//palheidfogel.gportal.hu
//palheidfogel.gportal.hu

„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.” Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:


Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16


 

 

Erm s pajzsom az R, benne bzik
szvem. Zsoltr 28,7

… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti."  Karl Barth

.


Theolgia, Trtnelem, Gradul, Zsoltr


Heidfogel Pl

lelkszi nletrajz - 2015


Csaldi Honlapom:

//heidfogel-domjan.gportal.hu

phfogel@gmail.com

 

 
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Elfelejtettem a jelszt
 

www.refzarszam.hu

shopify site analytics
 

Heidelbergi Kt 1563

 

II. HELVT HITVALLS

 

A GENFI EGYHZ KTJA

A GENEVAI Szent Gylekezetnek CATHE- CISMUSSA
 
Avagy A Christus tudomnyban gyermekeket tant  FORMATSKJA 

M.Ttfalusi Kis Mikls ltal 1695 esztend 

A Genfi Egyhz Ktja 1695 Ennek ismertetje.

Klvin Jnos: A Genfi Egyhz Ktja Ppa 1907.
www.leporollak.hu - Nmeth Ferenc munkja

Hermn M. Jnos: A Genfi Kt tja Kolozsvrig

- Fekete Csaba Kt, egyhz,tants 

 

IRTA: Klvin Jnos

 

KLVINRL IRTK

 

Klvin vfordulk

 

KARL BARTH 1886-1968

 

Bib Istvn

 

Biblia - s jszvetsg Prbakiads -

 

Bibliakiadsok, knyvek
Magyar biblikus irodalom

 

Biblia v, vek utn

 

Dr Csehszombathy Lszl
szociolgus 1925-2007

 

OSCAR CULLMANN 1902-1999

 

Egyhzi Zsinatok s Knonjai

 

FORRSMVEK

 

GALSI RPD
Jakab, az r testvre

 

A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...

Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .

E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben,  a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal


2. Evagliumi klvinizmus szerk Galsi rpd Klvin kiad

 

 

Dr GRGEY ETELKA lelkipsztor, ir

 

1. Kzssg az szvetsgben

2. Biblia s liturgia

3. Prtusok s mdek...

4. Isten bolondsga

5. li, li, lama sabaktani?

6. Minden egsz eltrt?

7. Siralmak s kzssg

 

HARGITA PL
reformtus lelkipsztor


Istvndi 1924-1996 Ppa

 

Keresztny filozfia

 

Dr (Kocsi) KISS SNDOR

 

Kommentr 1967 s

 

Dr KUSTR ZOLTN

 

MLIUSZ JUHSZ PTER
1532-1572

 

DR NAGY BARNA

 

Dr PTOR IMRE

 

Dr RAVASZ LSZL pspk

 

SZEGEDI KIS ISTVN


1505 - 1572 REFORMTOR

 

SZENCI MOLNR ALBERT

1574 - 1633

 

Theolgiai irodalom

 

Temetsi beszdek

 

DR TTH KLMN
theolgiai professzor


1917 - 2009

 

DR. TRK ISTVN

 

Dr. VICTOR JNOS (1888-1954)

 

Rgi magyar Irodalom

 

Rgi knyvek s kziratok

 

XX. szzad Trtnelmhez

 

Webem - itt

 

PDF - MP3 - Doc - Odt formtum

 

Teremtsrl

„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a  legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
 
 
- Surnyi Dezs: Mezgazdasgi termels az
kori Palesztinban, a Biblia tkrben

 

 

Surnyi Dezs

Mezgazdasgi termels az kori Palesztinban — a Biblia tkrben

Ponticulus Hungaricus  XI. vfolyam 5. szm  2007. mjus copyright Surnyi Dezs, 1974 ▪ Agrrtrtneti Szemle, 1974 kulcsszavak biolgia, mezgazdasg, fldmvels, nvnytermeszts, llattenyszts

http://members.iif.hu/visontay/ponticulus/rovatok/hidverok/sur-bib.html

Bevezets

A mezgazdasg mindenkori fejlettsge meghatrozza a magaskultrk anyagi—gazdasgi sznvonalt, trsadalmi teljestkpessgt. Mieltt ezt az izgalmas krdst megvizsglnnk, fontosnak rezzk a Biblia szerinti zsid trsadalombl kiemelten a parasztsg jogi s vagyoni helyzetnek vizsglatt, hiszen e nlkl nem tudjuk megrteni, hogy Palesztinban — ha olyan volt a mezgazdasg fejlettsge, amilyen — mennyire hatottak a trsadalmi viszonyok a termszeti adottsgokon kvl a mezgazdasgi termelsre.

A Biblia jellegzetes osztlytrsadalom kpt festi (Jb 3,19), st klnfle megfontolsokbl esetenknt trelemre is inti az elnyomottakat (Tim 2,9). Kb. i. e. 1200 tjn a Knanba rkezett zsid trzsek trzsi—nemzetsgi trsadalmi tagozdst mutattak. Eredetileg a legel, a szlltetvnyek s a sznt a nemzetsg kzs tulajdona volt, amolyan kori csoporttulajdon-forma. Ha a fld eladsra kerlt, a megvsrlsban eljogot lveztek az elad fl nemzetsgnek tagjai. Ilyen informcikat kzl Ruth knyve is. Azt mondhatnk, hogy megvolt a zsidknl a trvny adta lehetsg, hogy a birtok tulajdonosi joga ne vltozzon. A szoks a patriarchlis trsadalmakra nagyon jellemz.

A honfoglals utn megindult a trzsi szervezet felbomlsa, a terleti tagozds vlt uralkodv: a helyzet alapvet megvltozsa differencillag hatott a trsadalomra: a jmdak rtegt a nagybirtokosok (zs 3,19—24) s a kzpbirtokosok alkottk; a zsidk zme kisbirtokos lett, esetleg fldnlkli parasztt vlt.

A mezgazdasg s ltalban a gazdasg fejldse kilezte az ellentteket; az i. e. IX. szzadban mr megkezddik a kisbirtokosok fldjnek kisajttsa, s ennek kvetkeztben a brlk, napszmosok, st az adsrabszolgk szma is megnvekedett. Ellene mos, zsais s Mikes is prftl (m 8,4; zs 5,8 s Mik 2,1—2).

Harcuk (ti. a parasztsg) kt ok miatt is rthet: fltettk fldjket s rettegtek a szolgasgtl. Az kori Keleten csak tmeneti rabszolgasg volt, pl. az adssg ledolgozsa, ennek ideje nem haladhatta meg a 6 vet (2Mz 21,2 s 5Mz 15,12). Az rdekkben nem nagyon szlnak a prftk, a harcot az rks rabszolgasg ellen vezettk — sok esetben. Ma mr vilgosan lthat, hogy nem lett volna rtelme az rks rabszolgasg intzmnyestsnek, hiszen a zsid gazdasg elg fejletlen volt, mg a szomszdos llamokhoz kpest is.

A kzdelem eredmnyeirl kzvetett bizonytkokat ad egyes bibliai rszek egybevetse, gy a 2Mz 20. fejezethez kpest tbb j elemet tartalmaz az 5Mz 5. fejezet. A gēr-ek (fldnlkliek) rdekeit jobban figyelembe veszik, gy a betakarts idejn szerny termszetbeni juttatsban rszeslnek, kalszszeds joga a learatott tblkon stb.

Tovbbra is Hahn (lsd irodalomjegyzk) professzor gondolatmenett kvetve, nhny szt kell szlni a jōbl vrl. Minden tvenedik v klnleges szerepet tlttt be a zsidk letben: "minden tvenedik vben, az abban az idszakban eladott fldek visszaszllnak eredeti tulajdonosukra — voltakppen teht a fldtulajdont nem lehetett truhzni, nem lehetett elidegenteni, csupn hosszabb-rvidebb idszakra hasznlatra tadni." A rgi megvltsnl jobbnak tartottk ezt az eljrst: "A fldet pedig senki el ne adja rkre, mert enym a fld; csak jvevnyek s zsellrek vagytok ti nlam" (3Mz 25,23); vagyis a fld senki halandnak sem kpezheti vgleges tulajdont.

1. Fldmvels

A legsibb idkben is mr ismert a zsidk krben a fldmvels: Kin fldmves (1Mz 4,2), No szlt telept (1Mz 9,20) s Izsk szemes termnyeket vet (1Mz 26,12), bel viszont llattenysztssel foglalkozik (1Mz 4,2). Fontosabb nvnyek: a gabonaflk (bza — 1Mz 41,49 s rpa — 5Mz 8,8), a szl (1Mz 27,37; Zsolt 4,7), az olajfa (5Mz 6,11). Nvnytermesztsi szempontbl dnt idszak az egyiptomi rabsg ideje, mivel a frak orszgban szmos j termesztsi eljrssal ismerkedtek meg a zsidk (pl. az ntzs — 5Mz 11,10), ugyangy j nvnyfajokat is megkedveltek, termeszteni kezdtek; bizonytja ezt, hogy tbb j nvnyt magukkal vittek a pusztai vndorlskor. A honfoglals utn komolyan foglalkoznak bza, szl, fge, olajfa s grntalma termesztsvel (5Mz 8,8); a Knanban tallt haszonnvnyeket is bevonjk a termesztsbe, gy a klest (Ez 4,9), a lencst (1Mz 25,29—34), a mandult (4Mz 17,1—10), a dit (n 6,11). Ismertk s alkalmaztk a vetsforgt, mgpedig a htszakaszosat (2Mz 23,10—11): szntfldi egyves s a tbbves kultrkra is alkalmaztk (3Mz 25,3—5).

Belterjessg tekintetben ktfle nvnytermesztsi teret lehet elklnteni: mezket s kerteket. A mezk elosztst a zsidk nagyon igazsgosan vgeztk, sorsolssal dlt el, ki melyik chelkah-t kapja; Nbt (2Kir 9,25) s Boz (Ruth 2,3) mezejt a tulajdonos neve szerint is emlti a Biblia. A terlet kitzse mrzsinrral trtnt (m 7,7), maradandan hatrkvekkel jelltk meg (Jb 24,2), amelyeket nha becstelen emberek el is mozdtottak — termszetesen a szomszd krra (5Mz 27,17).

1. bra. Palesztin eke

A sznt jobb kezben tartja az sztkt (a), bal kezben az ekeszarvat (b), az ekevas ppen a talajba mlyed (c). Az krk kztt az iga lthat (d), ehhez erstik az ekeft (e). Ekefa s ekeszarv kzti tvolsg stabilizlsra egy fadarabot hasznltak (f)

A fld mrtkegysge a #s.emed, az egyik lers alapjn gy tnik, hogy az kr ltal megszntott terletbl hatroztk meg (napi teljestmny), eredetileg (1Sm 14,14) kb. 110 ngyszglrl van sz.

A virgokat (n 5,1 s 6,2) s a gymlcsfkat, valamint a szlt (Jer 29,5; m 9,14) kertekbe ltettk. A legels kert, amirl sz esik, az den (1Mz 2,8 s 3,24); tovbb a kirlyi kertek Jeruzslemben (2Kir 25,4), az ethami — Betlehem kzelben (n 6,11), a sushani palotakert (Eszter 1,5) konkrtan szerepel az szvetsgben. ltalban a kertet fallal vagy svnnyel kertettk krl (n 4,12; zs 5,2—5).

A mezgazdasgi munkk ideje naptri terminusokkal jl behatrolhat. Az vet 12 hnapra osztottk a zsidk (1Kir 4,7; 1Krn 27,1—15), ez az n. holdv: 254 nap, 8 ra, 48 perc s 34 msodperc a pontos tartama. 19 v alkotott egy ciklust; minden v sszel (a mediterrn kori kultrkra jellemz), a Nisan hnappal kezddtt (2Mz 12,2). rdemes egy msztglra rt szveget idzni Scheiber professzor fordtsban a mezgazdasgi munkkrl (feltnen nvnycentrikus!):

Kt hnap az (olajbogy) leverse,
kt hnap a (bza) ltetse,
kt hnap a ksei ltets;
a len megszedsnek hnapja,
az rpa aratsnak hnapja,
az arats s nnep hnapja;
kt hnap a szl rzse,
a nyri gymlcsnek hnapja.

2. bra. Csplszn

Kt szntalpbl ll (a), keresztfk rgztik, amelyre a cspl lhelyt erstik (b). A szntalpak kztt 3 sor henger figyelhet meg (c), ezek peremt megmunklt vaskpennyel vonjk be (d), hogy jobb hatsfokkal dolgozzon e primitv berendezs

a) Gabonatermeszts

A bza, rpa vetse november—december hnapban trtnik. Egyiptomi kpzmvszeti brzols szerint kzvetlen a sznt utn halad a magvet, kzzel hinti a szemeket (zs 28,25), a kevert mag kiszrsa tilos (3Mz 19,19; 5Mz 22,9); felttlen tudniuk kellett ennek htrnyait, ezrt ilyen kategorikus az elrs. Az arats ideje elhzdik Palesztinban: az rpt a Jordn vlgyben mr prilisban aratni lehet, ekkor fejezdnek be a nagy tavaszi eszsek (1Sm 12,17; Pld 26,1), vagy valamivel ksbb, amikor mr a Jordn-foly ersen megradt (Jzs 3,15 s 5,11). A bzaarats viszont jniusban zajlik, tbbnyire nagy melegben, emiatt klnsen fradsgos munka (Pld 25,13; zs 18,4). Arateszkzk a sarl (5Mz 16,9), az aratk bal kzbe fogjk a markot, s jobb kzbe fogott sarlval vgjk le (Zsolt 129,7; zs 17,5). A csplshez csplhengert (zs 41,15) s csplsznt (zs 28,27) hasznltak; llatok mkdtettk ezeket az egyszer eszkzket: fleg krt, ritkbban szvrt fogtak a cspleszkz el. A kalszbl kiszabadtott pelyvs szemet szrlapttal s szr villval (zs 30,24) nem tl ers szlben (Jer 4,11), a reggeli s esti rkban (Ruth 3,2) megtiszttottk, a klnvlt pelyvt elgettk (Mt 3,12). Tovbbi tisztogats szksges a nehz, de nem gabonaszemek eltvoltsra: apr lyuk (kecskebr-, juhbr-hl) rostkon thullik a konkoly vagy ms gyomok magva; gy vetsre, rlsre alkalmas bzt, rpt kapnak. A terms szmbavtele utn kzvetlen trtnt a cspls (Lk 6,38), a szemes termnyeket szraz trfogat-mrtkegysgekben fejeztk ki: log (0,5 l), kab (2,1 l), seah (12,7 l), efa (38,2 l), homer (381 l), fleg az utbbit emlegeti sokszor a Biblia.

3. bra. Szrlapt s szrvilla

(A finom megklnbztets Ridderbostl szrmazik)

4. bra. Gabonarostls szrn

A fldmves (c) rostt tart kezben (b), eltte a slyos gabonaszemek (a), mgtte a pelyva gylik ssze. A gabonarostlst mindig a szrn vgeztk, ennek fala alacsony (d) a hzfalakhoz kpest (e)

b) Szltermeszts

A szl "inds (ksz) nvny, mint a tk" (2Kir 4,39), a Kaspi-t vidkrl kerlt a Kzel-Keletre (1Mz 9,20—21). Rgtl termesztik Egyiptomban (1Mz 40,9—11; Zsolt 78,47) s Palesztinban (1Mz 14,18). Gyakran ltettk: tudunk szlltetvnyekrl Jezrelben (1Kir 21,1), Sikemben (Br 9,27), Shilohban (Br 21,20), az Eskol vlgyben (4Mz 13,23), de Engediben (n 1,14), Hesbon, Elealeh s Shibmah vidkn (zs 16,8—10; Jer 48,32) is szmottev a szltermeszts.

Nagy klnbsg van (rtheten) a j s a rossz szl kztt (zs 5,2; Jer 2,21), fajta tekintetben a vrs szl volt tlslyban (zs 63,2), de ma Betlehem s Hebron vidkn a fehr fajtk dominlnak. Sk- s hegyvidki terepen egyarnt teleptettk a szlt (5Mz 6,11; Br 14,5). Kves terleten elszr lehordtk a mvelst akadlyoz szikladarabokat, a fldet felstk, s csak ekkor teleptettk el a vesszt (zs 1,8); Ezkiel prfta a szl talajignyeit tallan hatrozza meg (Ez 17,9 s 19,10). rtkes ltetvny a szl, ezrt rdemes bekerteni, st rs idejre rkunyht lltani (zs 1,8 s 5,1—7).

A szret szeptember kzepn kezddik s oktber hnapban is tart, nnep is egyben - az egsz vi fradozs gymlcse, egyben szmbavtel (Br 9,27; zs 16,10; Jer 25,30). A frtket kssel vgjk le a tkrl (Jel 14,18-20), azutn kosrba rakjk (Jer 6,9); a szlt megtapossk s kisajtoljk (Jer 25,30; Joel 3,13; m 9,13). Persze, nem az sszes szltermsbl kszlt must, hanem frissen (5Mz 23,24) s aszalva (4Mz 6,3; 1Sm 25,18) is fogyasztottk. rdekes, hogy szerepel a Biblia egyik helyn a terms mennyisge is, amely a becslsek szerint 6-12 hl/kh mustnak felel meg (az akkori szlfajtk teljestkpessge s a termesztstechnikai sznvonal alapjn jelents termsnek tekinthet) (zs 5,10). A szllevet tmlbe engedtk, vagy szabadon hagytk az erjesztkdban (Jb 32,19; Mt 9,17); miutn megforrt, tszrtk, vagyis lefejtettk a seprrl az jbort (Jer 48,11-12).

c) Olajfa- s fgetermeszts

A vadolajfa sidk ta honos Palesztina fldjn, erre utal az Olajfk hegye (2Sm 15,30; Zak 14,4; Csel 1,12). Termst gyjtttk s felhasznltk a zsidk (5Mz 32,13; Jb 29,6); jval nagyobb jelentsge volt viszont a nemes olajfnak, amely Lbibl terjedt el a Mediterrneumban. A kultrfajtkat kizrlag ltetvnybe teleptettk (1Sm 8,14; zs 16,20). Hajlamos szakaszos termsre, egyik vben a fa igen bven terem, a msikban a kevs virgbl is alig ktdik gymlcs (Jb 15,33; Hab 3,17). Jzus korban mr feltehetleg (de elbb is megvan a valsznsge) vadolajfa-magoncokra oltjk a nemes vesszt (parabolja: Rm 11,17-24).

A termst bottal levertk vagy rztk a frl sszel (zs, 17,6 s 24,13). Az sszegyjttt bogyt sztdrzsltk. Az elsre kapott olaj a legjobb minsg sznolaj, de ezutn sajtolban meg is prseltk a masszt (Joel 2,24). Felhasznlsa rendkvl szleskr, ami igazolja azt, hogy a bibliai idkre az univerzlis felhasznls szezmolaj teljesen visszaszorult az olajfa trnyerse kvetkeztben.

A szrvny gymlcsfk kztt a fge tekinthet a legfontosabbnak. Semmi olyan adat sem ismert, mely alapjn felttelezhetnnk, hogy a fgt ltetvnybe teleptettk (mg ma is sok helyen gy termesztik). A nomd zsid np eleinte csak a szikomorfgt ismerte meg a pusztban (1Krn 27,28; zs 9,10; m 7,14), de ezt ksbb a valdi fge vltja fel a letelepeds idejn. Szeszlyesen terem a valdi fge, maga a termskpzs igen bonyolult, kls tnyezk (idjrs, gubacsdarzs rajzsa) fggvnye a termsmennyisg, ezenkvl pedig szmos tpusa mg j kolgiai viszonyok kztt sem terem, ami a faj alapvet biolgiai sajtossgaival van kapcsolatban. Tbbszr szerepel a fge mint a j s a rossz fa gymlcse (Jer 24,1—8 stb.). Friss termse (zs 28,4) s az aszalt gymlcs egyarnt ehet, rtkes, kalriban gazdag tpllk, egyben az aszalt fge alkalmas kelevnyek gygytsra is (2Kir 20,7; zs 38,21).

d) Agrotechnikai eljrsok s mvelsi eszkzk

A j terms biztostshoz legels, egyben igen fontos munka a talajmvels. Legfontosabb eszkze az eke. A palesztinai eke lnyegesen klnbzik az egyiptomi s babiloni ektl, nevezetesen sokkal egyszerbb faeke volt. Eleinte fagbl kszlt (bronzkor), ksbb az eke munkaeleme a vaslemez lett, ksztst a filiszteusoktl tanultk meg a zsidk (1Sm 13,20). A sznt fldmves jobb kezben tartja az krk ktrdjt, az sztkt (Br 3,31), bal kezben pedig az eke szarvt. Nagyon gyenge minsg munkt vgzett a palesztinai eke, utna gdrk maradtak vissza, a grngyk, hantok sztszrsval fejtett ki talajlaztst (Zsolt 65,11). A sznts ers fizikai munka, nehzsgt nveli, hogy fokozott figyelmet kvn (Lk 9,62). Kzi talajmvel eszkzre kt hber sz is ismert: maharēshah (1Sm 13,20—21) s ma′dēr (zs 7,25), egyarnt lehet s vagy kapa. Kevsb talajlaztsra hasznltk, sokkal inkbb fiatal fk, gaz s a kvek kikaplsra (Jzs 17,17—18); a kveket ssze is gyjtttk, hogy ne akadlyozza a munkt (zs 5,2).

Nvnytermesztsi mellktermk a szalma, kivl alomanyag az llatoknak (1Kir 4,28), amelyet istllba tertve, trgyt nyertek (zs 25,10). Trgyzsi mveletrl kifejezetten csak Lukcs evangliumban van sz, amikor is a vincellr a rosszul term fgeft jl megtrgyzza, htha kpes mg teremni, s kivgsa elkerlhet (Lk 13,6—9). Inkbb tzelnek hasznltk a trgyt, klnsen a nomd korszakban, mgpedig a strak ftsre (Ez 4,12).

Arid tjakon a vz minden llny szmra fokozottan az letet jelenti (1Mz 16,7). A zsidk az ntzs mdszervel mg Egyiptomban ismerkedtek meg (5Mz 11,10). A klszni vizek, a folyk idszakos jelleggel biztostottak ntzvizet, mikor megradtak: a Nlus (Jer 46,7; m 8,9), az Eufrtesz (Jzs 24,2) s a Jordn (Zsolt 66,6) kilpnek medrkbl. A vizet csatornn vezettk el a kertekbe (Jer 31,12). Nagyobb vztrolsi lehetsggel megoldhat volt a folyamatos ntzs (zs 58,11), ilyenkor a nvnyek llandan dk, jl fejldnek (Zsolt 1,3; Jer 17,8). A csatorna neve hberl b′ēr, teleplsnevekben is szerepel, p1. B′ēr-sheba (1Mz 21,30—31 s 24,19), nagyon valszn teht, hogy krnykn nagyobb mret ntzs volt megvalsthat — sok esetben igen jl tjkoztatnak a helysgnevek jelentsei. Talajvizeket nem is prbltak ntzsre hasznostani, mert rlhettek, ha elegend vizet adott a kt embernek, llatnak ... (5Mz 8,7 s 6,11 stb.).

e) Nvnyi krokozk, krtevk s gyomok

A krokozk puszttsnak megemltse sem marad ki a Biblibl. A ht b s a ht szk esztend kapcsn emltik a Mzes-knyvek: a kt kiszradt kalsz (1Mz 41,6.23), Isten bntetse (5Mz 28,22), krttele igen komoly termskiesst idz el (1Kir 8,37; Agg 2,17; m 4,9). Mivel a lers egyrtelmen gabonra vonatkozik, mikolgiailag 3 gombafajra lehet gondolni, nevezetesen a lisztharmat, kszg s porszg. — A kenyr szabad levegn hagyva nemcsak megszrad, hanem penszes is lesz: a fejespensz megtelepszik rajta: sr, selyemszer, fehr, ksbb barns szn gyepet kpez (Jzs 9,12).

A sska vente rendkvl sok utdot hoz ltre (Jer 46,23), rajzskor veszedelmes krtev (Br 7,12), elpuszttja a legelket (2Mz 10,12), de nem kmli a fs nvnyeket sem: a szl (Joel 1,10—12) s a fge (Joel 1,7; m 4,9) hajtsait s gainak hncst is megeszi. A mzesi trvny szerint fogyaszthat llat (3Mz 11,21—22). E rsz 4 fajnak a nevt adja: ′arbeh, shōlam, khargōl, hāgāb; ezt Kroli szcsk, cserebogr, herny s sska nven emlti (Joel 1,4 s 2,25). Ebbl viszont felttelezhetjk, hogy esetleg nem sskrl van sz, hanem olyan llatfajrl, melynek megvan a ngy fejldsi stdiuma: tojs, lrva, bb s img; a sskkra viszont ez nem jellemz; a krds egyelre nyitott. Nhum ltal — s mosnl is meglelhet — gōb, gōbay pedig taln szcske (Locusta). — Mg egy fontosabb krtev van, a rka; "odban l" (Mt 8,20), megltogatja a szlltetvnyeket, s az rett frtkrl leeszi a bogyt (n 2,15).

Vgl rdemes mg szt ejteni a gyomokrl is. A konkoly a gabonavetsben a leggyakoribb, szinte mindig a tiszttalan vetmaggal kerl a talajba, ezrt "lesz" a bzbl konkoly (Jb 31,40). Ezrt csak tiszta magot szabad vetni (5Mz 22,9), megtiszttsa — mint errl mr emltst is tettnk — rostlssal trtnt (m 9,9; Lk 22,31); ha mgis van a vetsben konkoly, aratskor kln sszegyjtik s elgetik (Mt 13,30). A szeder sok problmt okozhat a fldeken, akadlyozza a talajmvelst, visszafogja a termesztett kultrnvnyt, vagyis gyom (Ez 7,23—25 s 9,18). Irtsa kzi kapval trtnik (Jzs 17,18).

f) Erdszet s vadszat

Nevezetesebb erdsgek Libanonban (1Kir 7,2), Efraim krnykn (Jzs 17i 15.18), Judeban (1Sm 22,5) s Mahanaim mellett terltek el (2Sm 18,6). A Biblia, lersok, paleobotanikai kutatsok eredmnyei s a jelenkori flrakutats alapjn elg pontosan sikerlt meghatrozni a fontosabb erdalkot fafajokat. Ezek a kvetkezk: aleppi feny, mandulafeny, libanoni cdrus, keleti platn, ezstfa, akcia, rkzld s lombhullat tlgy, nyrfa, mandula, vadolajfa, sztraxfa s fzfa. Erdk biztostottk a faanyagot az ptkezsekhez (templom, lakhzak, szerszmok stb.), ez reztette is a hatst a feny- s a cdrusllomnyra (1Kir 5,8—10; n 1,17; 1Kir 5,6—10). A fk kitermelse fejszvel s frsszel folyt (5Mz 19,5; zs 10,15).

A vadnak letteret, vdelmet s tpllkot jelent az erd. Szintn csak felsorolst adva kzljk a fontosabb llatfajokat (erdei, pusztai, vzi): oroszln, prduc, hina, sakl, farkas, medve, rka, szarvas, gazella, zerge, szirti borz, nyl. Madarak kzl elssorban a sas, halszsas, kesely, slyom, hja, bagoly, kakukk, kuvik, karvaly, szarka, hatty, strucc, frj s bbosbanka fordultak el Palesztinban.

A vadszat a kirlyok, elkelsgek szrakozsa (1Mz 10,9), fknt erdben, sivatagban folyt, nha lakott terletek kzelben ejtettk el a kros (2Mz 23,29; 1Kir 13,24) vagy ehet, de vadon l llatokat (1Mz 27,3). Lehetett a vadszat kimondottan sport is (Josephus Flavius). Egyesvel, csoportosan (Jer 16,16), gyalogosan vagy lovon folyt a vad ldzse. A vadszok jat, nyilat, lndzst (zs 7,24) hasznltak; gyakran "segdeszkzhz" is folyamodtak: hlt fesztettek ki (Jb 18,10), vagy gdrt stak (2Sm 23,20; Ez 19,4.8) az llatok befogsra. Madarakat csak hlval fogtak, majd a madarsz trvel meglte a magatehetetlen llatot (Zsolt 91,3 s 124,7; Hs 9,8).

2. llattenyszts

Az llattenyszts kezdetei a nomd, vndorl s legeltet llattartsban kereshetk. Az szvetsg vgigolvassakor szinte kronolgiai sorrendben megjelennek az j llatfajok, lassan a nomd llattarts visszaszorul, elretr az igazi llattenyszts. Utbbi elssorban a nem shonos fajokra vonatkozik (l, j tenysztsi cllal domesztiklt szarvasmarha), ksbb a hzi mh, a fajhibrid szvr, valamint az kr, ami ivartalantott igavonllat (lnyegben ez is csak ksbb terjedt el).

Alapvet lelemforrst jelentenek az llatok: hs, tej, tejtermkek; tovbb kzmipari alapanyagot: szr, gyapj, szaru, csont, ezenkvl trgyt is adnak. A kereskedelem egyedli szllt alkalmatossgai a tevekaravnok, szamr- s szvrcsapatok; a hrnkk lovon, szvren s szamron kzlekedtek, az tviszonyoktl fggen. — A klterjes llattarts szksgkppen megmaradt, mert Palesztinban nagy terletek csak gy voltak valamelyest hasznosthatk: juhnyjakat, kecskket tereltek a psztorok. Az llattenyszts s a vadszat hatrn j hsforrs jelenik meg: a hal. Kedvelt csemegjk a zsidknak, a tengeri (ss vz) s a folyami-tavi (des vz) halszat nagyon fejlettnek mondhat Jzus korra, gyakori mestersg.

a) Juh- s kecsketarts

A Biblia szerint az els juhsz bel (1Mz 4,2), brahmtl Jkobig a zsidk fleg juhtenysztssel foglalkoztak (1Mz 13,1—6). Storban ltek a psztorok (1Mz 4,20), esetleg barlangban, juhhodlyban (Lk 2,8); mindig az llatok kztt vannak, mert klnben sztszrdik a nyj (Ez 34,5; 4Mz 27,17). A veszedelmek miatt szksges az lland rkds: farkascsordk (Mt 10,16), oroszlnok (1Sm 17,34; Mik 5,8) is megtizedelik az llomnyt. Nagyon nagy rtket kpvisel (Ez 27,21), adt is lehet vele egyenlteni (= pnzeszkz) (2Kir 3,4), a nyj mrete fgg a tulajdonos gazdagsgtl (1Sm 25,2; Jb 1,3): a szegnyeknek nha csak egy akad (2Sm 12,3), de nagyobb nyjbl a hinyz egyet is megkeresi a psztor (Lk 15,4) — mg ha itt ennek tvitt is az, rtelme ...

A psztorok lete viszontagsgos: nappal a hsg emszti ket, jjel a hideg dermeszti testket, szinte lmatlanul virrasztjk vgig az jszakt (1Mz 31,40). Ha valaki bartjnak, ismersnek segt az llatokat rizni s kzlk elveszik nhny, de errl nem tehet, nem kteles a krt megtrteni (2Mz 22,10—13). A nyj egsz nap legeli a gyr fvet — a nomd llattarts ratlan szablyai szerint —, jabb s jabb legelk fel hajtja a psztor a nyjt. Mire delelre jut a Nap, a psztor az llatokat a kthoz tereli s megitatja (2Mz 2,16; 1Mz 29,2), ezutn a kt nylst kvel lezrja, gy akadlyozza meg a vz prolgst (1Mz 29,7—10). A juh megismeri psztornak a hangjt, hallgat a szavra (Jn 10,3—4), de a nyj terelsben segtenek a kutyk is (zs 56,11; Jb 30,1).

Legfontosabb eledele a nomdoknak a birkahs (zs 53,7; Jer 11,19 s 1Sm 14,32 — ksbb mr mszros dolgozza fel; 1Kir 4,23), a tej s a belle kszlt vaj, sajt, tr (5Mz 32,14; zs 7,21—22; Ez 34,3; 1Kor 9,7), tovbb a szikomorfge (1Krn 27,28; zs 9,10; m 7,14). Fegyverk a bot s a parittya (Zsolt 23,4), hozz a kvet patak- s folyvlgyekben gyjtik (1Sm 17,40 s 25,29); egyszer hangszerk a furulya (Br 5,16). A psztor minden szksgleti cikkt biztostja a juh, gy brtakar (2Mz 26,14; 3Mz 13,47), valamint gyapjruha kszthet szrbl (Jb 31,20; Pld 27,26; Ez 34,3). Gyakran faragtak kosszarvbl krtt (Jzs 6,4).

A juh gyapjja rtkes ruhaanyag (Ez 27,18), szksg szerint a birkanyrk lenyrjk az llatok szrt (1Mz 38,18), ilyenkor a nyj gazdja megvendgelte a felfogadott munksokat (1Mz 25,11). Van arra is plda, hogy a nyj nyrst maga a tulajdonos vgzi el (1Sm 25,2.4; 2Sm 13,23). Az llatok szllshelye a juhkarm, de itt csak nyron tlthetik az jszakt, klnben zrt, kbl ptett aklokba hajtottk a birkkat, rajta csak egy ajtt ptenek (Jn 10,1—5). — Kedves llata a zsidknak a juh; ldozati llat, csak teljesen p s egszsges lhet meg az ldozati oltron (3Mz 3,6—7 s 22,21). Hlaldozathoz ltalban kost (3Mz 1,10), engesztel ldozatra anyajuhot ltek (3Mz 4,32).

Kecske. se a hegyek kztt l vadkecske, hberl yā′ēl (Zsolt 104,18; Jb 39,1; 1Sm 24,2) vagy ′akkō (5Mz 14,5). Haszna vitathatatlan: hst (5Mz 14,4) — de kvrjt nem szabad fogyasztani (3Mz 7,23) —, tejet (Pld 27,27), ruhaanyagot (Zsid 11,37), stornak szhet szrt (2Mz 25,4 s 35,26) ad; ldozati llat is (1Mz 15,9; 2Mz 12,5; 3Mz 1,10; zs 6,17). A hzi kecskegidja ′izzim a Biblia szerint (2Mz 23,19; Br 6,19 s 13,15—19), a bak neve sā′īr, mg az anyallat neve s′etrāh, de mg tovbbi ngy kifejezsnek is kecske jelentse van: ′attūd, tayīsh, sāphīr s ′ēz.

b) L- s szamrtarts

Jkob korban mr ismert llat a l (1Mz 49,17), de eleinte csak a tengermellken, Jezrel krnykn tenysztettk. Egyiptomban rgtl harci szekereket vontattak lovakkal (2Mz 14,9 s 15,9). Ezrt vsrol Salamon kirly nagy szm lovat Egyiptombl, egyenknt 150 ezst skelt fizet rtk. A ltarts meghonosodsnak egyik bizonytka, hogy listllkat, szekrszertrakat ptenek (1Kir 9,19), st Salamon lovat ad el a hettita s szr kirlyoknak (1Kir 10,29). Az satsok Meggidban igazoltk a Kirlyok 1. knyve lltst: lteztek ekkor listllk, minden llatnak kln rekesze volt, kzpen gondozi folyosval, az abrakot kjszolba ntttk, st minden rekesznek az oszlopn kivgst is hagytak, hogy az llatokat kikthessk (van Deursen).

A kirlyi ltenyszet hozzjrult egsz Palesztinban a ltarts elterjedshez (zs 2,7; Zak 10,5 s 14,20), st a szr kirly ellen mr hadi clokra is bevetik (1Kir 22,4; 2Kir 3,7 s 6,8). Fajtirl r Zakaris knyve: vrs, tarka, fekete s fehr* lovak fordultak el (Zak 1,8 s 6,2—3).

Szamr. Hrom fajrl tesz emltst a Biblia: vadszamr (′ārōd), szriai vadszamr (pere′) s hzi szamr (hmōr). A "kietlen tjak" igazi llata (zs 32,14; Dn 5,11), a ksziklk s meredlyek kztt is otthonosan mozog (Jer 14,6), lelme a f (Jb 24,5), nehezen vizet is tall (Zsolt 104,11).

A hziastott szamr fontos haszonllat a Mediterrneumban, van szamara brahmnak (1Mz 12,16), ritkn fehr szn is lehet (Br 5,10). Legtbbszr ezen kzlekedtek az emberek (1Mz 22,3), gy maga Krisztus is (zs 62,11; Zak 9,9; Mt 21,5). Fknt hbors idkben teherszlltsra is befogtk (zs 30,6).

Az szvr a l s a szamr fajhibridje, de a zsidk szmra tilos volt az llatokat keresztezni, taln Egyiptombl vagy Szribl hoztk be (3Mz 19,10). Sok j tulajdonsggal rendelkezik, brja a szraz, kves, rendkvl meredek terepet, ignytelen, akrcsak a szamr. Teherhord (1Krn 12,40), viszont fontosabb politikai—igazgatsi—hadi cllal futrok is kzlekedtek vele (Eszter 8,10.14; 2Sm 13,29). Zablt s kantrt szereltek az szvrre (Zsolt 32,9). Mezn legeltetik (1Mz 36,24), vagy istllban takarmnyozzk (zs 1,3). Hber neve elg klnbz: pered s rehesh.

5. bra. Salamon kirly listlli Meggidban

A rekonstrult ptmny feltnen hosszks, a lovak szmra kln rekeszekkel, a kt rekeszsor kztt gondozfolyost alaktottak ki. Nhny j llapotban lev kjszlat is talltak a rgszek

c) Teve- s szarvasmarhatarts

A teve (gāml) nagyon szvs, sivatagi viszonyok kztt nagyobb terhek szlltsra egyedl alkalmas llat (2Kir 8,9; zs 66,20; 1Mz 37,25; 2Sm 10,2; zs 30,6). Nha harci llat (Br 6,5), ezrt is gyakran elviszik a gyztes seregek hadizskmnyknt (1Sm 27,9; 1Krn 5,21; 2Krn 14,15). A sok teve a gazdagsg jele (1Mz 30,43), a kirlyi tevk nyakban rtkes aranylncok lgnak (Br 8,21.26).

Szarvasmarha (teo). Korn domesztikltk, Egyiptomban, Filisztiban s Palesztinban ismert faj a bibliai idkre. Igen gyakran ldozati llatknt megltk a fiatal, nem igs szarvasmarht (3Mz 3,1; 4Mz 19,4; 5Mz 21,1—9 stb.). Jb knyve tanulsg r, hogy a zsid psztorok a tenysztsi tudsnak a teljes birtokban voltak (Jb 21,10); tejt fogyasztottk (2Sm 17,29). Az ivartalantott bika, azaz kr a legfontosabb voner volt a zsid mezgazdasgban. Felszerszmoztk (2Sm 24,22), nyakba kerlt a jrom, s gy szntottak vele (1Kir 19,19), vagy a csplsznt s a csplhengert mozgatta (5Mz 25,4). Munkavgzse rvn a tulajdonjog fontos s megklnbztetett formja, a Tzparancsolat is foglalkozik vele (2Mz 20,17), tovbb cseretrgyat kpvisel (1Mz 20,14 s 21,27).

d) Halszat s mhszet

A frak idejn a lass folys egyiptomi folykban halsztak; klnsen a Nlus sok halat adott (zs 19,8), a szakma fortlyait a rabsg idejn tanultk meg a zsidk (4Mz 11,5). Trosz s Szidon laki a Fldkzi-tengeren halsztak (Neh 13,16), a zsidk viszont elssorban a Holt-tengerben s a Jordn folyban. Tristram 22 halfajt rt le, amely egykor elfordult a Jordnban. desvzi halszat folyt a Genezreti-tavon is (Jn 21,7). Jzus itt tallkozott Pterrel s ccsvel, Andrssal: ppen halsztak a tavon, hlt vetettek a vzbe (Mt 4,18).

6. bra. Halszat a Genezreti tavon

Httrben a Gaulanitis (Goln) hegyvidk vonulata hzdik (a), benn a vzben ll az egyik halsz, a kzelben lev varsn dugk lthatk (b). Az eltrben 6 halsz hlt hz a partra (c)

ltalban hlval halsztak (zs 19,8; Hab 1,15; Mt 13,47), csnakkal mentek el a parttl, s a csendes vzen vetettk ki a hlt (Lk 5,4—7), de horoggal is fogtak halat (zs 19,8; Hab 1,15; Mt 17,27). Halszeszkzk: a hl, a horog, valamint a halszks (m 4,2; Jb 41,1.7; Hab 1,15). A zskmnyt partra viszik, s gondosan sztvlogatjk a halakat, az rtktelen szemthalat eldobjk (Mt 13,47—48). Piacra kerl az ru, Jeruzslemben volt a legnagyobb zsid halpiac, helyileg a Halkapunl (2Krn 33,14), szombatra mg a troszi halszok is hoztak halat (Neh 13,16).

A mhek hasznt hamar felismertk (Br 14,8.18), egyttlsk hadsereg rendezettsghez hasonlthat (zs 7,18). Knanban mindentt lt a vadmh, az orszg bsgt ezrt nevezik mzzel folynak is (2Mz 3,8), a pusztai nomdok eledele (Mt 3,4). Khasadkban (Zsolt 81,16) s fban (1Sm 14,25) van a fszkk, a nvnyekre jrnak nektrt gyjteni (zs 7,18). A hbortst nem trik, az embert is ldzbe veszik veszly esetn (5Mz 1,44; Zsolt 118,18).

e) Legelk s takarmnyozs

Nomd psztorkodskor viszonylag egyszer az llatok etetse (feltve, ha van elegend f s vz) (1Mz 29,7—10). Az llatok mozgsnak mrtkt a legelk minsge szabja meg: csapadkos idben szinte egy helyen maradva, elegend fvet tall a nyj, csorda; szrazsgban (s ez gyakoribb Palesztinban) rengeteget kell vndorolni, mivel nagyon gyrr vlik a f (Zsolt 102,11). A teljesen szabad mozgsnak a letelepeds hatrt szab; a legelk egy-egy teleplshez, nemzetsgi szllshelyhez tartoztak, melyet rkletesen osztottak szt a nemzetsgek kztt (Jzs 21,8—42). Esetenknt levgjk a fvet, vagyis az mr flig-meddig kaszlnak tekinthet (Zsolt 37,2).

A zsidk a szarvasmarha, teve, szamr s l takarmnyozsra legtbbszr babt (Vicia faba), bkknnyel kevert szalmt hasznltak (1Mz 24,25.32; Br 19,19; 1Kir 4,28; zs 11,7). Az kr s a szamr szott abrakot kap (!) (Jb 6,5; zs 30,24), a lovak pedig szemes rpt (1Kir 4,28).

Szllshely nyri jszakkon a karm, ide tereltk be a psztorok a kecske- s a juhnyjakat (Ez 34,14), vagy kbl kszlt akolban teleltek (4Mz 32,16). Igen nagy nyjak, csordk mozgsa nehezen kvethet, ezrt rtornyokat, figyelhelyeket ltestettek (2Krn 26,10; Mik 4,8). A lovat, a szarvasmarht, a tevt s a szamarat istllztk (zs 1,3; 1Kir 9,19 stb.). Nvendkllatnak kln szllshelye volt, gy a brnynak is (4Mz 32,16).

3. lelmiszerek

A psztorok tpllka lepny, tej, tr, hs (1Mz 18,7—8; Br 5,25), vadmz (Br 14,8—9). Palesztina elfoglalsa utn az trend alaposan megvltozott: bab, lencse, bors, tk (2Sm 17,28), grntalma, fge, szl (4Mz 13,23 s 20,5; Mt 7,16), tovbb a savany s des bor (Ruth 2,14; 4Mz 18,12), hal, sska, madrhs, tojs (1Kir 4,23; Neh 13,16; Mt 4,18; Lk 11,12) is bekerlt a tpllkok kz: nagyobb lett a vltozatossg (1Kir 4,22—23; Neh 5,18).

a) Lepnykenyr

A Kzel-Keleten igen egyszer szerkezet volt a "malom": kt malomkbl llt (5Mz 24,6). Anyaga bazaltk, 45—50 cm tmrj s 5—10 cm vastag. Az als k stabil, a fels pedig mozgathat (Jb 41,15), a felsbe kis lyukat faragtak, ide dugott faplcval mozgattk a kvet az rl asszonyok. Frfinak rlni szgyen (Br 16,21; JSir 5,13), vagyis kifejezetten ni munknak tekintettk (Mt 24,41): szolgln (2Mz 11,5; zs 47,2) s fogolyn (Br 16,21) feladata gazdagabb csaldokban. Minden nap sor kerl r (Pld 31,15), ezrt a malomk zlogknt nem fogadhat el (5Mz 24,6). Nagyobb malmot, rlszerkezetet mr llattal mkdtettek (van Deursen).

rls utn a lisztet (bza, rpa, bab, lencse — Ez 1,9) vzzel kevertk, kovszt (lechem, matzoth) adtak hozz s teknben meggyrtk (2Mz 12,34; Mt 13,33). A kenyrtsztt, pihentettk (3Mz 2,4), ezalatt a kovsz "hatanyaga", az lesztgomba megkeleszti. A pk a tsztkat a kemenchez viszi (1Mz 40,16), majd beveti, megslve veszi ki a kenyereket (3Mz 2,4). Fval, rzsvel ftttk a kemenct, nem egy kzlk lland zem volt (Hs 7,4). Pksg csak vrosban mkdtt (Jer 37,21; Lk 11,3), a nomd psztorok egszen msfle kenyeret fogyasztottak. A stlan tsztt stteknben ksztettk el az asszonyok (5Mz 28,5): tzes kre tettk, forr hamut szrtak r. Lepnykenyeret evett Ills (1Kir 19,6), de a tantvnyok is (Jn 21,9.13). Msik mdszer a stlapon trtn kenyrsts, ezt is ismertk a zsidk (3Mz 2,5; Ez 4,3), ez a pszka. Megjegyezzk, hogy a beduinok ma is teljesen hasonl mdon stik kenyerket, a mveletek gy ma mg tanulmnyozhatk.

7. bra. Betlehemi "molnrok"

A bal oldali n frjes asszony (a), fktt hord (b), rajta rmk s pnzdarabok vannak (c). Felsruhjnak (d) ujjt feltrte; alatta mellny (e). A msik n mg hajadon (f), fejn fehr kendvel (g), a fkt alatt pnzrmkbl sszelltott lnc csng (h). Az egyik n lapos kosrbl (i) szedi markkal a gabonaszemeket; mivel ketten dolgoznak, mindketten forgatjk a malomk, ill. rlk fogantyjt

A kenyrnek teht kt f tpusa alakult ki: kovszos s kovsztalan (1Kor 5,6—8; 2Mz 12,15.19; 1Sm 10,3), ismeretesek klnleges tsztk is, mint pogcsa (Hs 7,8), lepny, kalcs, bles (2Sm 6,19 s 13,8.10) — mg ha nem is pontosan felelnek meg e szavak a magyar nyelv fordtsok rtelmnek.

b) Bor s ecet

Legtbbszr szlmustbl erjesztettek bort (zs 63,1—3), ritkbban grntalmbl (n 8,2), ezt fszereztk is, vagy rpbl (Hrodotosz), esetleg mzbl, datolybl (4Mz 28,7) ksztettk. A szlbort nha mirhval zestettk (Mk 15,23), de leggyakrabban csak vzzel hgtottk (2 Makk 15,39). Az des szll a Saccharomyces ellipsoideus gomba hatsra alkoholos erjedsen megy keresztl, ez leszrve lvezhet (1Mz 9,21), de gygyszer is (Pld 31,6; Lk 10,34; 1Tim 5,23). Hasznljk ldozatokhoz (2Mz 29,39—41; 3Mz 23,13), legtbbszr negyed hin mennyisgben (4Mz 15,5.7.10). A bort kecskebr tmlben troltk (Jb 32,19; Mt 9,17; 1Sm 25,18). Fontosabb rmrtkek, amelyeket a bormennyisg kifejezsre hasznltak: log (0,5 l), hin (7,4 l), bth (44,2 l) s a homer, chor (440 l). Legnagyobb borvsrlsrl, ill. borkereskedelmi gyletrl a Krnikk 2. knyve tudst: 20 ezer bth bort ad — tbbek kztt — Salamon Hirmnak (2Krn 2,10; 1Kir 5,11), de errl ms szerzk is emltst tesznek (4Mz 6,20; 5Mz 16,26; Neh 5,18; Mt 11,19 stb.).

Ha a bort forrs utn a levegtl nem zrjuk el, oxign jelenltben az Acetobacter aceticum mikroorganizmus tovbb oxidlja, s belle ecet (chomets) kpzdik (4Mz 6,3). Melegben a szomjsgot oltja (Zsolt 69,22), hasonlan a savany telek (Ruth 2,14). Testi szenveds, vrz sebek, nagy fradtsg idejn az ecetes spongya enyhtette Jzus knjait (Mt 27,34.48; Mk 15,36; Lk 23,36; Jn 29,30).

8. bra. Stkemence

getett agyagbl ksztett cilinder. Az als nyls a leveg szabad beramlsnak ad helyet (a) Fels szle kiss befel hajl (b), hogy a bels oldalra a tsztamassza knnyebben rragaszthat legyen. A stkemence mellett fatekn, ennek vgn formltk a tsztt (c)

A Biblia tbb kifejezssel jelli a mustot, az jbort s az bort (4Mz 18,12; Hs 4,11; Lk 5,39). Nhnyat rdemes megemlteni: tīrōsh (4Mz 18,12; Neh 10,37; Joel 2,24; zs 62,8—9), yayin (Jer 40,10; zs 65;8; Mik 6,15; m 9,13), yishār (2Kir 18,32; Zak 4,12; 4Mz 18,13), ′asīs (zs 49,26; m 9,13), hmr (zsid kltk mveiben hīmēr), me#s.ek (Zsolt 75,8), mismāk (Pld 23,30; zs 65,11); a grntalmabor mezeg (n 8,2), minden bizonnyal a datolyabor pedig shēkār (1Sm 1,13—15; Pld 20,1; zs 29,9 stb.). — Sok fejtrsre adott mr okot eddig a sōbē′ sz, mg ma sem sikerlt a krdst egyrtelmen lezrni. Valamilyen nvny gykerbl kszlt ital (zs 1,22; Nh 1,10), ami botanikailag lehet a nylf tarackgumja, az aszfodlosz gykrgumja, az ernys virgkka gykrtrzse stb. Hess szerint a sr neve.

c) Oliva olaj

A tbb, olajra vonatkoz kifejezsbl mezgazdasgi szempontbl kt sz rdekes: zayit (olaj) s shmēn (olajfa). A lbbal megtaposott bogybl (5Mz 33,24; Mik 6,15) prselssel nyertk ki az olajat (Joel 2,24; Jb 24,11). Rviden az olajprs szerkezetnek a lnyege: kr alak, vlyval elltott kednyben egy sajthoz hasonlan kimunklt kvet forgatnak. Emelszeren altmasztott rddal mozgatjk, gy kaptk az tkezsi olajat. A sztdrzslssel, sajtols nlkl nyert yi#s.har, sznolaj a legrtkesebb (2Mz 27,20 s 29,40). Kereskedelmi jelentsge nagy volt Palesztinban (4Mz 18,12; 5Mz 7,13; Neh 10,39): vilgtshoz (2Mz 25,6; Mt 25,3), ldozathoz (2Mz 27,20 stb.), kirlyok felkenshez (1Sm 10,1; 1Kir 1,39; 2Kir 9,1.6), valamint brpolsra (Zsolt 23,5 s 104,15) hasznltk.

9. bra. Olajprs munka kzben.

Az olajprs stabil rsze nagy kr alak kedny, kzepn tarthengerrel (a). A munks emelfval (c) krbe-krbe jrva forgatja a kzpen kifrt sajtolkvet (b). (A kilenc bra van Deursen nyomn kszlt)

Fontos lelmiszer, egszsges nvnyi zsiradk (1Krn 12,40; Ez 16,13). Kenyrbe is tettek olajat (1Kir 17,12.14; 3Mz 2,1.4—7). Gygyszatban a zsidk borral vegytve sebekre kentk (Lk 19,34), de ms betegsg esetn is jtkony (zs 1,6; Mk 6,13). Josephus Flavius szerint Herdes betegsgre meleg olajfrdt vesz (A zsid hbor I. 33,5). — Hirm olajat is kap Salamontl a templomptshez szlltott fa ellenrtkeknt (1Kir 5,11; 2Krn 2,10), 20 ezer bthnyi mennyisgben, ami kzel 9 ezer hl sznolaj, mg mai vilgkereskedelmi ron is tekintlyes sszeget kpvisel.

d) Hs s zsr

A mzesi trvny elrja, hogy milyen llatok hst nem ehetik a zsidk: teve, serts, medve, nyl, uszony nlkli s pikkelytelen vzillatok, sas, halszsas, saskesely, slyom, hja, bagoly, flesbagoly, kuvik, karvaly, holl, strucc, kakukk, hatty, gm, glya, szarka, bbos banka (teht a madarak, a frj kivtelvel), denevr, kgy, gekk gyk, kamleon, egr, vakond, a csigaflk mind tiszttlanok, vagyis hsuk nem fogyaszthat (3Mz 11).

Hsforrsul a kvetkez llatok szolglnak: szarvasmarha, juh, kecske, sska, hal (3Mz 11), z, szarvas (5Mz 12,15—16.21—24) s frj (2Mz 16,13; 4Mz 11,31). Ezen llatok vrt sem szabad megenni (1Mz 9,4; 5Mz 12,23): "Mert minden testnek lete az vre, a benne lev lettel. Azrt mondom Izrael fiainak: Semmifle testnek a vrt meg ne egytek, mert minden testnek lete az vre; ha valaki megeszi azt, irtassk ki." (3Mz 17,14.)

A tzn sttt hst kenyrrel s saltval eszik (2Mz 12,8); msik helyen gy szerepel, hogy este hst, reggel kenyeret kell fogyasztani (2Mz 16,8). A leggyakoribb s legkedveltebb a juhhs (1Sm 25,18; 2Sm 12,4; 1Kir 4,23), a kecske (1Mz 27,9; Br 6,19 s 15,1; 1Sm 16,20; Lk 15,29) s a frj (Zsolt 105,40) hsa, valamint ide sorolhat a hal is (2Krn 33,14; Neh 13,16). — Az llati zsr (faggy, hj) lehet lelem (5Mz 12,15—16.21—24; nem Kroli-fordts!), gyakrabban azonban csak ldozathoz hasznltk (1Mz 4,4; 3Mz 3,1—15).

e) Tejtermkek s mz

Palesztinban a tehn s a juh (5Mz 32,14; zs 7,14), a kecske (Pld 27,27), valamint a teve (1Mz 32,15) tejt fogyasztottk. A tevetej igen nagy tprtk, nagyon des. A tej melegben rvid ideig tarthat el, ezrt a fejs utn vagy kzvetlen megittk, vagy savany tejet, trt, sajtot, vajat ksztettek belle. Az des s savany tejet kecskebr tmlben troltk (Br 4,19) s csszbl ittk (Br 5,25). Az des tejbl a vz eltvoltsa s ennek beoltsa (kimz enzim van benne, a tehn oltgyomra termeli) (Jb 10,10) utn forr vizes kezelssel, rlelssel sajtot nyertek (1Sm 17,18; 2Sm 17,29). rdekessgknt megemlthet, hogy Jeruzslem kzelben volt a Tyropoeon-vlgy (A zsid hbor V. 4,1), mely grgl a Sajtrusok-vlgyt jelenti.

A savany tejbl (halab) vaj (hem′ah) kszl (zs 7,15. 22). Hrom botbl glt ksztenek, a cscshoz erstik a brzacskt, benne a savany tejjel. Az asszony mell l s kplni kezdi a zskot (Pld 30,33), vgl a nyomkods s tgets eredmnyeknt vaj marad vissza. Egyes biblikusok vlemnye a vaj krdsben ellenttes, pl. Thompson szerint a zsidk vajat nem csinltak ...

A mhek virgbl gyjtik a mz alapanyagt (Br 14,8; Zsolt 19,11), kivl lelem (1Mz 43,11; 2Sm 17,29). Amilyen mzet a zsidk talltak, megettk magban (1Sm 14,25—27), esetleg pogcsba stttk (2Mz 16,31). Vadmz fk odvban, kvek hasadkaiban lelhet (1Sm 14,25; Zsolt 81,16; 5Mz 32,13; Mt 3,4); a mzet telldozatul hasznlni a mzesi trvny szerint tilos (3Mz 2,11).

Fontosabb irodalom

Davies, J. D. (1944): The Westminster dictionary of the Bible. London—New York etc.

Deursen, A. van (1977): A Biblia vilga kpekben. Eisenstadt.

Krssmann, G. (1973): Als Grtner im alten Babylon. Deutsche Baumschule 51 (2): 35—37.

Scheiber Sndor (1972):Feliratok, osztrakonok, papiruszok s a Biblia.In: A Biblia vilga109-126

Surnyi Dezs (1973): A Biblia nvnyei. Viglia 38 (5): 308—318.

Szent Biblia. Fordtotta Kroli Gspr. Budapest.

The Holy Bible. London.

Lw, I. (1924—34): Bio Flora der Juden. I—IV. vol. Wien.

Lw, I. (1989): Fauna und Mineralien der Juden. Ed. A. Scheiber. Hildesheim.

Hess, J. J. (1934): Lw-Festschrift. Breslau.

Hahn Istvn (1972): Osztlyok s osztlyharcok a Bibliban. In: A Biblia vilga, 159—82.


 

Olajprs


 

forrs - Agrrtrtneti Szemle 18 (1974) 6 149—162. o.

http://members.iif.hu/visontay/ponticulus/rovatok/hidverok/sur-bib.html

 

 

 

Szabolcska Mihly
Uram, maradj velnk!

          

Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?

tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!

 

 

 

dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!

 

Istvndi trtnethez

 

ROKHTY BLA
1890-1942
zeneszerz, orgonamvsz, orgonatervez, karnagy
79 ve halt meg

 

Dr BUCSAY MIHLY
1912 - 1988 - 2021
33 ve halt meg

 
Garai Gbor Jkedvet adj

Garai Gbor: Jkedvet adj

                  ennyi kell, semmi ms

   Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
   A tbbivel megbirkzom magam.
   Akkor a tbbi nem is rdekel,
   szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
   Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
   nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
   mg magnyom kivltsga se kell,
   sorsot cserlek, brhol, brkivel,
   ha jkedvembl, nknt tehetem;
   s flszabadt jra a fegyelem,
   ha rtelmt tudom s vllalom,
   s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
   S hogy a holnap se legyen csupa gond,
   de kezdd s folytatd bolond
   kaland, mi egyszer vget r ugyan –
   ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.

  

 

 

Dr. LAJTHA LSZL
1892-1963-2021
58 ve halt meg

 

Protestns Gradul

 

Dr FEKETE CSABA

 

 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok egy zsoltrprjnak tanulsgai
 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok s a viszonyts megoldatlansgai (dlvidki gradulok: blyei, klmncsai, nagydobszai)


ltogat szmll

 

Zsoltr s Dicsret

 

Egyhztrtnet

 

Tth Ferentz

 

Trtnelem

 

Trtnelem. Trk hdoltsg kora

 

Dr SZAKLY FERENC


trtnsz 1942-1999 - 22 ve halt meg

 

Vilghbork - Hadifogsg
Mlenkij robot - Recsk

 

Keresztyn Egyhzldzs
Egyhz-politika XX.szzad

 

Roma mlt, jv, jelen

 

PUSZTUL MAGYARSG - EGYKE

 

 

ADY ENDRE MAGYARUL

   

   Nem adta neknk az Isten,

   Hogy ki szeret, az segtsen,

   Sohasem.

 

   Magunk is ritkn szerettk,

   Kikrt szlltunk hsen, egytt,

   Valaha.

 

   Valahogyan bajok voltak,

   Lelknknek, e toldott foltnak

   Bajai.

 

   Egyformn raktuk a szpet

   Bartnak s ellensgnek,

   Mert muszj.

 

   Egyformn s mindig csaldtunk,

   De ht ez mr a mi dolgunk

   S jl van ez.

 

   S szebb dolog gy meg nem halni

   S knoztatvn is akarni:

   Magyarul.

 

 

KARCSONY NNEPRE

 

HSVT NNEPRE

 

PNKSD NNEPRE

 

Gyerekeknek - Bibliai Trtnetek
msolhat, nyomtathat

 

WERES SNDOR

A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt. 

 

 

A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal                      Oldal tetejre          ltogat szmll

 

Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!    *****    Nagyon pontos és részletes születési horoszkóp, valamint 3 év ajándék elõrejelzés, diplomás asztrológustól. Kattints!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre,egyszer mindenkinek érdemes belenézni.Keress meg és én segítek értelmezni a csillagok állását!    *****    HAMAROSAN ÚJRA ITT A KARÁCSONY! HA SZERETNÉL KARÁCSONYI HANGULATBA KEVEREDNI, AKKOR KATT IDE: KARACSONY.GPORTAL.HU    *****    Nyakunkon a Karácsony, ajándékozz születési horoszkópot barátaidnak, ismerõseidnek.Nagyon szép ajándék! Várlak, kattints    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!