Professzor, lelksz, Istennek szolgja, elhvott embere, nemzetkzileg elismert tuds, egyhztrtnsz, aki kivl ismerje a filozfinak, a llektannak s a mvszeteknek. Sokszn, vltozatos lete volt.
Rvid lettjt szeretnm elszr bemutatni.
1912-ben, jlius 7-n szletett Tarcalon. desapja e reformtus iskola rektortantja volt, s gy megvolt, meglett volna a lehetsge a gyermek Bucsay Mihlynak, hogy j oktatsban rszesljn. 4 ves volt, amikor desapja az els vilghborban meghalt, s re nehz vek vrtak. Hadirvaknt neveldtt s vgezte s elemi iskolit elszr Budarsn a Nagypnteki Reformtus Trsasg rvahzban, majd Kecskemten a tantk rvinak otthonban.
Gimnziumi tanulmnyait 1922-ben kezdte meg Storaljajhelyen a piaristknl, majd 1927-tl a hajdbszrmnyi Bocskai Istvn Reformtus Gimnziumban fejezte be tanulmnyait s jeles eredmnnyel rettsgizett. Itt, Hajdbszrmnyben rzett elktelezettsget, hogy teolgiai tanulmnyokat folytasson, s gy 1930-ban Srospatakon kezdte meg tanulmnyait, majd 1931-tl Debrecenben tanult teolgit.
1932-ben szeretetszolglati munkra a nmet betheli diakniai otthonba ment dolgozni. De nemcsak dolgozott az otthonban, hanem tanult is. A j nmet nyelvismerete s trgyi tudsa lehetv tette, hogy teolgiai tanulmnyait nmet nyelvterleten folytassa s hrom flvet vgzett el Hallban. Visszatrve, Debrecenben szerezte meg az els lelkszkpestst 1934-ben, 1936-ban pedig a msodik lelkszkpestst. rdekes s nagyon jl jellemzi professzor r lett, sokoldalsgt, hogy a diakniai munka mellett Nmetorszgban ugyan teolgit is tanult de mg a blcsszkaron is bvtette ismereteit, melyet Debrecenben is folytatott, grgt, latint s llektant tanult, melyekbl absolvalt.
1935-ben, Debrecenben a Tisza Istvn Egyetemen filozfibl doktorlt /:A realitskrds a kriticizmuson bell s a kriticizmuson tl.” cm dolgozatval ./
Ekkor mg nem kszl tudatosan, hogy egyhztrtnettel foglalkozzon, mg akkor sem, amikor Csikesz Sndor, az egyhztrtnet professzora mellett egyetemi gyakornok. A lelkszkpest vizsgk utn segdlelkszknt szolglt a tiszakcskei gylekezetben.
Br 1936-ban lelkszi kpestst szerzett, de tanulmnyait nem fejezte. Most mg tudatosabban vllalja a klfldi utakat. Rvid ideig Prizsban tanult, majd innen Strassburgba ment.
1940-ben Halleban az kezdemnyezsre s az vezetsvel ltrehozzk a Dl-Kelet Eurpai Egyhztrtneti Kutatllomst. Ebben az idben Halleban tantott s szeminriumot is tartott a Teolgiai Fakultson. Innen indult nhny hnapra Olaszorszgba knyvtri tanulmnytra. Keresi s l a lehetsgekkel, hogy minl tbbet tanulhasson, lthasson s ezeket idehaza jl hasznlhassa.
Megszervezi a Kzp-dunai Protestantizmus Knyvtra sorozatot, magyar, nmet s szlovk nyelv knyvek kiadsra.
Hazatrve tbb diplomt is szerzett mg, gy:
1941. Debrecen, vallstanri diploma,
1942. teolgiai magntanri diploma Srospatakon,
1944. teolgiai doktortus Debrecenben,
1950, egyetemi magntanri diploma.
1946-tl a Bp-i Nmetajk Egyhzkzsg lelkipsztora, 1946-ban kttt hzassgot Mecs Balogh gnessel, s hzassgukat Isten egy figyermekkel, Jnossal ldotta meg. Felesge, sajnos az elmlt hten hunyt el. Temetse 2008. jlius 23.-n volt a Farkasrti temetben (VK1 51 7 11 7)
1948-1980-ig a Budapesti Ref. Teolgiai Akadmia egyhztrtnet tanra.
1958-tl az Egyhztrtnet c. folyirat egyik szerkesztje. 1980-1984. A Rday Kollgium figazgatja Tth Kroly pspksge s a Rday Kollgium ptse idejn.
Sokat publiklt. Cikkei, tanulmnyai magyar s nmet nyelven jelentek meg, gy regbtve a magyar teolgusok, egyhztrtnszek hrnevt. (Gyszvtized, Trelmi Rendelet, reformci, Klvinizmus ma, Erasmus, Az RGG, nmet teolgiai lexikon egyik magyar munkatrsa, szcikk szerzje. A protestantizmus Magyarorszgon 1521-1578 cm kt ktetes munkja nmet nyelven is megjelent. Egyhzunk trtnetnek megrst folytatta s ezt jl mutatjk a teolgus hallgatknak megrt kurzusai.
Eddigi lettjt sszegezve jl ltjuk, hogy egy nehz sors gyermek elindul az let tjn, szinte egyedl, de mgsem egyedl. Hozza az otthon eltlttt vek emlkt s a Mindenht Isten gondvisel szeretete ksri. Megragad minden alkalmat a tanulsra, a kpzsre s nagy az rdekldsi kre. Az egyhztrtnet mellett kivl volt filozfiai ismerete, melyet rkon dikknt megtapasztalhattunk a Pesti Teolgin. Jegyzet nlkl tantott, behunyta szemt s nttte felnk az ismereteket. Logikusan, sszeren tantott. Meglttatta velnk a lnyeget, s itt a legfontosabb volt a reformci kornak a tantsa. Itt is nemcsak a szorosan vett dtumokat, adatokat s ismereteket tantotta, de figyelembe vette a kor kltszett, mvszett. gy ezzel is tbb tanulmnyban foglalkozott egsz lete sorn. vszmok krdezse. Pontosan kellett tudni a legfontosabb dtumokat, esemnyeket. Ezek ismerete nlkl nem fogadta el a feleletet a vizsgn. Ez volt a beugr. rthet. Ezt tartotta a minimumnak, az alapnak. Csak ez utn trt r a rszletesebb vizsgztatsra.
Kzponti tmja volt a reformci. Nagyon szerette tantani, hiszen a reformci olyan vltozst hozott mind az egyhz letben, mind a magyarsg letben, mely az Istentl jv megtartatst jelentette. Nevelt bennnket a magyar reformtus ntudatra. Bethlen Gbor fejedelemhez ktd „hitvalls” Rmai levlben (8.) Ha Isten velnk, kicsoda ellennk, Bethlen vlasza: Nincsen, bizony, nincsen senki.
Tantotta neknk a 70-es vek vgn, mely nemcsak tudst, ismeret jelentett, de lelki erforrst. A trtnelem sorn annyi baj kzepette, ldztets, elnyomats ellenre is megmaradt reformtussgunk, magyarsgunk, mert Isten velnk van, s akkor nincs mitl flni, de tenni, tenni kell s kzdeni. gy nevelt s nevel minket trtnelmnk, mltunk. A tantsnak volt s most is rsze ahogyan, s amit tantunk. Fontosak egyhzi iskolink, azok megmaradsa, mg ha sok nehzsg rn is. A jv nemzedke vajon mit hall, mit tanul? Bethlen Gbor, vagy a reformci csak nhny adat, vagy ma is l zenet. erre tantott minket, leend lelkszeket. A reformci szzada c. tanulmnyban hatrozottan r a reformtus ntudatrl s a magyar ntudat kapcsolatrl. „…hsg, a reformciban megtallt evangliumi hithez s hsg, az orszg alkotmnyhoz.” Az ellenllsi jog, ius resistentiae szerepel Klvinnl, s nlunk az 1222 Aranybullban szintn ott van, hogy a np felkelhet uralkodja ellen, ha az nem tetszen kormnyoz, ha a np, az orszg ellen van.
A mohcsi vsz, az orszg hrom rszre szakadsa, a trkkel val fegyveres kzdelem a reformci trnyerse haznkban olyannyira ers volt, hogy az 1500-as vek vgre az orszgunknak tbb, mint 90%a protestns volt. dvzlni egyedl kegyelembl, hit ltal, Krisztus kereszthallrt. A 16. szzadban a trk ellen a vgvri katonk is hittel harcoltak s haltak meg. Az letk nem fejezdtt be mg akkor sem, ha meghaltak, mert tudtk, hogy van kegyelem, van rkletk. Btor helytllst adott a reformci ekkor s ksbb is, brmilyen elnyoms idejn.
Egyhzunk klvini rksge tanulmnyban a reformci msik nagy ajndkrl is szl, a zsoltrok neklsrl, mely a glyarab prdiktorainknak ert, vigasztalst jelentett a borzaszt helyzetben. Egytt nekeltek hesen, sszeverve, dolgozva, s mgis. Ott a vigasz, az nekben. A Teolgin minden rnkat neklssel kezdtk. Ma n is ugyan gy kezdem az rimat.
A reformci szzada cm tanulmnyban nemcsak a klvini kegyessgrl r, de kimutatja, hogy a klvini egyhzszervezet megtantotta a hveket, a gylekezetet, annak presbitriumt, hogy kpes az egyhz, gylekezet fggetlenl lni a vilgi hatsgoktl. Ezrt szksges az nigazgats, nfenntarts, klcsns seglyezs, egyhzfegyelem, lelkiismeretessg, meneklteken val segtsg. Mindezekkel ltnk s lnk gylekezeteinkben s ezrt j neknk a magyar reformtus mivoltunk. Nha az egyhzfegyelemmel problma van, fleg akkor, ha nem gyakoroljuk, pedig erre is figyelnnk kellene, mert szksges.
Megtantotta a reformci s ez ltal neknk professzor urunk, hogy felelsek vagyunk a teremtett vilgrt, az adott krnyezetnkrt, falunkrt, iskolnkrt, munkahelynkrt valamilyen szinten s mdon. trezzk-e ezt ma is?
Bucsay professzor r jl ismerte a magyar irodalmat is. Eladsai, rsai nem voltak szrazak. Az istentiszteletrl szl tanulmnyban mondandja rzkeltetsre eredeti, korabeli verseket is kzlt. Most nzzk a kvetkez vers idzeteket a reformci korbl. Isten s a haza, hit s a haza kapcsolata jelentsgrl, az akkori katolikus egyhz tves tantsairl szlnak a reformci korabeli versek.
….. „A zsid s magyar nemzetrl" rt versben Farkas Andrs egyenesen az istentisztelet megromlsnak tulajdontja Magyarorszg elhanyatlst:
„Mi kpolninkban voltak neklsek,
De a szent rsnak nem volt prediklsa."21
„Teremtstl fogva mind elvesztette,
Kik nem engednek az evangliomnak."22
Batizi Andrs a Ppa Antikrisztus voltt fknt abban ltja, hogy 6.o.
„Az ppa regnl ceremnikkal
s uralkodik Krisztus templomban...
Isten tiszteletit elvltoztatta,
Minden szentsgeket csakhamar megronta,
A szent llek istent aranyon elad,
szent ajndkt rba foglal.
A szentegyhzakba sokadalmat gyjte,
Mise mondsokkal kereskedni kezede ...
Azrt ideje immr mostan eljtt,
Mert mr hirdettetik az evanglium,
Ppa tudomnya immr most kitetszik,
Az csalrdsga mostan megfeddetik."23
Szkhrosi Horvt Andrs
A kzpkorvgi egyhz istentisztelett a legsznesebb s egyben legszatirikusabb vonsokkal Szkhrosi Horvt Andrs festette meg. Nehz ellenllni a ksrtsnek, hogy raszmra ne idzzk. Ilyeneket rt:
„Semmire nem kell ht a Krisztus halla,
Csak legyen sok pnzed a llekvltsgra,
Az harminc misre, nekes zsoltrra,
Sok gyertyagyjtsra, az viglira.
dvzt tgedet sok pap-bart morgs,
Hallod rjn nem kell prdikls,
Btor tartsa dolgt minden vigasztals,
Csak legyen ott ss vz, kenet, olajozs.
Mit jrna ht Krisztus ott a keresztfval,
Rosszas seregvel, pkdstt orcval, 7.o.
Likas oldalval, sebes lbaival,
Ha ppa megvltott bds olajval."24
A reformci nemcsak a trk hdoltsg terletn volt igazi npmozgalom, amelynek sorn falusi brk s parasztemberek lltak csatasorba, hanem gy ltszik a Hegyaljn, a Bodrog mentn is. Szkhrosi ugyanis gy folytatta s fejezte be verst:
„Nem mondhatjtok, hogy nem tudttok Isten akaratjt,
Mert mind pap, dek, gyermek, hegeds nagy nyilvn kiltjk,
m megltjtok, miknt vrjtok az tlet napjt.
Szegn magyarok mikor valnak nagy visszavonsban,
Nem mernek vala tkletesen hinni a Krisztusban,
Tllyn ezt szerzek ezertszzban s negyvenhatban."25
Megdbbenten szinte szemlyes vallomssal fejezi be „Az emberi szerzsrl" rt verst:
„Ez neket klt egy bartbl ltt pap,
Bnta bolondsgt, elrgta csuklyjt,
Hitire fogadta: soha tbbet nem csal."28
Valban, Szkhrosi eladsn rzik, hogy mgtte a nagy gyakorlatot szerzett volt prdikl bart ll.
A trtnelem tant. Bucsay professzor r tantott minket az ltala leadott rk, megjelent rsai, kurzusai ltal ignyessgre, pontos tudsra, nem felletes ismeretekre s btor killsra, magyar reformtus voltunk ismeretre, megvallsra, annak megtart erejre.
ldott legyen emlkezete, magvetse.
Budapest, 2008. jl. 11.