Oscar Cullmann
A karcsony nnepnek kialakulsa s a karcsonyfa eredete
Ford.: Karasszon Dezsn
A szerkeszt elszava
A Budapesti Reformtus Teolgiai Akadmia Bibliai s Judaisztikai Kutatcsoportja mindenekeltt olyan mveket kvn megjelentetni, amelyek a magyar olvaskznsg ismereteinek nmely hinyt ptoljk. O. Cullmann megjelensre kerl knyvecskje pontosan ezt a clt tzte ki, s remnysg szerint sokan fogadjk majd hlsan a m adta informcikat. E szksgszer munka elvgzse utn kerlhet sor primer kutatsok publiklsra. Kedves ktelessgem, hogy ksznetet mondjak a fordtnak, valamint Bolyki Jnos professzornak, aki a fordtst velem egytt ellenrizte, valamint Miss Zoltn tanrnak, aki azt a m francia vltozatval vetette egybe. Ez alkalmat is megragadom arra, hogy ksznetet mondjak a FEFA tmogatsrt, amely mind Kutatcsoportunk munkjt, mind pedig ezen bell e knyv megjelenst lehetv tette. Illesse ksznet Tillinger Ptert s munkatrsait, akik a knyv killtsnak s terjesztsnek gondjait magukra vllaltk; kvnom, hogy kzs erfesztseink mihamarabb hozzk meg gymlcsket! Karasszon Istvn
Elsz az j, tdolgozott kiadshoz
Rgta foglalkoztat a karcsonyi nnep kezdeteinek krdse. Mivel megllaptottam, hogy ebben a trtnelmi problmban a tanult emberek sem mindig jrtasak, ezt elszr 1974-ben egy kis fzetkben nagyobb kznsg szmra feldolgoztam. Ksbb a fzetkt megvltoztatott cmmel jra kiadtam, s a zrichi Theologischer Verlag tbb ven t terjesztette. 1988-ban ez a kiads is elfogyott. Tbben sajnlkozsukat fejeztk ki a hiny miatt. Ezrt elhatroztam, hogy jra megjelentetem az erre klnsen alkalmas, jl bevlt Quell Kiadnl, amely egyetrtett azzal, hogy ebbe az j formba a karcsonyfa eredetnek fontos krdse is belekerljn.-Az els kiads elszavban megemltettem, hogy a karcsonyi szoksok trgyalst elhagytam. Kzben azonban alapvet, de eddig mg kellkppen figyelembe nem vett mvek meggyztek arrl, hogy a karcsonyi szoksokat s a karcsonyfa trtnett szoros bels, teolgiai rokonsg kti ssze. Ezt magyarzza az j kiads msodik rsze, melyet a karcsonyfnak szenteltem.- Az nnep trtnetnek lersban nincs semmi dnt jelentsg j anyag. Az elz kiadsok elszavban sszefoglalan kzlt rgi kutatsokhoz lnyegben csak F. Hiebel: Epiphanie als Hauptfest des Urchristentums, Dornach 1963 s a sok illusztrcival dsztett ktet: I. Weber-Kellermann: Das Weihnachtsfest. Eine Kultur- und Sozialge- schichte der Weihnachtszeit, Mnchen, 1978/1987 jrul. -Ami a karcsonyfval kapcsolatos kutatsokra vonatkozik, azok kzl itt csak azokat emltem meg, melyek fontosak az ltalam elmondandk szempontjbl, s melyek szerzinek hls vagyok sok rszletrt. A. Tille rgi mvn kvl: Die Geschichte der deutschen Weihnacht, Saarbrcken 1893, ezek a kvetkezk: J. Lefftz/ A. Pfleger: Elsssische Weihnacht, Colmar 1931/1941 (benne klnsen A. Pfleger cikke: Die Wiege des Christbaums); Camille Schneider: Der Weihnachtsbaum und seine Heimat, das Elsass, Dornach 1965/1977 (jl dokumentlt felvzolsa a trtnelmi tnyeknek, melyeket a szerz sszekt az antropozofival Rudolf Steinernek klnsen Der Weihnachtsbaum ein Symbolum, Dornach 1909/1965 mve felhasznlsval); L.P. Lutten: Sapins et Nols d'Alsace 1980 (lsd klnsen G. Klein cikkt: Toi qui Nol plante chez nous, 61kk. Old). - A damaszkuszi metropolita eminencijnak s munkatrsnak (Centre Orthodoxe, Chambsy) ksznm szbeli adalkait a karcsonyi nnep dtumval kapcsolatos krdsben a mai orthodox gyakorlatrl.- Az elttnk lev knyvnek ez az j rsze is kzrthet karakter, ezrt nem hivatkozom a szvegben a szerzk nevre. A szaktudsok knnyen felismerik, hogy hol csatlakozom a szerzk kutatsaihoz, hol trek el tlk, hol egsztem ki sajt vlemnyemmel. Chamonix, 1990 prilisban
Oscar Cullmann
..... ..... ......
II. A karcsonyfa
1. Elljr megjegyzs
Lttuk, hogy fggetlenl a dtum krdstl, a karcsonyi nnep keletkezse Krisztus megjelensnek s emberr ltelnek keresztyn gondolatbl magyarzhat. Az nnep bizonyos napokra val helyezse msodlagos, br ezeknek a napoknak jelentsgt tvettk, de keresztynn tettk. A Nap-kultusz alapveten kozmikus esemnyt Krisztus megvlt tettvel hoztk sszefggsbe, amely - az testamentumi elbeszlshez kapcsoldva - a teremtett mindensget megjtja. Megvlts s teremts kapcsolatnak analgija hatrozza meg a karcsonyfa megjelenst is.
Ha ma, mi keresztyn vagy nem-keresztyn embert megkrdeznk a karcsonyfa eredetrl, legtbb esetben ezt a vlaszt kapjuk: pogny szoks lehet. Br nem teljesen helytelen ez a vlasz, de mgsem fedi a valsgot. Mert csak a rgi karcsonyi fra illik r, de a mai, feldsztett karcsonyfra nem. Az ltalnos vlemnnyel szemben, nem olyan rgi szoks ez, alig 400 vre nylik vissza, s egszen ms gykere, spedig fgykere van, mint a rgi karcsonyi fnak.
Csak a rgi keresztyn karcsonyi fa fgg ssze pogny rtussal: egyrszt az si fa-tisztelettel, msrszt a tli napfordul rgi kultikus megnneplsvel. Ezek a pogny elemek keresztyn gondolattal kapcsoldva kerltek bele a rgi keresztyn karcsonyi fba, hiszen a fa-tisztelet nyomai mr az testamentumban is megvannak, s janur 6-ra s december 25-re helyeztk a keresztyn karcsony esemnyt.
A szmunkra megszokott, feldsztett karcsonyfnak ms elsdleges jelentse van. Erre a jelentsre a tle elvlaszthatatlan, klns dszts mutat. A karcsonyfa keresztyn hitbeli meggyzdst jelkpez, melyet - hogy a tovbbiakat mg rthetbb tegyem - rviden elmondok anlkl, hogy a kutats eredmnyt s a csak ezutn lehetsges alapvetst elre kzlnm. Az ember bnt - mely a Bibliban a paradicsomi fval, s annak ksrtst jelent (ksbb almval azonostott) gymlcsvel van kapcsolatban - kiengesztelte december 24-n Krisztusnak a vilgba trtnt belpse. Ennek szimbluma az let fja.
A pognyos termszeti jelleg szoksok s a mi karcsonyfa hasznlatunk kzt, melynek jellegzetes rtelmet ad a Paradicsom fja, gyszlvn tmenetet kpez a mr emltett keresztyn hasznlata a fnak, mely szorosabban kapcsoldik a napfordul ltal motivlt hasznlathoz: a hzak feldsztse gakkal, illetleg klnbz fajta fkkal, de klnsen jegenyefenyvel, az gynevezett "karcsonyi meyen"-nel. Ez br mr keresztyn, amennyiben a termszeti jelensg mellett, vagy inkbb azon bell Krisztus szletse a trgya, de nincs mg kapcsolatban dmmal, vval s a ksrts trtnetvel, ami pedig dnt lesz a feldsztett, a csald szobjban fellltott karcsonyfa keletkezsben.
Teht a kvetkezkben a keresztyn fejldsnek ezt a kt fzist fogjuk megklnbztetni: 1./ a karcsonyi idszakot gakkal s fkkal nnepl szokst, 2./ a mi feldsztett karcsonyfnk keletkezst.
Azonban elengedhetetlen egy fontos megjegyzs: ezt a megklnbztetst nem szabad szigoran idi sorrendben felfogni, br nagyjbl s egszben a kt fzis egyms utn kvetkezett. Ami a msodikban vilgosan kifejezsre jut, tudniillik a paradicsomi trtns gondolata, rejtetten az elz szoksokban is benne lehetett mr, csendesen jelentkezett. Mint ltni fogjuk, valjban mr a kzpkorban jelentkezik az a fzis, melyben a tizenhetedik szzad elejn vilgosan felismerhet a ksrts fjhoz s az let fjhoz val ktds. Fordtva is bizonyos ez: a keresztyn mdra rtelmezett napfordul emlke a ksbbi idkben sem tnt el soha.
Elvileg gyakran nem vettk tekintetbe elgg a kvetkezkben trgyaland jelensgek idrendjnl azt, hogy az els bizonytkok nem azonosthatk id szempontjbl ezeknek a megltvel. Valjban egy szoks vtizedekkel rgebbi, s az els bizonytkok csak annak korbbi megltt sejtetik. Csak egy pldt hozok fel: hogy a ft nem mindig a fldre lltottk, hanem a mennyezet gerendjra akasztottk, elszr B. Zix szp, festett kpn ltjuk, amely J.P. Hebel "Alemannische Gedichte" cm knyve 3. kiadsban jelent meg 1806-ban. Ez a szoks bizonyra rgebbi, s nyilvn mindentt gyakoroltk, ahol a fa fellltsra kevs hely volt.
Ennyi elzetes tudnival utn trjnk r a trtnelmileg bizonythat tnyekre.
2. A karcsonyi idszak gakkal s fkkal ("meyen") val nneplsnek szoksa
Lttuk, hogy mr a negyedik szzadban a szr Efrm egyhzatya a janur 6-i nnep lersban arrl tudst, hogy ezen a napon a hzakat koszorkkal dsztettk. A kvetkez idszakban, a kzpkorban a napfordul peridusa mint jvi s mikulsi nnep mindenfle gak, virgcsok vagy akr fk "kitzsvel" ment vgbe. Rgi pogny szoksok ltek tovbb, de mr Krisztus szletse nnepnek szolglatba lltva, akkor is, ha a np tudatban ez a kapcsolat nem volt mindig vilgos s eleinte szinte zajos jkedvvel mentek vgbe. ltalban azonban gy ltk t ezt az idszakot, amelyben Krisztus e vilgba eljtt, mint "szent idt". Rgi legendk bizonytjk ezt, melyek kzl egyet a tizedik szzadig tudunk visszavezetni. Eszerint abban a pillanatban kinyltak a virgok, amikor Jzus megszletett. Ezzel fgghet ssze az a szoks, hogy karcsony eltt tbb httel almafa s cseresznyefa gakat tettek vzbe, hogy az nnepre kiviruljanak. Hasznltak nyrft s tlgyet, mgis leginkbb kedveltk az rkzld nvnyeket, bukszust s borkt, klnsen a jegenyefenyt, melynek lland zldje a halhatatlansgot jelkpezi: mikzben a termszet normlis krlmnyek kzt csak tavasszal bredezik, a feny l az v legsttebb szakban is, "hideg tlben", "nemcsak nyron".
A hres strassburgi humanista: Sebastian Brant mindenesetre kifogsolja 1494-ben "Narrenschiff"-jnek egyik versben a fenygak kitzst, babonnak tartja, melyrl azt hiszik az emberek, hogy csak ennek a szoksnak megtartsval lik tl az vet. A strassburgi Mnster prdiktora: Geiler von Kaysersberg 1508-as prdikcijban (Emeis-gyjtemny) hadakozik a "pognyos jvi szoksok" ellen. Mindketten nyilvn csak a "pognyt" lttk benne, valjban nem sok rzkk lehetett ahhoz, hogy milyen vonatkozsa van ennek Krisztus megvlt emberr ltelhez. Sem Sebastian Brant, sem Geiler von Kayserberg nem volt kpes felismerni ebben a szoksban a teremtett vilgot tfog kozmikus mretet.
Ennek ellenre a tizenhatodik szzad elejtl kezdve - elszr Elzszban - egyre tbb jegenyefenyt vgtak ki az erdbl, hogy dsztsk a hzakat, spedig klnsen a mhelyeket. Ezt bizonytjk mint legrgebbi tank az elzszi Schlettstadt vrosknak 1521-bl val szmadsi knyvei. Azeltt arrl kellett gondoskodni, hogy a mjusi nnepls kedvrt ne essenek vlogats nlkl ldozatul a fk, a tizenhatodik szzad elejn a karcsonyi napokban kellett vigyzni az erdkre. Azt olvassuk az emltett 1521-es dokumentumban, hogy az erdszek szmra 2 schillinget kellett azrt kifizetni, hogy szent Tams napjn az erdt rizzk. S az 1556-os bejegyzsbl is gyanthatjuk, hogy szent Tams napjn az erdt rizzk. S az 1556-os bejegyzsbl is gyanthatjuk, hogy a fk kivgsa felgyeletvel az erdszeket bztk meg. Hasonlkat hallunk egy msik elzszi helysgbl, Ammerschwihrbl, ahol 1561-ben meghatroztk, hogy minden polgrnak csak egy fa megszerzsre lehet joga, spedig meghatrozott nagysg fra. Ilyen korltozsok s tilalmak rvidesen sok ms helysgben - Elzszon kvl is - megjelennek.
Miutn ilyen rdekldst keltett mr a tizenhatodik szzadban a karcsonyfa, bizonyra sok hzban helye volt, spedig elszr a mhelyben, majd a csaldi hajlkban. Balthasar Beck, egy krnika szerzje 1600-ban tudst bennnket arrl, hogy hogyan lltottak fel - ismt Schlettstadtban - Krisztus napjn egy karcsonyft a "frfiak szobjban" a "szoba-kzssg" tagjai. Lerja azt is, hogy milyen volt: mr megjelennek itt a raggatott almk s ostyk; ez azt mutatja, hogy akkor mr megvolt a kapcsolat a paradicsomi fval. Mert az almk a megksrts fjra mutatnak, az ostyk az let fjra, az rvacsorai let-kenyerre. A mi karcsonyfnk eredetre dnten ez vezet el bennnket, kzben nem feledhetjk, hogy a kt klnbz fzis kzt a hatrok elmosdtak.
3. A mi karcsonyfnk tulajdonkppeni eredete
A mi karcsonyfnk keresztyn rtelme - ahogy mi ma tudjuk - nem a tli napfordul keresztynn ttelbl kvetkezik; br abbl is, de az csak indirekt mdon vehet tekintetbe. Sajt gykere van, mely a tradcibl s annak vallsos jelentsbl addik. A kzpkori misztrium-jtkokra gondolok. Ezeket mint a karcsonyi nnep nyitnyt mutattk be a templom kapuja eltt a szent jjel, s trgyuk a paradicsomi bneset trtnete.
Ezek a tulajdonkppeni blcsi a mi rtelmet ad, dszekkel kestett karcsonyfnknak. A psztor- s jszol jtkok mellett - jszollal Assisi Ferencnl tallkozunk - voltak paradicsomi jtkok. December 24-n adtk el. A rgi naptrak december 24-n a dtum mellett dm s va neve ll. Ilyen jtkokat valsznleg sok helyen eladtak, klnsen bizonythat ez a Rajna vidkn. A jtkban sznre lpett dm s va, az rdg, a kerb, aki a paradicsomi utat elzrta, s mint dszlet ott volt a fa is, melynek gymlcse alkalmat adott a vtekre. A Biblia nem nevezi meg a fa fajtjt, ezrt mindentt a vidk honos fjval azonostottk. Nmetorszgban ez volt az almafa, s az alma mint "tiltott gymlcs" gy ment a kztudatba. Mivel azonban december 24-n bajos lett volna virgz almaft keresni, ht ms ft talltak, gy kerlt termszetesen eltrbe az rkzld jegenyefeny, melynek gai mr elzleg karcsonyi dszknt szolgltak. A jegenyefenyre fggesztettk az almt (vagy almkat).
gy adta meg ez a jtk a karcsonyfa keresztyn rtelmt: a szentsges jszakn Krisztus emberr ltele ltal az ember bne bocsnatot nyert. A ksrts fja s gymlcse gy nyertk vissza azt a paradicsomi mltsgot, mely vk volt a bneset eltt; a "j s gonosz tuds fja" ebben a vonatkozsban nemigen klnbzik az "let fjtl" (1Mz 2,9), mellyel aztn gyakran azonos is volt a hv np kpzeletben.
Ma emlkeztetni kell arra, hogy a paradicsomi gondolatokkal val bels kapcsolat meghatroz eleme a mi karcsonyfnknak. Rgi karcsonyi nekeket, amiket flig-meddig odafigyelve neklnk, gyakran az az rm ihlette, hogy Krisztus vilgra jttvel helyre ll a paradicsomi llapot. gy Nikolaus Hermann neke:
Ma paradicsom kapujt/ Ismt megnyitotta,/ Krub nem llja ajtajt,/ Ezrt minden ldja.
Ers bizonytkaink vannak arra, hogy a tizenhetedik szzadi karcsonyfa megjelensekor nem bizonytalanul s minden megfontols nlkl ktttk ssze Krisztus szletst s a bnbocsnatot, hanem mr hozzfztk elre tekintve a szentsges jen megszletett Krisztus bekvetkez kereszthallt; ppen a fellltott karcsonyfa fejezte ki ezt is, spedig azltal, hogy az alma mellett ostyt is aggattak r.
Mert attl kezdve, hogy - jllehet fokozatosan - vgbe ment a karcsonyfa trtnetben az a fontos vltozs, hogy a templom terrl a lakhzakba kerlt, majdnem rendszeresen volt rajta egy ostya. Taln mr a paradicsomjtkokban is ez volt a helyzet. Bizonyos, hogy voltak ostyk azon a mr emltett jegenyefenyn is Beck Krnikja szerint, amelyet a "frfiak szobjban" lltottak fel 1660-ban Schlettstadtban. Ez tovbbi keresztyn-vallsos dimenzit ad a karcsonyfnak: az almval szemben, amely hallba vitte az embert, ott az ostya, az let kenyere, az rvacsorai kenyr, Krisztus teste, mely a bnk bocsnatrt adatott.
Az ostybl ksbb karcsonyi stemny lett, s ez ma oly szpen dszti a karcsonyft, hogy rla mr nem is gondolunk az ostyra. Alkalmasint ide tartozik az is, hogy mr rgtl fogva ksztettek dszes karcsonyi kalcsokat, s ezeken dmot s vt brzoltk. Az ostyn kvl mg ms kapcsolatok is megllapthatk a karcsonyfa s Krisztus keresztje kzt, melyek Krisztus szletstl elre mutatnak Krisztus - dm bnt kiengesztel - hallra: Krisztus a msodik dm (Rm 5,12kk). E tekintetben klnsen rdekes volt egy oltrkp az elzszi Weitersweiler faluban; az a kp sajnos mr elgett. Krisztus keresztje volt rajta fa alakjban, a fej magassgban kt g festve, az egyiken alma, a msikon ostya. gy lt tovbb a rgi legenda, mely szerint a paradicsomi fa magvbl - amit dm magval hozott - egy msik fa ntt, ebbl val a golgotai megvlt kereszt fja. gy minden vonatkozsban nyilvnval a mi karcsonyfnk keresztyn gykere.
Eredeti dsze almra s ostyra korltozdott. A karcsonyfkon, melyek most mr az emberek otthonba is eljutottak, ms dsz is megjelent, e dsz egyre kedveltebb lett, s szintn a karcsonyi trtnet szolglt alapjul. Elszr 1605-bl tudunk Strassburgban gazdagon dsztett frl, ismeretlen szerz vknyvbl, cme: "Nhny Strassburgban megfigyelt rdekessg". A szerznek ebben a vrosban feltn szoks volt: "Strassburgban karcsonykor a karcsonyfkat a szobkban lltjk fel. Arra aggatnak sznes paprbl kivgott rzskat, almkat, ostykat, csilingel aranyozott fmlapot, cukrot stb. Aztn egy ngyszg teret azrt csinlnak, s ell...", a kvetkez kt sor hinyzik, mert itt elszakadt a papr. Bizonyosan olyan szoksrl van itt sz, ami Strassburgban mr j ideje megvolt, de amilyet mg mshol nem ltott a szerz.
Ami itt az almk s ostyk mellett mg dsz szintn a keresztyn tradcibl szrmazik. A rzsa rgi keresztyn szimblum, zs11,1kk-ra megy vissza, ahol arrl van sz, hogy "hajts sarjad Isai (Dvid apja) gykerbl". Nem is egy nmet karcsonyi nek szl errl: "Szp rzsabimb nylt ki...", vagy msik: ", fld, sarjassz virgot". A jeriki rzsa legendja is ide tartozik: a rzsa kinylt, amikor Mria a szlets jszakjn itt thaladt. A vkony, megaranyozott fmlapocskk, melyek minden mozdulatra halk, vibrl csilingelst hallattak, utaltak a keleti blcsek (a hrom kirlyok) ltal hozott ajndkra.
Drgedelmesen prdiklt a karcsonyfa ellen a strassburgi Mnsterben a luthernus professzor s prdiktor Conrad Dannhauer, aki ezeknek a feldsztett fknak keresztyn jelentst nyilvn nem rtette, vagy legalbbis a szimblumokhoz nem volt rzke; a karcsonyft csak a "ppasgtl" ered babonnak ltta. A karcsonyfkat azok kz a "tvelygsek" kz szmtotta, "melyekkel a rgi karcsonyi idben tbbet foglalkoztak, mint Isten igjvel". ("Katechismusmilch" cm prdikcigyjtemny, 1642.)
A karcsonyfa ilyen polmia ellenre is tovbb lt Starssburgban, st megkezdte diadaltjt, igaz egyenlre csak Nmetorszgban.
Ebben a korban mg nem hallunk a ma olyan jellegzetes gyertyk feltnsrl. Mgis kellett, hogy ezeknek is legyen valami elzmnye, mert a ft bizonyra megvilgtotta a szobban lv lmpa. Csak akkor erstettk a gyertykat a fa gaira, amikor a rgi fny-tisztelet - a legsttebb vszakot legyz napfordul - sszekapcsoldott ms, a fa dszei ltal jelkpezett karcsonyi gondolattal, mint fontos bibliai motvummal, hogy most mr a feny, mint "fnyl fa" hirdesse: "most a vilgossg a sttsgbe jtt" (Jn 1,5), s hogy Krisztus "a vilg vilgossga" (Jn 8,12). Fentebb lttuk mr, hogy a janur 6-i nnep csods fnyrjt milyen lelkendezve rta le a palesztinai zarndokn, Aetheria a negyedik szzadban, amely a janur 6-i hajnali derengsben a jeruzslemi Feltmads-templom belsejt betlttte.
Az els rteslsnk december 25-n, a karcsonyi nnepen a fra erstett gyertykrl Hannoverbl szrmazik; akkor mg nem fenyre, hanem rkzld bukszusra erstettk. Az rtesls Liselotte pfalzi hercegntl val, aki ksbb - XIV. Lajos testvrvel kttt hzassga rvn - orlans-i hercegn lett. 1708-ban lnyhoz rott levelben beszmol arrl, hogy gyermekkorban, 1662-ben Hannoverben karcsonykor egy tanulk ltal eladott darabot ltott, melyben a csillag, az rdg (aki a gyerekeket bneik miatt vdolja), az angyal, a kzbenjr Pter, s vgl a gyerekeket megajndkoz kisded Jzus is megjelent. (Taln a paradicsomi jtk reminiszcencija gyermekek szmra sszelltva!) Ezen az alkalmon a megajndkozsra elksztett asztalokon kis bukszusok lltak, gaikra gyertycskkat ers-tettek. Nhny v mlva ismt rt Liselotte a lnynak, hannoveri gyermekkori emlkei jra eljttek, s hozzfzi, hogy megksrelte a francia udvarban is bevezetni ezt a szokst, de elutastottk, mint "kltsges nmet szokst".
Csak a tizennyolcadik szzadban tallkozunk gyakran gyertyval feldsztett fval, pl. Goethe "Werther"-ben s Jung-Stillingnl 1793-ban. Strassburgbl, a mi karcsonyfnk honbl elszr 1785-ben tudst von Oberkirch brn memorjaiban fra erstett gyertykrl, s arrl, hogy ebben a vrosban, amikor a "nagy nap" eljtt, minden hzban karcsonyft ksztettek "gyertykkal s bonbonokkal", nagy fnyessggel. A gyertyk megjelensvel ksz is van rtelmes dszeivel a mi meghitt karcsonyfnk.
Ha ksbb, a tizenkilencedik szzadban az elzszi Meisenthalban s Thringiban az veghutkban veggyngyket lltottak el, s a fra ezeket is raggattk az almk helyett vagy mellett, ennek az alapjt nem az idszakrl szl magyarzatban kell keresnnk, hogy ti. ebben az vszakban feltnen kevs az alma, hanem a hrom kirlyok gondolatban, melyet mr feltteleztnk az 1605-ben emltett csilingel, aranyozott fmlapokkal kapcsolatban is.
A tizennyolcadik szzadban Nmetorszgban sok - rszben lelkes - lerst talljuk a karcsonyfnak. A leghresebb rknl: Goethnl s Schillernl is elfordul. Ms orszgokban meglehetsen ksn vettk t ezt a szokst, a tizenkilencedik szzad folyamn, gy Skandinviban s Svjcban (itt elszr Zrichben). Franciaorszgban - Elzszon kvl - 1840-ben lltottak fel karcsonyft a Tuilrikban a Mecklenburgbl szrmaz Orlans-i Helene hercegn szorgalmazsra. De csak 1870 utn lett ltalnoss, valsznleg a hbor utn Elzszbl tkltztt csaldok hatsra. Ma Franciaorszgban a karcsonyfa mindentt elterjedt. A modern irodalombl, az ismert rprnak, Jrme s Jaen Tharaudnak rsbl ("La dernière visite", in: Contes de Nol, 1961) idzek fel egy bjos - biztosan rgi legendra visszamen - karcsonyi mest azrt, mert a kzppontjban a karcsonyfa szempontjbl oly fontos s eredeti sszefggst: Krisztus szletse s a bneset sszefggse ll. Mikor mr a csillag elhalvnyult, a betlehemi istllban utols ltogatknt megjelenik va mint tprdtt, reg anyka, s a kisded Jzusnak sz nlkl markba nyomja a ksrts almjt, amibl rgtn felragyog a jvend vilg jele.
Angliban is csak a tizenkilencedik szzadban jutott el a karcsonyfa, valsznleg Viktria kirlyn frjn, Albert von Sachsen-Coburgon keresztl. - Amerikban csak a tizenkilencedik szzad msodik feltl bizonythat.
Szemlyes megjegyzssel zrom. Gyermekkoromban, nem gy, mint ma, hogy hetekkel karcsony eltt boltokban s utcasarkokon lehet karcsonyft ltni, hanem otthon titokban ksztettk, fiatal letnkben bizonyra akkor bredt fl elszr a vallsos rzs, a mysterium szent s boldogt borzongsa, mikor szleink december 24-n este elttnk, vrakoz gyerekek eltt kinyitottk a szoba ajtajt, ahol - mintha egy msik vilgbl jnne - gyertyafny znben llt a fa.
Sajnos, ma a gyerekek nem mindentt lik t ilyen intenzven a karcsony misztriumt, akkor sem, ha sok csald fradozik ezen. A felntteknek kellene tbbet ltni a karcsonyfban, mint egy rgi szokst, nekik kellene meghatdni a ragyog ftl s annak dszeitl, nekik kellene mlyen belegondolni a karcsonyi trtnet keresztyn rtelmbe, nekik kellene a Lukcs evangliumbl a karcsonyi elbeszlst flolvasni. De a pompjban elttnk ll fa maga is megnyithat tovbbi bibliai sszefggseket, olyanokat, amilyenek felmutatsrt fradoztam, amikor a karcsonyfa trtnett megrtam. Ellenttben azzal a tizenhetedik szzadi prdiktorral, aki az Isten igjt az ltala lenzett karcsonyfval szemben kijtszotta, az kell, hogy ez a lthat szimblum Isten Igjhez vezessen.
A Budapesti Reformtus Teolgiai Akadmia Bibliai s Judaisztikai Kutatcsoportjnak kiadvnyai Szerkeszti: Karasszon Istvn 1. fzet A fordts alapjul szolgl m: O. Cullmann, Die Entstehung des Weihnachtsfestes und die Herkunft des Weihnachtsbaumes, Quell Verlag, Stuttgart, 1991 (2. Aufl.). A fordts a szerz engedlye alapjn belkr hasznlatra kszlt.
Oscar Cullmann 1902. februr 25-n szletett Straburgban s 1999. janur 15-n halt meg Chamonix-ben. Teolgiai s klasszikus nyelvszeti tanulmnyait a straburgi s prizsi egyetemen vgezte 1920 s 1925 kztt. 1930-ban a straburgi egyetem jszvetsgi professzornak vlasztottk meg, 1938-ban a bzeli egyetemen nyert tanszket. Emellett 1948-ban az cole des Hautes tudes (Prizs) professzora, s az jszvetsgi tudomnyok mellett az skeresztynsg trtnett is tantja, 1972-ben trtnt nyugalomba vonulsig. 1956 ta az Akademie der Wissenschaften und Literatur Mainz levelez tagja, 1960-tl a Holland Kirlyi Tudomnyos Akadmia levelez tagja, 1968-tl a British Academy tagja, 1972-ben pedig az Institut de France tagjv vlasztottk. Lausanne, Manchester, Edinburgh, Lund s Debrecen dszdoktora.
Oscar Cullmann a XX. szzadi dvtrtneti iskola kimagasl alakja. Hres mvei errl tanskodnak: "Christus und die Zeit" (1946), "Heil als Geschichte" (1965). Mvnek mltatst K.H. Schlaudraff adja "Heil als Geschichte? Die Frage nach dem heilsgeschichtlichen Denken, dargestellt anhand der Konzeption Oscar Cullmanns" (1989). A kivl tuds kumenikus elktelezettsgrl tanskodik az "Einheit durch Vielheit" (1986) c. ktete. Oscar Cullmann mvei kzl magyarul is olvashat: "A llek halhatatlansga vagy a holtak fltmadsa?" (in: Reformtus Egyhz, 1984), ill. "Az jszvetsg krisztolgija" (1990), "Krisztus s az id" (2000).
|