„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:
Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16
Erm s pajzsom az R, benne bzik szvem. Zsoltr 28,7
… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti." Karl Barth
A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...
Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .
E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben, a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal
„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
- Dr. BUCSAY Mihly: Knyvismertets Antitrini tarism in the Second Half of the 16th Century 1984
BUCSAY MIHLY: Knyvismertetse
MAGYAR KNYVSZEMLE 1984 1-2 146-149. oldalak
Antitrinitarism in the Second Half of the 16th Century. Ed.
Robert DN, Antal PIRNT. Bp. — Leiden, 1982.
A baranyai Sikls vrban 1979. mjus 15-tl 19-ig tartotta 10. kollokviumt a MTA Irodalomtudomnyi Intzetnek renesznsz csoportja. Ezt a konferencit a tbbitl kt vons klnbztette meg: 1. a 400. vvel ezeltt vrtan hallt halt Dvid Ferenc emlknek szenteltk, 2. ez alkalombl az eddiginl jval szlesebb krben jelentek meg, dolgoztak egytt azok a klfldi s magyar szakemberek, akik az utbbi vtizedekben jelentsen fellendtettk az antitrinitrizmus kutatst s elmlytettk annak ismerett. A jeles nemzetkzi kutatgrda tagjai feltrtk jabb kutatsaik eredmnyt, s mindezt tszrtk a kritikai eszmecsere szrjn. Ennl a konferencinl s most megjelent vknyvnl illbb s szebb formban aligha lehetett volna tiszteletet adni Dvid Ferenc emlknek. A ktet kzli mind a 22 eladst, mgpedig a szerzk nevnek alfabetikus sorrendjben, a konferencin elhangzott nyelven, hetet-hetet angolul, nmetl s olaszul, egyet pedig franciul.
Termszetes, hogy a szerzk klnbz hozzllsbl ereden mutatkozik nmi egyenetlensg is a ktetben. Ms Erd Jnos rtkrendszere, rvelsi mdja, mint a szerzk legtbbj. Erd Jnos Dvid Ferenc biblicizmusrl rt. rdekes, hogy ppen a szerz felekezetileg elktelezett szemlleti mdja tnik a kzs trggyal kevsb rokonnak, mint azok, akik 16. szzadi tmjuk irnt vallsi elktelezettsg nlkl viseltetnek.
Mindjrt az els elads fontos forrselemzst nyjt. Balzs Mihly szegedi kutatnk azt vizsglja (13 — 23), miknt fogadtk az rett Servet fmvt, a Restitutio Christianismit Kelet-Eurpban? A De Begno Christi etc. (Gyulafehrvr, 1569) alapjn Balzs megllaptja, hogy az ltala felttelezett szerzk, Blandrata s Dvid szabadon vlogattak Servet tantsaibl. Mellztk a neoplatonikus, a perfekcionista, a sajt christologijukhoz nem ill rszeket. Balzs tlzsnak tartja Borbly Istvn unitrius egyhztrtnsznek azt a nzett, hogy az erdlyiek teolgijt teljes egszben Servet befolysolta. Balzs szerint Kelet-Eurpban a Restitutiot a teolgusok sajt szempontjaik szerint tvlogatva s nha trtelmezve hasznltk fel.
Dn Rbert a „judaizare" kifejezs plyjt ksri vgig rdekes tanulmnyban (25 - 34). A sz kvetkez rtelmezst ajnlja: judaizlni annyit jelent, akr szemlyrl, akr tanrl mondjuk, hogy az illet elhatrolj a magt az izraelita vallsi koncepcitl, mert Jzust a Messisnak fogadja el, de msfell elhatrolja magt ms egyb keresztyn koncepciktl azzal, hogy az szvetsget, tovbb a rabbinikus iratokat tekinti elsrang tekintlynek (33).
Ruzena Dostlova (Prga) a llek halhatatlansga felli 16. szzadi vitt trgyalja Palaeologusnak De anima c. trkttusa nyomn (35 - 46). Dostlova arra az rdekes tnyre mutat r, hogy Palaeologus, aki a hamistatlan jszvetsgi keresztynsget hajtotta volna visszalltani, ennek eszmit megtallta a Kornban is. Ennek nagy jelentsget tulajdontott. A hall utni let hite, mely let Isten tlete alapjn a fldn vgrehajtott j vagy rossz cselekedetek szerint alakul, sajtja az iszlmnak is. Palaeologus szerint ez ltalban a valls lnyege, mert ert ad a szemlyes morlis erfesztsekhez pp-gy, mint ahogy formlja a harmonikus kzssgi letet. Ebben a hitben megegyezhet egymssal s sszegezheti erit a mg egymssal kzd sok np s valls.
A mr emltett Erd Jnos (Kolozsvr) szerint (47 — 55) Dvid Ferenc egyltalban nem akart valamilyen j vallst alaptani, hanem az si apostoli tantst akarta helyrelltani. Szorosan nyomon jr eladst kapunk John C. Godbey-tl (Chicago) Socinus and Christ cmen (57 - 63). rdekes, de kiss taln a perifrin helyezkedik el Jan van Coudoever (Amstelveen — Duisburg) eladsa Orniai Vilmosrl (65 - 72). Krdezhetn valaki, rdemes volt-e Keser Blintnak olyan tiszteletet rdeml pontossggal s annyi fradsggal tisztzni s mrlegre tenni Christian Franken 1593-ban rt, jabban felfedezett disputcijt (73 - 84)? A vlasz csak igenl lehet, mert egy kor szellemi kpt, a tmk, jelen esetben a vallskritika jelenltt, mdosulsait nemcsak a mestermvek, hanem a msodrendbb rsok is egytt tkrzik. Werner Lenk (Berlin) tanulmnyt, aki a nmet antitrinitriusok csoportjt tekintette t mind hazjban, mind az emigrciban, inkbb a j ttekints s sszefoglals, mintsem j adatok feltrsa jellemzi (85 — 89). Makkai Lszl dolgozata az unitarizmus s a trkssg kapcsolatrl trt fel Mliusz Juhsz Pter ltal ersen brlt, rdekes sszefggseket (90 - 95). ValerioMarchetti (Bologna) Enyedi Gyrgy Eurpa-szerte feltnst kelt nagy bibliaiteolgiai mvnek tzetes analzist nyjtja hermeneutikai-szillogisztikai szempontbl (97 - 146). Nmeth S. Katalin a Pcsi Disputt ismerteti (147 - 155). rmmel rteslnk arrl, hogy a kzeljvben nyomtatsban fog megjelenni ez az rdekes mveldstrtneti emlk a rgi magyar przai emlkek sorozatban. A knyv 157 — 190. lapjain Pirnt Antal vont prhuzamot a hiths Dvid Ferenc s a politikus Blandrata kztt. A politikus Blandrata dntseiben elsrang szerepet nem a vallsi, szakteolgiai megfontolsoknak adott, hanem inkbb az egyes trsadalmi rtegek s az egsz trsadalom rdekeinek, tudatllapotnak, hangula tnak.
A szlesre trt s gazdag sznkpet olyan dolgozatok is gazdagtjk, mint Adriano Prosperi (Bologna) tanulmnya a 16. szzad II. felben az olasz apcaklastromokban felmerl, ksbb eretneknek blyegzett christologiai s apokaliptikus nzetekrl (191 - 202). Igen becses Aldo Stella (Pdua) dolgozata az ersen racionalista pduai szellemi letrl a 16. szzadban, kapcsolatban az antitrinitrizmus kezdeteivel s kibontakozsval (203 - 213). A szerz vgeredmnyknt azt llaptja meg, hogy ,,a sok lengyel s erdlyi dik nemcsak egy univerzlis s modern mveltsget ismert meg Pduban, hanem belekstolt ott a valls krdsnek szabad szellem s fggetlen kezelsbe is" (213). Szab Gza Bogti Fazekas Miklsnak, a kltnek s teolgusnak portrjt rajzolta meg (215-230).
Lech Szczucki (Vars) a lengyel s az erdlyi unitarizmus kztti kapcsolatokat tekintette t a 16. szzad II. felben (231 - 241). Mint ismeretes, a lengyel s az erdlyi unitarizmus els s egyik legfontosabb sszektje sem lengyel nem volt, sem erdlyi, hanem az olasz Blandrata. A tanulmny annak igazolsa, milyen eredmnyes, ha a magyar kutatst a lengyelnek a teljestmnyeivel szembesthetjk s gazdagthatjuk. Szrnyi Lszl Heltai Gsprnak Hl c. kiadvnyt trgyalja. Elemzi a m latin eredetijt, az abban trgyalt spanyol inkvizcis esetet (243 - 251). Heltai Gspr szerint az inkvizci s a trinits tana ugyanazon egy rdgnek a kt tallmnya (249). Szrnyi szerint Heltai ,,a katolikus s luthernus korbl magval hozott rgi rdghitt egyestette jonnan szerzett antitrinitrizmusval" (251).
Janusz Tazbir (Vars) az antitrinitriusok vres ldzsnek lengyelorszgi visszhangjrl szmol be (253 - 260). Mint ismeretes, 1553-ban meggettk Servetet Genfben, 1566-ban lefejeztk Bernben Gentilist s 1572-ben Mannheimben Johannes Sylvanust. Dvid Ferenc brtnben pusztult el. Neuserre s Vehe-Gliriusra hasonl sors vrt volna bizonnyal, ha nem meneklnek. Tazbir ecseteli, hogy a kivgzsekrl szl hrek miknt foglalkoztattk a lengyelorszgi vallsi spektrum egy-egy rszt. Az llsfoglals tovbb mlytette a szakadkot az egyes tborok kztt. A lengyel antitrinitriusok, akik ugyan tiltakoztak ez ellen az elnevezs ellen s lengyel testvreknek neveztk magukat, csak a 17. szzadtl kezdve socininusok-nak, ambivalens mdon reagltak. Egyfell a klvinistk fejre olvastk, hogy semmivel sem klnbek a pps egyhznl. Msfell viszont bszkk voltak arra, hogy nekik is vannak vrtanik. Lengyel vrtan a 16. szzadban csak egy akadt, 1539-ben egy polgrasszony, de aligha volt unitrius. Biztosan az volt Tyszkowicz Ivn, akit 1611-ben vgeztek ki. gy a lengyel unitriusok szvesen tekintettk a klfldi vrtankat sajt hithseiknek. A katolikusok reaglsa nem kevsb volt ktrtk. Egyfell helyeseltk az eretnekek kivgzst, s arra mutattak r, hogy az eretnek klvinistk sem szenvedik el a tlk tovbb elhajlkat. Msfell viszont elgedetten hivatkoztak az ellentborban mutatkoz szakadsokra. A lengyel klvinistk reaglst Tazbir szerint az is befolysolta, hogy mint vallsi kisebbsg veszlyeztetett helyzetben reztk magukat. Egyltalban nem helyeseltk azt, hogy svjci hittestvreik vrpadra juttattk az eretnekeket.
Waclaw rban (Krakk s Kielce) egy 1557-tl, majd 1560-tl Morvaorszgban mkdtt lengyel antitrinitrius, Lukas Delfin tevkenysgt, hnyattatsait, hatsait eleventette fel (261-268). Emltsk meg, hogy Delfin 1560 krl haznkban is tevkenykedett s hasonl eszmket terjesztett, mint Arany Tams. rban ismerteti a Delfin ellen az olmtzi pspk eltt elkezdett s vek sorn folytatott port. Delfinnek vgl sikerlt visszanyerni szabadsgt. A tovbbiakban a lengyel antitrinitriusok krben mkdtt szombatos nzetekkel. A rmai katolikus polemikus irodalomban Delfint rgebben szmtalan esetben hoztk fel annak elrettent pldjul, ha egy szerzetes egy kicsit is elhajlik a rmai tantsoktl, lpsrl lpsre a szenthromsg-tagads rvnybe zuhan. Ksbb aztn elfeledkeztek Delfinrl, s maguk a lengyel trtnszek egy 1958-ban napvilgot ltott gyjtemnyben mr olasz emigrnsnak tartottk. Orbn szerint Delfinnek a tevkenysge is egyik bizonytka annak, hogy az antitrinitrizmus nem kizrlagosan Dl-Eurpbl szrmazott be a nyugati szlv npek krbe s Erdlybe, hanem a huszitizmus nyomn s annak kisugrzsi terletn autochthon mdon is megjelent. Caesar Vasoli (Firenze) a humanista kritikai szellemnek az antitrinitrizmus kezdeteiben val rszesedsrl rt tartalmas tanulmnyt (269 - 285).
Magyar szempontbl nagy rdekldsre szmot tart dolgozatot olvasunk G. H. Williams (Cambridge/Mass.) tollbl (287 - 321). Dvid Ferencnek Socinus Faustussal 1578 - 79-ben lezajlott vitjt dolgozta fel az adorcinak s az invokcinak krdsben. A ktet utols eladsban G. Zucchini (Bologna) az 1573. s 1585. kztt Blandrata krben haznkban mkd neves olasz orvosra, humanistra, antitrinitriusra, Marcello Squarcialupira vonatkoz adatokat foglalja ssze s egszti ki az olasz tuds 1586 s 1588 kztt rt nhny levelnek kzlsvel. Legyen szabad felhvni a figyelmet arra, hogy egy szintn Erdlyben mkd svjci orvos, Johannes Muralt 1589-ben knyvet jelentetett meg Kolozsvrott olasz kartrsnak vdelmre, akit Simonius rszrl igen heves, becsletbe vg, veszlyes tmadsok rtek. Ebbl a knyvecskbl, amely a RMK II. ktetnek 206. szm darabja, mg teljesebb lehetne tenni a Squarcialupirl Zucchini ltal rajzolt kpet.
Benyomsainkat sszegezve nagyon alkalmasnak tartjuk a gyjtemnyes ktetet arra, hogy kiterjessze a kutats szemhatrt az antitrinitrizmus rtelmezsre s rtkelsre nzve. Sokan mg nem jutottak tl azon a szemlleten, hogy ennek az irnynak a munksai humanista bibliakutatk s dilettns teolgusok mdjra foglalkoztak a valls s a reformci krdsvel, anlkl azonban, hogy felismertk s osztottk volna a reformci kzponti gyt, a bns s bnbn ember ingyen kegyelem ltal trtn megvltsnak hitt.
gy e humanistknak a reformci krdseivel val foglalkozsa kilendtette azt annak megvlt stani irnybl s a periferikus snek valamelyikre tolta t. A szenthromsg-tan brlatt, a gyermekkeresztsg elutastst, a „zsidzst" vagy az nmegvalst moralizlst tettk a kzpontba. Bizonyos id ta mr mdosult ez a kp azzal, hogy az antitrinitriusok kldetsknek fogtk fel, hogy a megtiszttott keresztynsgnek olyan alakot talljanak, amely elfogadhat a zsidk s a mohamednok szmra is. Bennk teht a 16. szzad szlesebb kitekints, magukat az embergyrt odaszn „kumenistit" lehet ltni. Az elttnk fekv gyjtemny viszont mg egy harmadik szemponttal is gazdagtja az eddigi kpet, ill. az eddiginl jobban rmutat erre a harmadik mozzanatra. Ez az antitrinitriusokban a morlis hozzlls, a kznevelsben szinte lzasan rdekelt s rszt vllal humanistkat, a morlis nevels fontos propagtorait ltja. A reformci kora elg stt s zavaros volt ahhoz, hogy a kornak nem a legrosszabb fiai a jobb jvt az egyni s trsas letvitel reformjtl, egy j etosztl vrjk. Az antitrinitriusoknak a dogmk, a kultusz s a szervezett egyhzak irnti ellenrzse nem ncl, hanem a morlis s intellektulis rtknek felttlenl az els helyre ttelbl szrmazik. Innen a dogmk, a kultusz halvnyabb s mostohbb rtkelse nluk. Csakhogy mg nem jelentek meg a sznen Bacon s Descartes, akik mdszert teremtettek egy intellektulis s morlis slypont, szekularizlt vilgfelfogs szmra. Az antitrinitriusok tl korn rkeztek. De az, hogy jttek, nem volt vletlen s nem maradt hatsok nlkl.
A ktet nemcsak a szerzket dicsri, de az elszt r Klaniczay Tibor s a kt szerkeszt Dn Rbert s Pirnt Antal szaktudst, j zlst s szervezkpessgt is.
BUCSAY MIHLY
Szabolcska Mihly Uram, maradj velnk!
Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?
…tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!
dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!
Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
A tbbivel megbirkzom magam.
Akkor a tbbi nem is rdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
mg magnyom kivltsga se kell,
sorsot cserlek, brhol, brkivel,
ha jkedvembl, nknt tehetem;
s flszabadt jra a fegyelem,
ha rtelmt tudom s vllalom,
s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdd s folytatd bolond
kaland, mi egyszer vget r ugyan –
ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.
A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt.
A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal Oldal tetejre