A magyar fvrosban 1859-ben alaptottk meg a nmetajk reformtus gylekezetet. A vezetsben nagy szerepet vittek a svjciak. Nemcsak tbb presbiter kerlt ki kzlk llandan, hanem a gondnoki tisztet is csaknem mindig egy svjci tlttte be. A lelkszek viszont - kivve az els vtizedeket - fleg Nmetorszgbl jttek. A gylekezet tagjai kztt svjci, birodalmi nmet, magyar, osztrk, angol s egyb llampolgrokat tallunk. E mostani felsorols egymsutnja utal az arnyokra.
A nyomtatott vi jelentsek felsoroljk a tagok nevt s az ltaluk befizetett egyhztagsgi jrulkot. A nvjegyzk tlagosan vve 200-220 nevet tartalmaz. A II. Vilghbor expanzis veiben emelkedett a nmet tagok arnya. A gondnok azonban ezekben az vekben is svjci szrmazs volt, a lelkszek pedig Lic. Ernst Uhl s Gustav Werner Schiebe, hsgesen gondoskodtak arrl, hogy a gylekezet le ne sodrdjk a maga konfesszionlis-teolgiai plyjrl.
Azokat az els jogi megllapodsokat a Klvin tri reformtus anyaegyhzzal, amelyek a lenyegyhz sttust 1853-ban lergztettk, 1900, mjus 14-n egy rszletesebb megllapods erstette meg s egsztette ki. Ebbl a megllapodsbl idzzk:
„II/1. A budapesti v. reg, nmet lenyegyhz felleli Budapest f- s szkvros egsz bels s kls terlett ... Tagjai mindazok az evanglikus-reformtus vagy evanglikus-egyeslt hitvalls lakosai ennek a terletnek, akik nkntes csatlakozsuk alapjn a lenyegyhz ltal mint olyanok felvtelt nyertek.
II/2. A lenyegyhz sajt maga igazgatja bels gyeit, amelyekhez az egyhzi s a jtkonysgi intzmnyek, az alaptvnyok s alapok, valamint az egyhzi adval kapcsolatos gyek tartoznak. Ezeket az gyeket az egyhzkzsgi kzgyls s az ltala az eddigi gyakorlat szerint vlasztott presbitrium intzi..."
Ennek a megllapodsnak az alapjn jttek ltre a lenyegyhz statutumai. Ezek a megllapodst a 2, szm fggelkknt kzlik is. A statutumokbl idzzk a kvetkez kt rendelkezst:
„4. . Az egyhzkzsg minden tagjnak biztostja a rszvtelt az egyhzi kegyelmi eszkzkben, az ignyt a lelkszek szolglatra, a rszeslst a gylekezet intzmnyeiben s jogaiban. Viszont elvrja trsadalmi helyzetre s nemre val tekintet nlkl minden tagjtl, hogy tiszteletremlt keresztyni letet folytasson, klnskppen a szorgalmas rszvtelt a nyilvnos istentiszteleteken s az ri szent vacsora nnepein hogy bkben ljenek egymssal, engedelmeskedjenek az llam trvnyeinek, tartsk tiszteletben a gylekezet lelkszi s vilgi kpviselit s azok hatrozatait s vllaljk el a rjuk ruhzott gylekezeti hivatalokat. Elvrja tovbb a gylekezet, hogy tagjai az egyhz s a gylekezeti intzmnyek fenntartsra rendszeres hozzjrulssal szolgljanak a rendelkezskre ll eszkzk mrtke szerint...
5. . A gylekezeti tagok felvtelrl a presbitrium dnt..."
A „lenyegyhz" nv magyarzatra legyen szabad megjegyezni, hogy a magyar kzjog szerint j vallsi kzssg vagy gylekezet alaptsra csak dogmatikai alapon kerlhet sor, nem pedig pusztn anyanyelvi vagy nemzetisgi klnbsg fennllsa esetben. A lenyegyhz viszonyt az anyaegyhzhoz, a Klvin tri pesti reformtus egyhzhoz, valamint annak jogutdjhoz, a Budapest-szaki reformtus egyhzmegyhez a kt immr emltett megegyezsen kvl tovbbi megllapodsok szablyozzk, amelyek 1939-bl s ksbbrl szrmaznak. A lenyegyhz lnyegben nll volt s most is az gyeit s vagyont maga intzi, ingatlanai sajt nevn llnak a telekknyvben.
Jllehet a lenyegyhz elssorban tagjai lelki szksgleteinek polsra lteslt, s ezek a lelki szksgletel klnsen az jonnan bevndorlknl voltak rezhetk, 120 ves fennllsa sorn mgis sok j szolglatot tett a fvros tbbi lakosainak is. Megalaptotta a Bethesda krhzat, ksbb a Bethania rvahzat, amelyekbe nem pusztn sajt tagjai s nem is csak protestnsok nyertek felvtelt. rdemes megemlteni, hogy az istentiszteletek utn a klfldrl jonnan rkezet hittestvrek szmra alkalom nylt arra is, hogy kapcsolatba kerljenek azokkal a honfitrsaikkal, akik a helyi krlmnyekkel mr korbban megismerjedtek. Sok karrier indult el ily mdon a rgebben Budapesten l gylekezeti tagok tancsra s segtsgre tmaszkodva. A rgebben Budapesten lk kztt ott talljuk a fvros gazdasgi letnek olyan eminens kpviselit, mint a Haggenmacherek, a Dreherek vagy Ganz brahm.
Az a 120 v, amely a gylekezet mgtt van, igen sok szempontbl - teolgiailag s trsadalmilag, gazdasgilag s nemzetisgi szempontbl - olyannyira mozgalmas s sznes, hogy nagyon is rdemes lenne egyhztrtneti monogrfiban brzolni. Ezt azonban aligha lehetne flezer oldalon aluli terjedelemben megirni. A mi mostani rvid ttekintsnkben meg kell elgednnk azzal, hogy felidzzk ennek a gazdag mltnak legalbb a legfontosabb szereplit s esemnyeit.
A nmetajk reformtusok bevndorlsa Svjcbl vagy mshonnan a mindenkori gazdasgi helyzettl fggtt elssorban. A napleoni korszak lezrsa utn annyi klfldi jtt. Budapestre, hogy a Klvin tri reformtus egyhz kln nmet lelkszt lltott szolglatba s rendszeres nmet nyelv istentiszteleteket tartott. 1830 utn a kedvez gazdasgi helyzet sok csaldot ksztetett visszavndorlsra. A nmet nyelv istentiszteletek ltogatottsga ersen cskken. Egy darabig mg havonta tartottk azokat, majd 1842 utn csak a hrom storos nnepen. 1849 utn viszont megint felszktt a bevndorlk szma. Svjcbl fleg a malom- s lelmiszeripar, a vas-. acl- s gpgyrts, a bnya s a vast specialisti rkeztek, valamint szmos nyelvtant. Mr bven elegen lettek volna egy gylekezethez. Szksg volt azonban mg nhny olyan kivl keresztyn szemlyisg fellpsre. akik nemcsak a szksgletet s a lehetsgeket reztk, hanem meg tudtk tervezni s meg tudtk tenni azokat a lpseket is, amelyek egy nmetajk gylekezet lteltshez szksgesek voltak. Ezek kztt a derk keresztyn szemlyisgek kztt Biberauer Tivadar s Adrin van Andel volt a kt legtevkenyebb.
Biberauer Tivadar a grazi evanglikus lelkszotthonban szletett, atyjt Michael Biberauernek hvtk. Fvrosunkban mint az llamvasutak felgyelje. ksbb ffelgyelje mkdtt. A belmisszi terletn szerzett nagy szolglatairl s egsz szemlyisgrl szp sorokat olvasunk unokjnak, Bodoky Richrdnak a monogrfijban (lsd Forrsok!). Mi itt egy rszletet idznk Biberauer Tivadarnak egy 1902-ben rt lelevbl, amely betekintst ad a gylekezet alaptsa eltt kzvetlenl fennll helyzetbe:
„Az 1857-1869-as vekben nhny klnbz felekezet hiv keresztyn a keresztyn szeretetmunka gyakorlsra szvetkezett. Kapcsolatba lptek Wichernnel, a„belmisszi" atyjval s msokkal, majd megalaptottk mindkt hitvalls evanglikusok szmra a Protestns rvaprtol Egyletet. Egy vvel az els hat rva felvtele utn az alaptkat j tagok szortottk ki a vezetsbl. Klfldi bartaink erre azt a tancsot adtk, hogy az evanglium elktelezett hitvallibl alaptsunk egy kln gylekezetet, amely majd biztostani tudja a mg alaptand szeretet-intzmnyek fejldst." Ebbl az idzetbl is vilgosan kiderl, hogy az akkori egyhzi prtok s teolgiai irnyzatok kzl gylekezetnk alapti nem a konzervatvok sorba tartoztak, mg csak nem is a liberlis kzvett irnyhoz, hanem a belmisszii-breszt teolgia szigoran biblicista tborhoz. Szkcs Jzsef evanglikus pspknek a tartzkodan liberlis, kzvett jelleg kegyessge, vagy Ballagi Mr professzornak a jval radiklisabb, akkor modern teolgija - ezek voltak azok a frfiak, akiknek a protestns rvahz irnytsa a kezbe kerlt, mint az idzetben olvastuk - egyltalban nem felelt meg Biberauernek s bartainak.
Az a munkatrs, akire tmaszkodni tudott, Adrian van Andel, nemcsak a budapesti skt misszi szp plyt befutott iskoljnak volt a kiptje, de a nmetajk gylekezet els prdiktora is 1859-tl 1863-ig. Biberauer s van Andel 1859 oktberben mint 42 nmetajk hittestvrk megbzottai azzal a krssel fordultak a pesti reformtus egyhz presbitriumhoz, hogy tegye lehetv szmukra a kln nmet istentiszteleteket, tovbb a nmet nyelv valls- s konfirmcii oktatst. A magyar gylekezet igennel vlaszolt, tengedte a Klvin tri templomot s elkezddtt a nmet nyelv konfirmcii oktats. Sajnos ez az id egybeesett az n. „Protestns Ptens" kiadsval (1859. szeptember 1.). A csszri „nylt parancs" abszolutisztikus mdon akarta eltrlni a magyar protestns egyhzak nkormnyzatt. Az ellenlls, amely vgl sikerre vezetett, veken t lekttte az egyhzi let rszvevinek figyelmt. Ez volt a f oka annak, hogy a nmetajk gylekezetnek 1863-ig kellett vrnia, amg mkdsnek formlis szablyozst megkaphatta.
Ettl fggetlenl azonban a gylekezeti munka ment a maga tjn. 1860. jnius 1-n 30 frfi megtartotta az els egyhzkzsgi Kzgylst. Azrt csak frfi, mert, mint ksbb a statutumok 5. -a leszgezi, csak a frfiak brtak szavazati joggal. Ez a korltozs az utbbi vtizedekben megsznt. Az egyhzkzsgi kzgyls megvlasztotta Adrian van Andelt prdiktorr s a gylekezet lelkszi elnkv. A presbitrium helyt betlteni hivatott vezetsgbe vlasztottak egy svjcit, egy angolt, egy hollandot s kt nmetet. Ezeknek az ideiglenes hatrozatoknak az volt a clja, hogy elksztsk a gylekezet alkotmnyos megszervezst.
Amg ez megtrtnhetett, van Andel hazjba utazott, ahol oktber 29-n Nottinghamben megkapta azt az ordincit, amelyre mint a pesti nmetajk gylekezet lelksznek szksge volt. Van Andel gyjtkrttal kapcsolta ssze utazst. A felplben lev gylekezet szmos bartra tallt. Az adomnyozk sorban ott talljuk Schaffhausent, Zrichet, Baselt, Churt, Stuttgartot, Majna-Frankfurtot, Berlint, Ulmot, ahol ppen a Gustav Adolf Egylet tartotta nnepi kzgylst, tovbb a holland s termszetesen angol s skt gylekezeteket.
A Pesten maradt tegyengetk elbb a gylekezeti tagok szmt hajtottk bvteni. Meglehetsen megalapozott volt az a remnysgk, hogy, ha sikerl a gylekezetalapts, a fvrostl ingyen telket fognak kapni a templom s a paplak cljra. Ehhez persze szksg volt annyi egyhztagra, amely meg tud tlteni egy kisebbfajta templomot s amely hordozni tudja a gylekezeti let anyagi szksgleteit. A mi tksztink megtalltk a mdjt, hogy betekinthessenek a npszmllsi vekbe. Ily mdon kereken 260 csaldot tudtak sszerni, kztk 80 svjcit s 40 angolt, akikre mint esetleges gylekezeti tagokra szmthattak. Vrakozsaikban nem csaldtak. De mg fontosabb volt, hogy az istentiszteleti let lendletbe jtt. Nmet istentiszteleteket tartottak, persze nem a fidben, a Klvin tri templomban, tovbb a skt misszi Bank utcai iskoljban, az utbbi helyen angol istentiszteleteket is. Egy gylekezeti asszonykr is munkhoz ltott, s mr 1860-ban 5 zvegynek s gyermekeiknek tudtak teljes vagy rszleges elltst biztostani, de hasznlt ruhkat is gyjtttek, s munkahelyeket juttattak a munkanlklieknek.
A Klvin tri magyar reformtus egyhz elljrsga 1861, janur 7-n a kvetkez hrom megoldsi mdot terjesztette vlaszts cljbl a nmetajk gylekezet ideiglenes elljrsga el:
1. Egy egyeslt magyar-nmet gylekezet alaktsa.
2. Leny-egyhzkzsg alaktsa sajt elljrsggal, sajt vagyonnal, sajt templommal s iskolval, de az anyaegyhz felgyelete alatt.
3. Egszen nll anyaegyhzkzsg ltestse, annak. minden jogval, de ktelezettsgeivel s terheivel egytt. A nmetajk gylekezet ideiglenes vezetsge 1861. janur 25-n azt a vlaszt adta, hogy egszen nll anyaegyhz kvn lenni. A krst tovbbterjesztettk a fvros illetkeseihez. Ezek joga volt ugyanis, hogy tisztzzk a templom s iskola szmra rendelkezsre bocstand telek adomnyozsnak feltteleit. Ezrt srgsen bekrtk a nmetajk gylekezet vezetitl a kvetkez kimutatsokat: 1. Rszletes jegyzk azokrl a fvrosban l reformtusokrl, akik mint nmetajkak, a gylekezet tagjai kvnnak lenni. 2. Kimutats arrl, hogy ezek a csaldok kpesek-e hordozni az egyhz s iskola szmra szksges foly kiadsokat. 3. Kltsgvets-tervezet a vrhat rendes vi bevtelekrl s kiadsokrl.
A nmetajk gylekezet tkszti jabb felhvssal fordultak a nmetajk reformtusokhoz. 197 csaldf jelentkezett 135 a hztartsukhoz tartoz nvel s 191 15 ven aluli gyermekkel. Ezek kzl 85 csald mr 1851 eltt is a, fvrosban lakott, a tbbi 112 azta vndorolt be, 60 csald csak a legutbbi vekben. rdekes a foglalkozs szerinti megoszls is. A 197 csaldfbl 116 az iparban kereste kenyert, 35 volt a hivatalnokok, tantk s nevelk szma, 12 a kereskedk, 16 a napszmosok, mg 18 mvszknt s magnzknt lt. Szrmazsra nzve ez volt az sszettel: 72 svjci csald, sszesen 161 llekkel, 42 nmet 109 llekkel, 41 magyar 106 llekkel, 29 osztrk 96 llekkel s 13 angol 49 llekkel.
Fontos volt annak a felmrse, hogy meddig terjed az j gylekezet tagjainak anyagi ldozatkszsge. Az els egsz vi egyhztagsgi jrulk 1668 forintot s 1 duktot tett ki. Ezenkvl a szegnypnztr szmra adomnyoztak 180 forintot, a zsid misszinak 191 s a pogny misszinak 60 forintot. Sokat gr kezdet volt ez.
De az anyagi szksglet sem volt csekly. A gylekezet kibrelt egy olyan termet, amelyben elfrtek a templombajrk, ez azonban elbb 1600 forintba kerlt vente, majd a brt 2500 forintra emeltk. Ennl a nagy kiadsnl a Skt Misszi segtett, adott 800 forintot annak ellenben, hogy a gylekezet termt iskolai nnepsgek tartsra hasznlhatja. A msik jelentkeny kiadst, a gylekezeti lelksz djazst, tvizedeken t csak gy lehetett megoldani, hogy az els kt, illetve hrom lelksz, van Andel, Rudolf Koenig s dr. Andres Moody a lelkszi hivatalt perszonlis uniban lttk el a Skt Missziban betlttt llsukkal. Ilyen krlmnyek kztt mindenki megrtette, hogy 1863-ban a gylekezet nem mint teljesen nll anyaegyhz, hanem mint a pesti reformtus anyaegyhz nmet lenyegyhza alakult meg statutum szerint biztostott fontos kln jogokkal. A felgyelet, amit az anyaegyhz gyakorolt, sohasem volt szigor s zavar. A sokoldal segtsg viszont emltsre mlt. Az anyaegyhz els lelksze sohasem lt azzal a jogval, kivve rendkvli szksg esett, mint pldul 1945-ben, hogy megjelenjk s ellssa a presbiteri gyls vagy az egyhzkzsgi kzgyls elnki tisztt. Ezzel szemben igen sokat jelentett, hogy az anyaegyhz vezeti, a reformtus pspk s presbiterei, a fvrosi let befolys szemlyisgei, egyengettk az tjt a lenyegyhz s intzmnyei kiplsnek.
Van Andel lelksz s a gylekezet megtarthatta az els hrom fi konfirmcijt. Az anyaknyvi bejegyzsek arrl tandkosnak, hogy hzassgktsek, keresztelk, keresztatyasgok ltal elindult az a folyamat, amelynek sorn egy gylekezet szoros s szemlyes kzssgg vlik. Legyen szabad egy-kt ilyen bejegyzsre kln is rmutatni: 1864. szeptember 29-n kerlt sor a mr tbbszr emltett Biberauer Tivadar s Marie Pospesch hzassgnak megldsra. 1865. szeptember 21-n szletett meg ebbl a hzassgbl egy fi, Theodor Abraham Wilhelm s 1867. janur 15-n egy lenyka, Maria Josefine Anna. Mindkt esetben Abraham Ganz, a fvros nehziparnak egyik kivlsga s Josefine Ganz voltak a keresztszlk. A keresztelsi anyaknyv 11., 24. s 28. sorszma alatt talljuk bejegyezve az ismert malomipari vllalkoz, Heinrich Haggenmacher hrom gyermekt, Otto Ludwigot, Paul rpdot s Melanie Luise Johannt. Nem lehet gy olvasgatni az anyaknyvekben, hogy ssze ne szoruljon az ember szve, ltva a magas gyerekhalandsgot, tovbb a tdvsz ldozatainak nagy szmt.
1864-ben hat szemllyel elkezddik azoknak a sora, akik a rmai katolikus egyhzbl trtek t a lenyegyhzba. A z els 15 vben az ilyen esetek szma sszesen 57-et tesz ki. 1865. november 26-n folyt le annak az els kt izraelitnak a keresztelje, akik a lenyegyhzhoz csatlakoztak. Mindkett Tatn szletett. A keresztszlk Koenig s Moody lelkszek voltak. Gylekezetnkben jelentkeny a megkeresztelt izraelitk szma. E keresztsgek becsletre szolgl, hogy legnagyobb rszk gondosan elksztett lelkiismereti aktusnak tekinthet. Hogy ez valban gy van, az abbl derl ki, hogy az a sok frfi s n, akik gylekezetnkben csatlakoztak a lelki Izraelhez, plyjuk sorn rendkvl rtkes szolglatokat tettek iskolai s egyhzi tren az egsz magyar protestantizmusnak.
Termszetes, hogy a legtbbek szemben egy sajt templom felptse tnt a lenyegyhz els feladatnak. Mr 1870. februr 2-n a gylekezeti kzgyls el kerlt a fvrosnak az a dntse, hogy pomps telket adomnyoz a templom s a lelkszlak felptsre. A felttel szerint a telket t v alatt be kell pteni. A hls nmetajk reformtusok nem kslekedtek. 1870. jnius 29-n az egsz krnyk tanja volt az alapklettel szp nnepsgnek. A telek bejrata fltt ott lobogtak Ausztria-Magyarorszg minden llamnak zszli, a kzpen egy hatalmas magyar zszlval. Kln oszlopokon lobogtak Svjcnak s a Norddeutscher Bundnak a zszli. nnepi uniformisban magyar rendrk lltak rsget. A budapesti reformtus teolgiai hallgatk nekkara, tovbb egy katonai zenekar s az „Eintracht" nev hres nmet nekkar gondoskodtak az nnepsg zenei dszrl. Mind a ngyszz elksztett helyet elfoglaltk. Trk Pl pspk s Rudolf Koenig lelksz igehirdetsei utn a fvros polgrmestere tette meg elsnek a szoksos hrom kalapcstst az alapkre. Ugyanehhez az aktushoz jrultak a polgrmestert kvetlg a Norddeutscher Bund fkonzul, tovbb Trk pspk, Ballagi professzor s Koenig lelksz.
Mindssze kt v telt el s mr kszen llt a templom kls ptmnye. Jelentkeny adomnyok tettk ezt lehetv. Ezek sorban egy nagy angol gyjts eredmnye utn ott talljuk a Gustav Adolf Egyletet 1950 forinttal, a magyar llamot 1100 forinttal s a nmet csszrt, aki a Sedannl zskmnyolt francia gykat-adomnyozta, hogy abbl ntsk a templom harangjait, 500 tallrral. Akkortjt francia reformtus tagja nem volt a gylekezetnek, teht Vilmos csszr ajndka senkinek az rzseit sem srtette.
Sajnos gazdasgi vlsg kvetkezett ekkor. Sok klfldi volt hazjba vagy mshova vndorolt. A gylekezeti tagok szma a felre cskkent. A templom bels berendezsnek munkja lelassult, st nhny ven t knyszeren sznetelt. Csak 1878, jnius 30-n kerlhetett sor a teljesen berendezett templomban az els istentisztelet megtartsra, amely mg az alapklettelnl is szebb nnep volt. Megint a fvros polgrmestere volt az, aki a templom ajtajt felnyitotta s ezzel tvette az egyszer, de szp neoromn stlusban ptett templomot a fvros oltalmba. Dr. Wilkens, akit mint hres sznokot erre az alkalomra Bcstl kln meghvtak, Hoses 14: 6-8 alapjn tartotta az els prdikcit: „Olyan leszek Izraelnek, mint a harmat, hogy virgozzk mint a rzsa..."
A fvros ltal adomnyozott telek 650 ngyszgl nagysg volt, jelentkeny terlet. Hogy olyan nehezebb idkben is biztos legyen a gylekezetnek s intzmnyeinek a jvje, amikor a tagok szma alszll, a lenyegyhz kt brhzat pttetett, amelyek kzrefogjk a templomot. Az egyikben, az Alkotmny u. 15. szmban, annak fldszintjn helyeztk el az imatermet, az egyhzfi lakst, a lelkszi hivatalt s a lelkszlakst. Amg e brhzakat nem llamostottk, az adomnyozs feltteleknt vente jelentst kellett beterjeszteni a fvroshoz azok jvedelemrl s annak hovafordtsrl. A templom, az imaterem s a lelkszlaks a gylekezet tulajdonban maradt.
Egyidejleg a templompts elksztsvel s kivitelezsvel lteslt s fejldtt a Bethesda krhz jelents gygyintzett. Ennek kezdetei egy ldozatksz orvosnak, dr. Bakodi Tivadarnak a nevhez fzdnek, de szvgye volt a krhz a mr tbbszr emltett llamvasti ffelgyelnek, Biberauer Tivadarnak is.
Szerny, de hsies kezdeti erfesztsek utn 1872-ben kltztt a krhz azokba a helyisgekbe, hol munkajt nemcsak mlt krlmnyek kztt folytathatta, hanem ki is terjeszthette. Jelents volt a kaiserswerthi diakonisszk egyttmkdse. 1910-ben eladta a lenyegyhz a krhzat a Filadelfia Diakonissza Egyesketnek, amely annl az ldsos munkjnl, hogy az anyahzi diaknit otthonosabb tette haznkban, a Bethesda krhz munkahelyeire tmaszkodhatott. Nem messze a Bethesdtl, szintn a Vrosligetben lteslt a mlt szzad vgn a Haggenmacher csald adomnybl a Bethania rvahz. Ezt is egy diakoniszsza vezette. Slyos kls s bels krosodsok folytn az rvahz a msodik vilghbor vgn fel kellett, hogy adja mkdst, s azutn nem tudta azt jrakezdeni. Az pletet, amelybe a lakshiny idejn szmtalan csald kltztt, llamostottk. Mind a kt nagy mlt intzmny, a Bethesda s a Bethnia tekintetben a rszletek irnt rdekldt legyen szabad figyelmess tenni egyfell azokra a nyomtatott vi jelentsekre, amelyek a lenyegyhz tulajdonban, hinyosan, megvannak, tovbb a „Forrsok"-nl emltett kt monogrfira, a Forgcsra (203-205. lap) sa Bodokyra (213-262.).
A gylekezet lelkipsztoraiknt a kvetkezk szolgltak: Adrian van Andel 1859-1863, Rudolf Koenig s dr. Andres Moody 1863-1888, Karl Wladischefsky 1888-1899, Karl Meyeringh 1899-1903, Richrd Klar 1904-1912, Johannes Callies 1913-1920, Hermann Wagner 1921-1925, Martin Schmidt 1926-1931, Lic. Ernst Uhl 1932-1940, K. H. Schreiner 1940, Gustav Werner Schiebe 1940-1914, vgl a magyar szrmazs dr. Bucsay Mihly, aki egyben a Budapesti Reformtus Akadmia teolgiai tanra is, 1946-1979.
Szintn feljegyezzk, hogy az anyaknyvek szerint a lelkszek 1107 keresztelst, 738 konfirmlst, 609 esketst s 832 temetst hajtottak vgre a 120 v alatt.
A msodik vilghbor vgn a templomplet tetzete, a kt brhz, valamint az rvahz is slyos vagy knnyebb bombatallatok folytn nagy krosodsokat szenvedtek. A msik vltozs az volt, hogy 1945 utn jformn csak a svjciak, azoknak is csak egy rsze maradt Budapesten, hogy a gylekezeti letet tovbb hordozza. Voltak, akik azt a tancsot adtk, hogy ebben a helyzetben nem lehet a munkt folytatni. A gylekezet vezeti azonban 1947-tl kezdve magukra vettk az jjpts risi terheit. Kt meggondols vezette ket. Elszr is ktelessgknek reztk, hogy a megmaradt gylekezeti tagok - szmuk egy tizedt sem tette ki a korbbinak - lelki lett poljk. Msfell arrl is meg voltak gyzdve, hogy a nemzetkzi kapcsolatok egyszer felttlenl vrhat megjobbulsval jra jnnek majd jelentsebb szmban a magyar fvrosba a technika vagy a nyelvtants specialisti Svjcbl, Ausztribl s a nmet llamokbl. Ezeknek ppgy szksgk lesz a vendgbart magyar fvrosban keresztyn hittestvri kzssgre, mint valaha eldeiknek.
Sok nehzsg legyzse, de mg tbb segtkszsg megtapasztalsa utn rkezett el a gylekezet fennllsnak 120 ves jubileumhoz. Ez a keresztyn hit erejnek lthat bizonytka. Azt is emltsk meg, hogy anyagi szksgben mindssze egyetlen klfldi szervhez folyamodtunk krssel, a HEKS-hez, a svjci evangliumi egyhzak seglyszervezethez. Egyetlen esetben sem hiba! A magyar llami hatsgok kzl nem pusztn megrtst, de anyagi segtsget is kaptunk a kormnyzattl, s nagyon hlsak lehetnk a Fvrosi Tancsnak elbe terjesztett gyeink kedvez rendezsrt. Egszen lnyeges volt szmunkra az a tmogats, amelyet a Pesti Reformtus Egyhz jogutdjtl, a Budapest-szaki Reformtus Egyhzmegytl kaptunk.- Ennek mostani esperese, Adorjn Jzsef, klnsen is sok segtsget adott. De nem hallgathatunk a gylekezet remek kurtorairl sem, akik kzl nv szerint a hrom utolst legyen szabad megemlteni, Bachmann Alfrdot, Coray rmint, valamint Berthoud Raymondot, aki egszen rendkvli energival, gondossggal s ldozatkszsggel intzi jelenleg a gylekezet gyeit.
Sohasem voltunk nagy egyhz, ma pedig a legkisebbek kz tartozunk. Istennek legyen rte hla, hogy atyink emlkezetes szolglatokat tettek Isten orszgrt. A mostani gylekezeti tagsg elszntsga s ldozatkszsge is pldaszer, hogy fenntartsk egyhzkzsgnket. A rgi jelige rvnyes ma is: "Nzznk hittel flfel, hlval a mltba s btran a jvbe!"
Bucsay Mihly
Theolgiai Szemle 1978. XXII. 345-348.
FORRSOK
1. Jahresberichte des Presbyteriums der Deutschen Reformierten Filialgemeinde un Budapest (A budapesti nmetajk reformtus lenyegyhz presbitriumnak nyomtatott vi jelentsei).
2. Berichte des Waisenhauses Bethanien (A Bethania rvahz jelentsei).
3. A Bethesda krhz jelentsei.
4. Satut zur Regelung der inneren Angelegenheiten der Deutschen ev. ref. Filialgemeinde un Budapest (A budapesti nmetaj ev. ref. lenyegyhz bels gyei intzsnek szablyzata). Budapest: Hornynszky Viktor nyomdja, 1914.
5. Forgcs Gyula: A belmisszi s a cura pastoralis kziknyve. Ppa, 1925.
6. Martin Schmidt: Festschrift zur Erinnerung ab ide Feier des fnfzigjhrigen Bestehens des Gotteshauses der deutschen evangelisch-reformierten Filialgemeinde un Budapest nnepi kiadvny a budapesti nmetajk e. ref. lenyegyhz temploma tvenves fennllsa nnepnek emlkezetre). Leipzig, 1927.
7. Bodoky Richrd: Anyahzi diaknia az egyhzban, Budapest, 1942.
8. A lenyegyhz presbitriumnak jegyzknyvei kziratban, a gylekezet irattrban.