Sundar Singh lete s szolglata
A Sikh trzs s vallsa
Az Indus folyam vlgyben az Panjab tartomnyban mely tavaszkor virgz paradicsomhoz hasonlt de nyron az indiai napsugr get tznek van kitve mr vszzadok ta lakik egy elkel bszke trzs a sikh. A sikh trzs eredetileg indiai szekta volt, reformtori tendencival. Egyszerbb s tisztbb istentiszteletet hajtottak s az egyms ellen hadakoz vallsi kzssgeket s kasztokat szerettk volna egymssal kibkteni.
Alaptjuk Nanak, lltlag 1469-ben szletett Rayapurban, Lahore mellett. Mr gyermekkorban igen vallsos volt, apja hiba igyekezett gyakorlati rzkeit fejleszteni. Nanak elhatrozta, hogy is fakr lesz, mert gy egsz lett elmlkedsnek s az igazsg hirdetsnek szentelheti. Felvette a srga ruht, az indiai szentek (sadhu) sfrnykabtjt s a vele jr nlklzseket. Tantsainak f tartalma: Isten egy s mindentt jelen van. Ennek tkrben t volt hatva attl a vgytl, hogy a klnbz vallsok kzt kzeledst s megegyezst hozzon ltre s azokat egy magasabb alakban sszeegyeztesse. Kveti magukat sikh-nek (tantvny) neveztk, s szmuk egyre inkbb gyarapodott. Nanak 1538-ban halt s utna mg tz Guru kvetkezett az j valls ln. Tagjai nemsokra egy zrt csoportot kpeztek amely felhvta magra az uralkod mohamedn osztlynak, a moguloknak is a figyelmt. Mialatt a sikh vezetket sorra mglyahallra tltk, a csendes jmbor emberekbl elsznt harcosok lettek. Magukat singh-nek neveztk, ami annyit jelent: oroszln. Annak jell hogy egy trzshz tartoznak, hossz hajat viseltek.
Sundar Singh gyermekkora s megtrse
Sundar Singh a fent lert Sikh kasztbl kerlt ki. Apja Sirdar Sher Singh gazdag fldbirtokos s polgrmester Rampurban, Patalia llamban. Sundar kt btyja otthon a nagy gazdasg igazgatsban segdkezik apjnak, a tbbi pedig, a csaldi tradcikhoz hven katonai plyra lpett.
Sundar 1889. szeptember 3-n szletett Sher Singh legkisebb fiaknt. Fnyes jvnek nzett elbe, ri knyelemben neveltk. Anyja rendkvli tehetsgekkel felruhzott szles ltkr, aranyos kedly s vallsos rzelm n volt, aki a legmlyebb befolyst gyakorolta Sundarra. desanyja olyan lelkiismeretesen oktatta npnek szent irataiban, hogy mr htves korban kvlrl tudta a szanszkrit nyelven megrt Bahavadgitt. Emellett mindig arra buzdtotta: „Ne lgy olyan gondtalan, vilgkedvel mint a btyid, hanem keresd a lelki bkesget s trekedjl szinte kegyessgre, hogy minl elbb lehessen belled szent Sadhu”. Ez Sundar lelkt mlyen megragadta s ksbbi elhatrozsaira dnt befolyst gyakorolt.
Az iskolba kerlve korarett s lnk szjrsa mg jobban kifejldtt. J tanul lett, kitnen vizsgzott. A falujabeli misszis iskolba jrt, de eleinte a vallsoktatst figyelemre se mltatta. Azonban mikor idsebb lett, fellzadt benne a hindunak a bszkesge az „idegen valls” ellen, mely az vnl jobb akart lenni. De lelkben s lnk szellemben bizonyos ktelyek bredtek fel, melyeket nem tudott egyknnyen legyzni. Viszont ms oldalrl meg a vele szletett, majdnem fanatikus szeretet fzte sei vallshoz s ez csak annl jobban gylltette meg vele ezt az j valamit ami t nyugtalantotta. Egyszer Sundar az egsz osztly szeme lttra tpte ssze a keresztnyek gyllt knyvt, az jszvetsget s a tzbe dobta. Ekkortjt halt meg anyja is. Mindenron megprblta gny trgyv tenni a keresztnyeket de sehogyan sem tudott megnyugodni. Ktsgbeesett kutatsba kezdett az igazsg utn. De sem a Kornban, sem a Granthban, a sikhek szent knyvben sem semmilyen ms szent knyvben nem tallta meg azt. A bels ktelyei valamint sei hitnek tehetetlensge nyomasztlag hatottak r, de mikor azt olvasta: „Jjjetek hozzm mindnyjan, kik megfradtatok s megterheltettetek n megnyugosztlak titeket” hatalmas bkessg tlttte el. Most mr az a szemly rdekelte s vonzotta t, aki e szavakat mondta. Nem volt e npnek is (Jzus) sadhuja, aki elhagyta apjt, anyjt s mindent csakhogy szolglhasson mennyei atyjnak? Mgis csak helytelenl cselekedett mikor Jzust kignyolta! 14 ves volt ekkor. Sundar csendesebb lett. Ha trsai gnyoldtak az evangliumon elnmult, st itt ott elbeszlgetett keresztny tantival, , aki ezeltt kpes volt egy rahosszat mosakodni ha egy misszionrius rnyka rvetdtt. Rendkvl nagy ktelyek kzt vergdtt, elolvasta npe minden hozzfrhet szent iratt de tarts bkt nem tallt. Ezt mr nem sokig brta, ezrt egy este elhatrozta, hogy ha reggelig nem tallja meg szve bkessgt, a gyorsvonat al fekszik jjel azonban egy bels hang azt sgta szmra, bzza az egszet a Mindenhatra. Valamivel hajnalhasadta eltt gy ltszott Sundarnak mintha vilgos felh tlttte volna be a szobjt. Ebbl a felhbl egy vilgt alak lpett felje, akit tviskoronjrl knnyen felismert s azt krdezte tle: Meddig akarsz engem megtagadni s ldzni? A jelens eltnt, de az a tudat hogy Jzus l valsg, krdseire egyenes felelet volt Istentl s ettl fogva szvben hordozta a nagy szent bkt a Jzus Krisztusban.
A nagy vlaszts
lmnyrl elszr apjnak szmolt be aki ecsetelte eltte, mekkora szgyent hozna csaldjra azzal ha keresztnny vlik. S mint az egyik legrgibb Sikh csald sarja s a helytart fia fnyes jv eltt ll, ha pedig Krisztus kvetje lesz akkor a csaldjt is el kell hagynia.
Bels kzdelmei utn most ugyanolyan nehz kzdelmekben volt rsze. Az a kilenc hnap amit mg otthon eltlttt a szenvedsek egsz lncolata volt. Trsai ldztk, gnyoltk, st, egyre ellensgesebb vltak a keresztny misszival szemben is, annyira, hogy azt fel kellett szmolni. Sundar teht teljesen magra maradt.
Mikor rokonai lttk, hogy Jzustl nem prtol el s megmarad meggyzdse mellett, egy utols ksrletet tettek hogy visszanyerjk. Egy roppant gazdag s magas lls nagybtyja egy napon palotjba vitte s a fplet alatt fekv stt pinceboltozatba vezette. Aztn maga mgtt gondosan bezrta az ajtt. Sundar azt hitte, elrkezett az utols rja. Az regember azonban kulcsot vett el s kinyitott vele egy hatalmas ldt. Amikor a lda kinylt, az ifj eltt olyan risi kincs trult fel, amelyrl mg lmodni sem mert volna. Nagy csom bank, finom veret aranypnz oszlopokba rakva s mg egyb megbecslhetetlen rtk rtktrgyak.
Nagybtyja krlelte t, hogy trjen ms gondolatokra s ne becstelentse meg a csaldnak a nevt az ltal hogy keresztny marad. Vgl letette turbnjt Sundar lbaihoz, jell a legmlyebb, legalzatosabb krsnek s a ldra mutatva azt mondta az ifjnak: Mindez a tied lesz, ha a mienk maradsz! Sundar szemei megteltek knnyekkel, amikor lbainl a turbnt, maga eltt pedig az aggastynt ltta hajadon fvel. jra tudatra bredt annak, hogy honfitrsai tlete szerint milyen mlysges megvetst s kitrlhetetlen szgyent hozott azokra, akiket pedig szvbl szeretett. De nemet mondott, mert hatrozottan tudta, hogy az r vele van s vezetni fogja t.
A bels szakads csaldjval teht megtrtnt. Helyzete azonban annyira rosszabbodott, hogy elhatrozta, elhagyja a szli hzat s az amerikai presbiterinus misszi fllomsn, Ludhianban keres menedket, ahol folytatta tanulmnyait. Csakhamar azonban arrl gyzdtt meg, hogy j krnyezetnek legnagyobb rsze csak nvleges keresztny. St, nmelyikk viselkedse arra ksztette, hogy hagyja el a misszit s trjen vissza szli hzhoz. Rampurban csaldja nagy rmmel fogadta, mert azt hittk hogy a keresztnysgnek htat fordtott. De tvedtek. Mg egy utols prblkozst tettek visszatrtsre, de ez is kudarcot vallott.
Teljes szakts
Ezutn Sundar elhatrozta, hogy megteszi az utols, dnt lpst, amely t vglegesen elvlasztja api hittl s kasztjtl. Levgta hajdszt, s ezzel nyilvnos tanbizonysgt adta annak, hogy nem tekinti magt tbb Sikhnek, ezutn apja kijelentette, hogy tbb semmi kze a csaldjhoz. El fogjk felejteni, mintha nem is lett volna. Msnap el kell mennie s csak azt viheti magval, ami rajta van. Az utols jszakt mr a torncon kellett eltltenie az telt is oda vittk. gy aztn elzavartk.
Eleinte Patialaba akart menni s onnan Ludhianaba, de most gy hatrozott, hogy a kzelebb fekv Ropurba megy, ahol a Rampurbl kildztt keresztnyek legnagyobb rsze lakott egy benszltt lelksszel, akit Sundar is nagyra becslt. Nagy rmmel s meleg kzszortssal fogadtk. De hirtelen elhagyta az ereje s rnggrcs kvetkeztben sszerogyott. vi az utols vacsorba, amit az apai hz torncn egymagban fogyasztott el, lassan hat, de ers mrget kevertek, hogy megszabaduljanak a szgyentl, amit a hitehagy csaldtag hozott rjuk. A beteg egszen kihlt, llegzete el-elakadt. A bennszltt orvos kijelentette, hogy mr nem segthet rajta, jelezte, hogy valsznleg nagy vrzsek elzik majd meg a hallt s hogy Sundar aligha ri meg a reggelt. Msnap az orvos azonban csodlkozva konstatlta hogy nem halt meg. Br sokig lebegett mg let s hall kztt de llapota lassan javult. Nhny ht mlva elhagyta az t odaadan pol papi csaldot s ismt Ludhianba ment, ahol folytatta tanulmnyait. Hozztartozi mindenfle csellel igyekeztek elcsalni onnan, mikor ez nem sikerlt, a vrosi cscselket mozgstottk. Ksbb apja is eljtt akit lthatan igen megviselt a fival val szakts. Miutn betlttte 16. letvt, a trvny szerint is joga lett az ttrsre. 1905. szeptember 3-n nyerte el Sundar Singh a keresztsget Simlban.
Szolglatnak kezdete
Ezutn mr tisztn ltta maga eltt az utat. Nem volt csaldja, nem tartozott semmifle kaszthoz szrmazsnl s fajnl fogva mgis a Sikh-eknek tagja volt. Ltta, hogy npe a kaszt rendszer alatt knldik, melyben egyik sem kzeltheti meg a msikat. Csak egyetlen lehetsg volt ezeken a falakon thatolni, csak egyetlen ruha eltt nylnak meg a cellk, mg a zeronk, a nk lakosztlya is, a szent sadhu-nak a ruhja eltt, aki egsz lett az istenflelemnek szenteli, anlkl azonban hogy papi rendhez tartoznk.
Az ifj eddig ugyan mg nem hallotta, hogy keresztny is fellttte volna a sadhu-nak sfrnyszn kabtjt. Ktszeresen nehz ldztetsekre lehetett elkszlve, ha ezt megteszi. De ha volt md arra, hogy a sok szz kasztra sztszaggatott npnek a Jzus Krisztusrl szl rmhrt eredmnyesen hirdesse, akkor ezt legjobban a sadhu ruhjban teheti meg. Ily mdon indiai maradt az indiaiaknak. Egyetlen ruhban, egyetlen takarval, zsebben egy a hazja nyelvn rt jszvetsggel vgott neki tjnak, hogy hazjban hirdesse az evangliumot.
A szokatlan nagy utak azonban hamar megtmadtk egszsgt. Csak kevs helyen adtak neki szllst s legtbbszr egy darab szraz kenyrrel s egy korty piszkos vzzel kellett megelgednie. Egy este Doivallaban, egy sszedlt hzban tallt menedket a zuhog esben. Fldre tertette takarjt, nagy fradtan lefekdt s csakhamar mly lomba merlt. Msnap reggel borzongva bredt fel. Valami szokatlan, idegenszer meleget rzett. Amint szemt kinyitotta, nagy ijedsgre egy ppaszemes kgyt vett szre, amely hna al bjt s ott keresett magnak jszakai fekhelyet. Ez jabb bizonysgul szolglt szmra arrl, hogy Isten vele lesz brmi is trtnjk vele. Egy msik alkalommal meg az ellensges indulat emberek ell a dzsungelbe kellett visszavonulnia. Egy alacsony barlangban takarjba burkolzva elaludt. Hajnalban felbredve egy risi leoprdot pillantott meg, amely ott fekdt mellette. Isten csodlatosan megrizte. Mskor meg imdkozs kzben nem vette szre a kzelben fekv fekete prducot amely klnsen vrszomjas fajta. Felkelt s elment mellette minden baj nlkl. A falu laki akik kzl mr sokakat meglt ez az llat s nagyon fltek tle csodlkozva lttk ezt, s most mr gy fogadtk a mint Isten kvett, annak ellenre hogy elzleg k ldztk ki a dzsungelbe.
Eljut az afgn hatrra is, ahonnan fradhatatlanul nyomul elre, minden alkalommal hirdeti Jzus evangliumt. gy jutott el Jalabadba. Itt kmnek nzik, el akarjk tenni lb all, de valaki elrulja a tervet neki s ezrt idejben tovbbment a szomszd faluba. gy ltszik azonban hogy ott is gyans szemlynek nztk, mert nem adtak neki szllst, ezrt az t szln egy elhagyott, sszedlt karavnfszerben tlttte az jszakt, amely tele volt moszkitval, poloskval s egyb zsiai frgekkel. Reggel aztn egy csapat benszltt jtt felje, vezetjk leborult eltte s bevallotta hogy azrt jttek hogy megljk de mivel ltjk hogy ezen a borzalmas helyen semmi baja sem lett, ezrt biztosan Allah kedveltje. Majd visszavezettk a falujukba s arra krik, maradjon nluk. Sundar egy egsz hten keresztl olvasta s magyarzta nekik az evangliumot.
Majd tjt Kasmr fel vette. Mikor Kuschwarba rt a falu lakosait nagy izgalomban tallta. A lakosok a falu kenyrst kemencjbe egy nagy agyaglapot vettek, elg drgn. Ennek az agyaglapnak a kzepe a legersebb ftsre is hideg maradt s a kenyr azon a helyen sohasem slt meg. Hiba javtgattk. A szakemberek sem jttek r a hibra. Vgl elhatroztk, hogy megint jat vesznek. A rgit sztdaraboltk hogy megtalljk a hibt. Mikor szttrtk egy lapos freg mszott ki belle. Sundar Singh szmra ez az eset tanulsgos plda volt. pp az nap intzte maghoz a krdst, mirt is vlasztott oly nehz plyt, hisz ltszlag Isten nem nagyra rtkeli az munkjt, s kevs kls sikert ad neki. Most rjtt arra, hogy ppen az ilyen ktelkeds volt az oka munkja eredmnytelensgnek, ingadozsa volt az a titkos freg ami akadlyozta. Ezutn az els utazs utn, mely tbb hnapon t tartott, Sundar Singh megpihent Kotgarhban, Simla mellett. Ide trt vissza sokszor ha pihensre szorult vagy ert akart nyerni a Tibetbe val elretrshez, mivel ez a hely az oda vezet t mellett fekszik.
Tovbbi megtapasztalsok Isten gondviselsrl
Kotgarhban Sundar vratlanul j bartot s ksrt tallt a gazdag amerikai, Stokes r szemlyben, aki lett s vagyont a misszinak szentelte. Stokes is a sadhu ruhjt viselte. Az elkel hindu s a nagymveltsg amerikai egytt barangolt s mg a legeldugottabb faluba is eljutottak. Ha valahol nem a dzsungelben, hanem valamely hz verandjn tlthettk az jszakt s reggel egy darabka szraz kenyeret kaptak, meg voltak elgedve. 1907-ben heteken t dolgoztak Sabhatuban a blpoklosok a s Lahoreban a pestisbetegek menhelyn. A kvetkez vben Stokes amerikba utazott hogy embereket toborozzon a szolglatra s egszsgt helyrelltsa.
Sundar mindenron el akart jutni Palesztinba, de ez oly sok akadlyba tkztt, hogy letett eme szndkrl. De azrt folytatta dlfel tjt, hogy Bombayba jusson. Sem az utat, sem a nyelvet nem ismerte. A nla megszokott kitart energival vgott neki a tbb szz kilomteres tnak s eljutott Nasikiig, amely mr elg kzel volt Bombayhoz. Mindazonltal mg mindig 140 kilomteres tvolsg vlasztotta el cljtl. hezve, szomjazva, vrz lbakkal egy misszii llomst keresett fel. Ott egy szolga azt mondta, hogy vrakozzk, mg bejelenti t a misszionriusnak. A misszionriussal folytatott rvid beszlgets sorn megemltette hogy keresztny sadhu. mde az hitetlenl rzta a fejt, mert Sundart gyes koldul fakrnak tartotta s nem vett magnak annyi fradsgot, hogy kidertse valjban mi az igazsg. Az ifj nem lvn tolakod termszet szernyen, bartsgosan elkszn s tovbbll br majdnem sszeroskad a fradsgtl. Alig ment azonban pr szz lpst, utna futott a misszii lloms szolgja egy csomaggal a kezben. Elfelejtettk megkrdezni tle, hogy mi a neve. Ma reggel csomag rkezett valami Sundar Singh Sadhu rszre, ha volna az, gy vegye t a neki szl csomagot. Az ifj tvette a kldemnyt aztn tovbb ballagott. Olyan fradt volt, hogy gondolkozni is alig brt. Lefekdt egy patak partjn, hogy mennyi ideig fekdt nem tudja. Szemei vgre megakadtak a csomagon. Kibontva azt mindenfle ennivalt tallt abban. A csomag kzepn pedig paprba tekerve egy aranypnzt. Ezzel majd j darab utat tehet meg vaston, hogy kmlje fjs lbait.
Szolglata sikernek hre megy
A fiatal Sundarnak hre s prdiktori tevkenysgnek eredmnyes volta magra vonta a misszis trsulatok figyelmt. Meghvtk, hogy a Lahvrei Szent Jnos teolgiai szeminriumban folytassa tanulmnyait. Mivel az els alapvizsgt minden akadly nlkl letette, rgtn a msodik tanulmnyi vbe iratkozhatott. Az 1909-es s 1910-es veket tbbnyire tudomnyos tanulmnyokra fordtotta. De a sznidt prdiklsra hasznlta fel. Tanulmnyait befejezve Sundhar Singhet a kerleti misszis vezetsg prdiktornak nevezte ki. Ez azonban azt jelentette szmra, hogy lelkszi szolglatra kikldik egy parkira, azonban gy rezte, hogy neki ott kell prdiklnia ahova Isten kldi, anlkl, hogy valamely egyhzhoz tartoznk. Ezrt kinevezst visszakldte amit megrtssel fogadtak.
Az 1911. s 1912. vekben Sundar Singh Indinak szaki rszben utazgatott, Garhwalban, Nepalban s imitt amott Panjabban. Abban az idben Tibetbe is elltogatott. Ezalatt szmos megtapasztalsa volt Isten gondviselsvel s vezetsvel kapcsolatban. Egyszer eltvedt, s vissza kellett fordulnia az ton. gy egy embert rt utol, akirl kiderlt hogy mieltt megltta volna a sadhut, az jszvetsget olvasta, csak sok dolgot nem rtett, de ezutn megtrt. Egy msik alkalommal egy ember fekdt az ton, akirl trsa azt mondta hogy meghalt, s pnzt krt Sundartl hogy el tudja temetni. Sundar odaadta azt a keveset amit a hdvm kifizetsre kapott a benszlttektl. De ez az ember utna rohant, hogy a bartja tnyleg meghalt, ugyanis csak ezzel a trkkel prbltak pnzt kicsalni az emberektl. Ezrt biztosan egy szenttl krte el a pnzt, s mg szerencse, hogy ma nem volt a soros a meghalsban. Azutn pedig megtrt.
Szenvedsek s megmeneklsek
Sundar eltrte a gnyoldsokat, verseket s ilyenkor a megvltrl beszlt, aki irgalmas s megbocst minden bnt. Ezutn nemegyszer a hallos ellensgei borultak trdre s bntk meg a bneiket.
1914-ben, Neplban, ebben a buddhista llamban hirdette az evangliumot. Egy darabig ennek nem is volt semmilyen akadlya. De aztn a hatsgok ezt megtiltottk neki, de mivel a felszltsnak nem engedelmeskedett, brtnbe zrtk. Itt jjel nappal egytt volt rablkkal s gyilkosokkal. Ezeknek beszlt az evangliumrl s tbben a foglyok kzl megtrtek. Csakhogy Nepl hatsgai nem mltnyoltk a rablk megjavulsi trekvseit. Sundart kivezettk a brtnbl a piactrre, hogy nyilvnosan megbntessk. Testrl letptk a ruht, kezeit s lbait rgi szoks szerint htrafesztettk egy kalodba. Hogy knjait fokozzk, testre pickat raktak, hogy ezzel szvjk ki a vrt. Mg ilyen knok kztt is hirdette az evangliumot az t bmul tmegnek. Ez s a szavaibl rad hit nagy hatst tett a babons npre, s jjel kiszabadtottk a kalodbl s nmelyek gondjaiba vettk amg meggygyult.
Tibet
A Himalja lbainl, Simltl szakra terl el Rampur, Kulu, Cheni s Poi falvak 2400-3000 mter magassgban a tengerszint felett. Legszakabban s legmagasabban, kzel tibeti hatrhoz fekszik Poi, ahol kt herrnhuti misszionrius, Max s Kunick eredmnyes tevkenysget fejtett ki. Sundar Singh eljutott hozzjuk, s nluk tanulta meg a legszksgesebbeket a tibeti nyelvbl. Egy benszlttet is adtak mellje, aki kt hnapig ksrte aztn egyedl folytatta tjt. Tibet nemcsak a legnagyobb kiterjeds s legmagasabb fennsk de a legidegengyllbb s korltlan papi uralma miatt a legnehezebben megkzelthet orszg a vilgon. Tibet nyugati rszben, amely angol fennhatsg alatt ll, igen bartsgosan fogadtk, sokszor maguk a lmk hvtk ssze a hallgatsgot. Viszont ahogy mlyebbre hatolt az orszgban egyre inkbb zrt ajtkba tkztt. Isten azonban itt is vele volt. Elbbre hatolva Rasarban akart prdiklni. Az ottani Lma el vezettk, s bevdoltk, hogy engedly nlkl jtt az orszgba s j tanokat hirdet. Bnsnek talltk s hallra tltk. Ott kt hallnem volt szoksban: vagy belevarrjk az eltltet frissen lenyzott jakbrbe, amit aztn kitesznek a forr napra, amely aztn sszeroppantja az ldozatot, vagy pedig beledobjk egy hasznlaton kvl helyezett, nehz vasajtkkal elzrt sziks ktba. Sundar Singh ez utbbira tltetett. Eltrtk a jobb kezt majd bedobtk a ttong mlysgbe, egy raks rothad emberi csontvzra. letvel leszmolt, lelkt Istennek ajnlotta.
A harmadik jjel, mikor imdkozva kszlt a hallra, feje felett kis neszt hallott. Borzalmas brtnnek ajtajban halkan nyikorgott a kulcs s az ajt kitrult. Aztn egy ktl ereszkedett al Sundarhoz s egy hang csendesen hangzik felje, hogy fogja meg a ktelet. A mg megmaradt erejvel eleget tesz a felszltsnak s rzi, amint emelkedik felfel. Csakhamar friss levegt szvhat megint. Valaki kiemelte a korlton t s vigyzva letette a fldre. Aztn hallja, amint ismt zrul az ajt. De szabadtja egyszerre eltnt. Sundar Singh nagy nehezen elvnszorgott egy karavnszllig, ahol mindaddig maradt, mg megint prdiklni tudott. Ekkor jra visszatrt Rasar vrosba. Megjelense risi izgalmat okozott. a lmnak is jelentettk, hogy az, akirl azt hittk, hogy rg meghalt, ismt itt van s prdikl. Msodszor is letartztattk s a lma tlszke el vezettk. Ott el kellett mondania megmeneklse trtnett. A lma tajtkzott a dhtl. „Valaki ellopta tlem a kulcsot” – ordtotta. „De jaj annak akinl megtallom”. Erre mindentt keresni kezdtk a kulcsot, mire megtalljk, a szokott helyn a lma kulcscsomjban. A lma elhalvnyodik, flelmben majd megti a guta, megparancsolja hogy azonnal hagyja el a vrost. rezte, hogy Sundar Singhet egy felsbb hatalom vdte meg.
Tibetnek egy msik vad vidkn trtnt. Sundar Singh be akart jutni egy faluba, de hiba, nem sikerlt neki. A lakosok ellensges indulata miatt egy barlangba hzdott vissza. Mikor beesteledett, ltta, hogy a falubl kifele tart egy bunksbotokkal s kvekkel felfegyverkezett csoport, nyilvn abbl a clbl hogy t megtmadja. Nem ktelkedett abban, hogy ezek hallra tltk t, s most jnnek az tletet vgrehajtani. Ismt Istennek ajnlotta magt. A csapat mindjobban kzeledett a barlanghoz, amelyet krl akartak zrni. Egyszerre csak azt ltja hogy megllnak s htrlni kezdenek mikzben egyms kzt valamirl beszlgetnek. Vgre egynhny ember kdobsnyira kzeledett hozz s azt krdeztk: Mondd, ki az az ember abban a fnyl ruhban aki melletted ll s a tbbiek, akik krlvesznek tged? Erre azt vlaszolta hogy egyedl van, azok azonban azt lltjk, hogy a barlang eltt egsz csom fehrruhs embert ltnak. Vgre arra krik t, hogy ne tegyen nekik semmi rosszat s jjjn velk be a faluba. Velk megy, hirdeti nekik az evangliumot, melyet most mr nylt flekkel s szvekkel fogadtak.
Akik szintn letket kockztattk s adtk oda azrt, hogy Tibetben az evangliumot hirdessk
Voltak mr msok is akik az evanglium hirdetsnek gyrt hatoltak be Tibetbe, olyanok akik hitkrt letkkel fizettek. Sundar Singh sokat megtudott rluk mikor ismtelt tibeti ltogatsaival mr kiss megnyerte az emberek bizalmt. Nlkle taln sohase rteslhetett volna a vilg ezekrl.
Az egyiket Kartar Singhnek hvtk, aki szintn Patalia llamban szletett egy gazdag nemes egyedli fiaknt. lete hasonl volt Sundarhoz, amg megszletett benne ez az elhatrozs: „…krnak tlek mindent az n uram Jzus Krisztus ismeretnek gazdagsga miatt, akirt mindent krba veszni hagytam, s szemtnek tlek, hogy a Jzus Krisztust megnyerjem”.
Kartar Singh Sundar Singh elfutra volt. Hogy munkssgnak megtrsekben mekkora eredmnye volt, arrl nem tudunk. De amiknt az elhalt gabonamag gy is hallval sok gymlcst termett. A mr ismert vdakkal a thinghsami fpap el lltottk aki hallra tlte. A veszthelyre viv ton is folyamatosan prdiklt. Egy szemtan gy mondja el a trtnteket:
„A veszthelyre rkezve letptk ruhit s bevarrtk egy pp akkor levgott jak brbe s gy kitettk a forr napra. A tiszta hegyi levegben mg ersebben tztt a nap, megszrtotta a jakbrt, gy hogy az mind jobban sszehzdott, aclos szortsval sszeprselte mellkast s nyakt, irtzatos fjdalmat s fulladsi rohamokat idzve el. Mellette fekdt az jszvetsge amely mindenhova elksrte. Az jszakk egy kis enyhlst hoztak, mert a nedves s hvs leveg kiss kitgtotta a szrad brt, de a rkvetkez nap mg jobban fokozta szenvedseit. A harmadik napon aztn meghalt, de utols szavai is Istenhez szltak.
Miutn Sundar Singh hallotta ezt a trtnetet felkereste Karthar Singh csaldjt, amely annak idejn kitagadta, apja mg lt. Sundar elmondta fia hsi hallt neki, erre az ids ember megrendlt s megtrt.
Idkzben a fldbe hullott s ott elhalt mag megteremte gymlcst. A Kartar Singh halltusjt vgignzk kztt ott volt a tsinghami fpap rdekja is. Ez az ember vitte el az jszvetsget is melyet a halottnl tallt, s elkezdte tanulmnyozni. Megtrt. Egy darabig titokban tartotta ugyan de egyre inkbb azt rezte, hogy bizonysgot kell tennie Krisztusrl. Kijelentette a fpap eltt, hogy is elfogadta Jzus Krisztust. Erre ugyanazt a hallt szntk neki mint Kartar Singhnek, de hogy a benszltt lakossgot elijesszk s hogy szenvedseit fokozzk, a jakbrbe izz nyrsakat is szurkltak. Aztn a nzk unni kezdtk hogy mg mindig nem halt meg, ezrt fakeket vertek az ujjai kz s a lbaiba, aztn ktlen kivonszoltk a vroson kvli szemtdombra s otthagytk. Azt hittk meghalt, de a hideg jszaka maghoz trt s valahogyan hazavnszorgott. Titokba elrejtve lt addig amg sebei meggygyultak. Akkor aztn megint kiment az emberek kz s hirdette az evangliumot. A np babons s nem merte bntani, hiszen nyilvnval hogy egy magasabb lny kldte vissza hozzjuk a halottnak hitt frfit. Tudunk azonban msokrl is akik a legklnbzbb knzsokat s ldztetseket szenvedtek el Tibetben mert hirdettk az evangliumot.
Szolglata kiterjed a mr keresztny gylekezetek fel is
Sundar Singh prdikl tjain szinte minden nyron eljutott Tibet zrt vidkeire, mg az v tbbi rszben szak-Indiban munklkodott. Ebben az 1918-as v jelentett fordulpontot. Tavasszal, mieltt a hegyekbe indult volna rvid ltogatst tett a flsziget dli rszn, ahol sok a keresztny. Nevt azonban mr orszgszerte ismertk, ezrt nem szabadulhatott onnan egyknnyen. Mg a Japnba s Knba kivndorolt indiaiaktl is kapott meghvsokat, hogy ltogassa meg ket. A dli terleteken a keresztnysg terjedshez leginkbb az jrult hozz, hogy van itt a nyugati parton egy si benszltt keresztny egyhz amely Tams apostol misszii munkjra vezeti vissza az eredett s amelynek nyomait mr a msodik szzadtl trtnetileg ki lehet mutatni. Megemlti, hogy Indinak egy rgi szent vrosban nhny pap egy rgi templomba vezette t s egy rgi szankszrit nyelv kziratot mutatott neki amely szerint a hrom napkeleti blcs kzl az egyik, tuds, Viswa Mitsa indiai pap volt. Ksbb mikor mr Jzus szolglt visszatrt Palesztinba s betegeket gygytott s dmonokat ztt. lett volna az, akit Jzus tantvnyai a Mrk 9:38-ban el akartak tiltani.
Rendkvl sokrt munkt vgzett ezekben a keresztny gylekezetekben. Mindenhol tmegek akartk hallani, vagy ppen jjel Nikodmus lelkek jttek hozz. Ezek az emberek minden vben hatalmas sszejvetelt rendeztek Travencore szaki rszn, ahol plmafatrzsekbl s levelekbl egy risi termet ksztenek, mely 25000 embert fogadhat be. Egy alkalommal a Sadhu is rszt vett egy ilyen egyhetes sszejvetelen, melynek hrre egyes becslsek szerint 32000 ember jtt el. Ezekkel a szavakkal fordult hozzjuk: „Megtetttek e ktelessgeteket, testvreim az rban, akikre Isten kzel kt vezrede rbzta igazsga drga kincst? Mirt kellett Istennek Amerikbl, Anglibl embereket kldeni, hogy vghez vigyk azt a munkt, melyet ti abbahagytatok? Fel, munkra Krisztus szeretetrt s azrt, mert ez az szent akarata! Legyen vge az alvsnak s a bn szolglatnak! Vigytek el az dv zenett azoknak, akik a sttsgben lnek s a hall rnykban jrnak, itt a napsugaras Indiban olyan kzel hozztok!”
Majdnem ngy hnapig tartott misszii tja Dl-Indin keresztl. Minden misszionrius, valamennyi benszltt prdiktor s sok nkntes munkatrs vett rszt az elkszts munkjban. Ez volt az els eset, hogy felekezeti s egyb klnbsgek figyelembe vtele nlkl egyttmunklkodtak.
1918 szn Sundar visszatrt szak-Indibam ahonnan miutn felplt slyos betegsgbl keleti misszis tra indult. Rangungban, Szingapurban s Penangban majd Htsindiban hirdette az evangliumot. 1919 elejn folytatdott az utazs Japnba s Knba.
Mikor 1919 oktberben szlfldjn folytatta misszii mkdst apja szeretettel hzba fogadta. Tizenngy v utn apja azt krdezte, hogyan tallhatn meg is Krisztust? Azt a vlaszt kapta, hogy olvassa az igt s imdkozzk. Megfogadta a tancsot s nemsokra gy szlt fihoz: Megtalltam a megvltdat! Arra krte fit hogy keresztelje meg, de ezt vonakodott megtenni, hiszen mindenkit elutastott aki ezzel a krssel jtt hozz. Mondvn az szolglata az igehirdets.
Elindul hogy bizonysgot tegyen Isten munkjrl a vilg tbbi rszn
Rviddel ezutn Isten gy vezette, hogy ltogassa meg az gynevezett keresztny orszgokat is. Sundar Singh 1920 februrjban rkezett Angliba. Hrom hnapig szolglt Angol Skt s rorszgban, eleget tve a legklnbzbb meghvsoknak. Oxfordban megkrdeztk, hogyan vlekedik az angol keresztnysgrl. Azt mondta, hogy gy tnik neki, mintha a vallsnak arra a rszre, mely a lelki bkessgre vezet, nagyon kevs slyt helyeznnek. Azt rta egyik levelben: „gy rzem, hogy ugyangy, ahogyan a nap, a kd s a pra miatt (itt Angliban) csak ritkn lthat, gy az igazsg napja is csaknem mindig rejtve marad a materializmus kde s pri mgtt”. Mjusban szak-Amerikba utazott s ott New York, Baltimore, Pittstone, Brooklyn, Philadelphia, Chichago, San Francisco s mg sok ms vrosban folytatta nagyszer szolglatt. Amerikban mg jobban megersdtt a vlemnye a nyugati keresztnysgrl. Egyik beszdben azt mondta: „Jzus itt azt mondan: Jjjetek nhozzm mindnyjan, akiket az arany slyosan megterhelt s n megnyugosztlak titeket”. Jlius 30-n hajra szllt s Ausztrliba utazott. Sidney, Melbourne, Adelaide, Perth s Freemantle vrosokban hirdette az igt, mindenhol tmegeket vonzva. Benne azonban egyre inkbb ersdtt a vgy India s a csend utn, hogy ismt zavartalanul elmlyedhessen az Istennel val kzssgben. „Mindig akaratom ellenre megyek a nagy vrosokba – mondotta – s knyszertenem kell magamat erre. Itt a fldn csak rvid idnk van arra hogy szolgljunk s ezrt nem szabad ezt az egyetlen alkalmat elmulasztanunk”. 1921 tavaszn pedig az az ember, akit egy vvel korbban az egsz vilg keresztnysge rajongott krl, egyedl, bkessgben jrta letveszllyel s mrhetetlen nehzsgekkel kzdve Tibet nyomorult falvainak piszkos utcit s hirdette Krisztus zenett.
1922-ben mg egyszer tra kelt Eurpa fel. Azt mondta, nem azrt jn, hogy prdikljon hanem azrt hogy Isten megment hatalmrl egyszeren bizonysgot tegyen. Ennek az tnak a kltsgeit is desapja fizette, s tette lehetv, hogy megvalsuljon a Sadhu egyik legfbb vgya, az, hogy meglssa a szentfldet. Mindazokat a helyeket vgigjrta, melyek a Megvlt fldi mkdsnek tani voltak. „Itt talltam meg az evangliumok gyakorlati kommentrjt” – mondta. Innen Kairba utazott ahol a Kopt keresztnyek kztt mondott beszdet majd Marseille-ban ktszer prdiklt s Svjcba utazott, ahol a mrcius hnapot tlttte. Itt tbb szkebb kr eladsokat is tartott ahol nagyon hatrozottan megmondta, hogy miben tallta meg a nyugati keresztnysg klssgessgnek, szegnyessgnek, ertlensgnek az okt: a nagyon beteges, nagyon hinyos imaletben. Mindig visszatrt erre. „Ti eurpaiak tlsgos sietsgben vagytok, nincs idtk arra, hogy imdkozzatok s ljetek. A keresztny ember imdsg nlkl holttest”. Ezutn Nmetorszgban majd Svdorszgban idztt. Koppenhgban a volt orosz anyacrn krte ldst, de azzal trt ki a krs ell: „Nem vagyok mlt arra, hogy valakit megldjak, mert az n kezeim tptk szt egykor a szentrst. Egyedl Krisztus ltalszegezett kezei ldhatjk meg nt s brki mst”. Az t nagyon kimertette s megint nagyon vgyott arra, hogy hazamehessen Indiba.
A konzekvencik
Nyugati tjainak tapasztalatai igen szomorak voltak. Ezekben foglalta ssze: „Azt gondoltam rgebben, hogy ezeknek az orszgoknak a laki mind csodlatos emberek, misszionriusaikon keresztl az Isten szeretett lttam szvkben s mikor megrtettem, mit tesznek rtnk, azt gondoltam: kell hogy azok az orszgok l keresztnyek legyenek. Azonban utazsaim kzben megvltozott a vlemnyem. Egszen ms viszonyokat talltam. Ktsgkvl vannak itt igaz szolgi Istennek, de nem mindnyjan keresztnyek. Elkezdtem sszehasonltani a pogny orszgokat a keresztnyekkel. Az elbbiek pognyok, mert kzzel csinlt blvnykpeket imdnak, az gynevezett keresztny orszgokban azonban a pognysgnak sokkal rosszabb formjt fedeztem fel: az emberek nmagukat imdjk. Kzlk sokan sznhzba mennek, ahelyett hogy imdkoznnak s Isten igjt olvasnk. Szeretik az italt s mindenfle bnt. Elkezdtem megismerni, hogy egyetlen eurpai orszg sem ismerhet el keresztnynek, hogy mindentt egyes keresztnyek vannak. Egyszer egy nap a Himaljban egy foly partjn ltem. Kivettem a vzbl egy szp kerek s kemny kvet. Darabokra trtem. A belseje egszen szraz volt. Ez a k hossz ideig a vzben volt, de a vz nem hatolt be a kbe. Ugyangy van ez az emberekkel is itt Eurpban, vszzadokig krlvette ket a keresztnysg folyama, egszen be vannak mertve annak az ldsaiba, benne lnek a keresztnysgben de a keresztnysg nem hatolt beljk s nem l bennk. A hiba nem a keresztnysgben van, hanem a szvek kemnysgben. Materializmus s intellektualizmus kemnytette meg a szveket. S gy nem csodlom, ha itt sok ember nem tudja megrteni, kicsoda Krisztus. Pogny orszgokban mindentt azt ltom, hogy az emberek templomaikba mennek, istenflek. Itt mindentt olyan embereket ltok akik a szrakozst keresik. Pogny orszgokban vannak emberek akik vekig keresik a bkessget s az dvssget, mg itt olyan sokan vannak, akik megelgszenek a kls jlttel. Mivel az gynevezett keresztny orszgok nagymrtkben elprtoltak Krisztustl, a pogny orszgoknak kezdi magt kijelenteni s ott szvesen ltjk t s tisztelik. Itt is igaz az ige: az elsk utolsk lesznek, az utolsk pedig elsk”. tjainak vgs tanulsgaknt megrleldtt benne a gondolat, hogy tbbet mr nem tr vissza Eurpba. Az munkaterlete India s Tibet, ott kell hirdetnie Krisztus evangliumt.
Szolglatnak utols szakasza
Nincsen egszen kialakult kp Sundar Singh 1923 utni szolglatrl annyi bizonyos, hogy gyakori betegeskedsei miatt, illetve a hatsgok akadlyoztatsai miatt nem ltogatott mr el minden nyron Tibetbe. De evanglizciira ezrek s ezrek znlttek. lete folyamn egyre nagyobb tiszteletnek s rajongsnak rvendett, de mindezt mindig Istenre hrtotta. Nemzeti hsnek szmtott, egsz Indiban emlegettk a nevt, felkrtk hogy fogadja el a guru mltsgt, legyen npnek tantja s vezre, ha elfogadja India lbainl hever. Angliban valsgos kultusz vezte, egy napon pedig volt New York sztrja. 1924-ben felkrtk legyen India nemzeti keresztny egyhznak els pspke, de mindezeket visszautastotta. Egyszer megkrdezte tle valaki nem rt e neki ez a nagy nnepls? Erre a kvetkez trtnettel felelt: „Mikor Jzus bevonult Jeruzslembe az emberek ruhikat a fldre tertettk, plmagakat s kendket szrtak az tra, hogy ezzel megtiszteljk az Urat. Jzus a prfta szavai szerint szamrhton lt. Az lbai gy nem is rintettk a tiszteletre feldsztett utat. Ezzel szemben a szamr a plmagakra lpegetett. Milyen dresg lett volna, ha a szamr ettl elbizakodott vlt volna. Mert bizony nem miatta dsztettk fel az utckat. Ugyanilyen dresg volna, ha azok, akik Jzus nevt az emberek kz viszik, elbizakodott lennnek a megtiszteltetsek miatt, melyekben pedig csak Jzusrt rszestik ket”. 1929 prilis 18-n indult el tibeti tjra, ahonnan nem trt vissza. Vagy az akkor dhng kolerajrvny ldozata lett, vagy mrtr hallt halt. Korbban egy svjci eladsn a kvetkezket mondta: „Nem rzek flelmet attl a gondolattl hogy egy napon Tibetben meg kell halnom. Amikor ez a nap elrkezik, rmmel fogom fogadni. Minden vben vissza fogok oda trni s lehet, hogy mr a jv vben meg fogjtok hallani, hogy ott n letemet vesztettem. Akkor ne gondoljtok hogy meghalt, hanem mondjtok azt, hogy a mennybe s az letre jutott, Krisztusnl van teljes letben”.
Ksztette: Pataki Dvid 1999. dpataki@freemail.hu
|