H. Hubert Gabriella
Knonkpzs a gylekezeti nekkltszetben
( 1602: Megjelenik jfalvi Imre debreceni nekesknyve )
„Ez ideiglen csak ez itt val typographiban is egynhnyszor nyomtattatott ki ez nekesknyv, mely az gradullal az templomban szokott vitettetni. (…) De vlem, hogy netalm ilyen renddel, bsggel s tisztn nem.” jfalvi Imre debreceni nekesknyve
1602-ben jfalvi Imre (†1616 k.) reformtus lelkipsztor az 1569-tl megjelen gynevezett debreceni nekesknyvek javtott kiadsra vllalkozott. jfalvi egyrszt jt volt („Ecclesia semper reformanda”), hiszen az egyik legnehezebben s leglassabban talakthat istentiszteleti rszt, az neklst akarta megreformlni: az nekanyagot s a debreceni nekesknyv egyes rszeit akarta megjobbtani. Msrszt „a reformtus egyhzi nekek kanonikus, lezrt s tovbb nem bvtend gyjtemnyt akarta ltrehozni, s knyve egyik legfbb fogyatkossgnak ppen azt tartja, hogy ez nem egszen sikerlt” (Klaniczay 1961, 162). Hitbeli elktelezettsg s a 16. szzadi vilgi s vallsos nekek s nekgyjtemnyek tfog ismerete segtettk munkjt. Az egyetlen pldnyban fennmaradt 1602-es debreceni nekesknyv elszava szerint jfalvi ksztette el a nyomtatott magyar nekesknyvek els bibliogrfijt. Irodalomtrtneti eszmlkedsnk egyik kezdemnyezjeknt sszelltotta a magyar nyelv vallsi s vilgi nekeket tartalmaz gyjtemnyek tervezett. Az egyes ktetekben helyet kaptak volna a templomi (gylekezeti, szertartsi s halotti) nekek mellett az iskolban s a templomon kvl hasznlt vallsos nekek, a bibliai s ms egyhzi szerzktl szrmaz histrik, valamint a magyar s az idegen dolgokrl szl vilgi histris nekek. A tervezetbl kihagyta az „Amorrl val” nekeket, „az minm fajtalanokat nem hogy elbb kellene mozdtania, s bocstania, de mindentt inkbb veszteni” (jfalvi 1602, ( )( )1v). (jfalvi ez utbbi tiltsval csatlakozik azokhoz a kortrsaihoz, akik szintn tiltottk a „virgnekeket”, „szerelem nekeket”, „undok, rt s fajtalan nekeket”, „tiszttalan szerelemrl rt pajkos nekeket”, „latriknus fzfa potk szemtelen beszdt”, „lator ddolst”, „tiszttalan s buja gerjedezseket nemz fajtalan ntkat” stb.)
A gylekezeti nekkltszet trtnete elvlaszthatatlan az nekesknyv-trtnettl, ezrt jfalvi knonkpz erfesztst kt szinten kell rtkelnnk: az nekesknyv-kiadsok s az egyes nekek szintjn.
Gylekezeti nekesknyvek a 16–17. szzadban
jfalvi 1602-es gyjtemnyig mintegy 15, utna pedig mintegy 38 gylekezeti nekesknyv jelent meg nyomtatsban a 16–17. szzadban. E folyamatban jfalvi 1602-es szerkesztmnye lezrja a 16. szzadi protestns, s azon bell is a reformtus nekesknyvek fejldst, s egyben kiindulpontja a 17. szzadi j tpus gyjtemnyeknek. Az els magyar nyelv nekesknyvek mg klfldn, Krakkban jelentek meg, Glszcsi Istvn szerkesztsben (1536, 1538). Az nekesknyvek „sszellti egyrszt nemcsak nyomtatott, hanem kziratos forrsokra is tmaszkodtak, msrszt az gy rendelkezskre ll anyagbl zlsknek, illetve a protestantizmus szles sznskljn bell elfoglalt vallsi felfogsuknak leginkbb megfelel darabokat vlogattk ki” (Borsa 1983, 19). Legjobban az evanglikus Sztrai Mihly (†1575) gylekezeti nekeinek els elfordulsaival bizonythat, hogy nemcsak az egy (tbb) verset tartalmaz kziratok ramlsval kell szmolnunk, hanem azzal is, hogy ezek a kziratok hossz ideig vndorolhattak, amg a nyomtatsban val megjelensig vgre eljutottak. Sztrai 17 gylekezeti neke kzl halla eltt alig tbb mint a fele, 9 jelent meg nyomtatsban. A tbbit 1582-ben (2 nek), 1590-ben (3), 1593-ban (1) s 1602-ben (2) adtk ki elszr.
Vltozatos, ugyanakkor sok hasonlsgot mutat gyjtemnyek jelentek meg a 16–17. szzadban. A nmet nekesknyvek trtneti tagolsa – a reformci kora; a konfesszionalizmus kora, ezen bell: ellenreformci, ortodoxia, misztika s pietizmus (Bl ume 1965) – a magyar anyagban nem kvethet. Az eltr trtnelmi s vallsi helyzet miatt a magyar nekesknyvek a 17. szzad elejig vagy egy-egy meghatroz szemlyisg (pldul Huszr Gl, Bornemisza Pter, jfalvi Imre), vagy egy-egy nagyobb gylekezet (pldul Debrecen) hatsa alatt formldtak. A 16–17. szzadi magyar nekesknyv-trtnet korszakolsakor ezrt elssorban a befogad kzssg felekezeti jellege kerlhet a kzppontba. Befogadi szempontbl a 16–17. szzad valamennyi magyar felekezetre igaz, hogy nem volt olyan egyhzi rendelet, amely valamennyi gylekezet szmra elrta volna, hogy melyik nekesknyvet hasznlhatja. Az eltr vilgi igazgats alatt ll gylekezetek eltr krlmnye s a knyvek drgasga egy ilyen rendelet vgrehajtst amgy is megakadlyozta volna. Ebbl a nagy szabadsgbl azonban nemcsak hibk szrmaztak (pldul tartalmilag s hittanilag kifogsolhat versezetek, hibs versels), hanem elnyk is. Az nekesknyvek s bennk az nekek egy ideig folyamatosan vltoztak. Tbb olyan nek is megjelent, amely ppen a felekezetek kzeledst szolglta. J ideig a magnjelleg knyrgsek is helyet kaptak, s ez a gylekezeti nekesknyvek otthoni hasznlatt segtettk el.
Befogadi szempontok alapjn az nekesknyv-trtnet ngy korszaka klnthet el. Az nekesknyvek gynevezett reformcii-protestns korszakban (1536–1566) evanglikus, nmet mintkat kvet kezdemnyezs (RMNy 18, 24) utn ltrejtt az els igazi gylekezeti nekesknyv 105 nekkel (RMNy 160), amelyet valamennyi protestns felekezet hasznlt, s amely trzsknyve lett a ksbbi kiadsoknak. Az tkeresst jelzi a kvetkez kt gyjtemny, az 1562-es debreceni (RMNy 178) s az 1566-os vradi (RMNy 222). A felekezeti (evanglikus, reformtus s unitrius) nekesknyvek korban (1569–1642) mindhrom felekezet lassan bvl anyaggal kialaktotta a sajt nekesknyvtpust, s igyekezett azt elterjeszteni. A klnbsgek jl jelzik, hogy mely felekezet befogadkra voltak tekintettel a szerkesztk. Az eltrsek fleg az nekesknyvek szerkezetben, illetve az egyes nekek felekezeteken belli hasznlatban figyelhetek meg. Ugyanakkor a gykerekhez, az alapnekkincshez val ragaszkods, valamint a felekezetek kztti klcsnhats is kimutathat valamennyi gyjtemnyben: a cmek, a mottk, az nektvtelek tanskodnak errl. ltalnosan jellemz, hogy br ksrletek voltak az egyes felekezeteken bell az nekesknyvek kanonizlsra, a gyakorlatban ez nem valsult meg. Az evanglikusokat jellemzi a legvltozatosabb fejlds. Huszr Gl 1574-ben alaposan megvltoztatta korbbi, 1560/1561-es nekesknyvt: egy tbbfunkcis (szertartsi s gylekezeti nekek, imdsgok, istentiszteleti rendek, utastsok), valamennyi vidk evanglikusai szmra alkalmas gyjtemnyt hozott ltre. A szerkeszt alkoti talentumt jelz vagy a helyi hagyomnyokat, illetve a klfldi mintkat kvet j s j kezdemnyezsek folyamatosan megjtottk az evanglikusok nekesknyveit. Ilyen alkot volt Bornemisza Pter (Detrek, 1582; hromrszes gyjtemnyben a gylekezeti s magnhtatot szolgl nekeken kvl helyet kaptak az nekelt prdikcik s a bibliai histrik is) vagy Beythe Istvn (Monyorkerk, 1590 k.). A helyi, illetve a klfldi mintk kvetsre pedig a brtfai (1593, 1602/1614, 1640) s lcsei kiadvnyok (1620 k., 1629, 1642) sorozata a jellemz. A reformtus, debreceni nekesknyv-sorozat (1569, 1570, 1572/1579, 1579, 1586 k., 1590, 1602, 1616, 1620, 1632) csak ltszlag mutat egyenes vonal fejldst. Egy-egy nagyobb hats szerkeszt (Szegedi Gergely, Gnci Gyrgy, jfalvi Imre) j s j szempontokkal s nekekkel gazdagtotta a strassburgi s konstanzi mintt kvet, teht a zsoltrokat a gyjtemny ln kzl debreceni kiadsokat. Szenci Molnr Albert a verses Zsoltrknyv s gylekezeti nekesknyv egyttest alkotta meg (Oppenheim, 1612), 1641-ben pedig Debrecenben nyomtattak ki egy gylekezeti ima-nekesknyvet, melynek sem elzmnyt, sem kvetjt egyelre nem ismerjk. Az unitriusok tmaszkodtak a legkevsb a kzs protestns nekkincsre, ugyanakkor, taln ppen htrnyos helyzetkbl kvetkezen, a legkonzervatvabbak voltak a szerkesztsi gyakorlat tekintetben (Kolozsvr, 1602/1615, 1632, 1697). A kolozsvri nmet unitrius gylekezet ltal hasznlt nekesknyv hatsa nem mutathat ki, mg egy-egy lengyel hats nyomon kvethet. Az unitriusoknl a legszembetnbb a nyomtatvnyok kziratos forrsokkal val egyttlse: a nyomtatsi nehzsgek miatt nagyobb szerepe volt a kziratos msolsnak. Az unitrius nekesknyv-trtnet egsze br felekezetinek minsthet, folyamatos klcsnhatsban fejldtt a tbbi protestns felekezetvel. A harmadik korszak, az gynevezett protestns (evanglikus, reformtus s unitrius) nekesknyvek kora, 1635-ben kezddik s tnylik a 18. szzadra. Az 1635-s lcsei nekesknyv (RMNy 1628) utn megjelen, klnbz nyomdkbl szrmaz nekesknyveket mindhrom felekezet egyarnt hasznlhatta. A kzs hasznlat mg az erdlyi unitriusokra vonatkozan is igaz lehet, akik a dsi egyezsg (1638) utni nehz helyzetben nem tudtak nagyobb nekesknyvet nyomtatni, s gy bizonyra nemcsak kziratos gyjtemnyekbl nekeltek, hanem olyan nyomtatottakbl is, amelyhez hozzfrtek. A kzs, protestns tpus kezdemnyezje tulajdonkppen jfalvi Imre volt. jfalvi az 1602-es elszban hinyolja a teljes magyar zsoltrfordtst. A svjci gyakorlatot tartja a legjobbnak: „Az mi vkony tletnk szernt j volt volna itt vagy egynek vagy kettnek azt megtartania, az mit nmely nemzetek megtartottanak, hogy tudnia illik, az egsz Psalteriumot minden idegen rtelem nlkl, szp ritmusokban rendeltk volna, mely mell adattathattanak volna egyb nekek az Szentrsbl, hogy az templomban hol egyiktl, hol msiktl msfle nekek ne vitettenek volna.” (jfalvi 1602, ( )4r). Szenci Molnr verses zsoltrfordtsai (Herborn, 1607) tbbek kztt ppen jfalvi szavainak a hatsra keletkeztek. jfalvi a mr emltett kiadstervezetben elsknt egy olyan templomi, hromrszes kolligtumot javasol, melynek els rsze a gradul (benne tbbek kztt a verses gregorin szertartsi nekek), msodik rsze az ltala tszerkesztett gylekezeti nekesknyv (ln a zsoltrokkal), a harmadik pedig az ltala elsknt szerkesztett temetsi gyjtemny. jfalvinak a terve, gy tnik, teljesen csak az 1635-s lcsei kiadsban (RMNy 1628) valsult meg. Ebben ugyanis a kzs protestns (elssorban reformtus s evanglikus) nekkincs egy ktetben jelent meg. A gyjtemnyben az jfalvi ltal javasolt nekesknyvrszek, valamint a teljes verses Zsoltrknyvegyarnt megtallhat: az elejn ll a gylekezeti nekesknyv, a msodik rsz a Szenci Molnr-fle Zsoltrknyv, a harmadik a gradult helyettestend himnuszrsz, a negyedik pedig a temetsi nekesknyv. Hogy ki lehetett ennek a lcsei kiadvnynak a tnyleges szerkesztje, egyelre csak tallgathatjuk. Szenci Molnr Albertnek (s taln Pcseli Kirly Imrnek), valamint az eperjesi evanglikus rtelmisgi krnek a szerepe sem kizrhat. E kiadvnytpusnak a vgs formjt Szenci Kertsz brahm vradi kiadvnyai terjesztettk el, majd pedig az egyes nyomdkban (Brtfn, Debrecenben, Kassn, Kolozsvrott s Lcsn) helyi jellegzetessgekkel sznezett kiadsok jttek ltre. A kzs hasznlatot elsegtettk a kolligtumok kzs szerkezeti jegyei (himnuszrsz; gylekezeti nekesknyv, ln a zsoltrokkal, a vgn pedig a halotti nekekkel; imdsgos knyv s Szenci Molnr Zsoltrknyve); a kzs 16. szzadi nekkincs, valamint egyes 17. szzadi nekek klcsns tvtele; a kzs tartalmi jegyek (tematikai-mfaji csoportok azonossga); a kzs formai jegyek; az egyhztrtneti httr (a lutheri mintk hatsra a reformtusok sem a genfi pldt kvettk; az ellenreformci, a folytonos harcok vidkenknt eltr helyzete t teremtettek: gy pldul tbb helyen elfordult, hogy a klnbz felekezetek kzsen hasznltk a templomot; irnikus trekvsek); a kiadk s nyomdszok zleti szempontjai; az nekek halls tjn val megtanulsa s szjhagyomnyozs tjn val terjedse. A fentiek kvetkeztben, ha e harmadik korszak nekesknyveit rszletesebben meg akarjuk klnbztetni egymstl, akkor az egyes nyomdk szerint rdemes a kiadsokat megvizsglnunk. Megfigyelhet, hogy a klnbz nyomdk vagy kiadk kiadvnyai kztt kisebb vagy nagyobb eltrsek lehetnek, de az adott nyomda nekesknyv-sorozata ugyancsak mutat sajt bels fejldst. Az nekesknyv-trtnet negyedik korszaka jra a felekezeti nekesknyvek, amely a 17. szzad utols vtizedben kezddik, s tnylik a 18. szzadba. Mindssze egy evanglikus, a protestns nekesknyvek evanglikus toldalkaknt rtelmezhet Zngedz Mennyei Kart(Lcse 1692-1696) s egy unitrius (RMK I, 1503) gyjtemnyt, valamint, a kiadi szndkot tekintve, az 1700-as kolozsvri (RMK I, 1559/A) reformtus nekesknyvet sorolhatjuk ebbe a korszakba, amely tvezet a 18. szzadba. nekesknyv-trtneti szempontbl teht elmondhat, hogy egyedl az unitriusoknl mutathat ki egy szigorbban ellenrztt gyjtemnytpus kialakulsa. jfalvi knonkpz erfesztse mdosult formban, az gynevezett protestns nekesknyvtpusban valsult meg a legteljesebben.
A klfldi nmet nyelv nekesknyvek (valamint a szlovk s lengyel mintk) hatsa kis rszben mutathat ki a magyar anyagban. Feltn az az nllsg s eredetisg, amellyel a magyar gyjtemnyekben tallkozunk, „a reformtori magyar nekklts hamar megtallta a maga hangjt” (Csomasz Tth 1950, 130). Br egyrszt megfigyelhetnk wittenbergi, strassburgi (konstanzi) vagy szilziai hatsokat, msrszt pontos megfeleltetseket s prhuzamokat nem tudunk egyelre kimutatni. Evanglikus rszrl elg, ha csak arra gondolunk, hogy mindssze 15 nmet fordts kszlt a 16. szzadban. A reformtus gyakorlat nemcsak a gregorin szertartsi nekls megrzsben trt el a genfitl, hanem a zsoltrok mellett a protestns gylekezeti nekanyag tovbbvitelben s gyaraptsban is. (A verses szertartsi nekek, gy pldul a himnuszok, illetve a gradulok fejldse szoros klcsnhatsban alakult a gylekezeti nekekkel s nekesknyvekkel. Irodalomtrtneti, kltszettrtneti helyk kijellse mg vrat magra.) Az unitriusok szintn megriztk a gradulis neklst, s elsknt ksztettk el a teljes Zsoltrknyv-fordtst is (Bogti Fazakas Mikls). A kapcsolat hinynak okt tbbfel kereshetjk. Kztudott, hogy a kezdeti idkben a magyarok nmettudsa igen csekly volt, fleg latinul rintkeztek a klfldiekkel. gy pldul Luther hres zsoltrfordtst, az Ers vrunkat nem az eredeti nmetbl, hanem annak latin fordtsbl vettk t. Ezenkvl „Szilvs-jfalvi s az eltte vagy utna klfldn tanult magyar teolgusok kzl mg azok sem mlyedtek el a vendglt np anyanyelv neklsnek s dallamainak megismersben, akik klnben szerettk az neklst s a maguk mdjn prblkoztak is foglalkozni annak dolgaival” (Csomasz Tth 1967, 155). A hazai magyar s nmet gylekezetek (a Felvidken s Erdlyben) sokszor les vitban lltak egymssal, amely szintn a klcsnhatst gtolta. Az nekek dallamaival kapcsolatban a zenetrtnszek vltozatos – cseh, lengyel, nmet, szlovk stb. – hatsokat mutattak ki. A szvegek szempontjbl jszerivel csak azoknak az nekeknek a mintjt ismerjk, amelyeknek korabeli cmben megtallhat az idegen (latin, nmet vagy szlovk) incipit. Olyan vers esetben, mint a Krlek s intlek mostan tgedet (RPHA 735), amely reformtori kntsbe ltztette Thomas de Celano Dies irae kezdet sequentijt, mr nehezebb a forrst megtallni. A szmtalan 16–17. szzadi nmet nek vagy a szlovkok szmra kszlt Tranoscius-nekesknyv (elszr RMNy 1655) alaposabb megis merse utn mondhatjuk meg pontosan, hogy milyen mrtkben volt nll a magyar protestns nekklts.
Gylekezeti nekek
Az 1600-ig rt magyar nyelv versek tbb mint egyharmada (a 150 zsoltr Bogti Fazakas-fle fordtsn kvl 414 nek, kzte 111 zsoltrtklts) gylekezeti nek. (A halotti nekek csak korltozottan vltak gylekezeti nekk, ezrt itt nem szmolunk velk.) jfalvi 206 neket, az sszes anyag mintegy felt tartotta gylekezeti neklsre alkalmasnak. 1602-es elszava szerint mg ezt a szmot is cskkentette volna: „S ha az szokst nem nztk volna, (…) nmelyeket ezek kzl is kihagytunk, s helybe msokat tettnk volna, az mint egynhnyban cselekedtnk is, annyra akarnk, hogy az kzsg is az gyakorlsbl s szoksbl, ha az btbl, mint egyb nemzetek kztt, nem lehet, mindeniket rten, s velnk egytt mondan.” A knonkpz erfesztsben teht a befogadk is nagy szerepet jtszottak: a gylekezet tagjai tanuljk meg s nekeljk az nekesknyvben kzlt valamennyi neket. jfalvi az nekvlogatsban a Biblit hasznlta zsinrmrtkl, a zsoltrparafrzisok kzl is azokat rszestette elnyben, amelyek legjobban ragaszkodtak az eredeti zsoltrszveghez. Kihagyta a templomba nem ill alkalmi nekeket, eltrbe helyezte azokat a szvegeket, amelyek nem a lrai n, hanem a gylekezeti kzssg nevben szlnak. rvacsorai nekvlasztsban a protestns vallsegysg hvnek mutatkozik. Elhagyta a sokstrfs, epikus jelleg dicsreteket, a fedd, a vilg s a magyarsg bneit ostoroz nekeket, a moralizl verseket (Klaniczay 1961, 161). A gylekezetinek-knon maradktalan kialaktsa mr csak azrt is nehezen valsulhatott meg, mert az nekek kzkltszeti jellege s a hivatalos egyhzi szablyozs hinya ez ellen mkdtt. Ugyanakkor megfigyelhet, hogy a szemlyesebb hang nekek egyre inkbb a magnhtatot szolgl gyjtemnyekbe, illetve a Balassi–Rimay-fle Istenes nekek kiadsaiba kerltek bele. A 17. szzadban fknt nnepi, reggeli s esti, valamint Jzus-nekekkel gyarapodott az nekkincs. Egy-egy sikerltebb, nvtelen szerz ltal rt nek mellett (pldul No, fldnek minden npei) a reformtus Pcseli Kirly Imre (Feltmadt a mi letnk), Kanizsai Plfi Jnos (Dicslt helyeken, mennyei paradicsomban; Ne szll prbe nvelem, , n des Istenem) vagy az evanglikus Serdi Jnos nekei (Jzus a keresztfn fggvn, teste sebestett lvn) tnnek ki. A Zngedz Mennyei Kar pedig mr tvezet a 18. szzadba: olyan j nmet fordtsokat kzl, amelyekben a misztikus kegyessg (virgszimbolika), a szeretetteolgia (Jzus-szeretet), a megszentelds, a bnbnat, a bens vallsossg, az nmegszlt vagy prbeszdes forma kap hangot. A 614 j, 17. szzadi nek kzl 340 zsoltrfordts, illetve -parafrzis. A klnbz kiadsok kisebb-nagyobb mrtkben szaportottk a korbbi gyjtemnyek nekszmt. gy pldul mr az 1616-os debreceni (RMNy 1107) 15 neket toldott jfalvi 206 nekhez, az 1697-es debreceniben (RMK I, 1499) pedig mr krlbell 292 nek tallhat. A lcsei kiadvnyok dinamikusabban, fleg evanglikus eredet nekekkel gyarapodtak: 1694-ben (RMK I, 1460) mr krlbell 347 neket gyjtttek ssze. Ennek a hatalmas szvegkorpusznak a mozgsa, fejldse a jvben nemcsak filolgiai szempont, tmeges vizsglatra tarthat ignyt, hanem az egyes nekek, nekcsoportok, ktetkompozci szintjn vgrehajtott elemzseire is. A 16–17. szzadban, amikor mg nem beszlhetnk az nll, fggetlen irodalmi intzmny folytonos megltrl, az rsbelisg egyb sznhelyeit, kivltkppen az egyhzakat is irodalmi intzmnyeknek tekinthetjk. A mai irodalmi knonban egyrszt a 16–17. szzadi gylekezeti nekek osztatlan egsznek, msrszt az egyes kltemnyeknek is helyet kell kapniuk.
A ks strukturalizmus ta az irodalomelmleti kzmegegyezs szerint az irodalmi folyamatban a befogad a fszerepl. Ebben az rtelmezi kzssgben a befogad a gylekezet, az alkot az nekszerz, a hivatsos kzvett pedig a lelksz, a kntor vagy az iskols gyermekek krusa. Termszetesen az alkot egyben lehet kzvett is, illetve minden esetben maga is befogad stb. A befogad a fszerepl abban az rtelemben is, hogy a f cl a tants, a gylekezet tagjainak lelki dvssge volt. Ugyanakkor a „befogad” sz tulajdonkppen nem egszen megfelel, hiszen a gylekezet nem a vgs befogad, mivel az „plet”, a haszon csak a gylekezet s az Isten kztti kapcsolatban valsulhat meg. Az nek olyan isteni dicsret, amely imdsg, azaz knyrgs Istenhez vagy hlaads neki. A befogad teht maga is beszl, pontosabban nekel, s azt szeretn, ha Istennl meghallgatsra tallna. Isten a vgs befogad, de csak akkor, ha valban lelki nekls trtnik. A korabeli elrsok szerint szvvel s rtelemmel kell nekelni. Az ers didaxis mellett (az nek int, tant, az Isten fell igaz tudomnyt, lelki pletet ad) fontos, hogy az nekek s az nekls a Szentllek ajndkaknt tisztes indulatokra, hitre gerjesszen, gynyrkdtessen, lelki rtelmes gynyrsgekre indtson. Ennek a hatsnak az elrst a dallammal elltott versek grammatikai s retorikai bvtsalakzatai, metrikai s zenei megszerkesztettsge, a bennk alkalmazott szvegpt vagy ppen dekompozcis eljrsok, a lrai s az epikus elemek keveredse, az nekekben ltrejv beszdhelyzetek (egyni s kzssgi hit egymsba jtszsa) dinamikus vltakozsa hozza ltre. Hasonlan korunkhoz szlhatnak azok a gylekezeti nek mfajn belli s kvli szvegek, amelyek kztt sokrt kapcsolat, intertextualits mutathat ki. Ezek az nekelt vallsos kltemnyek ugyanakkor koronknt ms-ms mdon prbeszdet folytatnak a vilgi versekkel is. Itt utalhatunk a gylekezeti nekek bibliai (szvetsgi) nyelvnek, formulinak vszzadokon keresztl mutatkoz hatsra vagy a ktetkompozcis eljrsok vltozatossgra, amelynek rvn az nekek egymsutnja az olvas szmra j rtelmezi olvasatokat nyithat.
A gylekezeti nekek lratrtneti helye a fentieken kvl msfle mdokon is kijellhet, ezek kzl az egyik lehetsges a mfaji vizsglat, s ezen bell a zsoltrok szerepnek a bemutatsa. A gylekezeti nek fogalma egyrszt olyan anyanyelv, protestns npneket jell, amelyet az egsz gylekezet nekel a templomi istentiszteleten, msrszt olyan egyszlam dallammal elltott strofikus kltemnyt, amelyet a protestns gylekezetek bizonyos szablyozott mdon hasznlnak. Kzkltszeti mfaj: npnyelv; a szerzk sokszor nvtelenek; elvileg mindenki, nemre s foglalkozsra val tekintet nlkl nekel a gylekezetben; az nekek nyomtatott s kziratos formban, valamint szbelileg terjednek; mindenhol s minden alkalommal neklik ket. A 16–17. szzadban a httrben ott lltak a mindennapokat tszv vallsi vitk, az dvssg, a vgs dolgok mindenkit foglalkoztat krdsei. Ezrt fordulhatott el, hogy tiltani kellett a hveket, hogy kocsmban s egyb „zabl”, alkalmatlan helyeken, virgnekek kztt ne nekeljk a gylekezeti nekeket. Szbeli terjeds s nyomtatott forma, olvass s nekls, a templomi mellett a minden lethelyzetben val hasznlat lehetsge, konzervativizmus s az j vallsi ramlatokhoz val igazods adjk e mfaj sokrtsgt.
A 16–17. szzadi lrban kiemelkedik a gylekezeti nekek mfaji gazdagsga. Az 1600-ig szerzett magyar nekek repertriuma egyazon nek esetben is egynl tbb mfajrokonsgi grf („fa”) megrajzolsval oldja meg a mfajkrdst (RPHA I, xvi). Olh Szabolcs egy-egy mfajt (pnksdi nekek, kt-nekek) rtelmez, s az nekek eszttikai cselekedtet erejt mutatja be (Olh 2000). A jv feladata a mfaj s metrum konnotcijnak elemzse. Ha a kor befogadi fell kzeltnk, tbbfle mfaji s rtelmezi tapasztalatrl szmolhatunk be. Az egyik szerint a gylekezeti nekek mfajait retorikai szempontbl kzeltjk meg. A retorika egyik clja a meggyzs, a lelkek megindtsa, felrzsa, valamilyen rzelmi llapotba vezetse. A dallammal is tmogatott gylekezeti neket, az Istennel val prbeszdet sok egyb mellett szintn ez a cl vezrli. Ha a melanchthoni retorika ngy genust nzzk, illetve a melanchthoni magyarzatokat olvassuk (Melanchthon 2000, 55), akkor valamennyi gylekezeti nek retorikai szempontbl besorolhatv vlik a genus demonstrativumba, a bemutat s szemlltet nembe (pldul a Krisztusrl szl dicsretek, a hlaadsok vagy a siralomnekek); a genus deliberativumba, a tancskoz nembe (pldul a knyrgsek, a vigasz-, a fedd- s az intnekek); a genus iudicialba, az tlkez vagy trvnyszki nembe (pldul nhny rvacsora-nek) s a genus didascalicumba, a tant nembe (pldul a kt-nekek), amelyet Melanchthon negyedik nemknt emelt t a dialektikbl, ppen az egyhzi dolgok, a vallsi dogmk tantsa miatt. Ahogy az gyek nemei is keveredhetnek, gy egy-egy gylekezeti nek sem mindig tisztn sorolhat be egy-egy nembe, gondoljunk pldul a zsoltrokra. A msodik befogadi megkzelts az neklssel kapcsolatos kt kzismert bibliai hely – „... mondjatok egymsnak zsoltrokat, dicsreteket s lelki neket...” Ef 5,19; Kol 3,16 – mfaji aktualizlsa: a psalmi–hymni–cantica spiritualia hrmasnak egy-egy bibliai nekfajthoz vagy egy-egy mfajhoz ktse. A harmadik befogad felli megkzelts lehet az implicit mfaji rendszer feltrsa: az nekek zusnak, egykori hasznlatnak feltrkpezse. E trtneti potikai mdszer, vagyis a „mindent a maga mrcjvel” elvnek segtsgvel a 16–17. szzadi implicit mfaji rendszert s mfaji konvencit lehet feltrni. Az nekesknyvekben tallhat elszavak, lfejek, f- s alcmek, valamint az nekek sorrendje alapjn meg tudjuk hatrozni egy-egy vers 16–17. szzadi istentiszteleti vagy egyb hasznlatt, egykor tematikus beosztst. Legjobb pldaknt a zsoltrok besorolsa emlthet. A Ldoni Sra ltal rt (vagy neki ajnlott) Lss hozzm, risten, kegyelmes szemeiddel kezdet neket (RPHA 825) a korabeli szerkesztk vagy cantio pulchrnak nevezik, vagy hborsg idejn mondand knyrgsknt vagy bosszsg elszenvedsrl szl nekknt ajnljk, mg a 17. szzad vgn felismerik, hogy ez a vers nem ms, mint a 70=71. zsoltr tkltse. Msik pldnk lehet a 128. zsoltr (Boldogok azok, kik Istent flik, RPHA 207), amelynek teolgiai mondanivaljt – az istenflelem boldogsghoz vezet – az ismeretlen szerz aktualizlta, az eredeti hber szveget tbb helyen protestns teolgiai mondanivalval egsztette ki. A vers vgn a bibliai szveg anagogikus rtelmezsvel nyit tvlatot: „Mert kellemetes hzassg Istenben, / Kit megkoronz rk dicssgben.” A szerkesztk teht joggal ajnlottk a zsoltrt a hzasnekek kztt. Bogti Fazakas Mikls s Batizi Andrs csatlakozott ehhez az rtelmezi kzssghez: az elbbi „jmbor hzasok nekeknt” csatolta a zsoltrparafrzist a Forr Jnos eskvjre rt, Aspasirl szl histrijnak a kiadshoz (RMNy 662). Batizi Andrs pedig npszer hzasneknek (Jmbor hzasok, meghallgasstok, RPHA 626) rszeknt, mintegy ldst kzlte a 128. zsoltrt.
Az implicit mfaji rendszer feltrsa egy mfaji adatbzis egyik elemeknt is felfoghat. A nmet barokk irodalom vallsi kltszetvel kapcsolatban Irmgard Scheitler megksrli a geistliches Lied s aKirchenlied mfajt sztvlasztani (Scheitler 1982, 12–59). Ennek sorn megadja azokat a mfaji ismrveket, amelyek segtik az elklntst. A vallsos kltszet kt mfaja eszerint az nekek funkcija, recepcija, tmja, motvumai, nyelve, stlusa, metrikja s zenei formja alapjn klnbztethet meg. Az a gyjtemnytpus, amelyben egy adott mfaj kltemnyt publiklnak, szintn jellemz egy adott mfajra. E mfaji ismrveket eredmnyesen alkalmazhatjuk egy-egy gylekezeti nek pontosabb mfaji meghatrozsban is. Ha minden egyes nekrl mfaji adat bzist ksztnk, akkor tbbek kztt nemcsak egy-egy gylekezeti nekfajta korszakonknti vltozsa, hanem az almfajok kztti klnbsgek is elemezhetv vlhatnak.
A mfajok kzl egyet, a szmuk s szerepk alapjn kiemelked zsoltrokat kln is rdemes megemlteni. Mindhrom protestns egyhz (az evanglikus, a reformtus s az unitrius) szertartsi neklsben fontos szerepet jtszottak a przai zsoltrok. A 16–17. szzadban szletett neklst eligazt mutatk kztt szintn kzponti helyet foglalnak el a zsoltrok. Laskai Csks Pter reformtus teolgus 1581-es mvben (RMNy 483: 429), Luthert kvetve, a zsoltroknak t csoportjt klnbzteti meg: prftai, tant, vigasztal, knyrg s hlaad zsoltrok. Bornemisza Pter ugyancsak Luthert kveti, amikor az nekeket s ezen bell a legnagyobb szmban a zsoltrokat aszerint csoportostja, hogy melyiket kell nekelni a kznsges hborsgok, a bn, a vilg s a hall hborgatsa idejn. (RMNy 541: 102r) A Szenci Molnr-fle Zsoltrknyvhz (pldul RMK I, 1410) pedig egy evanglikus kntor, az 1683-ban Thkly Imre udvarban mkd Macsonkai Mikls ksztett mutatt, amely megadja, hogy reggel, este, nnepek alkamval, dghallkor, vr s vros megszllsakor, rgalmazk ellen stb. melyik zsoltr neklse a legmegfelelbb.
A gylekezeti nekesknyvekben egyre gyarapod szmban jelentek meg a verses zsoltrtkltsek, a parafrzisok. A reformci sola Scriptura elve a 16. szzadi gylekezeti nekszerzsben is rvnyeslt. Glszcsi Istvn pldul 1536-ban az els magyar nekesknyv (RMNy 18) elszavban gy r: „A Szentrsbl szerzk egynhny nekeket kzsgnek tantsrt, mert szent Plnak mondsa szerint ennek okrt szksgesek ceremnik s nekek a szentegyhzban, hogy tudatlanokot tanthassanak s inthessenek flelemre, htre s hlaadsokra.” A reformtorok teht az nekszerzsben is a Biblihoz nyltak elszr, s az vszzados keresztny hagyomnyt nemcsak folytattk, hanem meg is jtottk akkor, amikor a zsoltrokat mint a legmegfelelbbnek tartott bibliai nekeket gylekezeti nekknt elkezdtk nekelni. A klfldi protestns teolgusokkal sszhangban az nek a magyaroknl is az imdsg egyik fajtjaknt szerepel, lehet knyrgs s hlaads. Az „imdkoz dicsretek”, „nekl imdkozsok” kifejezsek mind az Istennel val beszlgets nekls tjn val megvalsulsra utalnak. Ebben a kommunikciban a zsoltrok kiemelt szerepet jtszanak. Sztrai Mihly 64. zsoltrnak verstanilag is nagyszer kezdete szerint: „Meghallgassad az n imdsgomat, / nagy risten, n fohszkodsomat” (RMNy 353/2: 64v). Majd kt vszzad elteltvel a magyar verses zsoltrrksg ismeretben Ppai Priz Ferenc gy fogalmaz: „Mert oly gynyrkdtet e verseknek zi, / Hogy ezt mennl gyakrabban nekli valaki, / Mind tbb tbb dessgt fogyhatatlan leli” (RMK I, 1775: 6v).
A zsoltrparafrzisok nem mai rtelemben vett fordtsok, hanem a bibliai szveg szabad, verses tkltsei, rtelmezsei. Luther kezdemnyezte azt, hogy strofikus gylekezeti nekk formljk, tkltsk a zsoltrokat. 1524-ben jelent meg a 130. zsoltrra rt parafrzisa (Aus tiefer Not schrei ich zu dir – Bnsk hozzd kiltunk, RPHA 214), 46. zsoltrt (Ein feste Burg is unser Gott) szintn az elsk kztt fordtottk le magyarra (Ers vrunk neknk az Isten, RPHA 392), s ajnlottk pldul anyaszentegyhzrt mondand nekknt vagy az rdg dhssge ellen. Az nekl szemly (n) s a gylekezet (mi) erfesztse a zsoltrparafrzisokban arra irnyul, hogy sajt lthelyzett megrtse. Gyakori a hitetlen pognyra (a trkre) s Jzusra val utals: „... A szegny foglyokat fogsgbl, / Hozd ki Mahumet orszgbl. // Nem krnk, Isten, rdemnkrt, / De krnk tged szent nevedrt, / A te szeret szent fiadrt, / Ki magt ad mi bnnkrt” (Batizi Andrs 44. zsoltra, RPHA 516). A 16–17. szzadi szerzk az eredeti hber zsoltrokba n megfogalmazott lethelyzeteket, rzseket aktualizltk. Klnbz korokat, a hber zsoltrt, Kecskemti Vg Mihly parafrzist (Mikoron Dvid nagy bsultban, RPHA 944) s annak Kodly Zoltn ltali megzenstst (Psalmus Hungaricus) sszekti az, amit Ppai Priz Ferenc verse tallan gy fejez ki: „De vilg ma is csak az, ami akkor vala, / A szemlyek vltoztak, de az ember dolga / Ugyan most is csak forog azon brzatba, / Azon ellensg ma is mindentt sarkunkba” (RMK I, 1775: 8v). Szenci Molnr Albert Szegedi Gergely s Sztrai Mihly szerzemnyeit tlte a legszebbeknek (RMNy 962: )(11r). Varjas Bla elismeri mindkt szerz formai teljestmnyt. Ugyanakkor Sztrai terjengs, kevsb szemlyes, egyhangbb fordtsaival (16 zsoltr) szembehelyezi Szegedi Gergely lrai alkatt, aki szmra a zsoltr „gyakran csak rgy, hogy elmondhassa azt, ami benne forr, ami t nyugtalantja, amirt panaszkodik, knyrg, ami utn vgyakozik” (Varjas 1982, 279).
Az egsz Zsoltrknyv verses lefordtsban az unitriusok jrtak az len, de Bogti Fazakas Mikls fordtsai csak kziratban terjedhettek. A m f forrsa Augustinus Justinianus nyolcnyelv munkja (Octaplus Psalterii, 1516). A „zsoltrokban szerepl szemlyek, esemnyek, jslatok trtneti rtkelse” megfelelt az antitrinitrius felfogsnak. A ntajelzsekben idzett 16. szzadi gylekezeti vagy histris nekek sokszor tartalmilag is kzel llnak az adott zsoltrhoz. A szvegek sokszor parafrzisok, „a zsoltrban megszlal panaszt vagy remnysget (…) nmagra is vonatkoztatja, nekeiben rzseirl vall, st letkrlmnyeit is felidzi”, az evangliumra s Jzusra azonban nem tallhat utals bennk. A forrsok „tmrsgt rtelmez szinonimkkal, a kpek s hasonlatok rad bsgvel oldja fel”. A bibliai kifejezsek tkrfordtsai keverednek az erdlyi nyelv stlusval. Szinte valamennyi 16. szzadi magyar versforma megtallhat a zsoltrparafrzisokban. Bogti Fazakas zsoltrainak f befogadiv a szombatosok vltak, mg az unitrius gyjtemnyekben mintegy 20 lt tovbb (Szentmrtoni Szab 1979, 262 skk.). Az unitriusok a 17. szzadban mr folytonos vdekezsre knyszerltek, hogy vallsukat gyakorolhassk, ezrt el kellett hatroldniuk a szombatosoktl, gy Bogti Fazakas szombatos gyjtemnyekben terjed zsoltrai helyett Thordai Jnos 1627-ben j unitrius fordtst ksztett. is magyar, fknt 16. szzadi magyar dallamokra s strfafajtkra rta a zsoltrokat. Szabad tkltsei elhagyjk a trtneti s epikai rszeket, kerlik a szemlyessget, inkbb az ltalnos rzelmi s morlis tartalomra helyezdik a hangsly. Thordai parafrzisaiban ugyanakkor mr kimutathatak a barokkos kpek s rmek is.
A klti nyelv megformlsban mig hat Zsoltrknyv-fordtst a reformtus Szenci Molnr Albert ksztette el 1606–1607-ben (RMNy 962). A fordts f forrsai: az 1562-es genfi hugenottaZsoltrknyv (szveg: Clment Marot, Thodore de Bèze, dallam: Guillaume Franc, Loys Bourgeois, Matre Pierre), annak is az Ambrosius Lobwasser ltal ksztett nmet s az Andreas Spethe-fle latin verzija, valamint a Krolyi Gspr-fle vizsolyi bibliafordts. Kzvetlen forrsknt Szenci Molnr egy herborni kiads genfi Zsoltrknyvet hasznlhatott, amely mintaknt szolglt az 1612-es oppenheimi gyjtemny sszelltshoz is (Fekete 2003; H. Hubert 2003):
Herborni tpus
|
Szenci Molnr Albert – Oppenheim, 1612
|
I.Lobwasser-fle genfi Zsoltrknyv
|
I.Lobwasser-fle genfi Zsoltrknyv
|
Psalmen
|
vlogatott zsoltrok
|
Katechismuslieder
|
kt-nekek
|
Festlieder
|
nnepi nekek
|
Lehr- und Trostlieder
|
klnbfle lelki nekek
|
II. Catechismus, Gebete n
|
II. Heidelbergi kt, imdsgokkal
|
III. Kirchenordnung
|
III. kis genda
|
IV. Die Sprche der Heiligen Schrift
|
IV. kes mondsok s intsek a Biblibl
|
Bn Imre Szenci Molnr klti mvnek rtkelsben kiemeli: a zsoltrfordtsok szvegversknt is meglljk a helyket, mfordtsokknt rtkelhetek; a heidelbergi protestns humanizmus retorikai iskolzottsga mutathat ki a fordtsokban; a szvegek msokhoz hasonlan Szenci Molnrnl is az egyni s a kzssgi rzs kifejeziv vltak; a fordt a 16. szzadi magyar klti nyelv- s kprendszert hasznlva tbbszr magyarr hasontja a szvegeket (Bn 1978, 140 skk.). A versszerz Szenci Molnr nem elgedett meg azzal, hogy utnozza eldei magyar verselst, hanem elmleti megfigyelseket is tett a magyar verstanrl, s ezekhez, kort megelzve, eszttikai jelleg rtkelst fztt (RMNy 962: Elsz). Klti gyakorlatban is ersen rezhet az jts szelleme: eltte magyarok sohasem ksztettek formah verses mfordtsokat. (A formahsg eszmnynek megjelenst az magyarzza, hogy szvegeit Szenci Molnr igyekezett tkletesen hozzilleszteni a klfldi elzmnyek dallamaihoz.) Gldi Lszl felfigyelt a magyar klt jambikus trekvseire (Gldi 1958), a dallam s versritmus prhuzamt vizsglta Csomasz Tth Klmn (Stoll 1971, 413–417). Valszn, hogy Szenci Molnr Albert legnagyobb verstrtneti jtsa inkbb a verssornl magasabb szinten, a versszakpts mvszetben figyelhet meg. A Zsoltrknyv sokfle strfakplettel (melyet a dallam, a verssorok metrikai s rmkplete ad) gazdagtotta a magyar irodalmat. jfajta, nem aa..., hanem ab... rm versszaknyitsai, illetve a szakok verstani sszekapcsolsra, a versszak fltti szerkesztsmd meghonostsra tett trekvsei a 18. szzadig alig talltak kvetkre.
A Szenci Molnr-fle zsoltrok befogadsa fokozatosan ment vgbe a 17. szzadban. A bonyolult megformltsg, heterometrikus nekeket s a bonyolult dallamokat (130-fle) nehezen tanultk meg a gylekezetekben. A terjedst azonban elsegtette, hogy 1635 utn a gylekezeti nekesknyvek nagy rsze a Zsoltrknyvvel egytt jelent meg nyomtatsban. A Zsoltrknyv elterjesztsben nagy szerepet jtszott a puritn mozgalom is. A puritnok ugyanis a magyar reformtusok addigi, genfitl eltr neklsi gyakorlatt nemcsak kritikval illettk, hanem magnak a klvini neklsi elvnek a megvalstst is clul tztk ki: szerintk csak bibliai szveget, vagyis a Szenci Molnr-fle 150 zsoltrt s nhny ms bibliai neket szabad nekelni. A magyar puritnok trekvse azonban a rgi nekekhez ragaszkod egyhzi s vilgi befogadk ellenllsba tkztt. Ennek egyik oka a genfi zsoltrok bonyolult megformltsga lehetett. A msik ok, hogy a puritnok egy majdnem egy vszzados s szervesen kialakult neklsi rendet tmadtak. A 16. szzadi zsoltrparafrzisok klnsen npszerek voltak. A 16. szzadi nekek, tgan rtelmezve, megfeleltek a reformtori kvetelmnyeknek: npnyelvek voltak s bibliai alapokon lltak, dallamaiknak nagy rsze pedig magyar eredet volt. A gazdag 16–17. szzadi magyar nekklts teht a puritn mozgalom hatsra sem szorult ki a hasznlatbl. A Szenci Molnr-fle zsoltrfordtsokat ugyanakkor az evanglikusok s az unitriusok szintn megtanultk, illetve a „franciai ntkra” nekeltek egyb 17. szzadi gylekezeti nekeket is. Az els tbbszlam tteleket tartalmaz magyar gyjtemnyben, az evanglikus, kziratos Eperjesi gradulban 13 Szenci Molnr-fle fordts tallhat a Claude Goudimel-fle ngyszlam lettekben. Az unitrius levltrak pedig ma is tbb Szenci Molnr-fle Zsoltrknyv-msolatot riznek.
Hivatkozsok
Bn, Imre (1978) „Szenci Molnr Albert, a klt”, in Csanda, Sndor–Keser, Blint (szerk.) Szenci Molnr Albert s a magyar ksrenesznsz, Budapest –Szeged: MTA, 137–153.
Blume, Friedrich (1965) Geschichte der evangelischen Kirchenmusik, Kassel–etc.: Brenreiter.
Borsa, Gedeon (1983) „Ksr tanulmny Huszr Gl 1560/1561-es gradul-nekesknyvhez”, in Varjas, Bla (s. a. r.) Huszr Gl: A keresztyni gylekezetben val isteni dicsretek – Klmncsehi Mrton: Reggeli neklsek, 1560–1561, fakszimile, Budapest: Akadmiai, mellklet.
Csomasz Tth, Klmn (1950) A reformtus gylekezeti nekls: tmutat s adattr a prbanekesknyvhz, Budapest: Zugli Nyomda.
Csomasz Tth, Klmn (1967) A humanista metrikus dallamok Magyarorszgon, Budapest: Akadmiai.
Fekete, Csaba (2003) „Szenci Molnr Albert zsoltrkiadsnak mintja”, Magyar Knyvszemle 119: 330–349.
Gldi, Lszl (1958) Szenczi Molnr Albert zsoltrverse, Budapest: MTA.
H. Hubert, Gabriella (2003) „Szenci Molnr s a 17. szzadi gylekezeti nekesknyv-kiads”, Magyar Knyvszemle 119: 349–356.
Klaniczay Tibor (1961) „jfalvi Imre s az 1602. vi nekesknyv”, in Renesznsz s barokk: Tanulmnyok a rgi magyar irodalombl, Budapest: Szpirodalmi, 151–182.
Kszeghy, Pter (s. a. r.) (2004) jfalvi Imre: Keresztyni nekek, Debrecen, 1602, fakszimile, Budapest: Balassi.
Melanchthon, Philipp (2000) „A retorika alapelemeinek kt knyve”, in Imre, Mihly (szerk.) Retorikk a reformci korbl, Debrecen: Kossuth, 49–86.
Olh, Szabolcs (2000) Hitlmny s tankzls: Bornemisza Pter gylekezeti nekhasznlata, Debrecen: Kossuth.
RMK = Szab, Kroly (1879–1885) Rgi Magyar Knyvtr, I–II, Budapest: MTA.
RMNy = Borsa, Gedeon–Hervay, Ferenc–Holl, Bla–Kfer, Istvn–Kelecsnyi, kos (1971) Rgi Magyarorszgi Nyomtatvnyok, 1. 1473–1600, Budapest: Akadmiai; Borsa, Gedeon–Hervay, Ferenc–Holl, Bla (1983) Rgi Magyarorszgi Nyomtatvnyok, 2. 1601–1635, Budapest: Akadmiai; Heltai Jnos–Holl Bla–Pavercsik Ilona–P. Vsrhelyi Judit (2000) Rgi Magyarorszgi Nyomtatvnyok, 3.1636–1655, Budapest: Akadmiai.
RPHA = Horvth, Ivn–H. Hubert, Gabriella–Font, Zsuzsa–Herner, Jnos–Sznyi, Etelka–Vadai, Istvn–Gl, Gyrgy (1992) Rpertoire de la posie hongroise ancienne, I–II + hajlkonylemez, Paris: Nouvel Objet; offline- s online-vltozatban http://magyar-irodalom.elte.hu/repertorium.
Scheitler, Irmgard (1982) Das geistliche Lied im deutschen Barock, Berlin: Duncker und Humblot.
Stoll, Bla (s. a. r.) (1971) Rgi Magyar Kltk Tra XVII. szzad, 6. Szenci Molnr Albert klti mvei, a dallamokat sszelltotta Csomasz Tth Klmn, Budapest: Akadmiai.
Szentmrtoni Szab, Gza (1979) „Bogti Fazakas Mikls magyar zsoltra”, in Bogti Fazakas, Mikls Magyar zsoltr, Budapest: Magyar Helikon–Eurpa, 259–266.
Varjas, Bla (1982) A magyar renesznsz irodalom trsadalmi gykerei, Budapest: Akadmiai.
http://villanyspenot.hu
|