„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:
Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16
Erm s pajzsom az R, benne bzik szvem. Zsoltr 28,7
… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti." Karl Barth
A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...
Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .
E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben, a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal
„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
- Vlemnyek Lajtha Lszlrl s idzetek: Lajtha Lszltl
Vlemnyek s idzetek...
„Kodlyon s Lajthn kvl nincs rtkes zeneszerznk."
Bartk Bla, aki egy ideig Lajtha zongoratanra, majd atyai jbartja s segtje volt, mr 1920-banezt a sokatmond nyilatkozatot adta rla egy angol zenetudsnak
1951-ben, npzenei kutatmunkjrt kapott Kossuth-dj. Az ezzel jr pnzsszeget sztosztotta a nlnl is szegnyebbeknek s megalzottabbaknak. Nem hdolt be, elveit soha nem adta fel. A megalkuvst bnnek tekintette. A legnagyobb nlklzsben is risi intenzitssal folytatta a komponlst, sorra szlettek a szimfnik (tbbek kztt a levert 1956-os forradalom elkeseredett visszhangjaknt az Op. 63-as VII.), a kamarazenei alkotsok, az egyhzi kompozcik. Muzsikja nem felelt meg az akkori kultrpolitika kvnalmainak, Lajtht „a nyugat-eurpai kozmopolitizmus s formalizmus” kvetjnek tartottk. Tamsi ronnal kzs alkotsukat (A bjdos lny, 1953) soviniszta, irredenta lztsnak minstettk s betiltottk.
Reformtus Presbiter hitvallsa
A hit volt szmra „az egyetlen, mindig megmarad er. Csaldhatunk mindenben, csak az embersgben s a Krisztusban nem csaldhatunk soha, ha megvan a hitnk. De ha elvsz e hit, renk zuhan e zrzavaros vilg minden ressge.”Lajtha Lszl
... vilgosan kifejti, hogy mit jelent szmra az j-humanizmus s, hogy a "visszatrs a rgisghez" csak "ltszlagos"...
„Neknk magunknak kell megtallnunk azt, ami a mienk s ami szp. Tbbszr lertam mr neked ezt a szt: j-humanizmus. Itt kell valahol keresglnnk. Persze van ebben valami ltszlagos visszatrs a rgihez. Ez azonban nem tbb annl, mintha valaki letr egy szles trl, amely mindig j tjakra vezetett, s amelyet zsenik merszsge lendtett hidakon, viaduktokon keresztl hegyrl hegyre, s ugyanazon az egy kis kupacon lv erdben bolyong svnyrl svnyre. Valahogy meg kell tallnia az j tjakra vezet utat, a rginek a folytatst. Mg akkor is, ha mly szakadk vlasztja el a kt rtet, s azok kz mersz, egyves hidat kell vernie. gy kell visszanylni egynmely olyan eszkzhz, amelyet ltalban hasznltak elttnk is.” „Lajtha Lszlra emlkeznk.” Confessio, 1988/2, 82-87
„Azt tapasztalva, hogy a hivatalos elnyoms ereje naprl napra fokozdik, nre hivatkozva hatrozottan megtagadtam a hegedûverseny megrst. ... ... Veszlyes dolog visszakozni s a legcseklyebb engedmnyt is tenni. Ha elfogadom a hivatalossg ajnlatt, megvan a precedens, s nem lesznek rveim visszautastani egy Sztlin-kantta vagy egy msik vonalas, vagy ahogy itt mondjk: realista-optimista mû megrst. ... ... Tekintlyemnek ksznhetõen elrtem, hogy egy szmomra megfelelõbb idõpontra halasz-tottuk a versenymû megrst. Levelben, kedves Gilbert, legyen tekintettel erre, s pr szban fejtse ki, hogy n az n ltalnos kiadm, tervei vannak velem s az n elkpzelsei nem vletlenek s esetlegesek, hanem a dolgok logikja, teht a katalgus s a megrendelsek alaktjk... Muzsika 2003
"Mint klvinista, a hv emberek vigasztalsra rtam e mist"
"A katolikus intzmnyek megkrtek egy mise megrsra. (rtam mr egyet 1950-ben, zenekarra s krusra, de sajnos ppen akkor szntettk meg a nagyobb templomok zenekarait.) Ltva, hogy a katolikus zeneszerzõk nem merik vllalni egy mise megrst, engem krtek fel egy knnyû, krusra s orgonra rott mise komponlsra. Hamarosan befejezem. A megrendelõk kszek a mû metszst is elvgeztetni ... n, aki egy szabad orszgban l, el sem tudja kpzelni, milyen hatsa lenne itt egy j misnek. Mint klvinista, a hvõ emberek vigasztalsra rtam e mist. A diplomciai kldemnnyel meg fogja kapni a partitra s a szlamok msolatait. Az lenne a krdsem, nem tudn-e gyesen ezt a mûvet is beilleszteni kiadsi tervbe, a vonsngyes s a szimfnia mell? "... Muzsika 2003
A francia fvrosban szerzett tuds, az ott kapott mvszi lmnyek Lajtha egsz letre meghatrozv vltak.
„Jelen voltam az utols nagy Debussy mvek s Stravinsky Sacre de Printemps-jnak [sic.] a premierjn Prizsban. Az ottani zenei atmoszfra mlyen megfogott, s vglegesen azok kz lltott, akik megreztk, hogy a daglyos utromantika helyett j utakat kell keresni.”
A mvszi hitvalls kialaktsban,
„Debussy vezetett, akirl rgtn reztem, hogy nem utnozhat, csak plda-ad, abban, hogy a zeneisg terlett, a hangzst, szonoritst elhagyni nem szabad, s mindenkinek magnak kell megtallni a sajt nyelvt.”
Debussy mellett nem kevsb fontos pldaad volt szmra Ravel, akinek bemutatin szintn ott lehetett:
„Maurice Ravel az n rtelmezsem szerint a zenei nyelvezet megjulst jelkpezi. Debussy az n szememben az a lngsz, aki a 20. szzad kezdetnek zenjt uralja. De vajon a mestersg gniusza ebben a korszakban nem Ravel volt-?”
A npzenekutatst dikkorban kezdte meg:
1910-ben, Bartk pldja nyomn nllan mentem el elszr npdalt gyjteni. /…/ Mr els utam Erdlybe vezetett s a hbor kitrsig ott dolgoztam, ott tanultam meg a folklorista mestersget. Ez a npzene otthonom lett, s minden mesternl jobban hatott rem. Bartk kzelsgbl kiindulva, ez a npzene s a prisi iskola tartatta meg azt a kis svnyt, melyen elindultam, s amelyet az els vilghbor szaktott meg.”
A kt vilghbor kztti idszakban folytatdott s kiteljesedett a prizsi mvszvilggal val kapcsolata.
„Mondhatnm, a kor legnagyobbjaival volt tallkozsom, beszlgetsem, kapcsolatom, st ksbb, munkm rvn Paul Valry, T. S. Eliot, Huizinga, Madariaga, Foillon, Thomas Mann, Florent Schmitt, Debussy egsztettk ki a sort, s folytathatnm a listt Hindemith-tel, Bartkkal, Kodllyal vgig Prokofjevig, aki utols eurpai tjrl az n laksombl ment haza Oroszorszgba… Honegger, Milhaud… Nem is tudnm elmondani, micsoda kltk, rk, festk, mennyi-mennyi nagy ember, akik mellett megllottam a helyem egyszer embervoltommal…”
Lajtha – nmi nirnival – gy jellemzi helyzett:
„Furcsa sorsra jutottam. Magyarorszgon legtbbszr azt rjk rlam, hogy muzsikm egyik f jellege, hogy francis, Franciaorszgban meg mg akkor is magyar folklrt emlegetnek, mikor n azt hiszem, s bizonytani is tudom, hogy abban a muzsikban bizony semmi folklr nincsen.”
A npzenrl:
„Meg lehet julni benne, meg lehet ersdni ltala, ha nem klssgeit, hanem bels lnyegt, a humanitst li t a komponista; ha nyelvezetben olyan szervesen s gy plnek be a npi elemek, hogy azltal minden nphez szl.” … „az eurpai mvelds egyetlenegy s oszthatatlan”
Meghatrozta nmaga zenetrtneti helyt:
„Ha van valami j abban a szerepben, amelyet a muzsika trtnetben vllalni szeretnk, akkor ennek jelentsge az, hogy visszavinni a sok »izmus« utn a muzsikt a humanizmus terletre. Nagy gesztusok, u. n. mlysgek nlkl val emberi emberhez, amilyen volt a muzsika Haydn s Mozart kezeiben.”
Azok a gondolatok, amelyeket ... Debussyrl mondott, ...sajt ars poeticja rszeknt is tekinthetk:
„Az igazi nagysg adni is tud, elfogadni is. Egyszerre tud nemzeti s nemzetkzi is lenni. Kitgtja a nemzeti mvelds hatrait, befogadja az ltalnos emberi minden hozzja rkez ramlst, s nem is ismeri a szk, elzrkz, nemzetinek csfolt gyllkdst.”
aki hazja mvszetnek mutatja meg az igazi honi utat, akinek gykerei mlyen megkapaszkodnak a hazai mveltsg hagyomnyaiban, akrhogyan is csak nemzetit akar alkotni – ha igaz ember s igaz mvsz, ha magasra emelked gniusz –, mgis egyetemes jelentsgt teremt.”
1958-ban rta:
„az idei szezonban Magyarorszgon nyilvnos hangversenyen egyetlen mvem sem hangzott el, st nyron a Krolyi kertben tartand npszer hangversenyeken Kodlytl kezdve vagy hsz magyar zeneszerztl jtszanak egy-egy zenekari mvet, csak ppen n vagyok az a zeneszerz, kit teljesen kihagytak, kitl nem jtszanak semmit. Ennek termszetesen politikai oka van, amit meg is mondottak nekem.”
Az idzetek errl az oldalrl szrmaznak. rdemes felkeresni!
Hagyomnyok Hza
http://lajtha.hagyomanyokhaza.hu
Erdlyi Zsuzsanna jegyezte le, „ A kocks fzetbe” Lajtha Lszl szavait 1962. november 21-n Szombathely s Budapest kztt a vonaton:
"A zene nem aszketizmus, hanem maga a meleg let, meleg vr, amely l s lktet, kacag s sr, de ott van minden taktusban. Az az igazi muzsikus, az az igazi zenehallgat, aki egszen oda tudja adni magt a muzsiknak. Az a llek, mert olyan, mint egy fehr lap, amelyre azt rhatok fel, amit akarok, s aki akr knnyesen, akr mosolyogva, gyengden visszamosolyog rem, azt rzem, hogy egszen az enym, hogy ujjammal thatoltam a testn a szve legmlyig. Magamhoz szortottam, s rmn, bnaton, tragdin, szerelmen keresztl egytt tudunk replni vele az r Isten napja melegtette lthatatlan Vgtelenbe".
1933-ban, Hitler hatalomra jutsnak vben, ezekkel a szavakkal ajnlja Romain Rolland-nak II. vonstrijt (Op. 18, 1932)
„gy ltom, nt, akit Eurpa lelkiismeretnek neveztek el, egyre inkbb elszigetelik. Mintha egy vastag falat akarnnak felpteni n kr. Krem, fogadja mvem ajnlst gy, mint egy szl virgot, amelyet tdobnak ezen a falon. Szerny tansgttell sznom ezt annak, hogy itt vagyunk, hogy nem felejtettk el nt, s a humanizmusnak mg mindig azt az ideljt kvetjk, amelyet ntl kaptunk.”
Solymosi Tari Emke „Mgis jra s jra flszkken” Lajtha Lszl s Romain Rolland
Szabolcska Mihly Uram, maradj velnk!
Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?
…tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!
dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!
Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
A tbbivel megbirkzom magam.
Akkor a tbbi nem is rdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
mg magnyom kivltsga se kell,
sorsot cserlek, brhol, brkivel,
ha jkedvembl, nknt tehetem;
s flszabadt jra a fegyelem,
ha rtelmt tudom s vllalom,
s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdd s folytatd bolond
kaland, mi egyszer vget r ugyan –
ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.
A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt.
A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal Oldal tetejre