A cignysg trtnete
A ROMK EREDETE S TRTNETE A KZPKORTL NAPJAINKIG
A romk eredetrl korbban a kztudatban klnbz romantikus elkpzelsek ltek. Olyan hiedelem is napvilgot ltott, mely szerint a fra npeknt Egyiptombl szrmaznak. Ez s ms naiv elgondolsok minden trtneti alapot nlklznek. Igaz, - Bari Kroly neves roma klt s npmesekutat megfogalmazsban, hogy a romknak nincs lert trtnelmk, de van nyomon kvethet trtnetk.
Ismeretes, hogy minden np lettjnak fordulit, nevezetes esemnyeit megrkti a szjhagyomny. Esetnkben emellett egy rendkvl fontos, egzakt adatokkal rendelkez tudomny lesz segtsgnkre: az sszehasonlt nyelvszet. E komparatv nyelvszeti kutatsok dertettek fnyt a romk eredetre is. E kutatmunkban fontos szerepet jtszott Vlyi Istvn magyarorszgi reformtus lelksz, aki klfldi tanulmnyai sorn egytt tanult malabri (indiai) dikokkal. Feltnt neki beszdket hallgatva hogy nyelvk igen hasonlatos az kzsge cigny kzssgnek nyelvezethez. Megindultak a vizsglatok, melyek sorn kiderlt ? fleg az si szanszkrit nyelvvel val sszevets sorn, hogy a nlunk hasznlatos cigny nyelvjrsok eredete kzs si indiai nyelvre vezethet vissza. Rendszertanilag a roma nyelvjrsok az indoeurpai nyelvcsaldba tartoznak sok ms rokonnyelvvel egytt (latin, nmet, orosz, angol, francia stb.) Valban, a roma nyelvjrsok nyelvi struktrja azonos az emltett nyelvcsald tagjainak nyelvi szerkezetvel (pl. prepozcik hasznlata, deklincik stb.). A ROM sz a cigny frfit jelenti, a ROMNYI a cigny nt illeti, a ROMA pedig a tbbes szm alak: cignyok (a cigny elnevezsre majd a ksbbiek sorn mg visszatrnk).
A romk shazjnak helye az indiai szubkontinens szak-nyugati terlete: Pandzsab. rdekes a szsszettel jelentse: pandzs = t, ab = foly. Valban, ha trkpre nznk, e terleten az t foly vidkt talljuk, az Indust s annak mellkfolyit.(Megjegyezzk, hogy a mai beszlt magyarorszgi cigny nyelvjrsokban is az ts szmjegyet pandzs-nak mondjk a romk).
Sajnlatos, hogy roma testvreink kiszolgltatott helyzetben voltak mr az shazban. Az akkor mg a mainl ersebben l kasztrendszerben a hierarchia legaljn ltek, a prik csoportjba tartoztak, kiszolgli voltak minden tekintetben a felettk lvknek.
A lass, de folyamatos elvndorls a Krisztus utni 5. szzadban kezddtt. Mint minden felkereke-dsnek a npvndorlsok hullmversei kzepette a romk elindulsnak is kls okai voltak. Ez id tjt a fehr hunok betrst sejtettk, reztk meg sztnsen, ami tvozsra ksztette ket. Egybknt rdekes jelensg trtnetk sorn szinte mindvgig, hogy sosem vrtk be a hdtt, nem szlltak szembe nyltan az ellenfllel, inkbb vlasztottk a passzv rezisztencit, mint a konfrontcinak erszakos mdjt. Taln ez az attitd is a hagyomnyos indiai gondolkodsmdbl fakad (lsd, pl. Mahatma Gandhi vilgszemllett e tekintetben). Taln ppen ezrt trtnetk sorn a romk sosem viseltek hadat, nem alaptottak fejedelemsgeket, kirlysgot, nll llamisgot.
A flnomd vndorlet els megszaktsa a korabeli Perzsia volt. A nyelvi rtegvizsglatok (a letelepe-dssel kapcsolatos perzsa jvevnyszavak a roma si alapszkincs mellett, arra rrakdva) kb. msfl vszzados tartzkodsra utalnak Perzsia terletn, melynek a fenyeget mongol betrsek vettek vget. A tovbbvndorls dlnyugati irnyt vett, rmnyorszgba jutottak el a romk.
Fontos llomsa volt ez az orszg trtneti tjuknak, hisz itt tallkoztak elszr a keresztnysggel. Mgpedig a keresztny hagyomnyok egy tisztbb, de ugyanakkor sokkal dszesebb, nneplyesebb, liturgiban gazdagabb formjhoz jutottak, mely trben s idben is kzelebb llt az keresztny vilg szoksrendszerhez. Radsul a befogad rmny np klns rmmel llt a romk mell, kvzi misszis feladatot is lttak meg-keresztelkedskben.
A fogadtats rme, az egyhzi kzssgekben val felszabadult beilleszkeds voltak valsznleg azok a tnyezk, melyek mintegy 400 ves marasztalst, viszonylagos letelepedst eredmnyeztek a romknl. Az rmny jvevnyszavak sokasga is erre utal.
Az ezredfordul azonban vltoztatst ignyelt. Kztudottan a szeldzsuk trkk ebben az idben kezdtek tmadsokat indtani a keresztny rmnyek ellen. E szndkukat megsejtve szedtk fel storfikat a roma csoportok, hogy kivdjk a tmadst. Egy kisebb csoport Kis-zsin t dli irnyt vett, mg a nagyobb populci nyugat fel tartott, a Balkn flsziget irnyba.
A dli irnyba haladk eljutottak Egyiptomba (valsznleg innen a tves hiedelem az egyiptomi eredetrl!), ahol azonban nem lltak meg, hanem ktdtek egy akkor ppen arra vndorl, Szribl nyugatra tart npcsoporthoz. Az Omajd dinasztia nprl, a mrokrl van sz. rdekes ellen-mondsnak tnik: a megkeresztelkedett romk most egy iszlm valls nphez csatlakoznak akkor, amikor eredetileg az rmnyektl ppen az iszlm valls szeldzsukok miatt meneklnek el.
Az szak-Afrikai partvidken val vndorls vge a gibraltri tkels lett, majd az Ibriai flszigeten vszzadokon t val bks egyttls mrokkal, spanyolokkal, zsidkkal. Az itt l romkat hvjuk ma los gitanos-oknak. (Van olyan feltevs, mely szerint a gitan sz az Egyiptom szbl szrmazik, illetve annak megvltozott maradvnya.) A kezdeti vszzadokban a spanyolorszgi cignyok kln kolnikban, vrosnegyedekben ltek, akrcsak a zsidk, mra azonban ez csak nhny vrosban mutathat ki. (Ilyen pl. a granadai Al-Ambra erdtmny krl letelepedett, tbbnyire mutatvnyossgbl, kereskedsbl l gitan csoport). Sajnos, hogy tbbsgkben nyelvileg asszimilldtak a spanyolorszgi romk.
Trjnk vissza, azonban most az rmnyorszgbl nyugati irnyba vndorl csoportunkhoz. k Grgorszg terletre jutottak, ahol testvrknt fogadja ket az ortodoxia, hisz keresztny testvrek rkeztek hozzjuk. Knnyen illeszkednek is az ugyancsak csillog-villog, gyertyafnyes, ikonosz-tzionokkal kestett templomok vilgba. Klnsen kedvelik romink a nagy egyhz mellett mkd atcinganosz nev kisegyhzat, azt a kiskzssget, ahol jobban otthon rzik magukat. gy tnik, a cigny elnevezs is itt ragad rjuk (cigny, tsiganes, zigeuner). Egybknt a kiskzssgekhez val vonzds akrcsak ma mr abban az idben is jellemz volt, szemben a nagyegyhzakkal. Ennek tbb oka van. Alapveten a sokkal melegebb, barti lgkr, ahol mindenki ismer mindenkit: egymsnak s a kzssg vezetjnek aki tbbnyire maga is roma szrmazs lelkipsztor elmondhatjk egyms gondjait, bajait, rmeit, keserveit. Msrszt e kisebb vallsi kzssgek normarendszere kzel sem olyan kvetel, szigor, mint pl. a katolikus egyhz struktrjban s funkcijban. A grgorszgi tartzkods trtnsei sorba meg kell emltennk, hogy a Peloponszoszi flszigeten akkor virgz telepls, Gippe krnykre sokan telepedtek a romk kzl. Egyes verzik szerint innen ered az angolszsz nyelvterleten hasznlatos gipsy elnevezse a romknak. (Msok az Egyiptom szbl vezetik le ezt a mai megnevezst.) - Felttlen emltsre mlt, hogy a vallsi tolerancia szp pldjt adjk mr akkor s ma is a Balknon l roma csoportok. Kzismert, hogy Biznc eleste utn az ezredfordult kvet vszzadokban az iszlm trhdtsi aspircii egyre inkbb rezhetk a Balkn flszigeten. Ennek hullmverseit megsejtve a romk egy rsze is ttr a mohamedn vallsra. (J tudnunk, hogy szerte a vilgon a roma kzssgek mindig annak a vallsnak lesznek hvei, amelynek krnyezetben lnek.) Monoteista vallsrl lvn sz, nem okozott teht klnsebb problmt a vlts. Ezrt azonban trsaik az ortodox romk soha nem vetettk meg ket. Ma is elfordul pl. Bulgriban, hogy egy muszlin roma csald betr egy keresztny templomba, ahol Mekka fel fordulva mondjk el az oltr eltt a pntek dli imdsgot. s ez az attitd klcsns: nem egyszer lthatjuk, hogy romk (keresztny hitek) lbbelijket levetve, gyertyt getve trdelnek a mecsetekben vagy dzsmikban a mihrb flknl, mikzben Mrihoz fohszkodnak. Itt jegyzend meg, hogy valsznleg az ortodoxival val tallkozs eredmnye a romknl az a mlysges Mria-tisztelet, amely szinte flje helyezdik a Jzus imdsnak. A romk ma is fordtott utat jrnak: Jzust krik, hogy ajnlja ket anyjnak Szz Mrinak, holott a keresztny tants szerint Mrit azrt kell tisztelni, hogy jrjon kzbe isteni Finl, Jzus Krisztusnl. A mban is szlelhet vallsi trelemnek, nyitottsgnak a msik irnyba teht trtneti gykerei vannak. Mindenesetre mi gadzsk (nem romk) e tekintetben sokat tanulhatunk e npcsoporttl.
Visszatrve a trtneti fonalhoz, ismeretes, hogy a Balkn a XII-XIII. szzadban egyre fenyegetettebb vlik a trk hdts tekintetben. A balkni viszonylagos letelepedettsg (orszgon belli kisebb vndorls csupn) kvetkeztben a romk letformjban is lass vltozs kvetkezik be. A flnomadizls mellett egyre inkbb jelentkezik csrjban az a termelsi forma, melynek sorn nem csupn a maguk szksgleteinek kielgtsre termelnek (fmmvessg, kovcsmestersg, kosrfons, storkszts, stb.), hanem szolgltat iparknt msokat is elltnak e tevkenysgkkel, kezdenek sarjadni a hagyomnyos cigny mestersgek, melyek aztn vszzadokon t meglhetst biztostanak a romknak az eurpai orszgokban.
A trk hdts elszelt rezve, kezdetben a keresztny valls csoportok kezdtek el kisebb csoportokban, szaki irnyban szivrogni haznk fel. A XIV-XV. szzad hatrmezsgyjn vagyunk, fl vszzaddal a nndorfehrvri gyzelem eltt. Rszben megoszlik a roma npcsoport: keresztnyek mennek, mohamednok maradnak illetve csapdnak a felfel tr iszlm haderhz. Az elbbiek magyar, az utbbiak trk vgvrakba szegdnek el szrakoztat ipart zve: mutatvnyossg, nek, zene, tnc, tovbb az elbb mr emltett mestersgek. Ettl az idtl fogva mr rott dokumentumok is rendelkezsnkre llnak. Oklevelekbl tudjuk pldul, hogy 1396-ban a pcsi pspk 25 storos cigny csaldnak engedlyezte a letelepedst a vrosfal tvben. A dlrl indul betelepeds termszetesen ekkor mg nem volt tmeges mret. Nagyobb populci akkor indult el, amikor Zsigmond kirly s csszr un. menleveleket adott ki, amelyek szerint leglisan jhettek az orszgba a roma csoportok. Valsznleg lt mg az orszgvezets tudatban az a szp hagyomny, melyet orszgalapt Szent Istvn kirlyunk fogalmazott meg fihoz, Imre herceghez rt intelmeiben, mely szerint fogadjuk be az idegeneket, mert minl tarkbb nyelvben, szoksaiban egy nemzet, annl rtkesebb. Megjegyzend egybknt, hogy a ksbbiek sorn szmos un. eurpai kultrllamban tmeges ldzsnek, pogromoknak vetettk al roma testvreinket. Magyarorszg e tekintetben kivtel volt, eltekintve azoktl a XX. szzadi helyi atrocitsoktl, amelyekrl ksbb mg lesz sz.
Az ezerngyszzas vek els felben indult meg teht a roma npessg lass ramlsa a Balknrl. Ez a folyamat folytatdott 1526 utn is, a hdoltsg idejbl azonban kevs adat ll rendelkezsnkre. Bksen ltek a romk egytt a megmaradt magyar lakossggal illetve a hdt trk npessggel. Szvesebben vlasztottk azonban a megmaradt erdlyi rszeket s a Havasalfld tjkt.
A nagyobb arny betelepeds csak a hdoltsg utn, a XVIII. szzadban kvetkezett be, a felvilgosult abszolutizmus korban, amikor is Mria Terzia intzkedsei nyomn szisztematikusan jttek a romk fleg az Alfld trsgbe. ket nevezi a szakirodalom az un. krpti cigny csoportnak. A kirlyn elkpzelse az volt, hogy a trk hdoltsg kvetkeztben kipusztult vagy elmeneklt magyar lakossg helyre telepti a romkat. Ezrt hvta ket jmagyaroknak. gy gondolta jhiszemen, hogy a mezgazdasgban hinyz munkaert velk fogja ptolni. Nem ismervn a romk trtnett, vllalkozsa sikertelen volt, hisz a flnomd letet l a kzmiparba csak ppen belekstol romk alig-alig ismertk az llattenysztst, nvnytermesztssel pedig soha nem foglalkoztak. Mria Terzia msik ballpse pszicholgiai ismerethinybl fakadt. Annak ellenre, hogy l6 gyermeke szletett, kzvetlen pedaggiai tapasztalatokkal nem rendelkezett. Ezrt trtnt meg az a sajnlatosan brutlis intzkedse, melynek alapjn a kisgyermekeket (2-4 ves kortl) ki kell emelni a csaldbl, elvenni a roma szlktl s magyar parasztcsaldokhoz adni. gy gondolta a kirlyn a gyermekkori szocializci fldmvel krnyezetben fog vgbemenni s gy a romk rszt fognak venni a magyarorszgi mezgazdasg jjlesztsben. Ennek az elgondolsnak valra vltsa ugyancsak meghisult. Tudjuk, hogy a kisgyermekkori szocializci folyamatban dnt jelentsge van az anya-gyermek kapcsolatnak rzelmi vonatkozsban. Sok kisgyermek napjainkban is azrt hospitalizldik az egybknt mind anyagi mind szemlyi felttelekkel jl elltott nevelsi intzmnyeinkben, mert megszakad az desanyjukkal val kapcsolat. Gondolhatjuk mennyire gy volt ez Mria Terzia korban is. Ugyanis a roma csaldok kohzis ereje hatvnyozottan nagyobb fok a gadzs csaldoknl. A gyermekekhez val ktds letfontossg a roma csaldokban. Nem vletlen, hogy roma asszonyok a legritkbb esetben vllalkoznak abortuszra. A frfi csaldf pedig egyenesen megtiltja a mvi beavatkozst. Vgl is a XVIII. szzad ilyen rtelm csaldpolitikja nem szntette meg a vndorlst, st az egyre erteljesebb vlt. Megindult az elvett gyermekek utni keress, a gyermekek szkse, a romknak a parasztokkal szembeni konfrontcija (valsznleg ebbl a korbl szrmazik az a hagyomny, hogy sok helyen ma is a kzsg roma lakossga egyszeren parasztnak hvja mindazokat, akik gadzsk, azaz nem cigny szrmazsak). Radsul jra mint eltte vszzadokon t - eltrbe kerlt az ldzttsg tudata, hisz a hatsgok erszakosan fogtak hozz a leteleptshez, gymond jogtalannak, trvnyellenesnek tartottk a gyermekek visszavtelt des szleikhez. Sajnlatos, hogy e tekintetben Eurpa szerte a klnbz egyhzak is szemet hunytak, st esetenknt tmogattk a romkkal szembeni antihumnus intzkedseket egszen a II. Vatikni Zsinatig, amikor is VI. Pl ppa elsknt a katolikus egyhz trtnetben hivatalosan is deklarlta az egyhz evangelizl feladatait a roma kzssgek irnyba. Ez azonban csak a huszadik szzad msodik felben trtnt meg.
Egyelre menjnk azonban vissza a kt vszzaddal elbbi idszakra, amikor a krpti cigny csoport megjelent a Krpt-medencben (innen egybknt a romolgiban hasznlatos elnevezsk). Ez az a csoport, mely az emltett esemnyek kvetkeztben sajnlatos mdon elvesztette eredeti, Indibl hozott anyanyelvt s gy nyelvileg teljesen asszimilldott. ppen ezrt nyelvi tekintetben ket nevezi a szaktudomny a magyarorszgi nem cigny anyanyelvek csoportjban magyar anyanyelv cignyoknak. Haznkban a roma kisebbsgi populcin bell k kpviselik a legnagyobb szzalkarnyt, mintegy 70%-ot. Megjegyzend azonban, hogy e nagyszm csoporton bell is tallunk kisebb kzssgeket, melyek izolltsguk kvetkeztben megriztk eredeti nyelvket. k teht a romungr nyelvjrst beszlik. Trbeli elhelyezkedsk a mai Magyarorszg terletn a kvetkezknt alakult: Ngrd megye, Budapest krnyke (Pty, Csobnka, Zsmbk, Pilisvrsvr, Biatorbgy, Pesthidegkt, Budakalsz), Dunntl (Pcs, Mohcs, Versend, Dunaszekcs). Meg kell jegyeznnk, hogy a romungrk mellett a Krpti csoportban talljuk mg az un. szinto cignyokat is, akiket kszrsknek illetve ringlispiles cignyoknak is neveznek, ugyanis az utbbiak tbbnyire fl-vndor letet lnek ma is: mutatvnyossggal foglalkoznak (krhinta, cllvlde stb.) k magukat sokszor nmet illetve vend cignyoknak is nevezik (Zala, Tolna megyk). Az rdekldk szmra megjegyezzk, hogy nyelvtanuls esetn ajnlhat Rcz Sndor nhny vvel ezeltt megjelent Romungro-Magyar sztra illetve Mszros Gyrgy pr vvel korbban kiadott A szinto dialektus nyelvtana? c. knyve.
A mai magyarorszgi cigny anyanyelv csoport msik nagy ga az elbb emltett Krpti csoport mellett az olh cigny csoport (egyes helyeken kolomproknak hvjk ket), akik eredeti, Indibl hozott nyelvjrsukat hasznljk, melyet vszzadokon t megriztek vndorlsuk folyamn. A foglalkozs szerinti trzsi elklnls alapjn kisebb eltrseket tallunk, egymst azonban megrtik az indiai alap-trzsanyag alapjn. A haznkban l, mintegy 20 % arnyt kitev olh csoport trzsi ill. nyelvjrsi tagozdsbl felsorolunk nhnyat: lovara (lkeresked), colara (sznyegkeresked), cerhara (storos), masara (halsz), fodozovo (kovcsok), romano rom (rzmves), kherara (hzal), csurara (kses), drizara (stfoltoz) stb. Br valamennyi nyelvjrs egyarnt fontos, hisz a beszlk anyanyelvrl van sz, mgis kln kiemelnnk a lova nyelvjrst (a lov = pnz szbl), mely minden valsznsggel a magyarorszgi romk irodalmi nyelvv alakul, hisz ezen a nyelven jelent meg. pl. Choli Darczi Jzsef bibliafordtsa, fordtotta le Nagy Gusztv Az ember tragdijt, jelentetik meg rsaikat mai roma kltk, regnyrk. Persze mindennek is trtneti elzmnyei vannak. A Habsburg dinasztia egyik lelkes, a romk irnt emptival rendelkez tagja, Jzsef fherceg a mlt szzadban alcsuti kastlyban iskolt ltestett cigny gyermekek szmra. Igaz, a kezdemnyezs nem volt hossz let, nem a romk, hanem a krnyk lakossgnak eltletes magatartsa miatt, mgis fontos volt a romk nyelvfejlesztse tekintetben a fhercegnek az a lpse, mellyel belefogott az olh (ezen bell lovar dialektus) nyelvtannak s sztrnak megrsba. Ennek teljes szvege a Pallas Nagylexikonban olvashat. Ezen alap leraksa utn kezdtek bele egyre tbben a lovar dialektus nyelvtana lersba, illetve sztrnak sszelltsba (Choli Darczi Jzsef, Vekerdi Jzsef, Karsai Ervin, Hutterer Mikls, Mszros Gyrgy). Napjainkban fokozatosan ltnak napvilgot cigny nyelvtanok, trsalgsi knyvek, iskolai kziknyvek, stb. Remlhetleg a felsoktatsban is meggykeresedik az a szemllet, hogy a leend vnk, tantk, tanrok szmra nlklzhetetlenek a romolgiai alapismeretek, ezen bell a nyelvismeret is. rvendetes, hogy napjainkban mr llami nyelvvizsgt is lehet tenni lovr nyelvbl.
A harmadik nagy csoport, amely haznkban letelepedett a magukat bes cignyoknak nevez populci. k a mlt szzad vgn illetve a XX. szzad els vtizedeiben telepedtek t hozznk Erdlybl s a Havasalfld vidkrl. Indibl hozott nyelvket elvesztettk Romniban s magukkal hoztk a mlt szzadbl ered, a romn nyelvjts eltti nyelvllapotot. A tudomnyos szaknyelv ppen ezrt romn cignyoknak nevezi ket. ttelepeds eltti sorsuk rendkvl keserves volt, hisz mg a mlt szzadban is rabszolgaletre knyszertettk ket. A kztudatban teknvj cignyoknak is nevezik ket, mivel erdben lve famegmunklssal foglalkoztak: teknt, fakanalat s ms hasznlati eszkzket ksztettek, fldbevjt kunyhkban, putrikban ltek. Ksbb bekltztek a falvak peremre, ahol kln az un. cignysoron ltek. Sorsukrl s letvitelkrl Orss Jakab kitn rnk szmol be tbb novellsktetben. Ltszmuk ma kb. 8-9%-t teszi az sszroma populcinak haznkban.
Amint rzkelhettk a romk nyelvi tagozdst, ppen gy rteghelyzetket tekintve is tagozdnak: a magasan kvalifiklt muzsikus rtegtl kezdve a mg telepi viszonyok kztt l putrilak roma csaldok letvitelig szles sklt tallunk. Az 1944-es nmet, majd az 1945-s szovjet megszllst kveten az iskolztats igen-igen labilis volt a romknl. Az 1893-as nagy cigny sszers szomor analfabtizmus kpn alig tapasztalhat vltozs a harmincas-negyvenes vekben.
Kzben trtnt valami itt Eurpban, mely brutalitsnak a romk nagy rsze is ldoztul esett. A nci ideolgia alapjn nemcsak a zsidkat, hanem a romkat is pusztulsra tlte a hitlerizmus. Tettk ezt annak ellenre, hogy a roma npcsoport ppen gy az rja fajhoz tartozik, mint Eurpa sok npe, kztk a nmetek is. (A roma nyelvjrsok valamennyije ppen gy az indoeurpai nyelvcsaldhoz tartozik, mint a tbbi sok eurpai nyelv: pl. orosz, nmet, francia, angol, stb.) Mindezek ellenre megsemmistsre tltk ket a ncik. Eurpa szerte flmilli roma esett ldozatul a bestilis tettnek. A ncik szrny stratgijnak hullmai Magyarorszgra is kiterjedtek. Egyelre mg viszonylag keveset tudunk a Magyarorszgrl elhurcolt romk sorsrl. Remlhet azonban, hogy megindult kutatsok erre is fnyt dertenek. A koncentrcis tborok adataibl kvetkeztetni lehet arra, hogy 1944 jlius vge s l945 mrciusa kztt mintegy 25-30 000 romt deportltak haznkbl. E deportlsok elksztsrl, ideolgiai megalapozsrl azonban mr a negyvenes vek elejtl folytak akcik Magyarorszgon is. Gesztelyi Nagy Lszl, a Tisza-Duna kzi mezgazdasgi kamara igazgatja mr 1928-ban teht Hitler uralomra jutsa eltt foglalkozott a cigny gy gymond rendezsvel. Vassnyi Istvn szolgabr 1936-ban a Magyar Kzgazdasgban kri a belgyminisztert egy un. cigny-kdex kiadsra. A gdlli jrs akkori fbrja, Vitz Endre Lszl l937-ben srgeti az olh cigny-gy rendezst. Az 1940. vi orszggyls egyikn aztn nyltan sznre lp Gesztelyi Nagy fasiszta elkpzelse, amikor a kvetkezket mondja: az ilyen emberi rzst nlklz, llatiassgig lealacsonyodva l, minden, mg a legnagyobb s legelvetemltebb bntettek vgrehajtsra is kpes, tunya, dologtalan, buja, letkrlmnyeihez konokul ragaszkod, szmottev nprteg egyni talaktshoz, tformlshoz kmlet nlkl olyan szigor eszkzkhz kell fordulnia, amely a szv szavra nem hallgat, a legradiklisabb eszkzktl sem riad vissza.
Gesztelyi Nagy azutn valban nem vlogat az eszkzkben. Elgondolsai kztt szerepel tbbek kztt a cignyok koncentrcis munkatborokba szlltsa, internlsa, ahol ket munkra kvnja knyszerteni, tovbb szaporodsukat megakad-lyozni. Kln cigny trvnyt kvetel, melynek paragrafusai csak a cignyokra lennnek alkalmazhatk. Megemlti tbbek kzt a botbntetst, st a kasztrlst is.
Az orvos Szentkirlyi is hasonl megoldsokat javasol, aki szerint a cigny krds csak gy oldhat meg, ha minden cignyt kiteleptnk az orszgbl, vagy ha az egsz cignysgot egy vagy tbb internl tborba helyezzk el. Majd gy folytatja: A kiteleptsre a hbor vgig gondolni sem lehet, a cignyok internlsa azonban lehetsges volna.
A szovjet hadsereg megszll hadjratai kvetkeztben a radiklisok lmai csak rszben valsultak meg, hiszen csupn a Dunntlon maradt mr idejk a nci hhroknak a romk egy rsznek likvidlsra. A nmet hadsereg ltal mg megszllva tartott Nyugat-Dunntlon garzdlkod-tak a ncik s nyilas csatlsaik a hbor kzvetlen befejezse eltt, 1945 tavaszn.
Egyik pldaknt megemltem a Szombathely trsgben elhelyezked Ondd (ma Torony) kzsget, ahonnan kzvetlen a hbor vge eltt 25 roma frfit vittek el a nyilasok. rsos nyom alapjn nem tudjuk, hogyan, milyen alapon vlogattk a frfiakat a kzsgben. Elszr a kzsgi iskolban gyjtttk ssze a csoportot. (Ma ennek az pletnek a faln emlktbla hirdeti az elhurcoltak emlklt.) Az est belltval csendri ksrettel gyalog tettk meg az utat a szombathelyi teherplyaudvarig, ahol bevagonroztk ket. A szemtanuk szerint egy teljes szerelvnyt megtltttek a megye terletrl begyjttt megbzhatatlanok. A vonat a komromi Csillag vrba vitte szomor sors utasait. Itt mr tbb szzan voltak. Szrmazsuk, vallsuk, politikai meggyzdsk klnbz volt, csupn sorsukat pecstelte meg egy embertelen eszme.
A komromi vrban kt htig magyar katonk riztk ket. Ksbb tbori csendrk, majd nmetek vettk t ket. Az rizettekkel val bnsmd egyre brutlisabb lett. November vge fel trtnt meg vgleges elszlltsuk. Egy-egy vagonba annyi embert tuszkoltak, amennyi belefrt. Induls eltt feladtk az ivvizet, az lelmet, aztn rjuk zrtk az ajtt. A bentlevknek fogalmuk sem volt arrl, vajon merre jrnak, ugyanis nappal holtvgnyon llt a szerelvny, csak jjel szlltottk ket. Amikor az egyik tllvel ksztett interj sorn a krdez (Dr. Schermann Vera) az utazs krlmnyeirl rdekldik, kiderl, hogy az hezst, llva alvst mg csak ki lehetett valahogyan brni, a szomjsg azonban sok szenvedst okozott. A betegek, a gyengbb szervezetek nem brtk, letk mr a marhavagonban befejezdtt. A holtak a vagonban egytt utaztak tovbb l trsaikkal.
Az onddi cigny csoport vgllomsa Dachau volt. Itt eddigi emberi lnyk megsznt, szemlytelenn vltak, nevk helyett egysgesen a KL (Koncentrcis Tbor) jelzst kaptk. Szemlyisgk az SS szemben azonostsi szmm zsugorodott. A billog vszonkabtjuk mells oldalnak bal rszn volt. A cignyok piros hromszggel voltak megblyegezve. A hajnali sorakozn ami rkig tartott az SS-ek gyeltek a formasgra. A szzezres nagysgrend azonostsi szmot nmetl olvastk, melyre a szm tulajdonosnak jelentkeznie kellett. Sok bntetst vont maga utn ez is, hisz a nmetl nem tud magyar cignyok nehezen jegyeztk meg a szm nmet jelentst. Ezrt aztn hossz rkig tartott a sorakoz, a nvsorolvass hban, fagyban az udvaron. Ftetlen fahzakban laktak, deszkn fekdtek, takarjuk kopott pokrc vagy felskabt volt.
lelmezsk is magn hordta a hres nmet precizitst. Szablyosan ismtldtt az trend, amely sem mennyisgben, sem minsgben nem felelt meg az emberi tpllk fogalmnak. Az els idben mg 12 ember napi adagja volt az egy darab tglakenyr, ksbb mr hsznak adtk ugyanezt az adagot. A fzelket a vzben megftt takarmnyrpa jelentette.
Ebbl az letmdbl egyenesen kvetkezett az elhallozsok nvekedse. A lgerlakk kztt puszttottak a klnbz fertz betegsgek, fleg az alultplltsg miatt. Ehhez trsult a lelki betegsg is: sokan, tudattalan llapotban, a magasfeszltsgi rammal tlttt kertshez rohantak, s a fellobban elektromos ram oltotta ki letket. A tll szemtan mondta el, hogy az egyik onddi roma (itthon zensz volt) felbomlott llekkel hegedlt, amg fizikuma brta, mg be nem llt a szenvedseit megszntet hall.
E szomor emlkek felidzje elmondta, mennyi verst kellett elszenvednie azrt, mert sszelopott minden ehet hulladkot. Valsznleg ennek ksznheti letben maradst. Huszonngy trsa nem brta ki a szenvedseket.
A dachaui koncentrcis tbor azon egysgben, ahol riportalanyunk is lt, napirenden voltak a klnbz orvosi ksrletek. E ksrletek cljrl csak hazatrse utn szerzett tudomst. A magas lgkr replsnek az emberi szervezetre gyakorolt hatst tanulmnyoztk. Riportalanyunkon ht alkalommal vgeztk el a ksrletet. A ksrletnek kt varicija volt:
1. Termszetes mdszer. Ekkor a meztelenre vetkztetett embert addig tartottk a tli fagyos hidegben, mg az a kvnt llapotba nem kerlt. Sokan tudatuk utols maradkval ? a drtkerts szenvedst megszntet elektromos ramba menekltek.
2. Mestersges mdszer. Ilyenkor a ksrleti alanytegy erre a clra ltestett helysgbe vittk, ahol cementkdak sorakoztak. Ezekbe a kdakba parancsoltk az embereket s a rjuk engedett vzzel htttk testket a szksges mrtkig.
Mindezt kvette az jraleszts. Sokuknl nem volt tbb breds. Az jralesztsnek is sajtos mdjai voltak. Megjegyzend mondja a visszatrt riportalany hogy a hazatrt romknl, akinek utda szletett, megtallhat valamilyen fogyatk. Legtbbjk sketnma vagy szerencssebb esetben beszd- s hallskrosult. (neki is kt sketnma fia van!) gy szenvedtek rtatlanul mg az utdok is a ncik ltal vgzett ksrletek miatt. St nemcsak az els genercinl, hanem az unokknl is kimutathatk a ksrletek nyomai, kros hatsaik.
Taln kicsit hosszabban idztnk a magyarorszgi Roma Holocaust ldozatainak trtnseinl, de gy gondoljuk, a sokszor mg ma is eltletes megnyilvnulsok indokoljk a trtnelem e stt lapjainak jraolvasst is.
Az els hivatalos intzkeds a roma npessget rinten az 1961-es llami s prthatrozatban jelentkezett. Ez s a kvet hatrozatok is az vek sorn rtegspecifikusan kezelte csupn a romk helyzett, megfeledkezve vagy inkbb taln elhallgatva az etnikumspecifikus oldalt. Mindez azt jelentette, hogy a szocilis mezben igen sok pozitv intzkeds trtnt (telepek felszmolsa, lakspts, szocilis intzkedsek, iskolztats, analfabetizmus megszntetse, stb.). Az identitstudat fejlesztse, a roma kultra megrzse, polsa, fejlesztse azonban a httrben maradt vagy csak msodlagos szerepet kapott. Tulajdonkppen csak a hetvenes vek vgn kezdett ledni az a szemllet, hogy nazonossg-tudat nlkl nincs szemlyisgfejlds. Elssorban a roma rtelmisgiek voltak e gondolat zszlvivi, akik alkotsaikkal irodalom, kpzmvszet, zene, tnc, nyelvszeti kutatsok, nprajzi gyjtmunka) egyre inkbb srgettk a szemlletvltst. Ennek kiteljesedse csak a rendszervltssal kezddtt meg. A folyamat jelenleg is tart, melynek sorn klns hangslyt kap a roma fiatalok iskolztatsi programja. Trsadalmi felemelkeds csak magasabb szint kpzettsggel rhet el. A haznkban is jelentkez vadkapitalizmus tlkapsai kvetkeztben a munkanlklisg tovbb fokozdott a roma lakossg krben. Radsul a meglv eltletek fokozzk a romk kirekesztettsgt. A ma trtnseivel azonban majd a jv trtnetri foglalkoznak.
Trtneti ttekintsnkhz felttlen hozz tartozik, hogy nhny gondolatot adjunk a haznk terletn kvl l roma csoportokrl is. Eurpt tekintve szinte minden llamban lnek romk. Nyelvjrsaik s rteghelyzetket, letviszonyaikat tekintve is differenciltak. A msodik vilghbort kveten pldul az NDK-ban mindssze ktezer krl mozgott a ltszmuk, ugyanakkor az NSZK-ban nyolcvanezren ltek. Az ttelepls magyarzata gazdasgi okokra vezethet vissza: mg keleten knyszer letelepedsre knyszertettk ket, addig nyugaton tovbb folytathattk vndorl letvitelket, a szabad kereskedelmet. Nyugat-Eurpa orszgutjait jrva ma is szinte mindentt tallkozhatunk gpkocsik ltal vontatott lakkocsikkal, melyben romk laknak. Mg Nmetorszgban, Olaszorszgban a szint csoport jelents, addig Franciaorszgban a khelderas s manus csoportokat talljuk. F letforma a vndorls, de persze letelepedett csoportokat is tallunk. A lkupeckedst felvltotta a motorizlt kereskedelem. A vndorl csoportok fleg aut roncstelepek mellett llnak meg idszakosan, hogy a mg hasznlhat alkatrszeket kiszereljk az eldobott gpkocsikbl s tovbbadjk a kereskedelemben. A francik szisztematikusan kialaktjk az un. terraine-eket ahol hosszabb idre tartzkodhat egy-egy roma csald. Ezek a mi kempingjeinkhez hasonlan kiptett terletek anyagi s szellemi infrastruktrval. Minimlis napi befizetsrt kap a csald a lakkocsihoz ramot, kbeltelevzis csatlakozst, vizet, stb. A szellemi segtsget az itt fellltott panel vodk s iskolk jelentik, ahol rendszeres nevelsben-oktatsban rszeslnek a fiatalok. Az iskolba jrs f motivcija a gpkocsivezetshez szksges jogostvny megkapsa, melynek elfelttele az iskola elvgzse. Mly hivatstudattal rendelkez lelkes pedaggusok segtik ebben a csaldokat. Teljesen egynre szabott differencilt oktats folyik. Minden fiatalnak leckeknyve van, ahol az elz letelepedsi helyen bert anyagrszekkel folytatjk az j telephelyen a tantk, tanrok a tananyagot. E mozg telephelyeken az egszsggyi viszonyok is kifogstalanok. A nagymret lakkocsik berendezse modern, tbb helysgbl ll, a tanulsra is jut hely a gyermekeknek. Lelki gondozsban is rszeslhetnek azok, akiknek erre ignye van. Elktelezett papok, szerzetesnk ugyancsak lakkocsikkal jrjk az orszgot, be-be trve egy-egy roma kzssghez, ahol istentiszteleteket is tartanak. Cljuk azonban nem a mindenron val trts, hanem a jobb, sikeresebb let knlata. Ne higgyk azonban, hogy pldul Franciaorszgban nincs diszkriminci mindezek ellenre a romkkal szemben. Az elbb emltett specilis terraine-k bejratnl nincsenek tilt feliratok, ha azonban egy megszokott tszli kempingben szeretne a cigny csald megllni nhny napra, ezt sajnlatosan nem teheti. Itt elttk van a figyelmeztet tbla: Pour les tsiganes interdit!?, azaz: Cignyok szmra tilos a bemenet!
rdekes, hogy a hideg ghajlat ellenre mr a XX. szzad elejn Skandinviba is eljutottak a romk. Ezekben az llamokban rendkvl korszer kisebbsgpolitikt folytatnak, gy akik ide kerltek, jl rzik magukat. A tbbsgi nyelv elsajttsa mellett pldul a sajt anyanyelvi oktatsban is rszeslnek a gyerekek az iskolkban. Anyanyelvi tanknyvek, jsgok, szpirodalmi mvek, stb. llnak rendelkezskre. Persze a roma populci ltszma is jval alul marad a kelet-eurpai orszgok roma lakossgnak. gy pl. Finnorszgban mindssze 8 000 krli a romk ltszma.
A hbors veket kveten kisebb csoportok a tengeren tlra is tjutottak. Dl-Amerikban, Brazliban s Argentnban tallhatk kis ltszmban. Az Amerikai Egyeslt llamokban is lnek sztszrdva (a texasi egyetem ltalnos nyelvszeti tanszkt pl. egy magyar szrmazs roma professzor vezeti). jabban sokan vndorolnak ki Kanadba. Ez azonban mr ismt az j kor trtnseihez tartozik.
Fenti nhny gondolatunkban dihjban szaladtunk t a romk trtnetn. A romk, akik vszzadokon t kivetettek s elutastottak voltak a trsadalom klnbz rtegei rszrl, ma elismert transznacionlis kisebbsget alkotnak, akiket tisztelnek Eurpban, akik bks letet lnek s univerzlis testvrisget hirdetnek. A romk olyan letutat, letstlust kpviselnek a beksznt harmadik vezred civilizcija szmra, amelyben az ember felfedezve nmagt, mly bels dimenzikban el tud szakadni az abszolt mrtkben trbezrt biztonsgtl, hogy j kulturlis, szocilis s politikai teret nyisson, ahol a klnbz identitsok minden ember s minden npcsoport kztt szembeslnek s megrtik egymst a szolidris tallkozsok klnbzsgeivel.
(Dr. Vrnagy Elemr munkjnak felhasznlsval)
http://romane-than.mindenkilapja.hu/#/html/18405302/render/udvozlet
|