgs cl elrsben.
A klnbz teremtmnyek termszetesen a maguk mdjn valahogyan visszatkrzik Isten vgtelen szeretett. Az evolcis gondolattal ellenttben a keresztny tants nem hagy ktsget afell, hogy az ember a teremts kzppontjban van. A Szentrs egyrtelmv teszi, hogy br a teremtmnyek egymsra vannak utalva, az ember teremtse elklnl minden ms l, s lettelen megalkotstl, s az ember nem ms llnybl fejldtt ki. gy r Mzes a Teremts knyvben (Mzes els knyve): „Majd azt mondta Isten: <<Alkossunk embert a mi kpnkre s hasonlatossgunkra>>… Megteremtette teht Isten az embert a maga kpre: Isten kpre teremtette t, frfinak s nnek teremtette ket.” ( 1Mz 1, 26-27)
Az Isten kpre s hasonlatossgra teremtettsg nem egyeztethet ssze azzal, amit az evolcielmlet tant az ember kialakulsrl. A teremts s az istenkpsg, valamint az llatvilgbl val kifejlds kimondhatatlan ellenttben ll egymssal. Az Isten kpmsra teremtett ember tudatban van ltezsnek, kpes arra, hogy megismerje nmagt, s uralkodjon az sztnein. Egyedl az ember alkalmas arra, hogy megismerje s szeresse a Teremtjt. Az ember termszetben egysgesti az anyagi s a szellemi vilgot, hiszen teste is s lelke is van. Keresztnysgnk vallja, hogy az ember lelkt minden egyes esetben Isten teremti, s nem kmiai reakcik termke. Ez az a llek, amely halhatatlan, s a testi hall utn sem semmisl meg. A feltmadskor pedig jra egyesl a testtel.
A teremtettsgbl s az Istenhez val hasonlatossgunkbl fakad emberi szemlynk mltsga is. Isten a fldi s az rk boldogsgra hvott meg bennnket. Szabadnak teremtett, nem rabszolgnak. Megadja a lehetsget, hogy vlasszunk j s rossz kztt. Ez a vlasztsi lehetsg teremti meg a sajt tettekrt val felelssgt. A j s a rossz kzti vlasztsban Isten mindig a segtsgnkre van azzal, hogy a lelkiismeretnket rendszeresen formlja.
Az let kezdeti jellemzirl s fejldsrl az evolci nem tud semmi biztosat mondani, csak tallgatsokat. Ezek kz tartoznak az nmagukat replikl molekulkkal, az RNS [15] (ribonukleinsav - egy sejtalkot) szerepnek eltlzsval s az egyszer sejtek [16] vletlenszer kialakulsval kapcsolatos gondolatok. Az evolci elvileg „megmagyarzza” az ember testi s viselkedsi jellemzit is: minden az llati mlttal magyarzhat. A termszetes kivlasztds eredmnyekpp – mondjk – az elnys tulajdonsg megmaradt s dominns lett. Ez azonban nem igaz, teljes tveds, amint fentebb rtuk mr.
Ne feledjk: vagy teremts, vagy evolci. A kett egytt nem lehetsges. Az igaz, hogy Isten mindenhatsgba belefrne akr az is, hogy az evolcis mechanizmusokat hasznlja, de Isten nem teremthetett ilyen mdszerrel, mert az ellenttben ll az isteni kinyilatkoztatssal s a Szentrs igazsgval. Akik komolyan veszik a Biblia tantst, tisztban kell lennik ezzel.
Az egyhzak kzponti tantsa hajlandak elfogadni az evolcit, de ktelez jelleggel nem tantjk azt. Nem is tehetik, mert hivatalosan biolgiai krdsnek minsl. Persze egyltaln nem csupn biolgiai krds, mert valjban egy Isten- s emberellenes filozfia. Ezt igen nehz felismerni. Csak egy nagyon alapos, bellrl, a biolgia s a biokmia irnybl kezdd vizsglat tudja feltrni az rdekld eltt, hogy az evolci zenete megtveszt s hamis. Radsul kizrlagossgot kvetel magnak, elspri ellenzit s a vitapartnereket tudomnytalannak blyegzi. Ezrt lltsai ktsgtelennek tnnek, s ebbl ered, hogy ms tudomnyterletek kpviseli, st politikusok s az egyhzak vezeti is knytelen kelletlen megprbljk sajt szakterletkkel sszehangolni.
A Katolikus Egyhz s a tbbi keresztny egyhz, gylekezet zme az evolcit a XX. szzad kzeptl elfogadhatnak tartja, amennyiben az evolci tantsa nem ll ellenttben a hitigazsgokkal. Pedig az evolci semmi ms, mint egyrtelmen egy vallsellenes filozfia, egy hipotzis, egy Isten nlkli megoldsi ksrlet az let nagy krdseire, tudomnyos lltzetben. Ezrt meglep, hogy vezet egyhzi emberek megnyilatkozsai nem elutastak az evolcival szemben. Br az is az igazsghoz tartozik, hogy sok teolgus s biblikus szakember nem elfogadni akarja az evolcit, hanem az evolci (l)eredmnyeire, erre a fiktv elmletre prbl meg teolgiai vlaszt adni. Ez sokakat arra sarkall, hogy elfogadjk az evolcit, noha az keresztny ember szmra mlyebb elemzs utn lehetetlen lenne. Ugyanis az evolciban az ember nem az Isten kpre s hasonlatossgra teremtett intelligens lny, hanem egy vletlenszer, fokozatos harc ltal az llatvilgbl kivlt mutns termk.
Az evolci, mg ha nem is cltudatosan, de minden vallsos hit – gy a keresztnysg – alapjt is tmadja s rombolja, tovbb flslegess teszi Krisztus megvlt mvt, valamint kifigurzza a bibliai tantst.
Az evolci s a teremts sszehangolsa egybirnt gyakorlatilag abban rejlik, hogy Istenre, mint az evolci mozgatrugjra tekintenek.
De ha lenne evolci, sz sem lehetne els emberprrl, mert az evolci felttelez egy tmeneti idszakot ember s llat kztt az emberr vls folyamatban. St nemcsak, hogy els emberpr nincs, de tulajdonkpp ember sem, hiszen ha a fejlds folyamatos, akkor mi most is egy kzbls llapot vagyunk a majomszer lny s a mg fejlettebb valami (valaki) kztt. Ez lesen szemben ll mindenfle (nemcsak keresztny) vallsos tantssal s Isten zenetvel.
A Bibliban rgztett teremtsben nem szerepel folyamatos talakuls, hanem az llnyek hirtelen megjelense olvashat ki belle. (Ezt igazoljk a biolgiai tnyek is – lsd a knyvben.) Szmtalan helyen ersti meg a Biblia, hogy az els ember Isten ltal megteremtett, ltez, nem kitallt szemly volt, s szt sem emlt brmifle llatvilgbl kivlsrl. Az evangliumok s a pli levelek is utalnak arra, hogy ltezett az els emberpr.
Majomemberek esetn rtelmetlen lenne a bnbeess krdse, mert ha az ember az llatvilgbl fejldtt ki, akkor nem volt s ma sem lenne felels a tetteirt. Pedig a Mgpedig azrt nem, mert nem lenne les hatr az emberi s az llati ltforma kztt. Az evolci ltal megkvetelt fokozatossg s tmenet kizrtt teszi, hogy valaha is megnevezhet legyen: ekkor s ekkor lt az els emberi lny.
Az evolci termszetes kivlasztdson alapul modellje csak gy mkdik, ha az ember lt, rabolt, nz volt, puszttott, trtetett, tgzolt msokon, vagyis mindazt tette, ami ahhoz az agresszivitshoz kellett, hogy fennmaradjon. Ezzel szemben a Szentrs szerint az ember Istenhez hasonlnak, jsgosnak s szeretettel teljesnek lett teremtve, felruhzva szabad akarattal. Az ember ezt az akaratot felhasznlva lett engedetlen Istenhez s az ebbl fakad eredend bn tette termszetnket rosszra hajlv! risi klnbsg az emberi viselkeds magyarzatra. Isten, ha evolcival teremtett volna, nem tehetn felelss az embert semmirt. s nem is lett volna szksg a megvltsra, vagyis arra, hogy Isten Egyszltt Fia alszlljon hozznk, megtestesljn, szenvedjen, kereszthalla s feltmadsa ltal szabadtson meg minket a bn tktl. Hiszen, ha az evolci igaz, s majomszer lnyekbl fejldtnk ki, akkor eleve bnsknt jtt volna ltre az emberisg, s semmi rtelme nem lenne a bns megigazulsnak, hiszen soha nem volt akkor az embernek eredeti, bntelen llapota. Jzus azrt jtt, hogy helyrelltsa Isten s ember kztt a srlt kapcsolatot, minden embert dvztsen s elvezessen az rk letre. A Szentrs dmot s Jzust tbbszr szembelltja, mint az els bnst s az emberisg Megvltjt. Mindkettt, mint relis valsgot s nem kpzeletbeli, kitallt szemlyeket emlti meg.
Ezen kvl jelen van a hall krdse. Az evolci szerint a hall populcis szinten egy szksges j annak rdekben, hogy a gyengbbek elpusztuljanak, az ersebbek, az alkalmasabbak s ms, nagyobb tllsi kpessgek fennmaradhassanak. A Szentrs tantsa ezzel szemben az, hogy a hall az eredeti bn kvetkezmnye. „Egy ember (dm) ltal jtt a bn ebbe a vilgba, a bn ltal pedig a hall, s gy a hall tment minden emberre”- rja Szent Pl apostol a Rmaiakhoz rt levelben (Rom 5,12).
Az ember dvssgre s tkletes boldogsgra ksz llapotban lett teremtve. Isten terve nem a hall, a kzdelem s a szenveds, hanem a bke s a szeretet. Az ember a bnbeess eltt a kegyelem llapotban volt, birtokolva Isten ajndkainak teljessgt s a rosszat nem ismerte. Bnbeessk utn az emberek elszakadtak Istentl s ez kihatott minden teremtett lnyre, utdaik az emberi tkletessget elvesztettk.
Ha Isten gy teremtett volna, hogy a hallt eleve betervezte az llnyekbe, akkor a teremtse nem lett volna tkletes s nem lehetne felismerni belle Isten szeretett. Az evolci azt lltja, hogy sokszzezer vnyi kszkds, harc, szenveds utn s millinyi hallon t alakult ki az ember – Isten egyik tulajdonsgbl sem kvetkezik az ilyenformn trtnt teremts.
Ezen nem vltoztat semmit az sem, hogy sok teolgus gy gondolja, eredeti bn elkvetse nlkl is lett volna valamifle elmls vagy tlps az rkkvalsgba.
Isten gy alkotott mindent, ahogy akarta, s eltervezte. Az sszes llnyt megfelel felptssel, szervekkel s cljnak megfelelen. A Mzes els knyve els fejezete nem hagy ktsget abban a tmban, hogy az llnyek egymstl eltr csoportokat alkottak a teremtsk pillanatban. A klnbz fajok teremtse ezrt - bibliai alapon is - kizrja az egyes fajcsoportok kztti tmenet lehetsgt.
Az llnycsoportokon bell tbb klnbz vltozat elfordulhat, de a vltozatok nem lphetik tl azokat a korltokat, melyeket Isten meghatrozott a szmukra a teremtskor. (Ennek genetikai akadlyait a knyvben rszletesen bemutatjuk.) Nemcsak az szvetsg, hanem az jszvetsgi szentrsi rszek is arra utalnak, hogy egyes llnyek kls megjelense mindig is lnyegesen eltrt. A feltmads beteljesedsvel kapcsolatos dvssg krdsvel sszefggsben gy r Szent Pl apostol a Korintosziakhoz rt els levelben: „Nem minden test ugyanaz a test, hanem ms az emberek, s ms az llatok, ms a madarak, s ms a halak.” (1Kor 15,39) Ugyanez a szentrsi rsz az emltett teremtett lnyek klnllsgra az ember fldi s a fltmadst kvet megdicslt teste kzti klnbsget hozza fel pldnak.
Arrl is emltst kell tennnk, hogy Isten mindenhatsgbl nem kvetkezik az, hogy hossz idszakokon keresztl, lassan s fejlds tjn alkotja meg teremtmnyeit. Ennek semmi rtelme nem lenne, ha tudvaleven Isten az idn kvl ltezik. A lass fejlds klnsen az ember tekintetben rtelmetlen, hiszen az ember a teremts clja, aki Isten kpmsra s hasonlatossgra teremtetett. Ha az evolci megtrtnt volna, akkor ez azt jelenten, hogy Isten tbb millird vig vrt volna arra, hogy llekkel s szellemmel megldott, ntudatos emberi lnyt teremtsen. Isten akkor kivel lett volna kzssgben: az elemi rszecskkkel, a molekulkkal, a csillagkzi porfelhkkel, kvekkel, vizekkel, vagy ntudatlan llnyekkel? Ezt tette volna millird veken keresztl?
s akkor mg nem is tettnk emltst Isten kegyelmrl s az abban megnyilvnul vgtelen szeretetrl. Az isteni kegyelem legfbb clja, hogy hitnkbl, lelkiismeretnkbl s szeretetnkbl fakad cselekedeteink isteni igazsgossgban egybefond rtke alapjn, Krisztus rdemei rn, a megvlts okbl dvssgre mltak legynk. Az evolcielmlet pedig ezzel szges ellenttben ll. Az let rtelmt s cljt a ltrt val kzdelemben, az nzsben, s a szeretetlensgben ltja. A keresztny tantsnak ezrt semmilyen sszekt kapcsa nincs, s nem is lehet a fejldselmlettel.
Ha Isten evolci tjn teremtett volna, akkor az evolci gnszint mechanizmusai (mutci, rekombinci, gntranszfer) teremtsi aktusok lennnek. Ez ismt felvetn Isten tkletlensgt s folytonos tvedst, hiszen a genetikai folyamatokban – senki ltal nem vitatottan – a mai l szervezetekben oly sok hiba van, hogy a sejt lland javt techniki alig gyzik ezeket, az akr hallos kimenetel eredmny fel tart esemnyeket, klnfle eljrsokkal reparlni.
Ha felismerjk, hogy az anyagnak nincs olyan kpessge, amivel j minsget tud ltrehozni, kzelebb jutunk az igazsghoz. Isten az anyagba sok mindent beprogramozott, de fejldst generl rendszereket nem, mert a megfigyelsek azt tanstjk, hogy a genetikai jellemzk s a kls tulajdonsgok az l szervezeteknl tulajdonkppen llandak. Semmi alapunk nincs azt felttelezni, hogy az anyag az egyre magasabb lttkletessgi fok fel trekszik. Nincs az anyagban, sem az lben, sem az lettelenben olyan, belsejben lejtszd folyamat, mely arra utalna, hogy az adott trgy, vagy l szervezet mintegy fellmlva sajt lehetsgeit, fejlettebb formba lpne t. Hogyan is lehetne kpes az anyag nmagt alulrl felfel ptkezve egyre komplexebb formba lltani, majd lv vlni? Mer tallgats csupn, hogy az egsz Vilgmindensg az egyszerbl s az ntudatlanbl fejldve rte el a bonyolultsgot, az ntudatot s az intelligencit.
Ha ilyen folyamat lenne, azt a biolgia vagy a fizika ki tudn mutatni. De semmi ilyen nincs, ehelyett az evolci szerinti vletlen van, meg mutci s genetikai rekombinci, s termszetes kivlasztds. Ezek azok, amelyek szerintk valami pluszt adnak hozz egy-egy populci egyedeihez s fejlesztik magasabb fok fajj. Hol lenne ez sszeegyeztethet brmilyen isteni fejleszt programmal? Ilyet csak egy olyan szemly kpes kitallni (s elfogadni), aki nem ismeri az anyag tulajdonsgait. Egy nitrogn atomban, vagy egy molekulban nincs semmifle elre teleptett informci, mely kpess tenn arra, hogy megvltozzk, vagy tudatosan valahova kerljn, esetleg reakciba lpjen.
Istennek milyen szerepet sznunk, ha az evolcielmletet elfogadjuk? Semmi egyebet, minthogy az anyagot megteremtette s az srobbanst kivltotta? Esetleg klnfle fizikai s kmiai folyamatokba nha beleavatkozik? Mindez deskevs ahhoz, hogy rismerjnk arra az Istenre, aki mindent szeretetbl tett rtnk, s miutn elbuktunk, Egyszltt Fit elkldte hozznk a kinyilatkoztats teljess ttele s a megvlts rdekben.
A vilgegyetem termszettudomnyos eszkzkkel is megfigyelhet s leellenrizhet rendje azt bizonytja, hogy a vlelmezett fejldshez nem lett volna elg a megteremtett anyag felrobbantsa s magra hagysa, mert akkor a kaotikus elemi rszecskk halmazn kvl a mai napig sem lenne semmi. Jl tudjuk, hogy a Naprendszer fizikai jellegzetessgeinek kis mdosulsa is a fldi let megsemmislst eredmnyezn. Ebbl szintn az a kvetkeztets vonhat le, hogy Isten nem csak Teremtnk, de folyamatos Gondviselnk is, Aki mindent rendben tart s vigyz rnk.
Mindezek alapjn bzunk benne, hogy eljutott olvasinkhoz az az zenet, melynek rtelmben az evolci egy olyan kitalci, ami Isten teremt erejt akarja helyettesteni. Teljesen felesleges dolog ksrletezni az evolcielmlet s az isteni lt sszehangolsval, mert a biolgiai evolci nmagban egy bukott elmlet.
Az evolcis jelensg egyik problmjt abban ltjuk, hogy az idk folyamn tbb, eltr jelentst kapott maga a sz. Az evolci eredeti jelentse kibontakozs, vagyis egy olyan folyamat, mely mr rejtve vagy burkoltan benne foglaltatik a kiindulsi pontban. Biolgiailag teht elvileg csak akkor hasznlhatnnk, ha mr meglv tulajdonsgok kifejezdst szndkoznnk lerni. A baj ott indult, mikor Darwin kveti az sszes llny kzs stl val szrmazsra alkalmaztk, majd kiterjesztettk az l lettelenbl val kialakulsra is. Ha magmaradtak volna a sz eredetijnl, akkor az evolci mikroevolcis jelentstartalma, mely egy ltez, bizonytott folyamatot jell, a mai napig a biolgia vitathatatlan elve lehetne.
.
Forrs URL: http://presbiterkepzes.hu/node/277
Linkek:
[1] http://www.agape.hu/
[2] http://hu.wikipedia.org/w/index.php?title=Alfred_Russel_Wallace&action=edit&redlink=1
[3] http://hu.wikipedia.org/w/index.php?title=Reprodukci%C3%B3&action=edit&redlink=1
[4] http://hu.wikipedia.org/wiki/%C3%89l%C5%91l%C3%A9ny
|