SZAKLY Ferenc
Trkp Szegedi Kis Istvn s Skaricza Mt tjhoz.
Az itt lthat trkp: Olvashat, hasznlhat nagy mretben.
Keresztny vallsok s egyhzak a hdoltsgban
„A trk igazgats alatt – jelentette Gyalui Torda Zsigmond 1545 karcsonyn Philipp Melanchtonnak – szabadon hirdettetik az evanglium, olyannyira, hogy Isten klns gondviselsnek tarthat, hogy megengedte e rszeknek a barbrok ltal val elfoglalst, mert az ottani lakosok testileg ugyan szolglnak a trknek, de bizony fennen tndklik nekik az evanglium vilga s lelkk teljes szabadsgban l, amit a mi kirlyunk [I. Ferdinnd], ha ezek a rszek az hatalmban volnnak, tzzel-vassal akadlyozna. Abdi Benedek… Szegeden ... mind az iskolban, mind a templomban nagy kedvessggel tant a pasa eltt, olyannyira, hogy a minap egy hitvita alkalmval a pasa hallgatst parancsolt a bartoknak, akiket affle bohcoknak tekint s megfenyegette ket, hogy ha csendesen nem viselik magukat, rvid nap kizeti ket a vrosbl. Mind ezt kzhrbl hallottam, de kevssel ezeltt Abdi Benedek levelbl is biztosan rtesltem rla.”
Az ilyen, s ms hasonl hradsok nyomn sokan hajlottak r, hogy a trk appartus prtfogst az evangliumi hit megvilgost erejvel magyarzzk, St akadtak olyanok is, akik a mohamednok tmeges ttrsben remnykedtek. Mr a tisztbban lt kortrsak eltt sem volt azonban ktsges, hogy a megszllk ilyetn cselekedeteit a politikai szmts mozgatja. „n azonban azt hiszem – folytatdik Torda idzett levele –‚ hogy az ellensg csak azrt enged annyi szabadsgot, hogy maghoz desgesse a npet, amely mivel annyira htja az Isten igjt, oda seregel, ahol azt tisztn s igazn hallja hirdettetni. Nem is oly esztelen, hogy erdk s pusztasgok fltt akarjon uralkodni, s fegyverrel hdtott s vrn szerzett helyeket a lakosok ltal elhagyni engedje.”
A trkk balkni hdtsaik sorn ugyanis hamar felismertk, hogy uralmuk a fegyverrel meghdtott terleteken csak akkor nyugodhat szilrd alapokon, ha az alattvalk bizonyos csoportjainak lojalitst is sikerl biztostani. Noha ennek rdekben felhasznltak minden lehetsges eszkzt, klns elszeretettel vettk ignybe az alvetett egyhzak szolglatait. (A birodalom fvrosban a 15. szzad msodik feltl fogva grgkeleti s rmny ptrirka, valamint frabbi mkdtt.) A brutlis erszak s az gyes konszolidcis lpsek vltogatsval komoly sikereket rtek el a Balknon; az egyhza rvn a birodalom rdekeihez kttt dlszlv lakossg vszzadokon t biztostotta a trk hadsereg katona-utnptlst s hossz idn t bkn viselte a trk igt.
A hdtk – akik kezdetben itt is a Balknon jl bevlt konszolidcis mdszerekkel ksrleteztek – Magyarorszgon merben szokatlan, az ltaluk ismerttl eltr krlmnyekkel talltk szembe magukat. A magyar katolikus egyhz, amely a trkk berendezkedse idejn, a reformci elretrse ellenre is ers pozcikkal rendelkezett, egy egsz Eurpra kiterjed, kzpontostott s kvlrl (is) irnytott szervezet rsze volt. Radsul az orszg egyik legnagyobb birtokosa, amelynek vezeti szinte megszllva tartottk az llamlet irnytsnak legfontosabb posztjait. rthet teht, hogy a fpapok s az elkelbb egyhzi szemlyisgek mindenki mst megelzve menekltek a hdtk ltal clba vett terletekrl, majd j (kirlyi magyarorszgi) rezidencijukbl a birtokon bell lev trkkel veteked, adztat hatalomknt jelentkezzenek jra.
A trkktl mindennek dacra sem volt idegen a gondolat, hogy a katolikus hierarchia egyes elemeit is beleptsk konszolidcis rendszerkbe. Igazn jl hasznlhat partnerre azonban az ppen kiformldban lev protestns egyhzban talltak, amely naprl napra nagyobb terleteket vont a befolysa al, s amely radsul – nem fggvn semmin kls kzponttl – formailag a leginkbb hasonltott a Balknon mr megismert egyhzi szervezetekhez.
Az 1552. vi hbort kvet vekben azonban mr hiba kutatnnk a helyi trk appartus egyrtelm protestns bartsgra utal jelek utn. gy ltszik, a szultni kormnyzat rdbbent: a Nyugaton iskolzott s trkellenessgtl fttt protestns lelkszek soha sem lesznek clkitzseinek engedelmes vgrehajtiv. Ksbb is elfordult persze, hogy egy-egy pasa vagy bg ennek vagy annak a felekezetnek kedvezett a korban gyakori hitvitk sorn, dntseikben azonban mr nyoma sincs az 1540-es vekben tisztn megfigyelhet protestnsbart tgondoltsgnak. A trk appartus most mr egszben vve kznysen szemllte a hdoltsg vallsi s egyhzszervezeti viszonyainak alakulst, s azokba csak akkor avatkozott, ha a felekezeti villongsok a kzbkt veszlyeztettk, illetve ha a kzbelps pnzt vagy ajndkot hozott szmra.
Protestns egyhzak
A hdoltsg legjelentsebb gazdasgi kzpontjai kzl tbb (pl. Klmncsehi, Tolna, Rckevi, Szeged) egszen kiemelked szerepet jtszott a reformcinak a magyar lakossg kzti meggykereztetsben s elterjesztsben. Polgrsguk az len jrt az gostai, majd a helyt irnyzat gyors befogadsban, a prdiktorok anyagi s erklcsi tmogatsban, s az j hit sok lharcosnak is e mezvrosokban ringott blcsje. A helvt irnyzat ttrje, Mliusz Juhsz Pter debreceni lelksz klnsen azon kalmrok tmogatsrl emlkezett meg dicsrettel, akik „Debrecenben, Szombatban, Kassn s Vradon laknak”, jl tudjuk viszont, hogy e vrosokban mindentt a hdoltsgi (fknt szegedi) menekltek karoltk fel elsnek a klvinizmus gyt.
Az 1560-as vekben az orszg magyarlakta terletein mindentt a svjcinak is, szakramentriusnak is nevezett klvini irnyzat kerekedett fell. A megszllt orszgrszekben olyannyira, hogy mire a lutheri egyhz szervezeti keretei kialakultak volna, a lelkipsztorok s a kzsgek rendre-sorra a klvinizmus tborba lltak, s gy a hdoltsgban gyakorlatilag csak reformtus egyhzszervezetrl beszlhetnk. (A 17. szzadban csak a hatr menti rszeken alakultak ki jelentsebb evanglikus szrvnyok, zmmel a felvidki szlovkok beteleplse rvn.)
A vltoz terlet hdoltsg klvinista lakossgn t egyhzkerlet (az als s fels-Duna mellki, a Tiszn inneni, a tiszatji s a dunntli) osztozott, klnbz arnyokban. Az egyes szuperintendencik – kln hitvallsaik (knonjaik) ltal szablyozott – nll letet ltek, de hitfelfogsuk kzt szoros kapcsolatot teremtett, hogy mind ugyanazon helyekrl – kivlt Pprl, Tolnrl, Debrecenbl s Srospatakrl, illetve ezek partikulibl, fikiskolibl – nyerte a lelksz- s tant-utnptlst.
A kezdeti heves sszecsapsok dacra a reformtus s a katolikus egyhz csakhamar megtallta a bks egyms mellett ls tjait. Ahol nem akadt kt megfelel nagysg imahz, tbb-kevsb bksen megosztoztak az egykori plbniatemplomon, nhol a helyi lelksznek a pspki tizedbl kijr rszen is. A reformtusok az 1570-es vekben nem is a katolikusokat, hanem a szenthromsg tagadkat (antitrinitrius vagy unitrius) tekintettk a f ellensgnek. Ez a Krisztus istensgt tagad irnyzat Erdlybl terjedt t a hdoltsg keleti s dunntli rszeire. A kt protestns felfogs nzeteltrsei a Tiszatjon kmletlen hangvtel hitvitkba, a Dunntlon nemegyszer vres leszmolsba torkolltak. Az 1574-es nagyharsnyi hitvitn vesztesnek nyilvntott helyi lelkszt Veresmarti Ills als-Duna mellki reformtus pspk a trk hatsggal felkttette, mire egy, a trkk eltt is nagy tekintlynek rvend nagymarosi kalmr sztnzsre a budai pasa Veresmartit tlte hallra. (Az tletet Vlaszuti Gyrgy pcsi antitrinitrius lelksz kzbenjrsra utbb pnzbrsgra vltoztattk.)
Az antitrinitrianizmus elretrst vgl a soraiban keletkezett szakads lltotta meg. Br szmos hitkzsgk tllte a trk uralom msodik szzadt is, slyuk csak nhny hdoltsgi helysgben (pl. Pcsett) volt szmottev.
A reformci trnyerst, a katolikus–protestns, majd a reformtus–unitrius kzdelmet a hdoltsgban is lnk irodalmi tevkenysg ksrte, amelybl nemcsak a prdiktorok, de a polgrok is kivettk rszket. A legtbben persze zsoltrok, bibliai szphistrik magyartsval s oktat-fedd nekekkel rtk be nevket a magyar irodalom trtnetbe, de a reformcis irodalom hdoltsgi termsben ppgy tallunk szubjektv helyzetjelentst, benssges hangvtel letrajzot, mint hitvitz drmt s hittteleket boncolgat iratot. Egynmely, hdoltsgi reformtorok tolln szletett knyv a klfld figyelmt is felkeltette: Szegedi Kis Istvn hittani rendszerezseit pldul nmet fldn is tanknyvknt hasznltk.
Az ellenreformci sikerei nemigen gyrztek be a hdoltsgba. Ugyangy azok a csatrozsok sem, amelyeket az Anglibl s Nmetalfldrl hazatrt puritnusok a reformtus ortodoxia megtrse s a testleti egyhzkormnyzat bevezetse rdekben folytattak. S noha a protestns prdiktorok ellen 1674-ben indtott sttusperek vdlottjai kzt tbb hdoltsgi is akadt, a 16. szzadban kialakult vallsi s egyhzi viszonyok lnyegben vltozatlanul maradtak a 17. szzadban is. rthetkpp, hiszen a rekatolizlt fldesurak – noha ms gyeikbe gyakran beleszltak – trk uralom alatt l jobbgyaikat nem igen knyszerthettk vallsvltoztatsra. A 17. szzad hdoltsgi parkiin hiba keresnnk az evanglikus Sztrai Mihlyhoz, a reformtus Szegedi Kis Istvnhoz s Skaricza Mthoz, vagy az unitrius Vlaszuti Gyrgyhz foghat, eurpai mrcvel mrve is nagyformtum litertor-prdiktorokat. Npnek elktelezett, ktelessgtudsbl pldt mutat frfi, st buzg tollforgat sok akadt kztk, irnyt szabni kpes, igazi tehetsg annl kevesebb. Egyenes kvetkezmnye volt ez az „j” egyhzak megmerevedsnek, bezrkzsnak, a zsinatokon forg tmk kisszersgnek. Prdiktornak lenni – lethivatsbl meglhetsi formv vlt. A vizittorok gyakorta knytelenek panaszkodni a prdiktorok tudatlansga, anyagiassga, nemtrdmsge, st erklcstelen letvitele miatt. Pedig a lelksztl ugyancsak megkveteltk a pldamutat letet, hiszen – br alkalmaztatsa s elbocstsa gyben a gylekezet dnt – slyos szava van a kzssg dolgaiban, s nhol mg a trvnykezsbe is bevonjk.
A katolikus egyhz
A trk kor Habsburg-hzbl vtetett magyar uralkodi makacs kvetkezetessggel jra s jra betltttk azon megresedett egyhzi mltsgokat is, amelyek szkhelyn a trk volt az r. E fpapoknak s prebendriusoknak persze eszk gban sem volt odahagyni a kirlyi Magyarorszg vdett terlett, ahol mintegy „fllsban” rendszerint segdpspkknt vagy valamelyik kptalan kanonokjaknt mkdtek. Mikzben rendszeres, st nhol tetemes jvedelemhez jutottak hdoltsgi birtokaik adjbl s a tizedbl, mohamedn uralom alatt snyld nyjuk lelki gondozsval alig trdtek; a terhes s rosszul jvedelmez feladatokat valamelyik – vikriusnak kinevezett – helyi vilgi papra vagy hzfnkre testltk. A fpapi helyek folyamatos betltse ellenre is „lefejezettnek” tekinthet hdoltsgi katolikus hierarchia tagjai magukra hagyatva kszkdtek a rjuk zdul, tengernyi feladattal. Joggal mondhatta teht az 1673-ban a hdoltsgban jrt misszis pspk, hogy itt a hveknek „sajt pspkeikbl nincs sem hasznuk, sem vigasztalsuk”.
A trktl val flelem, de mg inkbb a hitjts iszony puszttst vgzett a vilgi papsg soraiban. Frter Gyrgy 1549-ben gy vlekedett, hogy csak minden tizedik hdoltsgi kzsgben mkdik katolikus lelkipsztor. Br az ellenreformci rendkvl nagy slyt helyezett a papi utnptls-kpzsre, a felsbb iskolkat vgzett papokbl legfeljebb a hatrkzeli (ngrdi, pesti s hevesi) rszekre jutott. 1622-ben Pzmny Pter mindssze hszra becslte a hdoltsgban dolgoz vilgi papok szmt, s noha e szm az idk folyamn nmileg nvekedett – st egyes plbnik kifejezetten jvedelmeznek tnnek – mg a 17. szzad vgn is messze alatta marad a szksgesnek.
A munka dandrja gy vgig az egsz trk korban az itt l szerzetesekre hrult. Mr a gyzedelmesen elretr reformcival is csak a koldul rendiek tudtk eredmnyesen felvenni a harcot. Aligha lehet ugyanis vletlen, hogy a katolicizmus csak azon hdoltsgi mezvrosokban (pl. Gyngysn, Jszbernyben, Kecskemten, Szegeden) tudta tmenteni, illetve visszahdtani korbbi pozciit, amelyekben ferences rendhz mkdtt. Az emltett helysgek kolostorai a magyar rendtartomnyhoz tartoztak, rszt vettek annak letben, s – mivel a rendtagok srn vltottk helyket – utnptlsuk s tjkozdsuk is biztostva volt. A bosnyk ferenceseknek elssorban a dlszlvok lakta dli orszgrszeken (a Szermsgben s a Maros mentn), emellett pldul Mohcson s Pest krnykn voltak llomsai. k, kivlt az itt l raguzaiak s a katolikus dlszlvok (sokcok, bunyevcok) lelki gondozsban jeleskedtek.
Kezdetben nhny itt ragadt domonkos, utbb – a 17. szzad derektl fogva – a jezsuita misszi segtette a ferencesek lelkipsztori tevkenysgt. (A jezsuitk pl. Pcsett, Koppnyban, Gyngysn s – idlegesen – Kecskemten s Temesvrott talltak otthonra.) A kolostorok elhelyezkedsbl kitetszik, hogy egyiknek-msiknak szinte bejrhatatlanul hatalmas terlet jutott. A szerzetesek szkhelykn s a krnyk nagyobb katolikus gcpontjaiban rendszeresen ellttk vilgi papi funkcikat (kereszteltek, eskettek, temettek), folyvst ton voltak.
Mint az vszzadok viharaitl megmentett gyngysi s szegedi kolostori knyvtr llomnya tanstja, a hdoltsgban dolgoz szerzetesek is ignyeltk a mveldst s nkpzst. Olyasfle irodalmi tevkenysgre azonban, amilyet a protestnsoknl regisztrlhattunk, nem tellett erejkbl, s taln felkszltsgkbl sem. A katolikus np mgis tantjnak s vezetjnek rezte ket, s buzgn ltogatta bcsjr helyeiket s krmeneteiket. „Nlunk pedig – rja 1669-ben Gyngys tancsa – Isten segedelmbl, feles az keresztnysg, s sok zben hol ppen az vras krl, s hol a piacon lev nagytemplomunktul az Pter francisknusokhoz s onnan vissza derekas processiink lesznek esztend ltal, amelyekre falukrl is feles keresztnysg gyl, annyira, hogy az vrasnak legtrebb utcjn is tolongva megyen az sokasg.” A ferencesek npszersgt nagyban regbtette gygyt tevkenysgk, s az, hogy gyakran szt emeltek a magyar hatsgoknl a np rdekben.
A szerzetesek ldozatos munkja ellenre persze bven voltak olyan hdoltsgi terletek, amelyekre vtizedekig nem jutott el egyetlen felszentelt egyhzi szemly sem. Ezek lakossga rszben a ms valls (protestns s grgkeleti) papokhoz, rszben az gynevezett licencitusokhoz fordult a szentsgek kiszolgltatsa vgett. A licencitusok olyan, egyhzi iskolkat nem vgzett, de a ceremnik elvgzsben jratos vilgi szemlyek voltak, akik pspki engedllyel vagy anlkl eskettek, kereszteltek, temettek. A Szentszk 1669-ben azt az rteslst kapta, hogy Lippn s Temesvrott rendezett hitlet folyik, a lakossg azonban jobban kedveli a licencitust, mint a bosnyk ferenceseket, mert az az anyanyelvkn szl hozzjuk s nekel nekik. A hivatalos hierarchia persze rosszallan tekintett rjuk, s mivel konkurenst is ltott bennk, korltozni igyekezett tevkenysgket. Az intzmny felszmolsra azonban k sem gondolhattak, hiszen a licencitus szolglataira mg olyan helyeken is szksg volt, ahol – mint pldul Szegeden – virgz ferences let folyt.
Az eretnekek kzti trts elmozdtsra 1622-ben ltrehozott szentszki hivatal, a Congregatio de propaganda de Fide csakhamar felfigyelt a magyarorszgi hdoltsg elltatlansgra s a viszonyok rendezetlensgre. Javaslatra a ppa felszltotta a hdoltsgba es egyhzmegyk fpapjait: menjenek hveik kz, vagy mondjanak le. Mivel ezt nem sikerlt keresztlvinnie, a Propaganda a magyar hdoltsg egyhzi gyeinek felgyeletvel is a megszllt terleten szkel belgrdi misszispspkt bzta meg, akit rendszerint a nagy helyismerettel rendelkez bosnyk ferencesek kzl vlasztottak. A 17. szzad msodik felben a misszispspkk tbb zben vgigjrtk a Duna menti orszgrszeket, s ott templomokat szenteltek s brmltak. Br a np – amelynek tbbsge mg sohasem ltott fpapot – htattal sereglett az lruhban utaz pspk elbe, krtjaik felemel epizdnl tbbet aligha jelenthettek szmra.
A grgkeleti szerb egyhz
A hdoltsg elpusztult dli terleteire mr a 16. szzadban nagy szerb tmegek vndoroltak be a Balknrl. Mg nagyobb mreteket lttt a szerbek betelepedse a tizent ves hbor (1593–1606) utn. A hdoltsg dlkeleti svja egybefgg szerb terlett alakult, amelyet a kortrsak ltalban Rcorszgnak neveztek. Jcskn megszaporodtak a szerb telepek a Dunntlon is: a 17. szzad utols harmadban mr Buda fltt hzdott az etnikai hatr.
A szerb egyhzat a szultni kormnyzat egszen ms elbrlsban rszestette, mint a tbbi keresztny egyhzszervezetet. A szultnok az ipeki szerb ptrirktl – s a vezetse alatt ll hierarchitl – vrtk, hogy a szerb np erit a birodalom szolglatba lltsa, s ennek fejben az egsz szerbsg vezetjnek tekintettk. Mivel az autonm szerb egyhz a hvei fltti vilgi brskods egy rszt is maghoz ragadta, tulajdonkppen „theokratikusan kormnyzott vazallus llamot alkotott az oszmn birodalom ktelkn bell”.
A magyarorszgi hdoltsgban mkd szerb metropolitk, pspkk, valamint a dlebbi rszeket srn ellep monostorok kalugyerei ppgy a hvekre szinte vi adknt kivetett adomnyokbl ltek, mint ptrirkjuk. A beszedk pnzt ppgy elfogadtak, mint lllatot, hziipari termket s hztartsi eszkzket. Mivel a szerb papoknak jvedelmk arnyban vi adt kellett beszolgltatniuk a szultni kincstrba, fennhatsgukat igyekeztek kiterjeszteni az itt l katolikus dlszlvokra is.
|