„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:
Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16
Erm s pajzsom az R, benne bzik szvem. Zsoltr 28,7
… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti." Karl Barth
A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...
Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .
E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben, a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal
„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
- 1912 - LETRAJZ - 1988
Bucsay Mihly
lete, munkssga.
1912 jlius 7. - 1988. jlius 7.
Tarcalon szletett 1912. jlius 8-n. desapja - Bucsay Lajos – reformtus igazgat-tant volt. Mihly mindssze ngy esztends volt, amikor apja az els vilghborban elesett. Hadirvaknt kerlt elbb a budai reformtus gylekezetben alakult Nagypnteki Reformtus Trsasg budarsi rvahzba, majd Kecskemtre, a tanti rvahzba, ahol az elemi iskola osztlyait jrta. Gimnziumi tanulmnyait Storaljajhelyen a piaristknl kezdte (1922-1927), majd - a hajdbszrmnyi Klvineum lakjaknt - az ottani Bocskai Istvn reformtus gimnziumban folytatta s fejezte be (1927-1930) „jeles" eredmnnyel tett rettsgi vizsgt. Ezutn a srospataki reformtus fiskolra iratkozott be, ahol az 1930-1931. tanvet (I-II.flvet) tlttte. A kvetkez kt (lIl-IV.) szemesztert Debrecenben, majd miutn 1932 szeptemberben s oktberben a nmetorszgi Bielefeld melletti Bethel diakniai otthonban dolgozott, az V-VII. flveket a Saale melletti Halle egyetemn vgezte. A VIII. szemesztert ismt Debrecenbe tlttte, ahol 1934 szn az I. lelkszkpest vizsgt tett, szintn jeles eredmnnyel. A kezdeti knyszer hnyattats utni „vndorveket" mr tudatosan vllalta, hogy tbb helyet ismerjen meg, hogy minl sokoldalbban kpezze magt. S, hogy rdekldse mennyire nem egysk volt, bizonytja, hogy teolgiai tanulmnyai mellett a hallei s a debreceni egyetem blcsszettudomnyi karra is beiratkozott, s ott llektant, valamint grg s latin nyelvet hallgatott, bellk absolutoriumot szerzett.
kkor mg nem kszlt historikusnak. 1934 novembertl 1935 janurjig Csikesz Sndor professzor mellett nem kinevezett egyetemi gyakornok volt a debreceni tudomnyegyetem teolgiai fakultsn, 1935 janurjtl oktberig rendes gyakornok ugyanott az egyetemi knyvtrban. A II. lelkszkpest vizsga lettele (1936) utn tbb, helyen segdlelksz, majd ismt klfldre megy tanulmanytra: elbb Prizsba, majd Strassburgba. Eddig lehetne egy szokvnyos letrajz is, mondhatnnk, semmi Kurizum nincs benne. Tulajdonkppen mg az sem rendkvli, hogy a j kpessg segdlelksz 1935-ben a debreceni egyetemen „A realitskrds a Kriticizmuson bell s a kriticizmuson tl" filozfiai rtekezsvel „summa cum laude" fokozattal blcsszdoktori oklevelet szerez. A dnt vltozs akkor kvetkezett be letben, amikor 1938 ktbertl 1939 szeptemberig s 1940 els felben (kzben 1940 tavaszn knyvtri tanulmnyokat folytatva Olaszorszgban) az elgondolsai s tervei alapjn megalaptott s fellltott „Dlkelet-eurpai s elssorban magyar egyhzi kutatlloms" vezetje Hallban, s mint ilyen, eladsokat tart s szeminriumot vezet az egyetem teolgiai fakultsn a magyarorszgi reformci trgykrbl, valamint szerkeszti a Kzpdunai Protestantizmus Knyvtra sorozatot, s klnbz, fleg helyi nmet lapokban cikkezik. Az egybknt nem historikusnak indult, de ksbb sem lesz htlen a filozfihoz. J toll zsurnaliszta volt. 1940-ben hazatrve mg egy ideig egyik budapesti tvirati iroda munkatrsa is volt, itt s ekkor jegyzi el magt az egyhztrtnettudomnnyal, kzelebbrl a reformci korval. A hallei vek alatt alakul ki eurpai trtnelem-szemllete; eurpai sszefggseiben ltja s lttatja a magyarorszgi reformci (s a ksbbi korok) esemnyeit, irnyzatait, szemlyeit.
1935-ben filozfiai doktortust szerzett Debrecenben. A filozfiai tmkhoz nem lesz htlen. Mg disszertcijt megelzen a Debreceni lfjsgi Kzlny 1934. vfolyamban Schleiermacherrl folytatsos cikkeket kzl 1938-ban „Logikai alapttelek" cmen rtekezik a Mitrovics Gyula Emlkknyvben. 1942-ben az Athenaeum hasbjain (s kln is) megjelent „A kantianizmus vlsga" cm dolgozata. Mg szmos knyvismertetse, hozzszlsa, kritikja jelenik meg folyiratokban e tudomny krbl. Az egyhztrtnet s filozfiatrtnet kzs, vagy hatrterletein is gyakran talljuk. „Az egzisztencializmus elzmnyei s jelentsebb kpviseli"-rl rt tanulmnya (Reformtus Egyhz, 1965), vagy az „rtelem s lelkiismeret" (Confessio, 1979) esszje. csakgy mint a kt Erasmus-rtekezse („Rotterdami Erasmus 1466-1536" Theologiai Szemle, 1966) s a „Humanizmus s reformci: 450 ve halt meg Rotterdami Erasmus", uo. 1986), valamint a Confessio 1981. vfolyamban kzlt „rk reformci, reformtori rksg" s „A klvinizmus ma" (uo. 1986), vagy a „Mliusz Juhsz Pter gondolatvilga" (uo. 1980) eszmefuttatsai e hatrterletnek mr inkbb a reformci-trtnet fel mutat rszre vezetnek t. A XVI. szzadi kutatsai jelentik igazi lettert, - de itt is (s minden rsn!) rzdik a tmknak filozfiai megkzeltse, a szerz filozfiai iskolzottsga, s eltnik a kivl stlus publicista, aki - mg amikor sajt alapkutatsai eredmnyeit dolgozza is fel – npszerstsre trekszik, mondanivaljt egszen kzel akarja vinni olvasi szles krhez.
Tudomnyos fokozatai az 1940-es vek elejtl mr az egyhztrtnet elktelezett mveljnek mutatjk. 1942-ben Szemijn Mihly tanulmnytja" rtekezse alapjn teolgiai - magntanrr habilitlta a srospataki fiskola. Ugyanez vben tartja els magntanri eladst „A reformtorok rvacsoraviti"-rl. 1944-ben „Belnyesi Gergely, Klvin magyar tantvnya" disszertcijval teolgiai doktor a debreceni tudomnyegyetemen, ahol 1950-ben megszerzi az egyhztrtnet - tudomnybl az egyetemi magntanri fokozatot. 1948-tl 1980-ig; nyugalomba vonulsig - a budapesti teolgiai akadmia raadja, majd az egyhztrtnet rendes tanra. 1980-84 kztt a Rday Kollgium figazgatja. Az 1958-tl jraindul (br rvid let) „Egyhztrtnet" cm folyirat egyik szerkesztje. Tbb nemzetkzi tudomnyos trsasg - tbbek kztt a Klvin-kutatk Trsasgnak - tagja. Nemzetkzi tekintlyt demonstrlja, hogy az igen ignyes „Die Religion in Geschichte und Gegenwart" (RGG) nmet lexikon III. kiadsnak egyik magyar munkatrsa. A Confessio cm folyiratnak is szerkesztbizottsgi tagja volt.
Emltettk: a reformci magyarorszgi trtnetnek hallei eladsval kezdte egyhzhistorikusi plyafutst. E tmakr maradt f kutatsi terlete lete vgig. Disszertciit, kiemelked rtekezseit is e tren alkotta. A mr emltett Belnyesi - tanulmny utn hamarosan (1945) megjelenik „Szegedi Gergely debreceni reformtor, a klvini irny ttrje haznkban" ktete. A msodik vilghbor utni els nagy reformtus egyhztrtneti sszefoglal mnek („A magyar reformtus egyhz trtnete", Bp. 1949) a „Reformci szzada" fejezett rta. A wittenbergi magyar coetus alaptsnak ngyszzadik vfordulja alkalmbl megrta „A magyar reformtusok s Wittenberg" cikkt (Reformtus Egyhz, 1955). Nem vallja az „extra Hungariam non est vita" szkltkr elvet. Mr 1958-ban kritikai vizsglat al veszi M. M. Szmirin: Mnzer Tams npi reformcija s a nagy paraszthbor cm mvt, rmutat annak szmos tvedsre, trtnetietlen szemlletre (Egyhztrtnet, 1958). A reformci szzadnak fontos trtneti - teolgiatrtneti krdsei a hitvallsok keletkezsi krlmnyeinek tisztzsa. „A Debrecen - gervlgyi Hitvalls" (Reformtus Egyhz, 1962), „A tarcali zsinat s a Tarcal - Tordai Hitvalls jelentsge" (uo. 1964), de „Az egyhzalkotmny kialakulsa s mai helyzete a reformci egyhzaiban" (uo.1964), Mliusz Juhsz Pterrl, Szegedi Kis Istvnrl ksztett alapos elemzsei, kritikai szvegkiadsai mind jelentsen hozzjrultak a XVI. szzadrl val ismereteink gyaraptshoz.
Kiterjedt irodalmi munkssgnak brmennyire is dnt tbbsgt alkotjk a XVI. szzadi trsadalom-, mvelds- s teolgiatrtneti rsai, nem korltozdnak csak egyetlen szzad vizsglatra. Bucsay MihIy otthonosan mozgott mind az egyetemes, mind a hazai protestantizmus trtnete tern, s nem is „csupn" a fiskolai eladsok s jegyzetek jobbra csak a „felsznt" rinthet szintjn, hanem elmlylt kutatknt is. Akr „Comenius mos Jnos s srospataki mkds"-rl rottakat (Reformtus Egyhz 1969), vagy A Budapesti Reformtus Theologiai Akadmia trtnete 1855-1955. ktete (amelynek Pap Lszl mellett a msik szerkesztje is) „A Protestns Egylet kora 1870-1896" fejezetre, akr az „Oroszorszg s Rma trtneti kapcsolatai a felvilgoso-dstl 1917-ig" (Theologiai Szemle 1962), vagy „A keresztyn egysg gye a magyar kumen trtnetben" (uo. 1968) - amely tma szintn „kedvencei kz" tartozott, hisz „A gyszvtized drmja s a rsztvevk klfldi kapcsolatai" (uo. 1976, nmetl a Rebellion oder Religion cm ktetben, Bp. 1977) s az elz szmunkban rt utols tanulmnya is e krbe tartozik -, vagy akr „A Trelmi Rendelet" (Theologiai Szemle, 1980) cm elemzst vagy a szmos visszaemlkezst, nekrolgjt, szemlyi jubileumokra kszlt rst vesszk is, mind szles kr rdekldst bizonytjk. Szintzist alkot kszsgt leginkbb a magyar protestantizmus trtnetrl rt kt nmet nyelv sszefoglalsa demonstrlja Geschichte des Protestantismus in Ungarn, Stuttgart, 1959, s Der Protestantismus in Ungarn I-11. Wien-Kln-Graz, 1977-1979, ennek rvidtett magyar kiadsa „A protestantizmus trtnete Magyarorszgon 1521-1945" Bp. 1985).
E nhny, gazdag irodalmi hagyatkbl tallomra kiemelt cm egyltaln nem leli fel Bucsay MihIy teljes munkssgt, amelynek rtkelse, elemzse elmlylt tanulmnyt ignyel s rdemel.
Ladnyi Sndor
ny. teolgiai professzor, egyhztrtnsz
Szabolcska Mihly Uram, maradj velnk!
Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?
…tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!
dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!
Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
A tbbivel megbirkzom magam.
Akkor a tbbi nem is rdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
mg magnyom kivltsga se kell,
sorsot cserlek, brhol, brkivel,
ha jkedvembl, nknt tehetem;
s flszabadt jra a fegyelem,
ha rtelmt tudom s vllalom,
s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdd s folytatd bolond
kaland, mi egyszer vget r ugyan –
ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.
A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt.
A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal Oldal tetejre