Dr BUCSAY MIHLY
Az egyhzalkotmny kialakulsa s mai helyzete a reformci egyhzaiban (1964)
Cikknkben elssorban hrom feltn jelensggel kell foglalkoznunk: a) a fejedelmi egyhzkormnyzs kialakulsa a reformci talajn; b) a zsinat-presbiteri egyhzszervezet trhdtsa nemcsak a reformtus, hanem a luthernus egyhzakban is; c) a pspki tisztsg trhdtsa a legutbbi vtized sorn.
Br figyelmnk elssorban a nmet s a svjci protestns egyhzakra irnyul, idnknt tgtanunk kell majd ezt a keretet, hogy egy pillantst vethessnk a reformci egyhzainak egsz csaldjra, hiszen a klnbz egyhzak ersen hatottak egymsra az egyhzszervezeti formk terletn is. Az ilyen szlesebb kr kitekintsek teszik lehetv, hogy ltalnosabb megllaptsokat tehessnk s azok alapjn bizonyos tanulsgokat vonhassunk le a magyar reformtus egyhz alkotmnyra s annak rtkelsre nzve is.
a) A fejedelmi egyhzkormnyzs kialakulsa a reformci talajn
Az egyhz letnek j rendje rdekben a reformtoroknak elssorban a kvetkez krdseket s eljrsokat kellett szablyozniok: az istentiszteletek rendje, a lelkipsztorok nevelsnek, megvizsglsnak, munkba lltsnak s szolglati ellenrzsnek krds, az egyhzi vezet szervek megteremtse s a vezet szemlyek kijellsnek mdja, az egyhzi fegyelmezs rendtartsa, vgl olyan teendk is, mint az egyhzi szegny- s beteggondozs, az egyhzi oktatsi intzmnyek, tovbb a temetk s ltalban az egyhzi vagyon s gykezels rendjnek a megllaptsa. Ebbl a felsorolsbl csak egy teend maradt ki, mert nem felttlenl lland jelleg. A reformci korban viszont ppen ez a krds meglehetsen kzppontban llt s ppen e krl vett sajtos irnyt a luthernus egyhzak egyhzalkotmnyi fejldse. Ez a terlet az egyhznak a tvtanokkal szembeni vdelme, az egyhz egysgnek megrzse, a tvtanok megblyegzse s a szakadsok, meggtlsa, vagy elszigetelse. Tvtanon a refomci korban s a reformci fell nzve egyarnt rteni kellett a pps tvelygst, a reformci egy-egy fgn bell mutatkoz kisebb-nagyobb elhajlsokat, de az erazmista, antitrinitrius vagy anabaptista tanokat is. A vdekezs az egyhz sajt hitnek megvallsa s az eltr nzetek elleni polmia irodalmi s szbeli eszkzeivel folyt elssorban, de amint jelentkezett hatalmi jelleg eszkz is, a reformtorok nem vonakodtak azzal lni. Ezen a ponton vonult be a luthernus egyhzak alkotmnyba egy, a tovbbi vszzadokra nzve igen jelents, uralkodv vlt tnyez.
A pps egyhztl eltren a reformci egyhzai nem kvntk a felelssget az egyhznak alrendelni. ppen a reformci nyitotta ki az emberek szemt az irnt, hogy a felssg isteni megbzs s felelssg alapjn hordozza a kardot, a fenyt hatalmat a rend s a bkessg megrzse vgett. Ha viszont a felssg az egyhz tagja volt - s a lutheri reformci terletn tbbnyire ez volt a helyzet - akkor a hvek egyenl kzs felelssge szerint az is ktelessgv vlt, hogy minden tle telhett megtegyen az egyhz egysgnek megrzsrt, a tvtanok elfojtsrt.
Ilyen meggondolsok alapjn fogalmazta meg Melanchthon - teljes egyetrtsben Lutherrel a reformtori tantst a felelssg s az egyhz viszonyrl. E tants szerint a felssg mint az egyhz tagja „praecipuum membrum ecclesiae", azaz fbenjr jelentsg egyhztag, mgpedig azrt, mert neki nemcsak a msodik trvnytbla megtartsa a ktelessge, mint ltalban brmely felssgnek, hanem a hatalom birtokban az els trvnytbla feletti rkds is, Melanchthon mszava szerint „custodia utriusque tabulae".
Mg az evanglikus felssg a msodik tbla trvnyeinek a megtartsban teljesen sajt kldetse s felelssge alapjn jr el, addig az els tbla megtartsnak tekintetben, ami Isten igaz ismerett s tisztelse helyes mdjnak ismerett illeti, nem tbb az egyhz egy tagjnl s ezekben a krdsekben kteles a lelkipsztori szolglat s az egyhzi tants tisztt betlt egyhztagok tancsval lni. A felssg csak mint olyan egyhztag siet az egyhz segtsgre, aki segteni kpes olyan szksghelyzetben, amelyben az egyhz nem tud elegend ervel segteni nmagn. Teht ez a fejedelmi segtsg a szksghelyzetre vonatkozik s a fejedelem elljr tiszte csak a szksghelyzetben rvnyes, azaz nmetl csak Notfall-rl s Notbischof-rl lehet sz. Nyilvnval, hogy ebben a melanchthon-lutheri koncepciban mg nincsen benne a ksbb nmet fldn uralkodv vlt egyhzalkotmnyi rendszer, a fejedelmi egyhzkormnyzs.
Mirt ez a rendszer alakult ki mgis a nmet luthernus egyhzakban? Minden jel szerint azrt, mert a mr eladott szksghez, a tvtanrsok elleni hatlyos fellps szksgessghez hozzjrult mg kt ms krlmny is. Az egyik a felssg egyhzi kegyurasgrl mr a kzpkor folyamn kifejldtt szemllet s gyakorlat. Amikor a reformci kikapcsolta az egyhz letbl a ppa, az rsekek, a pspkk s az archidiaknusok egyhzkormnyzi hatalmt, ebbe az res trbe leghamarbb az egyhzi kegyri hatalmnak teljess ttelre szomjaz vilgi felssg eresztette be a maga gykereit. A feiedelmeknek az a trekvse, hogy tvegyk a valls megllaptsnak hatskrt s az egyhz feletti kzvetlen felgyeletet, rte el cljt az 1555. vi augsburgi vallsbknek abban az egyelre ideiglenesen jvhagyott alapelvben, amely azonban vszzadokon t rvnyben maradt s uralta a nmet protestantizmus egyhzkormnyzatt szinte egszen 1918-ig a „cujus regi, ejus religio" elvben. Mint lttuk, ez az elv nem a reformtorok lelkben szletett meg.
A msik tnyez, mely elsegtette a fejedelmi egyhzkormnyzs kialakulst, Luther passzivitsa volt az egyhzkormnyzat tern mutatkoz teendk irnyban; lehet, a hit szempontjbl kznys dolognak, adiaphoron-nak tekintette, s csak elszrt s sszefggstelen lpseket tett, hogy a pps egyhzkormnyzst reformlt egyhzszervezettel ptolja. Luthernek s teolgus munkatrsainak ez a passzivitsa volt a msik oka s lehetv tevje, hogy a felssg szksgt rezze a beavatkozsnak, tvegye a kezdemnyezst s maghoz ragadja az egyhzkormnyzst. Ez trtnt meg a fejedelmi egyhzkormnyzs szerveinek: a vizittoroknak s superintendenseknek, a generalis superintendenseknek s a consistoriumok tagjainak fejedelmi kinevezsvel.
Az 1528-29, vi egyhzltogatsok utn vlt ltalnoss - noha mr az 1525. vi stralsundi rendtartsban is van rla sz - a fejedelmi egyhzkormnyzs msik szerve, a superintendensi tisztsg. (Decan, senor, Probst, Erzpriester, inspector.) Itt az rulkodik e tisztsg nem egyhzi, hanem fejedelmi eredete fell, hogy a superintendensek terlete pontosan megfelelt a politikai kzigazgats krzeteinek: Amtsmannschaft-jainak, s hogy a superintendens az Amtmann-nal egytt volt kteles szemmel tartani s igazgatni a gylekezeteket s a lelkszeket.
A fejedelmi egyhzkormnyzs f szerve, a consistorium, a vizitcis kldttsg llandsulsnak tekinthet. Ilyen formban 1539-ben kezdte meg mkdst Wittenbergben. A vizitcis bizottsghoz hasonlan a fejedelem ltal kinevezett teolgusokbl s jogszokbl llt. A consistoriumtl csak nevben klnbztt az 1553-ban Wrttembergben alakult legfbb fejedelmi egyhzigazgatsi szerv, a konvent, vagy ksbbi elnevezssel a Synodus, mely a fejedelmi egyhztancs tagjait, a ngy generalis superintendenst s a stuttgarti Probstot egyestette magban a fejedelem udvarmesternek (Landhofmeister) elnklete alatt.
A generalis superintendensek tisztsgt a 16. szzad. kzeptl kezdve szerveztk meg, hogy sszekt lpcsfokot kpezzen a consistorium s a superintendensek kztt s a consistoriumnak ne kelljen a rendes gyeket annyi superintendenssel vgigtrgyalni.
A nem lelkszi elem tisztsgen alapul egyhzkormnyzati tevkenysgre csak felsbb fokon kerlt sor - fejedelmi megbzs alapjn - a nem lelkszi egynek consistoriumi tagsga formjban. Als fokon a helyi gylekezetben az egyhzfik mkdtek adomnygyjtsi, pnztrosi, szegny s beteggondozsi s hasonl teendkben. Az egyhzfik azonban nem folytak be a helyi gylekezet kormnyzsba, sem a magasabb egyhzi szervek munkjba, s nem tudtk fggetlenebb tenni a lelkipsztort a vilgi felssgtl sem az egyhzi fegyelem gyakorlsban, sem az egyhz anyagi nllsgnak biztostsban. Hiba jelentetett meg Luther 1523-ban egy ilyen cm iratot: „Szentrsbl val megokolsa annak, hogy a keresztyn gylekezetnek joga s hatalma van minden tants megtlsre, lelki tantk meghvsra, belltsra s lettelre", az a szervezet (ti. a presbitrium), amely a gylekezetet s az egyhzat a maga lbra lltotta volna, a lutheri reformci terletn nem szletett meg. Igaza van S. Grundmann marburgi luthernus egyhzjogsznak, hogy a lutheri reformcinak nem sikerlt megtennie azt a lpst, amely szervezetileg a parkia s a gylekezet kzt van.
b) A zsinat-presbiteri egyhzszervezet tja a luthernus egyhzak fel.
Nem tanstottak a lutherihez hasonl passzivitst a reformlt gylekezet s egyhz szervezete kialaktsnak krdsben a helvt irny, reformtorai, Zwingli, Oecolampadius, Bucer, Bullinger, fknt s elssorban pedig maga Klvin. Lutheri terleten az egyhzfegyelem igazsgos gyakorlsnak igen nagy akadlya volt, hogy a polgri felssg a lelkipsztornak egyben egyhzi feletteseknt rvnyeslt. Klvin az egyhzi fegyelmezs tern akarta teljesen szabadd, csakis sajt szempontjai ltal megkttt tenni az egyhz kezt. A vros - llami talajon dolgoz Klvinnak knnyebb dolga volt, mint Luthernek, hiszen a hvek kzt nem voltak megtallhatk azok az risi trsadalmi klnbsgek, mint a feudlis trsadalmi rendben tevkenyked Luther gylekezeteiben. Mgis Klvinnak is csak hossz harcok rn sikerlt legalbb annyit elrni, hogy egyhztancsnak, a consistoriumnak tagjai, akiket ugyan a vrosi tancs kldtt ki, mint mr az egyhzi kormnyz szerv tagjai a vrosi tancs utastsaitl fggetlenl jrhattak el. Ennyi is elgnek bizonyult, hogy a reformlt egyhz a maga lbra lljon szervezetileg is, s ennek az nllsgnak csakhamar ldsos nyomai mutatkoztak Genf erklcsi s kulturlis, szocilis s gazdasgi letben egyarnt.
Ahol az llamhatalom ldzte a reformtusokat s gy az egyhzkormnyzatban val rszvtele szba sem jhetett, ott a gylekezet kebelbl vlasztott presbiterekbl alkottk meg a genfi consistrium megfeleljt, a presbitriumot, benne az egyhz sajt kormnyz szevt. A gylekezetek ezeken a terleteken megalkottk az egyhzszervezet gylekezetkzi, tfogbb, magasabb formciit is, a mi egyhzmegyei s egyhzkerleti kzgylseinknek s orszgos zsinatunknak megfelel szerveket. A zsinat-presbiteri szervezet ez, amelynek kormnyz szerve a gylekezetben a presbitrium, az orszgos egyhzban pedig a presbitriumok ltal kikldtt presbiterekbl ltesl zsinat. Az egyhztrtnet megmutatta, hogy ez a szakszervezeti forma teljestkpes s viharll, st bzvst mondhatjuk, hogy az egyhzkormnyzati formk kztt a leginkbb teljestkpes. Nem lehet azonban egyszer szervezeti intzkedssel, vlasztsokkal, szavazsokkal s lsezsekkel brhol mkdtetni, hanem hitvall egyhztagok s hitvall gylekezetek kellenek hozz.
A reformtus talajon meg kell mg emltennk kt msik szervezeti formt is. Az els a pfalzi vlasztfejedelemsgben, a Heidelbergi Kt szlfldjn valsult meg. Itt II. Frigyes orszgos szinten a luthernus idszakban kialakult, fejedelmi-consistorlis egyhzkormnyzaton nem vltoztatott, gylekezeti szinten azonban megszerveztette a presbitriumokat. Ez a pfalzi - kiss felems - egyhzkormnyzat jutott rvnyre tbb ms nmet tartomnyban, mgpedig fleg ott, ahol a reformtus hitvallst a felssg fogadtatta el, mint pl. Bemen (1568); Nassau Dillenburg (1577), Siegen, Wittgenstein, Isenburg, Hanau, Solms, Wied (1577-tl 86-ig), Tecklenburg s Steinfurt (1588), Anhalt (1596) s Lippe (1605) reformtus egyhzaiban.
Vgl a reformtus egyhzszervezetnek sajtos tpusa a XVI. szzadi magyar reformtus egyhzszervezet is. Ez nem lltott fel gylekezeti presbitriumokat, kzps s legfelsbb szinten pedig megtartotta az esperesi s pspki elnevezst. A tnyek ismeretben senki sem llthatja, hogy az a szervezeti forma mr kvl esik azon, amit Klvin az Isten igje alapjn reformlt egyhz szmra mg elfogadhatnak volt hajland tekinteni. Kztudoms szerint maga Klvin ajnlotta a lengyeleknek, hogy hagyjk meg az rseki s a pspki elnevezst. Bucer szerint is megmaradhat a pspki tisztsg, csak az a fontos, hogy ezeket a lelkszek vlasszk s a vlasztshoz a gylekezeteknek mdjuk legyen a maguk jvhagyst megadni vagy megtagadni. Nem a nv a fontos, hanem a tartalom, azaz hogy a reformlt egyhz pspkei ne legyenek egyeduralkodk az egyhzban, mint ppista eldeik, hanem legyenek k a legnagyobb tekintly tancsadk s felgyelk, legyenek k az egyhzkormnyz gylsek elnkei, s gy forgoldjanak a lelkipsztorok kztt, mint a konzulok a szentorok kztt. (Klvinra: Corpus Reformatorum XV. 329; Bucerre: Scripta Anglica, I. 581.) A gylekezeti presbitrium hinynak elg hamar tudatra bredtk a magyar reformtusok kivlbbjai, de sok kzdelemnek kellett lezajlani s sok kls krlmnynek kzrejtszani, amg a presbitriumokat a 19. szzad els felben a legtovbb vonakod egyhzkerlet is mindentt felllttatta.
A felsorolt reformtus egyhzszervezeti formk kzl a zsinat-presbiteri nemcsak a legteljestkpesebb volt, de mindmig ez fejtette ki a legnagyobb propagatv kisugrzst is. Legkorbban azok a reformtus egyhzak valstottk meg, amelyek nem szmthattak llami trnogatsra, vagy egyenesen ldzsek kzepette kellett lnik. gy teremtettk meg a maguk kvetkezetes zsinat - presbiteri szervezett 1559-ben a francia reformtusok Klvin dnt irnytsa mellett, tovbb a sktok s az angol presbiterinusok, a nmtalfldiek, a nmet reformtusok kzl pedig az als-rajnavidki s kelet-frieslandi reformtus egyhzak 1571-ben megtartott emdeni zsinatukon.
A tbbi nmet terleten gylekezeti szinten megszerveztk a presbitriumokat, de orszgos egyhzi szinten nem tudtk kivonni magukat a fejedelmi gymkods all. gy kormnyozta a porosz reformtusokat a fejedelmi Kirchendirektrum (1713-tl), vagy a Nmetorszgban menedket tallt hugenottk gylekezeteit a fejedelmi Oberconsistrium (1701-tl).
Az jvilgban - azonban, szak-Amerika telepein, ahol egszen alulrl, a gylekezetre s annak presbitriumra ptve kellett az tfogbb egyhzi kzssgeket megszervezni, kvetkezetes formban rvnyeslt - a zsinat-presbiteri egyhzalkotmny. De nemcsak a reformtusok alkalmaztk, hanem az jvilg luthernus egyhzai is.
Kzismert tny, hogy ezek a presbitriumok s zsinatok tanul iskoli voltak a, npkpviseleti-parlamentris demokrcia rendszernek. A politikai demokrcia azutn, mihelyt uralomra jutott, akaratlanul is terjesztje lett a protestns egyhzakban a zsinat-presbiteri rendszernek. Az amerikai luthernus egyhzak pldaadsnak, de ennlis nagyobb mrtkben a politikai demokrcia eszmei s szervezeti hatsnak a nmet luthernus egyhzak sem tudtak sokig ellenllni. Nmet protestns, unis terleten a zsinat-presbiteri forma mr elg erteljesen rvnyeslt a Raina-Westfliai Egyhz 1835-i rendtartsban. Innen indultak hdt tra a zsinat-presbiteri formk ms luthernus egyhzak fel. A presbitriumokat gyszlvn mindentt megszerveztk, ha nem is ezen a nven, hanem mint egyhztancsokat mkdtettk. De ugyangy terjedt luthernus terleten mint szervezeti forma a zsinat is. Kzismert, hogy a magyarorszgi evanglikus egyhzban a zsinat-presbiteri forma tvtele elvileg lnyegben mr 1791-ben megtrtnt. A nmet luthernus egyhzak a 19. szzad folyamn gyszlvn mindentt megszerveztk zsinatukat, de a consistorium meghagysa mellett.
Ma a nmet protestns egyhzak kormnyzatt ngy vezet szerv egyms mellett mkdse jellemzi: 1. egy kis ltszm legfbb egyhzkormnyz testlet (elnevezsei: Kirchenleitung, Kirchensenat, Kirchenregierung) 2. a consistorium, 3. a zsinat s 4. a pspk, akit esetleg nem gy hvnak, hanem egyhzelnknek. (A Kirchenleitung kb. a mi zsinati tancsunknak, esetleg az Egyetemes konventnek felel meg, a consistorium pedig nagyjbl s egszbl a konventi iroda vezetjnek s f munkatrsainak.)
A Nmet Evanglikus Egyhzba mint cscsszervbe jelenleg 27 orszgos egyhz tartozik. rdekes megfigyelsekre van mdunk egyhzalkotmnyi tren, mert ezek kzl 12 abban a szervezetben l, amelyet a nagy talakuls utn, 1919 s 1925 kztt alkotott meg magnak, 15 pedig 1945 ta lptetett letbe j egyhzalkotmnyt. Tovbbi nmet specialits, hogy a Nmet Evanglikus Egyhz keretn bell kt nagyobb megszervezett egysg bontakozik ki: az egyik az Evangelische Kiche der Unin. (az EKU, 1951-tl), a msik pedig a Vereinigte Evangelisch-Lutherische Kirche Deutschlands (a VELKD, 1948 ta). Az elbbi unis, az utbbi hitvallsos luthernus jelleg. Mellettk ott tallhatk mg a kett kzl egyikhez sem csatlakozott luhernus orszgos egyhzak, tovbb a reformtusok orszgos egyhzai.
Ami a szmarnyt illeti, a VELKD vezet 6256 gylekezettel s 6322 lelksszel. Msodik az EKU 2829 gylekezette; s 5160 lelksszel. Az „el nem ktelezett" luthernus orszgos egyhzak gylekezeteinek szma 1353, a lelkszek 1730; mg nmet reformtus gylekezet 187 van 204 lelksz gondozsban.
A nmet reformtusok egyhzalkotmnya a leginkbb zsinat-presbiteri jelleg. Mkdtetnek azonban superintendenseket s orszgos superintendenseket is, beptvn e tisztsgek viselit a zsinatok vezetsgbe.
Az unis tpus egyhzak igyekeznek a zsinat jelentsgt hangslyozni a consistoriummal szemben. A rajnai s westfliai, a kurhesseni, a pfalzi, a hessen-nassaui egyhzak rendtartsukban kifejezetten a zsinatban jellik meg a legfelsbb egyhzkormnyz testletet. ltalban a zsinat vlasztja a pspkt, illetve az annak megfelel vezet lelkszi tisztsgviselt (Praeses, egyhzelnk), mgpedig a rajnai s a westfliai, valamint a hessen-nassaui egyzak a reformtusokhoz hasonlan, meghatrozott idtartamra, mshol lethossziglan. Kzps szinten is mkdnek a gylekezetek kpviselibl alakult zsinatok, gyszintn superintendensek, esperesek is. Ez utbbiakat a rajnai s westfliai egyhz, a kt Hessen, Baden s Oldenburg egyhzai meghatrozott szm vre vlasztjk, mg a tbbiek lethossziglan. Az unis tpus egyhzakban a consistorium a rendtarts szerint nem kormnyz, hanem igazgatsi szerv.
Viszont a VELKD-et s a lutheri mivoltukat hangslyoz egyhzakat a pspki tiszt eltrbe lltsa s a zsinat jelentsgnek korltozsa jellemzi. A zsinat itt inkbb tancsad szerv. Egyes ilyen egyhzakban a pspk nem is tagja a zsinatnak. E. Kinder vlemnye szerint a zsinat csak
„Resonanzboden"-e annak az egyhzi vezetsnek, melynek megtesteslse a pspk. Ugyanennek az rtkelsnek felel meg az is, hogy a pspk, illetve a „Kirchenleitung" feloszlathatja a zsirnatot. Ez azonban nem ltalnos.
A most eladottak azt mutattk, hogy a zsinat-presbiteri szervezeti forma a mlttal szemben mris szmottev mdon hatott nem csupn az unis, de a luthernus egyhzak alkotmnyra is.
Ha azonban sajtosan reformtus egyhzakat vesznk szemgyre, az a meglepets r bennnket, hogy ezekben a zsinat-presbiteri rendszert - ahol mr egyszer bevezettk - nem mindig volt knny fenntartani, ahol pedig a mltban - noha a reformtus befolys korltlanul rvnyeslt - nem kerlt sor a bevezetsre, ott mig sem trtnt meg az.
A Skciban 1560-ban bevezetett, nagyjbl zsinat-presbiteri rendszernek megvoltak a helyi klnssgei. A lelkszhiny arra ksztette a sktokat, hogy laikus liturgusokkal (readers) ptoljk a lelkszeket. A felgyeletre superintendenseket, mgpedig rszben laikusokat lltottak be. VI. Jakab kirly befolysra 1572-ben knytelenek voltak jbl a pspkknek fogadni engedelmessget. Miutn A. Melville 1574-ben harcot kezdett ez engedmny ellen, 1592-ben a kirly s a parlament elismertk a zsinat-presbiteri rendszert. 1610-ben a kirly jra az anglikn pspki rendszert vezette be. Laud rsek pedig 1637-ben mg az anglikn liturgit is. A sktok 1638-ban felkeltek a kirly ellen s a nagy angol forradalom veiben kikszbltk az anglikanizmust. 1662-ben azutn megint restaurcis ra kvetkezett, maga a parlament szavazta meg a pspki rendszer visszalltst. jabb kzdelmek utn csak 1690-ben szilrdult meg a skt llamegyhz zsinat-presbiteri jellege. De taln rdekes megemlteni, hogy mkdik Skciban egy pspki rendszer protestns egyhz is, melynek kb. 55 ezer tagjt nem kevesebb mint 7 pspk kormnyozza, akik kzl felvltva viseli valamelyik a prmsi tisztet.
Egszen ms okok miatt nem valsult meg teljesen a zsinat-presbiteri egyhzszervezet a reformtus svjci kantonok legtbbjben. Zrichben, Bernben s Schaffhausenben a lelkszeket az llam, a kanton fizeti, a reformtus tbbsg, vagy paritsos kantonok egyhzai tbbnyire igen szoros fggsben vannak a politikai kormnyzattl. Csak a genfi s neuenburgi reformtus egyhz kivtel a maga fggetlensgvel. A reformtus kantonok ldozatksz gazdi a reformtus egyhzaknak, msfell nem j szemmel nzik a fggetlenedsi trekvseket.
Mg teht a zsinat-presbiteri forma egyfell az egsz vilgon terjed, msfell ppen olyan terleteken mutatkoznak akadlyok, amelyek reformtus voltuk miatt a rendszer teljes megvalstsra a legalkalmasabbak lennnek.
c) A protestns pspki tisztsg
Akik a protestns pspki tisztsg s elnevezs trhdtst - mely az utbbi vtizedek rdekes jelensge - magyarzni prbljk, az okok egsz sorra szoktak hivatkozni. Rmutatnak elssorban e tisztsg jszvetsgi eredetre, mely a bibliatanulmnyozs meglnklse folytn szlesebb krkben is tudatoss vlt. Hivatkoznak arra is, hogy a mai szekularizlt vilg tlagembere jobban megrti, hogy mi a pspk, mint azt, hogy mi az egyhzelnk, vagy a zsinati elnk. A fiatal egyhzak ismeri arra mutatnak r, hogy a pogny kultrvallsok intzmnyei s hvei kzt nagy kisebbsgben l keresztynek egyhzi letben ppgy jelentkezik a pspki tisztnek, mint szemlyes normatv tnyeznek a szksgessge, mint valaha a 2. szzad hasonl krlmnyek kztt harcol keresztyn egyhzban. Ezeket az rveket nem lehet egyszeren elutastani. Van bennk sok megszvlelni val.
A pspk elnevezs tnyleg igen rgi, az apostolok s az apostoli atyk kornak egyhzban mindenhol megtalljuk. Mint klcsnszt vettk t azt a szr, latin, kopt, etip s arab keresztynek. Teht a grg elnevezs s annak tartalma mr korn ersen meggykerezett. Feladatkrben megtalljuk a keresztsgre jelentkezk vizsglatt, az olds s kts hatalmnak nem kizrlagos, de pldaad gyakorlst, ugyangy a pldaad igehirdetst, a szeretetvendgsg s az rvacsora irnytst. Eleinte a presbiteri testlet lltott pspkt s e testlet mint olyan a pspk fltt llt. A pspk szava mint a testlet igen tekintlyes tagj jtt szmtsba. A forrsokban a monarchikus jelleg elszr Ignatius leveleiben ll elttnk, a 2. szzad legelejn. Ignatius a gylekezet kzpontjnak tekintette a pspkt s kzvetlen kapcsolatban llnak Istennel s Krisztussal. Az szemben a presbiteri testlet jogkre a pspkben sszpontosult. Az apostoli successio gondolata azonban mg nem szerepel. Az „apostolok utda" mg nem a pspk, hanem a zsinatra sszegylt pspkk egyttese. Az „Apostoli Constitutiokban" (3. vagy 4. szzad) a pspk mr az szvetsg fpapjnak jszvetsgi megfelelje, mg a presbiterek az szvetsgi papok megfeleli (II. 25.). A pspk a gylekezetnek ,kirlya s uralkodja", „fldi istene" (II. 26.), monarcha, a klrus fnke.
A pspkk Nagy Konstantintl megkaptk a maguk beosztst a birodalom vilgi vezetinek rangsorba, jelvnyek, ltzet s kivltsgok szempontjbl. A nemesek kz szmtottk ket. Elkel hats hivatalos ltzetk a rmai egyhzban azta sem sokat vltozott. Konstantin a nicaeai zsinaton „a kvlllk pspknek" nevezte magt s ezzel elismerte s tmogatta a pspk monarchikus llst az egyhzon bell. Gyakorlatilag mr Konstantin is tmogatta a pspki hatalmat az llam hatalmval, Theodosius pedig elvileg s trvnyesen is. A fvrosok pspkei elbb metropolitkk, majd patriarchkk lettek. Ez a fejlds formlta a viszonyokat a Nmet-Rmai Birodalomban olyan formra, hogy az rsekek a birodalmi hercegek, st valdi fejedelmek jogllst tlthettk be.
Az egyhzi hierarchia kifejldsben s elvilgiasodsban lttk a reformtorok az egyhz megromlsnak egyik legfbb okt, s lemetszettk a hierarchit az egyhz testrl. A hvek egyetemes papsgt s a lelkipsztorok teljes egyenlsgt tantottk, de a pspki cmmel nem mindentt szaktottak. Maga Luther is tett nhny btortalan s kvetkezmnyek nlkl marad lpst, hogy a reformlt pspki tisztet bevezesse. 1542-ben Amsdorfot Naumburgban, 1545-ben pedg Georg von Anhaltot Merseburgban pspkk szentelte. Knyvecskt is rt ilyen cmmel: „Az igazi keresztyn pspkszentels pldja" (Exempel einen rechten christlichen Bischof zu Weihen )1542. s br a Schmalkaldeni Cikkek is elismer tk az evangliumi pspki tisztet, a wittenbergi reformci terletn a fejedelem mint „szksg-pspk", valjban azonban mint „summus episcopus", olyan sllyal helyezkedett el az egyhzkormnyzatban, hogy mellette nem alakulhatott ki reformlt rtelemben vett pspki tisztsg.
Viszont nem szaktottak e tisztsggel, csak tartalmt tettk a reformlt egyhzfogalomnak megfelelbb a skandinv luthernusok, a cseh s a magyar reformtusok. Itt emlthetjk meg az angliknokat is. Mr lttuk, hogy 1918-tl, majd 1933-tl azutn a nmet protestns egyhzak tbbsge is megteremtette ezt a tisztsget. A folyamatnak az 1933. vben a„Fhrerprinzip" benyomulsa adott lk ert. Az 1933, jlius 17-i egyhzalkotmny krelt egy birodalmi pspki tisztsget is, de sem ez, sem a ncizmus ltal inspirlt egyb jtsok nem voltak hossz letek. Ellenben ppen a hitlerizmussal szembeni egyhzi ellenllsban egyes pspkk (Meiser, Wurm) olyan hsggel forgoldtak, hogy szemlykkel egytt a pspki tisztsg is tekintlyben megnvekedve kerlt ki a prbkbl. Ma mr csak az ers reformtus hatsokat kapott nmet orszgos egyhzak, mint Rheinland-Westfalen s Hessen-Nassau kerlik ezt az elnevezst, noha a tisztsget magt, ms nven, de csaknem azonos tartalommal, belltottk szervezetkbe k is. A tisztsg tartalma az, hogy a pspk vagy egyhzelnk a legfbb lelki vezet, az orszgos egyhz lelkipsztorainak lelkipsztora, vezet szerepet visz az egyhzkormnyz testletben s reprezentlja egyhzt az kumenikus rintkezsben.
A nmet protestnsoknak a pldt nem a rmai katolikusok, vagy az angliknok adtk, hanem a protestns egyhzcsald aktv, illetve a 18. szzadban egyenesen j reformciknt sznre lp gai. Elsnek 1699-tl a porosz reformtus uralkodcsald kezdte adomnyozni udvari prdiktornak a pspki cmet. 1735-ben Zinzendorf vezette azt be testvregyhzban. Fl vszzaddal ksbb, 1784-ben John Wesley vlasztatott meg kt lelkszt az szak-amerikai metodistk superintendenseiv, valamivel ksbbi elnevezssel psnkeiv. A fiatal egyhzakban a pspki tiszt a rendkvl eredmnyes metodista misszi munkja nyomn vlt npszerv, gy Japnban, Koreban. Knban s Dl-Indiban. Indiban nem kevesebb mint ngy methodista. pspk mkdik mind a ngy indus.
Felttlenl figyelmet rdemel mg az a tny is, hogy ahol a misszi volt terletein a klnbz keresztyn felekezetek egyeslst hajtottak vgre, az ilyen ifj egyhzban a zsinat-presbiteri tpus alkotrsz kpviseli hozzjrultak a pspki tiszt bevezetshez. gy trtnt ez a Flp-szigeteken, ahol 1929-ben presbiterinusok, kongregacionalistk s a testvregyhz tagjai egyesltek, s gy a nagy dl-indiai egyesls folyamn is, ahol 1947-ben presbiterinusok, kongregacionalistk s reformtusok jrultak hozz a pspki tiszt bevezetshez, miutn elbb ppen errl a krdsrl igen sznvonalas s nagy teolgiai s kumenikus jelentsg vitk zajlottak le. Mr meg lehet ksrelni azt a jvendlst, hogy a most elkszletben lev ceyloni, szak-indiai s nigriai egyeslsekben is szhoz jut az evangliumi pspki tisztsg.
A fiatal egyhzak s a misszi terletn ez elgg kzenfekv. A pogny trzsfnkkkel, a varzslkkal szemben s a szinkretizmus elleni kzdlemben a szemlyes irnytsnak ms mdon nem,nemigen ptolhat jelentsge van. A nagy pogny kultrvallsok talajn, fltkeny s ellensges vallsi s politikai krnyezetben dolgoz keresztyn egyhzi munksoknak olyan vezetre s kelkigondozira van szksgk, akinek kezben minden pillanatban egytt vannak a munka szertegaz szlai. Tl srn merlnek itt fel a fontos gyek s azok lland testleti intzse a kelletnl tbb idt, ert s kltsget venne ignybe.
Mint az elfajuls elleni kzdelem egyik eszkze lpett egyre jobban. eltrbe a pspki tisztsg meghatrozott idtartamhoz ktse. Ez a tisztsg csak ott lethossziglan tulajdona viseljnek, ahol azt charizmatikus ordnak tekintik. Viszont ahol szolglatra kapott egyhzi megbzst ltnak benne, ott idnknt fel kell vetni a krdst, vajon segti-e az egyhzat Jzus Krisztusti kapott szolglatnak betltsben a pspknek tisztsgben maradsa? A pspksget mintegy szent magntulajdonnak tekint pps egyhzban is jelentkeznek ma mr felelssgteljes hajok a knonjog idevonatkoz cikkeinek megvltoztatsra.
A legknnyebben ez a krds a zsinat-presbiteri rendszer egyhzakban, intzdik el azltal, hogy a zsinat lelkszelnknek megbzsa is csak addig tart, mg a zsinat. Itt azonban az a htrny jelentkezik, hogy az egyhzi adminisztrci lland vezetje nagyobb befolysra tesz szert, mint a srn vltoz zsinati elnk. Olyan, ellenttes tendencij jelensgnek lehetnk teht tanja, hogy a lippei ref. egyhz vlaszt egy Landessuperintendent-et is, aki nem azonos a zsinat elnkvel, mgpedig lethossziglan. (Az 1931, febr.. 17-i egyhzalkotmny 56: cikke.) Ugyancsak ellenttes tendencij jelensg, hogy zsinat-presbiteri egyhzak a korbban gyakorolt rvidebb idtartam helyett, hosszabbat vezettek be. Mg szaknyugat-nmetorszg s Lippe 1922-ben, ill. 1931-ben letbe lpett ref. egyhzalkotmnyai szerint ez csak 6, illetve 4 v, addig Westfalen s Rheinland egyhzai 1953-ban, ill. 1952-ben mr egyarnt 8 esztendben szabtk meg a praeses szolglatnak tartamt, de kimondottk azt is, hogy jravlaszthat. (Az illet egyhzak rendtartsnak 141;1, ill.. 197/2 cikke.)
A luthernus hagyomnyok ltal ersebben befolysolt egyhzak (Lbeck, Pommern, Provinz Sachsen, Lant Sachsen, Schlesien, Thringen stb. pspkket lethossziglan vlasztjk, de a pspk lemondhat, vagy visszahvhat. Mint tendencia, mgis az llapthat meg a luthernus egyhzakban is, hogy a pspkt meghatrozott idre vlasszk. Ennek sokatmond bizonytkt abban lthatjuk, hogy a VELDK-et vezet pspknek szolglati idejt 8 vben szabtk meg. (Az 1954. okt. 15-n kelt trvny, 5/2 ).
Az eddig emltett kettn kvl, ti. a zsinat-presbiteri szervezeten s a pspki tiszt feljtsn kvl legyen szabad rviden megemlkezni mg tovbbi nhny olyan tendencirl is, amelyek a nmet protestnsok egyhzszervezeti trekvseiben jabban jelentkeznek.
Az egyik az az elv, hogy az egyhzszervezet nem valami alapszablyzat, amely attl fggetlenl rtkes, hogy milyen tartalm egyttmkdst szablyoz. Ez a felismers jutott ttelszer kifejezsre a Barmeni Hitvallsnak abban a mondatban, hogy „az egyhz kls rendje nem vlaszthat el az egyhz hitvallstl". E ttel szerint nem tekinthet intakt egyhznak az, amelynek kls rendje simn funkcionl ugyan, de nem a hitvallsban megszabott irnyban tevkenykedik.
Egy msik, egyre inkbb eltrbe kerl trekvs az, hogy az egyhzalkotmny biztostson a nemlelkszi elem szmra az eddiginl nagyobb tevkenysgi terletet s felelssget. Ebbe az szszefggsbe tartozik a gylekezetek ntagjainak egyenjogstsa a passzv vlasztjog tekintetbe is. Legmesszebb men kvetkezmnyekig ez a trekvs a Berlin-Brandenburg-i egyhz 1949. vi rendtartsban kapott hangot: „Minden gylekezeti tagnak az az elktelezse, hogy lelki ajndkainak, erinek s lehetsgeinek mrtke szerint bizonysgot tegyen az evanglium kegyelmi ajndkrl, nagy szksg idejn abban kell hogy megmutatkozzk, hogy a nem ordinlt egyhztagok tveszik az evanglium nyilvnos hirdetsnek s a szentsgek kiszolgltatsnak szolglatt." (Grundsatze ber Amt und Gemeinde, 4.)
Vgl taln emltst rdemel az jabb nmet egyhzi rendtartsokbl az is, hogy a magasabb egyhzi testletek ltrehozsnak s mkdsi rendjnek motivlsnl els helyen nem az alsbbak ellenrzse szerepel, mint a mltban, hanem az alsbb fok testletek sszefogsa egyms klcsns megsegtsre s a kzs szolglatra (pl. Hessen-Nassau, 19. ). Az a magyarorszgi reformtus egyhzban mr megvalsult rend, hogy a missz s a diaknia szervei belepltek az orszgos egyhz szervezeti egysgbe, a nmet protestns egyhzakban egyelre mg sokak ltal kifejezett, de meg nem valsult kvnsg.
A szlesebb kr tjkozds utn nem tnik idszertlennek s tkletlennek magyar reformtus egyhzalkotmnyunk mg a rgebbi testleti-kleriklis alakjban sem, mg kevsb az jabb paritsos s zsinat-presbiteri formjban. Hiszen megtalhatk benne az alkotmnyos biztostkok ahhoz, hogy a pspki tiszt jszvetsgi tartalm legyen s ne fajuljon el egy ember uralmv Jzus Krisztus egyhzban. Ilyen ellenslyoknak tekinthetk a ketts elnksg magyar specialitsa, tovbb az egsz zsinat-presbiteri szervezet, mely a presbiteriumokra pl testleti kormnyzst rja el minden fokon. Fontos ellenslynak tekinthet hitvallsaink rvnyessge is, tovbb az igetanulmnyozs, az igehirdets, a teolgiai munka folyamatossga, az ilyen forrsokbl jra s jra tisztul egyhzi kzvlemny, amint kzleked edny mdjra kapcsolatban ll a testvr reformtus egyhzak teolgiai munkssgval s kzvlemnyvel.
A „seper reformri" parancsa persze az egyhzszervezetre is vonatkozik - ezen az ton halad j zsinatunk is -, mert szntelenl trekednnk kell, hogy egyhzalkotmnyunkat a mltban lerakott j alapokkal val folytonossgban tovbb javtsuk s korszerstsk. S emellett mindig idszer feladatunk az, hogy neknk, a reformciban megtiszttott egyhzi berendezkeds rkseinek meg kell julnunk bnbnatban, hitbizonyossgban, tanulkonysgban s hlaad szolglatban. dr. Bucsay Mihly Reformtus Egyhz 1964 (196-201) XVI.sz