//palheidfogel.gportal.hu
//palheidfogel.gportal.hu

„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.” Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:


Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16


 

 

Erm s pajzsom az R, benne bzik
szvem. Zsoltr 28,7

… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti."  Karl Barth

.


Theolgia, Trtnelem, Gradul, Zsoltr


Heidfogel Pl

lelkszi nletrajz - 2015


Csaldi Honlapom:

//heidfogel-domjan.gportal.hu

phfogel@gmail.com

 

 
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Elfelejtettem a jelszt
 

www.refzarszam.hu

shopify site analytics
 

Heidelbergi Kt 1563

 

II. HELVT HITVALLS

 

A GENFI EGYHZ KTJA

A GENEVAI Szent Gylekezetnek CATHE- CISMUSSA
 
Avagy A Christus tudomnyban gyermekeket tant  FORMATSKJA 

M.Ttfalusi Kis Mikls ltal 1695 esztend 

A Genfi Egyhz Ktja 1695 Ennek ismertetje.

Klvin Jnos: A Genfi Egyhz Ktja Ppa 1907.
www.leporollak.hu - Nmeth Ferenc munkja

Hermn M. Jnos: A Genfi Kt tja Kolozsvrig

- Fekete Csaba Kt, egyhz,tants 

 

IRTA: Klvin Jnos

 

KLVINRL IRTK

 

Klvin vfordulk

 

KARL BARTH 1886-1968

 

Bib Istvn

 

Biblia - s jszvetsg Prbakiads -

 

Bibliakiadsok, knyvek
Magyar biblikus irodalom

 

Biblia v, vek utn

 

Dr Csehszombathy Lszl
szociolgus 1925-2007

 

OSCAR CULLMANN 1902-1999

 

Egyhzi Zsinatok s Knonjai

 

FORRSMVEK

 

GALSI RPD
Jakab, az r testvre

 

A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...

Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .

E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben,  a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal


2. Evagliumi klvinizmus szerk Galsi rpd Klvin kiad

 

 

Dr GRGEY ETELKA lelkipsztor, ir

 

1. Kzssg az szvetsgben

2. Biblia s liturgia

3. Prtusok s mdek...

4. Isten bolondsga

5. li, li, lama sabaktani?

6. Minden egsz eltrt?

7. Siralmak s kzssg

 

HARGITA PL
reformtus lelkipsztor


Istvndi 1924-1996 Ppa

 

Keresztny filozfia

 

Dr (Kocsi) KISS SNDOR

 

Kommentr 1967 s

 

Dr KUSTR ZOLTN

 

MLIUSZ JUHSZ PTER
1532-1572

 

DR NAGY BARNA

 

Dr PTOR IMRE

 

Dr RAVASZ LSZL pspk

 

SZEGEDI KIS ISTVN


1505 - 1572 REFORMTOR

 

SZENCI MOLNR ALBERT

1574 - 1633

 

Theolgiai irodalom

 

Temetsi beszdek

 

DR TTH KLMN
theolgiai professzor


1917 - 2009

 

DR. TRK ISTVN

 

Dr. VICTOR JNOS (1888-1954)

 

Rgi magyar Irodalom

 

Rgi knyvek s kziratok

 

XX. szzad Trtnelmhez

 

Webem - itt

 

PDF - MP3 - Doc - Odt formtum

 

Teremtsrl

„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a  legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
 
 
- A reformtorok gazdasgi tancsai

Bodai Zsuzsa

A reformtorok gazdasgi tantsai

 

Luther Mrton 1517-es fellpse ta oktber 31. tradicionlisan a Reformci szletsnapja. Sokan sokflekppen mltattk az idk sorn ezen a napon a reformtorok tantsait, cselekedeteit. Az albbi tanulmny Luther Mrton s Klvin Jnos gazdasgi tantsainak elemzsvel emlkezik.

Max Weber a protestantizmus trtnelmi szerept elemezve megllaptja: A protestns etika lnyeges szerepet jtszott a modern "kapitalista szellem" kialakulsban. A lutheri s a klvini hivatsetika a munkra val belltds szellemnek eltrbe lltsval a "kapitalista szellem"-nek, a gazdasgi racionalitsnak fontos trtnelmi elzmnye volt. A hivatsetika alapjainak megteremtje, els megfogalmazja a nmetorszgi reformci vezralakja, Luther Mrton.

1. Luther a hivatsrl, a kereskedelemrl s az uzsorrl

A reformtori etikban j fogalomknt kezdtk hasznlni a hivats (nmetl: Beruf) kifejezst. A modern hivats-fogalom ltrejtte a protestns bibliafordtsokra nylik vissza. A hivats-fogalom jszer, vilgi rtelmezse elszr Luther bibliafordtsban jelenik meg./1.

"A lutheri bibliafordts Sirk knyvnek egyes helyein (11,20 s21) hasznlta elszr e szt kifejezetten a mai rtelemben, majd hamarosan felvette mai jelentst az sszes protestns np vilgi nyelvben. ... A lutheri bibliafordts eltt a hivats ... a mai, vilgi rtelemben egyetlen nyelvben sem fordul el."/2.

A lutheri hivatsetika lnyege a kvetkez: Isten tetszsnek elnyershez egyetlen t vezet, mgpedig az evilgi ktelessgek teljestse. Isten eltt minden hivats egyenl s egyarnt kedves. Az ember akkor jr el helyesen, ha megmarad abban a hivatsban, amelybe Isten lltotta, s trekszik hivatsa mind teljesebb s tkletesebb betltsre.

Luther szaktott a kzpkori hivats rtkelssel, amely a korabeli katolikus felfogst is jellemezte. Szembehelyezkedett azzal az llsponttal, amely csak a papi-egyhzi munkt s szolglatot tartotta Isten ltal szentestettnek. gy a polgri foglalkozsokat alacsonyabbrendnek tntette fel, a vilgi foglalkozsokat nem tekintette hivatsnak.

Luther eltlte a szerzetesi letformt, s kimondta, hogy nem a vilgtl elzrtan kell vgezni munknkat az dicssgre, hanem a vilg nehzsgei s ksrtsei kztt. Azt tantotta, hogy Isten gy teremtette az embert, hogy hivatst ne a kolostorokban, hanem a vilgban vgezze. Arra hivattunk el, hogy Istent a htkznapi letben, az e vilgban kijellt munkahelyen szolgljuk. "Isten szorgalmat s hsget kvetel minden hivatsban."-rja./3. A mindennapi munka becsletes s szorgalmas vgzse Isten dicstsnek legfbb eszkze. Ha az ember dolgozik, voltakppen Istennek engedelmeskedik, s ilyen szempontbl a munka is istentisztelet. A htkznapi letben mutatott hsges helytlls lesz a prbja, mutatja az Istennel val bels kapcsolatunknak.

Luther egyik legnagyobb hats teljestmnye, hogy a katolikus felfogssal szemben hatrozottan megnvelte az evilgi hivats szerint vgzett munka erklcsi hangslyt s az rte jr vallsos jutalmat. A megvltozott hivatsszemllet, az evilgi munka erklcsi felrtkelse, sztnzen hatott a gazdasgi let fejldsre, mivel ledlt a vlaszfal a kolostor s a piac kztt, s gy az ember munkja kzben, st munkjval is dicsthette az Urat.

Luther reformtori tevkenysgnek kezdetn azt tantotta, hogy az evilgi ktelessgek teljestse az egyetlen t Isten tetszsnek elnyershez, Isten ezt s csakis ezt akarja, s ppen ezrt Isten eltt teljessggel egyenl minden munka, minden hivats. Luther szemben teht a kereskedelem s a banki tevkenysg is hivats. De vek mltn, - minl inkbb bekapcsoldott a vilgi gyek intzsbe- ezeken a tevkenysg terleteken tallkozott a legtbb visszalssel, ellentmondssal. (Pldul tapasztalta, hogy a ppai kria fenntartotta tovbbra is a kamatszedsi tilalmat, ugyanakkor a bankoktl kapott klcsnk utn nem is alacsony kamatot fizetett.) gy a tovbbiakban klnbsget tett a kereskedelem s a banki tevkenysg trvnyes s trvnytelen formi kztt, s igazn dvsnek csak a fldmvel munkt tartotta.

A kereskedelemnek kt formjt klnbztette meg az "Asztali beszlgetsek"-ben/4.: a "jog szerinti polgri kereskeds"-t s az "istentelen" kereskedst.

A kzpkori tradcival szemben mr nem ltalban a kereskedelmet tli el, hanem csak azt a formjt, amely nagy nyeresgre trekszik, s a jog szerinti polgri kereskedelmet megengedhetnek tartja.

Az igazsgos kereskedst egy mennyisgi hatrhoz kti. A jog szerinti polgri kereskeds mltnyos nyeresget eredmnyez. Mltnyos nyeresg pedig az, ha hsz phenning egyet fiadzik, vagy szz arany egy aranyat hoz. gy vli, hogy a kereskedelemben az ennl nagyobb nyeresg trhetetlen, tkozott.

Luther szerint az ember hatalmas bnt kvet el, ha a kapzsisg kerti hatalmba a kereskedelemben. A kapzsisg semmifle hatrt nem ismer, s "tjban ll minden vilgi rendnek, igazsgnak, szorgalomnak. - Mindenki csak azzal trdik, hogy sok pnzt kaparjon s harcsoljon ssze, s a kenyeret s a testnek szksghez tartoz ms dolgokat korntsem becslik a kapzsik annyira, mint a pnzt, br a pnzt meg nem zablhatjk. Mgis minden pnzrt esik meg a vilgban. .... a kapzsik csak a Mammont szolgljk."/5.-rja.

A kapzsisg szli az egyik legltalnosabb bnt, a lopst. "A hetedik parancsolat"-ban a lopst a kvetkezkppen rtelmezi: "A lops ... ms valaki javainak megszerzse. Ebbe pedig belertend rviden mindennem haszonszerzs felebartunk krra, brmifle viszonylatban."/6.

gy az istentelen kereskeds is lops, mert minden esetben a fogyasztt (a felebartot) krostja meg, akr a nagykeresked kveti el a piacon, a szatcs a boltban, akr a szolgl a szolgltatsok elmulasztsval, a mesteremberek az ru minsgnek rontsval, vagy a termels monopolizlsval.

Az istentelen kereskedelem eszkzei az emberek megrablsra: a hamis ru, a hamis mrtk, a hamis sly, hamis pnz. Istentelen kereskeds folyik a piacon, "ahol egyik a msikat nyltan csalja hamis ruval, mrtkkel, sllyal, pnzzel, rszedi ravaszkodssal s szokatlan csellel ..."/7.

Az istentelen kereskedket "szkes rablk"-nak nevezi, mert szkben lnek, nemes uraknak, tisztessges polgroknak hvjk ket s a jogossg ltszatval rabolnak s lopnak.

lesen brlja a ppai hatalmat, melyet a tolvajok fejnek s legfbb vdnknek nevez, hiszen "sszerabolta a vilg minden kincst, st birtokolja is mind a mai napig."/8.

A nagy nyerszkedsnek Luther szerint kt dolog llja tjt: az egyik a fejedelmi hatalom piacot kontrolll s regull szerepe; a msik a konkurencia, amivel Isten bnteti a tolvajokat. gy r: "Ha sokat lopsz, nagyon vigyzz, hogy ktszer annyit ne lopjanak tled, s aki erszakkal s jogtalanul rabol s szerez, annak el kell trnie azt is, hogy ms ugyangy bnik vele. Mert Isten mesterien rt ahhoz, hogy mivel mindenki rabolja s lopja egymst, egyik tolvajjal bnteti a msikat. Honnan vennnk klnben elg akasztft s ktelet?"/9.

Luther klnbz rsaiban nemcsak az "istentelen" kereskeds, de a nyeresgvgy motivlta banki tevkenysg ellen is fellpett. Pedig az korban a pnz valsgos szerepe, a pnz valsgos termszete radiklisan talakult: a pnz ltalnos csereeszkzbl egyre inkbb kamatoz tkv lett. Ennek a valsgos folyamatnak megfelelen lassan talakult a pnzre vonatkoz elmlet is. De Luther mg azon gondolkodk kz tartozik, akik a pnz tkeknt val mkdst elvben tiltjk, s csak nmely kivteles esetekben engedlyezik.

Kezdetben gy gondolta, hogy a szorult helyzetben lv felebarton fizetsg nlkl segteni kell. Arra tant, ha pnzt adunk klcsn, ingyen adjuk, vagy csak a klcsnztt sszeget krjk vissza. Az uzsorsokat a pnzklcsnzket mly megvetssel emlegeti. Pldul a Fuggerekrl/13. gy vlekedik: Nem lehet "... igazsgos s istennek tetsz, ha valaki egyetlen emberi let alatt oly sok s oly kirlyi javakat hord ssze egy raksra."/11.

Ksbb Luther llspontja a pnzklcsnzsrl, a kamatszedsrl nmileg megvltozott. Egy 1540-ben kelt az uzsorrl szl levelben ("an die Pfarherrn wider den Wucher zu predigen") tovbbra is kitart uzsoraellenes nzetei mellett. A kamatot tovbbra sem nyilvntja egyrtelmen megengedhetnek. Ugyanakkor kt kivteles esetben jogosnak tartja, s engedlyezi a kamatszedst. Jogosnak tli a kamatszedst a "ketts krosuls": a "felmerl kr" s az "elmarad haszon" eseteiben./12.

A "felmerl kr" esete ll fenn akkor, ha pldul a klcsnad nem kapja vissza a kitztt hatridre a pnzt. Ugyanakkor neki magnak pedig fizetnie kell egy msik relciban, s ebbl kltsgei szrmaznak. Ez az eset gyakorlatilag a ksedelmi kamat esete.

Az "elmarad haszon" esete ll fenn Luther szerint akkor, ha valaki pnzt klcsnadja s gy elesik olyan nyeresgtl, amelyre vsrlssal szert tehetett volna. Pldul, ha valaki fldet vagy kertet vsrol, akkor lvezi annak termst, gymlcst. Ilyen javaktl esik el az, aki a fld vagy kert vsrlsa helyett, a pnzt klcsnadja. Ilyen esetben jogosnak tartja az elmaradt haszonnal megegyez kamat kvetelst.

Mindazon esetekben teht, amikor a klcsnad valban krt szenvedett ("igazi krosuls") amiatt, hogy nem rendelkezett a klcsnztt pnzsszeggel, - jogos a kamatszeds. Ilyen esetekben egyfajta krtrts illeti meg a hitelezt. De ms a helyzet -hangslyozza Luther-, ha a krnak csak a lehetsge ll fenn, ilyenkor nem szedhet kamat, mivel a kr nem "szksgszer", csak "eshet" ("nem igazi, hanem kpzelt krosuls").

Luther teht ltalban tiltotta a pnz klcsnzst uzsorra. De kt kivteles esetben jogosnak tartotta a kamatignyt. A Luther ltal mg kivtelnek tekintett "ketts krosuls" esete azonban , a valsgban egyre inkbb olyan ltalnos elvv s gyakorlatt vlt, amely minden pnzklcsnzs esetben indokolta a kamatignyt.

Luther gazdasgetikai tantsnak f rdeme az emberi munka, a hivats erklcsi felrtkelsben ll. Abban, hogy megteremtette az emberi munka becslett. Ugyanakkor ersen korltozta az emberek pnz- s nyeresgvgyt. Eltlte a pnznek, a tknek a felhalmozst. Hangslyozta, hogy "a pnzszerzst hagyd az istentelenekre!" Luther hivats-etikja teht nem ll kzvetlen, nem ll szoros kapcsolatban a " kapitalista szellem"-mel, a kapitalizmus kialakulsval.

A klvini tants vilgosabb sszefggsben ll a kapitalista fejldssel. Kivltkpp vonatkozik ez a megllapts Klvin pnz- s kamatelmletre.

2. Klvin pnz- s kamatelmlete

Klvint sokszor mltattk mint teolgust, mint prdiktort, jogszt vagy mint politikust, de a gazdasgi nzeteirl kevesebb sz esik. Pedig Klvinnak a hivatsrl, a tkegyarapodsrl, a pnzrl s a kamatrl szl megllaptsai jelents hatssal voltak a korabeli gazdasgi let alakulsra.

A klvini hivatsfelfogs Luther hivatsetikjbl indul ki. De Klvin hangslyosabb tette a hivats megszentelt voltt. Azt tantotta, hogy nemcsak vilgi hivatsunkban lehetnk Istennek tetsz emberek, hanem ppen a hivatsunk vgzsvel lesznk azokk. Klvinnl a becsletes, szorgalmas munka maga, Isten dicstsv vlik. A lutheri "hit ltali dvzls" elve, Klvin felfogsban a "tettek ltali dvzls" elvv alakult t. Klvin egyik jellegzetes dogmja a "kegyelmi kivlaszts" rtelmben, az embereknek csak egy tredke elhivatott az dvzlsre. A hvk szmra alapvet krdss vlt, hogy ki a kivlasztott. A bizonyossg megszerzsre Klvin szerint a legkivlbb eszkz a fradhatatlan hivatsvgzs. A hv sajt kegyelmi llapott az aszketikus cselekvssel biztosthatja. Klvin felfogsban a hitnek igazolnia kell magt objektv mkdsben, a hit legyen "fides efficax" ("hathats hit")./13 A "fides efficax" mindig aktv tevkenysgben megmutatkoz l hit. A klvini "aktivits teolgia" arra sztnz, hogy : "Dicstsd Istent szorgalmas munkddal!"/14.

Hirdette, hogy az ember munkra van teremtve. Nem tartotta azonban Istennek tetsz magatartsnak, ha valaki eredeti hivatst feladva ms terleten kezdett munklkodni. "Olyan ... az let, mint egy rhely (statio), amelyre az r lltott bennnket, s amelyben ki kell tartanunk, amg vissza nem hv. ... Minden egyes ember szmra teht lete tja mintegy az r ltal rendelt rlloms, hogy lete folyamn ide-oda ne vndoroljon."/15.

A munkt mint ktelessget rta el mindenki szmra: "mindenki kteles dolgozni", ugyanakkor "mindenkinek joga is van a munkhoz". A szorgalmas munklkodkkal szemben krhoztatta a semmittevket, a haszontalanokat, akik ms vertkbl lnek, de maguk nem jrulnak hozz semmivel a kzjhoz. Megtiltotta a koldulst, s hangslyozta a Szentrs azon tantst, hogy aki nem dolgozik ne is egyk./16.

Hivatsszemllete hatalmas sztnzje lett a gazdasgi fejldsnek. A klvini aszkzis -azltal, hogy egyfell fradhatatlan munklkodsra, msfell a fogyaszts visszafogsra sztnztt/17., - sszessgben a tkegyarapods, a tkefelhalmozs irnyba mutatott.

Klvin a tkegyarapods megtlsnek krdsben szintn a lutheri tantsbl indult ki, amennyiben klnbsget tett a "trvnyes haszon" s az "igaztalan meggazdagods" kztt. A trvnyes haszon: bizonyos foglalkozsok szksges kvetkezmnye. Az igaztalan meggazdagods: a felebartunk rovsra trtn vagyonnvels. gy gondolja, hogy Isten megengedi a trvnyes hasznot, amennyiben az bizonyos hivatsok szksges velejrja. Ugyanakkor Isten mint a vilgi javak tulajdonosa a javakat csak birtokba (klcsnbe) adta az embereknek, azzal a felttellel, hogy "felebartaink javra sfrkodjunk velk." Klvin a gazdagsgot nmagban nem tartja eltlendnek. St gy vli, hogy a gazdagsg lehetsget ad az adakozsra. Csak akkor veti meg a gazdagsgot, ha az a felebartot srti s Istentl elfordtja az embert.

Tantsban teht megtallhat: egyfell a tke magnkzben val felhalmozsnak, msfell a tke karitatv alapon trtn jraelosztsnak a gondolata is.

Klvin a tkegyarapods ltalnos krdsein tl kln foglalkozik a pnz tkeknt val funkcionlsnak a krdseivel.

Klvin korban a katolikus egyhz hivatalos llspontja szerint: tilos volt a kamatszeds. A kamatszeds tilalmt mg a 787. vi II. niceai zsinat mondta ki. A katolikus egyhz hivatalos llspontja klnbz dntseiben s trvnyeiben is tetten rhet. Pldul: 1179-ben a III. laterni zsinaton hozott trvny alapjn kikzstssel s az egyhzi temets megtagadsval bntettk az uzsorsokat. 1273-ban X. Gergely ppa megparancsolta hbreseinek, hogy zzk el orszguk terletrl a kamattilalmat thg kereskedket, pnzklcsnzket. V. Kelemen ppa 1312-ban eltlte azokat az elljrkat, akik engedlyeztk a kamatra adott klcsnk folystst, s mg 1444-ben is, amikor Genf vrosa V. Flix (ellen)pphoz fordult kivltsgainak elismersrt, az uzsorrl szl cikkelyeket trlni kellett a dokumentumbl.

A kamattilalmat az egyhz kt f pillrrel tmasztotta al: egyrszt a Biblia tantsaira hivatkozott,/18. msrszt a keresztny teolgusokra, akik -Arisztotelsz nyomn- tagadtk a pnz produktivitst.

A korabeli gyakorlat azonban eltrt az elmlettl. Rendszeresen kijtszottk a trvnyt, a kamatot ltalban ksedelmi kamatnak tntettk fel. Az egyhz is gyakran vett fel kamatra pnzt, gy maga az egyhz is paradox helyzetbe kerlt.

Klvin gazdasgetikja feloldotta az elmlet s a gyakorlat kztti tbb vszzados konfliktust.

Pnz-s kamatelmlett elsknt egy 1545-s levelben (De usuris) fejtette ki, majd az 1554-ben publiklt, Mzes II., III. s V. knyvnek rszleteihez rott kommentrokban, az 1557-es a 15. zsoltrt magyarz rsban s vgl az 1565-ben megjelent Ezkiel prfta szvegrszlethez rott magyarzataiban.

Klvin levele bartai kzl egyhez:

A "De usuris" cmen ismert rsa, vlasz egy levlre/19., amelyben a kamat jogossgt illeten krik ki Klvin vlemnyt. Ebben a levlben Klvin feloldja a kamattilalmat, "mert ha teljesen megtiltjuk a kamatot, -rja- akkor szorosabban ktjk meg a lelkiismeretet, mint azt maga Isten teszi."/20. Elismeri a kamatszeds jogossgt s bizonyos kivtelektl eltekintve engedlyezi azt. Mg Luther elvben szigoran tiltja a kamatszedst s csak kivtelesen engedlyezi, addig Klvin elvben hatrozottan megengedi s csak kivtelesen tiltja meg./21.

Cfolja az eddigi filozfiai-, teolgiai hagyomnyt, amely szerint a kamat idegen a Szentrs szellemtl. gy r: "Semmifle bizonytk nincs az rsban arra nzve, hogy minden kamat teljessggel eltlend dolog lenne."/22. Ugyanazokat a bibliai helyeket veszi sorra s magyarzza, mint eldei, mgis ms eredmnyre jut.

Fontos megemlteni, hogy Klvin ktfle klcsnt klnbztet meg: az egyik a fogyasztsi klcsn (pret de consommation), a msik pedig a produktv klcsn (pret de prduction).

A fogyasztsi klcsn nem kpvisel termelert az ads szmra, s gy semmifle elismers, vagy jutalom nem jr rte. A klcsnnek ez a fajtja a meglhetst, a megsegtst szolglja, karitatv jelleg, kamatmentes klcsn.

A produktv klcsn esetben viszont, amely a klcsnt felvev munkjval egytt j rtket hozhat ltre, jogos lehet a jutalmazs, a kamat. A produktv klcsn valamilyen vllalkozsra adott klcsn, amellyel az adsnak mdjban ll nyeresghez jutni, ezrt kamatoz klcsn.

Klvin gy vli, hogy a Szentrs csak az els tpus klcsnrl beszl, hiszen a msodik csak a ksbbi szzadok termke.

Ezek utn rthet Klvin magyarzata Lukcs Evangliumnak hres rszletre: "Mert Krisztusnak kznsgesen rtelmezett nagyon vilgos mondsa, hogy ti.: adjatok klcsnt semmit rte nem vrvn, (Luk. 6. 35.) hamisan volt ebben az rtelemben elcsavarva. ... Krisztus szavai egyenl rtkek azzal, ... hogy szegnyeknek elbb legynk segtsgre, mint a gzdagoknak."/23. Krisztusnak a kamatellenzk ltal legtbbszr idzett mondata, nem a kamat teljes tilalmrl szl, hanem a szegnyek tmogatsra buzdt, a fogyasztsra (meglhetsre) adott klcsn elsdlegessgre hvja fel a figyelmet. Ebben az esetben valban bn lenne kamatot krni, mivel az ellenkezne a mltnyossg elvvel.

A keresztny teolgusok msik f rve a kamat ellen azokbl az szvetsgi rsokbl tpllkozik, amelyek szigoran megtiltottk a kamat szedst a zsidknak az egyms kztti kereskedelemben. Klvin szerint a helyzet sokat vltozott azta, s a keresztny kzssget nem lehet azonostani a zsid kzssggel. Tbbek kztt azrt sem, mert a 16. szzadra a kereskedelem olyan radiklis vltozsokon ment keresztl, hogy racionlisan gondolkodva elkpzelhetetlen a keresztnyek kztti kamat megtiltsa. (Ez a vlemny is bizonytja Klvin dinamikus bibliaszemltett, amely a Szentrs mondanivaljt ms-ms trtnelmi helyzetekre mskppen rtelmezi.)

A De usuris eddig vizsglt rsze a kamat s a Szentrs kztti ellentmondst cfolta, - megteremtve ezzel a kamatszeds elvi lehetsgt. A tanulmny kvetkez rsze a pnz produktivitst s ennek alapjn a kamatszeds jogossgt bizonytja. A pnz produktivitsnak felismerse s bizonytsa a De usuris legnagyobb horderej jtsa. Klvin szakt a pnz termszetre vonatkoz korbbi llsponttal. Cfolja azt az Ariszrtotelszre hivatkoz s az egsz kzpkorban jellemz felfogst, miszerint a pnznek -ellenttben a termflddel- nincs hozamkpessge. Elvetette Aquini Tams azon dogmjt s a neki megfelel joggyakorlatot, amely a pnz improduktivitst lltotta.

Klvin a pnzt mr nem a fogyaszt szemszgbl vizsglja, mint eldei, hanem a keresked, a bankr szemszgbl. Kimutatja, hogy a pnznek a benne rejl fmrtken tli rtke, hozama lehet, ha nem ldafiba zrva rzik, hanem befektetik, forgatjk, hasznljk. A keresztny teolgusok kamatellenes okoskodsa "az n tletem szerint teljesen rtktelen: hogy t. i. a pnz nem szl pnzt. ... ha n a pnzt szekrnybe zrja az nem fog szaporodni. s kzlnk nem is ad senki semmit klcsn ppen csak azrt, hogy gy heverjen a pnze hiba s semmi hasznot se hzzon belle. Mert a haszon nem a pnzbl, hanem annak jvedelmbl szrmazik."/24.-rja a levlben.

A tovbbiakban megfogalmazza a De usuris alapttelt/25.: "A kamatrl nem Istennek bizonyos hatrozott s sajtlagos rendelse alapjn kell tletet mondanunk, hanem csupn a mltnyossg szablya szerint."/26.

Klvin a mltnyossg elve szerint mondja el vlemnyt a jelzlog intzmnyrl is.

A katolikus egyhz korabeli felfogsa szerint a pnzklcsnzs jelzlogra, - ernyes, megengedett dolog. Ezzel szemben a pnz klcsnzse csekly hasznlati dj, azaz kamat fejben, - bns, tiltott dolog.

Klvin sszeveti a jelzlog elfogadott intzmnyt a kamat tiltott intzmnyvel, s arra a kvetkeztetsre jut, hogy egyik sem mltnyosabb a msiknl. gy tli meg, hogy nincs lnyeges klnbsg a jelzlog s a kamat kztt. A klnbsg csupn az elnevezsekben van. Mrpedig "csak a nevekre tekinteni, s nem az igazsgot becslni, ... a nevek felcserlsvel az ernyt bnn, vagy a bnt ernny vltoztatni,..."/27.-helytelen eljrs. Nem az elnevezseken mlik egy dolog ernyes vagy bns volta. Nem a szavak, nem a kifejezsek mdjai, hanem maguk a dolgok azok, amelyek szerint valamit meg kell tlni.

A fentiek alapjn a jelzlog intzmnyhez hasonlan a kamatot is feloldotta az egyhzi tilalom all. De ltja azt, hogy milyen slyos erklcsi kvetkezmnyekkel jrhat, ha teljesen "szabadjra engedik" a kamatot. Ahhoz, hogy a mltnyossg elve rvnyesljn a kamatszedsnl bizonyos megszortsokat fogalmaz meg.

A kvetkez ht pontban korltozza a kamatszeds szabadsgt:

Az els kt kivtel a fogyasztsra adott klcsn kamatmentessgt s elsdlegessgt rja el:

1. Ne vegyenek kamatot a szegnyektl!

2. Aki klcsnt ad ne legyen annyira nyeresgre svrg, hogy emiatt hanyag legyen ktelessge teljestsben s ne nyomja el a szegny "testvreket".

A harmadik kivtelben megfogalmazza azt, hogy a mltnyossg elve szablyozza a klcsnad s a klcsnvev viszonyt:

3. Semmi olyan ne jjjn kzbe, ami nincs sszhangban a termszetes mltnyossggal, Krisztus kvetkez parancsolatval: "s a mint akarjtok, hogy az emberek veletek cselekedjenek, ti is akkppen cselekedjetek azokkal." (Luk. 6. 31.)

A negyedik kivtel egy gyakorlati szablyt hatroz meg, amelynek alapja megint csak a mltnyossg:

4. Aki klcsn vesz azzal a pnzzel ugyanannyit vagy mg tbbet nyerjen, mint a klcsnztt sszeg.

Az tdik kivtel Isten irnti felelssgre hvja fel a figyelmet a gazdasgi letben is:

5. Ne a kznsges s bevett szoks szerint tljk meg azt, hogy mi van szmunkra megengedve, hanem az Isten beszde szerint val szablyhoz tartsuk magunkat.

Klvin genfi mkdse sorn klnbz szocilis intzkedsek bevezetsvel sokat tett a kzj rdekben. Ezt a szemlletet -a kzrdek elsdlegessgt- tkrzi a hatodik kivtel:

6. Ne csak annak privt javra tekintsnk, akivel dolgunk van, hanem gondoljuk meg azt is, hogy mi hasznos a kznek.

Vgl Klvin a kamat mrtkrl szl tantst alrendeli az adott orszg trvnyeinek:

7. A kamatszedsnl ne lpjk t azt a mrtket, amelyet az illet orszg vagy hely trvnyei megengednek.

Mzes II., III. s V. knyve kamattal foglalkoz rszeinek magyarzata:

Az 1554-ben publiklt kommentrban Klvin a kvetkez bibliai helyeket elemzi:

"Ha pnzt adsz klcsn az n npemnek, a szegnynek a ki veled van; ne lgy hozz olyan, mint a hitelez; ne vessetek re uzsort." (Mzes II., 22/25)/28.

"Ha a te atydfia elszegnyedik, s keze ertlenn lesz melletted, segtsd meg t, akr jvevny, akr zsellr, hogy meglhessen melletted.

Ne vgy tle kamatot vagy uzsort, hanem flj a te Istenedtl, hogy meglhessen melletted a te atydfia.

Pnzedet ne add neki kamatra, se uzsorrt ne add a te elesgedet." (Mzes III., 25/35-37)/29.

"A te atydfitl ne vgy kamatot: se pnznek kamatjt, se elesgnek kamatjt, se semmi egybnek kamatjt, a mit kamatra szoks adni.

Az idegentl vehetsz kamatot, de a te atydfitl ne vgy kamatot, hogy megldjon tged az r, a te Istened mindenben, a mire kinyjtod kezedet azon a fldn, amelyre bemgy, hogy brjad azt." (Mzes V., 23/19-20)/30.

Klvin e rszletek magyarzatt azzal kezdi, hogy a kamattal kapcsolatos brmifle vlemny alapja csakis a keresztny tants azon pontja lehet, miszerint a fldi javak esetben is rvnyeslni kell a szolidarits eszmjnek. A trsadalmi igazsgossg keresztnyi rtelmezs szerint a szeretetbl, a knyrletessgbl s az irgalmassgbl tpllkozik, vagyis igazsgtalansgot kvet el az is , aki nem adja meg felebartjnak azt, amit a szeretet parancsol.

A bkezsg rsze az igazsgossgnak, mghozz annyiban, hogy aki nem segt szksget szenved testvrein, amikor tud, az igazsgtalansgot kvet el. Klvin azt is megjegyzi itt, hogy a keresztnyi szeretet egyik legszebb kifejezdse lehet az nzetlen klcsnzs. Mert nem szettnk igazn, hacsak nem klcsnznk, semmit vissza nem vrvn, ahogy Jzus tantja.

Ezutn megismtli, amit mr az elbb bemutatott levlben is elmondott, miszerint a kamattilalom ma mr nem mkdik kzssg-sszetart erknt, mint ahogy tette ezt a mzesi idkben. Mitbb, mivel a trvnyek rtelmben idegenekkel szemben lehetett kamatot krni, csak zsidkkal szemben nem, ezrt egyrtelmv vlt, hogy a tilts egy, csak a zsidkra vonatkoz politikai trvny, s a ma lk feladata a bibliai versben lev diszkriminci feloldsa. De vajon rossz-e az uzsora maga? - Klvin tudta, hogy az uzsors sz mindig is megvets s gyllet trgya volt a vilgtrtnelem folyamn. Mr az korban is gy tartottk, hogy uzsorra klcsnt adni, s elvgni valaki torkt kt hasonszr dolog. Klvin jtsa az volt, -mikzben magt a kamatot nem tartotta szksgszeren rossz dolognak- hogy kimondta: a tnyeket mindig alaposan meg kell vizsglni, nehogy vletlenl pontatlan kifejezst hasznljunk az esemnyek lersra. Az egyetlen mdszer, amivel valban elklnthetjk a kamat elvetend formjt, a megengedettl az a keresztnyi mltnyossg , hiszen Isten eltt nem szmtanak a szavak, amelyek mg elrejthetjk az igazsgot, csak maga az igazsg. Vgezetl megemlt kt esetet, amikor a kamat teljesen jogos:

1. Ha az ads rossz szndkbl nem trleszti adssgt idben.

2. Ha a klcsn produktv, vagyis valamilyen rtk ltrehozsban vesz rszt.

A 15. zsoltr magyarzata:

Termszetesen nem az egsz 15. zsoltr foglalkozik a kamat-, illetve az uzsora krdsvel, hanem csak egy rsze, az 5. vers, ami gy szl:

"Pnzt nem adja uzsorra s nem vesz el ajndkot az rtatlan ellen.

A ki ezt cselekszi, nem rendl meg soha tbb." (Zsoltrok knyve 15/5.)/31.

Klvin az elemzst azzal kezdi, hogy bizonyos szempontbl hasznos a kamattilalom, hiszen amint eltrjk a kamatszeds bizonyos formit, rgtn utat nyitunk a visszalseknek is. De az is igaz, hogy a kamatszeds teljes tilalma azzal jr, hogy a becsleteseket s a becsteleneket is ugyanolyan bntetsben rszestjk, ami viszont arra sztkli az elbbieket, hogy az utbbiakat utnozzk. Mivel akkoriban a kamatszeds ltalnos tilalom al esett, gy nem lepdik meg azon , ami sajt imnti eszmefuttatsbl kvetkezik, vagyis, hogy "valban ritka dolog ltni valakit, aki becsletes ember s egyszersmind uzsors."/32.

A tovbbiakban Klvin hitet tesz amellett, hogy a munka semmi esetben sem szenvedhet krt a tke, a pnz miatt. Vlemnye szerint a hitelez megbecslse s bre nem lehet akkora, mint a munks, mivel a hitelez munkja semmilyen erfesztssel nem jr, mitbb magt a kamatot is a munks munkja termeli ki. Vgeredmnyben pedig -s ez a klvini kamatfelfogs egyik sarkalatos pontja- a pnz nem lehet nyeresg alapja abban az esetben, ha jvedelme, a kamat a szegnyek htrnyosabb helyzetbe kerlsvel jr egytt.

Klvin ezt a kamattal kapcsolatos kommentrjt is hasonl gondolattal zrja, mint a bemutatott levelet, vagyis, hogy ha mindenki azt tenn a msikkal, amit szeretne, hogy vele tegyenek, akkor nem kellene hossz vitkat rendeznnk az uzsora krdsrl.

Ezkiel prfcijnak magyarzata:

Ezkiel prfta knyvnek kvetkez rszeiben foglalkozik a kamat krdsvel:

"s ha valaki igaz lesz, s trvny szerint igazsgot cselekszik; .... s senkit nem nyomorgat, az adsnak a zlogot visszaadja, ... az heznek kenyert adja s a meztelent ruhval befdi; ... Uzsorra nem d, kamatot nem vesz, ... s ha erszakos fiat nemz, a ki vrt ont s csak egyet is cselekszik amazokbl; ... A szklkdt s szegnyt nyomorgatta, ... zlogot vissza nem adott, ... Uzsorra adott s kamatot vett: s az ilyen ljen? Nem l! Mindezeket az utlatossgokat cselekedte, halllal haljon meg, az vre legyen rajta.!" (Ezkiel 18/5-13.)/33.

Az ezkieli trvny szava kemny, az uzsorsokra egyenesen hallt kilt. Klvinnak teht itt klnsen figyelnie kell a becsletes kamatszed fogalmnak krlhatrolsra. Mgegyszer hangslyozza teht, hogy ennek megtlsekor nem a szavakra, hanem a valdi tnyekre kell figyelmnket sszpontostanunk. Ezutn -mg mindig a becstelen s becsletes uzsors kztti hatrvonal meghzsval ksrletezve- azt lltja, hogy a kamatokbl meglni akar ember, becstelen. gy vli, hogy uzsorakamatra adni klcsnt nem egyszeren becstelen s nemtelen formja a haszonszerzsnek, de bizonyosan mltatlan is egy becsletes, keresztny emberhez. Ezzel szemben bizonyos esetekben, -ha a kamat nem tl magas, s ha nem szegny embernek klcsnznk,- a klcsn utn jogosan szedhetnk kamatot. Vgezetl arra hvja fel a figyelmet, hogy mivel a kamat a gazdasgi let elengedhetetlen velejrja lett, fontos, hogy az illetkesek figyelme ne forduljon el soha ettl a sok csapdt rejt terlettl, hogy a becsletes hitelezket megvdjk, a becsteleneket pedig megbntessk.

sszefoglalva megllapthatjuk, hogy Klvin fenti rsaiban feloldotta a kamattilalmat, s meghirdette a kamatszeds szabadsgt a mltnyossg s a szeretet trvnynek figyelembevtele mellett. Felismerte a megvltozott kor j gazdasgi kihvsait. A Szentrs sz szerinti rtelmezse helyett, a Bibliban az isteni zenetet keresve, meg tudta adni a gazdasgi letben felmerlt krdsekre a spontn mdon mr kialakult vlaszok elmleti megalapozst. gy a maga teoretikus mdjn hozzjrult a kapitalista gazdasg kifejldshez. De nemcsak teoretikusan, hanem gyakorlati intzkedseivel is elmozdtotta a kapitalista kibontakozst. Genf vrost felvirgoztatta, "protestns Rm"-v tette. A genfi vrosllam felvirgoztatshoz azzal is hozzjrult, hogy a kamatra klcsnzst trvnyestette, a megfelel kamatlbat megllaptotta. Ezen tl a bankok s a klnbz pnzintzetek mkdst lehetv tette. maga is alaptott egy keresztny bankot. Ugyanakkor nem feledkezett meg a trsadalom szegnyebb rtegeirl sem. Egsz lete sorn megprblta sszehangolni a felebarti szeretetet, a szolidaritst s a gazdasgi nvekedst. "Meglls nlkl kzdtt azrt, hogy fenntartsa a gazdasgi jlt s a trsadalmi igazsgossg kztti trkeny egyenslyt."/34.

 

Jegyzetek:

1 Luther jszer bibliafordtsa megteremtette a nmet irodalmi nyelv alapjait is. "A nmetek szmra ... a Luther-Biblia volt a knyv, amely az elkvetkez kt-hrom vszzadon t nyelvket formlta. ... Mg a nmet klasszikusok kltszete sem kpzelhet el Luther nmet nyelve nlkl." (Richard Friedental: Luther lete s kora. Gondolat, 1983., 374.o.)

2 Max Weber: A protestns etika s a kapitalizmus szelleme. Gondolat, 1982., 90-91.o.

3 Luther: Asztali beszlgetsek. Helikon, 1983., 222.o.

4 Jnos vlasztfejedelem Luthernek ajndkozta az goston-rend wittenbergi kolostort, amelyben Luther hzassgktse eltt is lakott - szerzetesknt.

A hzba Luther felesge kosztos dikokat fogadott. k s Luther vendgei voltak az asztali beszlgetsek rsztvevi, hallgati s lejegyzi.

Az asztali beszlgetsek mr a hszas vekben is folyhattak, de csak 1531 nyarn kezdtk jegyezni ket. Egy Konrad Cordatus nev dik, aki 1531 mjus vgn rkezett Wittenbergbe azt rta, hogy volt az els, aki Luther asztalnl rendszeresen jegyzetelt, az pldjn felbuzdulva kezdtk Luther szavait msok is lejegyezni. A jegyzetels ezutn Luther hallig. 1546-ig tartott.

5 Luther: Asztali beszlgetsek. Helikon, 1983.,38.o.

6 Luther Mrton Nagy Ktja. Evanglikus Egyetemes Sajtosztly, Budapest, 1957., 130.o.

7 Uo. 131.o.

8 Uo. 132.o.

9 Uo. 134.o.

10 A Fugger csald augsburgi keresked s bankrcsald. A kisparaszti rtegbl szrmaz Fuggerek a kelme- s fszerkereskedsbl gazdagodtak meg (14-15.sz.). Az idsebb g (zcmeres Fuggerek) a 15. szzad vgn csdbe jutott, a fiatalabb g (liliomos cmeres Fuggerek) viszont felvirgzott Gazdag Jakabbal (1459-1525), aki a rzexportot csaknem teljesen monopolizlta. Eurpa-szerte megsokszorozta bankfikjait s -tbbek kztt- a Habsburgok hitelezje lett. A Fugger-bankhz nagy szerepet jtszott a rmai kria pnzgyi tranzakciiban s ersen rdekelve volt a nmetorszgi bcszletekben.

11 Max Weber: A protestns etika s a kapitalizmus szelleme. Gondolat, 1982., 101.o.

12 A ketts krosuls (duplex interesse), kategrijt Luther a rmai jogbl klcsnzte.

13 Max Weber: A protestns etika s a kapitalizmus szelleme. Gondolat, 1982., 153.o.

14 Bksi Andor: Klvin szociletikja. Theolgiai Szemle, 1964/11-12., 360.o.

15 Klvin Jnos: Tants a keresztyn vallsra. Magyarorszgi Reformtus Sajtosztly, Budapest, 1991., 147-150.o.

16 Klvin nemcsak prdiklt ezekrl a krdsekrl, hanem elveit a gyakorlatban is megvalstotta. Genfben szigoran bntette a henylst, ldzte a munkakerlst, s a munkt ktelezv tette. A szegnysg s a munkanlklisg krdst nem alamizsna osztogatsval (mint a kzpkorban), hanem j munkahelyek teremtsvel oldotta meg. Posztszv zemet nyittatott s kt hanyatlsban lv ipargat, az aranymvessget s az ragyrtst feljtotta s virgzv tette.

17 "Klvin ... az egynek teljestkpessgt az ultra non posse hatrig fokozta, ami a produktivitst hihetetlen mrtkben emelte. Viszont a fogyasztst a minimumra reduklta." (Dvid Gyula: Klvin gazdasgi etikja. Minerva, Kolozsvr, 1931., 18-19.o.)

18 rdekes Max Weber vlemnye ebben a krdsben, aki azt lltja, hogy az egyhz kamatellenessgnek valdi alapja nem magyarzhat egyszeren bibliai versekkel. Szerinte "elvi harcrl van sz, amely a gazdasg etikai , illetve knmiai szempont racionalizlsa kztt zajlik", s ebben a vitban az egyhz termszetesen az etikai oldalt kpviseli. Weber alaptzise az, hogy a kamat engedlyezse -lvn tisztn zleti relci- szemlytelenebb tesz az emberek kztt bizonyos kapcsolatokat, s ppen ez az ami "bizalmatlansgba tkzik az etikai vallsok rszrl", hisz: "Ember s ember tisztn szemlyes kapcsolatt ... mindig szablyozni lehet etikailag. ... Nem adnak viszont erre lehetsget az olyan kapcsolatok, amelyek zleti szempontbl racionlisak." (Max Weber: Gazdasg s Trsadalom 1-2. Kzgazdasgi- s Jogi Knyvkiad, 1992., 279-280.o.)

19 A levl cmzettje pontosan nem ismert, de a legtbb kutat vlemnye szerint egy Sachinus (Claude de Sachin) nev ember lehetett, aki egy 1545. november 7-i levelben krte ki a Reformtor tancst a kamatszeds krdsben. A levlre adott vlaszt elszr 1575-ben ismerhette meg a nagykznsg, amikor Beza Tivadar tbb ms klvini rssal egytt publiklta.

20 Sebestyn Jen: Klvin s a kapitalizmus. Klvineum Rt., Marosvsrhely, 1911., 6.o.

21 Vitatott krds, hogy valban Klvin rdeme-e a kamatszeds elismerse. Tny az, hogy 1423-ban V. Mrton ppa a kamattilalmat bizonyos korltozsokkal feloldotta. m ez nem jelentette a kamatszeds tnyleges legalizlst, a tilts mg sokig fennllott. Az is tny, hogy Klvin mkdse idejn Genfben mr engedlyezett volt az 5%-os kamat szedse, melynek rtke megfelelt a korabeli kereskedelem engedlyezett nyersgnek. Tlzs teht Klvint az jkori kamatszeds kezdemnyezjeknt emlegetni. De a kamattilalmat ltalnosan elmletileg Klvin semmistette meg.

22 Sebestyn Jen: Klvin s a kapitalizmus. Klvineum Rt., Marosvsrhely, 1911., 6.o.

23 Uo. 6-7.o.

24 Uo. 9.o.

25 Klvin a kvetkez dogmatikai kiindulpontjt rvnyesti a kamat krdsben: Isten bizonyos krdsek-ben hatrozott, specifikus rendeleteket ad ki, amelyek egyrtelmen szablyozzk az adott krdsben teendket. Msokat viszont -a mltnyossg szablya szerint- az emberre bzza, hogy tetszse szerint jrjon el. Ilyenek pldul a kzgazdasgi krdsek. E gyakorlati problmkban az eljrsmdot az isteni parancsolat nem rja el rszleteiben. Ez azt jelenti, hogy a felmerl vits krdsekben az ember szabad kezet kap, hogy dntsn. (KnyaIstvn: Klvinizmus s trsadalomelmlet. Akadmiai Kiad, 1979., 369.o.

26 Sebestyn Jen: Klvin s a kapitalizmus. Klvineum Rt., Marosvsrhely, 1911., 9.o.

27 Uo. 10.o.

28 Szent Biblia. Magyar Biblia Trsasg. Budapest, 1990., 84.o.

29 Uo.134-135.o.

30 Uo. 212.o.

31 Uo. 557.o.

32 Sebestyn Jen: Klvin s a kapitalizmus. Klvineum Rt., Marosvsrhely, 1911., 8.o.

33 Szent Biblia. Magyar Biblia Trsasg. Budapest, 1990., 794.o.

34 Andr Biler: La pense conomique et sociale de Calvin. Genve, 1959., 475.o.

 

 

2010-07-27 http://www.inco.hu/inco8/global/cikk5h.htm

 

Szabolcska Mihly
Uram, maradj velnk!

          

Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?

tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!

 

 

 

dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!

 

Istvndi trtnethez

 

ROKHTY BLA
1890-1942
zeneszerz, orgonamvsz, orgonatervez, karnagy
79 ve halt meg

 

Dr BUCSAY MIHLY
1912 - 1988 - 2021
33 ve halt meg

 
Garai Gbor Jkedvet adj

Garai Gbor: Jkedvet adj

                  ennyi kell, semmi ms

   Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
   A tbbivel megbirkzom magam.
   Akkor a tbbi nem is rdekel,
   szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
   Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
   nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
   mg magnyom kivltsga se kell,
   sorsot cserlek, brhol, brkivel,
   ha jkedvembl, nknt tehetem;
   s flszabadt jra a fegyelem,
   ha rtelmt tudom s vllalom,
   s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
   S hogy a holnap se legyen csupa gond,
   de kezdd s folytatd bolond
   kaland, mi egyszer vget r ugyan –
   ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.

  

 

 

Dr. LAJTHA LSZL
1892-1963-2021
58 ve halt meg

 

Protestns Gradul

 

Dr FEKETE CSABA

 

 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok egy zsoltrprjnak tanulsgai
 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok s a viszonyts megoldatlansgai (dlvidki gradulok: blyei, klmncsai, nagydobszai)


ltogat szmll

 

Zsoltr s Dicsret

 

Egyhztrtnet

 

Tth Ferentz

 

Trtnelem

 

Trtnelem. Trk hdoltsg kora

 

Dr SZAKLY FERENC


trtnsz 1942-1999 - 22 ve halt meg

 

Vilghbork - Hadifogsg
Mlenkij robot - Recsk

 

Keresztyn Egyhzldzs
Egyhz-politika XX.szzad

 

Roma mlt, jv, jelen

 

PUSZTUL MAGYARSG - EGYKE

 

 

ADY ENDRE MAGYARUL

   

   Nem adta neknk az Isten,

   Hogy ki szeret, az segtsen,

   Sohasem.

 

   Magunk is ritkn szerettk,

   Kikrt szlltunk hsen, egytt,

   Valaha.

 

   Valahogyan bajok voltak,

   Lelknknek, e toldott foltnak

   Bajai.

 

   Egyformn raktuk a szpet

   Bartnak s ellensgnek,

   Mert muszj.

 

   Egyformn s mindig csaldtunk,

   De ht ez mr a mi dolgunk

   S jl van ez.

 

   S szebb dolog gy meg nem halni

   S knoztatvn is akarni:

   Magyarul.

 

 

KARCSONY NNEPRE

 

HSVT NNEPRE

 

PNKSD NNEPRE

 

Gyerekeknek - Bibliai Trtnetek
msolhat, nyomtathat

 

WERES SNDOR

A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt. 

 

 

A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal                      Oldal tetejre          ltogat szmll

 

Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!    *****    Nagyon pontos és részletes születési horoszkóp, valamint 3 év ajándék elõrejelzés, diplomás asztrológustól. Kattints!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre,egyszer mindenkinek érdemes belenézni.Keress meg és én segítek értelmezni a csillagok állását!    *****    HAMAROSAN ÚJRA ITT A KARÁCSONY! HA SZERETNÉL KARÁCSONYI HANGULATBA KEVEREDNI, AKKOR KATT IDE: KARACSONY.GPORTAL.HU    *****    Nyakunkon a Karácsony, ajándékozz születési horoszkópot barátaidnak, ismerõseidnek.Nagyon szép ajándék! Várlak, kattints    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!