Dicsrjtek az Urat!
Csomasz Tth Klmn mvben BP 1975.
90. TEBENNED BZTUNK ELEITL FOGVA
Mzesnek, az Isten embernek imdsga. Isten rkkvalsgnak s az ember mland voltnak ellenttt trgyalja a zsoltr. Az ember halandsga a bn kvetkezmnye, letnk minden egyb nyomorsgval s hibavalsgval egytt. Ezrt csak azt krhetjk Istentl, hogy rvid letnk sorn blcs szvhez juthassunk s kezeink munki ne legyenek haszontalanok.
Valban, legszebb s mondanivaljban legkoncentrltabb zsoltraink egyike a Kilencvenedik. Mltn vlt a magyar reformtussg reprezentatv zsoltrnekv. Klnsen hlaad nnepi alkalmakkor, tbbek kztt a reformci nnepn szoktuk nekelni. Msodik verse temetsi szolglatok alkalmval magban is igen gyakran elhangzik.
Dallama szintn kedvelt s rtkes. Csupn az okoz gondot vele kapcsolatban, hogy hazai gyakorlatunk sorn tbb helyn fihangnyi eltrsek alakultak ki benne. Ezektl a dallam nem lett sem jobb, sem rosszabb, de ms lett, ami ppen a fihangnyi eltrsek esetben igen bnt disszonancikat eredmnyez, mikor a gylekezet egyik rsze gy, a msik meg amgy nekel.
j nekesknyvnk szerkeszt bizottsga, amikor rokhty Bla s a jugoszlviai nekesknyv, valamint az eredeti genfi hangnemi tisztasgot helyrellt ms klfldi nekesknyvek pldja nyomn a maga rszrl szintn a genfi ritmus s az egyhzi hangnemek helyrelltsa mellett foglalt llst, gy tallta, hogy egyes dallamok esetben nem tehet kivtelt, mert az kvetkezetlensget, stlusbeli zagyvasgot eredmnyezne. A bizottsg hitt abban, hogy van, vagy legalbb is lesz olyan reformtus nemzedk s kzvlemny, amelyik felismeri s vllalja a clkitzsben foglalt trtnelmi feladatot.
Ha mindentt komolyan vennk a gylekezeti vezetk, trelmes felvilgost munkval s kvetkezetes gyakorlssal mindezeket az eltrseket ki lehetne, st mr rgen ki lehetett volna kszblni, hiszen itt nem jtsrl, hanem az elrontott dallamok helyrelltsrl, lnyegileg teht a deformcit helyreigazt reformcirl van sz. Mirt kell ppen a trgya s szelleme szerint reforml tnykedst ellenkezssel fogadni a reformci egyhzban?
A dallam ngy eltrsnek helye az els s a msodik sor utols eltti, valamint a negyedik sor harmadik, vgl ugyancsak a negyedik sor utols eltti hangjra esik. Ezek kzl a hrom els a megfelel hang fihangnyi felemelsbl, a negyedik pedig a hang leszlltsbl (fisz, h, h, asz) llott el. Kvlk egyes helyeken mg az tdik sor msodik hangjt is lgytva (fisz-nek) neklik. Mindezek az elvltozsok az jabbkori vilgi dallamossg sablonos dr-moll fordulatainak hatsra terjedtek el kivlt a 18. szzad ta a legtbb klfldi egyhzban is. A tisztuls, vagyis az eredeti hangnemekhez val visszatrs ignye szzadunk hszas vei ta kezdett jelentkezni, br mg mindig nem jutott rvnyre valamennyi reformtus egyhz zsoltrneklsben. Ott azonban, ahol rvnyeslt, mindentt a gylekezeti nekls sznvonalnak emelkedse s tartalmi gazdagodsa jrt a nyomban.
220. BOCSSD MEG, R ISTEN IFJSGOMNAK VTKT
Balassi Blint (1551-1594), a sok vihart ltott nagy klt, Bornemisza Pter tantvnya, ifj korban meggyzdses protestns volt, de lete utols szakaszban katolikus vallsra trt. Taln ez a f oka annak, hogy istenes nekei a legjabb idkig sohasem szerepeltek nekesknyveinkben.
A klt ennek a legnpszerbb istenes neknek ilyen cmet adott: „B. B. nevre - kiben bne bocsnatjrt knyrgett akkor hogy hzasodni szndkozott." Mivel Balassi Srospatakon 1584 Karcsony napjn kttt hzassgot zv. Vrday Mihlyn, szl. Dob Krisztinval, az nek valsznleg ennek az vnek szn kszlt. Az nek eredeti 15 versszakbl knyvnkben csak hetet tallunk; a tbbiek kevsb alkalmasak gylekezeti neklsre. A klt szintesgnek rzkeltetsre lssuk mgis az elhagyott versek kzl ppen az utolst:
neklm ezeket nagy keseredett szvel,
vrvn r kegyelmt fejemre Szentlelkvel,
ttova bujdosvn, bnmn bnkdvn,
tusakodvn rdggel.
Dallama az nekesknyvnkben lthat alakban Kjoni Jnos csiksomlyi ferences rendfnk s jeles katolikus egyhzzensz 1650 krl sszert dallam-gyjtemnyben maradt fenn, de ismerjk egy j szz esztendvel rgebbi vltozatt is, mely „Az istenfl Eleazr paprl" szl ismeretlen szrmazs bibliai histria (1546) szvegvel mr 1553 krl kinyomtatsra kerlt Kolozsvrott, a fleg bibliai histris nekeket tartalmaz hangjegyes Hofgreff-kancionlban. Tbb ms ksbbi dallamvltozata npszer katolikus szvegekkel hasznlatos.
Emltst rdemel, hogy rgen ltalban a gylekezeti nekesknyveket is kancionlnak neveztk, megklnbztetsl a gradulokkal szemben.
Az nek ebben a formban megtallhat az rokhty Bla szerkesztsben 1939-ben kiadsra kerlt jugoszlviai reformtus nekesknyvben is. Bevezet gondolata a 25. zsoltr bibliai 7. versbl indul ki s helyenknt az nek ugyanannak a zsoltrnak egyes verseire emlkeztet. Egszben vve szemlyes hang, szinte Ady Endre istenes verseivel rokon knyrgs, telve mlysges alzattal s tiszta, gyermeki bizodalommal. Egyetlen szalakja - a rm miatt, „mer" helyett „mr", a harmadik versben — lehet csak szokatlan, amg meg nem magyarzzuk.
Mindent sszegezve: ha volna mg olyan gylekezet, amelyik egyltaln nem ismeri, ott hamarosan meg kell tantani.
243. TGED, ISTEN, DICSRNK
A 242. nekhez hasonlan a Te Deum Laudamus keresztyn himnusz alapjn kszlt. rta Sznyi Benjmin hdmezvsrhelyi lelksz (1717-1794). Elszr a szerz nagy trtneti rtk, s els megjelense (Kolozsvr 1762) ta msfl szzadon t szinte a Szikszai Gyrgy „Keresztyn Tantsok s Imdsgok" cm knyvvel veteked npszersgnekesknyvnek, a „Szentek Hegedj"-nek 1784-i pozsonyi kiadsban tallkozunk vele.
Sznyi Benjmin Alsnmediben szletett. Atyja odaval lelksz volt, akit korbban Vlrl a vci pspk elztt, majd 1723-ban mint monori prdiktor halt meg. 1730-ban, miutn a tehetsges s tanulni vgy fit a debreceni kollgiumba beratta, desanyja is meghalt. rvasgban igen sok nyomorsgban volt rsze. Mint nletrajzban rja, „soha senki ... atymfiai kzl gyermekkoromban csak fl fillrrel sem segtett. Sokat rongyoskodtam, s mg a tetvektl is sokat szenvedtem; sokat srtam, hogy sem atym, sem anym nincsen; szolgk s szolglk sokat uralkodtak rajtam".
Debrecenben t v mlva togtus dekk lett. Addig azonban tbbet evett fvetlent, mint fttet. A ftt tel is tbbnyire lencse volt: heten laktak egy hzban (a kollgiumon bell lev gynevezett coetusokra gondol), sor szerint minden nap egy-egy krajcrt adtak ssze lencsre, melyet a mendikns (koldul dik) utcrl-utcra jrva itt-amott jszv asszonyok tzhelyn megfzetett. Emellett azonban sok szzszor kenyrhjjal verte el ht.
Mikor azutn a harmadik vtl fogva a vros alumnusa lett, mr minden nap jutott neki ftt tel, diksga tdik esztendejtl fogva pedig tantvnyai utn „jl lt".
nekbeli szolglatrl gy emlkezik meg: „Voltam vocalis musicus, melyet szinte az n ott laktomban lltott vala fel boldog emlkezet Marthi Gyrgy professzor uram, kitl n legtbbet tanultam. Weszprmi Istvn, Szalatsi Mihly, n Sznyi Benjmin s Dvid Ferenc voltunk a legeslegelsk, kiket anno 1739 mikor a pestis volna, ezen kes vocalis musicra megtantott boldogult Marthi Gyrgy a maga hznl, s a pestis elmlvn, a kollgiumban praesesekk tett".
Ez utbbi minden bizonnyal „cantus praeses"-t jelent, ami mai rtelemben szlamvezetnek, vagy nekvezetnek felel meg. Egy msik mondata, mely szerint ez idben a kollgiumban „philosophiae s theologiae professor" lett volna, nyilvn kziratnak hibs olvassa kvetkeztben kerlt az letrajzi hradsokba, hiszen abban az idben Sznyi mg dik volt, teht csak kztant - latinos szval publicus praeceptor - lehetett. A kztantk olyan fiskolai fokon tanul dikok - teht teolgusok - voltak, akiket j elmenetelk s magatartsuk alapjn egy-egy alsbb osztly tantsval bzott meg az elljrsg. Ezek munkjukrt elltson fell szerny fizetst is kaptak.
A kollgiumi tanulmnyok bevgeztvel 1742-ben lelkszi meghvst kapott Hdmezvsrhelyre. Ennek elfoglalsa eltt kt s fl ves klfldi tanulmnytra indult. Hazatrse utn 44 vig volt a hdmezvsrhelyiek lelkipsztora. Ez id alatt rengeteg kzdelme volt a bcsi Helytarttancs elnyom politikjt folytat vci pspkkel, vilgi urakkal, de gyakran a sajt nyakas s rtetlen hveivel, st tulajdon papp lett, de haszontalan Pl nev fival is. A parasztfelkelsek idejn mindig a np vdelmben emelt szt, vagy rt krvnyeket, ami t Bcs eltt klnsen gyanss tette.
Mikor megregedett, a vsrhelyiek annak ellenre, hogy korbban, midn Sznyit Debrecen hvta lelkszl, nneplyesen meggrtk, hogy ha marad, letfogytiglan megtartjk llsban, gretkrl megfeledkezve, 1787-ben pap-marasztskor nyugdj s krptls nlkl meneszteni akartk. Fellebbezsei ellenre kt v mlva knyszertettk, hogy a lelkszi lakst hagyja el, ugyanakkor pedig rszre „csupn knyrletessgbl ... valamely fizetsecskt" helyeztek kiltsba. Ezt az vi 250 kve ndbl s 50 forintbl ll kegydjat is hol kiszolgltatta a hltlan eklzsia, hol nem.
Mi is volt az a „papmaraszts"? - A rgi idben a politikai kzsg vagy vros, mely gyakorlatilag az egyhzi vezetst is gyakorolta, minden tavaszon, tbbnyire Szent Gergely napjn, vrl-vre hatrozatot hozott a kzszolglatban ll alkalmazottak megtartsa vagy elbocstsa trgyban. Ezek kz tartozott a lelkipsztor is, akit vagy „megmarasztottak", vagy elkldttek. Az utbbi esetben mehetett fel s al, s ha idkzben msutt llst nem kapott s j eklzsija nem gondoskodott oda szlltsrl, akkor holmijaival egytt kitettk a falun vagy vroson kvl a szabad g al.
Szmos irodalmi mve kzl a legnagyobb hats „Szentek Hegedj"-n kvl a vsrhelyi egyhz trtnetrl rott munkja kziratban maradt, a „Gyermekek physikja" cm francibl fordtott knyve pedig Pozsonyban kt kiadst rt.
nekeit mly biblikussg, olykor megkap kltisg mellett tbbnyire terjengssgre val hajlam jellemzi. Eredeti alakjban ez az neke 13 versszakra terjed, ezek kzl itt ngyet elhagytunk.
Az nek nvtelenl kinyomtatott dallamval kapcsolatban tudnunk kell, hogy annak szerzje rokhty Bla (1890-1942), szzadunk els felnek legjelentsebb reformtus egyhzzensze. Sokoldal felvilgost, nevel, eladmvszi s szervez tevkenysgnek kzppontjban a genfi zsoltrok modlis dallamalakjnak s ritmusos neklsnek helyrelltsrt folytatott kzdelme s az 1939-ben kiadsra kerlt jugoszlviai reformtus nekesknyv zenei szerkesztse ll. Ugyancsak indtotta el az egyhzi nekkarok programjnak megtiszttst s a legnemesebb egyhzzenei hagyomnyok mvelst szolgl mozgalmt, valamint hvta fel elszr a figyelmet az orgonatervezs s az orgonapts tern szzadunk legjobb trekvseire, hogy t.i. az orgona trtnetnek legjobb hagyomnyaihoz hven ismt orgona, vagyis a hangszerek igazi kirlynje legyen.
rokhty Bla teolgiai tanulmnyainak befejezse utn Sktorszgban folytatott tanulmnyokat, ahol egy Edinburgh-i egyhzkzsg orgonistja s karnagya volt s a zenei doktortus elkszt vizsgit is letette, de szigorlatra a vezet professzor hosszas betegeskedse miatt mr nem volt lehetsg. A budapesti Zenemvszeti Fiskoln egyidejleg kt ftanszakot vgzett. Zeneszerzsben Kodly Zoltn, Sikls Albert s Weiner Le, az orgona tanszakon pedig Antalffy Zsros Dezs volt a tanra. Egyedl vgzett sziszifuszi munkjban lete 52 ves korra felrldtt. ppen sztforgcsoltsga kvetkeztben egyik munkaterletn sem tudott teljes eredmnyeket elrni, annl kevsb, mivel munkjt tlnyom rszben az rtetlensg s rszvtlensg lgkrben kellett vgeznie. Jellemz, hogy skciai tanulmnytja eltt 1920-1923-ig a budapesti teolgiai akadmin neket s zent tantott, mint raad. Hazatrse utn ezt a munkakrt betltve tallta. Ugyanakkor sikertelenl plyzott a debreceni kollgiumban megresedett zenetanri llsra. Vajon hogyan alakult volna nek- s zenegynk fejldse a kt vilghbor kztti idben, ha rokhty akr a budapesti teolgin fhivatsszeren megmaradhatott, vagy akr a debreceni tanrsgot elnyerhette volna?
A 20. szzad els felben rokhty Bla az, aki Marthi Gyrgy utn elsl emelkedett fel a magyar reformtus lelkszek kzl az egyhzzenei magaskultra eurpai lvonalba. Az egyhznak ma is van s mg sokig lesz tanulnivalja az szellemi rksgbl s munks letnek pldjbl.
243. dicsretnk dallama vonalvezetsben a gregorin hagyomnybl merti az ihletet, szerkezeti flptsben pedig a genfi zsoltrokkal mutat ktsgtelen rokonsgot. Megtanulsa nem okoz nehzsget s ahol megismerik, minden bizonnyal kedvelt nekk fog vlni.
255. MELY IGEN J AZ R ISTENT DICSRNI
Szintn zsoltri ihlets, mg pedig a 92. zsoltrbl mertett nek, s szintn Sztrai Mihly rta. Versfibl nevnek latinos alakjt - MICHAEL STARINVS-t olvashatjuk ki. nekesknyvnk a 15 versszakbl nyolcat tartalmaz. Utols versben gy szl az igazakrl:
Vallst tesznek minden emberek eltt, hogy az Isten igaz mindenekfltt; hamissgot soha nem cselekedett, mint kszikla, d nagy erssget.
Ez az nek arnylag ksn, az 1593. vi brtfai nekesknyvben, teht szerzje halla utn ltott nyomtatsban napvilgot; attl fogva 1806-ig benne volt nekesknyveinkben. Az evanglikus nekesknyvben folyamatosan benne maradt, azonban nem eredeti szvegvel, hanem Payr Sndor meglehetsen messzemen - modernizl-tdolgozsban.
Dallama is evanglikus feljegyzsben maradt fenn. Van ennek a dallamnak egy msik, egyenltlen sztagszm verssorokban kszlt rokona, a 23. zsoltr alapjn rt „Az r Isten nkem des tpllm" kezdet, ismeretlen szerztl val szveggel. Ez a szveg elszr Huszr Glnl (1574) jelent meg, a dallammal egytt benne van az els magyar katolikus nekesknyvben is (Cantus Catholici, 1651), majd a hangjegyes reformtus nekesknyvekben, ahol 1806-ig megmaradt. Azrt nem tulajdonthatjuk ezt is Sztrainzk, mert tle maradt fenn egy msik, sokkal sikerltebb 23-ik zsoltr-verzink (id. 260.). A kt dallam azonban ktsgkvl egytl fakadt, st arra is enged kvetkeztetni, hogy kialakulsra a 23. genfi zsoltr is gyakorolt valamely hatst.
neknk dallamt ebben a stlush ritmus helyrelltsban rokhty Bla eleventette fel a jugoszlviai nekesknyvben. Gylekezeteink hamarosan megkedveltk.
Erre a dallamra nekeljk tovbb a Jzus Krisztus, mi kegyelmes Hadnagyunk kezdet 381. dicsretnket, melyet a versfk szerint (I. BEREKiNVS) felttelezheten egy Bereki nev frfi rt; rla azonban puszta nevn kvl semmit sem tudunk. Az nekben a tengeri vihar (Mrk. 4 : 37-38) s az emmausi tantvnyok (Luk. 24:29) trtnetnek kpein keresztl a ltben fenyegetett, vlsgban l evangliumi gylekezet knyrgse, egyedl az r Jzusba fogzkod hite csendl fel:
Krnk, Uram, maradj velnk szllson,
jrj mivelnk, npeiddel egy ton.
Ltod, immr vagyunk napenyszetkor;
trj mihozznk, jrj mivelnk egy ton.
Vdelmezzed a te kicsiny brkdat,
benned bzik a te kzd egyhzad;
szent vredet rette kiontottad:
elmerlni ne hagyd, ha megvltottad.(5—6. vers)
277. GONDVISEL J ATYM VAGY
Ez a kedves nek 1921 ta van benne egyhzunk nekesknyvben. Szvegt Lvay Jzsef (1825-1918) rta, s kezdettl fogva mind a mai napig igen kedvelt nekeink kz tartozik. Tartalmt tekintve nem klnsen biblikus, de gyermekien benssges hangjnak szintesge, mesterkletlen bja indokoltt teszi npszersgt.
neklse krl mgis nehzsgek jelentkeznek amiatt, hogy dallama az j nekesknyvben eltr a rgebbitl. Ennek magyarzata az, hogy a rgiben egy ismeretlen eredet, ignytelenebb dallam vltozattal szerepelt s vlt ismeretess. Mita azonban az 1939-ben megjelent jugoszlviai reformtus nekesknyvben Arokhty Bla a Crger Jnostl szrmaz dallam (1649) szebb, sznesebb s eredeti alakjt kzlte, gy ltszott, hogy sokkal helyesebb lesz a mi j nekesknyvnkben is ezt a rgi, eredeti dallamot helyeznnk Lvay Jzsef szvege fl. A dallam megtanulsa nem okozhat nehzsget annak, akiben megvan a kszsg a „jobb dolgok fell val megtanttatsra". Tbb olyan gylekezetrl van tudomsunk, ahol az j nekesknyvnkben ll eredeti dallamot minden nehzsg nlkl, szvesen s knnyen megtanultk s azta is gy neklik. Nhol sajnos nehzsgek vannak e tekintetben.
A mi eleinket annak idejn az jellemezte, hogy telve voltak lelki szomjsggal, minden jobb rtelemre val fogkonysggal, tanulsi kszsggel. Szomor volna, ha most ppen mi lennnk azok, akik minden j s szksges, hasznos s idszer dolog megismerstl eleve hzdoznnk. A „fld savai"-hoz ez nem volna ill: „ha pedig a s megzetlenl..." - a folytatst hadd bzzam kedves olvasimra (Mt 5:13).
Lvay Jzsef hossz s munkslete, egyhzunkhoz s legjobb hagyomnyainkhoz val hsge, kltszetnek meleg, benssges hangja szmunkra is Istentl adatott kedves ajndk.
|