0, quantum un rebus inane! Sokakbl szakadt fel a shaj a Rudus redivivum szerzjvel Ppai Pariz Ferenccel2 azta, s a miatt, hogy Medgyesen vgleg kirekesztettk a szsz luthernusok 1560. janur 10-n Heltai Gsprt s Dvid Ferencet. Msknt szervezdhetett volna a hazai protestantizmus a kt magyar hazban, ha ilyesmi nem esett,volna meg. m ez csupn egy lobbansa a hitvitknak futtznek, mely akkor mr kzel hrom vtizede elharapzott a protestns tboron bell is. Zsinatok, mrskl s szlssges nzetek, vdak s elprtolsok rnya-fnye ksrte a hazai protestantizmus gykrverste, beilleszkedst valamint elgazst. E folyamat jellegzetes termke kszlt Heltai Gspr sajtjn szerkesztse eltt egy esztendvel. Az 1559. szn kelt szerkesztmnyt tbbnyire Marosvsrhelyi hitvallsknt emltik hogy e egy kassai knyvfedlben rbukkant Frakni Vilmos3. A knyvecskt Kolozsvrott nyomtattk, Meliusnak s vrosnak akkor mg nem volt nyomdsza; hisz a kassai fogsgbl ksbb elszktetett Huszr Gl mg; tbb mint egy vvel azutn IItotta fel sajtjt Debrecenben . Heltai Gspr s Dvid Ferenc teolgiai nzetei - Melius juhsz Ptervel s trsaikval egytt - a szzad tvenes veinek vgre talakultak. Szegedi Kis Istvn hatsval szoks ezt magyarznunk, aki ezt az utat egy vtizeddel korbban jrta vgig. Az egyves nyolcadrt nyomtatvny e dnt fordulat szltte. Katalizlta a hazai protestantizmus gainak vgs elvlst.
(1 RMNy155 2 RMK II.1554.146. 3. MKSZ 1878 277-282.)
Heltaik kirekesztsnek jcskn voltak elzmnyei. Bizonnyal tbb is, mint amennyit gyantunk. Kiadvnyok sora jelent meg az elgaz nzetek tmogatsra. Kt esztendvel a kirekeszts eltt krhoztatta a sakramentriusokat a szszok zsinata, mint megjult rgi eretneksget (Szeben, 1557. janur 13.), megnevezvn egy elreformtort, s a kvetkez svjci teolgusokat: Wicklef, Karlstadt, Zwingli, Oekolampadius, Calvin. Szrvnyosan mr az 1530-as vektl flbukkantak hrek s vdak elhajlsokrl. Mutatja ezt tbbek kztt Ferdinnd 1534-beli rendelkezse a zwinglinus eretneksg ellen. Egyes tilalmaknak nem volt, a hrom rszre szakadt orszgban nem is lehetett foganatja. 1548-ban a rszleges debreceni orszggyls hiba kvetelte, Ferdinnd XI. trvnycikke rtelmben, hogy az urak ne trjk meg sehol a luthernusokat, zzk ki a sakramentriusokat. A luthernusokat Somlyai Btori Andrs s ms sem irthatta ki. A krhoztatott nzetek pedig fokozatosan terjedtek - legalbbis Klmncsehi Mrton, Dvai Br Mtys s trsaik sznrelpstl - kziratban, prdikciban, szban, vitban, elkalldott levelekben. A szzad derekn mr egymst sem akartk trni az eltr nzetek.
Ekkor, egy jabb zsinati vitatkozson, kirekesztettk Klmncsehi Mrtont, Szegedi Lajost, Kolozsvri Fodor (Crispus) Blintot s trsait (Kolozsvr, 1557. jnius 13.) s megjelentek a hitvitn egyetrtleg megfogalmazott ttelek evanglikus tantsknt.4 Klmncsehi Mrton mr nem rte meg az jesztendt, s azt, hogy a szszokkal egyetrt, de azrt az ellenttes nzetek thidalst is keres levelt Melanchthon 1558. janur 16-n keltezte. Sorai nyomn tilalmaztk a szszok eme eretneksgnek blyegzett rvacsorai tanokat. Az ellentbor viszont Melanchthon teolgijt a svjci nzetek leplezett igenlsnek tekintette.
1558. mjus 1-n Tordn jabb zsinat fogadott el egy hitvallst, ezt szintn Dvid Ferenc szerzette s adta kzre jegyzknyv alakjban.5 Az orszggyls ugyanott tiltotta a sakramentrius felekezetet. Stancaro ellen6. s Klmncsehi ellen egyarnt hadakozott ekkor Kolozsvr evanglikus pspkeknt Dvid Ferenc, aztn lemondott tisztsgrl, s kiegyezsre trekedett. A kvetkez zsinat (Medgyes, 1558. augusztus 14.) nem tgtott. Ezrt augusztus 18-n nyolc partiumi prdiktor elment Vradra, kzttk Kopcsi Istvn, Dvid Ferenc,7 Molnr Gergely s Melius Juhsz Pter. Megfogalmaztk rvacsorai tantsuk vdelmezst. Mg evanglikusnak (luthernusnak) tudtk magukat. Ezt mutatja az gostai Hitvalls (Variata) melletti voksolsuk. Marosvsrhely, 1559. november 2-n azutn a zsinat elfogadta az emltett s itt kzreadott hitvallst.8.
A jegyzet olyan apr betvel van nyomtatva, hogy szinte olvashatatlan, helyesrsrt felelssget nem vllalok!(HP)
6.Consensus doctrinae de sacraamentis Christi pastorum ministrorum ecclesiarum in interiori Pannoni ez Nationis utriusque in tora Transylvania. Kolozsvr, 1557. RMNy 143 -szerkesztjnek egysgesen Dvid Ferencet tartja a szakirodalom.
5. Acta synodi pastorum ecclesiae nationis Hungaricae un Transylvania... Quibus adiunctum est iudicium inclytae Academiae Witebergensis; de coxbouosia roenae Domini a clarissimo ez doctissimo viro Philippo Melanthone... RMNy 147 - Valsznleg 1561-ben Heltai mg egy tredkben megmaradt levlgyjtemnyt is kiadott a reformtus vlekeds igazolsra. Scripta quaedam magi illius Philippi Melanthonis, viri optmi ad doctissimi, sancta, felici a aeterna memria dignissimi, quibus manifestissime declaravit, guid de tana Domini coena senserit: cuius exemplum quilibet pius citra terrorem sequi poterit. RMNy 160A
6. RMNy 148
7. RMNy 199
8. Teljes szvegt csupn Bucsay Mihlynak a 15. jegyzetben emltett munkja tartalmazza, a Franki, Kiss ron s Incez Gbor kzreadsa hinyos, illetve hibsan van trdelve. Az egsz munka elemzshez lsd bvebben Katona Gza s Nagy Barna elemzst, In: Studia ez Acta Ecclesiastica II. Bp. 1967, 142-147; 201.
Mindezekben elg sok rszlet vrna tisztzsra. A korbbi s egykor vlekedseket, viszlyokat s nzeteket azonban csak vzlatosan ismerjk. Pldul az rvacsorai tants krdsei miatt Rvai Ferenc maghoz Lutherhez fordult mr 1538-ban s 1539-ben. Heltai 1550-ben Bucer rvacsoratant illetve vele egytt Brenz sakramentariusok elleni levelt jelentette meg. 9. Valentin Wagner Luther rvacsoratannak igazolsra kiadta az rvacsort rtelmez egyhzatyk sszegyjttt vlekedst;10 msik munkja, az dium Calvinianorum, odaveszett.11. Nincs mivel ptolnunk sok eltnt dokumentumot. Olyanokat, mint amelyek megvoltak Skarica Mtnl s feltrtk Melius Juhsz Pter s Szegedi Kis Istvn kapcsolatt. De ezek elkalldtak. A meglvkbl nem trul fl miden. Rszorulunk, hogy ksbbi megjegyzsekre is figyeljnk. Legkevsb az vilgos, hogy mi lehetett a pohrban az utols cspp? Vajon rgen lappang elhatrozs robbant ki hirtelen, vagy ha mgsem, akkor vajon mirt dntttek egyszerre annyian? Ksbbi megnyilatkozsokban sem trul fl ez a rejtly. 1568-ban levelet rtak Klvin utdjnak a Tiszninnen egyhzmegyinek vezeti. Hlt adtak „Isten vlasztott eszkzeinek [...] akik ltal Isten az igjnek vilgossgt [... felgyjtotta, [...] kzjk tartozik Martin Luther, Philip Melanchthon, Oecolampadius, Bucer, Zwingli s a nagyhr Klvin [...] klnsen azonban Klvinnak tulajdontjuk az Isten gondviselsrl, [...] a szentsgekrl, vagyis a keresztsgrl s az rvacsorrl szl tanok megtiszttst."12 Klvin npszersgrl 1557ben is rt Bullingernek Huszr Gl. Szegedi Kis Istvn azonban nem t kvette, hanem Musculus, Bullinger,
9. RMNy 84
10. Sententiae veterum de coena Domini, ut Cyrilli, Chrysostomi, Vulgari, Hilarii et aliroum, collactae a Philippo Melanchthone. Brass, 1556. RMNy 133
11.RMNy 124
12 Krolyi (Radicsics) Gspr, Hevesi (Litertus) Mihly s Szikszai Gergely levele Thodore de Beze-hez. 1568. mjus 1. Gnc. Szab Andrs fordtsa In: Krolyi Gspr a gnci prdiktor. Bp. 1984. (Magyar Hrmond.) 158.
s Bza megszvegezsbl olvasztotta ssze rvacsoratant.13. 1584-ben Bornemisza Pter, taglalva, hogy Jzusnak „mirt kell az kenyrbe testt, s a borba vrt vennnk",14 hozz fzi: „Illyen rtelmek volt az rgi szent Doctoroknak, s az utn val Istenfl Tantknak, Luther Mrtonnak, Philep Melanthonnak, s tbbeknek. Nem sokba klmbz, noha klmbz Calvinus lanos rsa is ebben, hogy az r valba rszesti magt velnk." A zsinati kirekesztk nem voltak ilyen megrtk.
A hatsok sokrtsgre, s arra is rmutatnak az elbbi sorok, hogy haznkban a reformtorok msodik nemzedkhez ktdtt a frontok kilezdse, az elhatrolds, az llspontok s felekezeti hatrok rgztse. Eurpban a protestns gak elklnlse mr korbban vgleges volt. Nlunk mg a fraternitsokon bell trtek vagy inkbb nem trtek meg egyes nzeteket. Ms felekezetbe ksbb lphetett t valaki, mikor a luthernusok, reformtusok s unitriusok megszilrdtottk kln egyhzi szervezetket. Erdlyben s a Tiszntlon a 16. szzad kzepe utn ez trtnt, a Felvidk s a Tiszninnen tbb egyhzmegyjben hol egyidejleg, hol ksbb, a Dunntlon a szzad vgre toldott a klnvls.
Az egyhzkormnyzati folyamathoz tanbeli polarizlds jrult, vagy ppen azzal kezddtt. Kzttk az rvacsora rtelmezse s gyakorlata volt az egyik tkzpont. Ennek ms, fknt krisztolgiai ttelekkel val sszefondsa miatt tbb fronton prbltk eldnteni a vitt. Helyi eltrsek is voltak, a hagyomnyok, megrztt szertartsi elemek, szoksok, a patrnusok, vagy a hadi helyzet miatt ms-ms mdon alakult gyakorlat sokszn volt. Nemzetisgi krdss is fajulhatott a felekezs. Luthernus maradt a szszok, szlovkok, cipszerek tbbsge. Ellenben magyar volt a reformtus Tiszntl. A legnagyobb hatst egyezmnyesen Szegedi Kis Istvnnak tulajdontjuk, akinek rbrsra, meg bizonnyal tbb ms krlmny egyttes serkent hatsra, Melius juhsz Pter irnyt vltott. Nem csak . Msok is ugyanakkor. ppen ez a megoldatlan talny.
13. V. Katona Gza rszletes elemzst, In: Sutdia et Acat Ecclesiastica III, Bp. 1967, 73-76, 79-87.
14. RMNy 541 CCIIIa He de Sacramentali praesentia agitur
A felteheten Melius szerkesztette nneplyes hitvallsi tants egy trisz tagja. A hrom nvtelenl nyomtatott munka kollektv alkots. Magyar fordulatai ismtldnek a debreceni prdiktor (plbnos, kpln) s superintendens munkiban, tteleiben. Azt is vlhetjk, hogy Kopcsi Istvn, fogalmazta az iratot. 15. A latin vltozatot bzvst tekinthetjk gy, hogy Dvid Ferenc szerkesztette.16. ezekben az vekben sorra adott ki hasonl munklatokat, kztk ezt Defensio orthodoxae de caena Domini ministrorum ecclesiae Caleudiopolitanae ez reliquorum rece docentium in ecclesiis Transylvanicis cmmel.17. A ngy vvel ksbb megjelent nmet vltozatot brmelyik Pfalz egyetemn jr tekintlyes lelksz tdolgozhatta. Knlkoz, de nem bizonyos lehetsg, hogy Dvid Ferenc vagy Heltai Gspr maga ltette t.18 Beschluss und Form ser lehr von Testment und Abendmal unsers Seligmachers Jesu Christi, grndlich und wahrhafftiglich beschriben, offentlich bekennet und underschriben von allen Pastorn und Seelhirten auss' Obrem und Nidrem Ungerlandt, und alln Christlichen Lehrern Ungrischer Nation (ihr wenig aussgenommen) un Ganzt Sibenbrgen, Mit sampt ser Dinern
15. Ez Bucsay Mihly felttelezse. , amint erre fntebb a 8. jegyzetben mr utaltam, oktatsi clokra stencilezve megjelentette az RMNy 155 s RMK III. 507 prhuzamos szvegt mai helyesrssal, s helyenknt szrendcserkkel vagy szcserkkel, valamint a Csengeri hitvallst is latinul s magyar fordtsban: XVI, szzadi magyar reformtus hitvallsok. Debrecen, 1972. (A Debreceni Reformtus Teolgiai Akadmia Egyhztrtneti Tanszknek tanulmnyi fzetei. I.)
16.RMNy 153
17. RMNy 153
18. RMK III. 507
der Kirchen zu Clausenburg a cme. Az eurpai protestantizmus megtisztel elismerst dokumentlja az, hogy a reformtus Pfalz (Palatinatus) egyetemvrosban jelent meg. Ugyanabban az vben, amikor a nemzetkzi rang Heidelbergi Kt, spedig ugyanabban a nyomdban, Johannes Mayernl (1563-ban a ktt Michael Schirat is kinyomtatta).
mfajilag krdses, hogy a kiadvnyt kizrlag nneplyesen kinyilatkoztatott hitvallsnak, s gy a maga nemben az els ilyen magyar nyelv reformtus hitvallsnak tartsuk-e, avagy inkbb a szertartsi keretek kztt elmondhat (elmondand) tantsnak, teht protestns gendnak? A kett sszefgg. A helyes (ortodox) rtelmezs az rvacsors szertartson szzadokig mindig elhangzott, st a tudsabbaknak s jzanabbaknak polemikus kirohansoktl s kereng homlyos beszdektl kellett vniuk lelksztrsaikat. Maguk megfogalmazsban adtk el a zsinatok ltal szentestett tantst a tekintlyes prdiktorok, de a kisebb tehetsgektl elvrta a lelksztestlet, hogy az eljk adott mintt szorosan kvessk. Tantsknt tekintve a Marosvsrhelyi hitvallson mg jobban ltszik az a prdiktori trekvs, amely Melius juhsz Pterre igen jellemz. Lelki tantknt minden lehet alkalommal magyarzza a sajtos reformlt ltst, rvel vdelmben.
Az rvacsorai tants szerkezete
[1] Micsoda az rnak vacsorja?
Rszesls hit ltal, gretben.
[2] Mikppen kszen ez a rszesls?
Hittel fogadjuk el az gretet,
[3] A Krisztus testnek tele mirt mondatik lelki telnek?
Nem testi, hanem mennyei javakban rszeslnk; a Szentllek csatornjn ltal.
[4] Hnyfle tel lgyen az rnak vacsorjban?
-
Mennyei (Krisztus teste s vre) s
-
(2) testi (kenyr s bor).
[5] Mikppen lgyen jelen Krisztus a vacsorban?
[5.1] Jelen van egyhzval, gret szerint a szentsgben.
[5.2] Jelen van hit ltal.
[5.3] Jelen van jttemnyeiben.
[5.4] Lelkileg van jelen.
[5.5] Hvknek van jelen, k rszeslnek belle.
[5.6] Hvknek hasznl.
[6] A hitetlenek nem veszik Krisztus testt s vrt.
[6.1] Nincs bennk Krisztus lelke.
[6.2] Elkrhoznak, mert mltatlanok.
[6.3] Hasztalan dolgot nem parancsol Krisztus.
[7] Az r vacsorjt mi vgre kell gyakorlanunk?
[7.1] Mert Krisztus parancsolja
[7.2] Hasznunkra van
[7.2.1] Hitnket ersti
[7.2.2] Hlaadsra int
[7.2.3.] Felebarti szeretetre int
[7.2.4.] Megklnbztet a pognyoktl
[8] Buzdts19
A szentsgekrl msknt gondolkodott egy szerzetes s msknt egy jogsz. Eltren rtette a bibliai szveget az, aki elssorban vagy kizrlag a latin-grg szvegre tmaszkodott, s az, aki a hber-arm fell kzeltette meg. Klvin brutlisan elsprte a skolasztikt (ezt Bn Imre szerette gy mondani), Melanchthon ellenben fellesztette.` Kziknyvknt, tuds knyvmfajknt a Lci communes szorosan ktdik a skolasztikhoz. Szltben hasznltk a prdiktorok.
Az rtelmezsi httr miatt is sszebkthetetlenek volt az rvacsoratan vltozatai. A hitvitk nem dnthettek, mert a felek msknt rtelmeztk az eltrt bizonysgokat. Mindegyikk haladt tovbb a maga tjn, elvrvn a msik fltl, hogy ismerje el legyzttsgt, s vonja vissza tteleit. A reformci nmet s svjci ga kztt megtrtnt a dnt elszigetelds mr Luther lete vgn. A Marburki Colloquium (1529) nem jrt olyan sikerrel, mint a Wittenbergi Concordia (1536) s Consensus Tigurinus (1549). Az ids Luther tmadsra Bullinger vlasza megpecstelte a szakadst.
19. A nmet vltozatban a befejezs imdsg: 0 du einiger Heyland, Herre Jesu Christe, schaffe durch deines Geistes krafft, dass wir un sir eins und un deiner warheyt geheilget weden, Und komme ni balt, und erlse deine arme Kirche, und trste sie un ewigkeyt. men.
20 Melius juhsz Pter munkssgn ez mindvgig megltszik. „Racionalizmusa rvnyestsnek mdszert adja a Melanchthon ltal feleleventett skolasztika" tli rla Bott Istvn: Melius Pter ifjsga. A magyarorszgi reformci lutheri s helvt irnyai elklnlsnek kezdete, Bp, 1978 (Humanizmus s reformci. 7.), 139
A protestns felfogst a skramentumok kzpkori rtelmezsnek (leginkbb a visszalseknek) elutastsa mellett jellemzi a kegyelem, gret, kzssg s hit hangslyozsa. A formulzs rnyalatai jelentsen eltrhettek. Karlstadt elferdtette a szereztetsi ige hoc szavt, est szavt Zwingli, s corpus szavt Oecolampadius - Luther gy summzta.21. latinul s nmet anyanyelvn a ltigt el sem hagyhatta. Ez magyarul s hberl hinyzik a mondatbl (noha belertjk.) Msknt tekintette a bibliai szveget az, aki elssorban vagy kizrlag csak a grg-latin fell kzeltette meg, s ismt msknt az, aki a hber-arm fell is vizsglta. Melius Juhsz Pter igen erteljesen hebraizlt, ez Sylvestertl, Szegedi Lrinctl s Huszr Gltl kezdve ltalnos. Az emlkezs (commemoratio, anamnesis, hber zakar s szrmazkai), az dvtrtneti szabadts esemnyeinek emlegetse hitvallsos cselekedet s magatarts. A hber 't is tbb „puszta" jelnl, tulajdonjegy, a valakihez val tartozst kpviseli. Azoknak a dolgoknak (Sylvester szavt klcsnzve), „amelyek nem tulajdon jegyzsben vtetnek", teht az idimknak s a kpes beszdnek bet szerinti rtelmhez ragaszkods szintn fogalmi torzuls. Jzus mondsaiban csak kpletesen rthetjk azt, hogy feje az egyhznak, mint testnek. Nem rthetjk sz szerint pldul azt sem, hogy n vagyok az igazi szlt (Jnos 15,1), vagy n vagyok az ajt (Jnos 10,9). Itt azonban nem csak az utols vacsorn elhangzott szereztetsi igk, hanem a krisztolgia s trinitstan sszefggsei is belejtszanak a vitatott ttelekbe s rtelmezsbe. Termszetesen veszlyes az ellenkez vglet is, az allegorizls,
21 A (Martin Luther Werke. Weimar, 1833-1939) 23, 107-108
amely viszont a szavak primer jelentst mellzi, illetve parttalan belemagyarzssal jrhat, elspiritualizlsba torkollhat. Innen megkzeltve Jzus Krisztus jelenltt az rvacsorban, bonyoltotta az llspontokat a filzfiai httr, a korabeli tudomnyos kpzettsg. gy pldul a signum-signatum-signans gondos fogalmi megklnbztetse, ltalban a bibliai szveg elemzse, vagy a kommentlsban kvetett exegetikai mdszer mindenkor vezethetett eltr fogalmazsra, amelyet ms nzetek elvetettek.
Az rvacsorai hitvalls s tants szvegben, amint ez a fntebbi vzlatbl is jl ltszik, egyrtelm az unio cum Christo, per fidem, edere = credere jelenlte, teht Zwingli s Bullinger felfogsa. Ebben egyfell nyilvnval az elhatrolds Karlstadt kvetitl is, msfell ez elszakads a Brenz, Luther s Melanchthon rtelmezstl. A Bucer-fle media sententia is fltnik, amely mr Dvai Br Mtysnl sem hinyzik. A participatio Klvinhoz kzelt felfogst is gyanthatjuk helyenknt, ilyen az, hogy a[6] pont szerint nem llatja az substantia szerint veszi a kzssg a jegyeket - ez jellegzetesen klvini megfogalmazs; mint ahogyan a manducatio impiorum ltalban is vitatott rsze rtelmezsnek. A csatorna sz szintn jellemz a[3] pontban Klvin rtelmezsre.22. Klvin hatsa azonban ekkor s itt mg a magyarorszgi felfogsra elgg esetleges, Meliusnak is csupn ksbbi munkiban, de ott sem kizrlagosan szmolhatunk vele. A Marosvsrhelyt elfogadott hitvallsi ttelek hangot kaptak s tovbb fejldtek tbbek kztt az 1562. vi gynevezett Debrecen-Egervlgyi, illetve az 1567-dik vi, a II. Helvt Hitvallst becikkelyezet hitvallsban.
22„Nam sicuti aeternus Dei sermo fond vitae est, ita caro eius veluti canalis vitam, quae intrinseca ut loquuntur un divinitate residet, diffundit. Atque hoc sensu dicitur vivifica, quod vitm quam aliunde mutuatur nobis communicat." CO (loannis Calvini opera quae supersunt omnia) 47, 152. - Klvin rvacsoratant sszegzi Gnczy Sndor - Stefan Scheld: Klvin hermeneutikja. Szellemtrtneti felttelek s alapvonalak. Bp. 1997, 109-114; ezt a rszletet is idzi, ugyanott 181.
Kzvetlenl pedig kapcsoldnak a Melanchthon ltal magyarzott, illetve elprdiklt Koloss levlhez.
Melius Juhsz Pter valsznleg 1559-ben vagy 1560-ban prdiklta vgig, majd egy vvel ksbb megjelentette Huszr Gl els teljesen Debrecenben nyomtatott munkjaknt e levl magyarzatt. A 3. fejezet els versei, az gynevezett extra calvinisticum rtelmezse azonban, amint ezt Rvsz Imre 1937-ben kimutatta, mg semmifle hatst nem mutatja Klvin kommentrjnak. Melanchthon 1557-ben ismt eladott magyarzathoz azonban kapcsoldik, s ezt Szegedi Gergely mg hallgatta Wittenbergben. Az 1559-ben megjelent kiads eljuthatott mindjrt Debrecenbe is, de csak tallgatjuk, mennyire lehetett ismert Magyarorszgon. Egyesek, akik szerint a legnagyobb bnnek a kryptocalvinismus szmtott, kemnyen megtmadtk Melanchthont. A svjci teolgusok s kvetik ellenben nzeteik igazolsaknt fogadtk megfogalmazst. Melius prdikcijban egyes helyeken azonos felfogst kvet, mint az itt trgyalt hitvallsban, amint ezt mutatja a kvetkez idzet:
„Ahol Krisztus vagyon, Atyjnak jobbjn lvn, azaz: Krisztus az rk letben vagyon, a mennyei dicssgben immr ott vagyon, ahov mi menendk vagyunk, [...] csak egy helyen vagyon teste, llatja, s tulajdonsga szerny [...]. Ereje s rdeme Krisztusnak az Igben s gretben s a szent jegyekben jelen vagyon minden hvben. [...] Mit bolondosodnak teht, kik itt keresik Krisztus testt e kenyrben, ha mennygbe felvitetett. [...] Nincs ht mindentt a test? Nincsen, mert vges helyt foglal. [...] Kettt jegyez itt az atynak jobbja, mint igaz a Credban. Elszr vghetetlen hatalmat, birodalmat s urasgot. Msodszor az rk letben val bizonyos helyt, ahol Krisztus vagyon teste szerny helyt foglalvn.23.
23 RMNy 171 - Incze Gbor kiadsa szerint idzem, A szent Pl apastal levelnek [...] predicacio szerny val magyarzatja, B. 1937. A reformci s ellenreformci kornak evangliumi keresztyn, (reformtus s evanglikus) egyhzi ri, VII. 137-139.
Szakads kvetkezmnye s elmozdtja is volt teht ez a kzsen elksztett, de magyarul Melius ltal megszerkesztett tants, nem csupn a hazai protestantizmus svjci gnak jelentkezse. Bza, Bullinger s Melanchthon hazai tantvnyai sem tudtak egyessgre jutni. A kirekeszt folyamatot nem igazn enyhthette az sem, hogy hrom vvel ksbb a tordai orszggyls biztostotta mindenkinek a felekezet szabad megvlasztst, illetve a gylekezet vlasztsa szerinti prdiktor meghvst, valamint a szentsgeknek a vlasztott hitvalls szerinti kiszolgltatst (1563. jnius 6.).
Korai nzetek ksbb sem tntek el teljesen, szrvnyosan tovbb ltek. Pldul a Pareus holdudvarban tanul irnikus magyar teolgus Alvinci Pter rvacsorai prdikcijban, s a bele iktatott gendban (Ceremnia, 1622)Z" mg mindig maradtak protestns vonsok, nem tntek el a Brenz s Bucer hatsokat megcsillant rszletek. Egyrszt szpen kifejtette a klvini tantst, Milothai Nyilas Istvnnal vetekedve, de hajland volt oltrrl ostyval rvacsort osztani. Ugyanakkor mr Huszr Gl csupn kenyeret emltett, Milotai pedig igen kardoskodott a kenyr kizrlagossga mellett, holott Klvin szmra kenyr s bor is adiaphoron volt, szabad megvlaszts krdse (pnis sir fermentatus, ab azymus, vinum rubrum, ab album, hihik refert), mint ksbb Melius Juhsz Pternek. Ezek a mozzanatok azonban a 16. szzad kzepn mg itt nem voltak elsrenden fontosak, legalbb Marosvsrhelyen nem kaptak hangot. A Partiumbl sszegylt nyolc lelksz nem lthatta elre a helyzet ksbbi alakulst, mint ahogy Heltai Gspr s Dvid Ferenc jabb plfordulst sem gyanthattk. Tettk s mondtk, ami meggyzdsk s legjobb tudsuk szerint telt tlk. Melius Juhsz Pternek a fntebb idzett prdikcis ktete utn egy esztendvel Bza hitvallst fogadtk el Tarcalon (s mg ktszer megerstettk). Amikor pedig a Marosvsrhelyi hitvalls (avagy rvacsorai tants) nmetl megjelent Heidelbergbenn, azvben Tordn is elfogadtk Bza hitvallst. Szintn ebben az vben fordtotta le Klvin genfi ktjt Melius;25 vgl a II. Helvt Hitvalls elfogadsa (Debrecen, 1567) betetzte azt folyamatot, amelyre Melius Juhsz Pter s trsai hitvall nyilatkozata, illetve reformtus rvacsorai tantsa fnyben gy tekintnk, hogy Vradon indult el 1559-ben.
24. RMNy 1263
25 RMNy 192A