Dr. Gal Botond:
Klvini vonsok a magyarok lelki arcn I. rsz
Az rs egy rsze megjelent angolul: „Calvin’s Truth” and „Hungarian Religion”: Remembering a Reformer. In: Sober, Strict, and Scriptural. Collective Memories of John Calvin, 1800–2000. Editors: Johan de Niet, Herman Paul and Bart Wallet. Brill’s Series in Church History. Volume 38. Brill. Leiden, Boston, 2009. 97–124.
Magyarul korbban megjelent: Klvini vonsok a magyarok lelki arcn. Confessio, XXXIII. vf. 1. szm. 2009/1. 66–95.
http://napkut.hu/naput_2009/2009_09/156.htm - Naput. 2009 156-186
2006 nyarn holland egyhztrtnszek arra krtek, hogy ksztsek egy tanulmnyt angol nyelven a „magyarorszgi Klvinrl”. Tbb orszgbl krtek fl kutatkat. Gyjtemnyes ktetet terveztek hasonl tmkkal. Kiadst a Brill Kiad vllalta. Nem az rdekelte ket, hogy Klvin teolgija miknt gykerezett meg a magyar reformci egyhzi gondolkodsban, hanem az, hogy mi lthat Klvinbl a magyar trtnelemben. Msik krsknek megfelelen fknt a XIX. s XX. szzad esemnyeit, szellemtrtneti rtkeit kellett kiemelnem. E behatrols miatt – a nem magyar olvask kedvrt – szksges volt rsomat rvid trtneti bevezetvel kezdenem. A tanulmnyt bvebb kiegsztsekkel magyar nyelven is kzztesszk.
Trtnelmi elzmnyek
A nmetorszgi reformci megindulsa utni vekben szmos magyar fiatal tanult Wittenbergben. Hallgattk mind Luthert, mind pedig Melanchthont. Heidelbergbe is szvesen mentek, de megismerkedtek a svjci reformci tantsaival is. Hazajve elszr a lutheri reformcit terjesztettk, majd az 1550-es vektl egyre tbben lettek a helvt irny reformci kveti. Bullinger, Bucer, Bza s Klvin hatsa volt szmottev.1 Az 1567-ben Debrecenben tartott zsinaton Mliusz Juhsz Pter (1536–1572) vezetsvel ltrejtt a Magyarorszgi Reformtus Egyhz, de mg csak hitvallsos alapon.2 A rsztvevk alrtk a Msodik Helvt Hitvalls elfogadst. Ekkorra mr nagyon nagy tbbsgben voltak a helvt irny reformci kveti, akiket ksbb gy azonostottak, mint klvinistkat.
Politikai szempontbl a korszak zrzavaros volt. 1541-ben Magyarorszg hrom rszre szakadt. A trkk elfoglaltk az orszg kzps nagyobb hnyadt, az szaki s nyugati rszek az osztrk csszr fennhatsga al kerltek, Erdly megmaradt nll magyar llamnak. A magyar lakossg a XVI. szzad utols vtizedben mr szinte teljesen a reformlt egyhzakhoz tartozott. A lutheri reformci fknt az szaki nmet ajk lakossg krben terjedt, a klvini reformci viszont gykeret vert az egsz orszgban, de leginkbb az Alfldn s Erdlyben. A Magyarorszgon bekvetkezett XVII. szzadi ellenreformci viszont annyira kegyetlen volt, hogy az egyhzak egymshoz val viszonyban ez szinte mindmig rezhet. 1675-ben a magyar klvinista s luthernus lelkszek kzl negyvenegyet glyarabsgra tltek, mert megtagadtk a rmai katolikus egyhzba val visszatrsket. Csak huszonhatan ltk tl. Eurpban John Knox, a sktok nagy reformtora s a francia hugenottk mellett a magyar protestns lelkszek szenvedtek glyarabsgot a hitkrt. Az orszg szaki s nyugati terletein az ldztetsek miatt a protestnsok szma jelentsen lecskkent. Erdlyben valamennyi felekezet vallsszabadsgot lvezett 1568-tl. Ez az nll magyar terlet 1604-tl reformtus fejedelmek kormnyzsa alatt lt, de a szzad vgtl fokozatosan elvesztette fggetlensgt. A trkk kizse utn, 1686-tl Magyarorszg nagyobbik rsze a Habsburgok fennhatsga al kerlt. Ennek kvetkeztben a magyar protestnsok a XVIII. szzadban is komoly elnyomsnak voltak kitve. E nehz politikai korszakban is sok-sok protestns gylekezet megmaradt. A klvini reformci hvei nagyobb szmban az alfldi magyarsg krben s Erdlyben ltek.
A XVI., XVII. s XVIII. szzad klvini egyhznak trtnelmi jelentsgt a kvetkezkben lehetne sszefoglalni. (1) Biblis prftai szellem prdiklssal a np szmra remnysget hirdettek a nehz trtnelmi idkben. (2) Nagy iskolacentrumokat: kollgiumokat alaptottak, amelyek segtsgvel rendkvl komoly iskolarendszert hoztak ltre az egsz nemzet ltalnos szellemi szintjnek emelse rdekben. (3) A protestnsok, fknt a klvinistk a biblikus elhivatstudatuk rvn a magyar fggetlensgi mozgalmak kezdemnyeziv vltak. (4) A latin nyelv tantsval az eurpai tudomnyos lethez kapcsoldtak, a magyar nyelv mvelsvel a nemzeti kultrt lesztettk. (5) A keresztyn kegyessgi let szablyait kiterjesztettk a mindennapi tevkenysgre, a munkra, az erklcsi letre s a tudomnyos elmenetelre egyarnt. (6) Bevezettk a presbiteri rendszert, ezzel hozzjrultak a nemzet trsadalmi tudatformlshoz, ksbbi demokratizldshoz.
gy lte meg a reformci els 250 vt a magyar protestantizmus. E kzdelmes korszakban a klvinista egyhz vlt dominnss. A szabadsgharcok, illetve fggetlensgi mozgalmak egymst kvettk. Magyarorszg soknemzetisgv vlt, a nemzetisgek azonban bkben ltek egymssal. Termszetesen a magyarsg volt mindig tbbsgben. A klvini egyhz lete egybeolvadt a magyarsg sorsval. Mind a felvilgosods korszaka, mind pedig a reformkor nyomot hagyott a magyar nemzet trtnelmn. Annak bemutatsul, hogy mgis milyen lgkr uralkodott a XIX. szzadi Magyarorszgon s milyen szellemi krnyezet vette krl a klvini irnyzat egyhzat, nhny trtneti dokumentumot idznk. A XVIII. szzad vgi vallsi helyzetet jl jellemzi az llamtancs egyik jegyzknyvbl vett adat, amely szerint egy Izdenczy nev tancstag szjbl a kvetkez kijelents hangzott el: „A klvinistk mind magyarok. Ha egy klvinista parasztot megkrdek, vajjon mi a vallsa, ez azt feleli: Magyar hit vagyok. A magyar nyelv uralma klvinista uralmat fog jelenteni.”3 Az volt ekkor a krds, hogy a magyar nyelv legyen-e egyltaln hivatalos nyelv az orszgban, vagy csak a nmet nyelvet fogadjk el hivatalos nyelvnek. Egy Hoffmann nev pesti szentor az 1811–12. vi magyar orszggylsrl a kvetkez titkos jelentst kldte az osztrk csszrhoz: „Tagadhatatlan, hogy a klvinistk mind jl beszlnek magyarul s nagy sznokokkal rendelkeznek: mihelyt teht a magyar nyelv lesz a hivatali lls betltsnek flttele, nyilvnval, hogy minden fontos lls lassanknt a klvinistk kezre kerl, akik vgre is olyan diktatrt fognak gyakorolni, melynek kvetkezmnyeit ks lesz megbnni. (…) Ha klvinista uraink clt rnek, ezzel vge a katolikus egyhznak s mindazoknak, kik a legmagasabb osztrk hz irnti ragaszkodst fnntartani kvnjk.”4 A klvinistktl val flelem mg 1840-ben sem sznt, amikor is szintn az llamtancsi lsen a cseh Kollowrat gy rvelt a magyar nyelv iskolai bevezetse ellen: „A magyar nyelv kiknyszertse reformtus rdek, mert a klvinistknak nem kell az iskolban a magyar nyelvvel kzdenik, mint a katolikus nmeteknek s ttoknak, ezrt majd tbbet tudnak, jobban tanulnak s gy majd elrasztjk a kzigazgatsi hivatalokat. Mg a katolikus papnvendkek is reformtus szellemet fognak magukba szvni a magyar tannyelv iskolkban.”5 Ekkorra mr a szlovk szrmazs luthernusok is mozgoldtak a magyarok ellen, annak ellenre, hogy egyazon evanglikus egyhzhoz tartoztak a magyar evanglikusokkal. A magyar trtnelem egyik legnagyobb alakja, Kossuth Lajos 1842-ben ezt rta grf Zay Kroly evanglikus konventi ffelgyelnek: „Hogyha konventnk a ttok ellenben egyhzunk becslett a magyar nemzet eltt meg nem menti, n s igen sokan tmegynk reformtus atynkfiaihoz s megsznnk tagjai lenni azon egyhznak, mely magt nemzetellenes rdekekkel identifiklja.”6
A klvinista Rma
Ezek a tnyek olyan „szemvegknt” szolglnak, amely valsghbb kpet mutat a magyar reformtussg XIX. s XX. szzadi jelentsgrl. A magyar reformci klvini gnak hvei br az orszgban mindentt megtallhatk voltak, de nagyobb szmban fknt az orszg keleti rszben laktak. Elssorban a Bcstl tvolabb es Tiszntlon s Erdlyben. A magyarsg termszetesen mindig is Pest-Budt, 1872-tl Budapestet tartotta politikai fvrosnak, de vallsi szempontbl ms fvrosai is voltak az orszgnak. A katolikusok inkbb Esztergomra, a hercegprms szkhelyre figyeltek, a klvinistk Debrecenre. A XVI. szzad kzeptl ugyanis Debrecen egyre jelentsebb szerepet jtszott a maga erteljes klvinista szellemisgvel. A debreceni teolgusok, elssorban Mliusz Juhsz Pter, igen kemny csatt vvtak az Erdlyben elterjedt antitrinitriusok ellen. Ez utbbiak tekintlyes vezre volt Dvid Ferenc, aki gnyosan elnevezte Debrecent klvinista Rmnak, Mliusz Juhsz Ptert pedig Pter ppnak.7 A debreceniek vlaszaknt ezrt kaphatta a kor legnagyobb magyar reformtora, Mliusz amagyar Klvin megtisztel nevet, bizonnyal mr csak az utkortl.8
A XIX. szzad elejn Debrecen a hres Reformtus Kollgiumval mg mindig az orszg egyik legersebb szellemi fellegvrnak szmtott. A vros klvinista polgrai, az iparosok, kereskedk s fldmvesek tartottk el az 1538-ban alaptott iskolt, de k voltak a debreceni nyomda legszorgalmasabb olvasi is. A vroson kevsb ltszott az eurpai felvilgosods frissessge, polgrai inkbb tartzkodak voltak, egyfajta egszsges konzervativizmust kpviseltek. Mindamellett a Kollgiumban olyan professzorok tantottak, akiknek tudsa rvn a vros iskolja akr egyetemm is vlhatott volna. A Kollgium egyik hres dikja, a klt s r, nyelvjt Kazinczy Ferenc (1759–1831) nem j szemmel nzte ezt a debreceni konzervativizmust, s is mar gnnyal ismt rragasztotta a vrosra a klvinista Rma jelzt.9 Ezt a debreceniek nehezen viseltk, mert igazbl ebben a csfnvben az puritn biblis kegyessgket lttk sszehasonltva Rmval, azaz a fnyz egyhzi pompval. A klvinista debreceni polgr arra volt a legbszkbb, hogy a Szentrst szorgalmasan tanulmnyozta s annak tantsait a mindennapi letben alkalmazta. Ortodox mdon ragaszkodott a biblis hithez s puritn letszentsggel dolgozott csaldjrt s nemzetrt. Ezt azzal tudta kifejezni, hogy sokat ldozott hres Kollgiumra, amely a klvinista magyarsg fiataljai szmra a legnagyobb szellemi kzpontt vlt. Kisugrz hatsa az egsz orszgban rezhet volt. E szigor klvinista magatartst a debreceniek ntudatosan vllaltk, mg akkor is, ha azt konzervatvnak blyegeztk, de nem tartottk magukat maradinak. Jzanok voltak! A mhelyekben ugyanis dolgozniuk kellett, a fldet meg kellett mvelni, a jszgnak enni kellett adni, az rut el kellett adni mg klfldn is.10 St, az iskoljukat, a Kollgiumot is el kellett tartani. Mindemellett mveltk is magukat olvasssal. Az adott trtnelmi helyzetben ennl tbbet nem tehettek! Ezt azonban becslettel tettk, mg ha a szellemiekkel foglalkoz rk, kltk ezt nem is vettk szre. Ezrt tartottk magukra nzve srtnek a klvinista Rmamegblyegzst Kazinczytl, a Debreceni Kollgium dikjtl. A XIX. szzad utols veiben egy msik hres magyar klt is a Kollgium dikjaknt tanult Debrecenben, Ady Endre (1877–1919), aki egyrszt becslte a vros szellemisgt, msrszt pedig alvnak tartotta.11 A hagyomny szerint is megcsipkedte a debrecenieket azzal, hogy klvinista Rmnak nevezte vrosukat.12
gy kvetkezett el Debrecenre a XX. szzad. Viharos idket kellett meglnie: a kt vilghbort, az 1919-es kommunista diktatra puszttst, a negyvenves kommunista kormnyzst 1948 s 1989 kztt. Az si iskoljt, a magyar kultrtrtnetben fogalomm vlt Debreceni Kollgiumot, a Magyarorszgi Reformtus Egyhz tmentette. A diktatrikus idkben nem volt clszer klvinista Rmrl beszlni. Az 1989. vi rendszervltssal azonban jbl hasznlni kezdtk e titulust, melyet manapsg mr szinte az egsz orszg ismer. Az rtelme azonban megvltozott. Mr senki sem tudja, hogy egykor gnynv volt. Mindenki bszkn emlti a klvinista Rma nevet mint a kitarts, az llhatatossg jelkpt. A magyarsg rzjt, a politikailag nem ide-oda csapd vrost tisztelik benne, s termszetesen megmaradt a magyar reformtussg legnagyobb szellemi-lelki kzpontjnak. Hiba javasoltk neves emberek a magyar Genf elnevezst13, Debrecen lakossga kitartott aklvinista Rma kifejezs mellett.14 Ennek zenetrtke is van. A vros – gy tnik – a maga ntudatosan magyar szellemisgvel politikai-nemzeti rtelemben is klvinista Rma akar maradni, mert a klvini reformciban legmlyebben gykerez s legnagyobb ltszm magyar protestns keresztynsg „Rmja” szeretne lenni a jvben is, mgpedig klvinista.
A klvini szellem kisugrzsa a „szabadsg rvrosbl
Debrecen nemcsak vallsi szempontbl vlt fvross mint klvinista Rma, hanem az 1848–49-es forradalom s szabadsgharc idejn politikai rtelemben is, teht valsgosan Magyarorszg fvrosa volt. Kossuth Lajos s a Magyar Nemzetgyls innen irnytotta az osztrkok elleni szabadsgharcot, egszen a gyzelemig. A Debreceni Kollgiumban, a klvinistk iskoljban fogalmaztk a Magyar Nemzet Fggetlensgi Nyilatkozatt a nemzetgyls als s fels hznak kzs lsn, majd pedig a legfbb klvinista templomban, a debreceni Nagytemplomban hirdettk ki 1849. prilis 14-n. Kossuth Lajos Debrecent a Szabadsg rvrosnak nyilvntotta.
Hogyan lehet Klvint kapcsolatba hozni a szabadsgharccal? A szabadsgharc vezeti, katonai tisztjei kztt ltalban tbb volt a katolikus. Kossuth maga evanglikus volt, Batthyny Lajos miniszterelnk pedig katolikus. A tbornoki kar nagy rsze szintn katolikus volt, tbben kzlk a lengyel, a szerb, a szlovk s nmet nemzet fiai. A honvdseregek tbbsge azonban reformtus volt. A Debreceni Kollgium felsfokon tanul dikjai s a tanrok, valamint a vrosi lelkszek szinte valamennyien csatlakoztak a szabadsgharchoz. A forradalom Pesten kezddtt 1848. mrcius 15-n, s abban jelents szerepet jtszott a francia forradalom jelszava: szabadsg, egyenlsg, testvrisg! Ez lnyegben a felvilgosods polgrosod vilgnak volt a termszetes letrzse, ugyanis e kivltsgokat az ember szletsnl fogva birtokolja. A pesti forradalmi esemnyeket ez a fajta szekulris filozfia hatotta t. Amikor azonban kiderlt, hogy a pesti forradalom mg nem elg, hanem fegyverrel is harcba kell menni a haza fggetlensgrt, a honvdcsapatok nagyobb rsze mr nem Pestrl kerlt ki, hanem az alfldi magyarsg krbl. Ezek pedig jobbra klvinistk voltak. Debrecen lett a kzpontja a szabadsgharcnak. Itt is ismertk a francia forradalomszabadsg, egyenlsg, testvrisg eszmit, ezeket azonban mskppen rtelmeztk. Msknt fogtk fl az egsz nemzet szabadsgkzdelmt. E mssgnak a lnyegt szeretnnk rviden bemutatni.
Elszr. Amikor Kossuth Lajos 1849. janur 7-n megrkezett Debrecenbe, a kapur gy jegyezte be az esemnyt: Kossuth magyarok Mzese. t teht ekkor mr a „magyarok Mzesnek” tekintettk, ksbb ezt szmos rsban, kiltvnyban talljuk lerva. Nem ok nlkl. Mr a Kossuth rkezse eltti karcsonyon a debreceni Nagytemplom lelksze egy szabadt irnti vradalomrl prdiklt. „Isten nem trheti azt, hogy kpt visel ember illy sznand elnyomatsban ljen mind rkk. S e gondolatok vgyat kltttek kebleikben egy szabadt irnt, ki az emberi elnyomott jogokat kifogja vivni.”15 Ebben a prdikcijban Fss Andrs lelksz egyrtelmen azt kifogsolja, hogy a kirly, azaz a Habsburg uralkod a nemzet szabadsgt igazsgtalanul lbbal tiporja, s arra trekszik, hogy „a npet pedig butasgban neveljk”, s eljut odig, hogy jnni kell a szabadt nemzedknek: „Lehet, (…) hogy (…) neknk is a hall stt vlgyn ltal kell utaznunk nemzeti szabadsgunkrt: de a halottak csontjaibl, mellyek a hall vlgyben elsenyvednek, igazsg-bosszull bajnokai tmadnak fel az unokkban, kik e nemzet vrrel ztatott szabadsgt bizonyosan kivivandjk, s annak des gymlcseit maradkainkra is tbocstandjk.”16 Honnan szrmaznak ezek a gondolatok? Nyilvnvalan Klvin Institutijbl. Ezt nagyon jl ismertk a Debreceni Kollgiumban. A reformtus lelkszek klnsen!17 Klvin ugyan nem eszmnyt egyetlen politikai rendszert sem, hanem a sajt korban a „polgri kzrend ltal kormnyzott llam” formjt tallja a legelfogadhatbbnak,18 ugyanakkor az llamhatalom krdsben biblikusan nyilatkozik, amikor elismeri, hogy brmilyen legyen is az, Istentl val abbl a clbl, hogy biztostsa a rendet, bkessget, igazsgossgot, s nyjtson vdelmet az alattvalknak. Ha azonban olyan helyzet alakul ki, hogy Isten megelgeln a zsarnoksgot, akkor majd kld szabadtt – rja Klvin: „olykor az szolgi kzl tmaszt valakit (…) s megbzza azzal, hogy (…) szabadtsa meg az igazsgtalanul elnyomott npet sznand nyomorsgbl. (…) gy szerzett szabadulst az r (…) Izrel npnek Mzes ltal.”19 Lehetetlen nem szrevennnk Klvin kzvetlen hatst a magyar reformtus prdiktorok igehirdetsben. Amikor teht Kossuth Lajost a „magyarok Mzesnek” nevezik, akkor ezt nem a kltktl veszik, nem is a npmese vagy a kpzelet vilgbl, hanem a biblikus gondolkodsuk rvn kzvetlenl Klvintl, fknt a lelkszek prdikcii kapcsn.
Msodszor. A debreceni kollgiumi ifjsg eltt 1848. mrcius 22-n Rvsz Blint tanr egy hres beszdet mondott. Ennek els rszben bors szavakkal mutatta be haznk nyomorult helyzett, majd dersebben folytatta, s idzte a francia forradalom jelszavait: szabadsg, egyenlsg, testvrisg. De ezeket korntsem politikai lelkest eszmeknt emltette, hanem mint amelyeknek „magyarzata az rk Isten ujjai ltal mindenkinek a szvbe ratott”.20 Azt hangslyozta, hogy ezek nem j gondolatok, hanem egyidsek az emberisggel. Ezt a gondolatot csupn sznoki fogsnak tekinthetjk, mert utna mind a hrom szt bibliai idzetekkel magyarzta. Vgl a sznok a beszdben tettekre buzdtotta a fiatalokat, mert a munka mg nincs befejezve, fegyverrel is harcolni kell majd a hazrt. Ezt Rvsz Blint jl rzkelte, a szabadsgharc hamarosan megkezddtt.
Nagyon rdekes, hogy a pspki rang klvinista szuperintendens-lelksz, Szoboszlai Pap Istvn szintn megszlalt a Nagytemplomban az 1848. mrcius 26-i istentiszteleten. Prdikcijt a 95. zsoltr els kt versvel kezdte: „Jjjetek el, rvendezznk az Urnak; vigadjunk a mi szabadtsunk kszikljnak; menjnk eleibe hlaadssal; nekeljnk neki dicsreteket.” Az elhangzott igehirdets21 nagyon is textusszer. Arra trekszik, mit mond Isten az igje ltal abban a trtnelmi helyzetben az akkori gylekezetnek. Ms helyekrl is idzi gyakran a Szentrst, az rst az rssal magyarzza, mint Klvin, s arra tantja a npet, hogy mit kell tennie a nemzet szabadsgrt. Minden, ami trtnik, Isten ltal van. Isten az jjszletsnek s gretnek a fldjt knlja. Ez lesz egy j Magyarorszg. A klns itt az, hogy a szuperintendens a beszdben egyszer sem emlti meg a szabadsg, egyenlsg s testvrisg szavakat. Mindent a Biblia alapjn magyarz. A politikai termszet jelszavakhoz nem tud vagy nem akar igei mondanivalt ktni.
Hogy mirt trtnhetett gy, ezt valsznleg a Nagytemplom msik hres prdiktornak kt fennmaradt beszdbl rtjk meg. A lelksz neve Knyves Tth Mihly. Mlyen elktelezettje volt a forradalmi vltozsoknak s a szabadsgharcnak. forradalmi alkat, harcos szellem, nem „politizl” pspk. olyan szemly volt, aki Kossuth Lajos mellett szellemi tancsad szerepet tlttt be. „Kossuth papjnak” hvtk. Ami nla nem meglep, hogy mindkt beszdben nagyon is bven szl a szabadsg-egyenlsg-testvrisg hrmas forradalmi eszmnyrl. rdemes flfigyelni arra, hogy ez a hres lelksz az egsz beszdt klvini biblikus szellemben fogalmazza meg. Elszr is igt olvas a Szentrsbl. 1848. mrcius 26-n ez a textusa: „A szabadsgban lljatok meg, s ne ktelezztek meg ismt magatokat szolglatnak igjval. Mert mi, llekben hit ltal, vrjuk az igazsgnak remnysgt. Ti! atymfiai szabadsgra hivattatok, csakhogy a szabadsgot ne adjtok a testnek bnre val alkalmatossgul: hanem szeretetbl egymsnak szolgljatok. Ezt mondom pedig, hogy llek szerint jrjatok. A lleknek gymlcsei a szeretet, rm, bkessg, bkessgestrs. Hogyha egymst marjtok s elnyelitek: meglsstok, hogy viszonylag egymstl meg ne emsztessetek…”(Gal 5,1; 5,5; 5,13–14). Knyves Tth Mihly az ige magyarzatt azzal kezdi, hogy nyltan megmondja: a reformtus llspontrl akar beszlni a forradalommal kapcsolatban s annak kvetkezmnyeirl a polgri letben.22 Miutn felidzi az egyetemes trtnelemnek a npek szabadsgra vonatkoz legkomolyabb tanulsgait, rtr arra, hogy Pl apostol miknt rti a felolvasott igket: ezek az igk is a szabadsgrl, az egyenlsgrl s a testvrisgrl beszlnek, mghozz keresztyn alapon. Sokan vannak azonban – folytatja a prdikcit –, akik egszen msknt rtik a szabadsgot, egyenlsget s testvrisget. Vgl is eljut oda, hogy mi csak a Szentrs tantsa alapjn rtelmezhetjk, s ilyen alapon vehetnk tmutatst magunknak az elttnk ll kzdelmes idszakra. Ez teljesen egyezik a klvini magatartssal. A prdiktor legvgl az egsz magyar nphez szl biblis zenettel: „Te pedig kedves des Hon! felsges magyar Haza! halld meg az igazi boldogt egyenlsgnek, igazi boldogt szabadsgnak, igazi boldogt testvrisgnek isteni hirdetjt Krisztus Jzust;”23 Ha Knyves Tth Mihly msodik hres beszdt olvassuk, melyet kt httel ksbb mondott el, azt tapasztaljuk, hogy az egsz prdikci nem ms, mint a szabadsg, egyenlsg, testvrisg forradalmi jelszavak biblikus magyarzata, kifejtse.24 Jakab apostol levelbl vett igvel kezdi: „Az, aki beletekint a szabadsgnak tkletes trvnybe s megmarad abban; mivelhogy nem feledkeny hallgat, hanem a cselekedetnek kvetje; az boldog lszen az cselekedeteiben.” (Jak 1,25). Lnyegben azt magyarzza el nagyon rszletesen, hogy nmagukban e forradalmi jelszavak nem valsthatk meg. „A nemzetek ajkain egygyolvadt polgri szenthromsg jeligi”-t, ahogyan nevezi a szabadsg-egyenlsg-testvrisg eszmt, csak a biblikus rtelmezs „nemesti meg”, mert csak a keresztyn ember rti jl, aki „beletekint a szabadsgnak tkletes trvnybe”.25
Ezek a beszdek egyrtelmen evangliumi tltetek. Egy politikailag flkavart helyzetben hangzottak el. Hrk, tartalmuk szles krben terjedt a szabadsgharcra kszl magyar nemzet egsze krben. Vrtk is az eligazt zenetet, klnsen Debrecenbl. A krdsnk ez: mire kvetkeztethetnk e megnyilatkozsokbl? Nyilvnvalan arra, hogy a debreceni klvinistkat, a Debreceni Kollgium dikjait s termszetesen a szabadsgharcban rszt vev reformtusok nagy tbbsgt korntsem a francia forradalom jelszavai lelkestettk a harcra, hanem az biblis hitk szerinti eleve elrendeltsgk tudata. Kzelebbrl, a mg l s hat puritn szemlletk rvn26 az a biztos meggyzdsk, hogy ket Isten kivlasztotta nagy trtnelmi feladatok vghezvitelre, s ezt hazjukrt mg letk odaldozsval is meg kell pecstelnik. A krkben mg mindig l s hat puritn tanok egyik legersebb hatsa volt a klvini rtelemben felfogott kivlasztottsg trzse, a nemzetrt rzett felelssgtudat. Errl tanskodnak a harcba indul debreceni dikok levelei is.27 Ez pedig nem ms, mint Klvin tanainak visszatkrzdse a magyar nemzet fggetlensgi harcban. gy rtjk meg, mirt sorakoztak fl valamennyien a „magyarok Mzese”, az „Isten ltal kldtt szabadt” mg.
Amikor Klvin szellemnek jelentsgt hangslyozzuk az 1848–49-es szabadsgharcban, korntsem azt akarjuk lltani, hogy lett volna a szabadsgharc kizrlagos inspirlja. Az igaz, hogy a biblikus gondolkods eredmnyekppen a XVI. szzadtl a klvinistk kpviseltk a szabad gondolkodst, s ez vezette ket arra a meggyzdsre, hogy a kirllyal vagy zsarnokkal szemben ellenllsi joguk van. E meggyzds termszetes rzsv vlt az akkori magyarsgnak.28 Megvolt ez mr a korbbi szzadok fggetlensgi harcaiban is. Ily mdon Klvinnak csupn kzvetett hatsa volt az osztrkok elleni szabadsgharcban, de ez a hats oly ers volt, hogy mind a katolikusokat, mind a protestnsokat sszekovcsolta a nemzet egysge rdekben. Az 1848–49-es szabadsgharcban nem lehetett rezni azt, hogy protestnsok harcoltak volna a katolikus Habsburgok vagy osztrkok ellen, hanem egy nemzet harcolt a fggetlensgrt az elnyom hatalom ellen. A Habsburgok termszetesen a protestnsokat vdoltk.
Ezt a szabadsgharcot a magyar nemzet megnyerte. A Habsburgokat megfosztottk a magyar korontl, s 1849. prilis 14-n kihirdettk a nemzet fggetlenn vlst. Mindez Debrecenben trtnt. Az osztrk csszr azonban az orosz cr segtsgt krte, aki nagy katonai ervel vonult az immr fggetlen Magyarorszg ellen. A magyar csapatok elszr vdtk a hazjukat, majd knytelenek voltak letenni a fegyvert az orosz tlervel szemben. Magyarorszg ismt az osztrkok gyarmatv vlt, akik kegyetlenl megbntettk a szabadsgharcban rsztvevket. A miniszterelnkt, a parlament tisztsgviseli kzl tbbeket s a tbornokokat kivgeztk. A Debreceni Reformtus Kollgiumot majdnem megszntettk. Szomor trtnet! A klvinistk mgsem adtk fel a kzdelmet.
Klvin szelleme a magyar irodalomban
A magyar kultrtrtnet egyik megfejtetlen titka, hogy a magyar rk, kltk jelents hnyada, taln ktharmada klvinista volt. Az irodalomtrtnszek kerlik ezt a tmt, mintha nem mernk szrevenni. Pedig erre rdemes figyelni, mert egybknt nem rthet az a szellemi vilg, amelyet ppen ezek a zsenilis elmk alkottak s amellyel thatottk a magyar kultrt. Nlklk ms lenne minden. Ezrt amikor Klvin hatst keressk a magyar trtnelemben, nem tehetjk meg, hogy ne szljunk errl is. Annl is inkbb, mert a magyar irodalom eurpai mrtkkel mrve is igen jelents, a jval nagyobb npek irodalmhoz kpest is tekintlyes nagysg.
Ehhez a titokhoz nem lehet a trtnelmi gykerek nlkl kzelebb frkzni. Mivel a XVI. szzadban meglv szerzetesi iskolk szma nem volt elgsges, a reformci egyik legnagyobb jttemnye Magyarorszgon az volt, hogy ltrehozott egy hatalmas iskolahlzatot, amely nagy kollgiumokbl llt s az ltaluk alaptott alapfok s kzpfok iskolk szzaibl. Ez elssorban a klvini reformci mve volt. A nagy kollgiumokban s sok vidki iskolban is tantottk mind a magyar, mind a latin nyelvet. A szellemi pezsdls els komoly jele volt, hogy mr 1590-ben elkszlt a teljes magyar nyelv bibliafordts Krolyi Gspr reformtus lelksz s munkatrsai fradozsa rvn. Ezt megelzen, 1560-ban Huszr Gl reformtor magyar nyelv nekesknyvet ksztett, Szenczi Molnr Albert reformtor pedig 1607-ben lefordtotta az gynevezett genfi zsoltrszvegeket magyarra. Ezek kpeztk a templomi nekls alapjt. Az igehirdets is immr magyarul folyt. Nagyon komolyan vettk az anyanyelven trtn bibliaolvasst. A latin nyelv viszont azrt volt fontos, mert nyugaton valamennyi tudomnynak, mg akkor a teolginak is, a nemzetkzi nyelve a latin volt. A magyar protestns fiatalok a latin nyelv segtsgvel a nyugati kultra szmos elemt temeltk a magyar szellemi letbe. Pldul a termszettudomnyokat. Ezrt volt az, hogy a magyar termszettudsok els nemzedkei mindannyian klvinista papok voltak. Rviden sszefoglalva: a nagy kollgiumok tanrait s dikjait a latin nyelv Eurphoz kttte, a magyar nyelv pedig a sajt nemzetkhz. s itt tesszk fl a krdst: milyen haszna volt a nemzeti nyelv biblia- s zsoltrfordtsoknak, a magyar nyelv prdiklsnak s neklsnek? Hogyan fejldtt a magyar nyelv? Mi volt ebben a szerepe a klvinista iskolknak?
Tudjuk, hogy a bibliai kijelents elsdleges eszkze a sz, a beszd. A Biblia tanulmnyozsa, a nemzeti nyelven rt hitvallsok s teolgiai munkk, nemklnben a magyarul megfogalmazott igehirdetsek s az nekls egyben a sz, a beszd mvelst is jelentettk, mghozz nemcsak a belkr iskolai tantsban, azaz nemcsak a teolgiai szaknyelven, hanem a prdikcik, a bibliaolvass s nekszvegek rvn a np kznyelvi kultrjban is. Ha pedig a szt, a beszdet mvelik, abbl irodalom lesz! Bizonyra ezrt kerlt ki oly sok irodalmi kivlsgunk a klvinista kollgiumokbl: Szenczi Molnr Albert (1574–1634), Csokonai Vitz Mihly (1773–1805), Fazekas Mihly (1766–1828), Kazinczy Ferenc (1759–1831), Klcsey Ferenc (1790–1838), Petfi Sndor (1823–1849 – evanglikus volt), Arany Jnos (1817–1882), Jkai Mr (1825–1904), Tompa Mihly (1817–1868), Ady Endre (1877–1919), Mricz Zsigmond (1879–1942), Olh Gbor (1881–1942), Szab Lrinc (1900–1957), Gulys Pl (1899–1944), Nagy Lszl (1925–1978), Szab Magda (1917–2007) s mg sokan msok. Az erdlyi reformtus kollgiumok is tekintlyes rkat, kltket adtak: Jsika Mikls (1794–1865), Kemny Zsigmond (1814–1875), Szab Dezs (1879–1945), prily Lajos (1887–1967), Knydi Sndor (1929–), St Andrs (1927–2005), Wass Albert (1908–1998), de emltsk meg vilghr nyelvsznket, Krsi Csoma Sndort (1784–1842) is. Ezt a tnyt nem szabad figyelmen kvl hagynunk a magyar nyelv fejldsnek trtnetbl. rink s kltink nyelvhasznlatt ugyanis jelentsen alaktotta a kollgiumok vilga, a prdikciktl kezdve az elmleti teolgiai ismereteken t el egszen az nekkltszetig, k pedig szinte felbecslhetetlen mrtkben formltk anyanyelvnket.29 Ezzel a magyar irodalmi nyelv kialakulsnak titkt kzeltettk meg. Termszetesen voltak katolikus, evanglikus s ksbb zsid kltk, rk is, akik jelentset alkottak, de szmuk kisebb volt a reformtusoknl.
A nemzeti nyelv kialakulsa szinte minden np trtnetnek kzdelmes rsze. Ez a kzdelem klnsen is szp eredmnyeket szlt Magyarorszgon. A fradozs gymlcse, mint ms eurpai npek trtnetben is, a XVIII. szzad msodik feltl egszen a XX. szzadig terjed irodalomban rt be. A reformtus kltk e nagyszm seregbl kiemelnk nhnyat, akiknl Klvin hatsa kzvetlenl vagy kzvetetten rvnyeslt.
Klcsey Ferenc (1790–1838) rta a magyar nemzeti Himnuszt 1823-ban. Ez lnyegben imdsg, amelynek minden sora Istenhez szl, tle kri az ldst a magyar npre. gy kezddik: „Isten ldd meg a magyart, jkedvvel, bsggel, Nyjts felje vd kart, ha kzd ellensggel.” A nemzeti Himnuszunknak nyolc versszaka van. Ebbe a nyolc versszakba van belesrtve az ezerves magyar trtnelem a maga szomorsgval s dicssgvel egyarnt. A klt a XVI. s XVII. szzadi reformtorok prftai lelkletvel mondja el bneinket, de kri Isten kegyelmt, mert megbnhdte mr a magyarsg a mltat, st mg a jvendt is. Mint klvinista ember, a Himnuszban kt ltet elemet emlt meg ldsknt, a kenyeret s a bort, az rvacsora kt jegyt. A Himnuszt magyar nemzeti imdsgnak is nevezzk.
Arany Jnos (1817–1886), akit sokan a legnagyobb magyar kltnek tartanak,30 hres arrl, hogy sok-sok versben tkrzdik vissza a Biblia gondolatvilga. Szmos egyetemi dolgozat s komoly rtkels szletett mr „Arany Jnos biblissga” gondolattal. Mind az szvetsgi, mind az jszvetsgi knyvekbl vesz kpeket. Hres verse, amelyben a kisfit tantja imdkozni (Fiamnak), vagy egy msik versben azt fejezi ki, hogy brmit pthetnk, Isten ldsa nlkl az nyomtalanul el fog tnni (Alkalmi vers). Az 1860–70-es vekben nyugatrl mr jnnek materialista-ateista gondolatok. vlaszul 1877-ben egy szp versben megvallja az rk letbe vetett hitt: „n ezt meg nem tagadom!” (Honnan hov?). Ady Endre (1877–1919), akit szintn a legnagyobbak kz sorolunk, nagyon bszke volt klvinistasgra. Tbb versben emlti ezt. desapjt s nmagt „kt nyakas, magyar klvinistnak” nevezi (Krisztus-kereszt az erdn). Sok-sok versben szl a Krisztus-hitrl, de taln legszebben akkor, amikor hazamegy, s a Klvin-templomukba ismt elmegy istentiszteletre (Egy rgi Klvin-templomban). A klt egy mindig lzad klvinista magyarknt mutatja be magt, aki jat akar hozni npe szmra.
A kvetkez versekben maga Klvin jelenik meg az olvas eltt. Nyilvnvalan a kltk gondolatt pontosan visszaadni kptelensg. Inkbb rzi az ember, mint rti, hogy miknt ragadjk meg Klvinnak egy-egy arct vagy tantsnak a lnyegt. Mindahny versben Klvin gy jelenik meg, mint aki Istennek az ers embere, egy kszikla, akit Isten eleve kivlasztott magnak, hogy a Szentrsban foglalt igk tisztasgt flmutassa. Ezekben a versekben Klvin olyan, mint aki ma is flbreszti bennnk a lelkiismeretet: vajon mi kpesek vagyunk-e Isten igje ltal j utat mutatni, amint abban a korban is tette kibeszlhetetlen btorsggal? Mindegyik versben gy jelenik meg, mint aki tformlta a npek trtnelmt, kzttk a magyarok arculatt is. Rendthetetlen alak! Klvin nem francia, nem nmet, nem magyar, hanem nemzetek fltti szemly. St olyan, aki valamennyi nemzetnek sajtja!
prily Lajos (1887–1967) Erdlybl szrmazik, igazi reformtus klt. 1948-ban a reformtus nekesknyv kialaktsakor vizsglta az nekszvegeket kltszeti szempontbl. Gynyr, biblikus ihlets versei szinte egy-egy prdikcival rnek fl. Egyik versben kimondottan Klvinrl r (Klvin, 1535). Klvin ott l Baselben, s piros mglya-fnyeket lt Prizs fell. Ekkor Pl apostol jut eszbe s elkezd hevesen dolgozni. r Isten dicssgrl, az eleve elrendeltetsrl, a kegyelemrl, aztn tant s tformlja a vilgot. Vgl megszletik a nagy tants, az Institutio, az igaz tudomny. Mindezt egy szp versben lvezheti az olvas. – Kevsb jelents kltk is rtak j verseket Klvinrl a XX. szzadban. Szabolcska Mihly a Klvincm versben gy ltja a reformtort, mint akit Isten Mzesknt hv el, s mint Pl apostolt, akit a villm csapsa tesz rendthetetlen Krisztus-kvetv. Murakzy Gyula szintn ezt a cmet adta versnek: Klvin. gy rajzolja meg Klvint, mint akit kemny grnitbl faragtak, ugyanakkor Isten eltt mgis alzatos. Baja Mihly azt krdezi: „Ki volt Klvin Jnos?” fogalmazza meg azt, hogy a „szentek kzbenjrsa” Klvintl mennyire idegen volt, de a Biblira mint hitnk zsinrmrtkre bizton pthetnk. Ezt a tantst mi magyarok is Klvintl rkltk, mondja a klt: „Tisza, Duna tja, Magyarok hazja: gy lett magyar valls Klvin igazsga.”
Hogy Klvin mennyire ihlette meg a magyar rkat, kltket, arra egyik legszebb plda a rmai katolikus Illys Gyulnak (1902–1983) A reformci genfi emlkmve eltt cm rkszp verse. Ez a katolikus klt ott rta hossz verst az emlkmnl, Genfben, 1946-ban. Bemutatja, hogyan nz ki az emlkm, kiket brzol, majd tvolabbra megy, hogy maga is trgyilagosan lssa a trtnelmi alakok jelentsgt. Ott van a versben a magyar Bocskai Istvn is, aki fegyverrel harcolt a vallsszabadsgrt. Aztn a kltnek eszbe jut a sok harc, szenveds, kzdelem, amelyet a reformci hozott a vilg szmra. Vgl mgis flteszi a krdst: „Hiszed, hogy volna olyan-amilyen magyarsg, ha nincs – Klvin?” Ez a vlasza: „Nem hiszem.” Illys Gyula a reformci vilgforml jelentsgt mondja el e hres versben. Ez a forml szellem, klnsen a Klvin, minket, magyarokat is jelentsen alaktott.
Klvin-nnepsgek Magyarorszgon
Klvin szletsnek hromszz ves vforduljt megnnepelni senkinek sem jutott eszbe 1809-ben. Valsznleg ekkor mg a kemny Habsburg-elnyoms emlke lte meg a magyar reformtussg lelkt. Glyarabsg, szigor trvnyek a reformci hvei ellen, tilalmak sokasga, a klfldjrs beszntetse trtnelmi emlkezetknt rnykoltk be a korszakot. De az 1848–49-es forradalom s szabadsgharc utni megtorlsok sem tudtk megtrni a nemzetet. A helvt irny reformci hvei egyfajta csendes ellenllst kpviseltek, ahol lehetett. Ilyen politikai-trsadalmi hangulatban kvetkezett el az 1864. esztend, Klvin hallnak hromszz ves vfordulja. Ennek az vnek az egyik legnagyobb egyhzi programja az emlkezs volt. Ugyancsak az emlkezs ve volt 1909 is, Klvin szletsnek ngyszz ves vfordulja, amely mr sokkal ltvnyosabb s szabadabb nneplst jelentett. Az 1936. v is ilyen volt. Az Institutio els kiadsnak ngyszzados jubileuma is jelents esemny volt a magyar reformtusok szmra. Errl a hrom esemnyrl szlunk a kvetkezkben. Klvin 1509. jlius 10-n szletett s 1564. mjus 27-n halt meg.
A-1) Emlkezs Klvinra – 1864
. Magyarorszgot a XIX. szzadban gy kell elkpzelni, mint amely valjban kt nagyobb politikai llamalakulatot alkotott. Mindkettnek a kirlya az osztrk csszr volt. Az egyik neve volt a Magyar Kirlysg, a msik az Erdlyi Nagyfejedelemsg. Ezek csak 1868-ban egyesltek. A kirlysg mint llamforma megmaradt egszen 1946. februr 1-jig. A szervezeti szempontbl egysges reformtus egyhz csak 1881-ben jtt ltre. gy 1864-ben a magyar reformtussg mg ngy autonm egyhzkerletben lt, valamint Erdlyben egy tmbt alkotva.31 Az egyhzkerletek ln a szuperintendens llt, ezeket 1881-tl hivatalosan is pspknek hvtk.32 A dunntli egyhzkerlet kzgylse mr 1861-ben flvetette a Klvin hallrl val mlt megemlkezst.33 Ezt megfontolva, mindegyik egyhzkerlet s az erdlyi reformtus egyhz is kln szervezte az emlkezst.
Idrendben elszr a Dunamellki Egyhzkerlet tartotta kzgylst 1864. mjus 22-n. Istentisztelettel kezddtt az alkalom, amelyen Dobos Jnos hres igehirdet lelksz prdiklt, majd Trk Pl szuperintendens mondott beszdet. Beszdt gy ptette fl, hogy sorra vette a reformci kornak nagy esemnyeit, a hitvallsok kialakulst, a tridenti zsinatot, majd pedig Klvint ebbe a trtnelmi keretbe gyazva emlkezett meg hallnak hromszz ves vforduljrl.34
Taln a legmelegebb hangulat nnepsg a Dunntli Egyhzkerletben lehetett. 1864. mjus 29-n tartottk, vasrnap. Elre tervezett forgatknyv szerint szerveztek meg mindent.35 Az egsz egyhzkerletbl lelkszek s gylekezeti tagok sereglettek Ppra. A szuperintendens, Nagy Mihly nyitotta meg az nnepi istentiszteletet, utna Szki Bla fjegyz prdiklt, majd pedig Kis Jnos professzor letrajzi emlkbeszde hangzott el. Ezt kveten Stettner Ignc lelksz Klvinrl rt djt s az ifjsgi nekkar nekt hallhatta a tele templom kznsge. Msnap egyhzkerleti kzgylst tartottak, amelyen elhatroztk, hogy a Klvin-nnepsg beszdeit kinyomtatjk, s azt is jeleztk, hogy a Ppai Kollgiumban Klvin-szobrot fognak avatni augusztusban.36 Mivel mr az elzetes tervek szerint arra buzdtottak minden gylekezetet, hogy helyi nnepsget is szervezzenek, ezt bizonnyal mindentt meg is tettk. A rvkomromi gylekezet benssges nneplyn egytt nnepeltk Klvint a katolikus hvekkel. A fknt katolikusokbl ll dalrda is szp nekekkel szolglt. Ez azrt volt nevezetes esemny, mert az ellenreformcis rendelkezsek miatt 120 ven t, 1783-ig nem volt szabad klvinista lelksznek a vrosban megjelenni, ha pedig mgis temetnie kellett reformtus embert, nem volt szabad nekelni a temetsen.37
A Tiszninneni Egyhzkerlet 1864. jlius 10-n tartott emlklst Srospatakon. Mivel ez vasrnap volt, valsznleg itt is az istentisztelet adott keretet az emlkezsnek.38 Az nnepi alkalmon elhangzott Heiszler Jzsef teolgiai tanr beszde Klvin Jnos hallnak hromszzados emlknnepn cmmel.39
Heiszler Jzsef vilgosan fogalmazta meg a reformci lnyegt, s beszdben Klvin tantsnak valamennyi lnyeges elemt flsorolta. Mindjrt az elejn sszefoglalta, s ezltal rendszerezte is Klvin jelentsgt: „A nagy genfi ember hrom nagy dolgot akart egyszerre: reformlni akarta a tant, a szertartst s az erklcsket, s teremtett j szellemet, j istentiszteletet, j keresztyn letet.”40
A Tiszntli Egyhzkerlet 1864. februr 7–12. napokon tartott kzgylsn – a jegyzknyvi tansgok szerint – az akkori „pspk” feltette a krdst, vajon Klvin Jnos hallnak hromszzados vfordulja kapcsn kvnnak-e rendelkezni arrl, „hogy egyhzkerletnkbeli egyhzaink, ama nevezetes napot, a nagy reformtor irnti kegyeletes tiszteletbl miknt ljk meg?”. Ez a hatrozat szletett: „Minthogy a dics emlkezet reformtor semmifle kln nneplynek sem volt bartja, annyira, hogy mg azt is elre megrendelte, hogy srja felett semmi emlkoszlop, avagy srk ne llittassk, annlfogva az irnta tpllt kegyeletes tiszteletet, amaz szellemnek s akaratnak kvetse ltal is kimutatandnak tartvn, az halla hromszzados vfordulati napjn, az emlkre, semmifle nneplyt sem kivn egyhzaink ltal tartatni kzgylsnk.”41 Ezt az rvelst akrhogyan is rtelmezzk, magyarzzuk, az utkor szmra aligha fogadhat el. Annak ellenre, hogy a tiszntli „pspk”, szuperintendens s a kzgyls sem tett semmit, azt olvassuk, hogy az Als-Szabolcsi s Hajdukerleti Reformlt Egyhzmegye kzgylse 1864. jnius 15-n ezt a hatrozatot hozta: „maradand s l emlkoszlopot llt Klvin nagy szellemnek” a „magyar reformlt segdegylet” ltrehozsval, s ezzel a „vgeken” l gyenge gylekezeteket kvnjk megsegteni.42 Itt olvasunk arrl, hogy a Mikola nev kzsgben is volt Klvin-nnepsg, amelyen a reformtusokkal egytt rszt vettek a rmai katolikusok, a grg katolikusok s az izraelitk is. Az adakozsbl befolyt sszeget a moldvai s a havasalfldi magyar reformtusok rszre ajnlottk fl.43 Mivel a Tiszntli Egyhzkerlet szkhelye Debrecen volt, mr itt megemltjk, hogy Rvsz Imrnek, a Debreceni Kollgium tanrnak Klvin-letrajza 1864-ben jelent meg Pesten. Ennek orszgosan is nagy hre ment. gyszlvn, ez a knyv mentette meg a tiszntliak becslett. Errl kln szlunk.
Az Erdlyi Reformtus Egyhz 1864. jnius 6-n emlkezett Klvinra. Ezen az nneplyen megtelt a kolozsvri Farkas utcai templom. Az egsz erdlyi reformtussg nnepe volt ez, jttek a hvek szinte valamennyi gylekezetbl. Nagy Pter lelksz prdiklt s Bodola Smuel pspk mondott beszdet Klvinrl. Ms beszdek is elhangzottak az egsz napos nnepsgen, ezeket kln fzetben jelentettk meg, amelynek bevtelt az akkor ltrehvott Klvin-alaptvny javra fizettk be.
sszegzsl. Az nneplyes emlkez alkalmak lelki-szellemi hasznt gy lehetne sszefoglalni, hogy Klvin ismt megmozgatta a magyar reformtussgot, s gy tnik, hogy az emlkezs kapcsn sokan lelkesen s ntudatosan flsorakoztak mgje. Az emlkezsek sora valjban a Veszprmi Egyhzmegye 1864. februr 23–25. napokon tartott lsvel kezddtt. Amit akkor megfogalmaztak, most sszegzsknt a legvgn rdemes elmondani: „Klvin hrom szzados szelleme ltetleg kezd ismt hazai reformlt egyhzunk felett lengedezni, zve gy a tudatlansg mint a ttlensg dmonait.”44
Termszetesen krdsknt merl fl itt is, mit jelentett „Klvin hrom szzados szellemnek” ltet hatsa. Vajon ebben a korban a liberalizmussal, a trsadalmi s tudomnyos haladssal szembeni „igyekezetben” IX. Pius ppa reztette-e hatst Magyarorszgon, amint az megtrtnt a jezsuitk ultramontnista fellnklsvel tbb nyugat-eurpai llamban? Ebbl pedig az a krds kvetkezik, hogy nlunk az 1864-es Klvin-emlkezs vajon nem ennek a nemzetkzi tnyeznek az ellenhatsaknt volt-e rtelmezhet? Erre a krdsre nemmel lehet vlaszolnunk, hiszen Magyarorszgon a Klvin-nnepsgekben gyakran a katolikusok is rszt vettek. Volt azonban az 1864-es Klvin-emlkezsnek egy nagyon fontos elzmnye, amely 1859–60-ban zajlott. Az osztrk csszri kormnyzs gy tartotta, hogy az 1848–49-es szabadsgharcrt elssorban a protestnsok a felelsek. Ezrt a csszr 1859 szeptemberben a hres „ptens” rendeletvel korltozta a reformtus egyhz nrendelkezsi jogt, mely ltal szmra sok tekintetben az llamtl, azaz a csszri hatalomtl fgg helyzetet akart teremteni. E rendeletet azonban a reformtusok nem hajtottk vgre, st nyltan ellene szegltek. Ezt rokonszenvvel figyeltk a magyar katolikusok is, akiket ebben az idben szintn sok srelem rt. A hres ptens-ellenes reformtus egyhzi kzgyls ppen a klvinista Debrecenben lt ssze 1960. janur 11-n, s ennek kvetkeztben a csszr knytelen volt visszavonni a rendelett mjus 15-n. A debreceni esemnyeket az udvar termszetesen gy rtkelte, mint amely igazolta a protestnsok felelssgt az 1848–49-es szabadsgharcrt. Ezt kvetn, az ellenlls folytatsaknt, mr 1861-ben elkezddtt a Klvin hallra val emlkezs szervezse, amely 1864-ben valban megmozgatta a klvini egyhzat. Hogy a korabeli liberalizmus mgis sok krt tett az egyhzak letben, az ms tnyezknek volt ksznhet.
A-2) Kiadvnyok a Klvin-emlkezs kapcsn – 1864
Nem tudunk mindent flsorolni, csupn az orszgos jelentsg kiadvnyokat. Az nnepsgek anyagt nmelyik egyhzkerletben kln kiadvnyban rktettk meg. Itt most hrom jelents esemnyrl tesznk emltst.
– A Klvin-vfordul vben kezdte hirdetni Pesten Osterlamm Kroly kiad, knyvkeresked Klvin sszes mveinek megrendelsi lehetsgt. Ez az a hres sorozat, amely a Corpus Reformatorum sorozat XXIX–LXXXIII-IV. kteteiknt jelent meg latinul Brunsvigae-ben. Kiadja Schweitschke s fia. Teljes cme: Ioannis Calvini Opera quae supersunt omnia. Az els ktet (XXIX.) mr 1863-ban kijtt a nyomdbl, az utols (LXXXIII-IV.) pedig csak 1896-ban. vente kt ktet kiadst terveztk.45 A dunntli lelkszek elhatroztk, hogy valamennyien megrendelik az 56 ktetbl ll sorozatot.46
– A Protestns Egyhzi s Iskolai Lap47 1864. mjus 22-n nvtelen szerztl egy vezrcikket jelentetett meg Klvin emlkre, ezutn pedig teljes terjedelmben kzlte Klvinnak az Institiutihoz rt elszavt, amelyet I. Ferenc francia kirlynak cmezett. Maga a vezrcikk egy komoly, mltsgteljes rs, amely Klvint gy mutatja be, mint aki utat mutatott egy tvesztett korban. Ezrt idszer Klvin a XIX. szzadban is. A bevezet gondolatok utn a vezrcikk rja sszehasonltja Luther s Klvin teolgijnak lnyegt. Ez mr nem sikerlt olyan jl, mert az eleve elrendels klvini tant szeretn ugyan bemutatni, de ebben csak a logikai ellentmondst veszi szre. Vgl eljut odig, hogy „Klvin a bnbnatot vgkp elvetette”. Ez kornt sincs gy, mert ppen a Krisztusban val bnbocsnatot hangslyozta a kegyelem ltal. A ksi olvasnak, teht neknk is, ebben a vezrcikkben inkbb rjnak j szndkt kell ltni, mintsem ellenkezst Klvinnal.
– Az emlkezs vnek legjelentsebb esemnye taln a Klvin-letrajz volt. Rvsz Imre Klvin lete s a klvinizmuscm knyve 334 oldalas m. 294 oldal Klvin letvel foglalkozik, 40 oldalban pedig a szerz sszefoglalja a klvini tants lnyegt. 1864 tavaszn jelent meg Pesten, Osterlamm Kroly adta ki.48 Az els kiads mr eljegyzskor elfogyott, ezrt mg ugyanabban az vben jbl kiadtk. A szerz gy mutatja be magt, mint a „debreceni reformlt egyhz egyik lelkipsztort s a Magyar Tudomnyos Akadmia levelez tagjt”. Rvsz Imrt dicsri rendkvli alapossga. Tisztban volt mve fontossgval, ezrt gondosan utnajrt minden adatnak. Tz vig rta a knyvet. Huszonkt olyan korbbi mvet sorol fel, amelyek Klvin letrajzi lerst tartalmazzk. Ezeken kvl hasznlta mg Klvin sszes mveit s levelezseit, valamint tbb olyan gyjtemnyes ktetet vagy egyb mveket, amelyek Klvinrl kzlnek valamit. Maga az letrajz a legrszletesebb lersra trekszik. Elbeszl jellege nem a romantikus korhoz igazodik, hanem a trtneti tnyszersg jellemzi, ezrt kzrthet lehetett abban a korban. A knyv teht nem regny, amelyhez az r hozzteszi a sajt kpzeletvilgt. Semmi olyan esemnyt nem hagy ki, amelyet akkor ismerni lehetett. Ez volt az els Klvin-letrajz magyar nyelven. Mindent idrendi pontossggal elhelyez, s nem tr ki a legnehezebb tmk ell sem, mint pldul a predestinci vagy a Servet-gy. Termszetesen volt olyan trtnelmi jrtassg ember, pl. Szilgyi Ferenc, aki a knyv nhny rszletvel kapcsolatban ktsgbe vonta Rvsz trgyilagossgt, ezt azonban maga az r cfolta meg. Mindezek nyilvnosan is megjelentek.49 Kln rdeme a knyvnek, hogy a zr rszben szl a klvini tan nhny tartalmi elemrl. Ez lnyegi rsze a knyvnek, s dicsrni kell a szerzt, hogy erre vllalkozott. Ugyanis egy olyan nagy hats szemlynl, mint amilyen Klvin is volt, az olvas rdekldssel vrja, miben ll az jelentsge. Ezt frappnsan sszegzi Rvsz hat rvid fejezetben: 1. A klvinizmusrl ltalban. 2. A predestinci. 3. Az rvacsora. 4. Az istentisztelet. 5. Egyhzalkotmny.
6. A klvinizmus hatsa az llamletre.
(folytatsa a kvetkez - kln lapon)
|