Kzi Horvth Jzsef
Rafinlt vallsldzs Magyarorszgon
Tartalomjegyzk
Mott
II. Jnos Pl:
„nneplyesen kvetelem, hogy mindenhol mindenki tisztelje az emberek s npek vallsszabadsgt...!”
(Rszlet a ppnak az UNO Emberi Jogok Deklarcijnak 30. vfordulja alkalmbl Waldheim ftitkrhoz intzett zenetbl.)
Elsz
Ennek a fzetnek a fejezetei elzleg mr megjelentek nll cikkek formjban az „letnk”, illetleg a „Nemzetr” hasbjain.
Ezekben a rvidllegzet egyhzpolitikai cikkekben persze csak vzlatos kpet tudtam rajzolni a magyar keresztnysg s az orosz megszllk vdelmt s tmogatst lvez kommunista prt kezben lv s hatalmi eszkznek szmt llamhatalom viszonyrl.
De, azt hiszem, gy is sikerlt megmutatni a kdri egyhzpolitika rosszindulat krmnfontsgt, amely lelkiismereti s vallsszabadsgrl beszl, az egyhzakkal val bks egyttmkdst hirdeti, de ugyanakkor az istenhitnek a np lelkbl val kiirtst s az egyhzi intzmnyek flslegess ttelt tekinti vgs feladatnak. Addig is azonban, amg ezt a vgs cljt elri, az Egyhzat s annak vezetit a maga bel- s klpolitikjnak a szolglatba igyekszik lltani.
Mindszenty bboros Rkosi Mtys egyhzpolitikjt „ravaszkodssal lczott vallsldzs”-nek nevezte.
Ami a vgclt illeti, Kdr Jnos eddig mg egyetlen szval sem mondott ellent rosszemlk eldjnek. Egyhzpolitikai szndkainak a megfogalmazsban azonban vatosabb, az lczsban gyesebb s a ravaszkodsban tallkonyabb.
Ezrt hasznlom a jellemzsre a rafinlt jelzt.
Kzi Horvth Jzsef
Valls s egyhz tvenhatban
Az 1956 szn haznkban lezajlott forradalom s szabadsgharc nemcsak nemzeti s vilgpolitikai szempontbl nzve, hanem egyhzi s vallsi viszonylatban vizsglva is igen nagy esemny volt. Megmutatta s bebizonytotta ugyanis, hogy a hitet s az egyhzhoz val hsget hossz vek ideolgiai propagandjval, adminisztratv komiszkodsval s rendri terrorjval sem lehet a vallsos emberek szvbl kitpni.
„Adjak vissza a templomunkat!”
Mr a forradalom els napjnak, 1956. oktber 23-nak dlutnjn ezt kvetelte az a tbb ezer fnyi tmeg, amely tanja volt a monstruzus, nyolc mter magas Sztlin-szobor ledntsnek, amelyet Rkosi Mtys 1950-ben llttatott fel a Magyarok Nagyasszonya – a Regnum Marianum – lerombolt templomnak a helyn eszmnykpnek s parancsol urnak, a vilg legkegyetlenebb zsarnoknak a tiszteletre.
A kommunista diktatra rablncainak a lazulst rezve a np egyre tbb helyen s egyre hangosabban kvetelte a vallsszabadsg visszalltst s az egyhzi korltozsok megszntetst.
A legrszletesebb beszmol Szombathely vrosa katolikus trsadalmnak 1956. oktber 30-n tartott nagygylsrl maradt rnk. A sznokok – olvassuk a rdijelentsben – a kznsg egyhang helyeslse mellett kveteltk „Mindszenty bboros azonnali szabadonbocstst s rehabilitlst a tbbi fogsgban tartott egyhzi szemllyel egytt, az Egyhz s llam viszonynak rendezst az igazsg s a szabadsg alapjn, teljes fggetlensget a pspkknek az Egyhz kormnyzsban, a szerzetesrendek szabad mkdsnek visszalltst, az egyhzi hitbuzgalmi egyesletek szervezsnek engedlyezst s a hitoktatssal kapcsolatos korltoz intzkedsek megszntetst, valamint a teljes vlemny-, sajt- s lelkiismereti szabadsg biztostst...”
A nemzeti forradalmi kormnyt sr egymsutnban felkeres kldttsgek krsei kztt is gyakran szerepelnek ezek a vallsi jelleg pontok. gy, pldul, Bujki Ferenc, a szolnoki nemzeti bizottsg Budapestre kldtt vezetje a rdin keresztl rmmel tudatta a vros lakossgval, hogy sikerlt beszlnie Nagy Imre miniszterelnkkel, akitl krte, hogy „teljestsk a npnek azt a kvetelst, hogy Mindszenty Jzsef bboros-hercegprmst eresszk szabadon s tegyk lehetv szmra, hogy a Ppval felvegye a kzvetlen kapcsolatot. Erre nzve – folytatta – azt a vlaszt kaptam, hogy Mindszenty hercegprms mr szabad s a kormny semmiben sem akadlyozza, hogy a magyar katolikus egyhz vezetst ellthassa ...”
Az egyhzi vezetk szabadulsa s rehabilitlsa
rdekes s jellemz, hogy a trianoni magyar-csehszlovk hatr kzelben fekv Felspetnyben a falu tbbsgben nem-katolikus lakossga hangos tntetssel kvetelte az ottani volt Almssy-kastlyban fogva tartott Mindszenty bboros szabadonbocstst. s azt sem szabad elfelejteni, hogy a kzeli rtsgi laktanyban llomsoz honvdsgnek egy – Plinks-Pallavicini Antal rnagy ltal vezetett – osztaga szabadtotta ki s ksrte vissza Budra.
A Hercegprms mg tban volt, amikor a rdi kzlte a hrt ujjongva fogad nppel, hogy a nemzeti kormny, amelynek akkor mg Kdr Jnos is tagja volt, Mindszentyt rehabilitlta. A kormny – gy szlt a hrads – megllaptotta, hogy „az 1948-ban Mindszenty hercegprms ellen emelt vdak minden trvnyessget nlklztek. Ennek rtelmben a hercegprms ellen trtnt sszes intzkedsek megsemmislnek s a hercegprms minden eddigi polgri s egyhzi tisztsgt felveheti s szabadon gyakorolhatja.”
A hercegprms szabadulsval egyidejleg elhagyhattk brtneiket s internlhelyeiket az rizet alatt lev pspkk, papok, szerzetesek s vilgi hvk szzai is. A pspki irodkbl eltntek a „bajuszos pspk”-knek csfolt kommunista ellenrk s a rezsim szolglatba szegdtt bkepapok.
„A nagyszer forradalom – lelkendezett az jra megjelent hitbuzgalmi hetilapnak, a „Szv”-nek ismeretlen vezrcikkrja – az Egyhz kezrl is lerzta a bilincset...”
Megtrtnt a Rkosi-korszakban flrelltott protestns egyhzi vezetk rehabilitlsa is.
1956. oktber 31-n a dli evanglikus egyhzkerlet pspki hivatala kzlte, hogy Dezsry Lszl pspk lemondott, s az egyhzkerlet vezetst az 1950-ben igazsgtalanul eltlt Ordas Lajos pspk vette t...”
„A magyar reformtus egyhz lelki s szervezeti jjptsre alakult bizottsg” pedig november 1-n jelentette be, hogy „a magyar reformtus egyhz zsinata s egyetemes konventje trvnyes elnknek ma is Dr. Ravasz Lszl pspkt tartja, aki ezekrl a tisztsgeirl csak politikai knyszer hatsa alatt mondott le...”
Ordas, Ravasz s Mindszenty nyilatkozata
A hivatalba visszatrt egyhzi vezetk mindegyike helyeselte a forradalom programjt, s tmogatta Nagy Imre nemzeti kormnyt.
Ordas Lajos pspk, aki hossz knyszer hallgats utn 1956. november 2-n elszr szlhatott a rdin keresztl az orszg evanglikusaihoz, – tbbek kztt – ezeket mondta: „Npnk szabadsgharcval azonostjuk magunkat. Ezt krjk mindnyjatoktl. Vgezzetek h szolglatot a megbkls rdekben, kapcsoldjatok bele az jjpts munkjba!...”
A hivatalba visszatr Ravasz Lszl kijelentette, hogy „a magyar reformtus egyhz csodlattal s hdolattal adzik a nemzeti felkels hseinek, dikoknak, munksoknak, katonknak, frfiaknak s nknek, akik erklcsi felszabadulsunk gyzelmt vrk hullatsval kivvtk...”
Mindszenty bboros pedig november 3-n elhangzott rdiszzatban azt mondta, hogy: „A szabadsgharc azrt volt, mert a nemzet szabadon akart dnteni arrl, hogy mikppen ljen. Szabadon akart hatrozni sorsa, llamnak igazgatsa, munkjnak rtkestse fell...”
Beszdnek az orszghzbl trtnt kzvettse alatt Tildy Zoltn miniszterelnkhelyettes mellette lt s knnyes szemmel hallgatta a hossz knzs s brtn utn jra szabad prms nyilatkozatt. Utna pedig megksznte neki azt a nagy segtsget, amelyet szzatval a nemzeti kormnynak nyjtott.
Amikor ksbb a kommunista s trsutas propaganda azzal vdolta a Bborost, hogy a vilghbor eltti flfeudlis rendszert akarta visszahozni, s visszakvetelte az egyhzi fldbirtokot, a forradalmi kormny emigrciban l tagja, a szocildemokrata Kthly Anna erlyesen a vdelmbe vette. „Mindszenty – mondta – tmogatta a forradalmat, s nem akart annak reakcis jelleget adni. Se Horthyt, se a kapitalistkat nem akarta visszahozni. Lojlis volt velnk szemben...”
A keresztny egyhzi vezetkhz hasonlan a zsid rabbi kar is rdinyilatkozatban fejezte ki egyttrzst a nemzeti forradalommal. „A vallsi szabadsgt visszanyert magyar zsidsg – gy hangzott a nyilatkozat – lelkesen dvzli a forradalom vvmnyait. Hdolattal s kegyelettel emlkezik meg az elesett hskrl. Egynek rzi magt a fggetlen, szabad hazval. Felkri a klfldi zsid szerveket, nyjtsanak a sokat szenvedett hs magyar npnek gyors, hathats anyagi segtsget...”
tvenhat csodlatos erklcsi tisztasga
Az egyhzi vezetk nyugodt lelkiismerettel dicsrhettk a forradalmat s szabadsgharcot, mert ez a spontn npflkels erklcsileg csodlatosan tiszta volt.
tvenhatban a magyar np nemcsak a testvri egysgnek, a hallt megvet btorsgnak s a jvbe nz politikai programot kvetel okossgnak mutatta ragyog pldjt, hanem erklcsi magaviseletvel is kirdemelte a vilg elismerst.
A klfldi tudstk elragadtatssal emlegettk, hogy a tz v alatt felgylemlett kesersg, a szovjet csapatok brutlis fellpse s a politikai rendrsg kegyetlenkedse feletti jogos harag dacra is tartzkodott a felkelt np az elhamarkodott cselekedetektl s feleltlen egyni brskodstl. A forradalmakkal rendszerint velejr kz- s magntulajdon elleni bntnyek, lops, rabls, fosztogats, teljesen hinyoztak. A kiszletek s a nagy ruhzak betrt veg kirakataiban ll rkhoz senki nem nylt hozz.
Az ifjsg nagy rsznl – jegyezte meg az egyik nyugati sajttudst – a szabadsg irnti lelkeseds a vallsi lmny hfokra hevlt, s ez a nemes bels tz tformlta egsz magatartsukat. Egy fiatal szabadsgharcos ezt a magatartst azzal magyarzta, hogy: – mondta – „Vratlanul egy szebb let hajnaln reztk magunkat. s ez a hirtelenl rnk szakadt boldogsg nagylelkv s megbocstv tett bennnket...”
Bib Istvn, a nemzeti kormnynak utols pillanatig hivatalban maradt tagja nyugodt lelkiismerettel utasthatta vissza az orosz pnclosok gyrje mgl gyalzkod Kdr-klikk rgalmait. Nemzeti forradalmunk s szabadsgharcunk dicssgt se fasiszta, se antiszemita kilengsek nem piszkoltk be. Tan r az egsz vilg. Elssorban a nyugati liberlis, szocialista s kommunista jsgrk.
jra megteltek a templomok
A forradalom ltal visszatrt vallsszabadsg orszgszerte megtlttte a templomokat imdkoz hvekkel.
„Templomaink – jelentette egy fvrosi plbnos – soha nem ltott mrtkben zsfoltak. Olyanok is ott vannak, akik vek ta hinyoztak...” Egy dunntli lelksz pedig azt jsgolta, hogy: „Az iskolkban ismt felkerlt a kereszt a falra. A hitoktats szinte kivtel nlkl visszatrt a rgi keretek kz. Vasrnap az iskolsok a legtbb faluban testletileg jttek a misre. Nem egy helyen tantik vezetsvel... Sok helyen a kommunista vezetk a plbnostl krtek s kaptak vdelmet... A falvakban mr a forradalom els napjaiban megindult az lelmiszer nkntes gyjtse a fvros szmra. Ennek az akcinak a propaglsban sok pap vezet szerepet jtszott...”
A templomokat megtlt imdkozok seregbl a mr kommunista iskolkban nevelt fiatalok sem hinyoztak. „A forradalom eltti s alatti napokban – mondta egy fiatal pesti szabadsgharcos – visszatrtem vallsom gyakorlshoz ...”
Egyhzldzs trvnyes alapon
Az tvenhatos npflkelsnek szovjetervel trtnt vrbefojtsa a vallsszabadsg megsznst s az egyhzi nkormnyzat jrakezdd gzsbaktst jelentette. Az orosz pnclosok vdelme alatt Budapestre visszalopakod Kdr-klikk folytatta a Rkosi-korszak ellensges egyhzpolitikjt azzal a klnbsggel mgis, hogy annak nylt erszakt trvnyek s trvnyerej rendeletek hossz sorval igyekezett legalizlni.
Az llam s egyhz sztvlasztsa kommunista mdon
Ezeknek a cinikus kpmutatssal megfogalmazott intzkedseknek – a maga nemben – valsgos remekmve „A Npkztrsasg Elnki Tancsnak 1957. vi trvnyerej rendelete az egyes egyhzi llsok betltshez szksges llami hozzjrulsrl”.
A trvnyerej rendelet bevezet soraiban az alkotmny 54. -ra hivatkozik, amely kimondja, hogy „a lelkiismereti szabadsg biztostsa rdekben a Magyar Npkztrsasg az egyhzat klnvlasztja az llamtl”.
De – gy folytatdik a szveg – „szksg van azonban az egyhzi kinevezseknl az llami szuverenits rvnyestse vgett az llami rdekek biztostsra”. Majd felsorolja mindazokat az llsokat, – katolikus, protestns s zsid vonatkozsban egyarnt – amelyeknek a betltshez az elnki tancsnak, illetleg a mveldsgyi miniszternk elzetes hozzjrulsa szksges. Ezt az elzetes hozzjrulst nemcsak a kinevezseknl, hanem az thelyezseknl s az elmozdtsoknl is ki kell krni.
A rendelet rszletes ttanulmnyozsa utn kitnik, hogy a kommunista s ateista diktatra alatt szenved Magyarorszgon jelenleg egyetlen olyan valamireval egyhzi jelleg, papok, lelkszek vagy vilgiak ltal betlttt lls sincsen, amelynek a betltse fltt a ppa, illetleg az arra trvnyesen hivatott protestns s zsid testletek szabadon hatrozhatnnak.
A rendelet kln slyt helyez arra, hogy az egyhzi adminisztrci intzse s a papi, illetleg lelkszi utnptls nevelse a rezsim szempontjbl megfelel szemlyek kezben legyen.
Csalrd jtk a hitoktats krl
A „Magyar Forradalmi Munks-Paraszt Kormny”-nak a vallsoktats mikntjrl szl 21/1957. szm rendelete is megnyugtatan kezddik. „A vallsoktatst – jelenti be nneplyesen a Kdr-rezsim kormnya – az Alkotmny 54. -ban foglalt szabad vallsgyakorls elvnek, valamint az llam s az egyhzak kztti egyezmnyek szellemnek megfelelen az llampolgrok kizrlagos magngynek kell tekinteni. Az llampolgrok szmra biztostani kell, hogy az ltalnos iskolkban s ltalnos gimnziumokban tanul kiskor gyermekk a vallsoktatsban rszt vehessen, vagy rszt ne vehessen”.
Ezutn a nagylelken hangz bevezets utn kvetkeznek a megszortsok:
a) „a vallsoktatsra val beiratkozshoz a szlnek, illetleg gymnak beleegyezst” az iskola igazgatsga ltal meghatrozott helyen s idben szemlyesen kell igazolnia, ami az illet szmra valsgos vesszfutst jelent. A megadott helyen s idben ugyanis az igazgat, a tancselnk s a prttitkr vrja, akik megmagyarzzk neki, hogy milyen elnyktl esik el, s milyen krok rhetik, ha el nem ll a szndktl.
b) „A vallsrkat... a ktelez tantsi idn kvl, a tantsi rk eltt, vagy utn heti kt rai idtartamban lehet megtartani”, ami bizony nem nveli a gyerekek lelkesedst, a hittanra utn.
c) „Vallsoktatsra, valamint annak az egyhzak ltal trtn ellenrzsre csak az egyhzak ltal megbzott, kpestssel rendelkez s a megyei (fvrosi, megyei jog vrosi) tancs vb. mveldsi osztlynak hozzjrulsval rendelkez szemlyek jogosultak”. Ami azt jelenti, hogy kommunista s ateista llami szervek dntik el, hogy ki tanthat hittant.
Ilyen krlmnyek kztt nem lehet csodlkozni azon, hogy az iskolai hitoktats a fvrosban s a nagyobb vidki gcpontokban mr majdnem teljesen megsznt, s a falvakban is vrl-vre cskken a vallsoktatsra beratott gyerekek szma.
Az iskolai hitoktats korltozsn tlmenen az ifjsg templomi hitoktatst is szk keretek kz szortottk, s mg azt is megtiltottk, hogy a hitoktatk eladsaikat kpekkel vagy filmekkel illusztrljk, s hallgatsguknak krdseket tegyenek fel.
Lkai bboros abban remnykedett, hogy a rezsimmel szembeni megalkuv politikjval legalbb ezen a tren sikerl javulst elrnie. Az elrt aprcska eredmnyek – sajnos – egyltaln nincsenek arnyban azzal a propaganda-szolglattal, amelyet a magyar katolikus egyhz feje behdolsval odahaza ppengy, mint klfldn, a Kdr-klikknek tett.
A mindenhat llami Egyhzgyi Hivatal
A Npkztrsasg Elnki Tancsa 1959. vi 25. szm trvnyerej rendeletvel fellltotta az llami Egyhzgyi Hivatalt. A Magvar Forradalmi Munks-Paraszt Kormny pedig 33/1959. szm rendeletvel krvonalazta az EH hatskrt.
A rendelet szerint az EH fbb feladatai:
a) „Az egyhzi vonatkozs jogszablyok elksztse s azok vgrehajtsnak biztostsa”.
b) „Az egyhzakkal s vallsfelekezetekkel kttt egyezmnyek s megllapodsok vgrehajtsa”.
c) „A lelkiismereti szabadsggal s a valls szabad gyakorlsnak biztostsval sszefgg krdsek intzse, az egyhzi funkcik zavartalan menetnek biztostsa”.
Olyan tetszs szerint magyarzhat s tgthat gumiparagrafusok ezek, amelyekbe minden szemlyi s dologi termszet egyhzi problma belefr.
Az EH l is ezzel a lehetsggel.
Szomor tny, hogy az egyhzmegyk s egyhzkerletek egykori nkormnyzatbl mr alig van valami, az is csak ltszlag, rvnyben. A pspksgek az EH vgrehajtszervei lettek. Az EH llamtitkri rangban lv elnke gy rendeli maghoz raportra a pspkket, mintha alattvali lennnek. A pspki irodban mkd bkepapok egyike, az irodaigazgat vagy a titkr hetenknt kteles jelentst tenni a kommunista megyei egyhzgyi eladnak, akinek az elzetes tudta s beleegyezse nlkl mg rgppel sokszorostott s csak a lelkipsztorkod papoknak sznt kzlemnyeket sem szabad sztkldeni a pspki irodbl.
Az EH megyei megbzottai klnsen azokat a papokat tartjk nyilvn, akik a gyerekekkel s az ifjsggal a templomon kvl is foglalkozni prblnak.
Sainos, ezek a buzg lelkipsztorok mg egyhzi elljriktl sem kapnak vdelmet. „Minek teszed, ha egyszer nem szabad!” – mondta egyikknek pspke. „Mert ezrt lettem pap!” – vlaszolta a fiatal kpln.
rvendetes dolog, hogy az ifj papi nemzedkben nem kicsi azoknak a szma, akik ilyen „vresen” komolyan veszik a hivatsukat. Trtnik ez annak ellenre, hogy az EH abba is beleszl, hogy kit vehetnek fel a pspkk a papnevel-intzetbe, kit szentelhetnek papp s kzlk ki kaphat lelkszi mkdsi engedlyt. Arrl nem is beszlve, hogy az ilyen helytll katolikus papnak vagy protestns lelksznek eleve le kell mondania arrl, hogy magasabb beosztst vagy nagyobb plbnit kapjon.
A szabadsgharcnak orosz fegyverekkel trtnt leverse ta eltelt negyedszzad egyhzi pereinek majdnem mindegyikn olyan katolikus papok s protestns lelkszek – s vilgi munkatrsaik – ltek a vdlottak padjn, akik fiatalokkal mertek foglalkozni. A bntny, amelyrt hosszabb-rvidebb brtnbntetsre tltk ket, minden esetben sszeeskvsre val elkszts volt, ami a valsgban abbl llott, hogy vallsos jelleg knyveket adtak a fiataloknak, s elolvassuk utn azok tartalmrl beszlgetst folytattak velk.
Az j trsadalmi nnepsgek
A hivatalosan ateista – istentelen – llam, illetleg az llamot totlisan kzbentart Kommunista Prt, szovjet mintra, nlunk is rendszerestette „az j trsadalmi nnepsgek”-et azzal a kifejezett cllal, hogy ltaluk kikszblje s helyettestse „az let nagy llomsain” az egyhzi szertartsokat.
A kommunista ptvalls liturgija szerint a keresztels helyt a „nvad nnep”, a brmls, illetleg a konfirmci helyt a „kisdobosavats” vagy a „nagykorstsi nneply” foglalja el. A pap nlkl vgzend temetsnl pedig a hozztartozk vlaszthatnak, hogy a temetsi vllalatnl tallhat vilgi bcsztatk kzl kit akarnak felkrni a gyszbeszd elmondsra.
Az llam s a prt anyagi kedvezmnyekkel is igyekszik megkedveltetni ezeket a kifejezetten egyhzellenes szndkkal propaglt csaldi nnepsgeket. Npszerv azonban mindmig nem tudtk tenni ket. Az llam s a prt kzvetlen hatskrbe tartoz trsadalmi rtegek azonban nem trhetnek ki a knyszert formban jelentkez ajnlat ell.
Kzlk rgebben azok, akik a vallsukat valban komolyan veszik, gy oldottk meg ezt a lelkiismereti problmt, hogy a kommunista eskv vagy keresztel utn felkerestek valahol, a lakhelyktl messze egy ismers papot, aki zrt ajtk mgtt megeskette az j prt vagy megkeresztelte az jszlttet.
Ma mr ez se lehetsges. A papok ugyanis parancsot kaptak, hogy a titkos egyhzi tnykedseket is jelentenik kell felettes hatsgaiknak. s ez ell ma mr egyikk sem mer kitrni, mert idkznknt beugrat gynkk keresik fel a rezsim szempontjbl gyans lelkszeket, s prbljk ket rvenni arra, nha lszentesked farizeizmussal s sr knnyezssel, hogy vllaljk el a krt titkos egyhzi funkcit.
Ilyen a htkznapok gyakorlatban az alkotmnyban biztostott lelkiismereti s vallsszabadsg. s az llam s egyhz kztt egyre fejld jviszony, amelyrl nnepi alkalmakkor a kommunista rezsim feje, Kdr Jnos s Lkai Lszl, a magyar katolikus egyhz bboros-prmsa olyan szp szavakkal szokott beszlni.
A kdri egyhzpolitika hazug dicsrete
Hat vvel ezeltt Mindszenty bboros a Kdr-rezsim egyhzpolitikjrl vallott vlemnyt az albbi rvid s trgyilagos nyilatkozatban trta a vilg kzvlemnye el: „Magyarorszgon az Egyhz nem szabad, mert
1. Az egyhzmegyk kormnyzsa a kommunista rezsim ltal felptett s ellenrztt egyhzi kzigazgats kezben van.
2. Egyetlen magyar rseknek, megyspspknek, illetve apostoli kormnyznak sincsen mdjban az emltett egyhzi kzigazgats sszetteln, illetve mkdsn brmit is vltoztatni.
3. A rendszer dnt abban a krdsben is, hogy ki milyen egyhzi llsba kerlhet s abban meddig maradhat. A rezsim dnti el, hogy kit szentelhetnek papp a pspkk s kit nem.
4. Az alkotmnyban biztostott lelkiismereti- s vallsszabadsgot a rendszer a gyakorlatban elnyomja. Az iskolai hitoktatst a vrosokbl s a nagyobb helysgekbl mr szmztk. Folyamatban van a falusi iskolkban mg tengd hitoktats elsorvasztsa is. Az ifjsgot a szlk tlnyom tbbsgnek akarata ellenre ateista szellemben nevelik. Vallsos emberekkel szemben a diszkriminci mindinkbb rvnyesl. Legutbb a vallsos pedaggusokat szltottk fl, hogy vlasszanak hitk megvallsa vagy kenyerk kztt.
5. j pspkk, illetve apostoli kormnyzk kinevezse fenti srelmek orvoslsa nlkl nem oldja meg az Egyhz problmit. Bkepapok fontos egyhzi llsokba val emelse pedig megrendti az egyhzh papok s hvek bizalmt a legfbb egyhzi vezetsben.”
A nyilatkozatnak minden pontja s megllaptsa rvnyes a mai helyzetre is. Mondani is felesleges, hogy protestns testvreink egyhzainak a panaszai s srelmei sem kisebbek.
Egy otthoni szakrtnek titokban terjesztett tanulmnya szerint a Rkosi korszak s a Kdr-rezsim egyhzpolitikja kztt nem lnyegbeli, hanem csak stlusbeli klnbsg van. Rkosi kllel akarta agyonverni, Kdr selyemkesztys kzzel igyekszik megfojtani az egyhzakat.
Szerintem mg az a klnbsg is megvan a kett kztt, hogy a kdri egyhzpolitika propagandisti szorgalmasabbak s gyesebbek. Csak az a hibjuk, hogy hazug dicsreteikkel gyakran mr a szemrmetlensg hatrt sroljk, ami ltal mg a tjkozatlan idegenek eltt is gyanss vlnak.
zeltl nhny plda
Az llami Egyhzgyi Hivatal elnknek, Mikls Imrnek, „a vrs fkegyr”-nak a kijelentse szerint „tartsan rendezett j viszony ll fenn az llam s az egyhzak kztt.”
Vele szemben a nemzetkzileg is nagytekintly, baloldali liberlis napilapnak, a prizsi „Le Monde”-nak Magyarorszgra kldtt tudstja hosszas s lelkiismeretes tjkozds utn arra a meggyzdsre jutott, hogy az llam s az egyhzak kztti gig magasztalt normalizci a valsgban az egyhzi kzssgeknek a kommunista hatalommal szembeni teljes fggsgt jelenti.
Aczl Gyrgy miniszterelnkhelyettes gyakran s szvesen beszl arrl, hogy az egymstl eltr s egymssal ssze nem egyeztethet eszmerendszer, a keresztnysg s a marxizmus valsznleg mg „hossz ideig l egyms mellett.” De – szokta hozztenni – „nemcsak szksges, hanem lehetsges is”, hogy a hveik a szocializmus ptsben egyttdolgozzanak.
Arrl azonban hallgat, hogy a kt ideolginak nkifejtsi s nvdelmi lehetsgei mg csak nem is hasonlthatk ssze egymssal. Mialatt az ateizmus mgtt ott ll a diktatrikus kormnyhatalom teljes appartusa, az egsz iskolarendszer, a knyvkiads, a sajt, a rdi, a televzi s az vente ezrvel rendezett marxista s ateista ktelez tanfolyamok, a keresztny vilgnzetet kpvisel s vdeni hivatott egyhzaknak alig llanak hitterjeszt s hitvd eszkzk s lehetsgek a rendelkezsre. 1977-ben pldul a rezsim ltal kiadott 7200 knyvvel szemben a keresztny egyhzak sszesen 35-tt jelenthettek meg. Azokat is csak elzetes cenzra utn. A hivatalosan engedlyezett s elzetesen cenzrzott, korltozott terjedelemben s pldnyszmban megjelen keresztny hetilapocskk szerkeszti gondosan vigyznak arra, hogy az llam, illetleg a kommunista prt haragjt magukra ne vonjk. A cenzra szigorsgra jellemz, hogy mg azokat az rgpen sokszorostott s kicsi pldnyszmban kiadott krleveleket is be kell mutatni lttamozs s jvhagys vgett az llami Egyhzgyi Hivatal megyei megbzottjnak, amelyekben a pspk kifejezetten lelkipsztori teendket kzl a papjaival.
Arrl pedig – a sok kellemetlen tapasztalat utn – az egyhziak mr rgen lemondtak, hogy a szszken vdekezzenek a marxista s ateista tmadsok ellen.
A Magyarok Vilgszvetsgnek lapja
a „Magyar Hrek”, amelyet ingyen s brmentve kldzgetnek a szabad vilgban l magyarok cmre, kln fejezetet rdemel. Ha valaki ugyanis csak belle merten ismereteit az otthoni viszonyokrl, knnyen arra a kvetkeztetsre juthatna, hogy Magyarorszgon nagyobb a vallsszabadsg s erteljesebb a keresztny kultra polsa, mint brmelyik nyugati demokratikus llamban.
Kezemben a karcsonyi szm: lapozgatom, nzegetem, olvasgatom s csodlkozom. Az els oldalt betlehemes-csoport sznes kpe dszti. A msodik oldalon Cserhti Jzsef pcsi pspk kpe lthat. A szvegrszben Szab Zoltn, a Vilgszvetsg ftitkra dicsri a klfldn mkd magyar papokat, „akik jelents munkt vgeznek a szrvnymagyarsg arculatnak alaktsban ...” Arrl persze hallgat, hogy otthon nem engedik meg a papsgnak, hogy rszt vegyenek a magyarsg arculatnak alaktsban. Az tdik oldalon arrl rteslnk, hogy Budapesten doktorlt Teleky Bla, a burgenlandi rsziget evanglikus lelksze. A 4. oldal beszlgetst kzl Kovch Attila reformtus pspkkel „A szeretetrl”. A 7–9 oldalakon szp sznes kpekkel illusztrlt beszmolt kzl az „Egyhzi gyjtemnyek kincsei”-rl. A 19. oldalon Jzsef Attila, Weres Sndor s Tamk Sirat Kroly karcsonyi versei olvashatk. A 20. s 21. oldalakon Mra Ferencnek kt bjos karcsonyi elbeszlse tallhat. A 24. oldalon Csandi Imre a „mennybl az angyalt s j havat” hoz decemberrl nekel. A 25. oldalon a vallsos tmk hossz sort egy tli tjban ll modern templomrl kszlt sznes felvtel zrja le. Direkt propaganda csak elszrva tallhat a lapban. gy – pldul – Szab ftitkr beszlt „annak az ttr kezdemnyezsnek kedvez hatsrl, amelyet az amerikai magyar katolikus lelkszek ltogatsa jelentett. „Bognr Jzsef elnk pedig ismertette „Nagy Ferenc volt miniszterelnk meghvsnak a rszleteit. A hazaltogats kidolgozott s egyeztetett programjnak megvalsulst – mondta – meghistotta az ismert politikus sajnlatos halla.” Cserhti Jzsef pcsi pspk s Ruttkai va sznmvszn, az elnksg tagjai „arrl a lass, mly talakulsrl szltak, amely a nyugaton l magyar tmegek soraiban a szlfld irnt megnyilvnul rdekldsben tapasztalhat”...
A trsutasok tlbuzgsga
a rezsim egyhzpolitikjnak a dicsretben is megnyilatkozik. Horvth Richrd, a rendjbl kiebrudalt egykori cisztercita, a papi bkemozgalom elindtja s feje, akit a kommunista diktatra hatalmasai „rdemei” elismerseknt a kitntetsek egsz sorval halmoztak el, gy lelkendezik: „j kor jtt el. A szocializmus kora. A jv tja a szocializmus tja. s nem volt mg a trtnelemben a keresztnysg szmra annyira vele rokon, egylnyeg, hozz kzelll, j kort nyit eszmeramlat, mint ppen a szocializmus...”
Lnyegileg ugyanezt mondja a rgi amerikai trsutas, az USA Indiana llamnak Bloomington nev vrosban tant Sinor Dnes is, akit a mlt vben „Nhny sz a mai magyar llam s az egyhzak kapcsolatrl” cmmel magyar rtelmisgi fiataloknak eladst tartott s azt az „Itt-Ott” cm lapban is megjelentette. A kett kztt csak annyi a klnbsg, hogy Sinor konkrtabban nyl a tmhoz, a hangja durvbb, a hazugsgai nyilvnvalbbak s a budapesti hatalmasok irnti hdolata visszatasztbb.
A bloomingtoni trsutas szerint: a „rakonctlan” Mindszentynek esztergomi rsekk val „kinevezse katasztrfa volt.” „A Vatikn s a magyar kormny, illetve a prt kztti kapcsolat llandan javul tendencit mutat...” Magyarorszgon a marxistk s a keresztnyek idelis tolerancival viseltetnek egyms irnt. „Milyen j lenne – fejezi be eladst, illetve a cikkt –, ha a vilg szrvnymagyarsga hasonl tolerancirl tenne tansgot...”
A tudlkos nagykpsggel s prtos egyoldalsggal elmondott eladsrl s megrt cikkrl nem lenne rdemes megemlkezni, ha nem egy rgta foly kampny megnyilatkozsa lenne, amellyel Sinor Dnes – hasonszr trsai tmogatsval – az USA-ban, klnsen annak jszndk, de az otthoni viszonyokkal nem ismers magyar fiatalsga krben szimpatiznsokat verbuvl a budapesti rezsim kultrpolitikja szmra.
Meglepen jhang cikk a Vigili-ban
A Vigilia cm otthoni katolikus folyirat decemberi szmban a fentebb mr emltett s eddig inkbb rezsimet dicsr nyilatkozataival feltn Cserhti Jzsef pcsi pspk, a Pspki Konferencia titkra – tbbek kztt – a kvetkezket rja: „Ne lltsanak bennnket llandan gymsg s gyan al! Ha azt akarjk, hogy – miutn az llam s Egyhz kzti viszony normalizldott – ez a klcsns megrts mindkt fl szmra gymlcsz is legyen, a Magyar llamnak az Egyhz szmra messzemen szabadsgot s biztonsgot kell garantlnia ...”
gy ltszik, hogy II. Jnos Plnak a magyar pspki karhoz intzett intelme s btortsa nem volt hibaval. A magyar kzvlemny – az otthoni s a szabadvilgi egyarnt – kvncsian vrja, hogy a rezsimmel szemben eddig eredmnytelenl engedkeny, az llami Egyhzgyi Hivatal ateista vezetivel bratyizl Lkai Lszl bboros-prms is kvetni fogja‑e „a lengyel ppa” irnymutatst.
Emlkeztet knnyen feledknek
Nemcsak a notrius bkepapok, hanem felels llsokban l katolikus s protestns vezetk, tollforgat teolgusok s a szegnyes keretek kztti megjelensre tlt s a kommunistk ltal cenzrzott keresztny sajt szerkeszti is gyakran beszlnek s rnak az llam s az egyhzak kzti megegyezseket megelz hrom vtized, a kt vilghbor kz es idszak s a „felszabaduls”-t kvet vek, a Mindszenty-Ravasz-Ordas flvtized mulasztsairl s hibirl.
A kritikusok kztt ppen azok a leghangosabbak, akik a jelent csak dicsrni tudjk s mg a WC-re se mernek kimenni az llami Egyhzgyi Hivatal elzetes tudta s beleegyezse nlkl.
Mltat gyalz nyilatkozataikkal s rsaikkal nem lenne rdemes foglalkozni, ha nem fertznk velk a trtnelmet nem ismer otthoni ifjsgot s a rezsim ltal tmogatott nyugati utaikon hazug informciikkal nem doblnnak sarat a magyar keresztny egyhzak kzelmltjnak szgyenkezsre semmifle okot nem ad trtnetre.
Az els vilghbor utn
A vdak kzl annak az egyetlenegynek van nmi igazsgmagja, hogy az els vilghbor utn se a katolikus, se a protestns pspkk – a nagy Prohszka Ottokr szkesfehrvri fpsztornak s mindkt egyhz krbl regrutld kvetinek a kivtelvel – nem kveteltk elg hatrozottan az esedkes szocilis reformokat s a trsadalom demokratikus talakulst.
Mentsgkre szolgl, hogy buzg pasztorlis tevkenysgkkel, a keresztny iskolarendszer vilgviszonylatban is pratlanul ll kiptsvel s a mennyisgileg s minsgileg egyarnt versenykpes, a trsadalom minden rtegt elr sajt megteremtsvel, amely munknkban nemcsak tehetsges s lelkes papok, hanem rtermett s ldozatos vilgiak is ezrvel vettek rszt, az egyharmadra zsugortott, gazdasgi nehzsgekkel kzd orszg lakossgt az erklcsi sszeomlstl megmentettk, s ert adtak neki a talprallshoz.
A harmincas vek szocilis renesznsza
A hszas vek keresztny gondolkozsnak jogosan hinyolhat szocilis deficitje a harmincas vek elejn szinte mrl-holnapra eltnt. Papi s vilgi keresztny vonatkozsban egyarnt felntt egy j nemzedk, amely XI. Piusz ppnak korszakalkot szocilis krlevelt a „Quadragesimo anno”-t tlrad lelkesedssel fogadta. Olyan tlrad lelkesedssel, amely mg azokat az egyhzi s vilgi vezetket is magval ragadta, akik a merszhang s messzemen reformokat srget ppai megnyilatkozsnak nem mindegyik passzusval rtettek egyet. Magval ragadta legalbb is annyira, hogy nem mertk akadlyozni se a tmegterjesztst, se az annak szellemben megindul trsadalmi s kzleti munkt.
Akrmennyire hihetetlenl hangzik is, megfelel a valsgnak, hogy a Katolikus Akci Orszgos Elnksge, amely pedig javarszt idsebb s konzervatv gondolkozs egyhzi s vilgi elkelsgekbl tevdtt ssze, egy millis pldnyszmban kiadta s az egsz orszgot behlz szervezetn keresztl terjesztette azt a fzetet, amelyben „Proletrok megvltsa” cmmel a krlevelet kommentltam. Ugyanezt tette fl-flmillis pldnyszmban azokkal a fzeteimmel is, amelyekben „Korunk legnagyobb veszedelme”, illetleg „Nemzetiszn pognysg” cmmel ugyanannak a ppnak a bolsevizmust, illetleg a nemzetiszocializmust eltl krleveleit ismertettem.
Katolikus s protestns vonalon egyarnt j ifjsgi szervezetek lptek a porondra, amelyeknek a tagjai nemcsak magukv tettk az Evanglium szocilis tantst, hanem azt igyekeztek az letbe is tvinni. Egyetemistk, fik s lnyok egyarnt, szabad idejk jrszt vrosszli szegnytelepek lakosainak a gondozsra fordtottk vagy bekapcsoldtak az j s dinamikus keresztny ifjsgi s munksmozgalmak munkjba. Ezek a mozgalmak rvid nhny v alatt behlztk az egsz orszgot s tanfolyamaikkal, npfiskolikkal megkezdtk a keresztny dolgozk – munksok s parasztok, felnttek s fiatalok – felksztst – nemcsak vilgnzetileg, hanem kulturlisan s szakmailag is – a clul kitztt demokratikus s szocilis Magyarorszg letben val aktv rszvtelre. ldsos s sokatgr mkdsknek a keresztny trsutasok ltal is gig magasztalt npidemokrcia vetett vget.
Az llam s egyhz sszefondsnak a vdja
is szerepel a kommunistk s keresztny trsutasaik bnlistjn. Tagadhatatlan, hogy nagyban s egszben harmonikus volt a viszony az els vilghbor utn az llam s az egyhz kztt. De az az llam – minden felhozhat hibja ellenre is – nem volt ateista, nem akadlyozta az egyhzak lelkipsztori mkdst s senkit sem bntetett meg hite s vallsa megvallsa s gyakorlsa miatt.
Ellenkezleg! Ahol tudott, segtett. Ennek ellenre a keresztny egyhzak vezeti, amikor annak szksgt lttk, nyltan s hatrozottan szembehelyezkedtek a kormny politikjval. me nhny plda a knnyen felejt mai pspkk, teolgusok s szerkesztk emlkezetnek a felfrisstsre:
Serdi hercegprms, amikor hre terjedt, hogy Horthy kormnyz – vagy legalbb is a krnyezete – csaldi dinasztia alaptsnak a tervvel foglalkozik, elment Gdllre, s megmondta az llamfnek, hogy – amennyiben a hr megfelel a valsgnak – nyltan llst fog foglalni a szndk ellen. Ugyancsak , ez az egybknt csndes s visszavonultan l jogtuds, a szembe vgta a nla tisztelg Szlasinak, hogy hatalomtvtele, s ennek kvetkeztben minden intzkedse is, trvnytelen.
A Felshzban nemcsak a katolikus, hanem a reformtus s evanglikus pspkk is elutastottk a kormny zsid-trvnyjavaslatait. A dunntli pspkk – lkn Veszprm fpsztorval, Mindszenty Jzseffel – memorandumban tiltakoztak az ellen, hogy a mr elveszett, teht rtelmetlen hbor meghosszabbtsval az orszgnak mg pen maradt utols darabjt is odadobjk a pusztulsnak. A nemeslelk Apor Vilmos gyri pspk lett ldozta fl az oltalma al meneklt asszonyok s lnyok vdelmben.
s – hogy a gyngbb nemrl se feledkezznk meg – a Szocilis Testvrek Trsasgnak alapt fnknje, Schlachta Margit a nmet megszlls s az orosz „felszabadts” veiben egyarnt az ldzttek szzainak adott menedket – kztk mindkt alkalommal nekem is – rendje hzaiban. Ugyancsak volt az, aki – mint nemzetgylsi kpvisel – frfiakat megszgyent btorsggal tiltakozott a parlamentben a hitvallsos iskolk llamostsa s az iskolai hitoktats megszntetse ellen.
Lelkiismeretlen egyoldalsg
jellemzi mindazokat a beszdeket, rsokat s interjkat, amelyekben keresztny – egyhzi s vilgi – vezetk, teolgusok s szerkesztk az els vilghbor utni harminc v esemnyeivel foglalkoznak. Mg a marxista kortrtnsz, Gergely Jen is tbb jt tud s mer rni a kzelmlt keresztny mozgalmairl s mozgalmi vezetirl, mint k. Annl is inkbb feltn s bnt ez az egyoldalsg, mert vele szemben ll az a mzes-mzos lelkeseds, amellyel – szban s rsban egyarnt – a Kdr-rezsim miniszabadsgnak apr-csepr egyhzpolitikai engedmnyeit magasztaljk.
Kt plda r: Dr. Tth Kroly reformtus pspk szerint „a helyzet fokozatosan javul, sokat tanultak a marxistk, de mi is. Vgl is a rendszer meglehetsen sszer llspontra jutott a vallssal szemben ...”
Szennay Andrs pannonhalmi fapt azt szeretn elhitetni a magyar s a klfldi kzvlemnnyel, hogy haznkban a kommunizmus s a keresztnysg kpviseli ... bartsgos prbeszdet folytatnak egymssal. „A keresztny teolgus – mondta egy francia jsgrnak – megbecsli ateista vitafelt, nem klnben, mint a marxista blcsel keresztny kollgjt. A prbeszd sorn mindkett gazdagodni akar, anlkl, hogy ernek erejvel a msiknak hitre trne ...”
rdekes, hogy a nagy baloldali liberlis vilglapnak, a „Le Monde”-nak Magyarorszgra kldtt klntudstjt, Alain Woodrow-ot ezek a nyilatkozatok nem tudtk meggyzni s megnyugtatni. Alapos kutatst vgzett, amelynek eredmnyeknt leszgezte, hogy „noha elvben a trvny tiltan, a hvk zaklatsa minden szinten folyik ... A hivatalosan elismert egyhzak pratlan engedelmessge ellenre az llam nem mondott le a vallssal vvand harcrl... A katolikus hierarchia behdolst a hatalomnak szmos hv szigoran tli meg, s gy vli, hogy az Egyhz az elmletileg biztostott szabadsglehetsgekkel btrabban lhetne ...”
„A prbeszdnek ez a bks, jhiszem koncepcija, sajnos, korntsem vg egybe a magyarorszgi valsggal. S mg jobb idk nem kvetkeznek, magt mtan az Egyhz, ha olcsn adn be derekt...”
A ktoldalas beszmol, amelyet a Prizsban megjelen „Irodalmi jsg” teljes egszben lekzlt, egy hitvall reformtus lelksz figyelmeztetsvel zrul, amely gy hangzik: „Az Egyhz szolgljon, de ne legyen szolga!”
A bkepapok gyszos szerepe
Az egyhzaknak kommunista ellenrzs s irnyts al val juttatsban s ltala a hvek j rsznek, klnsen az ifjsgnak a hivatalos egyhzi intzmnyekkel val szembellsban gyszos szerepet jtszottak s jtszanak a „bkepapok”-nak nevezett egyhzi trsutasok.
A bkepapi mozgalom megalakulsnak elzmnyei
A szovjet megszllk s a velk egytt Moszkvbl visszatr emigrns kommunistk ugyan az els idkben szntelenl a lelkiismereti- s vallsszabadsg tiszteletbentartsrl beszltek, de mr a kezdet kezdetn kerestk a papokat, akiket az egyhzak bels egysgnek s vele ellenllerejnek a gyngtsre felhasznlhatnak.
Nyisztor Zoltn preltusnak, a neves katolikus publicistnak, akit elzleg az Andrssy t 60-ban, majd pedig az orosz kmelhrt kzpontjban, a Vilma kirlyn t 33-ban megfelel knzsokkal elksztettek s mr azt hittk rla, hogy kszen ll a szolglatukra, az utastsokat vele kzl orosz kmelhrt tiszt ezeket mondta: „Az egyhzakat mi nem gylljk, nem treksznk kiirtsukra. Nlunk odahaza a pravoszlv egyhz szabadon mkdik s miutn rgi reakcis vezetitl megszabadult, a jelenlegi moszkvai ptrirka mr a legbefolysosabb vezet emberek bartsgval dicsekedhetik. Itt Magyarorszgon is ezt akarjuk elrni, de mert Mindszenty a reakci feje, azt akarjuk, hogy a megbkls rdekben nk maguk, a katolikus papok tvoltsk el maguk kzl. gy mentik meg a katolikus egyhzat Magyarorszgon. Egy Mindszenty csak nem ri meg egyhzuk pusztulst! Mit gondol? ...”
Nyisztor ltszlag vllalta a neki kiosztott szerepet, a hercegprms szemlye krli kmkedst, de csak azrt, hogy idt nyerjen nyugatra val meneklsnek az elksztsre.
Msokkal is ksrleteztek, de komoly eredmnyt nem rtek el. Csak nhny olyan foltos mlt pap s lelksz llott a szolglatukba, mint az els proletrdiktatra alatt magt kompromittlt evanglikus lelksz, Simonidesz Lajos s a gynge jellem Szittay Dnes, a felfggesztett bakonykti katolikus pap. Pedig mr akkor, a koalcis idkben is kedveztek az egyhzi rulknak. Simonideszt megtettk tbori pspknek, Szittayt pedig tancsosi ranggal bevittk a valls- s kzoktatsgyi minisztriumba.
A hrom nagy keresztny vezet
Mindszenty Jzsef bboros-hercegprms, Ravasz Lszl reformtus s Ordas Lajos evanglikus pspk mgtt zrt sorokban llott a papsg s a lelkszi kar. A nemzet szabadsgt s a keresztny vallst egyformn fenyeget veszedelem elleni vdekezs a vezetket s a hvket egyarnt kzel hozta egymshoz.
A keresztny iskolkrt foly harc napjaiban Mindszenty bboros felkereste Ravasz pspkt Klvin-tri hivatalban. „Megbeszltk – rja – az orszg s egyhzaink fenyegetett helyzett. Teljesen kzs vlemnyen voltunk, s a leghatrozottabban visszautastottuk mindketten a kommunistk kultrpolitikai trekvseit. Trgyaltunk a vdekezs mdozatairl s elhatroztuk, hogy btortjuk s tmogatjuk a nemzeti rzs politikusokat...”
A vezetk pldjt kvettk a hvek. gy – pldul – az 1947. mrcius 26-n a csepeli gyrtelep katolikus, reformtus s evanglikus egyhzkzsgeinek 250 tag kzs kldttsge kereste fel Nagy Ferenc miniszterelnkt, s tiltakozott a ktelez iskolai hitoktats eltrlse ellen.
A kommunistk a katolikus s protestns magyar keresztnyek kumenikus vdelmi frontjt csak a hrom nagy egyhzi vezetnek erszakos eltvoltsa utn tudtk ttrni. Ravasz Lszlt fenyegetsekkel lemondsra knyszertettk, Ordas Lajost s Mindszenty Jzsefet brtnbe zrtk.
Coriolnusok papi talrban
„A vezet nlkl maradt lelkipsztorok ellenllst – rja Mindszenty bboros – azzal trtk meg, hogy erszakkal s megtvesztssel sszetoboroztak s megszerveztek egy disszidens papi csoportot”. A „bkepapok”-nak nevezett egyhzi rulk szerepe „abban llt, hogy az Egyhz egysgt s erejt bellrl ssk al s romboljk a kommunistktl kapott utastsok s irnyelvek szerint...”
Aki ismeri azt a gyszos s rombol szerepet, amelyet ezek a „bkepapok” nemcsak egyhzaik letben, hanem a magyar kzletben is jtszottak s jtszanak, nem tartja tlzsnak annak a paptrsnak a kritikjt, aki a hazjt s npt elrul s az ellensghez tall rmai hadvezrre gondolva „papi talrban jr Coriolnusok”-nak nevezte ket.
Protestns rszen Bereczky Albert, katolikus oldalon Horvth Richrd nevhez fzdik a papi bkemozgalom elindtsnak s a kommunistkkal val egyttmkds szksgessge melletti els killsnak ktes dicssge. Bereczky Albert pesti reformtus lelksz, majd a pspki szkben Ravasz Lszl utda azt hirdette, hogy „a hbors sszeomls Isten igazsgos tlete, mely sszetri a bneitl megrontott magyar vilgot; a rkvetkez ’felszabaduls’: Isten kegyelme, mely megnyitja az utat a megigazuls fel... – Szerinte – az egyhz csak azzal szolglhat, hogy a szocializmust szolglja, mert a szocializmus a magyar np Istentl rendelt tja ...”
Mg korbban s mg szenvedlyesebben llott ki a kommunistkkal val egyttmkds mellett a katolikus Horvth Richrd egykori cisztercita szerzetes a npkztrsasg elnki tancsnak tagja.
Sajt bevallsa szerint mr rendi tanr korban tallkozott a fvros XI. kerletnek kommunista prttitkrnjvel, aki arra btortotta, prbljon vilgi papknt „bzist teremteni a halad papi gondolkodsnak.” A rendbl val nkntes kilpsre azonban nem kerlt sor, mert elljri kommunistabart rsai miatt elkldtk.
Azt se tagadja, hogy kapcsolatot keresett s tallt Rkosi Mtys ftitkrhoz, Rvai Jzsef fideolgushoz s Kdr Jnoshoz. Ez utbbival val tallkozsra gy emlkezik vissza: „Vgl Kdr Jnos kretett maghoz, aki akkor a prtkzpontban msodik titkrknt dolgozott. Az hangja mr igazi emberi hang volt. Nagyon megrten bnt velem, egyetemes gondolkodsa, humanista s elvh kvetkezetessge mly hatst gyakorolt rm. Mr az rdekldse is lnyeget rintett, mert alapveten emberi vonatkozsra reaglt: Ki merek‑e llni? Vllalom‑e a kvetkezmnyeket? Igazam tudatban cselekszem‑e? Igen, vlaszoltam, klnben el sem indultam volna ezen az ton. Meggrte, hogy segteni fognak. s bizalmrl biztostott ...”
A kommunistk nemcsak az elindulsnl tmogattk Horvth Richrdot s trsait, hanem egszen a mai napig nekik juttatjk a legjobb plbnikat s lelkszsgeket, ket knyszertik r, mint irodaigazgatkat a pspkkre, az kezkre adjk az egyhzi intzmnyek vezetst. Tbben kzlk – katolikus s protestns vonalon egyarnt – pspki szkben lnek.
A bkepapok a tmogatst hsggel s hlval viszonozzk. Az llami Egyhzgyi Hivatal, a magyar egyhzak letnek nemcsak ellenre, hanem irnytja is, mindig szmthat a szolglatukra. A politikai rendrsg papi besgi is az soraikbl kerlnek ki. A mozgalom vezetsge – ln Horvth Richrddal – olyan szolgai hsgtl cspg hang tviratot kldtt Rkosi Mtysnak hatvanadik szletsnapja alkalmbl, hogy az mr egyenesen undort volt. A tvirat „a kis magyar Sztlin”-t „mint npnk szp emberi letn s boldog jvjn fradhatatlanul munklkod nagy tantt s vezett, mint nagy llamfrfit” ksznttte, akinek blcsessge az llam s egyhz gyeinek rendezsben is mindenkor olyan megnyugtat mdon nyilvnult meg.”
A bkepapi mozgalom ketts feladata
A bkepapi mozgalomnak azon kvl, hogy bels viszonylatban az llami Egyhzgyi Hivatal meghosszabbtott karjnak s mindentt jelenlev flnek a szerept tlti be, klpolitikai szerepe is van.
A mozgalom vezeti fogadjk s informljk a haznkba ltogat s az egyhzi helyzet irnt rdekld nyugati jsgrkat s keresztny testletek kikldtteit. Nyugatra s az USA-ba ltogat magyar bkepapi delegcik pedig arrl igyekeznek meggyzni a klfldi testvregyhzakat, hogy – br mg vannak megoldsra vr problmk – Magyarorszgon a szocialista llam s az egyhzak viszonya bartsgosnak mondhat.
Az utbbi idben a legilletkesebb bkepapi tekintlynek s a npkztrsasg elnki tancsa tagjnak, Horvth Richrdnak a vlemnye szerint a bkepapi mozgalom feladatkre jabb teendvel bvlt. „rlnk annak – mondta egyik interjjban –, hogy vrl-vre sok pap utazik klfldre turistaknt is, meghvsra is. De – tette hozz aggdva – nem mindenki tudja a ltottakat, hallottakat mrlegelve s rtkelve feldolgozni. A nyugati propagandakiadvnyok s reakcis sajttermkek sokakat flrevezetnek, megtvesztenek. Ezeket a ktes hatsokat ellenslyoznunk kell, rvelseit korriglnunk s a szocializmus pozciibl brlnunk...”
Nem minden bkepap kommunista trsutas
|