Dr. Dienes Dnes
Klvin Jnos lete, reformtori munkssga II. rsz
Klvin utols vei
A Servet-per idejn Klvin meglehetsen nehz helyzetben volt. A befolysos polgrok kzl azok voltak tbbsgben a vros vezet testleteiben, akik kifejezetten ellensgeinek szmtottak. Ennek a konfliktusnak az eredje rszben a szigor rendszablyok bevezetsvel volt kapcsolatos. Sok sgenfi rezte gy, hogy egy idegen rakta a nyakukba az j, szokatlan fegyelem igjt. Msrszt a vrosba folyamatosan ramlott a meneklt francik sokasga. A genfiek attl fltek, hogy Klvin tekintlyt felhasznlva elbb-utbb a francik kiszortjk ket pozciikbl. Ezrt mindent megtettek azrt, hogy Klvinnak a kzletben meglv befolyst cskkentsk, vagy egyenesen ki is iktassk.
Genf lakosait hrom sttusba soroltk: 1. Teljes jog polgrok (citoyens), akik a vros szlttei voltak, s felmenik is ebben a polgri rendben ltek. A legfbb irnyt testlet, a kis-tancs kizrlag ilyen polgrokbl llhatott. 2. A polgrjogot nyertek(bourgeois), akik megvsroltk ezt a sttust, vagy ms okbl megkaptk. A kis-tancson kvl vlaszthatk voltak a vros egyb politikai testleteibe. 3. Lakosok (habitant), akik bevndorlk voltak, s letelepedsi engedlyt kaptak. Tanrok vagy lelkszek lehettek, de semmilyen politikai tisztsgre nem voltak vlaszthatk, st szavazati joguk sem volt.
Klvin sohasem kapta meg a legtbb joggal jr polgri sttust. 1559-ig meneklt volt, csak ekkor lett „bourgeois”. Sosem volt abban a helyzetben, hogy valamifle „diktatrikus” hatalmat gyakorolhatott volna, mint ahogy azt sokan kpzelik. 1553 nyarn a lelkszeket abban az esetben is kizrtk a szindikusok vlasztsra jogosult npgylsbl, ha trtnetesen genfi polgrok voltak. Ezzel a dntssel a Klvint tmogatk egy jelents csoportjt gyakorlatilag megfosztottk vlasztjogtl. A Servet-ggyel prhuzamosan folyt a konzisztrium hatskrrl szl jabb vita annak kapcsn, hogy egy befolysos polgrt, Philibert Berthellier-t (mint lttuk, volt a vizsglbr, amikor kimondtk a hallos tletet Servet felett!) eltiltottk az rvacsortl, viszont a kis-tancshoz fellebbezett. Vgl 1553 novemberben az elljrsg nagy tbbsggel megszavazta, hogy a kikzsts krdsben a vgs hatrozatot a tancs hozza. (Servet, aki meglepen jl informlt volt a genfi llapotokat illeten, a per utols szakaszban meg is prblta Klvin bizonytalan helyzett kihasznlni a maga javra.) 1555-ben – ppen a bevndorls folytn – az erviszonyok megvltoztak. A Klvint tmogatk tbbsgbe kerltek a vrost vezet testletekben, ettl kezdve nyugodtabb lgkr vette krl 1564-ben bekvetkezett hallig.
Klvin 1559-ben megszervezte a Genfi Akadmit. Ebben legfbb munkatrsa Theodore de Bze lett. Az Akadmia nagy szolglatot tett elssorban a francia reformcinak, amennyiben szmos lelkipsztort nevelt az ottani gylekezetek szmra. Ebben az sszefggsben rta Klvin: „Kldjetek fagakat, s mi nyilakat kldnk vissza.”25 Mindekzben sorra adta ki mveit, a Szentrs knyveinek magyarzatt, tbbnyire gyorsrssal rgztett szabad eladsainak tdolgozsa utn. Levelezse behlzta Eurpt.
1564. mjus 27-n elhunyt, prilis 25-n mg megfogalmazta vgrendelett. Vagyona egy ezstkehely s 225 tallr volt mindssze. Elbcszott a tancstl, a lelkipsztoroktl, az t megltogat polgroktl. Bocsnatot krt bnei s hibi – klnsen indulatossga – miatt. Fontosnak tartotta hangslyozni azt, hogy „…nincs az n dvssgemnek semmi ms alapja, csak az az egyetlenegy, hogy Isten az irgalom atyja, Atynak bizonytja magt velem szemben is, aki beismerem nyomorult bns voltomat”.26
Klvin mveirl, tantsrl
Institutio Christianae Religionis (Tants a keresztyn vallsra; A keresztyn valls rendszere).
Thri Pl magyar reformtor gy mltatta e mvet: Praeter apostolicas post Christi tempora chartas, Huic peperere libro secula nulla parem.
Szenczi Molnr Albert pedig ezt gy magyartotta: Az szent knyvek utn, kiket az nagy apostolok rtak,
Ennl jobb knyvet mg soha senki nem rt.
|
Az els kiads 1536-ban jelent meg Bzelban. Klvin folyamatosan bvtette, a vgleges szveg kiadsra 1559-ben kerlt sor. Az els kiads tulajdonkppen katekizmus. Luther hatst hordozza, amennyiben az Kis Ktjnak felptst kveti: 1. A trvnyrl, amely magban foglalja a tzparancsolat magyarzatt. 2. A hitrl, amely az Apostoli Hitvalls magyarzatt is adja. 3. Az imdsgrl, amely az r imdsgnak kifejtst is adja. 4. A skramentumokrl, amelyben a keresztsgrl s az rvacsorrl van sz. 5. A hamis skramentumokrl. 6. A keresztyn szabadsgrl, az egyhzi hatalomrl s az llami kormnyzatrl.
Klvin rsmagyarzknt is jelentset alkotott. „Klvin metdusa mgtt az antichiai iskola ll, fleg azonban Krizosztomusz, Aranyszj Szent Jnos. t tartja a francia reformtor a legnagyobb keresztny egzegtnak. A szentrstudomny vonaln ez az egyhzatya a mestere, mg ha a tanok vonaln sokszor nem is rt egyet vele. A dogmatikban inkbb gostont kveti. Viszont annak az allegorizl s szimbolikus rtelmezseit ersen kritizlja. Mikor Klvin a Biblit a kezbe veszi, elszr is a historikus jelentkezik benne, csak aztn a szisztematikus s csupn fenntartssal a misztikus.”27 A Szentrs magyarzsa sorn humanista mveltsgt nem szortotta httrbe hv meggyzdse. Ilyenformn Klvin inkbb Erasmus, mint Luther kvetje. rsmagyarzknt tuds kutat, a sz csaknem modern rtelmben.
A keresztyn ember s a felsbbsg vagy llam
A keresztyn ember lelki-egyni lete s a trsadalomban foly kzlete megklnbztetend, de el nem vlaszthat. A keresztyn ember nemcsak Istent szolglja, hanem az embertrst is, s egyben rendkvli felelssget hordoz a trsadalom irnt. A trsadalom lett hrom tnyez hatrozza meg dnt mdon: felsbbsg (llamhatalom), a trvnyek, a np. A felsbbsget Isten rendelte azrt, hogy megfkezze az anarchit s a trvnytelensg eluralkodst. Feladata a trvnyek, a rend s a szabadsg rvnyre juttatsa. Ugyanakkor kteles tmogatni Krisztusnak s az evangliumnak az gyt (pldul iskolk fenntartsval, az igehirdets szabadsgnak biztostsval). Hatalmt jutalmazs s bntets ltal gyakorolja, joga van erszakot alkalmazni trvnyes keretek kztt a gonosztevk ellen, vagy pedig az orszg vdelmben. A felsbbsg osztja el a kzterheket adk, vmok stb. tjn. A trvnyek azt a szerepet tltik be, mint az l szervezetben az idegek. Korok s npek szerint ugyan vltozhatnak, de alapelvk mindig s mindentt a mltnyossg s az igazsgossg. A np ltalban s benne a keresztyn ember kteles engedelmeskedni a felsbbsgnek akkor is, ha az zsarnok, teht nem Isten trvnye szerint kormnyoz. Egynek nem, de „alkotmnyos” testletek fellphetnek a zsarnokkal szemben. A keresztyn ember magatartsa a zsarnoki uralom idejn tbbfokozat: 1. nvizsglat, vajon nem az n bneim miatt kldte-e Isten a zsarnokot bntetsknt; 2. trelmes knyrgs Isten kzbelpsrt, aki flrellthatja a zsarnokot; 3. az engedelmessg megtagadsa, ha a zsarnok kvnsga vagy parancsa srti Isten s a szeretet trvnyt. Klvin semmi esetre sem buzdt lzadsra vagy forradalomra, de azrt flrerthetetlenl fogalmaz, amikor a zsarnoksgrl pldul gy r a Dniel knyve magyarzatban: „A vilgi fejedelmek olyankor flredobjk hatalmukat, amikor Isten ellen lzadnak s rdemtelenekk vlnak arra, hogy az emberisg tagjai kz szmttassanak. Neknk ilyenkor inkbb meg kell vetnnk ket (sz szerint: a fejkre kell kpnnk!), mint engedelmeskedni nekik.”28
A skramentumok
Isten szvetsgnek a jelei, ezek nlkl nincs igazi egyhz, mert Krisztust lltjk elnk s Isten ltaluk hv s tart meg minket. Csak azok a skramentumok, amelyeket Krisztus szerzett. Klnbsg van a kls jegyek (vz, kenyr, bor) s a hozzjuk kapcsold gretek, illetve az ltaluk jegyzett dolgok (bnbocsnat, rk let, Krisztussal s egymssal val kzssg) kztt. Az gretekben bz hittel vett kls jegy azt jelzi, hogy a „Szentllek csatornjn” t magt a jegyzett dolgot nyerjk el. A keresztsg ltal az egyhzba mint Krisztus testbe oltatunk be. Ebbl a gyermekek sincsenek kizrva, ezrt Klvin a gyermekkeresztsg mellett foglalt llst. Arra az rvre, hogy a Bibliban nem olvasunk kifejezetten gyermekek megkeresztelsrl, azt felelte, hogy az utols vacsorn sem voltak asszonyok, mgis kiosztjuk nekik az rvacsort. Az rvacsora unio mistica cum Christo (titokzatos kzssg Krisztussal). Az dvssg gye nem a jegyre sszpontosul, ezrt a hangsly nem az „ez az n testem” szvegrszre esik, hanem az „rettetek adatik, ontatik” rszletre. Az rvacsora ezt az gretet pecsteli meg, amikor tpll az rk letre. Krisztus nincs a jegyekbe zrva – transubstantiatio, consubstantiatio –, hanem a Szentllek titkos munkja ltal valban nyjtja testt s vrt a kenyr s a bor jelkpe alatt. Korabeli szakkifejezst hasznlva: Krisztus teste nincs a jegyekben vere et realiter (igazn s valsggal), mgis adatik neknk vere et realiter.
Eleve elrendels
Isten lnyeghez tartozik, hogy az embert szabad vgzse szerint rszelteti dvssgben. Ebbl kvetkezik, hogy a hit nem emberi dolog, hanem Istennek abszolt csodja ltal ltrejtt ismeret. A kegyelem kirdemelhetetlen s megszolglhatatlan. Abbl a gyakorlati tnybl, hogy egyesek halljk az evangliumot s hisznek, mg msok nem trdnek vele, Klvin arra a kvetkeztetsre jutott, hogy Isten eleve elhatrozta nmelyek dvssgt s msok krhozatt (ketts predestinci). Ez a tants Isten abszolt akarati jellemvonst hangslyozza. Az elvlasztsnak egyedli tudja Isten, s nincs fldi hatalom, mely ennek az ismeretnek a birtokba jutna. Az eleve elrendels tantsnak a pozitv oldala hangslyos, mert Isten kivlaszt tettnek csodjra (teht nem magyarzhat valsgra) a hv azzal vlaszol, hogy az dicssgre l – mai kifejezssel lve: szolgl, minsgi letet.
Amikor a reformtus ortodoxia teolgusai tlz mdon hangslyoztk Klvin tantst, nem vettk figyelembe, hogy a predestinci nem egy mindenki ltal elfogadhat, objektv elmleti igazsg, hanem azoknak a hitbizonyossga, akik a Jzus Krisztusban lnek.29 A kegyelmi kivlasztsrl szl tants Isten szabad dntst hangslyozza. A kivlaszts a szabadon, felttel nlkl szeret, minden emberi hozzjrulst nlklz Isten dntse, ami az kegyelme ltal, teht a legmlyebb alszlls alakjban, azaz Jzus Krisztusban ragadhat meg. Isten benne, anlkl hogy megrdemelnk, megelzve brmifle emberi dntst, dvssgre vlasztotta vit. A predestinci – eredetileg – az ebben a vilgban megvetett, olykor pedig egyenesen ldztt keresztynek vigasztals-tana.
Klvin s a kapitalizmus
Klvin volt az els a meghatroz teolgusok kztt, aki kimondta, hogy a pnz gymlcsztethet, kamatoztathat. Ugyanakkor Luther elvben szigoran tiltotta a kamatot, csak kivltkppen val helyzetben engedte meg, ezzel szemben Klvin hatrozottan megengedte azt, s csak kivtelesen tiltotta ott, ahol az a felebarti szeretettel sszetkzsbe kerlt. (Pldul ha valaki termszeti katasztrfa miatt klcsnre szorul, attl nem szabad kamatot venni, de ha valaki be akarja fektetni a klcsnvett pnzt, vagy a jelenleginl szebb hzat akar vsrolni, attl igen.) Prdikciiban kemnyen ostorozta azokat, akik msok szorult helyzett, kiszolgltatottsgt kihasznljk. Klvin azt tantotta, hogy mindent Isten dicssgre lehet s kell felhasznlni, idertve a pnzt is, mghozz a felebarti szeretet szolglatban.
A kamat megengedse mellett a munka megbecslsnek hirdetse meghatroz jelentsg volt. Klvin pldul vdelmbe vette a kereskedelmet, mely a kzpkori szemlletben megvetett foglalkozsnak minslt. Maga Luther lnyegben csak a fldmvelst tartotta keresztynhez ill foglalkozsnak. Az embert Klvin szerint mindenfajta munkra Isten hvja el (a munka hivats!), amirt az ember Istennek tartozik, ezrt mindenben r nzve kell eljrni. Ez a klvini munkaerklcs lnyege. Ez a szemllet takarkossgot, ignyessget, szorgalmat eredmnyezett azokban az orszgokban, ahol meghatrozv vlt a klvini teolgia. (Amikor a trsadalomnak ppen azon rtegei, amelyek erre alapozva jelents vagyonra tettek szert, feladtk a soli Deo gloria eszmjt, de a szorgalmat s a takarkossgot megtartottk, a gyarmatosts, a technikai fejlds fellendlsvel talakultak a modern kapitalizmus haszonra hes, vllalkoz szellem hiniv. A pnzszerzst s az azzal jr hatalmat nclnak tekintve, mr csak a sajt dicssgkrt, knyelmkrt s a sajt kpessgeiknek s erejknek bizonysgul dolgoznak.)
A lthatatlan egyhz30
Klvin nem azonostja az egyhzat Isten orszgval, de nem is vlasztja el attl. Hangslyozza, hogy az egyhzzal nem perel senki, mert Krisztus egyhzval nem is akarhat harcolni. „A Krisztus egyhza bizonnyal lt s lni fog, amg csak Krisztus, az Atya jobbjn lve uralkodik.” A vitatott krds az, s egyben az egyhz igazi rendeltetse azon mlik, hogy azonosthat-e a fldi egyhz Krisztus egyhzval. Nyilvn nem, mert az egyhz lthat kls forma nlkl is fennllhat, msrszt pedig a kls formt nem a pompa, a hatalom s ragyogs teszi, hanem az Isten igjnek tiszta hirdetse s a skramentumok helyes kiszolgltatsa. Rettenetes dolog – mondja Klvin –, ha Isten elrejti a kls formt, de ehhez neki joga van, mivel gyis ismeri az vit. De ha az emberek hitetlensge erre okot szolgltat, akkor nem szeglhetnk szembe az isteni igazsgszolgltatssal.
Tavaszy Sndor, aki emltett dogmatikjban kvetkezetesen s hitelesen tolmcsolta Klvin tantst, a „lthatatlan egyhzrl” szl klvini tanttelt gy rtelmezi: „Van-e klns rtelme a lthatatlan s lthat egyhz megklnbztetsnek s mit hasznl ez a megklnbztets a Krisztus gynek, a mi lthat egyhzunknak s mit hasznl a keresztyn letnek?” A felelet – az Institutio nyomn haladva – a Tavaszy-dogmatika legtisztbb, legmagvasabb fejezett kpezi. Ebbl a feleletbl itt most kt momentumot szeretnk kiemelni.
A lthatatlan egyhz hite elszr azt teszi, hogy „a keresztyn ember a legszttpettebb keresztynsgben, a legdzabb felekezeti harcok kztt s a legvigasztalanabb trsadalmi helyzetben, a leggonoszabb tmadsokkal szemben is remnysggel nz a jvendbe, mert bzik a lthatatlan egyhz gyzelmben. Az kivltsga az, hogy mg ldozatok rn is szolglja azt az egysget, amely el van rejtve Krisztussal egytt az Atya Istennl. A keresztyn ember nem azrt a talpalatnyi trrt kzd, amelyet elfoglal ebben a vilgban, hanem kizrlag a Krisztus dicssgrt.”
A msodik, ezt kiegszt gondolat az, hogy „a lthatatlan egyhz lland tlet alatt tartja a lthat egyhzat. Az egyhznak ez a permanens krzise abban leli magyarzatt, hogy a fldi egyhz a lehetetlent lehetsgesti: az idi lt kategrijban az rkkval Isten kijelentst hirdeti. Fldi, nyomorult szolgai formban mennyei ajndkokat kzvett. Minl lesebben s minl szrbb fjdalommal li t a lthat egyhz a benne rejl ellentmondst, hordozvn romland fldi formban, trkeny cserpednyben Krisztus mennyei dicssgt, s minl jobban szenved a lthat fldi egyhz eme permanens krzisnek tlete alatt, annl bizonyosabb, hogy a benne elrejtett drga evangliumi kincset nem fogjk elrabolni a gazdasgi s szocilis, a vilgnzeti s politikai bajok.”
Jegyzetek
1 Mindkt idzet: Cadier, Jean: Klvin. Egy ember Isten igjban. Budapest, 1980. 15. o.
2 McGrath, Alister E.: Klvin. A nyugati kultra formldsa. Budapest, 1996, Osiris, 66. o.
3 Rvsz Imre: Klvin lete s a klvinizmus. Debrecen, 1909, 316. o.
4 Cadier, Jean: i. m. 49. o.
5 Bevezets a Zsoltrokhoz. Cadier, Jean: i. m. 35. o.
6 Sadolet bboros levele a genfi tancshoz s nphez Klvin vlaszval 1539. Fordtotta Ladnyi Pl. Ppa, 1909. 58, 61. o.
7 Cadier, Jean: i. m. 53–55. o.
8 Pruzsinszky Pl: Klvin Jnos letrajza. Ppa, 1909. 224. o.
9 McGrath, Alister E.: i. m. 109. o.
10 Cadier, Jean: i. m. 83. o.
11 Cadier, Jean: i. m. 88. o.
12 Cadier, Jean: i. m. 98. o.
13 Pruzsinszky Pl: i. m. II. kt. 14. o.
14 Pruzsinszky Pl: i. m. II. kt. 15. o.
15 Magyar Nagylexikon, V. ktet, Budapest, 1997. 44. o. Ez a szcikk szmos egyb hamis adatot kzl tnyknt. Csak remlni lehet, hogy ez kivtel, s a lexikon egybknt megbzhat.
16 Chadwick, Owen: i. m. 83. o.
17 Chadwick, Owen: i. m. 85–86. o.
18 Schaff, Philip: History of the Christian Church, Volume VIII:Modern Christianity. The Swiss Reformation. Grand Rapids, Michigan, USA, 1910. 125.
19 Nem tvesztend ssze Bccsel. Vienne francia kisvros.
20 Kovts J. Istvn: A Servet-pr akti. Ppa, 1909. 62. o.
21 Kovts J. Istvn: i. m. 101. o.
22 Cadier, Jean: i. m. 153. o. Teht Jzus Krisztus Istennek nem rktl fogva fia.
23 Klvin Jnos: A Szenthromsg igaz hitnek vdelme a spanyol Servet Mihly borzaszt tvedseivel szemben. Ford. Dr. Tari Imre. Ppa, 1909. 29. o.
24 Cadier, Jean: i. m. 154. o.
25 Cadier, Jean: i. m. 159. o.
26 Bza Theodor: Klvin Jnos lete. Budapest, 1998, Klvin Kiad, 69–73. o.
27 Gnczy Sndor: Gondolatok Klvin hermeneutikjhoz. Confessio 1994/4.
28 Klvin Jnos: Tants a keresztyn vallsra 1559. Rvidtett formban. Fordtotta Bksi Andor. Budapest, 1991. 302. o.
29 Gerb Pl: A kegyelmi kivlaszts. Reformtus Szemle 1959/9.
30 Juhsz Tams: Az „ldztt kisebbsg” hitvallsa: az Institutio. In: Confessio 2005/4.
Dr. Dienes Dnes (Alsvadsz, 1956) PhD reformtus teolgus, nevelstrtnsz, teolgiai tanr, a Srospataki Reformtus Kollgium Tudomnyos Gyjtemnyei igazgatja. E-mail: ddns@iif.hu. A tanulmny korbban megjelent In: Dienes Dnes (szerk.) [2008]: A reformci. Vezrfonal az egyhztrtnet tanulmnyozshoz II., Srospatak, Hernd Kiad, 77–97. o.
|