Van Isten?
Egy ateista s egy teista filozfus vitja
Finta Szilvia 2013. 11. 22. (XVII/47)
2013. november 15., pntek este. Tmegek tolonganak egy nyolcvan-fs elad ajtajban, egyre tbben rkeznek. A vezetsg vgl gy dnt, nagyobb terembe kltznk. gy a Sophianum pletnek risi eladja telik meg, csurig.
Az angolszsz vilgban a hatvanas vek vgtl lnklt meg a kereslet az ilyesfajta disputkra. Az tvenes vekben ugyanis egy nagy ateista hullm kezdte leuralni a filozfiai vilgot, s az Istenben hv tudsok rszrl ez les ellenreakcit vltott ki.
Magyarorszgon nmi ksssel, a kilencvenes vektl kezddtek az Isten ltvel kapcsolatos vitk. Ezttal Mezei Balzs filozfus, a Pzmny Pter Katolikus Egyetem Filozfia tanszknek vezetje s Szalai Mikls trtnsz, ateista filozfus, az ELTE Blcsszettudomnyi Karnak oktatja szll vitba egymssal. A csrtt Bakos Gergely, a Sapientia Szerzetesi Hittudomnyi Fiskola Filozfia Tanszknek vezetje moderlja.
A jtkszablyok a kvetkezk: a vitz felek elfogadjk az igazsg megismerhetsgt, a logikt, s a modern tudomnyt mint az igazsg felfedezsnek egyik jogosultjt. A tz-tz perces bevezetst msfl rs prbeszd kveti, vgl hsz perc jut a kznsgkrdsekre.
Mezei Balzs filozfusknt nyilatkozik, a katolikus felfogs ugyanis Isten ltt egyrtelmen lltja mind teolgiai dogmatikjban, mind filozfiai llsfoglalsaiban. A dogmatika az sszer gondolkodst szabadon hagyja. A filozfus az elads cmnek – gyakorlatlan fl szmra elsre komoly erprbt jelent – egzisztencialista-fenomenolgiai elemzsbe kezd. Elszr azt firtatja, mit jelent „vanni”, majd az Isten sz elemzsvel folytatja kontinentlis filozfiai hagyomnyba ill eszmefuttatst. Bevezetjt krdssel zrja: a fentiek fnyben vajon rtjk a „Van Isten?” krds szavait, s egyltaln magt a krdst?
Szalai Mikls az angolszsz analitikus iskola mdszereit, a filozfiban kevsb jratosak szmra is knnyebben rthet stlust kveti. Beszdt kt elhatroldssal kezdi. Elszr is, hogy nem tartozik azon ateistk kz, akik a vallsos gondolkodsrl agresszv, vulgris retorikval beszlnek – mint pldul Richard Dawkins –, a valls kulturlis s irodalmi rtkeit nagyra becsli. Tovbb a hrom monoteista valls istenrve ellen szeretne rvelni, nem pedig ms teremt vagy kormnyz lny ellen.
Hrom induktv ateista rvet fejt ki: (1) Ha ltezne Isten, azaz lenne egy mindenhat, mindentud s jsgos lny, nem engedn meg az emberek szenvedst. A szenveds hallhoz vezet, vagy olyan lethez, amelyben ktsgess vlik, hogy j volt-e egyltaln megszletni. Valszntlen, hogy minden rossz mgtt van valami j. A tlvilg lte a htkznapi s termszettudomnyos ismeretek alapjn nem llthat. Egy olyan Isten lte, aki direkt elzrja a tlvilgot az ember ell, nem valszn.
(2) Ha volna Isten, akkor sszeren elvrhat volna tle, hogy az emberek tudomsra hozza ltt. Sok ember van, aki nem hisz; olyan is, aki vizsglta a krdst, s arra jutott, hogy Isten nem ltezik; s olyan is, aki szeretne hinni, de nem tud. A krdst nem oldja meg a teolgusok azon vlasza, hogy azrt nem teszi teljesen nyilvnvalv ltt, hogy az embereknek vlasztsi szabadsgot adjon, mert sok ember szmra a vlaszts lehetsge nem is adott. Ms szval: ez a szabadsg megri-e azt az rat, hogy az ember elessen a krds vgs cljtl? Ha Isten szabadsgot akart neknk adni, azt gy is megtehette volna, hogy ltezse evidencia. Hiszen az embereknek akkor is mdjban ll, hogy vlasszanak: az alkoholizmus kros voltrl mindenki tud, mgis egy bizonyos szm ember alkoholista lesz.
(3) Nzzk meg az univerzum objektumait: azt lthatjuk, hogy a komplex objektumok nagyobb rsze nem teremts tjn jtt ltre. Valsznbb teht, hogy az univerzum sem teremts tjn jtt ltre. Ami a vilgban ltrejtt, azt testtel rendelkez lny hozta ltre. Az univerzum ltrejttben nem vehetett rszt egy hagyomnyos rtelemben vett Isten, aki testetlen lny.
Szalai Mikls ezek utn arrl szl nhny szt, hogy milyen kvetkezmnyei vannak az ateizmusnak az ember letre nzve. Ateistaknt is lehet hinni az objektv morlban, az objektv rtkekben, lehetsges tgondoltan etikus, s magasabb rtkekrt l embernek lenni. Ez utbbi lenne az ateista let rtelme.
Mezei Balzs veszi t a szt, a rossz problematikjra reagl. Klnbsget tesz a historikus rossz s a radiklis rossz kztt, amely minden rossz forrsa. A historikus rossz – pldul a 20. szzad szrnysgei – ugyanis kivltja a jnak egy olyan reakcijt, melyre korbban nem volt plda. Auschwitzra hivatkozik, ortodox zsid szerzkre, akik szerint mg a rossznak ilyen extrm formja sem cfolja Isten ltt, hiszen j jtt belle ltre, szerintk pldul az Izraeli llam. Szalai Mikls visszavg, szintn ortodox zsid szerzkre hivatkozik, akik szerint Auschwitzcal Isten pont az ateista cionistkat akarta megbntetni a leend Izrael miatt. Majd megjegyzi, hogy valjban nem a 20. szzad esemnyei jelentik a rossz legproblematikusabb rszt, hiszen az ilyesfajta rosszak csodlatos heroikus tetteket hoznak ltre. A morlis rosszal nincs olyan nagy problma, hiszen Isten adhatott szabadsgot a rossz elkvetsre. A baj a tbb vezredes rosszal, a termszeti rosszal, az llatokban lv rosszal van.
Bakos Gergely ragadja maghoz a szt, s az emberi szenveds problematikjra reaglva megjegyzi: az emberek vezredekig ltek komoly szenvedsek kzepette, mgis jobban hittek Istenben, mint mi. Mezei Balzs pedig hozzteszi: a rossz, a szenveds tapasztalsa nem oltja ki bennnk az let akarst, s ez is rv Isten lte mellett.
Bakos Gergelytl krds rkezik: mirt is fontos az istenkrds egyltaln egy ateista s egy teista filozfus szmra? Elsknt Szalai Mikls kap szt: a modern trsadalomnak kezelnie kell a hvk s a nem hvk egyttlst, hiszen a vallsos emberek klnbz dolgokat tesznek a hitk sugallatra, pldul nekirohannak a WTC-nek. A cl az egyttls krdsnek a megoldsa, mindekzben azonban az is tgondolsra kerl, hogy kinek van igaza. Ha ugyanis Isten nem ltezik, akkor nincs tlvilgi lt, s mshogy kell lnnk az letnket.
Mezei Balzs megjegyzi, lehetnek klnbz rvek, amik gyengtik Isten valsgnak hihetsgt, de nem semmistik meg azt, majd visszatr Szalai Mikls Isten rejtettsgvel kapcsolatos rvre. Egy felmrsre utal, mely kimutatja, az Istenben hvk arnya a trsadalomban nagyon magas, mg az ateistk elenysz. A statisztikk teht nem tmasztjk al Isten rejtzkd voltt. Az univerzummal kapcsolatos ateista rvre reflektlva pedig hozzteszi: az, hogy van racionalits, s az univerzum valamifle struktrt mutat, inkbb egy teista kvetkeztetst valsznst.
Szalai Mikls a statisztikkat vitatja, amelyek ms eredmnyt mutatnnak egy Istenben soha nem hv, kannibalista trsadalomban.
Mezei Balzs szerint megengedhet hipotzis, hogy van egy vgs intelligencia, vagy egy vilgforml gens. Kurt Gdelnek, a matematika forradalmastjnak modlis logikn alapul istenrvt pldul ppen tavaly egy komputerprogram segtsgvel azonostottk, s megllaptottk rvnyessgt.
Mezei Balzs az ateizmus hasznra vonatkoz krdsre reaglva kifejti, a 18. szzad msodik feltl fokozatosan eltrbe kerl ateizmus arra ksztette a komoly gondolkodkat, hogy fellvizsgljk Isten ltre vonatkoz korbbi elkpzelseiket. Kant pldul megcfolta a hagyomnyos istenrveket, majd morlis alapon ll, mig rvnyes istenbizonytst hozott ltre. Antony Flew a hetvenes, nyolcvanas vekben militns ateista volt. Alvin Plantingval, Richard Swinburne-nel folytatott vitiban folyamatosan revidelta ateizmust, 2007-ben pedig, halla eltt megjelent utols knyvben lerta, hogy mirt is tartja valsznbbnek Isten ltt, mint nemltt.
Szalai Mikls a teizmus hasznt abban ltja, hogy az a relis leten tli jra, a vgs rtkekre irnytja az emberek figyelmt, hiszen jobb Prizsban egy katedrlist felkeresni, mintsem egy bordlyhzat.
Bakos Gergely az rvekre visszatrve Karl Jaspersre hivatkozik: semmi baj azzal, ha egy istenrvet megsemmistenek, hiszen nem az lett ezzel bebizonytva, hogy Isten nem ltezik, hanem az, hogy bizonyos istenrvek nem mkdnek. Majd felteszi a krdst: Vajon az rveken mlik a hit?
Szalai Mikls szerint igen: az ember mrlegeli az rveket, s dnt. Ugyanis a racionlis magatarts az ember rszrl az, hogy minl kevesebb dologban higgyen nem racionlis mdon.
Mezei Balzs szerint, br az rveknek a tudomnyos kultrban nagy szerepe van, ezek jelentsgt hatrok kztt kell tartani. Plantinga szerint az a fajta racionalista megkzelts, mely a minimumra akarja szortani azon hitek krt, melyeket bizonyts nlkl fogadunk el, nagyon kevs sikerrel kecsegtet. Az Istenbe vetett hit alapvet hivs, az emberi termszet normlis funkcijhoz tartozik, ugyangy, mint a lts.
Szalai Mikls egy kznsgkrdsre reaglva visszatr az rvelsekre: a tudomnyos kutatsok arra az elvre plnek, hogy a fizikai jelensgeket fizikai okokkal kell magyarznunk. Egy analitikus filozfust idz: ha London felett mindig gy rendezdnnek a csillagok, hogy azt rnk ki: „Dicsrjtek az Urat minden teremtmnyei!”, akkor hinne. Mezei Balzs reflektl: a rgi ember gy gondolta, hogy a csillagok gy vannak elrendezve, hogy ezt lehet kiolvasni bellk, csak meg kell tanulni olvasni.
Az risi rdekldsre szmot tart vitrl a kt klnbz vilgot s rvelsi stlust kpvisel felek barti kzfogssal tvoznak.
Istenrvek – a teljessg ignye nlkl
Az istenrv Isten ltt belt, racionlis knyszert ervel br rv, vagy olyan valsznsgi llts, mely alapjn Isten lte valsznbb, mint nemlte. Nhny a sok kzl:
Isten „az, aminl semmi nagyobb nem gondolhat el”. Lehetetlen, hogy „az, aminl semmi nagyobb nem gondolhat el”, csak fogalmi skon ltezzk, hiszen akkor nem volna „az, aminl semmi nagyobb nem gondolhat el”. Isten szksgszeren ltezik, hiszen nemlte elgondolhatatlan. (Canterburyi Szent Anzelm, ontolgiai istenrv)
„[…] ha jobban odafigyelek, nyilvnvalv vlik, hogy Isten lnyegtl ppoly kevss tudom elvlasztani ltezst, mint a hromszg lnyegtl azt, hogy hrom szgnek sszege kt derkszggel egyenl, vagy mint a hegy idejtl a vlgy idejt: s gy ppen annyira ellentmondsos elgondolni egy Istent (azaz egy abszolt tkletes lnyt), akibl hinyzik az egzisztencia (azaz akibl egy bizonyos tkletessg hinyzik), mint egy hegyet, amelyhez nem tartozik vlgy […]” (Ren Descartes, ontolgiai istenrv)
A mi vilgunk is csak egy lehetsges vilg. Van egy olyan lehetsges vilg, amelyben ltezik egy maximlis nagysggal rendelkez lny. Egy lny csak akkor rendelkezik a maximlis nagysggal, ha az sszes vilgban ltezik. A „maximlis nagysggal rendelkezik” tulajdonsg maga utn vonja a „maximlis kivlsgokkal rendelkezik az sszes vilgban” tulajdonsgot. Ez a maximlis kivlsg pedig mindentudssal, mindenhatsggal s erklcsi tkletessggel jr. (Alvin Plantinga, modlis logikai rv)
A vilgban mindennek oka van. Az okok lncolatnak kezdetnl kell lennie egy Els Oknak – ez Isten. (kozmolgiai istenrv)
A vilgban rtelmes rend van. Ez nem lehet a vletlen mve, csak rtelmes terv eredmnye. A terv csak egy rtelmes Terveztl eredhet. Az univerzumot teht egy rtelmes Tervez alkotta. (megtervezettsgi rv) Istenben hinni annyi, mint fogadni. Ha Isten ltezik, a hv ember jutalma az rk let. Ha Isten nem ltezik, a hv egy rvid let korltozott rmeit vesztheti csupn. Mg ha Isten ltnek valsznsge a nullhoz kzelt is, akkor is jobban megri hinni, hiszen matematikailag a vgtelen minden vges szzalka vgtelen. (Blaise Pascal fogadsa)
A vilgban minden mozgsban van. Semmi nem kpes mozgsban lenni anlkl, hogy valami tle klnbz ne mozgatn azt. Ezt ismt mozgatnia kell msvalakinek, s gy tovbb. A sorozat azonban nem folytatdhat a vgtelensgig, „szksges teht eljutnunk egy els mozgathoz, amelyet semmi sem mozgat: s ezen mindenki Istent rti”. (Aquini Szent Tams, „els mozgat” rv) Isten a legjobb, legtfogbb, legegyszerbb, legvalsznbb magyarzata mindennek. (Richard Swinburne, valsznsgszmtssal dolgoz rv)
HETEK http://www.hetek.hu/hit_es_ertekek/201311/van_isten
|