//palheidfogel.gportal.hu
//palheidfogel.gportal.hu

„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.” Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:


Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16


 

 

Erm s pajzsom az R, benne bzik
szvem. Zsoltr 28,7

… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti."  Karl Barth

.


Theolgia, Trtnelem, Gradul, Zsoltr


Heidfogel Pl

lelkszi nletrajz - 2015


Csaldi Honlapom:

//heidfogel-domjan.gportal.hu

phfogel@gmail.com

 

 
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Elfelejtettem a jelszt
 

www.refzarszam.hu

shopify site analytics
 

Heidelbergi Kt 1563

 

II. HELVT HITVALLS

 

A GENFI EGYHZ KTJA

A GENEVAI Szent Gylekezetnek CATHE- CISMUSSA
 
Avagy A Christus tudomnyban gyermekeket tant  FORMATSKJA 

M.Ttfalusi Kis Mikls ltal 1695 esztend 

A Genfi Egyhz Ktja 1695 Ennek ismertetje.

Klvin Jnos: A Genfi Egyhz Ktja Ppa 1907.
www.leporollak.hu - Nmeth Ferenc munkja

Hermn M. Jnos: A Genfi Kt tja Kolozsvrig

- Fekete Csaba Kt, egyhz,tants 

 

IRTA: Klvin Jnos

 

KLVINRL IRTK

 

Klvin vfordulk

 

KARL BARTH 1886-1968

 

Bib Istvn

 

Biblia - s jszvetsg Prbakiads -

 

Bibliakiadsok, knyvek
Magyar biblikus irodalom

 

Biblia v, vek utn

 

Dr Csehszombathy Lszl
szociolgus 1925-2007

 

OSCAR CULLMANN 1902-1999

 

Egyhzi Zsinatok s Knonjai

 

FORRSMVEK

 

GALSI RPD
Jakab, az r testvre

 

A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...

Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .

E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben,  a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal


2. Evagliumi klvinizmus szerk Galsi rpd Klvin kiad

 

 

Dr GRGEY ETELKA lelkipsztor, ir

 

1. Kzssg az szvetsgben

2. Biblia s liturgia

3. Prtusok s mdek...

4. Isten bolondsga

5. li, li, lama sabaktani?

6. Minden egsz eltrt?

7. Siralmak s kzssg

 

HARGITA PL
reformtus lelkipsztor


Istvndi 1924-1996 Ppa

 

Keresztny filozfia

 

Dr (Kocsi) KISS SNDOR

 

Kommentr 1967 s

 

Dr KUSTR ZOLTN

 

MLIUSZ JUHSZ PTER
1532-1572

 

DR NAGY BARNA

 

Dr PTOR IMRE

 

Dr RAVASZ LSZL pspk

 

SZEGEDI KIS ISTVN


1505 - 1572 REFORMTOR

 

SZENCI MOLNR ALBERT

1574 - 1633

 

Theolgiai irodalom

 

Temetsi beszdek

 

DR TTH KLMN
theolgiai professzor


1917 - 2009

 

DR. TRK ISTVN

 

Dr. VICTOR JNOS (1888-1954)

 

Rgi magyar Irodalom

 

Rgi knyvek s kziratok

 

XX. szzad Trtnelmhez

 

Webem - itt

 

PDF - MP3 - Doc - Odt formtum

 

Teremtsrl

„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a  legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
 
 
- Dr. Dienes Dnes Klvin Jnos lete, reformtori munkssga II. rsz


Dr. Dienes Dnes

Klvin Jnos lete, reformtori munkssga II. rsz

Klvin utols vei

    A Servet-per idejn Klvin meglehetsen nehz helyzetben volt. A befolysos polgrok kzl azok voltak tbbsgben a vros vezet testleteiben, akik kifejezetten ellensgeinek szmtottak. Ennek a konfliktusnak az eredje rszben a szigor rendszablyok bevezetsvel volt kapcsolatos. Sok sgenfi rezte gy, hogy egy idegen rakta a nyakukba az j, szokatlan fegyelem igjt. Msrszt a vrosba folyamatosan ramlott a meneklt francik sokasga. A genfiek attl fltek, hogy Klvin tekintlyt felhasznlva elbb-utbb a francik kiszortjk ket pozciikbl. Ezrt mindent megtettek azrt, hogy Klvinnak a kzletben meglv befolyst cskkentsk, vagy egyenesen ki is iktassk. 

    Genf lakosait hrom sttusba soroltk: 1. Teljes jog polgrok (citoyens), akik a vros szlttei voltak, s felmenik is ebben a polgri rendben ltek. A legfbb irnyt testlet, a kis-tancs kizrlag ilyen polgrokbl llhatott. 2. A polgrjogot nyertek(bourgeois), akik megvsroltk ezt a sttust, vagy ms okbl megkaptk. A kis-tancson kvl vlaszthatk voltak a vros egyb politikai testleteibe. 3. Lakosok (habitant), akik bevndorlk voltak, s letelepedsi engedlyt kaptak. Tanrok vagy lelkszek lehettek, de semmilyen politikai tisztsgre nem voltak vlaszthatk, st szavazati joguk sem volt.

    Klvin sohasem kapta meg a legtbb joggal jr polgri sttust. 1559-ig meneklt volt, csak ekkor lett „bourgeois”. Sosem volt abban a helyzetben, hogy valamifle „diktatrikus” hatalmat gyakorolhatott volna, mint ahogy azt sokan kpzelik. 1553 nyarn a lelkszeket abban az esetben is kizrtk a szindikusok vlasztsra jogosult npgylsbl, ha trtnetesen genfi polgrok voltak. Ezzel a dntssel a Klvint tmogatk egy jelents csoportjt gyakorlatilag megfosztottk vlasztjogtl. A Servet-ggyel prhuzamosan folyt a konzisztrium hatskrrl szl jabb vita annak kapcsn, hogy egy befolysos polgrt, Philibert Berthellier-t (mint lttuk, volt a vizsglbr, amikor kimondtk a hallos tletet Servet felett!) eltiltottk az rvacsortl, viszont a kis-tancshoz fellebbezett. Vgl 1553 novemberben az elljrsg nagy tbbsggel megszavazta, hogy a kikzsts krdsben a vgs hatrozatot a tancs hozza. (Servet, aki meglepen jl informlt volt a genfi llapotokat illeten, a per utols szakaszban meg is prblta Klvin bizonytalan helyzett kihasznlni a maga javra.) 1555-ben – ppen a bevndorls folytn – az erviszonyok megvltoztak. A Klvint tmogatk tbbsgbe kerltek a vrost vezet testletekben, ettl kezdve nyugodtabb lgkr vette krl 1564-ben bekvetkezett hallig. 

    Klvin 1559-ben megszervezte a Genfi Akadmit. Ebben legfbb munkatrsa Theodore de Bze lett. Az Akadmia nagy szolglatot tett elssorban a francia reformcinak, amennyiben szmos lelkipsztort nevelt az ottani gylekezetek szmra. Ebben az sszefggsben rta Klvin: „Kldjetek fagakat, s mi nyilakat kldnk vissza.”25 Mindekzben sorra adta ki mveit, a Szentrs knyveinek magyarzatt, tbbnyire gyorsrssal rgztett szabad eladsainak tdolgozsa utn. Levelezse behlzta Eurpt. 

    1564. mjus 27-n elhunyt, prilis 25-n mg megfogalmazta vgrendelett. Vagyona egy ezstkehely s 225 tallr volt mindssze. Elbcszott a tancstl, a lelkipsztoroktl, az t megltogat polgroktl. Bocsnatot krt bnei s hibi – klnsen indulatossga – miatt. Fontosnak tartotta hangslyozni azt, hogy „…nincs az n dvssgemnek semmi ms alapja, csak az az egyetlenegy, hogy Isten az irgalom atyja, Atynak bizonytja magt velem szemben is, aki beismerem nyomorult bns voltomat”.26 

Klvin mveirl, tantsrl

    Institutio Christianae Religionis (Tants a keresztyn vallsra; A keresztyn valls rendszere). 

Thri Pl magyar reformtor gy mltatta e mvet: Praeter apostolicas post Christi tempora chartas, Huic peperere libro secula nulla parem.

Szenczi Molnr Albert pedig ezt gy magyartotta: Az szent knyvek utn, kiket az nagy apostolok rtak,
Ennl jobb knyvet mg soha senki nem rt.

   Az els kiads 1536-ban jelent meg Bzelban. Klvin folyamatosan bvtette, a vgleges szveg kiadsra 1559-ben kerlt sor. Az els kiads tulajdonkppen katekizmus. Luther hatst hordozza, amennyiben az  Kis Ktjnak felptst kveti: 1. A trvnyrl, amely magban foglalja a tzparancsolat magyarzatt. 2. A hitrl, amely az Apostoli Hitvalls magyarzatt is adja. 3. Az imdsgrl, amely az r imdsgnak kifejtst is adja. 4. A skramentumokrl, amelyben a keresztsgrl s az rvacsorrl van sz. 5. A hamis skramentumokrl. 6. A keresztyn szabadsgrl, az egyhzi hatalomrl s az llami kormnyzatrl. 
    Klvin rsmagyarzknt is jelentset alkotott. „Klvin metdusa mgtt az antichiai iskola ll, fleg azonban Krizosztomusz, Aranyszj Szent Jnos. t tartja a francia reformtor a legnagyobb keresztny egzegtnak. A szentrstudomny vonaln ez az egyhzatya a mestere, mg ha a tanok vonaln sokszor nem is rt egyet vele. A dogmatikban inkbb gostont kveti. Viszont annak az allegorizl s szimbolikus rtelmezseit ersen kritizlja. Mikor Klvin a Biblit a kezbe veszi, elszr is a historikus jelentkezik benne, csak aztn a szisztematikus s csupn fenntartssal a misztikus.”27 A Szentrs magyarzsa sorn humanista mveltsgt nem szortotta httrbe hv meggyzdse. Ilyenformn Klvin inkbb Erasmus, mint Luther kvetje. rsmagyarzknt tuds kutat, a sz csaknem modern rtelmben. 

A keresztyn ember s a felsbbsg vagy llam

    A keresztyn ember lelki-egyni lete s a trsadalomban foly kzlete megklnbztetend, de el nem vlaszthat. A keresztyn ember nemcsak Istent szolglja, hanem az embertrst is, s egyben rendkvli felelssget hordoz a trsadalom irnt. A trsadalom lett hrom tnyez hatrozza meg dnt mdon: felsbbsg (llamhatalom), a trvnyek, a np. A felsbbsget Isten rendelte azrt, hogy megfkezze az anarchit s a trvnytelensg eluralkodst. Feladata a trvnyek, a rend s a szabadsg rvnyre juttatsa. Ugyanakkor kteles tmogatni Krisztusnak s az evangliumnak az gyt (pldul iskolk fenntartsval, az igehirdets szabadsgnak biztostsval). Hatalmt jutalmazs s bntets ltal gyakorolja, joga van erszakot alkalmazni trvnyes keretek kztt a gonosztevk ellen, vagy pedig az orszg vdelmben. A felsbbsg osztja el a kzterheket adk, vmok stb. tjn. A trvnyek azt a szerepet tltik be, mint az l szervezetben az idegek. Korok s npek szerint ugyan vltozhatnak, de alapelvk mindig s mindentt a mltnyossg s az igazsgossg. A np ltalban s benne a keresztyn ember kteles engedelmeskedni a felsbbsgnek akkor is, ha az zsarnok, teht nem Isten trvnye szerint kormnyoz. Egynek nem, de „alkotmnyos” testletek fellphetnek a zsarnokkal szemben. A keresztyn ember magatartsa a zsarnoki uralom idejn tbbfokozat: 1. nvizsglat, vajon nem az n bneim miatt kldte-e Isten a zsarnokot bntetsknt; 2. trelmes knyrgs Isten kzbelpsrt, aki flrellthatja a zsarnokot; 3. az engedelmessg megtagadsa, ha a zsarnok kvnsga vagy parancsa srti Isten s a szeretet trvnyt. Klvin semmi esetre sem buzdt lzadsra vagy forradalomra, de azrt flrerthetetlenl fogalmaz, amikor a zsarnoksgrl pldul gy r a Dniel knyve magyarzatban: „A vilgi fejedelmek olyankor flredobjk hatalmukat, amikor Isten ellen lzadnak s rdemtelenekk vlnak arra, hogy az emberisg tagjai kz szmttassanak. Neknk ilyenkor inkbb meg kell vetnnk ket (sz szerint: a fejkre kell kpnnk!), mint engedelmeskedni nekik.”28 

A skramentumok

    Isten szvetsgnek a jelei, ezek nlkl nincs igazi egyhz, mert Krisztust lltjk elnk s Isten ltaluk hv s tart meg minket. Csak azok a skramentumok, amelyeket Krisztus szerzett. Klnbsg van a kls jegyek (vz, kenyr, bor) s a hozzjuk kapcsold gretek, illetve az ltaluk jegyzett dolgok (bnbocsnat, rk let, Krisztussal s egymssal val kzssg) kztt. Az gretekben bz hittel vett kls jegy azt jelzi, hogy a „Szentllek csatornjn” t magt a jegyzett dolgot nyerjk el. A keresztsg ltal az egyhzba mint Krisztus testbe oltatunk be. Ebbl a gyermekek sincsenek kizrva, ezrt Klvin a gyermekkeresztsg mellett foglalt llst. Arra az rvre, hogy a Bibliban nem olvasunk kifejezetten gyermekek megkeresztelsrl, azt felelte, hogy az utols vacsorn sem voltak asszonyok, mgis kiosztjuk nekik az rvacsort. Az rvacsora unio mistica cum Christo (titokzatos kzssg Krisztussal). Az dvssg gye nem a jegyre sszpontosul, ezrt a hangsly nem az „ez az n testem” szvegrszre esik, hanem az „rettetek adatik, ontatik” rszletre. Az rvacsora ezt az gretet pecsteli meg, amikor tpll az rk letre. Krisztus nincs a jegyekbe zrva – transubstantiatio, consubstantiatio –, hanem a Szentllek titkos munkja ltal valban nyjtja testt s vrt a kenyr s a bor jelkpe alatt. Korabeli szakkifejezst hasznlva: Krisztus teste nincs a jegyekben vere et realiter (igazn s valsggal), mgis adatik neknk vere et realiter. 

Eleve elrendels

    Isten lnyeghez tartozik, hogy az embert szabad vgzse szerint rszelteti dvssgben. Ebbl kvetkezik, hogy a hit nem emberi dolog, hanem Istennek abszolt csodja ltal ltrejtt ismeret. A kegyelem kirdemelhetetlen s megszolglhatatlan. Abbl a gyakorlati tnybl, hogy egyesek halljk az evangliumot s hisznek, mg msok nem trdnek vele, Klvin arra a kvetkeztetsre jutott, hogy Isten eleve elhatrozta nmelyek dvssgt s msok krhozatt (ketts predestinci). Ez a tants Isten abszolt akarati jellemvonst hangslyozza. Az elvlasztsnak egyedli tudja Isten, s nincs fldi hatalom, mely ennek az ismeretnek a birtokba jutna. Az eleve elrendels tantsnak a pozitv oldala hangslyos, mert Isten kivlaszt tettnek csodjra (teht nem magyarzhat valsgra) a hv azzal vlaszol, hogy az dicssgre l – mai kifejezssel lve: szolgl, minsgi letet. 

    Amikor a reformtus ortodoxia teolgusai tlz mdon hangslyoztk Klvin tantst, nem vettk figyelembe, hogy a predestinci nem egy mindenki ltal elfogadhat, objektv elmleti igazsg, hanem azoknak a hitbizonyossga, akik a Jzus Krisztusban lnek.29 A kegyelmi kivlasztsrl szl tants Isten szabad dntst hangslyozza. A kivlaszts a szabadon, felttel nlkl szeret, minden emberi hozzjrulst nlklz Isten dntse, ami az kegyelme ltal, teht a legmlyebb alszlls alakjban, azaz Jzus Krisztusban ragadhat meg. Isten benne, anlkl hogy megrdemelnk, megelzve brmifle emberi dntst, dvssgre vlasztotta vit. A predestinci – eredetileg – az ebben a vilgban megvetett, olykor pedig egyenesen ldztt keresztynek vigasztals-tana. 

Klvin s a kapitalizmus

    Klvin volt az els a meghatroz teolgusok kztt, aki kimondta, hogy a pnz gymlcsztethet, kamatoztathat. Ugyanakkor Luther elvben szigoran tiltotta a kamatot, csak kivltkppen val helyzetben engedte meg, ezzel szemben Klvin hatrozottan megengedte azt, s csak kivtelesen tiltotta ott, ahol az a felebarti szeretettel sszetkzsbe kerlt. (Pldul ha valaki termszeti katasztrfa miatt klcsnre szorul, attl nem szabad kamatot venni, de ha valaki be akarja fektetni a klcsnvett pnzt, vagy a jelenleginl szebb hzat akar vsrolni, attl igen.) Prdikciiban kemnyen ostorozta azokat, akik msok szorult helyzett, kiszolgltatottsgt kihasznljk. Klvin azt tantotta, hogy mindent Isten dicssgre lehet s kell felhasznlni, idertve a pnzt is, mghozz a felebarti szeretet szolglatban. 

    A kamat megengedse mellett a munka megbecslsnek hirdetse meghatroz jelentsg volt. Klvin pldul vdelmbe vette a kereskedelmet, mely a kzpkori szemlletben megvetett foglalkozsnak minslt. Maga Luther lnyegben csak a fldmvelst tartotta keresztynhez ill foglalkozsnak. Az embert Klvin szerint mindenfajta munkra Isten hvja el (a munka hivats!), amirt az ember Istennek tartozik, ezrt mindenben r nzve kell eljrni. Ez a klvini munkaerklcs lnyege. Ez a szemllet takarkossgot, ignyessget, szorgalmat eredmnyezett azokban az orszgokban, ahol meghatrozv vlt a klvini teolgia. (Amikor a trsadalomnak ppen azon rtegei, amelyek erre alapozva jelents vagyonra tettek szert, feladtk a soli Deo gloria eszmjt, de a szorgalmat s a takarkossgot megtartottk, a gyarmatosts, a technikai fejlds fellendlsvel talakultak a modern kapitalizmus haszonra hes, vllalkoz szellem hiniv. A pnzszerzst s az azzal jr hatalmat nclnak tekintve, mr csak a sajt dicssgkrt, knyelmkrt s a sajt kpessgeiknek s erejknek bizonysgul dolgoznak.) 

A lthatatlan egyhz30

    Klvin nem azonostja az egyhzat Isten orszgval, de nem is vlasztja el attl. Hangslyozza, hogy az egyhzzal nem perel senki, mert Krisztus egyhzval nem is akarhat harcolni. „A Krisztus egyhza bizonnyal lt s lni fog, amg csak Krisztus, az Atya jobbjn lve uralkodik.” A vitatott krds az, s egyben az egyhz igazi rendeltetse azon mlik, hogy azonosthat-e a fldi egyhz Krisztus egyhzval. Nyilvn nem, mert az egyhz lthat kls forma nlkl is fennllhat, msrszt pedig a kls formt nem a pompa, a hatalom s ragyogs teszi, hanem az Isten igjnek tiszta hirdetse s a skramentumok helyes kiszolgltatsa. Rettenetes dolog – mondja Klvin –, ha Isten elrejti a kls formt, de ehhez neki joga van, mivel gyis ismeri az vit. De ha az emberek hitetlensge erre okot szolgltat, akkor nem szeglhetnk szembe az isteni igazsgszolgltatssal. 

    Tavaszy Sndor, aki emltett dogmatikjban kvetkezetesen s hitelesen tolmcsolta Klvin tantst, a „lthatatlan egyhzrl” szl klvini tanttelt gy rtelmezi: „Van-e klns rtelme a lthatatlan s lthat egyhz megklnbztetsnek s mit hasznl ez a megklnbztets a Krisztus gynek, a mi lthat egyhzunknak s mit hasznl a keresztyn letnek?” A felelet – az Institutio nyomn haladva – a Tavaszy-dogmatika legtisztbb, legmagvasabb fejezett kpezi. Ebbl a feleletbl itt most kt momentumot szeretnk kiemelni. 

    A lthatatlan egyhz hite elszr azt teszi, hogy „a keresztyn ember a legszttpettebb keresztynsgben, a legdzabb felekezeti harcok kztt s a legvigasztalanabb trsadalmi helyzetben, a leggonoszabb tmadsokkal szemben is remnysggel nz a jvendbe, mert bzik a lthatatlan egyhz gyzelmben. Az kivltsga az, hogy mg ldozatok rn is szolglja azt az egysget, amely el van rejtve Krisztussal egytt az Atya Istennl. A keresztyn ember nem azrt a talpalatnyi trrt kzd, amelyet elfoglal ebben a vilgban, hanem kizrlag a Krisztus dicssgrt.” 
    A msodik, ezt kiegszt gondolat az, hogy „a lthatatlan egyhz lland tlet alatt tartja a lthat egyhzat. Az egyhznak ez a permanens krzise abban leli magyarzatt, hogy a fldi egyhz a lehetetlent lehetsgesti: az idi lt kategrijban az rkkval Isten kijelentst hirdeti. Fldi, nyomorult szolgai formban mennyei ajndkokat kzvett. Minl lesebben s minl szrbb fjdalommal li t a lthat egyhz a benne rejl ellentmondst, hordozvn romland fldi formban, trkeny cserpednyben Krisztus mennyei dicssgt, s minl jobban szenved a lthat fldi egyhz eme permanens krzisnek tlete alatt, annl bizonyosabb, hogy a benne elrejtett drga evangliumi kincset nem fogjk elrabolni a gazdasgi s szocilis, a vilgnzeti s politikai bajok.” 

Jegyzetek

 

 1 Mindkt idzet: Cadier, Jean: Klvin. Egy ember Isten igjban. Budapest, 1980. 15. o. 
2 McGrath, Alister E.: Klvin. A nyugati kultra formldsa. Budapest, 1996, Osiris, 66. o. 
3 Rvsz Imre: Klvin lete s a klvinizmus. Debrecen, 1909, 316. o. 
4 Cadier, Jean: i. m. 49. o. 
5 Bevezets a Zsoltrokhoz. Cadier, Jean: i. m. 35. o. 
6 Sadolet bboros levele a genfi tancshoz s nphez Klvin vlaszval 1539. Fordtotta Ladnyi Pl. Ppa, 1909. 58, 61. o. 
7 Cadier, Jean: i. m. 53–55. o. 
8 Pruzsinszky Pl: Klvin Jnos letrajza. Ppa, 1909. 224. o. 
9 McGrath, Alister E.: i. m. 109. o. 
10 Cadier, Jean: i. m. 83. o. 
11 Cadier, Jean: i. m. 88. o. 
12 Cadier, Jean: i. m. 98. o. 
13 Pruzsinszky Pl: i. m. II. kt. 14. o. 
14 Pruzsinszky Pl: i. m. II. kt. 15. o. 
15 Magyar Nagylexikon, V. ktet, Budapest, 1997. 44. o. Ez a szcikk szmos egyb hamis adatot kzl tnyknt. Csak remlni lehet, hogy ez kivtel, s a lexikon egybknt megbzhat. 
16 Chadwick, Owen: i. m. 83. o. 
17 Chadwick, Owen: i. m. 85–86. o. 
18 Schaff, Philip: History of the Christian Church, Volume VIII:Modern Christianity. The Swiss Reformation. Grand Rapids, Michigan, USA, 1910. 125. 
19 Nem tvesztend ssze Bccsel. Vienne francia kisvros. 
20 Kovts J. Istvn: A Servet-pr akti. Ppa, 1909. 62. o. 
21 Kovts J. Istvn: i. m. 101. o. 
22 Cadier, Jean: i. m. 153. o. Teht Jzus Krisztus Istennek nem rktl fogva fia. 
23 Klvin Jnos: A Szenthromsg igaz hitnek vdelme a spanyol Servet Mihly borzaszt tvedseivel szemben. Ford. Dr. Tari Imre. Ppa, 1909. 29. o. 
24 Cadier, Jean: i. m. 154. o. 
25 Cadier, Jean: i. m. 159. o. 
26 Bza Theodor: Klvin Jnos lete. Budapest, 1998, Klvin Kiad, 69–73. o. 
27 Gnczy Sndor: Gondolatok Klvin hermeneutikjhoz. Confessio 1994/4. 
28 Klvin Jnos: Tants a keresztyn vallsra 1559. Rvidtett formban. Fordtotta Bksi Andor. Budapest, 1991. 302. o. 
29 Gerb Pl: A kegyelmi kivlaszts. Reformtus Szemle 1959/9. 
30 Juhsz Tams: Az „ldztt kisebbsg” hitvallsa: az Institutio. In: Confessio 2005/4.

Dr. Dienes Dnes (Alsvadsz, 1956) PhD reformtus teolgus, nevelstrtnsz, teolgiai tanr, a Srospataki Reformtus Kollgium Tudomnyos Gyjtemnyei igazgatja. E-mail: ddns@iif.hu. A tanulmny korbban megjelent In: Dienes Dnes (szerk.) [2008]: A reformci. Vezrfonal az egyhztrtnet tanulmnyozshoz II., Srospatak, Hernd Kiad, 77–97. o.

 

Szabolcska Mihly
Uram, maradj velnk!

          

Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?

tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!

 

 

 

dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!

 

Istvndi trtnethez

 

ROKHTY BLA
1890-1942
zeneszerz, orgonamvsz, orgonatervez, karnagy
79 ve halt meg

 

Dr BUCSAY MIHLY
1912 - 1988 - 2021
33 ve halt meg

 
Garai Gbor Jkedvet adj

Garai Gbor: Jkedvet adj

                  ennyi kell, semmi ms

   Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
   A tbbivel megbirkzom magam.
   Akkor a tbbi nem is rdekel,
   szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
   Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
   nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
   mg magnyom kivltsga se kell,
   sorsot cserlek, brhol, brkivel,
   ha jkedvembl, nknt tehetem;
   s flszabadt jra a fegyelem,
   ha rtelmt tudom s vllalom,
   s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
   S hogy a holnap se legyen csupa gond,
   de kezdd s folytatd bolond
   kaland, mi egyszer vget r ugyan –
   ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.

  

 

 

Dr. LAJTHA LSZL
1892-1963-2021
58 ve halt meg

 

Protestns Gradul

 

Dr FEKETE CSABA

 

 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok egy zsoltrprjnak tanulsgai
 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok s a viszonyts megoldatlansgai (dlvidki gradulok: blyei, klmncsai, nagydobszai)


ltogat szmll

 

Zsoltr s Dicsret

 

Egyhztrtnet

 

Tth Ferentz

 

Trtnelem

 

Trtnelem. Trk hdoltsg kora

 

Dr SZAKLY FERENC


trtnsz 1942-1999 - 22 ve halt meg

 

Vilghbork - Hadifogsg
Mlenkij robot - Recsk

 

Keresztyn Egyhzldzs
Egyhz-politika XX.szzad

 

Roma mlt, jv, jelen

 

PUSZTUL MAGYARSG - EGYKE

 

 

ADY ENDRE MAGYARUL

   

   Nem adta neknk az Isten,

   Hogy ki szeret, az segtsen,

   Sohasem.

 

   Magunk is ritkn szerettk,

   Kikrt szlltunk hsen, egytt,

   Valaha.

 

   Valahogyan bajok voltak,

   Lelknknek, e toldott foltnak

   Bajai.

 

   Egyformn raktuk a szpet

   Bartnak s ellensgnek,

   Mert muszj.

 

   Egyformn s mindig csaldtunk,

   De ht ez mr a mi dolgunk

   S jl van ez.

 

   S szebb dolog gy meg nem halni

   S knoztatvn is akarni:

   Magyarul.

 

 

KARCSONY NNEPRE

 

HSVT NNEPRE

 

PNKSD NNEPRE

 

Gyerekeknek - Bibliai Trtnetek
msolhat, nyomtathat

 

WERES SNDOR

A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt. 

 

 

A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal                      Oldal tetejre          ltogat szmll

 

Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!    *****    Nagyon pontos és részletes születési horoszkóp, valamint 3 év ajándék elõrejelzés, diplomás asztrológustól. Kattints!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre,egyszer mindenkinek érdemes belenézni.Keress meg és én segítek értelmezni a csillagok állását!    *****    HAMAROSAN ÚJRA ITT A KARÁCSONY! HA SZERETNÉL KARÁCSONYI HANGULATBA KEVEREDNI, AKKOR KATT IDE: KARACSONY.GPORTAL.HU    *****    Nyakunkon a Karácsony, ajándékozz születési horoszkópot barátaidnak, ismerõseidnek.Nagyon szép ajándék! Várlak, kattints    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!