„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:
Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16
Erm s pajzsom az R, benne bzik szvem. Zsoltr 28,7
… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti." Karl Barth
A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...
Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .
E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben, a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal
„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
- Dr. BUCSAY Mihly: A magyar reformtusok s Wittenberg. 1955 RE 182-183
A magyar reformtusok s Wittenberg
A wittenbergi magyar Coetus alaptsnak ngyszzadik vfordulja alkalmbl
A wittenbergi magyar Coetus • nemzetnk s egyhzunk trtnetben kt vonatkozsban vlt jelentss. Elsnek ltalnos mveldsi vonatkozsban azrt, mert a XVI. szzad folyamn benne nevelkedett szmszerleg a legtbb magyar egyetemi hallgat. Msodszor pedig azrt, mert rdekes mdon ez a Luther egyetemn mkd magyar intzmny lett a magyar reformtus egyhz blcsjv.
A mohcsi vsz kvetkeztben a magyar fiskolai kpzs fejldsi vonala is megtrt s egy vszzadon t jelentsen alhanyatlott. rdemes a szmok tkrben rzkelni a mostoha fordulatot. A XIV. s XV. szzadban. haznkban is mkdtek fiskolk, Pcsett 1367- budn 1389-, s Pozsonyban 1470-tl. A magyar dikok azonban nagy szmban ltogattk az olasz, francia s nmet egyetemeket is. Bolognban mr 1265-tl mkdtt egy magyar egyetemi szervezet, a Natio Hungarica s t zben adott rektort az egyetemnek. Pduban 1526 eltt hromszz magyar tanult. A bcsi Natio Hungarorum 1450-ig megszmolt adatok szerint a dikltszm 21 szzalkt adta s 1407 s 1472 kztt 13 tagja mkdtt a bcsi egyetem tanraknt. Vgl a kzeli Krakkban a mohcsi vsz eltti kilenc vben 308 magyar tanult - egyike a legjellemzbb adatoknak a nagy katasztrfa eltti klfldi tanulmnyok elevensgre.
Mohcs utn a magyar np megfogyott erit a tovbbi trk terjeszkeds feltartztatsa kttte le. Br meg-megjelennek ifjaink olasz, francia s ms nmet egyetemeken is, a magyar fiskolai mvelds azon az egy nmet egyetemen sszpontosul, ahol az anyagi s lelki vlsgban kzd magyar np sokig legnagyobb lelki erforrst sejtette, Luther Mrton wittenbergi egyetemn.
Persze, a wittenbergi magyar tanulltszm, br vtizedeken t a magyar fiskolai hallgatk sszltszmnak nagyobbik felt tette ki, mg mindig kisebb, mint 1526 eltt csak a magban Krakkban tanul magyarok s 1526 s 1600 kztt nem igen tesz ki tbbet 1018-nl. A szmszer fogyst azonban minsgi ton igyekeznek ifjaink ellenslyozni: a tanulmnyi lehetsgek jobb kihasznlsval, tovbb teolgiai eligaztst, lelki tmaszt, erklcsi fegyelmezst s anyagi segtsget egyszerre nyjt ntevkeny szervezkedssel. A wittenbergi magyar Coetus a minsgi kiegyenltsnek az eszkze volt s ez adja meg nagy jelentsgt.
A magyar dikok 1555. jnius 24-n a krakki magyar burza mintjra, amely ekkorra teljesen elnptelenedett, megalaptottk a Sanctissimus vagy Inclytus Nationis Ungaricae Coetust. Neveztk ksbb mg politia nostra sanctissima-nak s ecclesiola Hungarica-nak is, azaz . egyhzi gylekezetnek tekintettk szervezetket. A felvtelt nneplyes vallsttel, a formula juramenti elmondsa elzte meg. Gyakoroltk az egyhzfegyelmet a Szentrs tmutatsai alapjn sszelltott szigor regulae vitae szerint. Szeniork az skeresztyn gylekezeti elljr .szerept tlttte be. Elbb ngyszemkzt utastorta rendre rosszviselet diktrst, aztn a Coetus el vitte az gyet, vgl, ha nem mutatkozott javuls, a legnagyobb bntets, a kikzsts kvetkezett. De ha a vtkes bneit ksbb tredelmesen megbnta, krhette visszavtelt
A Coetus gazdasgi szempontbl is teljestkpes intzmny volt, mert rendes s olcs szllst biztostott, amihez nem volt nehz a menzn olcs, vagy ingyenes lelmezst szerezni, amikor mr elfogyott a hazulrl hozott liszt, szalonna, s sajt. Igazn jelentss azonban az a segtsg tette a Coetust, amelyet a tudomnyos kpzs elmlytse tern tudott, tagjainak nyjtani. Rendszeres disputcikat rendezett teolgiai s blcseleti krdsekrl s ezek vezetsre nem kisebb mestert sikerlt megnyerni, mint magt Melanchthon Flpt, a Preceptor Germaniae-t. Melanchthon halla utn helyt nem is tltk be, hanem a Coetus szeniorra vezette a disputcikat. Ezeken a kttt menet vitatkozsokon kvl rendezett mg a Coetus eladsokat s nnepi sznoklatokat is. A tanulmnyok elmlytse cljbl sajt knyvtrat gyjttt; st sajt kiadvnyosrozat indtsnak is nyoma van.
Az egyesleti munka kltsgeit csak rszben fedezte a tagok jrulka, a nagyobbik rsz a hazbl rkez adomnyokbl kerlt ki. Nem lehet meginduls nlkl olvasni a kegyes adakozknak azt hossz listjt, amelyet a Coetus rdemes monogrfusa, Szab Gza budapesti lelkipsztor; teol. magntanr mvnek* 76-85. lapjain kzl. A Coetust nem tekintettk az otthoniak magngynek, hanem az ekkortjt tlnyoman protestns magyar np kzs tulajdonnak s mint olyannak viseltk gondjt. Az adomnyozk kztt lehet tallni egy' szer tanulkat, nket, polgrokat, nemeseket, tantkat, lelkipsztorokat, gylekezeteket s maga-sabb egyhzi testleteket. Ekkortjt a zsinatok napirendjn ppgy ott szerepelt a wittenbergi Coetus tmogatsa, mint ahogy megemlkezett rla Erdly magas kormnyztancsa is, a tekintlyes adomnyt jelent »centum talleri« juttatsval,. Szegedi Kis Istvnnak trk fogsgbl kivltsa utn ebben a msodik nagy kzs diakoniai tettben, a Coetus tmogatsban tnt el a szervezetileg mg nem egysges magyar reformatusok lelki egysge.
Az otthoniak szeretett a Coetus azzal hllta meg, hogy olyan frfiakat formlt s kldtt haza a magyar reformci szolglatra, mint Melius Juhsz Pter, Szegedi Gergely, Gnczi Kovcs Gyrgy, Krolyi Gspr.
A wittenbergi professzorok kzl magyar hallgatira Melanchthon tudsa s egynisge tette a legnagyobb hatst. Melanchthon is kedvelt a magyarokat. Ismeretesek Dvai Br Mtyshoz, Sylvester Jnoshoz, Torda Zsigmondhoz fzd igen szvlyes kapcsolatai. Megunvn nhny alacsony szellem tanr- s lelksztrsa bosszantst s aknamunkjt, 1555-ben ppen Eperjesre, Torda Zsigmondhoz akart vgleg ttelepedni. Ezidtjt hzban lakott Drugnetius Jnos magyar dik. Melanchthonban tantvnyai a kor szinte egsz tudsanyagnak a jl rendezett trhzt talltk meg, de azt az istenldotta nevelegynisget is, aki haladottabb tantvnyainak, ha a. lnyeges vonatkozsokban helyes ton jrtak, szabadsgot adott a rszletek egyni tgondolsra s kifejtsre. Ezrt kerltek ki keze all olyanok, akik itthon lutheri, s olyanok is, akik helvt irnyban mkdve tartoztak a legelsk kz. Csakis ilyen rtelemben lehet igazat adni egyik trtnsznknek abban, hogy Magyarorszgon mindkt reformtori irny, az gostai s a helvt, egyarnt Melanchthon hatsra vezethet vissza. A helvt irnyakra ugyanis ppen mint olyanokra Melanchthon nem sajt teolgiai llspontjval hatott, hanem azzal, hogy azt nem minden rszletben erszakolta. Teht helvt irnyban csak az engedkenysgvel hatott, azzal, hogy nem nmaghoz akarta tantvnyait elvezetni, hanem nmagn tl magukhoz a forrsokhoz, elssorban a Szentrshoz, illetve az eleven trgyi problmkhoz.
A Coetus alakul gylsn szeniorr Gregorius Gallus Gallipaganust vlasztottk meg, mint aki mr Krakkban is szeniori tisztet viselt s t tudta plntlni Wittenbergbe a krakki magyar burza hagyomnyait. Jelen voltak mg ezen az alakul gylsen Balsarti Vitus Jnos, Csabai Mtys, ksbb kassai tant, Thury Pl, az Institutit rtkel hres epigramma szerzje, Molnr Gergely, a kolozsvri iskola ksbbi tuds rektora, Cegldi Ferenc s Debreceni Balzs ksbbi szeniorok stb.., stb.., sszesen tizenht magyar ifj. Egy-kt vvel ksbb rkeztek Wittenbergbe s lptek a Coetusba Krolyi Gspr, Szegedi Gergely, Krolyi Andrs, Melius Pter, mint a sorban hatodik snior, tovbb Gnczi Kovcs Gyrgy, Kaprophontes Ferenc: a sok kzl az ismertebbek a helvt irny hazai egyhztrtnetnek els vtizedbl. A nem magyar tanultrsak kzl csak Thretius Kristf lengyel reformtort emltsk meg, akinek Meliushoz fzd kapcsolata is valsznleg innen ered.
Pusztn a nevek felsorolsbl kitnhetett mr, hogy a Coetusbl kerlt ki a magyarorszgi helvt irny reformci legtbb kimagasl munksa. Ksbbi itthoni tevkenysgkben is felismerhetk a rgebbi kelet barti s munkatrsi kapcsolat jelei. Nem tlzs teht azt mondani, hogy a magyar reformtus egyhz blcsje Wittenbergben ringott. Persze nem gy, hogy a helvt llspontot is Melanchthon csepegtette volna beljk, hanem, hogy szleskr, nem szemlyi tekintlyhez tapad, elfogulatlan tanulmnyok eredmnyeknt maguk kzdttk t magukat a magyar dikok ahhoz az llsponthoz, amelyet a Szentrs s a sok tanulsggal szolgl magyar helyzet alapjn a legbiblikusabbnak, szolglatra leginkbb felszabadtnak s sztklnek s - ppen ezen okokbl - ugyanakkor a leginkbb neknk magyaroknak valnak talltak.
Persze ez az elfogulatlan, szabadlelk magatarts s ami nyomban jrt, a Klvinhoz val mind nyltabb csatlakozs lett a wittenbergi magyar Coetus veszte is. A szsz fejedelmek a. teolgia krdseit egyre inkbb fegyelmi krdsknt kezdtk kezelni. Az autokrata II. Keresztly 1592-ben a Coetus tagjait lutheri hitvallsi ttelek alrsra akarta knyszerteni. A magyar ifjak nem engedelmeskedtek, hanem 1592. december 12-n szmszerit 25-en elhagytk Wittenberget. A fejedelem kpviselje utols szavaiban »az Akadmia kessgnek bizonyult nemzetnek« nevezte ket. (»gens quae fiit ornamento hius Academiae«, Szab: I. m. 119..) A Coetus szolglata vget rt.
Ettl kezdve Wittenberg cseklyebb befolyst gyakorolt a magyar szellemi letre, mgpedig a tovbb is ott tanul luthernus dikokon keresztl. A magyar fiskols ifjsg szne-javnak formlsban holland, angol, olasz s reformtus nmet egyetemek lptek Wittenberg helyre. Hla ennek a nyugati orszgokkal szorosabb s sokoldalbb vl kapcsolatnak, haznk a XVII, szzadban elevenebb szellemi let sodrba kerlt, mint maguk a luthernus nmet egyetemek. Gondoljunk pldul Apczai Csere Jnosra! Reformtus dikok klfldjrsa kvetkeztben a magyar egyhzi, iskolai s irodalmi let megtermkenylt, a klvinista orthodoxia, a puritanizmus, a presbiterianizmus, a coccejanizmus s a cartesianizmus. A magyar reformtus protestantizmus nmet kzvetts nlkl maradt, kapcsolatban az eurpai korramlatokkal. Tarka sokflesgben hoztak haza Nyugatrl ifjaink teolgiai, vilgnzeti, trsadalmi s politikai hatsokat.
A nmet mveldssel-- de most mr kevsb egyhzi ton - a magyar szellemi let csak a XVIII. szzadban kerlt jra kapcsolatba, amikor a nmet szellemi let jra halad s gy egyetemes rdek eszmk, mint a pietista breds, a racionalizmus, az idealizmus meleggyv tudott lenni.
Bucsay Mihly
Lsd: Geschichte des ungarischen Coetus ab der Universitt Wittenberg 1555--1613. Bihliothek des Protestantismus im mittleren Danauraum, herausgegeben von Michael Bucsay. Bd. 2. Halle an der Saale, Akademischer Verlag, 1941. Ugyanitt tallhat a tovbbi irodalom is.
Szabolcska Mihly Uram, maradj velnk!
Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?
…tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!
dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!
Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
A tbbivel megbirkzom magam.
Akkor a tbbi nem is rdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
mg magnyom kivltsga se kell,
sorsot cserlek, brhol, brkivel,
ha jkedvembl, nknt tehetem;
s flszabadt jra a fegyelem,
ha rtelmt tudom s vllalom,
s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdd s folytatd bolond
kaland, mi egyszer vget r ugyan –
ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.
A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt.
A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal Oldal tetejre