„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:
Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16
Erm s pajzsom az R, benne bzik szvem. Zsoltr 28,7
… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti." Karl Barth
A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...
Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .
E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben, a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal
„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
1. A keresztny filozfia jjszlets
A keresztny filozfia jjszletse!
RENCSNYI DVID | 2008. jlius 27.
Az t a termszetes teolgihoz vezet
http://kontext.hu
A Christianity Today egyik legutbbi szmban William Lane Craig, amerikai filozfus az angolszsz keresztny filozfia renesznszrl kzlt terjedelmes tanulmnyt.
Bizonyra sokan rzik gy a kzelmltban megjelent ateista sikerknyvek miatt, hogy a gondolkod, mvelt ember szmra az istenhit j esetben knoss kezd vlni. A mai legismertebb j ateista szerzk - Richard Dawkins, Sam Harris,vagy Christopher Hitchens - azonban mintha nem akarnnak tudomst venni a modern filozfiban vgbement forradalmi vltozsokrl. Tovbbra is olyan filozfiai nzeteket kpviselnek, amelyeket mg az elz nemzedkek ateista filozfusai hirdettek meg.
A mlt szzad 40-es, 50-es veitl kezdve az ateista filozfia egyik meleggynak tekintett logikai pozitivizmus (amelynek kpviseli azt lltottk, hogy az Istenrl szl vita rtelmetlen, mert ltezse nem igazolhat)gyakorlatilag sszeomlott, mert a gondolkodk rbredtek, hogy maga az igazolhatsgi elmlet sem igazolhat. A filozfia fokozatosan kezdett visszatrni azokhoz a krdsekhez s mdszerekhez, amelyeket a logikai pozitivizmus httrbe szortott. Ennek a fordulpontnak lett az eredmnye a keresztny filozfia renesznsza.
A fordulpontot 1967-re tehetjk, mikorAlvin Plantingakiadta „God and Other Minds: A Study of the Rational Justification of Belief in God” (Isten s ms elmk: Tanulmny az Istenbe vetett hit racionlis igazolsrl) cm rtekezst.
A kvetkez vtizedekben Plantingt egy sereg keresztny filozfus kvette, akik j dinamizmust leheltek az angolszsz filozfiba. Az ateizmusnak, br mg mindig dominns nzet az egyetemeken, szembe kell nznie a keresztnyek ltal megfogalmazott j elmletekkel.
A keresztny filozfia jjledsnek hatsra megntt az rdeklds a termszetes teolgia irnt, amely nem a kinyilatkoztatsbl kiindulva kvnja Isten ltt bizonytani, hanem a racionlis gondolkodsra tmaszkodik. Kpviseli szerint Isten lte a termszetes sz fnynl belthat s bizonythat.A mai termszetes teolgiban a kozmolgiai rv, a kalm tpus kozmolgiai rv, a teleolgiai rv, a moralitsbl vett rvs az ontolgiai rvszmtanak legfontosabbnak.
Kozmolgiai rv
A kozmolgiai istenrv vdelmezi szerint az univerzum tl van tr s id hatrain, gy ltnek oka is tl kell legyen ezeken a korltokon, azaz nem lehet materilis. Az rv, melynek legismertebb vdelmezi Alexander Pruss, Timothy O’Connor, Stephen Davis, Robert Koons, s Richard Swinburne gy hangzik:
Minden, ami ltezik, rendelkezik valamilyen magyarzattal, vagy okkal a ltezsre vonatkozan, ez lehet kls s bels ok egyarnt.
Ha az univerzum ltre van egy ilyen magyarzat, akkor az Isten kell legyen.
Tudjuk, hogy az univerzum ltezik.
Konklzi: Az univerzum ltre a magyarzat Isten.
Az rv arra tmaszkodik az els premisszban, hogy mindennek van oka. Ez vagy vgtelen regresszushoz vezet, amit a filozfia igyekszik elkerlni, vagy pedig valamifle Els Okhoz, ahogy Szent Tamsnevezte Istent.
A msodik premisszval addhatnak gondok, ugyanis knnyen rhzhat, hogy egyszeren nknyes kijelents. De ha jobban megvizsgljuk, akkor lthatjuk, hogy mgsem cfolhat knnyen. Az univerzum tl van tr s id hatrain, emiatt magyarzata is tl kell legyen ezeken a hatrokon, vagyis nem lehet materilis. Az anyagi ltezkn tli ltezk pldul a szmok, vagy a halmazok, de lehet akr egy rtelmes elmeis. Mivel az absztrakt objektumok nem szerepelhetnek semminek az okaknt, ezrt az univerzum oka egy termszetfeletti elme kell legyen, melyet Istennek neveznk.
A kalm tpus kozmolgiai rv
Gykerei a 9. szzadi iszlm filozfiai, teolgiai gondolkodsba nylnak vissza, megfordtja a hagyomnyos kozmolgiai rv bizonytsi sorrendjt. Ismertebb mai vdelmezi: Stuart Hackett, David Oderberg, Mark Nowacki s William Lane Craig. A ttel gy szl:
Mindennek ami ltezik, oka van.
Az univerzum ltezik.
Ezrt az univerzumnak is kell legyen oka.
Az els premissza rtelmt mr megvizsgltuk a kozmolgiai rvnl, ezt senki nem vonja ksgbe. A msodik premisszt azonban az ateistk elutastjk, azt lltva, hogy a vilgegyetem rktl fogvaltezik.
Csakhogy nyoms filozfiai s tudomnyos rvek szlnak amellett, hogy a vilgegyetem nem lehet rk. Filozfiailag nzve a vgtelen mlt ttele abszurd. Ha a vilgegyetem idben rkkval, akkor az elmlt id vgtelen mennyisg. Ez slyos filozfiai problmkat vet fel: ha a mgttnk lev id vgtelen, akkor hogyan rkezhetett el a jelen pillanata? Hisz ha vgtelen mennyisg esemny elzi meg a jelen idpillanatot, akkor vgtelen idnek kellene elmlnia ahhoz, hogy elrkezznk a jelenbe. A vgtelen id sohasem vezethet ela jelen pillanathoz.
A kalm rvbe az elmlt vszzadban j letet lehelt a rohamosan fejld asztronmia s asztrofizika.Meggyz bizonytkok szlnak amellett, hogy az univerzum idben nem vgtelen, pontosan meghatrozhat a kezdete, mely 13,7 millird vvel ezeltttrtnt s Nagy Bummnven ismerjk (az apr pontba srsdtt vilgegyetem hatalmas robbans kvetkeztben a msodperc trt rsze alatt kitgult).
A Nagy Bumm elmlet azrt rdekes, mert tulajdonkppen a semmibl eredezteti az univerzumot.Az sszes anyag, energia, az id, de mg az r, vagyis a semmi is a Nagy Bummal vette kezdett. 2003-ban olyan kozmolgusok, mint Arvind Borde, Alan Guth, s Alexander Vilenkinbebizonytottk, hogy az olyan univerzum, mely folyamatosan tgul, mindenkpp kell rendelkezzen egy kezdeti ponttal. Ahogy Vilkien mondta: „A kozmolgusok tbb nem bjhatnak a vgten idej univerzum lehetsge mg. Nincs menekvs, szembe kell nzzenek a kozmikus kezdet lehetsgvel.”
Teleolgiai rv
Jllehet a teleolgiai, vagy tervezsi rv, az egyik legrgebbi s legvitatottabb istenrv, ma is sokan elfogadhatnak tartjk. Legismertebb mai vdelmezi: Robin Collins, John Leslie, Paul Davies, William Dembski, Michael Denton.
Az intelligens tervezs kpviseli manapsg azokra az jonnan felfedezett mozzanatokra fkuszlnak, amelyek az univerzum finomra hangoltsgt mutatjk. Ha csak egy kicsit is eltrnnek az adott matematikai llandk, a fizikai trvnyek, melyek univerzumunkat alkotjk, akkor az letet biztost egyensly nem ltezne, s a vilgegyetemben nem jhetett volna ltre semmilyen l szervezet.Ezeket szem eltt tartva gy rvelhetnk:
Az univerzum finomra hangoltsgavagy fizikai szksgszersg, vagy vletlen,vagy tervezsmiatt van.
A fimomra hangoltsg nem lehetsges sem fizikai szksgszersg, sem vletlen miatt.
Ezrt az univerzumot valaki tervezte.
A 2. premissza magyarzatra szorul. A vletlenta mai filozfia eleve kizrja, valsznsge ugyanis annyira alacsony, hogy vdelmezi knytelenek elfogadni a vgtelen szm, rendszer nlkl elosztott s hangolt univerzum (multiverzum) hipotzist.
Nyilvnval, mutatnak r az ateista filozfusok, hogy az univerzumok vgtelen sorozatban csak abban az egyben figyelhetjk meg a finomra hangoltsgot, amelyben ez lehetv tette az let kialakulst. s mivel csak ezt az egy univerzumot figyelhetjk meg, gy tnik szmunkra, mintha az egyensly rtelmes tervezs eredmnye lenne.
Errl folynak ma a leghevesebb vitk a teleolgiai rvvel kapcsolatban. A keresztny filozfusok kizrjk a multiverzumelmletet.
A moralitsbl vett rv
Az rv vdelmezi: Robert Adams, William Alston, Mark Linville, Paul Copan, John Hare s Stephen Evansmegvdte az erklcs ltbl vett rvet Isten mellett.
Ha Isten nem ltezik, akkor nem ltezhetnek objektv morlis rtkeksem.
Objektv morlis rtk ltezik.
Isten teht ltezik.
Az rv arra tmaszkodik, hogy mivel az ember kpes megklnbztetni a jt s a rosszat, kell ltezzen egy fels hatalom, amely ltrehozta ezeket az rtkeket, mert ha nem ltezne, akkor az ember az llathoz hasonlan nem tudna klnbsget tenni erklcsi dolgokban.
Ontolgiai rv
Szent Anzelmhres istenrvt sokan vdelmeztk s jrafogalmaztk mr: Alvin Plantinga, Robert Maydole, Brian Leftow s msok. Anzelm szerint Isten a leghatalmasabb elkpzelhet valami. Ha el tudnnk valamit kpzelni, mely nagyobb, mint Isten, akkor az lenne Isten. Ezrt Isten a legnagyobb, mindentud, mindenhat, tkletesen j s ltezik minden logikailag lehetsges vilgban.
Lehetsges, hogy ltezik egy maximisan hatalmas lny(Isten).
Ha ez lehetsges, akkor az is lehet, hogy ez a lny ltezik nhny lehetsges vilgban.
Ha ltezik nhnyban, akkor lteznie kell mindben.
Ha egy ilyen lny minden vilgban ltezik, akkor a minkben is kell ltezzen.
Isten teht, a maximlisan hatalmas lny ltezik a vilgunkban.
A msodik premissza utn az rvels ktsgbevonhatatlan. A filozfusok megegyeznek abban, hogy ha Isten lte lehetsges, akkor Istennek lteznie is kell. A krdst teht gy kellene feltenni: Lehetsges Isten ltezse?
Ezek utn az ateistnak fenn kell tartania az llspontot, hogy Isten ltezse nem lehetsges. Bizonytania kell, hogy Isten lte inkoherens, mint pl. a hzas agglegny, kerek kocka, stb. Isten ltezsnek hipotzise azonban nem tnik inkoherensnek. s ha Isten lte lehetsges, akkor lteznie kell.
Szabolcska Mihly Uram, maradj velnk!
Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?
…tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!
dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!
Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
A tbbivel megbirkzom magam.
Akkor a tbbi nem is rdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
mg magnyom kivltsga se kell,
sorsot cserlek, brhol, brkivel,
ha jkedvembl, nknt tehetem;
s flszabadt jra a fegyelem,
ha rtelmt tudom s vllalom,
s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdd s folytatd bolond
kaland, mi egyszer vget r ugyan –
ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.
A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt.
A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal Oldal tetejre