„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:
Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16
Erm s pajzsom az R, benne bzik szvem. Zsoltr 28,7
… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti." Karl Barth
A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...
Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .
E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben, a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal
„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
- Luther Mrton 95 ttele
A 95 TTEL
rta s kzztette LUTHER MRTON (1483-1546) nmet reformtor 1517. oktber 31-n Wittenbergben, a vrtemplom kapujra szgezve.
Az igazsg kidertse s s igyekezettl indtva, megvitatsra kerlnek az albbi ttelek Wittenbergben, tisztelend Luther Mrton atya, a szabad mvszetek s a szent teolgia magisztere s ugyanott ezeknek rendes eladja elnkletvel. Ezrt kri, hogy akik nem jelenhetnek meg ezeket velnk lszban megvitatni, tegyk meg tvolbl rsban. A mi Urunk Jzus Krisztus nevben. men.
Mikor Urunk s Mesternk azt mondta: "Trjetek meg!" - azt akarta, hogy a hvek egsz lete bnbnatra trs legyen (Mt 4,17).
Ezt az igt nem vonatkoztathatjuk a bnbnat szentsgi gyakorlsra, azaz a bnvallsra s a jvttelre, ami a papok kzremkdsvel trtnik.
De nem is vonatkoztathatjuk kizrlag csak a bels bnbnatra, mert a szv tredelme mit sem r, ha nem hozza magval klsleg a bns mivoltunk elleni sokoldal hallos kzdelmet.
Ez a gytrd kzdelem teht mindaddig tart, mg az ember gylli vtkes nmagt (ez az igazi bels bnbnat), vagyis a mennyek orszgba val bemenetelig.
A ppa nem akar senkit mentesteni s nem is mentest a jvtev bnhdstl, hanem csak attl, amit sajt illetkessgben vagy az egyhzi jogszablyok szerint maga rtt ki.
A ppa nem bocsthat meg msknt egyetlen vtket sem, csak azltal, hogy azt Istentl megbocstottnak jelenti ki s fogadja el. Viszont ktsg kvl megbocsthatja az szmra fenntartott eseteket: ezek semmibevtele esetn a vtkessg ktsg kvl megmarad.
Isten senkinek nem bocstja meg vtkt anlkl, hogy egyszersmind al ne vetn a megalzkodt mindenben a helyette eljr papnak.
A bnbnati egyhzjogszablyok csak az lkre rvnyesek, s azok szerint haldoklkra semmit sem szabad kirni.
Ennlfogva jt tesz velnk a Szentllek a ppa ltal, mikor (a ppa) a rendelkezseiben mindig kivtell teszi a hall rjt s a szksghelyzetet.
Kpzetlenl s hibsan jrnak el azok a papok, akik a haldoklktl egyhzjogszably szerinti bnbnati teljestmnyt kvetelnek a purgatriumban.
Bizonyosnak tnik, hogy azt a konkolyt, hogy az egyhzjog szerinti jvtev bnhdst t lehet vltozatni purgatriumbeli bnhdsre, akkor hintettk el, mikor a pspkk aludtak.
Rgente az egyhz ltal meghatrozott bntetseket nem a feloldozs utn, hanem a feloldozst megelzen szabtk ki, hogy ezzel prbra tegyk a tredelem szinte voltt.
A haldoklk hallukrt mindennel megfizetnek, s az egyhzjogi szablyok szmra mr halottak, joggal illeti meg ket az azoktl val felolds.
A haldoklban lelki psgnek s szeretetnek tkletlensge szksgkppen nagy flelmet tmaszt, annl nagyobbat, minl tkletlenebb volt.
Ez a flelem s borzads magban is elg (hogy mst ne mondjak) a purgatriumi szenvedst elidzni, mivel a remnytelensg borzalmval hatros.
Lthatjuk, hogy a pokol, a purgatrium s menny gy klnbzik egymstl, mint remnyveszts, a ktsggel kzds s a biztonsg.
Lthat, hogy a lelkeknek a purgatriumban arra van szksgk, hogy mind flelmk fogyjon, mind szeretetk szaporodjk.
Nem ltszik bizonytottnak sem rvekkel sem szentrsi helyekkel, hogy (a purgatriumban lv lelkek) kvl lennnek a szeretetet kirdeml vagy azt fokoz llapoton (Isten irgalmn).
De az sem ltszik bizonytottnak, hogy legalbbis mindnyjan biztosak s biztonsgban vannak boldogsgra jutsuk fell, jllehet mi ebben teljesen bizonyosak vagyunk.
Teht a ppa a minden bnhds teljes elengedsn nem egyszeren minden bnhds elengedst rti, hanem csak az ltala kirttt.
Teht tvednek azok a bcshirdetk, akik azt mondjk, hogy a ppa bnhds elengedse ez embert minden bnhdstl feloldja s megmenti.
ppensggel semmit nem enged el a purgatriumban lev lelkeknek, amit ebben az letben kellett volna az egyhzi jogszablyok szerint teljestenik.
Ha valaki egyltaln megkaphatja minden bnhdse valamilyen elengedst, akkor biztos, hogy ezt csak a legtkletesebbek kaphatjk meg, teht igen kevesen.
Termszetesen az emberek legnagyobb rszt becsapjk, amikor nagy hanggal, minden megklnbztets nlkl grik meg nekik a bnhds feloldst.
Amilyen hatalma van a ppnak a purgatrium felett, ugyanolyan hatalma van brmely pspknek vagy lelksznek a maga pspksgben, illetve gylekezetben.
Nagyon jl teszi a ppa, hogy a (purgatriumban lv) lelkeknek nem a kulcsok hatalmval ad elengedst, (amivel (ott) nem rendelkezik), hanem kzbenjr knyrgs ltal.
Emberi balgasgot hirdetnek, amikor azt mondjk, hogy mihelyt a ldba dobott pnz megcsrren, a llek azonnal a mennybe szll.
Csak annyi bizonyos, hogy a ldban megcsrren pnz ltal nagyra nhet a haszonless s a kapzsisg. Az egyhz kzbenjr szolglatnak eredmnyessge azonban egyedl Isten jtetszstl fgg.
Ki tudja, hogy vgydik-e minden purgatriumban lv llek arra, hogy t onnan kivltsk? A legenda szerint sem Szeverinusz, sem Paszklisz (ppk) nem ignyeltk ezt.
Senki sem biztos a maga tredelmnek valdisga fell, mg kevsb a kvetkezmny: a teljes elengeds fell.
Amilyen ritka az igazn bnbn ember, pp olyan ritka az igazn elengedst nyer, vagyis nagyon ritka.
rk bntetst kapnak tantikkal egytt, akik a bcscdulkkal biztonsgban hiszik magukat az dvssgk dolgban.
Nagyon kell vakodnunk azoktl, akik azt mondjk, hogy a ppnak azok az elengedsei (azaz bcsi) Istennek ama flbecslhetetlen ajndk, amely ltal rendbe jn az ember dolga Istennel.
Ugyanis a bcsnak ez a kegyelme csak a bnbnat szentsgvel (s) ember ltal kiszabott jvtev bnhdsre vonatkozik.
Nem keresztynsget prdiklnak, akik azt tantjk, hogy aki lelkeket akar kivltani vagy gynsi kivltsgot vsrolni, annak nincs szksge tredelemre.
Minden igazn szvn tallt keresztyn rszesl a bnhdsnek s a vtkessgnek teljes elengedsben bcscdula nlkl is.
Aki csak igazi keresztyn, akr l, akr halott, az rszese Krisztus s az anyaszentegyhz minden kincsnek, s ezt Isten adta nki, bcscdula nlkl is.
A (bnhds) ppai elengedst s a (kegyelemben) rszestst mgsem szabad semmikppen sem megvetni, mert az (mint mondtam) az isteni elengeds kinyilvntsa.
A legkpzettebb teolgusnak is igen nehz egyszerre megtapasztalnia a np eltt a bsges bcst s az igaz tredelmet.
Az igazi tredelem keresi s szereti a bnhdst, viszont a bcs bsge elknyelmest s a bnhdst gylletess teszi, legalbbis esetenknt.
vatosan kell az apostoli (azaz ppai) bcst prdiklni, nehogy a np flrertse s elbe helyezze azt a szeretet jcselekedeteinek.
Arra kell tantani a keresztyneket, hogy a ppa vlemnye szerint a bcsvsrls semmilyen tekintetben nem llthat egy sorba az irgalmassg cselekedeteivel.
Arra kell tantani a keresztnyeket, hogy jobb dolgot tesz, aki a szegnynek ad, vagy a rszorulnak klcsnz, mint hogyha bcst vsrol.
Ugyanis a szeretet cselekedete ltal n a szeretet s javul az ember, de a bcs ltal nem lesz jobb, csak a bnhdstl mentesebb.
Arra kell tantani a keresztyneket, hogy aki ltja a rszorult s azt elhanyagolva bcsra klt, az nem a ppa elengedst szerzi meg, hanem Isten rosszallst.
Arra kell tantani a keresztyneket, hogy - hacsak nem dsklnak a flslegben - mindazt, ami az let fnntartshoz szksges, tartsk ktelessgknek hzuknpe javra fordtani s semmikpp se pazaroljk bcskra.
Arra kell tantani a keresztyneket, hogy a bcsvsrls nem parancsolat, hanem szabad dnts dolga.
Arra kell tantani a keresztyneket, hogy a ppa a bcsban val rszestssel inkbb az rte val htatos imdkozst akarja elrni sem mint a kszpnzt, mert az elbbire nagyobb szksge van.
Arra kell tantani a keresztyneket, hogy a ppa bcsi akkor hasznosak, ha nem beljk vetjk bizalmunkat. Viszont nagyon rtalmasak, ha ltaluk elvsz az istenflelmnk.
Arra kell tantani a keresztyneket, hogy ha a ppa tudna a bcshirdetk zsarolsairl, azt akarn, hogy inkbb gjen porig Szent Pter bazilikja, mint azt, hogy juhainak brbl, hsbl s csontjbl pljn fel.
Arra kell tantani a keresztyneket, hogy a ppa, ha szksges volna, ksz lenne (ahogy illik) mg Szent Pter bazilikjnak eladsa rn is sajt pnzbl segteni azokat, akiknek legtbbjtl nmely bcshirdetk kicsaljk a pnzket.
Hibaval a bcscdulk alapjn bzni az dvssgben, mg ha a bcsmegbzott, st akr a ppa a sajt lelkvel kezeskednk is rte.
Krisztus s a ppa ellensgei azok, akik a bcs hirdetse miatt Isten igjt ms templomokban teljesen elnmtjk.
Jogsrelem ri Isten igjt, ha ugyanabban a prdikciban ugyanannyi vagy tbb idt szentelnk a bcsnak, mint Isten igje hirdetsnek.
A ppa gondolata szksgkppen az, hogy ha a csekly rtk bcst egy haranggal, egy dszfelvonulssal s egy szertartssal nneplik, akkor az evangliumot, ami a legnagyobb dolog, szz haranggal, szz dszfelvonulssal, szz szertartssal kell hirdetni.
Az egyhz kincse, amelybl a ppa a bcs nincs elgg megnevezve, s Krisztus np is ismeri azt.
Nyilvnval, hogy itt nem muland javakrl van sz, mert azokat sok egyhzi sznok nem egyknnyen osztogatja, hanem inkbb gyjti.
De nem is Krisztus s a szentek rdemeirl van sz, hiszen azok mindenkor, a ppa kzremkdse nlkl is, munkljk a bels ember szmra a kegyelmet, a kls ember szmra pedig a keresztet, a hallt s a poklot.
Szent Lrinc ugyan azt mondta, hogy az egyhz kincse a szegnyek, de kornak szoksos kifejezsvel lt.
Nem vakmersg kimondani, hogy az egyhz kincse: az egyhz kulcsai (melyeket Krisztus rdemrt kapott).
Vilgos ugyanis, hogy a bnhds elengedsre s a (meghatrozott) esetekre (vonatkozan) elegend a ppnak a sajt hatalma.
Az egyhz kincse valjban Isten dicssgnek s kegyelmnek szent evangliuma (rmhre). De ezt mltn igen gyllik, mert elskbl utolskk tesz.
De ezt mltn igen gyllik, mert elskbl utolskk tesz.
A bcsk kincst viszont igen kedvelik, mert utolskbl elskk tesz.
Az evanglium kincse olyan hl, amellyel egykor az anyagi javak embereit halsztk.
A bcs kincse pedig olyan hl, amellyel ma az emberek anyagi javait halsszk.
A bcs, amirl a bcshirdetk azt hirdetik, hogy a legnagyobb lds, - valban az, de a kereset szempontjbl.
Valjban azonban a bcs az Isten kegyelmhez s a kereszt jsghoz mrten a legeslegkisebb dolog.
A pspkk s a lelkipsztorok (jogilag) ktelesek az apostoli bcs hirdetit teljes tisztelettel fogadni,
arra, hogy ezek ne a maguk lmait hirdessk a ppa megbzsa helyett.
Aki az apostoli bcs igazsga ellen szl, kitkozst s gyalzatot rdemel,
de ldott, aki gondosan eljr a bcshirdet szavainak nknye s nfejsge ellen.
Ahogy a ppa is joggal sjt le villmval azokra, akik a bcs gyben brmi mdon csalst kvetnek el,
de sokkal inkbb kszl villmval lesjtani azokra, akik a bcsk rgyn a szent szeretet s a val igazsg kijtszsn mesterkednek.
rltsg azt vlni, hogy a ppai bcsk akkork, hogy feloldozhatjk az embert, mg ha valaki kptelensget mondva - az Istenszl (Mrit) erszakolta volna is meg.
Ellenkezleg azt lltjuk, hogy a ppai bcsk a vtkessg tekintetben a bcs al es legkisebb bnket sem vehetik el.
Az a szbeszd, hogy maga Szent Pter sem adhatna nagyobb kegyelmet, ha volna most a ppa - kromls Szent Pter s a ppa ellen.
Ellenkezleg azt lltjuk, hogy neki is s brmelyik ppnak is nagyobb eri vannak, tudniillik az evanglium, a gygytsok kegyelmi ajndkai stb. 1Korinthus 12,9-10. szerint.
Kromlst szl, aki azt lltja, hogy a ppai cmerrel elltva fellltott kereszt felr Krisztus keresztjvel.
Szmot fognak adni azok a pspkk, lelkszek s teolgusok, akik trik, hogy ilyesmiket prdikljanak a npnek.
A bcsrl val ilyen nknyes prdikls azt eredmnyezi, hogy a tuds frfiaknak sem knny a ppa tekintlyt megvdeni a rgalmaktl, vagy ppen az egyszer hvek fortlyos krdseitl.
Pldul: Mirt nem rti ki a ppa a purgatriumot szentsges szeretetbl s a lelkek oly nagy szksge miatt, ami minden indtk kzt a legigazsgosabb - ha szmtalan lelket kivlt a (Szent Pter) bazilika ptsre adott szennyes pnzrt, ami igen jelentktelen indtk erre?
Tovbb: Mirt vannak mg mindig halotti misk s vfordul nnepek a lelkekrt, s mirt nem adjk vissza, vagy mirt nem engedik visszavenni a halottakrt tett adomnyokat, ha a kivltottakrt val imdsg immr a bcscdula rvn feleslegess s jogtalann vlt?
Tovbb: Mifle jfajta kegyelme Istennek s a ppnak az, hogy megengedik, hogy egy istentelen s gonosz ember pnzrt kivltson egy kegyes s istenszeret lelket, viszont azt a kegyes s kedves lelket nem vltjk ki ingyen szeretetbl, sajt rszorultsga miatt?
Tovbb: A bnhdsre vonatkoz egyhzjogi elrsok tnylegesen s mint rgta nem alkalmazottak, magukban rvnytelenek s halottak. Mirt trtnik a tlk val mentests pnzzel, bcsk engedlyezsvel, mintha rvnyesek s hatlyosak volnnak?
Tovbb: Mirt nem pti fl a ppa - akinek vagyona ma fellmlja a dsgazdag (kori) Crassusok kincst is - Szent Pternek legalbb azt az egy bazilikt inkbb a maga pnzbl, mint szegny hveibl?
Tovbb: Mit enged el vagy mit nyjt a ppa azoknak, akik a tkletes tredelem ltal jogosultak a teljes elengedsre s (kegyelemben) rszestsre?
Tovbb: Mibl lenne nagyobb haszna az egy hznak, mint abbl, ha a ppa - amit most csak egyszer tesz meg - naponta szzszor osztana elengedst s (kegyelemben) rszestst a hvek brmelyiknek?
Mivel a ppa a lelkek dvt inkbb a bcsk ltal keresi, mint a pnz ltal, mirt sznteti meg a mr rgebben engedlyezett bcscdulkat s bcskat, mikor azok ugyanolyan hatsosak?
Ha az egyszer hveknek agglyos rveit puszta hatalommal elnyomjuk s nem rtelmes megvlaszolssal oldjuk fel, azzal az egyhzat s a ppt ellensgeik eltt nevetsgess, a keresztyneket pedig szerencstlenn tesszk.
Ha teht a bcskat a ppa lelkletnek s gondolatnak megfelelen hirdetnk, knny volna felelni mindezekre (a krdsekre), st fel sem merlnnek.
Tvozzanak teht azok a prftk, akik azt mondjk Krisztus npnek: "Bke, bke." - de nincs bke! (Ezkiel 13,10.16).
Tegyk jl a dolgukat azok a prftk, akik azt mondjk Krisztus npnek: "Kereszt, kereszt!" - de nincs kereszt!
Buzdtsuk azrt a keresztyneket, hogy fejket: Krisztust, bnhdsen, hallon s poklon t is kvetni igyekezzenek,
s abban bzzanak, hogy inkbb sok szorongattatson t, mintsem a bke biztonsgn t jutnak be a mennybe (ApCsel 17,22).
Mert ms fundamentomot senki nem vethet azon kvl, a mely vettetett, mely a Jzus Krisztus. (1 Kor. 3:11.)
S.D.G.
Magyar nyelvre fordtotta dr. Zsigmondy rpd latinbl kt korbbi fordtst is (Takcs Jnos 1937, Soproni Lceum 1995) felhasznlva. Megjelentette 1996-ban L. M. hallnak 450. vfordulja alkalmbl az Evanglikus Orszgos Mzeum s a Huszr Gl Papr- s Knyvesbolt Budapesten.
Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
A tbbivel megbirkzom magam.
Akkor a tbbi nem is rdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
mg magnyom kivltsga se kell,
sorsot cserlek, brhol, brkivel,
ha jkedvembl, nknt tehetem;
s flszabadt jra a fegyelem,
ha rtelmt tudom s vllalom,
s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdd s folytatd bolond
kaland, mi egyszer vget r ugyan –
ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.
A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt.
A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal Oldal tetejre