„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:
Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16
Erm s pajzsom az R, benne bzik szvem. Zsoltr 28,7
… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti." Karl Barth
A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...
Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .
E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben, a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal
„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
(A jobb oldali mappkban megtallhat Professzor r tanulmnyai, eladsai, nekrolgjai!)
Dr. Bucsay Mihly
(1912-1988)
.. a kiszabott esztendk letelnek, s n rtra kelek s nem trek vissza ..." (Jb 16,22, Kroli ford.).
Emberi mrtknk szvesen sznta volna nki - Kos Kroly szava szerint - az regkort kveten a vn, - majd az aggastynkor esztendeit is. Msknt trtnt: a 76. szletsnapja hajnaln trakelt ...
1912. jlius 8-n szletett Bucsay Lajos s Zathureczky Ilona fiaknt Tarcalon. Az desapja reformtus iskola rektortantja volt. Az els vilghbor kitrse t is fegyverbe szltotta. Fia gy lett ngyesztends korban tantrva. Elemi iskolit Budarsn kezdte meg, a Nagypnteki Reformtus Trsasg „Erzsbet" rvahzban, majd a kecskemti tantrvk otthonban folytatta.
Gimnziumba t ven keresztl Storaljajhelyen, a piarista gimnziumba jrt; az utols hrom esztendben Hajdbszrmnyben a Klvineum lakja. Itt rleldtt meg benne a teolgia - mint tudomny, s mint szolglati forma - irnti vonzalom: 1930 szn srospataki fiskolra iratkozott be. A kvetkez tanvet Debrecenben kezdte; ezt kveten rvid btheli tartzkods utn hrom szemesztert a Saale partjn: Hallban tanult. A befejez flvre trt vissza Debrecenbe, ahol 1934 szn az els, 1936-ban a msodik lelkszi vizsgjt letette.
Elszr bejegyzett segdlelksz Debrecenben; Csikesz Sndor mellett gyakornok. Kzben llektant, grg s latin nyelvet tanult a debreceni egyetem blcsszkarn. Egy esztendt Tiszakcskn segdlelksz (korbban kcske). Utna hrom hnap Prizsban, majd egy esztend tanulmnyt Strassburgban.
1940-ben ismt Hallba utazott, ahol az egyetemen az tervei s javaslatai alapjn dlkelet-eurpai egyhztrtneti kutatllomst szerveztek, amelynek az els vezetje lett; mellette az egyetemen a magyarorszgi reformci trtnetrl adott el. Itt indult meg a „Kzpdunai Protestantizmus knyvtra" c. kiadvnysorozat - az eredeti elgondols szerint magyar, nmet s szlovk nyelv knyvek jelentek meg benne (a nyolcadik ktete 1945-ben ltott napvilgot). Hallbl mg egy rvid olaszorszgi tanulmnyutat is tett.
Kzben a tudomnyos fokozatok lpcsin is egyre feljebb jutott. 1935-ben a debreceni egyetemen filozfibl doktorlt. 1941-ben Debrecenben vallstanri diplomt szerzett, 1942-ben Srospatakon teolgiai magntanri vizsgt tett. 1944-ben a debreceni egyetem teolgiai fakultsn doktorlt. 1950-ben egyetemi magntanrr avattk.
1940 sztl Budapesten vallskutat lelksz volt. 1948 sztl raad a Budapesti Theolgiai Akadmin; 1946 sztl a budapesti „Nmetajk Lenyegyhz" lelkipsztora. 1956-tl az Akadmia rendes tanra, 1980-ban trtnt nyugalomba vonulsig. Utna - a Rday Kollgium jjptsnek az idejn - mg hrom vig elltta a Kollgium figazgati tisztt.
1946-ban kttt hzassgot Mecs Balogh gnessal; hzassgukbl egy figyermek szletett.
A szraz adatokban, a szokvnyos fordulatokban ott vibrl az utbbi emberlt minden feszltsge!
Ekkor radt vgig az orszgon a msodik vilghbor minden borzalma. Aztn az sszeomls, az jjpts; majd 1956 szn „eine Kraftprobe" - ahogyan a nmet nyelv egyhztrtnetben fogalmazta. Bucsay Mihly e viharok kztt is tudott maradandt alkotni. Mert amit pl. Szemian Mihlyrl 1942-ben paprra vetett, az tbb volt, mint hitvalls:
„ Az elnyomott genie szerepben tetszeleg a XIX. szzad els felben nyugatrl keletre haladva a nmetektl kezdve minden npe Kzp- s Kelet-Eurpnak. A nmetek a latin keresztynsgben ltjk az si ellensget, a magyarok s a tbbiek a nmetben, a ttok a magyarokban. A nmetek, s utnuk a tbbinek szksgk volt bnbakra, hogy nemzeti ntudatuk hossz szunnyadst maguknak s msoknak megmagyarzhassk, ellensgre, amelyellen kzdve izmaikat kiprblhassk, erejket megmrhessk. Igy kellett a hazaszeretetnek, melynek eredeti feladata volt a nyugati npek szerzett elnynek a behozsa, Kzp- s Kelet-Eurpban j evangliumm vltoznia, mely dnt helyzetben elg ers, hogy egsz npek erklcsi tlsben a rgi alap, Krisztus evangluma helybe lpjen.
Szemian klfldi tjnak veiben azonban mg minden klfldn tanul magyarorszgi dik, magyar-, nmet- s ttajk egyarnt kzs hazaeszmnyt hordoz a szvben, amelynek nkifejezshez nem ellensgre, hanem felemel pldra van szksge, amely a keresztyn hittudattal nem ellenttben, hanem szvetsgben jr, st nmagt annak kvetkezmnyeknt rtelmezi, a npi csoportok boldogulsnak gyt teljesen megoldottnak ltja a kzsen birtokolt s ptett magyar haza boldogulsban ..." Ismteljk: a kiads ve 1942!
Ezzel a lelklettel nevelte aztn egy b emberltn t a jvend - vagyis a ma lelkipsztorait. Szigor tanr, s embersges pedaggus volt. Az utbbi tulajdonsgrt szerettk a dikjai; az elbbi miatt igyekeztek megtanulni az egyhztrtnetet is.
1982-ben, a hetvenedik szletsnapjra „Egyhz s teolgia" c. tanulmnyktettel ksznttte t a Rday Kollgium. Ebben dr. Ladnyi Sndor sszegyjttte az 1981-ig megjelent rsait: egy hjn nyolcvan bibliogrfiai adatot. Ezeknek tbb, mint egytizede nll knyv. Jelents rsze tanulmnyktetekben publiklt rs. Teolgiai tanulmnyi jegyzeteibl nemzedkek tanultak s tanulnak.
Ami sajtosan rtkess teszi Bucsay Mihly letmvt: az a klfldi (nmet nyelv) teolgiai irodalomban val rszvtele. Szmos klfldi folyiratnak s kiadi munknak volt a magyarorszgi munkatrsa. A hatktetes „Religion in Geschichte und in Gegenwart" egyhztrtneti lexikonnak tucatnyi cikkt rta.
1959-ben egy rvid sszefoglalst adott ki nmet nyelven a magyar egyhztrtnetrl. Ezt kvette - az lete fmvnek is tekinthet -„Der Protestantizmus in Ungarn 1521-1578" kt ktete a Bhlau kiad gondozsban. A kt ktet, mutatkkal egytt sszesen 568 lap - a Theolgiai Szemle 1981. vi mltatsa szerint -„egy emberltnyi kutati, tanti s professzori munkt mltkppen koronzta be".
s ami a nmet munka megjelensekor mg alig ltszott: a Gondolat Kiad - nmi rvidtssel - 1985-ben 294 lapon magyarul is kiadta ezt a munkt, amelybl a magyarorszgi protestantizmus trtnelme mg egy emberltn t biztosan s jl megismerhet lesz.
A Heidelbergi Egyetem Dlkelet-eurpai Szeminriumnak egyik alapt tagja, s lland eladja volt. A Klvin-kutatk nemzetkzi munkakzssgnek az alaptstl tagja, 1974-tl elnksgi tagja volt.
Nyugdjba vonulst kveten a Cimbalom utcai nyugdjas otthonban lt felesgvel egytt. Dolgozszobja itt is tallkozhelye maradt a Budapesten tutaz egyhztrtnszeknek.
lete, letmve szervesen beleplt az egyhz - a tr s id felett ll anyaszentegyhz - letbe. S ha valamirt: akkor ezrt „nem halt meg egszen". Ahogyan szp knyve, „A protestantizmus trtnete Magyarorszgon 1921-1945" vgs kitekintsben maga is megfogalmazta:
„A magyar reformci egyhzainak trtnete nem ll, s nem fog megllni. 1521 ta nagy utat tettek meg, s az egymst vlt nemzedkek szksgletei s cselekedetei szakadatlan lncolatban kvetik egymst. E knyv rja nem lthatja elre a trtnelmi fejlds j szakaszait. De biztosan remli, hogy mg lesznek."
Mrkus Mihly
Szabolcska Mihly Uram, maradj velnk!
Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?
…tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!
dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!
Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
A tbbivel megbirkzom magam.
Akkor a tbbi nem is rdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
mg magnyom kivltsga se kell,
sorsot cserlek, brhol, brkivel,
ha jkedvembl, nknt tehetem;
s flszabadt jra a fegyelem,
ha rtelmt tudom s vllalom,
s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdd s folytatd bolond
kaland, mi egyszer vget r ugyan –
ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.
A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt.
A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal Oldal tetejre