IV. A Vasrnapi Iskolai Szvetsg cignymisszijnak vizsglata
A. A Vasrnapi Iskolai Szvetsg munkja
A Vasrnapi Iskolai Szvetsg (VISZ) Gyermek-evanglizcis Kzssg hivatalosan 1989-ben alakult meg, de mkdst mr sokkal korbban elkezdte. A Child Evangelism Fellowship (CEF)[78] munkatrsai 1970-ben kezdtek el Magyarorszgra utazni, hogy kapcsolatot keressenek magyarorszgi evangliumi krkkel. Gyermekmunksok kpzsvel[79] s szemllteteszkzk[80] ajndkozsval akartk segteni a gyermekek kztti szolglatukat. A kapcsolatok ltrejttek, s gy mr a kommunista diktatra alatt – illeglis mdon – nhny csoport kpzse megkezddtt. Ezek a – klnbz protestns felekezethez tartoz – lelkszek s gyermekmunksok alaptottk meg 1989-ben a VISZ-t mint egyeslet. A VISZ clja segteni a gylekezeteket a gyermekek kztti szolglatukban, s eljuttatni az evangliumot azokhoz a gyermekekhez is, akiket a protestns felekezetek szolglatukkal nem rnek el. A cigny gyermekek j rsze e msodik krbe tartozik.
Ahhoz, hogy a VISZ elrhesse az egyhzon kvli gyermekeket, tantkat kell kpeznie. A VISZ negyvenrs els tanfolyamn[81] a gyermek-evanglizci a f tma. A hallgatk elsajtthatjk – elmletben s gyakorlatban –, hogy mi a Biblia tantsa a gyermekrl, hogyan mondhatjk el az evanglium zenett a Szavak nlkli knyv[82] segtsgvel, hogyan tantsanak egy evanglizl bibliai leckt, neket, igeverset, hogyan folytassanak le egy lelkigondozi beszlgetst, hogyan fegyelmezzenek az rn, s milyennek kell lennie egy j tantnak.
A msodik tanfolyam[83] (ez is negyven rs) mr a hitre jutott gyermek tantsval foglalkozik. A hallgatkat arra kszti fel, hogy a hv gyermeknek hogyan tantsk a bibliai leckt, hogyan segtsk ket a lelki nvekedsben, hogyan tancsoljk lelki problmikban, s arra, hogy milyen clokat tzzenek ki a tantsukkal kapcsolatosan.
A nyrimisszionrius-kpzsen a VISZ fiatalokat kszt fel az 5 Napos Klubokban (5NK) val szolglatra. Az itt tantsra kerl anyag nagyon hasonlt az els tanfolyam anyaghoz, csak kevesebb benne az elmlet s tbb a gyakorlat. A cl az, hogy a fiatalok a kpzs vgre kpesek legyenek az 5NK-ban gyermekeket tantani.
A kpzett tantknak szksgk van megtervezett programra s szemllteteszkzkre. A VISZ elllt s forgalmaz olyan segdeszkzket, amelyeket a gyermekmunksok hasznlhatnak a gylekezeti gyermekmunkban, az iskolai hitoktatsban, a tborban s a gylekezeten kvli gyermekek elrsben[84] is. Az irodalmi munka a gyermekek fel is irnyul, ezrt adja ki a VISZ az rmhr evangliumi gyermeklapot s tbbfle trakttust is.
A gylekezetbe nem jr gyermekek megszltsnak egyik lehetsges mdja az nnepi Klub (K). Ez lehet egy szletsnapi-, karcsonyi-, vagy hsvti nneply. Az nnepi Klubokon nek-, igevers- s egy evanglizl bibliai lecke[85] tantsra kerl sor, sok jtk ksretben. A megszlts msik mdja az 5NK. Ez egy t napig tart, krlbell ktrs program a gyermekeknek, ltalban a szabadban. Ilyenkor a gyermekeket legclszerbb ott sszegyjteni, ahol jtszani szoktak. Erre alkalmas lehet a jtsztr, az iskolaudvar, a strand, de megtarthat egy csaldi hz kertjben vagy a templomkertben is. Az 5NK-ban a VISZ ltal sszelltott, tematikusan felptett sorozatot[86] tantanak meg a gyermekeknek, sok jtkkal s rdekes programmal. Mindkt kezdet (K, 5NK) elindthat egy rendszeres alkalmat a gyermekek kztt. Az rmhr Klub (HK) egy ilyen lehetsg. HK tarthat laksban, iskolban, krhzban, csaldsegtben, vagy akr egy nevelotthonban is. Ez egy hetente tartott, msfl-, kt rs program a gyermekeknek, ahol van nek-, igevers- s bibliai lecke tants, sok jtkkal egybektve. A VISZ az HK tantk rszre rendszeresen kidolgoz tantsi anyagot.[87] Akiket a gyermekek kzl nem lehet szemlyesen tantani, azokkal a VISZ levelezs tjn tartja a kapcsolatot. Kidolgozott levelezs sorozatai vannak a klnbz kor gyermekek rszre.[88] A nyri tborozs[89] is egy nagyszer lehetsg. Itt nylik alkalom arra, hogy a levelezs gyermekek szemlyes kapcsolatba kerljenek a velk levelez munkatrssal, s az HK-ba jr gyermekekkel is intenzvebben foglalkozhassanak a tantk. Azok a gyermekek, akik nem hv csaldban nnek fel, ilyenkor lthatjk kzelrl, hogyan lehet Isten gyermekeknt lni. A tbor sok olyan helyzetet teremt, ahol megfigyelhetik a vezetk szavait, indulatait, dntseit s cselekedeteit.
A fent emltett szolglatok ltal a VISZ segteni szeretn a helyi gylekezeteket misszii munkjukban, elvinni az evangliumot mind a magyar, mind pedig a cigny gyermekekhez.
B. A VISZ cignymisszija – elmleti krdsek tisztzsa
A VISZ egy olyan misszii egyeslet, amelynek clja, hogy a helyi gylekezeteket segtse a gyermek-evanglizci szolglatban. Nincsenek missziolgusai, akiknek rsaibl vlaszt tallnnk a kutatsi krdsekre. Hivatalos dokumentumai szkszavan, ltalnossgban rintik csak ezeket a tmkat, s nem trnek ki a cignymisszi specilis krdseire. Szolglatt a Magyarorszgon l minden gyermek fel szeretn vgezni, nem tve klnbsget cigny s magyar gyermek kztt.
1. A VISZ cignymisszirl vallott bibliai felfogsa
A VISZ Hitvallsa a (gyermek)misszi bibliai alapjrl kvetkezkppen r: „Hisznk a vilg evanglizlsnak a szksgessgben. Hisszk, hogy Isten npnek legfontosabb feladata az, hogy hirdesse az evangliumot minden teremtmnynek. Hisszk, hogy a gyermekek evanglizlsra kln hangslyt kell helyezni. Mrk 16,15; 2Kor 5,18–19; Mt 18,14.” (VISZ. 2003/b, K ). A megfogalmazs a feladatra helyezi a hangslyt, a megjellt igk pedig a kldre (Az Atyra s Jzus Krisztusra) is rmutatnak (trinitrius).
2. Az egyhz egsznek felelssge a cignymisszi
A VISZ ltsa szerint a misszi az Egyhz feladata. A VISZ ennek a munknak egy specilis terletn – a gyermek-evanglizci – szeretn a helyi gylekezeteket segteni. Hitvallsban ezrt fogalmaz gy, hogy „Isten npnek legfontosabb feladata az, hogy hirdesse az evangliumot minden teremtmnynek” (VISZ. 2003/b, K – kiemels tlem, DG). A misszi teht nem csak egyes elhvott emberek feladata, hanem Isten np, amely a klnbz felekezetekben l.
A VISZ ltva a feladat nagysgt, ezrt „egyttmkdsre trekszik HITVALLSA s CLKITZSEI alapjn minden felekezettel, szervezettel, csoporttal vagy egynnel” (VISZ. 2003/a, 7). gy ksz segteni a MRE-t is a cigny gyermekek kztt vgzett misszii munkjban.
3. A cignymisszi clja, feladata
A VISZ Clkitzse cm alapokmnya szerint misszii munkjnak cljt Isten Igjnek hatkony hirdetsben jelli meg (VISZ. 2003/c 1). Az alapokmnyokban nem tallunk utalst arra, hogy szolglatnak clja lenne a diaknia, a cigny gyermekek felzrkztatsa vagy a cignyok s magyarok megbklsnek munklsa.
4. Asszimilci, integrci vagy homogn gylekezetek a cignymissziban
A VISZ alapokmnyaiban, rott anyagaiban nem tallunk emltst arrl, hogy a cignyokat asszimillni vagy integrlni kellene-e a gylekezetekbe, illetve homogn cigny gylekezeteket kellene-e alaptani. E krdssel azrt nem foglalkozik, mert nem akar gylekezeteket alaptani. Clja, hogy a hitre jutott gyermekek olyan helyi gylekezetbe integrldjanak, „amely a keresztyn letben tovbb segti ket, s biztostja lelki nvekedsket” (VISZ. 2003/c, 6). Msodsorban azrt nem foglalkozik ezzel a tmval, mert nem tesz klnbsget a cigny s a magyar gyermekek kztt a misszii munkjban. A gyakorlat azonban azt mutatja, hogy trekszik arra, hogy vegyes csoportok jjjenek ltre, a cigny gyermekek ne klnljenek el, a magyar gyermekek pedig fenntarts nlkl fogadjk el ket. A VISZ ltal kiadott rmhr cm evangliumi gyermeklap azrt kzl a cigny gyermekekkel foglalkoz rsokat, beszmolkat s kpeket, mert ezen keresztl is a kt np kztti megbklst kvnja munklni.
C. A VISZ cignymisszija – a gyakorlatban: 1. 5 Napos Klub – Szirk
A cigny gyermekek kztti evanglizci egyik lehetsges formja az 5NK. Szirkon 2005 nyarn harmadszor tartott ilyen alkalmat a VISZ az evanglikus egyhzzal sszefogva. Nzzk meg e pldn keresztl egy kicsit kzelebbrl, hogyan illeszkedhet bele ez a szolglat a helyi gylekezet letbe.
Szirk tbb mint 1200 lakos ngrdi falu, amelynek 31,8%-a magyar-cigny[90]. A cignyok ltalban rosszabb krlmnyek kztt lnek, mint a falu tlaga. Nagyon sok a munkanlkli kzttk. A faluban mkdik ltalnos iskola, de ide szinte csak cignyok jrnak, mert a falu nem cigny gyermekeit a szomszdos vanyarci iskolba rattk be a szlk (Danyi – Horvth 2005). Ebbl is ltszik, hogy nem felhtlen a cignyok s nem cignyok kapcsolata a faluban.
A falu lakossga tbbsgben rmai katolikus (58,1%), de az evanglikussg is szmottev (28,3%)[91]. 1998-ban a szomszdos falu, Br evanglikus lelksznek[92] hvsra misszionriusok[93] rkeztek Brre, ahol cignyok s magyarok kztt bibliatanulmnyozs kezddtt. Amikor kzlk nhny cigny csald Szirkra kltztt, akkor ott is elindult a cignysoron egy bibliatanulmnyoz csoport (homogn). Kzben szabadtri evanglizci[94] is volt mindkt faluban, amelyen cignyok is rszt vettek. Ezeket az alkalmakat felnttek mellett a gyermekek is ltogatjk. Isten nagy vltozst munklt egyes cigny csaldok letben, amikor a szlk letkbe fogadtk Jzus Krisztust, a Megvltt. Nhny bri cigny csald a helyi evanglikus templomba kezdett jrni istentiszteletre s a bibliarra. A hvk befogadtk ket. Szirkon ugyanez, sajnos, nem valsult meg (Solymosi 2005) .
2003 nyarn Solymosi Sra – a korbban meghvott misszionriusok egyike – meghvta a VISZ terleti vezetjt[95], hogy mindkt faluban tartson szabadtren 5NK-ot. Az els vben (2003) Bren tbb mint tven gyermek vett rszt a foglalkozsokon, cignyok s magyarok vegyesen. Szirkon viszont csak 2–3 cigny csaldbl jttel el az desanyk s a gyermekek. vkzben, karcsonykor s hsvtkor evanglizcit tartott a VISZ a cigny gyermekek rszre. Kzben Brre j lelksz, Thurnszky Istvn[96] kerlt, aki 2004 nyarn Szirkon napkzis tbort szervezett az iskola udvarra a cigny gyermekeknek.[97] A dleltti foglalkozsokon a VISZ munkatrsai az 5NK anyagt tantottk, amelyen 40 gyermek vett rszt. Dlben kzs ebd volt, majd jtk, sport. Thurnszky ettl kezdve elkezdte ltogatni az gy megismert gyermekek csaldjait, s egy hzi bibliara indult el kzttk a falu cignyok lakta utcjban. Thurnszky szerint egy „semleges” helyen kellene tartani az sszejveteleket, mert a cignyok a templomba nem jnnek el, a csaldnl tartott alkalmaknl viszont elfordul, hogy a csaldi viszlyok miatt tbben elmaradnak az rkrl (Thurnszky 2005). Thurnyszky 2005 nyarn jbl megszervezte a napkzis tbort, amelyen 35 gyermek vett rszt. 2005 szeptembertl lehetsg nylik arra, hogy az iskolban hitoktats induljon be ezeknek a cigny gyermekeknek.
Ezeknek a szolglatoknak tbbek kztt olyan eredmnye is lett, hogy nhny megtrt cigny testvr is bekapcsoldott a gyermekek kztti munkba. 2003-ban a VISZ 15 asszonynak ktnapos, gyermekmunkra val felksztt tartott Bren. 2005-ben a Hsvti Klub eltt is volt ehhez hasonl felkszt alkalom. Nyron kt asszony rszt vett Pcelen az 5NK felksztn, akik rmmel tantottak a szirki s a bri 5NK-ban. Egyikk mr elvgezte a VISZ-1 tanfolyamot, s kszl a VISZ-2-re. A msik asszony vgya is az, hogy a VISZ tanfolyamain tovbbtanulhasson (Danyi – Horvth 2005).
Thurnszky szerint a misszit a gylekezeti tagok kztt kell elkezdeni, hogy kszek legyenek a cignyokat befogadni (Thurnszky 2005). Ez a folyamat a jobban beilleszkedett bri cignyok esetben a gylekezetben el is indult. A kevss integrldott szirki cignyok esetben ez mg nem mkdik. Egyik cignyasszony[98] vlemnye szerint a cignyok azrt nem akarnak a templomba menni, „mert nem rzik ott jl magukat, kinzik ket onnan”. Solymosi (2005) szerint a Biblia tantsval s az evanglizcival kell kezdeni a misszit, de szksg van a diakniai munkra s a cignyok gylekezetbe betagoldsra is. Thurnszky (2004, 8). szerint „mr az elejn egyrtelmv kell tenni, hogy itt (a cignymisszban) nem pnzrl, ennivalrl vagy ms trgyi segtsgnyjtsrl van sz!” Jl ltja annak feszltsgt, hogy segteni kell, de ez ne keveredjen ssze a lelki dolgokkal, mert az sok csaldst, irigysget, viszlyt is okozhat.
Szirkon teht elindult a cigny gyermekek (s felnttek) kztt a misszii munka. Vannak rendszeres bibliark kzttk, s remlhetleg az iskolai hitoktats is hamarosan beindul. Egyelre a cignyok kln akarnak sszejnni, s a magyarok sem kszek befogadni ket. Ezeken az alkalmakon vegyesen vannak egytt felnttek s gyermekek. A bibliark – a cignyok kultrjhoz igazodva – ms liturgia szerint folynak, mint a magyarok kztti hasonl alkalmak, ktetlenebbek, krdseket lehet feltenni az ra kzben, beszlgetni lehet a felvetett krdsrl (Danyi – Horvth 2005). Nhny cignyasszony is bekapcsoldott a gyermekek kztti szolglatba azzal a vggyal, hogy tovbb kpezzk magukat ezen a terleten. Az egyik cignyasszony[99] vlemnye szerint el kell most fogadnunk, hogy kln jnnek ssze a cignyok (homogn csoport, magyar vezetvel) mert a „magyarokkal egytt nem megy”, de hossztvon meg kell tallni a kzs utat, mert „egyek vagyunk Krisztusban” (Danyi – Horvth 2005).
A szirki 5NK modell sok tekintetben hasonlt a nyrvasvri s gyngysi modellhez, amelyekben a cignyok fel irnyul „specilis misszit” lthattunk. Mindhromban a misszit a lelkipsztor s nhny elktelezett gylekezeti tag (kztk cignyok is) vgzik. A szirki pldban a szolglat a gylekezet tmogatsa nlkl folyik, ellenttben a kt msik pldval (Gyngys, Nyrvasvri), ahol nmi gylekezeti tmogatst is megfigyelhettnk. Mindhrom esetben a szolglatot vgzknek ki kellett lpnik a „templom ajtajn” hogy munkjukat vgezhessk. A misszii munka folyamatossgnak szempontjbl a helyiek jelenlte s szolglata nlklzhetetlen. A VISZ a misszii munka kiszlestsben tudott segteni. Ezt a clt szolglta a nyaranta megrendezett egyhetes evanglizci, az 5NK (Szirk, Nyrvasvri), melyet kiegsztettek az nnepi Klubok (karcsonyi, hsvti evanglizci – Szirk, Nyrvasvri). A gyngysi gylekezeti munksok napkzis cignytboruk megtartsnl a ROME kulturlis egyeslet segtsgt vettk ignybe. Tovbbi segtsg volt a cigny munkatrsak felksztse a szolglatra (Szirk, Nyrvasvri) s tananyaggal val elltsuk (Szirk, Gyngys, Nyrvasvri). Hasonlan lthattuk Rohodon is, hogy 5NK tartsval rtk el azokat a cigny gyermekeket, akik a rendszeres hetenknti alkalmakra (HK) nem jrtak. Az 5NK-ok teht abban segtenek a helyi gylekezeteknek, hogy a cigny gyermekek kztt vgzett misszii munka volumenben nvekedhessen. A szolglat tartalmban az evanglizci s bibliai tantson kvl kismrtkben megjelenik a szocilis segtsgnyjts (a ht folyamn a kzs tkezs – Szirk, Gyngys, Nyrvasvri). A munkatrsak igyekszenek mindent megtenni a megbkls (cigny–magyar) rdekben is, de ez ma mg Szirkon sok nehzsgbe tkzik. Egyelre csak homogn cigny csoportok (felntt s gyermek) mkdsre van lehetsg.
2. rmhr Klub – Bag
A gyermekek kztti rendszeres bibliai tants egyik lehetsges formja az rmhr Klub. A tantsnak ez a mdja klnsen olyan gyermekek kztt hasznlatos, akik valamilyen ok miatt (felekezeti vlaszfalak, a templom messzesge) nem mehetnek a templomba, de a szlk a szomszdban mkd klubba elengedik ket. A cigny gyermekek itt is sokszor halmozottan htrnyos helyzetben vannak (etnikai problmk, megfelel ltzet hinya, a falu vgn laknak). Az HK nagyszer lehetsget nyjt az ilyen akadlyok lekzdsben.
A Pest megyei Bagon is mkdik egy cigny rmhr Klub. A nagykzsg kzel ngyezer lakosnak 6,6%-a cigny[100]. A faluban lnek magyar-cignyok s olh cignyok is. A falu lakossgt nem csak a magyarok s cignyok ellentte osztja meg, hanem a kt cigny csoport kztti feszltsg is. A cignyok ltalban rosszabb krlmnyek kztt lnek, mint a nem cignyok (Deme 2005/b, 1).
A kzsg lakossga tbbsgben katolikus (84%),[101] de van egy kicsi protestns hzi gylekezet is, az egyik hitre jutott csald otthonban. Ez a gylekezet szoros kapcsolatot tart egyes reformtus lelkszekkel s a Magyar Belmisszi, Biatorbgy kzssggel. Ebbl a gylekezetbl egy tantn, Deme Jnosn rszt vett 2000-ben Gdlln a VISZ I. tanfolyamon. Itt gyzte meg t Isten arrl, hogy nem vletlen, hogy a cignyok utcjnak vgn lakik. A gylekezet msik tagjval, Sebestyn Gyrgynvel sszefogott – aki szintn itt, a cignyok mellett lakik –, s beindtott a cigny[102] gyermekeknek egy HK-ot. A klub t ve Sebestynn hzban mkdik (cigny gyermekek klubja egy magyar hznl), ahol kthetente gylnek ssze a gyermekek. Kezdetben magyar gyermekek is jttek, de hamarosan elmaradoztak a cigny gyermekek miatt, s azrt, mert „k katolikusok”. A hzi gylekezet eleinte tancstalan volt a szolglatot illeten, de ma mr vannak olyanok, akik imdsgban hordozzk az HK-ban foly munkt (Deme 2005/b). Kzben Biatorbgyon[103] megtrt egy cigny hzaspr, akik tz ves lenyukkal egytt csatlakoztak a gylekezethez. Ez a leny az HK-ban fogadta letbe a Megvltt. A gylekezet tagjainak a cignymisszihoz val hozzllsa pozitv, miutn lttk Isten munkjt a cignyok letben (Deme 2005/a).
Az HK-ban Demn tant, Sebestynn pedig a gyermekek „lelki anyja”. Hozz fordulnak a gyermekek htkznapi krdseikkel, korrepetlja szmtanbl a lemaradkat (Deme 2005/a). Nhnyan a gylekezetbl pedig biztostjk az imahtteret. Tbb gyermek letben is megfigyelhet vltozs az evanglium hatsra. Ez jl lemrhet az iskolai magatartsban s a tanulmnyaikhoz val hozzllsban is (Deme 2005/b, 5). A faluban egyelre nincs lehetsg arra, hogy a gyermekek vegyesen (cignyok s magyarok) vegyenek rszt gyermek istentiszteleten vagy HK-ban. Nhny cigny gyermeknek viszont lehetsge nylt arra, hogy Biatorbgyon tborozzon, s gy a magyar gyermekekkel egytt hallhatta az evangliumi tantst.
Isten egy engedelmes gyermekn keresztl elkezdte a munkjt a cigny gyermekek kztt. Ennek hatsra a magyar gylekezetben a befogad szeretet mg jobban kialakult a cignyok irnt. Bekerlt egy cigny csald a gylekezetbe, s remlhetleg a frfi el fogja vgezni a VISZ tanfolyamot, hogy az HK-ban segthessen. Demn is gy ltja, hogy jobb lenne, ha a cigny s a magyar gyermekek egytt jrnnak az HK-ba, de ennek mg nincs itt az ideje. Vrja, hogy az unoki felnjenek, hogy ket vihesse magval (Deme 2005/b, 5).
A bagi HK-modell egy olyan kezdemnyezst tr elnk, amely nem a lelksztl vagy a gylekezettl indult, hanem a gylekezet egyik tagjtl, egy hv tantntl. Segti a gylekezeti tagok kzl vannak (a klub hziasszonya, imdkozk), de k mind „egyni vllalkozk”, akik komolyan vve Jzus misszii parancst[104] vgzik szolglatukat. Pldink kztt mg Nyrvasvriban tallkoztunk cigny HK-bal, ahol az HK-ot a lelksz tmogatsval egy holland misszionriusn s egy cignyleny alaptotta s vezeti. A klubok munkjt misszii egyesletek tmogatjk (Bag – VISZ, Magyar Belmisszi; Nyrvasvri – VISZ) azzal a remnysggel, hogy az ltaluk elrt cigny gyermekek – amint lehetsgk lesz r – az egyhzba betagoldjanak. Az HK, mint szervezeti forma lehetsget biztost a gyermekeknek – akik a templomba nem mennnek el –, hogy htrl-htre hallhassk Isten Igjt s kzssgi letet ljenek (ellenttben az 5NK-bal, amely alkalmi jelleg). E szolglatban az evangliumhirdets mellett bibliai tants s lelkigondozs is folyik, amit Bagon a gyermekek tanulmnyi felzrkztatsa (matematika korrepetls) is kiegszt. Bagon egyelre kevs lehetsg nylik a cignyok s magyarok kztti megbkls munklsra, br a gyermekek letnek megvltozsa ezt nmikppen elsegti. Mindkt faluban az HK-ba csak cigny gyermekek jrnak (homogn cigny csoport). Bagon azrt, mert a magyar gyermekek elmaradtak, Nyrvasvriban pedig azrt, mert a cigny gyermekek ezt vlasztottk. A bagi cigny gyermekeknek a tborozskor, a nyrvasvriaknak pedig a hittanrn van lehetsgk magyar gyermekekkel egytt (vegyes csoport), hogy Isten Igjt hallgassk. Az HK teht mindkt faluban (Bag, Nyrvasvri) a misszi munkjt abban segti, hogy rendszeres bibliai tantst biztost azoknak a cigny gyermekeknek, akik a gylekezetbe nem jnnnek el.
3. Kpzs
A VISZ szeretn segteni a helyi gylekezeteket a gyermekek kztti misszii munkban, ezrt az egyik legfontosabb feladatnak tekinti, hogy nkntes tantkat ksztsen fel erre a szolglatra. Sokan kszek lennnek sszegyjteni a szomszdsgukban lak gyermekeket s hirdetni nekik az evangliumot, de nem tudjk, hogyan tehetnk. Arra nincs lehetsgk, hogy vekig a teolgin, vagy a hitoktat kpzn tanuljanak, de nhny hetet rsznnnak, hogy tanuljanak, s gyakorlati segtsget kapjanak a szolglathoz. A cignymissziban is nagy szksg van olyanokra, akik kpesek egy bibliai trtnetet jl feldolgozni s megtantani a gyermekeknek. Klnsen fontos lenne, hogy cigny szrmazs tantk is legyenek kzttk. A VISZ tanfolyamok lehetsget nyjtanak a szolglatra val j felkszlsre.
A VISZ kpzsein cigny szrmazs hallgatk is rszt vettek. 2005-ben hat cigny hallgat vgezte el a VISZ I. tanfolyamt, amelyen arrl tanult, hogy hogyan hirdesse a gyermekeknek az evangliumot. Kt cigny fiatal vett rszt a nyrimisszionrius-kpzsen,[105] s kt cignyasszony az 5 Napos Klub felksztn.[106] Az elmlt vekben a VISZ tanfolyamain felkszlt cigny tantk nagyrsze tovbbra is vgzi a gyermekek kzti szolglatot. Kzlk ketten az dvhadseregben szolglnak. Hrman – cigny gyermekeknek tartott – HK-ban kezdtek tantani. Ngyen, 2005 nyarn 5 Napos Klubban ill. napkzis tborban tantottk a gyermekeket. Egy valaki pedig a gylekezetben vgzi a hitoktatst magyar s cigny gyermekek kztt.
A VISZ gyermekmunks kpzse annyiban jrulhat hozz a cigny gyermekek kztti misszihoz, hogy laikus munkatrsak kpzst segti el. Ez a kpzsi forma lehetsget ad arra, hogy cigny szrmazs gylekezeti tagokat is bevonjunk a szolglatba.[107] A kpzs arra irnyul, hogy az elktelezett gylekezeti tagok meglssk a templomon kvli misszii munkamezt, s elvigyk az evangliumot azokhoz a gyermekekhez, akik klnben nem hallank meg. A munknak olyan formt biztost, amely ttri a felekezeti hatrokat (semleges helyszn – laks, kultrhz, krhz, iskola, jtsztr stb.), kiszlesti az elrhet gyermekek szmt (karcsonyi-, hsvti nneply, szabadtri 5NK), lehetsget nyjt a gyermekek folyamatos tantsra (HK). A munka vgs clja, hogy a gyermekeket a helyi gylekezetbe ptse be. A kpzs a gyermekek kztti lelki munkhoz ad segtsget (evanglizci, bibliai tants, lelkigondozs).
Az ltalunk megvizsglt reformtus gylekezetek is ignybe veszik a VISZ ltal nyjtott kpzst a cignymissziban. A Bp. Jzsefvrosi gylekezet vasrnapi iskolai tanti kzl tbben VISZ tanfolyamot vgeztek (Bacskai 2005/a). A gyngysi hitoktat a hitoktati diplomja mell elvgezte a VISZ tanfolyamokat, s hasznlja a VISZ tantsi anyagait. A rohodi gylekezetben a VISZ munkatrsa rendszeresen tart evanglizcis (K, 5NK) alkalmakat (Magyar 2005/a). A nyrvasvri gylekezetben olyan (cigny s magyar) tantk foglalkoznak a cigny gyermekekkel, akik rszt vettek a VISZ tanfolyamon, s az 5NK felksztn, melyek hatsra HK-ot kezdtek a cigny gyermekek kztt, s 5NK-ot tartanak nyaranta. gy segti tantkpzsvel is a VISZ a MRE egyes gylekezeteiben foly cignymisszit.
V. sszegzs – tanulsgok
Dolgozatunk clja az volt, hogy a ngy kutatsi krds alapjn megvizsgljuk s sszehasonltsuk a MRE s a VISZ cigny gyermekek kztt vgzett misszii munkjt, s tanulsgokat vonjunk le a jvre nzve.
1. Kutatsi krdseink a kvetkezk voltak:
-
Mirt szksges a cignymisszi, milyen bibliai alapon vgzi a MRE s a VISZ a misszii munkjt a cigny gyermekek kztt? (Trinitrius?)
-
Kinek a feladata a cigny gyermekek kztti misszii munka? (Lelksz, hitoktat, elhvott laikusok vagy az egsz gylekezet? Illetve kikkel vgzik egytt, egyeslet, ms felekezet, hatsg?)
-
Miben ll, a cignyok kztti szolglat? (Evanglizci, diakniai (szocilis) segtsgnyjts, felzrkztats a tanulsban, eltletek megszntetse, holisztikus?)
-
Hogyan vgezzk a cignymisszit? (Asszimilci, integrci, vagy homogn cigny gylekezet?)
A vizsglat nem terjedhetett ki a kt szervezetben vgzett sszes cignymisszis munkra, ezrt kivlasztottunk nhny modell rtk gylekezetet (MRE) s szolglati formt (VISZ) s ezeket vizsgltuk meg.
2. A kivlasztott modell rtk reformtus gylekezetek a kvetkezk voltak:
-
Bp. Jzsefvros (vrosi gylekezet, ahol nem vgeznek „specilis misszii munkt” a cignyok kztt, de a gylekezet letben rszt vesznek cignyok).
-
Gyngys (vrosi gylekezet, ahol vgeznek „specilis misszii munkt” a cignyok kztt).
-
Rohod (falusi gylekezet, ahol nem vgeznek „specilis misszii munkt” a cignyok kztt, de a gylekezet letben rszt vesznek cignyok).
-
Nyrvasvri (falusi gylekezet, ahol vgeznek „specilis misszii munkt” a cignyok kztt).
3. A kivlasztott modell rtk VISZ szolglatok a kvetkezk voltak:
-
A gyermekek tantsa
-
5 Napos Klub (Szirk) – alkalmi szolglat. Egy htig tart szabadtri gyermek-evanglizci.
-
rmhr Klub (Bag) – rendszeres szolglat. Hetenknt tartott bibliai tants a cigny gyermekeknek.
-
Felnttek kpzse – tantk felksztse a gyermekek kztti misszii munkra.
A kivlasztott reformtus gylekezetek cignymisszis szolglatt s a VISZ cignymissziban hasznlt szolglati formit ngy kutatsi krds segtsgvel vizsgltuk meg s hasonltottuk ssze. A ngy kutatsi krds a kvetkez volt.
4. Az els kutatsi krds
Mirt szksges a cignymisszi, milyen bibliai alapon vgzi a MRE s a VISZ a misszii munkjt a cigny gyermekek kztt? (Trinitrius?)
A krdsre a vlaszt a MRE 1995. vi II. (misszii) trvnyben s a cignymisszi elmletvel is foglalkoz szakemberek rsaiban kerestk. Mind az MRE misszii trvnye, mind pedig a kivlasztott szakemberek (Hadhzy Antal, Bzs Irn s Anne-Marie Kool) a cignymisszi bibliai alapjt egysgesen trinitrius alapra helyezik. „Ahogyan engem elkldtt az Atya, n is elkldelek titeket”(Jnos 20,2).
Alapokmnyaiban a VISZ a misszii feladat szksgessgre helyezi a hangslyt, de ennek altmasztsra olyan igket jellt meg, amelyek a kldre (az Atyra s Jzus Krisztusra) is rmutatnak (trinitrius). Megllapthatjuk teht, hogy a misszit mind a MRE, mind pedig a VISZ azonos bibliai alapon (trinitrius) vgzi.
5. A msodik kutatsi krds
Kinek a feladata a cigny gyermekek kztti misszii munka? (Lelksz, hitoktat, elhvott laikusok vagy az egsz gylekezet? Illetve kikkel vgzik egytt, egyeslet, ms felekezet, hatsg?)
A MRE misszii trvnye s a szakemberek megegyeznek abban, hogy a gylekezet feladata. Hangslyaikat azonban mr klnbz helyekre teszik. Mg Hadhzy a helyi lelksz, addig Bzs a fellrl szervezett orszgos misszi szerept hangslyozza. Kool pedig – Hadhzyhoz hasonlan – a „misszii gylekezet”-re helyezi a hangslyt. Mindannyian ltjk a munka nagysgt, ezrt fontosnak tartjk az sszefogst (felekezetek kztt, egyesletekkel s hatsgokkal).
A VISZ ltsa szerint a misszi nem csak egyes elhvott emberek feladata, hanem Isten np. A VISZ egyttmkdsre trekszik Hitvallsa s Clkitzsei alapjn minden felekezettel, szervezettel, csoporttal vagy egynnel.
A kivlasztott modellekben megvizsgltuk, hogy az elmlet a gyakorlatban hogyan mkdik. A misszit egy elhvott ember vgzi, vagy tbben, tbb-kevsb az egsz gylekezet. A vizsglt modellekben a tants, lelkigondozs munkjt elssorban kpzett szakemberek vgzik: lelkipsztor (Bp. Jzsefvros, Gyngys, Rohod, Nyrvasvri, Szirk), hitoktat (Bp. Jzsefvros, Gyngys), vagy VISZ tanfolyamot vgzett gylekezeti tagok (Gyngys, Nyrvasvri, Szirk, Bag). A szolglatba bekapcsoldtak cigny gylekezeti tagok is (Bp. Jzsefvros, Gyngys, Rohod, Nyrvasvri, Szirk). Tbb helyen hangslyt helyeztek arra, hogy a cigny munkatrsak VISZ kpzsben is rszt vegyenek (Nyrvasvri, Szirk). A misszi szempontjbl dnt jelentsg, hogy a helyi gylekezet hogyan viszonyul a cignyokhoz. Ahol a gylekezet rszt vesz a missziban (fenntarts nlkl befogadja a cignyokat), ott nagyobb a valsznsge annak, hogy a cignyok az integrcit vlasztjk a homogn cigny kzssg helyett (Bp. Jzsefvros, Rohod). Egyik modellnl sem tallkoztunk azzal, hogy a cignymissziban a felekezetek hossz tv munkra sszefogtak volna, csak alkalmi egyttmkdsre tallunk pldt (Nyrvasvri). A hatsgokkal ltrejtt egyttmkds ltalban alkalmi jelleg (Bp. Jzsefvros, Gyngys, Szirk). A misszis egyesletekkel val egyttmkds azonban szles skln mozog (VISZ, Betnia C.E. Szvetsg, Magyar Belmisszi, Frontvonal Alaptvny, Timteus Trsasg). A VISZ tbbfle mdon is tmogatja a cigny gyermekek kztt vgzett szolglatot, gy kpzssel (Bp. Jzsefvros, Gyngys, Nyrvasvri, Szirk, Bag), tantsi anyaggal (Gyngys, Rohod, Nyrvasvri, Szirk, Bag) s munkatrs kldsvel (Rohod, Nyrvasvri, Szirk). A modellekbl lthattuk, hogy mennyire szksges, hogy a cignymisszit az egsz gylekezet vgezze, de ne elszigetelt mdon, hanem sszefogva mindazokkal, akik cljai elrsben segthetik.
6. A harmadik kutatsi krds
Miben ll a cignyok kztti szolglat? (Evanglizci, diakniai – szocilis segtsgnyjts, felzrkztats a tanulsban, eltletek megszntetse, azaz holisztikus?)
A MRE misszii trvnye s a szakemberek megegyeznek abban, hogy a cignymisszi „holisztikus szolglat”, amelynek rsze az evanglizci, a diaknia, a cigny gyermekek segtse a felzrkzsban, a megbkls munklsa a cignyok s magyarok kztt, s a betagolds a gylekezetbe. A VISZ alapiratai csak Isten Igjnek hirdetsrl tesznek emltst, a gyakorlatban azonban a VISZ ennl tbbet tesz.
Az ltalunk vizsglt modellek majd mindegyikben a lelki munka (evanglizci, tants, lelkigondozs) ll az els helyen. A kivtel Gyngys, ahol a felzrkztats (tanoda) s az eltletek elleni harc megelzi az evanglizcit a sorrendben. Diakniai munka nem folyik ott, ahol nem vgeznek „specilis cignymisszit” (Bp. Jzsefvros, Rohod). Ezeken a helyeken – a gylekezetbe tagozdott cignyoknak – erre (gy ltszik) nincs szksgk. Nyrvasvriban a cigny gylekezeti tagok szervezik a gyjtst s a sztosztst, mshol viszont negatv tapasztalatok miatt csak vatosan vgzik ezt a szolglatot (Gyngys, Szirk). A felzrkztatst (a gyermekek segtsre a tanulsban) tbb helyen is vgzik vagy tervezik vgezni (Bag, Gyngys – tanoda). Mshol a tehetsggondozst szeretnk elkezdeni (Bp. Jzsefvros). A cignyok s magyarok kztti megbkls ott tnik megoldottnak, ahol nincs szksg „specilis cignymisszira”, ahol a cignyok a gylekezetbe integrldhattak (Bp. Jzsefvros, Rohod). Ez a megbkls azonban – ltalban – csak a gylekezeti letbe bekapcsoldott cignyokra vonatkozik, nem pedig a „kintiekre”. A tbbi helyen bizalmatlansg, st nhol slyos eltletek terhelik a viszonyt mindkt rszrl (Gyngys, Szirk). Az eltletek cskkense, megsznse segten a cignyok betagozdst a gylekezetekbe.
A szakemberek vlemnye szerint a cignymisszinak „hollisztikus” szolglatnak kell lennie. A modellek azt mutatjk, hogy mindenhol megksrelik az egsz embert figyelembe vve segteni a cignyokat, cigny kzssgeket. A helyi sajtossgok miatt a segts sorrendjben vagy slyban az adott helyzetnek megfelelen klnbsgek tapasztalhatk, de a vgs cl mindenhol az, hogy a cignyok bkessgre jussanak Istennel s krnyezetkkel. A helyi gylekezetnek ebben kulcs szerepe van.
7. A negyedik kutatsi krds
Hogyan vgezzk a cignymisszit? (Asszimilci, integrci, vagy homogn cigny gylekezet?)
Hadhzy s Bzs a cignyok a helyi gylekezetbe val integrcijt rszestik elnyben, de bizonyos krlmnyek kztt az asszimilcit s a homogn gylekezetek alakulst is el tudjk fogadni. Kool fontosnak tartja a cigny kultra tiszteletben tartst, mely a homogn gylekezetekben valsulhat meg leginkbb, de a cigny–magyar megbklsben kifejezhet egysg zenetre nagyobb hangslyt helyez. A VISZ nem akar gylekezeteket alaptani. Clja, hogy a megtrt gyermekek a helyi gylekezetbe integrldjanak.
Az ltalunk vizsglt modellekben csak a nagyvrosi gylekezetben (Bp. Jzsefvros) tapasztalunk asszimilcit. Valszn, hogy ez egy kisebb (falusi) kzssgben nehezebben lehetsges, mivel ott mindenki ismer mindenkit. Az integrcit azokban a gylekezetekben tapasztaljuk, ahol nem vgeznek „specilis cignymisszit”, mivel itt a cignyok mr a gylekezet tagjaiknt lnek. Megfigyelhetnk integrl trekvseket is a cignymisszit vgzk rszrl, akik a gyermekeket „vegyes” tborokba viszik, ezzel is elsegtend a megbklst (Bag). Pldink kztt olyannal is tallkozunk, ahol az eredeti vegyes kzssget a magyar gyermekek hagyjk el (Bag), de olyannal is, ahol a magyar gylekezet ksz befogadni a cignyokat, de a cignyok ezt „elutastjk” s a homogn cigny kzssget vlasztjk, mivel abban jobban rzik magukat (Nyrvasvri). Bp. Jzsefvrosban az integrlds mellett tervbe vettek egy homogn cigny kzssg alaptst is. gy szeretnk elrni azokat a krnykkn l cignyokat, akik a gylekezetbe nem akarnak integrldni. Ezzel megadjk a vlasztsi lehetsget a cignyoknak ebben a krdsben. Rohodon a cignyok elutastottk azt a lehetsget, hogy rszkre homogn kzssg alakuljon, mert k a magyarokkal egytt akarnak egy gylekezetbe jrni.
Az asszimilci, integrci, vagy homogn cigny gylekezet krdsben is azt lthattuk, hogy a helyi viszonyoktl, a cigny s magyar kzssg kszsgtl, dntstl fgg az, hogy egytt vagy kln lik a hv letket a magyarok s cignyok. Isten azonban mr „eggy tette mind a kt nemzettsget, s lerontotta a kzbevetett vlasztfalat” (Efzus 2,14). Neknk azon kell munklkodnunk, hogy ez a mi szolglatunkban lthatv legyen.
A dolgozatban nhny modellrtk pldn keresztl megvizsgltuk s sszehasonltottuk a MRE s a VISZ cigny gyermekek kztt vgzett misszii munkjt. Lttuk, hogy mennyire fontos s srget a kzttk vgzett misszii szolglat. A MRE s a VISZ alapokmnyait kutatva megllapthattuk, hogy misszii ltsuk s cljaik alapveten megegyeznek. Tbb modellben azt is szrevehettk, hogy a VISZ hogyan segtette egy-egy gylekezet misszii szolglatt a cigny gyermekek kztt, de azt is lthattuk, hogy mg sok terlet kiaknzatlan az egyttmkds terletn. E dolgozat akkor rte el cljt, ha segt felismernnk a cigny gyermekek kztti misszi srgs voltt, s elsegti azok sszefogst, akik ezt geten fontosnak tartjk. |