Csapodin Grdonyi Klra:
A X-XI. szzadi kdexmvszet
Kdexmvszet alatt ltalban a XI-XV. szzadban kszlt kziratos kdexek dsztst rtik. Foglalkozni kell azonban ennek megrtshez az elzmnyekkel, s vgeredmnyben ide tartozik a kdexfestszet XVI. szzadi hanyatlsnak kora is.
Az eurpai XI-XV. szzadi kdexfestszet hrom gykere: az antik (grg-rmai), a biznci s az rorszgi miniatrafestszet.
A knyvdszts mr a klasszikus korban sem volt ismeretlen. A legrgebbi illusztrlt "knyv" egyiptomi papirusztekercs, i. e. 1980-bl. Egyiptomi s ms, keleti hatsok is rtk a grg-rmai knyvdsztst. Tudjuk, hogy voltak Rmban bibliofilek, akik kerestk s gyjtttk a dszes killts kziratokat, s tudjuk, hogy szoksban volt mr ekkor is egyes mvek eltt a szerz brzolsa. A Herculaneumban megmaradt 1800 tekercsbl azonban egy sem volt illusztrlva. Az antik, kori knyvmvszetet csak a IV-V. szzadbl fennmaradt kdexekbl rekonstrulhatjuk. Ezek kzl a legfontosabbak: a milni Ambrosiana Ilisz, a Vatikni Vergilius, az n. quedlinburgi Itala s a bcsi Nemzeti knyvtr Dioscurides kzirata.
A nyugat-rmai birodalom lehanyatlsa utn Biznc rizte tovbb az antik mvszetet. Biznc mr 330-tl kezdve a fvros szerept tlttte be, sajnos azonban itt is a 726 s 843 kztti politikai s vallsi okokbl lezajlott "kprombols" vagy "kphbor" (ikonoklastia) az emlkeket visszamenleg is elpuszttotta. Az ezltal kiesett ngy vszzad knyvmvszeti emlkeibl csak tredkek maradtak meg, azok is csak az V-VI. szzadbl. Ezek kzl a legjelentsebbek: a Codex Rossanensis (V-VI. sz.), a Codex Sinopensis (VI. sz.), a Codex Argenteus (Uppsala) s a bcsi Genesis.
A biznci knyvmvszet jellemzje az antik, hellenisztikus s klnbz keleti elemek keveredse. A niceai zsinat (787) elrta a kptisztelet tantst s formit, ami a biznci mvszet "merev"-sgnek forrsa.
A IX. szzadtl kezdve ersen narratv jelleg mvszet alakult ki, mely megtartja az antik modelleket (arctpus, ruhzat, ornamentika). A X. szzadbl mr sokkal eredetibb, letteljesebb, festisgre trekv illusztrcik maradtak fnn. Megjelenik a Bizncra oly jellemz arany alap. Az ornamentika geometriai motvumok mellett mr nvnyi- s llatalakokat, architektonlis kompozcikat tntet fel, mely az Irnbl tvett email-technikval prosul. A knyvek tartalma fleg vallsi trgy (biblik, evangelistariumok, zsoltrosknyvek), az egyhzi szerzk kzl fleg Nazianzi Gergely mveit msoltk.
Legeredetibb a XI-XII. szzad, a biznci mvszet fnykora: a vallsi szvegek mellett brzolt jelenetekben a mindennapi letbl vett, sokszor szinte humoros illusztrcik jelennek meg.
A XIII. szzadban kezddik a dekadencia, mely eltart egszen a Paleologok mvszi renesznszig (XIV. sz.). A biznci mvszet, specilisan a knyvmvszet jelentsge, hogy megrizte az antik hagyomnyokat s sajtos, klnbz keleti hatsokkal titatott stlusval befolysolta az eurpai miniatrmvszetet is. Legtovbb a balkni s kelet-eurpai szlv npek egyhzi mvszetben maradtak fnn emlkei.
Az eurpai miniatrfestszetben a korai kzpkorban legjelentsebb volt az rorszgi n. inzulris stlus, melynek tbb, igen szp emlke maradt fnn a VII-IX. sz.-bl. Ezek kzl a fontosabbak: A Book of Durrow, a Codex Amiatinus, a Lindisfarne Gospels s a Book of Kells. Ez az rorszgi miniatrmvszet minden elzmny nlkl, kszen jelenik meg, s mintegy ellenttben a bizncival a dekoratv hatsra val trekvsben nyilvnul meg. Eredetre nzve vitatjk, hogy az si, keresztnysg eltti kelta, rorszgi vagy a keleti keresztny vilg (Szria) hatsra alakult-e ki. Az egzotikus, sokszor fantasztikusan szvevnyes, mskor vilgosan ttekinthet fonadkok kztt megjelennek ugyan llati s emberi alakok, fejek, de ezek is inkbb torz formban, beleolvasztva mintegy a dekorcis elemek kz. Minthogy Nyugat-Eurpban a keresztnysget rorszgi szerzetesek terjesztettk el, nem csoda, hogy ez a mvszeti stlus ide is behatolt s a klnbz kolostorokban klnbz iskolkat, stlusokat alaktott ki.
Az eurpai, VII-VIII. szzadi n. prekaroling miniatra jellege, az rorszgi stlus hatsa alatt, szintn ersen dekoratv jelleg.
Nagy Kroly (742-814) uralkodsa idejn a knyvmvszet inkbb knyvmsolsban, knyvgyjtsben nyilvnul, utdai idejn azonban mr bizonyos nagyvonal reprezentatv stlus alakul ki, amely a biznci hatssal szemben ismt visszanylik az antik s keresztny mvszethez. Kolostorok s pspki szkhelyek mellett akkor mr mindentt volt scriptorium, ahol msoltak s dsztettek kziratokat, dszteni azonban fleg csak a vallsos, reprezentatv clra sznt kziratokat dsztettk. Evangeliariumok, sacramentriumok, zsoltrosknyvek kszlnek (Nagy Kroly evangliriuma, Kopasz Kroly biblija, Lothr evangeliriuma), de gyjtttk s megriztk az antik szerzk mveit s a ht szabad mvszet (septem artes liberales) anyagt, iskolai, didaktikai clbl. Egy-egy scriptoriumban egyidejleg tbben is dogoztak egy-egy kzirat elksztsn. Legfontosabb kzpontok: Tours, Corbie, Reims, Kln, Fulda.
Amint kzeledik a romn kor, szaporodnak a scriptoriumok, a kdexek dsztse egyrszt differencildik, msrszt sszekeveredik. szrevtlenl megvltozik a dekorci is. Saint Gallenben pldul r szerzetesek sajt stlusban festettek, aleman kollgik viszont a motvumok felhasznlsval egszen j stlust teremtettek. Az illusztrci lassanknt kzelebbi kapcsolatba kerlt a szveggel, lnkl az elbeszl kedv, a rajz jobb, mint a sznezs. Hrom uralkod tma: Krisztus, az evanglistk s a "Lebensbrunnen" brzolsa.
A X-XI. szzadi un. "otti renesznsz" egyik kiemelked emlke az echternachi evangeliarum. Ms kzpontok mg: Reichenau, Konstanz, Regensburg.
Ugyanebben az idben felvirgzik az angolszsz miniatra is, mely inkbb reprezentatv jelleg. Az egykori francia miniatra szakon angolszsz, dlen spanyol befolys al kerl. Utbbira jellemz 1000 krl a kalligrafikus tendencia, emberi fantasztikus lnyek keveredse, perzsa s iszlm hats alatt.
Itliban az rs s egyben a dszts vgleges kialakulsa a VI. szzadtl kezdve a montecassini scriptoriumban megy vgbe. A X. szzadban jabb fejldsnek indult knyvkszts itt a XI. szzadban ri el tetpontjt. Az inicilkat mr nem kapitlisokkal rjk, hanem groteszk llatfigurkbl (halak, madarak, stb.) alaktjk. Montecassino mvszete kihatott a ms kolostorok scriptoriumaira is. gy pl.: Bobbioban is virgz kdexmsols folyt a X-XII. szzadban. Az szak-olasz miniatra egybknt ltalban szegnyes, egyszer. Bizarr fonadkok alkalmazsban megtallhat az rorszgi hats, az emberi alakok brzolsa egyszer, de ikonogrfiailag pontos.
A XI. szzaddal mr Eurpa-szerte kialakul a romn mvszeti stlus. A feudalizmusra jellemz, hogy a knyvek luxustrgyakk lesznek, melyek a feudlis urak vagyonnak jelentkeny rszt kpezik. Ezrt is szerepel e korban a kincsek lajstromozsn bell egy-egy dszes kdex. Az egyhz s az uralkodk, a nagyhbresek vagyonnak rtkt emeltk a drga, dszes kdexek. Klnsen dszes ebben a korban a kdexek ktse is.
Mindez mg fokozdik a XII. szzadban, ahol a knyvkszts terletn is nagy fejldsnek lehetnk tani.
Az ptszetben s a knyvdsztsben ugyanazokat a dekoratv motvumokat lehet megtallni, a falfestszet s a miniatra is szoros sszefggsben van. Antik alakok s ruhzat helyett most mr a festk sajt koruk alakjait, ruhzatt brzoljk; az arcokon mr nmi egyni kifejezs tallhat. Gazdagodnak az inicilk. A mvszetek e korbeli sszefggst mutatjk pl. a knyvktsek elefntcsont faragvnyai s a dekoratv elemek kz kerlt keleti szvetek minti. Voltak mr ebben a korban olyan mvszek, akik tbb terleten is tevkenykedtek. A knyvek szinte kizrlag egyhzi tartalmak. A fennmaradt kdexek dsztse alapjn meg lehet klnbztetni sszefgg csoportokat, iskolkat, legtbbszr azonban klnbz hatsok keverednek. Nmetorszgban az nneplyes, hieratikus, monumentlis oldal dominl, a reimsi iskola letszersgre trekszik. A termszetbrzolsbl azonban teljesen hinyzik a naturalizmus, a szemlyek absztrakt trben lnek, a tjat geometriai dekorci helyettesti. Az elfordul termszeti kpek nem a valsgot akarjk tkrzni, hanem absztrahlnak: egy fal egy vrost, egy fa az sszes nvnyeket brzolja sematikusan.
Br minden kdexfest iskolnak megvan a jellegzetessge, sokszor mgis nehz eldnteni a miniatrk alapjn a hovatartozst (pl. Gutkeled-biblia). A miniatra mellett mr akkor megjelenik a sznezett tollrajz. Ebben az idben keletkeztek Bajororszg terletn az el irodalmi illusztrcik a kzpfelnmet eposzokhoz, mint az "Eneit" vagy a "Drei Liedern von der Magd"-hoz, mg a "Tristan"-hoz s a "Parzival"-hoz a kpeket valsznleg Strassburg krnykn ksztettk. A Rajna-krnyki miniatrafestszetre az szak-franciaorszgi stlus volt hatssal, amely viszont a Winchesterben (Anglia) virgz iskolhoz llt kzel. A romn kor vge fel szak-Franciaorszgban egy klnsen a ruhzat ferdn hullmz redinek lendletes rajzban megnyilvnul stlus lp fel.
A XIII. szzadban alakul ki Franciaorszgban a sajtos jelleg gtikus miniatra. Az egyetem alaptsval (1150 krl) Prizs Eurpa szellemi kzpontja lesz, ahol a legklnbzbb nemzetisg dikok tanulnak. Megvltoznak a knyvkszts krlmnyei, mr nemcsak kolostorokban, aptsgokban msolnak kdexeket, egyre tbb a laikus msol, minitor (Prizsban, 1292-ben mr 17 volt). IX. (Szent) Lajos (1215-1270) palotjban knyvtrat alapt s msolkat, knyvdsztket alkalmaz. Az els dszes knyvek psalteriumok, liturgikus mvek; nagy mennyisgben kszlnek kismret, illusztrlt biblik. De j irodalom is szletik: verses regnyek, channsonier-ek, illusztrlt didaktikus mvek. Megkezddnek a tvoli utazsok kereskedelmi clbl; szicliai s spanyol kzvettssel felfedezik a grg, az arab tudomnyt, s ezt kveti a polgrosods megindulsa.
A kziratokba festett miniatrkbl eltnik az arany alap, a rendszerint architektonikus keretek gtikusak. A rajz vonalvezetse precz, a sznhats meleg s mly, sokszor szinte vegfestmnyre emlkeztet. Keresik a mozgalmassgot, a mindennapi letbl vett jeleneteket, megjelenik a korabeli trsadalom brzolsa.
Kialakul a livre d'heure (imaknyv) kalendriummal egybekttt formja, ezekben brzoljk a naptr-rszben a zodikust s az illet hnap jellemz foglalkozst. A francia knyvfest mvszet bizonyos szempontbl mindvgig gtikus marad. A XIV. szzad els felnek legtekintlyesebb knyvfestje volt Jean Pucelle, akinek kiemelked alkotsok ksznhetk, gy pl. az n. "Bylling-Bibel" (1327). A szzad folyamn fejldik a kisformj kpek technikja. A rendszerint S alakban meghajl alakok rajza vilgos, ruhjuk redje ltalban gtikusan megtrt rncban vgzdnek. Lassanknt flmerl a tjkpi vagy trbeli httr megjellsnek szksgessge, amelyik eleinte primitv s tipizl, de a szzad vge fel ersdik a trekvs a termszet vagy a tr optikailag helyes visszaadsra. Ezzel egytt fejldik az emberi alakok individulis brzolsra val hajlam s az ornamentikba is behatol a realizmusra val trekvs. A XVI. szzad folyamn a lapszldszben szllevlhez hasonl szgletes levelek, tsks indk jnnek divatba, melyek hossz idn t jellemzek a francia knyvmvszetre.
A XIV-XV. szzadban vgbemen stlusvltozs befejezst s tetpontjt Jacquemart de Hesdin s a Limbourg-fivrek (Paul, Jean s Hermann) munkssga jelenti. A szzadforduln k alkottk a hres bibliofil Duc de Berry klnbz, pazar fnnyel killtott imaknyveit, amelyek ennek a magasfok knyvmvszetnek egsz varzst visszatkrzik.
Ez a mvszet a XV. szzadban sem hanyatlik le, hanem klnsen az Anjou Ren (1409-1480) szmra ksztett munkkban jelentkezik. Egy ismeretlen mester fmve a "Livre du Coeur d'amours espris" (Wien, Nathionalbibliothek) dsztse, amely 1440 s 1460 kztt keletkezhetett. A mvsz finom belelssel, szn- s fnyhatsokkal intim bjt adott a romantikus trtnet jeleneteinek.
A XV. szzad msodik felnek nevezetes minitora volt a tours-i szrmazs Jean Fouquet (kb. 1420-1481), aki fest is volt, s fleg XI. Lajos szmra dolgozott. Mvszetre jellemzek a vilgos felpts, alakokban gazdag, monumentlis jelenetek. Fmvei az Antiquits Judaiques (Paris, Biblioheque nationale) s egy Boccaccio- (Mnchen, Staatsbibliothek) kzirat dsztse.
Flandriban is magas mvszi fokot rt el a knyvdszts a XIII-XV. szzadban. A XV. szzadban Hubert s Jan von Eyck nevt kell megemlteni, akik a Duc de Berry szmra ksztett Tres belles heuresminiatrival magasfok mvszetrl tettek tansgot (Miln s Turin). Realisztikus felfogs, biztos valsgrzk, fny- s sznhatsokkal elrt lnksg jellemzik e miniatrkat.
Hozzjuk csatlakozik a XV. szzadban Simon Marmion, akit a "minitorok hercege"-knt (prince d'enlumineurs) nnepeltek kortrsai. s az krhez tartoz minitorok voltak azok, akik J Flp (1396-1467) szmra dolgoztak. Girart de Roussilon mester s Rogier van der Weyden az emberi alakok megkomponlsban, mg Philipp de Mazerolles a lapszldszek ornamentikjnak megoldsban volt kivl.
A szzad vgn mkdtt a Meister der Hortulus animae, aki 1480 s 1520 kztt Genfben lt, valamint Simon Bening (1483-1561), aki jelents rszt vett a flamand mvszet ksi fmvnek, a Breviarium Grimani kpeinek ksztsben.
A francia s flamand knyvfestszet mellett Angliban is jelents mveket alkottak, mikor a romn kor mvszi tradcija j virgzsnak indult (Winchester, Canterbury). Az itteni emlkek legnagyobb rsze - ellenttben Franciaorszggal - egyhzi scriptoriumokbl kerlt ki, s a legtbb munka liturgikus kzirat volt, gy az 1300 krl keletkezett, n. Peterbourgh-Psalter (Bruxelles, Bibliotheque Royale).
Angol jellegzetessg a pazar gazdagsggal kikpzett s drolerie-vel lnktett lapszldszek, melyek szles keretben veszik krl a lapot. Ez a kifejezetten dekoratv knyvdszt stlus a XIV. szzadban sem vsz el, hanem a kelet-angliai knyvdsztsben jut kifejezsre (Ormesbey Psalter, Gorleston Psalter). A tl gazdag dekorcistlus a knyvdsztsben egybknt mindenkori angol sajtossg.
Az egykor nmet kziratok szmban s minsgben is elmaradnak a nyugatabbiaktl. Nem voltak ekkor itt magasrang, gazdag megrendelk, s mint ahogyan mr a romn korban is ltszott, ers volt a nyugati (francia, flamand) hats. A XIV. szzad els felbl a nmet knyvmvszet legismertebb pldi az irodalmi mvek terletrl kerltek ki. gy az 1334-ben kszlt Willehalm-kdex (Kassel) s a Manesse-Handschrift (Berlin). Az elst az egykor angol kolostori mvszet befolysolta, a msodik stlust pedig a Schweizban (Zrich) keletkezett n. Heidelberger Liederhandschrift hatrozta meg, br 138 miniatrjt legalbb ngy klnbz mvsz ksztette. Ebben a kziratban mr bizonyos polgrosod mvszi zls is megjelenik.
IV. Kroly nmet-rmai csszr s cseh kirly, valamint utda Vencel udvarban e kirlyi bibliofilek prtoltk a mvszeteket. Ez a knyvmvszet szempontjbl egy olasz s fleg francia hats alatt ll miniatramvszet volt. A knyvmvszet terjesztsben nagy rsze volt Johann von Neumarkt kancellrnak, aki lelkes hve volt a korai humanizmus eszminek, s aki szmra tbb avignoni zlsben kszlt kziratot msoltak s dsztettek. Legnevezetesebb ezek kzl a Liber viaticus-nak ma is Prgban rztt pldnya.
A XIV. szzad msodik felben a cseh miniatramvszet egyre inkbb megszabadul az idegen hatsoktl s kialaktja sajtos stlust. Vencel kirly idejbl (1361-1419) s az knyvtrbl klnbz, vallsi s vilgi trgy kdexek maradtak fent, amelyekre klnsen jellemzek a pazarlan gazdag, szinte nyugtalannak hat lapszli levlornamentika s a Vencel szemlyhez fzd emblematikus alakok (frdsn, kaloda, vadember).
A ks kzpkor nmet knyvillusztrcija mr nem gazdag mecnsok szmra, fnyes pompval killtott kziratokat hozott ltre, hanem inkbb egy, a szlesebb nprtegek szmra szolgl, szrakoztat vagy tant munkk szveghez kszlt npszerst, sokszor csak tollrajzban kivitelezett illusztrciiban nyilvnul. Ezek rendszerint nem nagy mvszek alkotsai, de nhny jellemz vonssal, realisztikusan prbljk brzolni a szvegben elmondottakat.
Itt kell megemlteni, hogy Nmetorszgban nyomtattk az els n. Blockbuch-okat, mr a mozgathat bet feltallsa eltt is, fatblkrl. Ezeknl a kp, az brzols a legfontosabb. A Blockbuchok trgya: Biblia Pauperum, Ars moriendi s Speculum humanae salvationis. Br ezekbl igen sok kszlt, viszonylag kevs maradt korunkra.
A knyvnyomtatssal egyidejleg talltk fel a fametszetet (Holzschnitt), amely a nyomtatott knyvek illusztrlsra szolglt. Br a fametszet sok tekintetben megtartotta sszefggst a kzzel festett knyvdsztssel, ez mr nem tartozik a miniatratrtnet terlethez.
Olaszorszgban a miniatrafestszetre a XIV. szzadban hatssal voltak a nagy olasz tblakpfestk, akik freskkat s oltrkpeket ksztettek. Giotto pl. Toscanban s Npolyban is mkdtt, hatsa bizonyos miniatrkon is megltszik. Petrarca Vergilius-kdexnek cmlapjt Simone Martini festette Avignonban. Ismeretlen nev kivl minitor a Rmban rztt S. Giorgo-kdex mestere. A sienai kztrsasg nhny llami dokumentumt s ms kdexeket Niccolo di Ser Tozzo Tegliacci dsztette, akinek mvszete Simone Martini s Lippo Memmi hatst tkrzi.
Firenzben a XIV. szzadban illuminlt kziratok stlust Bernardo Daddi hatsa jellemzi. rdekes kzirat a Specchio umano, npszer nevn az Il Biadaiolo, mely tele van trsadalomtrtneti rdekessg vsri s egyb, a mindennapi letbl vett jelenetekkel, s ezltal egyike a firenzei npszer mvszet legjellemzbb darabjainak.
Itliban mr ekkor bizonyos helyi jelleg stlusok alakulnak ki. Ezek kzl a XIV szzadban egyik legnevezetesebb a bolognai iskola, mely biznci hats alatt llt, ami az alakok brzolsban, a ruhk redzetben s az arcok ers fny- s rnykhatsnak kiemelsben nyilvnul meg. Erre fleg illuminlt biblikban tallunk pldt, de divatba jtt a "teremts hat napj"-nak, Jesse trzsnek s az Apokalipszisnek az brzolsa is. Utbbiakra francia s angol bibliakziratok is hatssal voltak.
Bologna s Padova egyetemei mellett jogi kziratok is nagy szmban kszltek, melyek fleg Niccolo da Bologna nevhez fzdnek. Niccolo da Bologna nhny munkjt nevvel is szignlta. Ms minitorok nevt is ismerjk: Oderisi da Gubbio, Franco Bolognese. A bolognai miniatramvszet sokig megtartotta vezet szerept s kihatott a ferrarai s gubbii festiskolkra is.
A szzad vgre nagy jelentsgre tesz szert a lombard-milni knyvmvszet. Lombardiban a Viscontiak szmra kszlt illuminlt kdexekben a francia-gtikus hats tovbb megmarad, mint mshol Olaszorszgban.
szak-Olaszorszgban kszltek a XIV. szzadban n. Tacuinum sanitatis-ok, melyekben a termszettudomnyi vonatkozs szvegnek megfelelen, a mindennapi letbl vett jeleneteket tallunk. A Tacuinum sanitatis-ok egy rsze tudomnyos igny, ms rszk npszer jelleg. Egy pldny dsztse Giovannino de Grassi nevhez kapcsoldik. Ms ismert nev szakolasz minitorok: Pietro da Pavia, Anovelo da Imbonate.
Mkdtek minitorok Romagnban, Emiliban s Umbriban. A XIV. szzadi velencei knyvdszts rdekes emlke a budapesti Egyetemi knyvtr Dante-kdexe.
Dl-Olaszorszgban, Npolyban az Anjou-dinasztia uralkodsa alatt nll, j miniatrastlus alakul ki, amelyet egyarnt befolysolt a francia (Avignon), a toszkn (Giotto, Simone Martini) s a biznci stlus. A szzad els felben uralkod Rbert kirly nagy knyvbart volt, udvarban szmtalan msolt s illumintort foglalkoztatott, tbb mvet lefordtatott grgbl latinra. Az uralkodsa vgn kszlt a kor egyik klnsen rdekes emlke, az n. Anjou-biblia, melyet rszben Christoforo Orimina illuminlt. Ehhez a krhz tartozik a Statuts de S. Esprit, a Hamilton-biblia s Matteo da Planisio biblija. Ezen kvl Npolyban tbb misszl is kszlt, de vilgi mveket is msoltak (Seneca tragdii).
Olasz renesznsz, XV. szzad. A renesznsz ltalnos szellemi s mvszeti fellendlst hozott, melybl a knyvmvszet sem maradhatott ki. Az antik mvszet s irodalom jrafelfedezsvel megjul az emberi szellem s kilp a kzpkor zrt vilgbl. Mind a tudomnyban, mind a mvszetben kivl alkotsok keletkeznek. Az illuminlsra kihatottak a nagy festmvszek kpei (Mantegna, Botticelli, Ghirlandaio stb.) s ms mvszeti alkotsok (reliefek, medallionok stb.) dekoratv elemei s stlusa is. A szzad msodik felnek neoplatonikus filozfija meghatrozta a renesznsz knyvmvszet szimbolikjt is.
Ekkor alakul ki a kdex, ill. a knyv cmlapjnak klasszikus formja. A dekoratv keretdsz most mr hromdimenzis, eltnnek a kzpkor bjos, de irrelis emberalakjai, szerepket hsbl s vrbl val emberek veszik t. A tjkpi httr realisztikus, st nha naturalisztikus. A perspektva kialakult megoldsai a kdexfestszetben is rvnyeslnek.
Mivel az illumintorok mg ebben a korban is csak ritkn szignltk munkikat, sokszor csak a stluskritika alapjn lehet megksrelni egyes mvek meghatrozst. Igen sokfle, vltozatos stlussal tallkozhatunk, egy-egy centrum krl iskolk alakulnak, melyet egy-egy nagy mester gniusza s a megrendel zlse hatroz meg. Kialakul a knyvksztk (msolk, illumintorok, knyvktk) trsadalma, mely fknt kirlyi udvarok s mecnsok kr gylekezik.
Firenzben a Mediciek, Ferraraban az Este-k, Pesarban s Paviban, Milnban a Sforzk, Urbinban Federico da Montefeltre, Rmban a ppk - IV. Jentl IV. Sixtusig -, Npolyban az Aragn kirlyi csald az itliai mvszet f mecnsai. Ezekhez ms orszgokbl ms fejedelmek is csatlakoznak, mint Corvin Mtys, II. Jnos portugl kirly.
A XV. szzadi knyvkszts kzpontja Firenze, itt alakul ki s ri el tetfokt a renesznsz illuminls. Mr a XIV. szzad vgn kivl festk s minitorok mkdtek a Sta Maria degli Angeli-ben vagy a S. Marco kolostorban.
Firenzben lt s mkdtt Vespasiano da Bisticci, az ismert nev, humanista mveltsg, lelmes knyvkeresked, aki maga kr gyjttte a legjobb knyvmsolkat s minitorokat. Nla kszen s megrendelsre is lehetett vsrolni dszes kdexeket. Az nevhez, illetleg bottega-jhoz kapcsolhatk a legszebb, n. indafonatos dszts kdexek. Ezek eleinte egyszerbb kivitelben kszltek, majd egyre tbb motvum kerlt az indafonatok kz (nvnyek, llatok, emberalakok, st egsz jelenetek). A firenzei XV. szzadi kdexekben mr szinte ktelezen szerepel a m szerzjnek kpzeletbeli vagy - korabeli szerznl - leth portrja.
Az indafonatos dszts a XV. szzad msodik felben egsz Itliban elterjedt, vidkenknt ms s ms jellegzetessggel.
Nagy mesterek. A korai renesznsz egyik nagy alakja Fra Angelico (1387-1455) a San Marco kolostorban tevkenykedett, mint freskfest s illumintor. Munkssga nagy hatssal volt a firenzei mvszetre. Jellemz r a konzervatv kompozci, a finom, de lnk sznek, az emberalakok bjos brzolsa. Fra Angelico tantvnya volt Zanobi Strozzi s Francesco Antonio del Cherico.
Cherico egyike volt a legkivlbb firenzei mintoroknak, 1455-1485-ig ismerjk munkssgt. Medici Lorenzo s Corvin Mtys szmra tbb kziratot illuminlt. Mvszetre jellemzek a bjos puttk, a nvnyi s llatmotvumokbl, medallionokbl, vzkbl, kandelberekbl alaktott lapszlkeretek. Egyhzatyk (Szt. goston, Hieronymus, Didymus), kori szerzk (Aristoteles, Plinius) s humanistk (Petrarca, Regiomontanus) mveit egyarnt illuminlta.
A Gherardo s Giovanni di Monte testvrpr fmve az a biblia, amely Mtys kirly megrendelsre kszlt, de halla miatt mr nem kerlt Budra s ma is a firenzei Laurenziana knyvtrban rzik. A testvrpr kzl Giovanni volt a nagyobb mvsz, ksztette az alakos miniatrkat, mg Gherardo a dekoratv lapszldszeket festette. A Cherico mvszetre jellemz dekoratv motvumok nla mg gyngy-, kszer s drgakmotvumokkal gazdagodnak, ami az tvssg hatsra vall.
Fillippo di Matteo Torelli egy zsoltrosknyvet illuminlt, azonkvl ismeretes tle egy Petrarca s egy Dante kdex is. Sokszor azonban nem lehet megllaptani, hogy az munkjval, vagy csak hatsval llunk-e szemben.
Attavante de Attavantibus (1452-1517) kornak egyik legnpszerbb, legtbb sikert elrt illumintora. A fennmaradt korvink kzl mintegy harmincnak a dsztst tulajdonthatjuk neki. nha szignlta munkit, mskor viszont egykor, de idegen kz jegyezte be nevt egy-egy kdexbe. Nevezetes az a misszl, melyet Thomas James doli pspk szmra illuminlt, s amelynek knonkpe egszen kzeli rokonsgban van a Mtys birtokban volt Brsszeli Misszilval. Attavante munki mindig mrtktart, nemes zlssel kszltek. Lapszldszeinek alapja mindig a pergamenre kzvetlenl vagy sznes alapozsra festett tszirm virgok s akantuszlevelek. Ezt az alapot szmos putt s a keretben szablyos tvolsgokban elhelyezett, klnbz formj keretekbe foglalt mellkpek lnktik.
Attavante s Gherardo egytt ksztettek egy bibliakziratot II. Jnos portugl kirly szmra. Vespasiano da Bisticci kzvettsvel Attavante dsztette Federigo da Montefeltre szmra az n. Urbini biblit, amely prjt ritktja a dekorci elegancija s gazdagsga tekintetben. ppen gy kivl mestermve az a brevirium, amely Mtys kirly szmra kszlt, de mr nem jutott el Budra.
Attavante tantvnya s kvetje Giovanni Boccardi (1460-1529), aki a budai knyvtr Philostratus-kdext s Szatmri Gyrgy esztergomi rsek breviriumt is dsztette.
Siena knyvdszt mvszete viszonylag tovbb megrzi a gtikus vonsokat, illetve sajtos helyi jellegt. Fleg liturgikus kziratok maradtak fnn. Az itt dolgoz mvszek kzl ismerjk Giacomo Torelli, Girolamo da Cremona s Francesco Rosselli nevt. Utbbi bizonythatan dolgozott a budai knyvkszt mhelyben is.
A ferrarai Este-csald (Leonello: 1441-50, Borsa 1450-71 s Ercole: 1472-1505) udvara valsgos kulturlis centrum volt, itt kszlt Taddeo Crivelli vezetsvel, tbb illumintor rszvtelvel a hres Borso-biblia 1455-1462-ben.
Miln s Lombardia sajtos mvszete a Sforza-udvarhoz kapcsoldik. Neves illumintor volt Belbello da Pavia (1430-1462), aki monumentlis, reprezentatv stlusban vallsi trgy, geogrfiai s irodalmi mveket illuminlt. Christoforo de Predis-nek tulajdontjk azt a Mtys-portrt, mely a milni humanista Franciscus Marlianus Corvin Jnos s Bianca Maria Sforza eljegyzse alkalmbl mondott beszde szvegt tartalmazza. A British Muzeumba kerlt Bona Sforza imaknyve, melyet felteheten Pietro di Birago illuminlt. Ide, ebbe a krbe tartozik a Sforziada kzirata is (1490), milni zlsben kszlt lapszldsztssel. Lombard stlus miniatra dszti Gian Matteo Bottigella nhny kdext, melyek kzl egyet az Orszgos Szchnyi Knyvtr kzirattra is riz.
Velence s Padova miniatramvszetvel csak jabban kezdtek specilisan foglalkozni. 1969-ben jelent meg Giordana Mariani Canova La miniatura veneta c. gazdagon illusztrlt munkja, melybl kiderl, hogy a XV. szzad msodik felnek kzzel festett knyvdsztse keverk stlus volt, s klnbz, de fleg szakolasz vidkekrl idesereglett mvszek mkdtek itt. Mintegy 16, rszben mr ms terletekrl ismert nev minitor velencei mkdst mutatja ki a szerz, akiknek sorsa Leonardo Bellinivel (Jacopo Bellini unokaccse) kezddik, majd Franco dei Russival, az ismeretlen nev "puttk mester"-vel, Jacometto Venezianval, Benedetto Padovanval folytatdik s Pietro di Biragval r vget. A klnbz stlus miniatrk egyidej meglte meggyz arrl, hogy Velencben a kziratos kdexek s az snyomtatvnyok dsztse egymssal a legszorosabb kapcsolatban volt s klcsnsen hatott egymsra.
A dlolasz - npolyi s rmai - knyvdsztsben ersebben rvnyeslnek a klasszicizl elemek, mint szakon. Rmban a ppai udvar, Npolyban az Aragnok vonzottk a knyvksztket s mvszeket. Npolyban rszben indafonatos, rszben gazdag virgdszes kdexek kszltek, ezekre plda a budai knyvtr kt Agathias-kdexe s az Augustinus-korvina. A Rmban nemrg felfedezett Arrianus-korvint minden bizonnyal a npolyi minitor, Christoforo Majoranna illuminlta.
A XVI. szzad Itliban s mshol is Eurpban a miniatrafestszet hanyatlsnak korszaka, ami sszefgg a knyvnyomtats elterjedsvel. Kszlnek ugyan mg kzi festssel nagymret zsoltrosknyvek s mg egy ideig npszerek voltak a kzzel festett imaknyvek. Lassanknt azonban feledsbe merlt a miniatrafestszet technikja is. A szzadfordulra mg jellemz a mvszeti irnyok keveredse, klcsnhatsa: Itliban flamand hats, Flandriban olasz hats jelentkezik. A firenzei miniatramvszet tovbb l mg a Medici-ppa, X. Le udvarban, III. Pl ppa krben viszont francia mvszt, Raymond Vincentet talljuk mint illumintort.
A XVI. szzad folyamn a kzzel festett knyvillusztrci vgleg elveszti jelentsgt.
Jelkpes brzolsok kdexekben
Mg a miniatratrtnetnl is fiatalabb az a tudomny, amely a jelkpes brzolsokkal foglalkozik. Jelkpes brzolsok, szimblumok, emblmk alkalmazsa vgigksri az emberisg trtnett, de fterlete a keleti s a grg-rmai kori, valamint a kzpkori s a renesznsz mvszet.
A kdexek brzolsainak vizsglatnl tancsos vatosnak lennnk, mivel knnyen tvedsbe eshetnk. Elszr is krds, hogy egy-egy brzolsnl valban szimblummal vagy csupn egyszer dekoratv motvummal van-e dolgunk. Azonkvl: egy-egy brzols klnbz rtelmet fejezhet ki, msrszt ugyanazt a szimblumot klnbz jelkpek jelenthetik. (Pl.: a vza- s kandelber motvumok eleinte szimbolikus rtelmek voltak, ksbb egyszer dekoratv elemknt szerepelnek; a mhkas s a mh jelenthet gazdagsgot, szorgalmat vagy uralkodk esetben a mz szeldsget, szemben az erszakkal; az ernyeket sokszor nalakokkal szimbolizltk, de ezek helyett alkalmaztak ms, ernyeket jelent brzolsokat is stb.) Mg igen sok olyan emblma van, amelyeknek pontos jelentst nem tudtk megllaptani (pl. Mtys emblmi a korvinkban).
A jelkpes brzolsok vonatkozhatnak egyes szemlyekre (uralkodk, szentek stb.), csaldokra, egy-egy korszakra, vallsra vagy vilgnzetre (kori mitolgia, keresztny valls, jplatonizmus). Jelkpesek lehetnek az brzols sznei (pl. a Kpes Krnikban), llatok (srkny, galamb, z stb.), nvnyek (egy fa egsz erdt is jelenthet), mitolgiai alakok, jelenetek (pl. Apollo s Marsyas). Egyes szemlyeknek arcvonsok hasonlsga alapjn val azonostsval foglalkozik az ikonogrfia. Ha az arcvonsokon kvl ms, az azonostst jelz vagy megknnyt brzolsok jrulnak egy-egy szemlyhez, akkor mr az emblematikt kell segtsgl hvnunk. gy pl. a kzpkori szenteknek megvoltak a maguk emblmi (pl. Alexandriai Szt. Katalin, Szt. Borbla, Szt. Lszl).
Rendszerint egsz csaldokat rint emblmk a cmerek. Cmerek elfordulsa kdexekben elg gyakori, helyes felismersk fontos a tulajdonos, a possessorok s a kdex keletkezsnek idpontja megllaptsa szempontjbl is. (Pl. Vitz Jnos cmere tfestve Mtysval, Mtys klnbz sszettel cmerei, a Kpes Krnika cmerei stb.).
A csaldi cmereken kvl klnsen a renesznsz korban, divatba jttek a csaldi emblmk (Mediciek, Aragnok, Sforzk), melyek rendszerint a csald trtnetnek egy-egy kiemelked mozzanatra vonatkoztak. gy pl. a Medici-csaldnl a kizldl fatrzs a csald nvekv felemelkedsre cloz, az Aragn cmerben a hermelin a tisztasgot jelkpezi. Mtys cmerben az gon l, csrben gyrt tart holl is csaldtrtneti vonatkozs, de jabban kimutattk, hogy a zldl gon l madr egyben a hatalom jelkpe is.
A cmerek s emblmk mellett jelmondatokat is hasznltak, pl. a Medicieknl szerepl jelmondat: "par le fue reverdira" a magt fiairt felldoz fnixmadrra cloz. Ugyanazt a jelmondatot tbben is hasznltk, pl. a "le temps revient" szerepel a Medicieknl s a Duc de Berryknl is.
A keresztny valls szimblumai (kereszt, brny, galamb stb.), valamint ugyanitt a sznek szimbolikus jelentse a liturgiban elgg ismeretes. Az kori mitolgia jelkpes brzolsait tvette s alkalmazta a XV. szzadban az jplatonizmus. |