//palheidfogel.gportal.hu
//palheidfogel.gportal.hu

„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.” Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:


Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16


 

 

Erm s pajzsom az R, benne bzik
szvem. Zsoltr 28,7

… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti."  Karl Barth

.


Theolgia, Trtnelem, Gradul, Zsoltr


Heidfogel Pl

lelkszi nletrajz - 2015


Csaldi Honlapom:

//heidfogel-domjan.gportal.hu

phfogel@gmail.com

 

 
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Elfelejtettem a jelszt
 

www.refzarszam.hu

shopify site analytics
 

Heidelbergi Kt 1563

 

II. HELVT HITVALLS

 

A GENFI EGYHZ KTJA

A GENEVAI Szent Gylekezetnek CATHE- CISMUSSA
 
Avagy A Christus tudomnyban gyermekeket tant  FORMATSKJA 

M.Ttfalusi Kis Mikls ltal 1695 esztend 

A Genfi Egyhz Ktja 1695 Ennek ismertetje.

Klvin Jnos: A Genfi Egyhz Ktja Ppa 1907.
www.leporollak.hu - Nmeth Ferenc munkja

Hermn M. Jnos: A Genfi Kt tja Kolozsvrig

- Fekete Csaba Kt, egyhz,tants 

 

IRTA: Klvin Jnos

 

KLVINRL IRTK

 

Klvin vfordulk

 

KARL BARTH 1886-1968

 

Bib Istvn

 

Biblia - s jszvetsg Prbakiads -

 

Bibliakiadsok, knyvek
Magyar biblikus irodalom

 

Biblia v, vek utn

 

Dr Csehszombathy Lszl
szociolgus 1925-2007

 

OSCAR CULLMANN 1902-1999

 

Egyhzi Zsinatok s Knonjai

 

FORRSMVEK

 

GALSI RPD
Jakab, az r testvre

 

A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...

Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .

E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben,  a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal


2. Evagliumi klvinizmus szerk Galsi rpd Klvin kiad

 

 

Dr GRGEY ETELKA lelkipsztor, ir

 

1. Kzssg az szvetsgben

2. Biblia s liturgia

3. Prtusok s mdek...

4. Isten bolondsga

5. li, li, lama sabaktani?

6. Minden egsz eltrt?

7. Siralmak s kzssg

 

HARGITA PL
reformtus lelkipsztor


Istvndi 1924-1996 Ppa

 

Keresztny filozfia

 

Dr (Kocsi) KISS SNDOR

 

Kommentr 1967 s

 

Dr KUSTR ZOLTN

 

MLIUSZ JUHSZ PTER
1532-1572

 

DR NAGY BARNA

 

Dr PTOR IMRE

 

Dr RAVASZ LSZL pspk

 

SZEGEDI KIS ISTVN


1505 - 1572 REFORMTOR

 

SZENCI MOLNR ALBERT

1574 - 1633

 

Theolgiai irodalom

 

Temetsi beszdek

 

DR TTH KLMN
theolgiai professzor


1917 - 2009

 

DR. TRK ISTVN

 

Dr. VICTOR JNOS (1888-1954)

 

Rgi magyar Irodalom

 

Rgi knyvek s kziratok

 

XX. szzad Trtnelmhez

 

Webem - itt

 

PDF - MP3 - Doc - Odt formtum

 

Teremtsrl

„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a  legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
 
 
- OSCAR CULLMANN A karcsony nnepnek
kialakulsa s a karcsonyfa eredete

 

 Oscar Cullmann

A karcsony nnepnek kialakulsa s a karcsonyfa eredete

Ford.: Karasszon Dezsn

A szerkeszt elszava

A Budapesti Reformtus Teolgiai Akadmia Bibliai s Judaisztikai Kutatcsoportja mindenekeltt olyan mveket kvn megjelentetni, amelyek a magyar olvaskznsg ismereteinek nmely hinyt ptoljk. O. Cullmann megjelensre kerl knyvecskje pontosan ezt a clt tzte ki, s remnysg szerint sokan fogadjk majd hlsan a m adta informcikat. E szksgszer munka elvgzse utn kerlhet sor primer kutatsok publiklsra. Kedves ktelessgem, hogy ksznetet mondjak a fordtnak, valamint Bolyki Jnos professzornak, aki a fordtst velem egytt ellenrizte, valamint Miss Zoltn tanrnak, aki azt a m francia vltozatval vetette egybe. Ez alkalmat is megragadom arra, hogy ksznetet mondjak a FEFA tmogatsrt, amely mind Kutatcsoportunk munkjt, mind pedig ezen bell e knyv megjelenst lehetv tette. Illesse ksznet Tillinger Ptert s munkatrsait, akik a knyv killtsnak s terjesztsnek gondjait magukra vllaltk; kvnom, hogy kzs erfesztseink mihamarabb hozzk meg gymlcsket! Karasszon Istvn

Elsz az j, tdolgozott kiadshoz

Rgta foglalkoztat a karcsonyi nnep kezdeteinek krdse. Mivel megllaptottam, hogy ebben a trtnelmi problmban a tanult emberek sem mindig jrtasak, ezt elszr 1974-ben egy kis fzetkben nagyobb kznsg szmra feldolgoztam. Ksbb a fzetkt megvltoztatott cmmel jra kiadtam, s a zrichi Theologischer Verlag tbb ven t terjesztette. 1988-ban ez a kiads is elfogyott. Tbben sajnlkozsukat fejeztk ki a hiny miatt. Ezrt elhatroztam, hogy jra megjelentetem az erre klnsen alkalmas, jl bevlt Quell Kiadnl, amely egyetrtett azzal, hogy ebbe az j formba a karcsonyfa eredetnek fontos krdse is belekerljn.-Az els kiads elszavban megemltettem, hogy a karcsonyi szoksok trgyalst elhagytam. Kzben azonban alapvet, de eddig mg kellkppen figyelembe nem vett mvek meggyztek arrl, hogy a karcsonyi szoksokat s a karcsonyfa trtnett szoros bels, teolgiai rokonsg kti ssze. Ezt magyarzza az j kiads msodik rsze, melyet a karcsonyfnak szenteltem.- Az nnep trtnetnek lersban nincs semmi dnt jelentsg j anyag. Az elz kiadsok elszavban sszefoglalan kzlt rgi kutatsokhoz lnyegben csak F. Hiebel: Epiphanie als Hauptfest des Urchristentums, Dornach 1963 s a sok illusztrcival dsztett ktet: I. Weber-Kellermann: Das Weihnachtsfest. Eine Kultur- und Sozialge- schichte der Weihnachtszeit, Mnchen, 1978/1987 jrul. -Ami a karcsonyfval kapcsolatos kutatsokra vonatkozik, azok kzl itt csak azokat emltem meg, melyek fontosak az ltalam elmondandk szempontjbl, s melyek szerzinek hls vagyok sok rszletrt. A. Tille rgi mvn kvl: Die Geschichte der deutschen Weihnacht, Saarbrcken 1893, ezek a kvetkezk: J. Lefftz/ A. Pfleger: Elsssische Weihnacht, Colmar 1931/1941 (benne klnsen A. Pfleger cikke: Die Wiege des Christbaums); Camille Schneider: Der Weihnachtsbaum und seine Heimat, das Elsass, Dornach 1965/1977 (jl dokumentlt felvzolsa a trtnelmi tnyeknek, melyeket a szerz sszekt az antropozofival Rudolf Steinernek klnsen Der Weihnachtsbaum ein Symbolum, Dornach 1909/1965 mve felhasznlsval); L.P. Lutten: Sapins et Nols d'Alsace 1980 (lsd klnsen G. Klein cikkt: Toi qui Nol plante chez nous, 61kk. Old). - A damaszkuszi metropolita eminencijnak s munkatrsnak (Centre Orthodoxe, Chambsy) ksznm szbeli adalkait a karcsonyi nnep dtumval kapcsolatos krdsben a mai orthodox gyakorlatrl.- Az elttnk lev knyvnek ez az j rsze is kzrthet karakter, ezrt nem hivatkozom a szvegben a szerzk nevre. A szaktudsok knnyen felismerik, hogy hol csatlakozom a szerzk kutatsaihoz, hol trek el tlk, hol egsztem ki sajt vlemnyemmel. Chamonix, 1990 prilisban

Oscar Cullmann

..... ..... ...... 

II. A karcsonyfa

1. Elljr megjegyzs

Lttuk, hogy fggetlenl a dtum krdstl, a karcsonyi nnep keletkezse Krisztus megjelensnek s emberr ltelnek keresztyn gondolatbl magyarzhat. Az nnep bizonyos napokra val helyezse msodlagos, br ezeknek a napoknak jelentsgt tvettk, de keresztynn tettk. A Nap-kultusz alapveten kozmikus esemnyt Krisztus megvlt tettvel hoztk sszefggsbe, amely - az testamentumi elbeszlshez kapcsoldva - a teremtett mindensget megjtja. Megvlts s teremts kapcsolatnak analgija hatrozza meg a karcsonyfa megjelenst is.

Ha ma, mi keresztyn vagy nem-keresztyn embert megkrdeznk a karcsonyfa eredetrl, legtbb esetben ezt a vlaszt kapjuk: pogny szoks lehet. Br nem teljesen helytelen ez a vlasz, de mgsem fedi a valsgot. Mert csak a rgi karcsonyi fra illik r, de a mai, feldsztett karcsonyfra nem. Az ltalnos vlemnnyel szemben, nem olyan rgi szoks ez, alig 400 vre nylik vissza, s egszen ms gykere, spedig fgykere van, mint a rgi karcsonyi fnak.

Csak a rgi keresztyn karcsonyi fa fgg ssze pogny rtussal: egyrszt az si fa-tisztelettel, msrszt a tli napfordul rgi kultikus megnneplsvel. Ezek a pogny elemek keresztyn gondolattal kapcsoldva kerltek bele a rgi keresztyn karcsonyi fba, hiszen a fa-tisztelet nyomai mr az testamentumban is megvannak, s janur 6-ra s december 25-re helyeztk a keresztyn karcsony esemnyt.

A szmunkra megszokott, feldsztett karcsonyfnak ms elsdleges jelentse van. Erre a jelentsre a tle elvlaszthatatlan, klns dszts mutat. A karcsonyfa keresztyn hitbeli meggyzdst jelkpez, melyet - hogy a tovbbiakat mg rthetbb tegyem - rviden elmondok anlkl, hogy a kutats eredmnyt s a csak ezutn lehetsges alapvetst elre kzlnm. Az ember bnt - mely a Bibliban a paradicsomi fval, s annak ksrtst jelent (ksbb almval azonostott) gymlcsvel van kapcsolatban - kiengesztelte december 24-n Krisztusnak a vilgba trtnt belpse. Ennek szimbluma az let fja.

A pognyos termszeti jelleg szoksok s a mi karcsonyfa hasznlatunk kzt, melynek jellegzetes rtelmet ad a Paradicsom fja, gyszlvn tmenetet kpez a mr emltett keresztyn hasznlata a fnak, mely szorosabban kapcsoldik a napfordul ltal motivlt hasznlathoz: a hzak feldsztse gakkal, illetleg klnbz fajta fkkal, de klnsen jegenyefenyvel, az gynevezett "karcsonyi meyen"-nel. Ez br mr keresztyn, amennyiben a termszeti jelensg mellett, vagy inkbb azon bell Krisztus szletse a trgya, de nincs mg kapcsolatban dmmal, vval s a ksrts trtnetvel, ami pedig dnt lesz a feldsztett, a csald szobjban fellltott karcsonyfa keletkezsben.

Teht a kvetkezkben a keresztyn fejldsnek ezt a kt fzist fogjuk megklnbztetni: 1./ a karcsonyi idszakot gakkal s fkkal nnepl szokst, 2./ a mi feldsztett karcsonyfnk keletkezst.

Azonban elengedhetetlen egy fontos megjegyzs: ezt a megklnbztetst nem szabad szigoran idi sorrendben felfogni, br nagyjbl s egszben a kt fzis egyms utn kvetkezett. Ami a msodikban vilgosan kifejezsre jut, tudniillik a paradicsomi trtns gondolata, rejtetten az elz szoksokban is benne lehetett mr, csendesen jelentkezett. Mint ltni fogjuk, valjban mr a kzpkorban jelentkezik az a fzis, melyben a tizenhetedik szzad elejn vilgosan felismerhet a ksrts fjhoz s az let fjhoz val ktds. Fordtva is bizonyos ez: a keresztyn mdra rtelmezett napfordul emlke a ksbbi idkben sem tnt el soha.

Elvileg gyakran nem vettk tekintetbe elgg a kvetkezkben trgyaland jelensgek idrendjnl azt, hogy az els bizonytkok nem azonosthatk id szempontjbl ezeknek a megltvel. Valjban egy szoks vtizedekkel rgebbi, s az els bizonytkok csak annak korbbi megltt sejtetik. Csak egy pldt hozok fel: hogy a ft nem mindig a fldre lltottk, hanem a mennyezet gerendjra akasztottk, elszr B. Zix szp, festett kpn ltjuk, amely J.P. Hebel "Alemannische Gedichte" cm knyve 3. kiadsban jelent meg 1806-ban. Ez a szoks bizonyra rgebbi, s nyilvn mindentt gyakoroltk, ahol a fa fellltsra kevs hely volt.

Ennyi elzetes tudnival utn trjnk r a trtnelmileg bizonythat tnyekre.

2. A karcsonyi idszak gakkal s fkkal ("meyen") val nneplsnek szoksa

Lttuk, hogy mr a negyedik szzadban a szr Efrm egyhzatya a janur 6-i nnep lersban arrl tudst, hogy ezen a napon a hzakat koszorkkal dsztettk. A kvetkez idszakban, a kzpkorban a napfordul peridusa mint jvi s mikulsi nnep mindenfle gak, virgcsok vagy akr fk "kitzsvel" ment vgbe. Rgi pogny szoksok ltek tovbb, de mr Krisztus szletse nnepnek szolglatba lltva, akkor is, ha a np tudatban ez a kapcsolat nem volt mindig vilgos s eleinte szinte zajos jkedvvel mentek vgbe. ltalban azonban gy ltk t ezt az idszakot, amelyben Krisztus e vilgba eljtt, mint "szent idt". Rgi legendk bizonytjk ezt, melyek kzl egyet a tizedik szzadig tudunk visszavezetni. Eszerint abban a pillanatban kinyltak a virgok, amikor Jzus megszletett. Ezzel fgghet ssze az a szoks, hogy karcsony eltt tbb httel almafa s cseresznyefa gakat tettek vzbe, hogy az nnepre kiviruljanak. Hasznltak nyrft s tlgyet, mgis leginkbb kedveltk az rkzld nvnyeket, bukszust s borkt, klnsen a jegenyefenyt, melynek lland zldje a halhatatlansgot jelkpezi: mikzben a termszet normlis krlmnyek kzt csak tavasszal bredezik, a feny l az v legsttebb szakban is, "hideg tlben", "nemcsak nyron".

A hres strassburgi humanista: Sebastian Brant mindenesetre kifogsolja 1494-ben "Narrenschiff"-jnek egyik versben a fenygak kitzst, babonnak tartja, melyrl azt hiszik az emberek, hogy csak ennek a szoksnak megtartsval lik tl az vet. A strassburgi Mnster prdiktora: Geiler von Kaysersberg 1508-as prdikcijban (Emeis-gyjtemny) hadakozik a "pognyos jvi szoksok" ellen. Mindketten nyilvn csak a "pognyt" lttk benne, valjban nem sok rzkk lehetett ahhoz, hogy milyen vonatkozsa van ennek Krisztus megvlt emberr ltelhez. Sem Sebastian Brant, sem Geiler von Kayserberg nem volt kpes felismerni ebben a szoksban a teremtett vilgot tfog kozmikus mretet.

Ennek ellenre a tizenhatodik szzad elejtl kezdve - elszr Elzszban - egyre tbb jegenyefenyt vgtak ki az erdbl, hogy dsztsk a hzakat, spedig klnsen a mhelyeket. Ezt bizonytjk mint legrgebbi tank az elzszi Schlettstadt vrosknak 1521-bl val szmadsi knyvei. Azeltt arrl kellett gondoskodni, hogy a mjusi nnepls kedvrt ne essenek vlogats nlkl ldozatul a fk, a tizenhatodik szzad elejn a karcsonyi napokban kellett vigyzni az erdkre. Azt olvassuk az emltett 1521-es dokumentumban, hogy az erdszek szmra 2 schillinget kellett azrt kifizetni, hogy szent Tams napjn az erdt rizzk. S az 1556-os bejegyzsbl is gyanthatjuk, hogy szent Tams napjn az erdt rizzk. S az 1556-os bejegyzsbl is gyanthatjuk, hogy a fk kivgsa felgyeletvel az erdszeket bztk meg. Hasonlkat hallunk egy msik elzszi helysgbl, Ammerschwihrbl, ahol 1561-ben meghatroztk, hogy minden polgrnak csak egy fa megszerzsre lehet joga, spedig meghatrozott nagysg fra. Ilyen korltozsok s tilalmak rvidesen sok ms helysgben - Elzszon kvl is - megjelennek.

Miutn ilyen rdekldst keltett mr a tizenhatodik szzadban a karcsonyfa, bizonyra sok hzban helye volt, spedig elszr a mhelyben, majd a csaldi hajlkban. Balthasar Beck, egy krnika szerzje 1600-ban tudst bennnket arrl, hogy hogyan lltottak fel - ismt Schlettstadtban - Krisztus napjn egy karcsonyft a "frfiak szobjban" a "szoba-kzssg" tagjai. Lerja azt is, hogy milyen volt: mr megjelennek itt a raggatott almk s ostyk; ez azt mutatja, hogy akkor mr megvolt a kapcsolat a paradicsomi fval. Mert az almk a megksrts fjra mutatnak, az ostyk az let fjra, az rvacsorai let-kenyerre. A mi karcsonyfnk eredetre dnten ez vezet el bennnket, kzben nem feledhetjk, hogy a kt klnbz fzis kzt a hatrok elmosdtak.

3. A mi karcsonyfnk tulajdonkppeni eredete

A mi karcsonyfnk keresztyn rtelme - ahogy mi ma tudjuk - nem a tli napfordul keresztynn ttelbl kvetkezik; br abbl is, de az csak indirekt mdon vehet tekintetbe. Sajt gykere van, mely a tradcibl s annak vallsos jelentsbl addik. A kzpkori misztrium-jtkokra gondolok. Ezeket mint a karcsonyi nnep nyitnyt mutattk be a templom kapuja eltt a szent jjel, s trgyuk a paradicsomi bneset trtnete.

Ezek a tulajdonkppeni blcsi a mi rtelmet ad, dszekkel kestett karcsonyfnknak. A psztor- s jszol jtkok mellett - jszollal Assisi Ferencnl tallkozunk - voltak paradicsomi jtkok. December 24-n adtk el. A rgi naptrak december 24-n a dtum mellett dm s va neve ll. Ilyen jtkokat valsznleg sok helyen eladtak, klnsen bizonythat ez a Rajna vidkn. A jtkban sznre lpett dm s va, az rdg, a kerb, aki a paradicsomi utat elzrta, s mint dszlet ott volt a fa is, melynek gymlcse alkalmat adott a vtekre. A Biblia nem nevezi meg a fa fajtjt, ezrt mindentt a vidk honos fjval azonostottk. Nmetorszgban ez volt az almafa, s az alma mint "tiltott gymlcs" gy ment a kztudatba. Mivel azonban december 24-n bajos lett volna virgz almaft keresni, ht ms ft talltak, gy kerlt termszetesen eltrbe az rkzld jegenyefeny, melynek gai mr elzleg karcsonyi dszknt szolgltak. A jegenyefenyre fggesztettk az almt (vagy almkat).

gy adta meg ez a jtk a karcsonyfa keresztyn rtelmt: a szentsges jszakn Krisztus emberr ltele ltal az ember bne bocsnatot nyert. A ksrts fja s gymlcse gy nyertk vissza azt a paradicsomi mltsgot, mely vk volt a bneset eltt; a "j s gonosz tuds fja" ebben a vonatkozsban nemigen klnbzik az "let fjtl" (1Mz 2,9), mellyel aztn gyakran azonos is volt a hv np kpzeletben.

Ma emlkeztetni kell arra, hogy a paradicsomi gondolatokkal val bels kapcsolat meghatroz eleme a mi karcsonyfnknak. Rgi karcsonyi nekeket, amiket flig-meddig odafigyelve neklnk, gyakran az az rm ihlette, hogy Krisztus vilgra jttvel helyre ll a paradicsomi llapot. gy Nikolaus Hermann neke:

Ma paradicsom kapujt/ Ismt megnyitotta,/ Krub nem llja ajtajt,/ Ezrt minden ldja.

Ers bizonytkaink vannak arra, hogy a tizenhetedik szzadi karcsonyfa megjelensekor nem bizonytalanul s minden megfontols nlkl ktttk ssze Krisztus szletst s a bnbocsnatot, hanem mr hozzfztk elre tekintve a szentsges jen megszletett Krisztus bekvetkez kereszthallt; ppen a fellltott karcsonyfa fejezte ki ezt is, spedig azltal, hogy az alma mellett ostyt is aggattak r.

Mert attl kezdve, hogy - jllehet fokozatosan - vgbe ment a karcsonyfa trtnetben az a fontos vltozs, hogy a templom terrl a lakhzakba kerlt, majdnem rendszeresen volt rajta egy ostya. Taln mr a paradicsomjtkokban is ez volt a helyzet. Bizonyos, hogy voltak ostyk azon a mr emltett jegenyefenyn is Beck Krnikja szerint, amelyet a "frfiak szobjban" lltottak fel 1660-ban Schlettstadtban. Ez tovbbi keresztyn-vallsos dimenzit ad a karcsonyfnak: az almval szemben, amely hallba vitte az embert, ott az ostya, az let kenyere, az rvacsorai kenyr, Krisztus teste, mely a bnk bocsnatrt adatott.

Az ostybl ksbb karcsonyi stemny lett, s ez ma oly szpen dszti a karcsonyft, hogy rla mr nem is gondolunk az ostyra. Alkalmasint ide tartozik az is, hogy mr rgtl fogva ksztettek dszes karcsonyi kalcsokat, s ezeken dmot s vt brzoltk. Az ostyn kvl mg ms kapcsolatok is megllapthatk a karcsonyfa s Krisztus keresztje kzt, melyek Krisztus szletstl elre mutatnak Krisztus - dm bnt kiengesztel - hallra: Krisztus a msodik dm (Rm 5,12kk). E tekintetben klnsen rdekes volt egy oltrkp az elzszi Weitersweiler faluban; az a kp sajnos mr elgett. Krisztus keresztje volt rajta fa alakjban, a fej magassgban kt g festve, az egyiken alma, a msikon ostya. gy lt tovbb a rgi legenda, mely szerint a paradicsomi fa magvbl - amit dm magval hozott - egy msik fa ntt, ebbl val a golgotai megvlt kereszt fja. gy minden vonatkozsban nyilvnval a mi karcsonyfnk keresztyn gykere.

Eredeti dsze almra s ostyra korltozdott. A karcsonyfkon, melyek most mr az emberek otthonba is eljutottak, ms dsz is megjelent, e dsz egyre kedveltebb lett, s szintn a karcsonyi trtnet szolglt alapjul. Elszr 1605-bl tudunk Strassburgban gazdagon dsztett frl, ismeretlen szerz vknyvbl, cme: "Nhny Strassburgban megfigyelt rdekessg". A szerznek ebben a vrosban feltn szoks volt: "Strassburgban karcsonykor a karcsonyfkat a szobkban lltjk fel. Arra aggatnak sznes paprbl kivgott rzskat, almkat, ostykat, csilingel aranyozott fmlapot, cukrot stb. Aztn egy ngyszg teret azrt csinlnak, s ell...", a kvetkez kt sor hinyzik, mert itt elszakadt a papr. Bizonyosan olyan szoksrl van itt sz, ami Strassburgban mr j ideje megvolt, de amilyet mg mshol nem ltott a szerz.

Ami itt az almk s ostyk mellett mg dsz szintn a keresztyn tradcibl szrmazik. A rzsa rgi keresztyn szimblum, zs11,1kk-ra megy vissza, ahol arrl van sz, hogy "hajts sarjad Isai (Dvid apja) gykerbl". Nem is egy nmet karcsonyi nek szl errl: "Szp rzsabimb nylt ki...", vagy msik: ", fld, sarjassz virgot". A jeriki rzsa legendja is ide tartozik: a rzsa kinylt, amikor Mria a szlets jszakjn itt thaladt. A vkony, megaranyozott fmlapocskk, melyek minden mozdulatra halk, vibrl csilingelst hallattak, utaltak a keleti blcsek (a hrom kirlyok) ltal hozott ajndkra.

Drgedelmesen prdiklt a karcsonyfa ellen a strassburgi Mnsterben a luthernus professzor s prdiktor Conrad Dannhauer, aki ezeknek a feldsztett fknak keresztyn jelentst nyilvn nem rtette, vagy legalbbis a szimblumokhoz nem volt rzke; a karcsonyft csak a "ppasgtl" ered babonnak ltta. A karcsonyfkat azok kz a "tvelygsek" kz szmtotta, "melyekkel a rgi karcsonyi idben tbbet foglalkoztak, mint Isten igjvel". ("Katechismusmilch" cm prdikcigyjtemny, 1642.)

A karcsonyfa ilyen polmia ellenre is tovbb lt Starssburgban, st megkezdte diadaltjt, igaz egyenlre csak Nmetorszgban.

Ebben a korban mg nem hallunk a ma olyan jellegzetes gyertyk feltnsrl. Mgis kellett, hogy ezeknek is legyen valami elzmnye, mert a ft bizonyra megvilgtotta a szobban lv lmpa. Csak akkor erstettk a gyertykat a fa gaira, amikor a rgi fny-tisztelet - a legsttebb vszakot legyz napfordul - sszekapcsoldott ms, a fa dszei ltal jelkpezett karcsonyi gondolattal, mint fontos bibliai motvummal, hogy most mr a feny, mint "fnyl fa" hirdesse: "most a vilgossg a sttsgbe jtt" (Jn 1,5), s hogy Krisztus "a vilg vilgossga" (Jn 8,12). Fentebb lttuk mr, hogy a janur 6-i nnep csods fnyrjt milyen lelkendezve rta le a palesztinai zarndokn, Aetheria a negyedik szzadban, amely a janur 6-i hajnali derengsben a jeruzslemi Feltmads-templom belsejt betlttte.

Az els rteslsnk december 25-n, a karcsonyi nnepen a fra erstett gyertykrl Hannoverbl szrmazik; akkor mg nem fenyre, hanem rkzld bukszusra erstettk. Az rtesls Liselotte pfalzi hercegntl val, aki ksbb - XIV. Lajos testvrvel kttt hzassga rvn - orlans-i hercegn lett. 1708-ban lnyhoz rott levelben beszmol arrl, hogy gyermekkorban, 1662-ben Hannoverben karcsonykor egy tanulk ltal eladott darabot ltott, melyben a csillag, az rdg (aki a gyerekeket bneik miatt vdolja), az angyal, a kzbenjr Pter, s vgl a gyerekeket megajndkoz kisded Jzus is megjelent. (Taln a paradicsomi jtk reminiszcencija gyermekek szmra sszelltva!) Ezen az alkalmon a megajndkozsra elksztett asztalokon kis bukszusok lltak, gaikra gyertycskkat ers-tettek. Nhny v mlva ismt rt Liselotte a lnynak, hannoveri gyermekkori emlkei jra eljttek, s hozzfzi, hogy megksrelte a francia udvarban is bevezetni ezt a szokst, de elutastottk, mint "kltsges nmet szokst".

Csak a tizennyolcadik szzadban tallkozunk gyakran gyertyval feldsztett fval, pl. Goethe "Werther"-ben s Jung-Stillingnl 1793-ban. Strassburgbl, a mi karcsonyfnk honbl elszr 1785-ben tudst von Oberkirch brn memorjaiban fra erstett gyertykrl, s arrl, hogy ebben a vrosban, amikor a "nagy nap" eljtt, minden hzban karcsonyft ksztettek "gyertykkal s bonbonokkal", nagy fnyessggel. A gyertyk megjelensvel ksz is van rtelmes dszeivel a mi meghitt karcsonyfnk.

Ha ksbb, a tizenkilencedik szzadban az elzszi Meisenthalban s Thringiban az veghutkban veggyngyket lltottak el, s a fra ezeket is raggattk az almk helyett vagy mellett, ennek az alapjt nem az idszakrl szl magyarzatban kell keresnnk, hogy ti. ebben az vszakban feltnen kevs az alma, hanem a hrom kirlyok gondolatban, melyet mr feltteleztnk az 1605-ben emltett csilingel, aranyozott fmlapokkal kapcsolatban is.

A tizennyolcadik szzadban Nmetorszgban sok - rszben lelkes - lerst talljuk a karcsonyfnak. A leghresebb rknl: Goethnl s Schillernl is elfordul. Ms orszgokban meglehetsen ksn vettk t ezt a szokst, a tizenkilencedik szzad folyamn, gy Skandinviban s Svjcban (itt elszr Zrichben). Franciaorszgban - Elzszon kvl - 1840-ben lltottak fel karcsonyft a Tuilrikban a Mecklenburgbl szrmaz Orlans-i Helene hercegn szorgalmazsra. De csak 1870 utn lett ltalnoss, valsznleg a hbor utn Elzszbl tkltztt csaldok hatsra. Ma Franciaorszgban a karcsonyfa mindentt elterjedt. A modern irodalombl, az ismert rprnak, Jrme s Jaen Tharaudnak rsbl ("La dernière visite", in: Contes de Nol, 1961) idzek fel egy bjos - biztosan rgi legendra visszamen - karcsonyi mest azrt, mert a kzppontjban a karcsonyfa szempontjbl oly fontos s eredeti sszefggst: Krisztus szletse s a bneset sszefggse ll. Mikor mr a csillag elhalvnyult, a betlehemi istllban utols ltogatknt megjelenik va mint tprdtt, reg anyka, s a kisded Jzusnak sz nlkl markba nyomja a ksrts almjt, amibl rgtn felragyog a jvend vilg jele.

Angliban is csak a tizenkilencedik szzadban jutott el a karcsonyfa, valsznleg Viktria kirlyn frjn, Albert von Sachsen-Coburgon keresztl. - Amerikban csak a tizenkilencedik szzad msodik feltl bizonythat.

Szemlyes megjegyzssel zrom. Gyermekkoromban, nem gy, mint ma, hogy hetekkel karcsony eltt boltokban s utcasarkokon lehet karcsonyft ltni, hanem otthon titokban ksztettk, fiatal letnkben bizonyra akkor bredt fl elszr a vallsos rzs, a mysterium szent s boldogt borzongsa, mikor szleink december 24-n este elttnk, vrakoz gyerekek eltt kinyitottk a szoba ajtajt, ahol - mintha egy msik vilgbl jnne - gyertyafny znben llt a fa.

Sajnos, ma a gyerekek nem mindentt lik t ilyen intenzven a karcsony misztriumt, akkor sem, ha sok csald fradozik ezen. A felntteknek kellene tbbet ltni a karcsonyfban, mint egy rgi szokst, nekik kellene meghatdni a ragyog ftl s annak dszeitl, nekik kellene mlyen belegondolni a karcsonyi trtnet keresztyn rtelmbe, nekik kellene a Lukcs evangliumbl a karcsonyi elbeszlst flolvasni. De a pompjban elttnk ll fa maga is megnyithat tovbbi bibliai sszefggseket, olyanokat, amilyenek felmutatsrt fradoztam, amikor a karcsonyfa trtnett megrtam. Ellenttben azzal a tizenhetedik szzadi prdiktorral, aki az Isten igjt az ltala lenzett karcsonyfval szemben kijtszotta, az kell, hogy ez a lthat szimblum Isten Igjhez vezessen.

A Budapesti Reformtus Teolgiai Akadmia Bibliai s Judaisztikai Kutatcsoportjnak kiadvnyai Szerkeszti: Karasszon Istvn 1. fzet A fordts alapjul szolgl m: O. Cullmann, Die Entstehung des Weihnachtsfestes und die Herkunft des Weihnachtsbaumes, Quell Verlag, Stuttgart, 1991 (2. Aufl.). A fordts a szerz engedlye alapjn belkr hasznlatra kszlt.

Oscar Cullmann 1902. februr 25-n szletett Straburgban s 1999. janur 15-n halt meg Chamonix-ben. Teolgiai s klasszikus nyelvszeti tanulmnyait a straburgi s prizsi egyetemen vgezte 1920 s 1925 kztt. 1930-ban a straburgi egyetem jszvetsgi professzornak vlasztottk meg, 1938-ban a bzeli egyetemen nyert tanszket. Emellett 1948-ban az cole des Hautes tudes (Prizs) professzora, s az jszvetsgi tudomnyok mellett az skeresztynsg trtnett is tantja, 1972-ben trtnt nyugalomba vonulsig. 1956 ta az Akademie der Wissenschaften und Literatur Mainz levelez tagja, 1960-tl a Holland Kirlyi Tudomnyos Akadmia levelez tagja, 1968-tl a British Academy tagja, 1972-ben pedig az Institut de France tagjv vlasztottk. Lausanne, Manchester, Edinburgh, Lund s Debrecen dszdoktora.

Oscar Cullmann a XX. szzadi dvtrtneti iskola kimagasl alakja. Hres mvei errl tanskodnak: "Christus und die Zeit" (1946), "Heil als Geschichte" (1965). Mvnek mltatst K.H. Schlaudraff adja "Heil als Geschichte? Die Frage nach dem heilsgeschichtlichen Denken, dargestellt anhand der Konzeption Oscar Cullmanns" (1989). A kivl tuds kumenikus elktelezettsgrl tanskodik az "Einheit durch Vielheit" (1986) c. ktete. Oscar Cullmann mvei kzl magyarul is olvashat: "A llek halhatatlansga vagy a holtak fltmadsa?" (in: Reformtus Egyhz, 1984), ill. "Az jszvetsg krisztolgija" (1990), "Krisztus s az id" (2000).

 

 

Szabolcska Mihly
Uram, maradj velnk!

          

Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?

tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!

 

 

 

dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!

 

Istvndi trtnethez

 

ROKHTY BLA
1890-1942
zeneszerz, orgonamvsz, orgonatervez, karnagy
79 ve halt meg

 

Dr BUCSAY MIHLY
1912 - 1988 - 2021
33 ve halt meg

 
Garai Gbor Jkedvet adj

Garai Gbor: Jkedvet adj

                  ennyi kell, semmi ms

   Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
   A tbbivel megbirkzom magam.
   Akkor a tbbi nem is rdekel,
   szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
   Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
   nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
   mg magnyom kivltsga se kell,
   sorsot cserlek, brhol, brkivel,
   ha jkedvembl, nknt tehetem;
   s flszabadt jra a fegyelem,
   ha rtelmt tudom s vllalom,
   s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
   S hogy a holnap se legyen csupa gond,
   de kezdd s folytatd bolond
   kaland, mi egyszer vget r ugyan –
   ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.

  

 

 

Dr. LAJTHA LSZL
1892-1963-2021
58 ve halt meg

 

Protestns Gradul

 

Dr FEKETE CSABA

 

 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok egy zsoltrprjnak tanulsgai
 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok s a viszonyts megoldatlansgai (dlvidki gradulok: blyei, klmncsai, nagydobszai)


ltogat szmll

 

Zsoltr s Dicsret

 

Egyhztrtnet

 

Tth Ferentz

 

Trtnelem

 

Trtnelem. Trk hdoltsg kora

 

Dr SZAKLY FERENC


trtnsz 1942-1999 - 22 ve halt meg

 

Vilghbork - Hadifogsg
Mlenkij robot - Recsk

 

Keresztyn Egyhzldzs
Egyhz-politika XX.szzad

 

Roma mlt, jv, jelen

 

PUSZTUL MAGYARSG - EGYKE

 

 

ADY ENDRE MAGYARUL

   

   Nem adta neknk az Isten,

   Hogy ki szeret, az segtsen,

   Sohasem.

 

   Magunk is ritkn szerettk,

   Kikrt szlltunk hsen, egytt,

   Valaha.

 

   Valahogyan bajok voltak,

   Lelknknek, e toldott foltnak

   Bajai.

 

   Egyformn raktuk a szpet

   Bartnak s ellensgnek,

   Mert muszj.

 

   Egyformn s mindig csaldtunk,

   De ht ez mr a mi dolgunk

   S jl van ez.

 

   S szebb dolog gy meg nem halni

   S knoztatvn is akarni:

   Magyarul.

 

 

KARCSONY NNEPRE

 

HSVT NNEPRE

 

PNKSD NNEPRE

 

Gyerekeknek - Bibliai Trtnetek
msolhat, nyomtathat

 

WERES SNDOR

A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt. 

 

 

A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal                      Oldal tetejre          ltogat szmll

 

Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!    *****    Nagyon pontos és részletes születési horoszkóp, valamint 3 év ajándék elõrejelzés, diplomás asztrológustól. Kattints!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre,egyszer mindenkinek érdemes belenézni.Keress meg és én segítek értelmezni a csillagok állását!    *****    HAMAROSAN ÚJRA ITT A KARÁCSONY! HA SZERETNÉL KARÁCSONYI HANGULATBA KEVEREDNI, AKKOR KATT IDE: KARACSONY.GPORTAL.HU    *****    Nyakunkon a Karácsony, ajándékozz születési horoszkópot barátaidnak, ismerõseidnek.Nagyon szép ajándék! Várlak, kattints    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!