Kiss Endre Jzsef
EGY REFORMTORI LETM A PATAKI NAGYKNYVTRBAN RZTT
MVEINEK TKRBEN
500 ve szletett Szegedi Kis Istvn. (Szeged 1505 - Rckeve 1572) A nevt - a kor szoksa szerint - szlhelyrl kapta. Itt Szegeden, majd Lippn, Gyuln tanult, ferences iskolkban.[1]
Klorszgi egyetemjrsa mellett s utn Tasndon, Gyuln, Ceglden, Temesvron, Meztron, Bksen, Tolnn, Laskn, Klmncsn, Rckevn volt tant, rektor, lelkipsztor, pspk.
Luther s Melanchton tantvnynak indul, de - taln Klmncsehi Snta Mrton hatsra - Klvin, de mg inkbb Bullinger Henrik helvt hitvalls tantvnyaknt llapodik meg, s indtja el a ksbb magyar Klvinnnak" nevezett Mliusz Juhsz Ptert is ezen az ton. Kpzettsgt - mondhatjuk - a legjobb hazai s klfldi iskolkban alapozta meg. A hite mell ragasztott tudomnynak teljesebb tovbbadsban egyedl a - trk vilgot nyg, felekezeti hborsggal teljes - kor mostoha krlmnyei akadlyoztk.
letnek ngy peridusban, ngy alkalommal ztk el szolglati helyrl, vertk flholtra, fosztottk ki, vetettk fogsgba. A legfjdalmasabb ezek kztt taln mgis az volt, amikor a csandi pspk zsoldosai a 200 ktetet meghalad knyvtrt - a maga korban kivteles s nagy ldozatok rn szerzett gyjtemnyt - elvettk.
A legjelentsebb pedig a trk fogsga, amikor megkorbcsolva, bilincsben prdiklhatott a Szolnokon krje gylekez hveknek. A trk rabtart ezt azrt engedi, hogy minl magasabb vltsgdjat krhessen rte, de a gondvisels arra hasznlja fl, hogy a kialakul protestns egyhzszervezet orszgosan megersdjn az kiszabadtsra irnyul erfesztsben, sszefogsban.
Neki, aki miatt Jnos Zsigmond is kzbenjrt, arany kelyhet kldve fogva tartjnak,hogy szabadon engedje, s akit rkaprmes felltvel s a temesvri iskola igazgatsgvalknlt meg grf Petrovics Pter temesi kormnyz, akinek bartja Horvth Mrk szigetvri kapitny, s aki nyugatrl hazatrve azonnal a legmagasabb egyhzi mltsgba emelkedhetett volna, s aki mris egy orszg rokonszenvnek kivvsval dicsekedhetett, - neki mgis ahnyattatsnak hitben hordozott tapasztalatt kell feldolgoznia s megfogalmaznia:
„gy szokott Isten cselekedni,
A kiket szeret megveri,
Hogy senki magban ne merszljen bzni,
Akar mindenektl hivattatni
Mert szokta a’ hveket megszabadtani. "[2]
Azt, hogy nem trt meg a viszontagsgok kztt, nemcsak lettja mutatja, hanem szemlyes vallomsa is mondja:
„Pldt vehet minden n rlam
Ki valk nyomorsgban,
Istenhez kiltk az n nyavalymban,
Meghallgata engem imdsgomban,
Mert jelen ln Isten az n fogsgomban. "[3]
A hite mellett meghatroz vonsnak ltjuk a hazaszeretett, persze nem 19-20., hanem 16. szzadi rtelemben. Kortrsaival nemcsak sajt nyomorsgnak tanulsgait dolgoztk fel hitkben, hanem kiltottak a szenved magyarsgrt. Nemzeti mfajj tettk a jeremidot [4] melyekben nem szptik az orszg helyzett, de keresik a kiutat s meg is talljk Isten vigasztalsban:
„Gyakran az Istennek noha szavt hallgatjuk,
Megmaradsunkat ingyen sem remnlhetjk,
Mert mind veszten veszni szegny orszgunkat
Szemeinkkel jl ltjuk.
……………………
Az kegyetlen nemzet lm el akar fogyatni,
Ily sebes haragjt azrt kezdi mutatni:
Ideje lszen mr nked is, risten,
Mirajtunk knyrlni.
………………….
Szabadulsunkat, Uram, csak azrt krjk,
Hogy tisztessgedet szidalomtul hassuk,
Mi es jvoltban te istensgednek
Hogy ktsgbe ne essnk.
………………..
Kegyelmes az Isten, nem ver rkk minket,
Egy szempillantsig hagyott most csak el minket,
De rkk val irgalmassgbl
Ismg felemel minket. "[5]
A csaldjt illeten tudjuk, hogy Szegedi Kis Istvn ksn nslt. Orsolya nev felesgt s gyermekt hamar elvesztette. Tolnn eldjnek Beremnyi Jnosnak az zvegyt, Erzsbetet vette nl kt gyermekvel, aki mg 12 gyermeknek ad letet. t is elvesztve ismt egy Orsolya nevezet zvegyasszonyt vett el, akitl gyermekei szlettek. De az utolsnak - Zsuzsannnak - a megszletst 67 vesen mr nem rte meg. Istvn nev fia a nyomdokaiba lpett, de az utols tudsts klfldi tanulmnytjrl szl: azutn nem hallunk rla tbbet.
A magyar tehetsg leginkbb msutt, legtbbszr nyugaton kamatoztatja talentumait, s rendszerint akkor tr haza, amikor mr vilgszerte ismerik. Szegedi nyugaton kiadott mvei – szerencsnkre - eljutottak a magyar knyvtrakba, s kzttk Srospatakra. lyen letmvet hagyott maga utn az els magyar reformtori nemzedk legtudsabbnak mondott alakja? A pataki Nagyknyvtr knyvein keresztl az albbiakba tekinthetnk bele:
„A ppista tanok sszegzse" (Bzel, 1585) [6] azrt summzza a rmai katolikus tantsokat, hogy egyttal - hres tudsokra hivatkozva - erteljes cfolatban rszestse azokat. Knyvtrunkban a 2. s 3. kiads (Bzel, 1 588., 1593.) tallhat meg, mindannyiszor f mvnek, „ Loci communes"-nek colligatumaknt.
„Az evangliumi hit vizsgl tblja"[7]
a zsoltrok, evangliumok, pli levelek s a Jelensek bibliai knyveihez ad rendszerbe foglalt, magyarz vzlatokat. Aki egyszer megtanult eligazodni a tblzatai kztt, annak tbb ktetnyi igehirdetsi vzlat s tematikus tants ll a rendelkezsre, amit akr szszkre, katedrra is magval vihet.
Ezt a munkjt baranyai pspkknt kezdte elkszteni Laskn s Klmncsn – a kvetkez szolglati helyn - fejezte be. letnek ebben a szakaszban maga is haszonnalforgathatta „Tabulit", mivel a falvak npe mellett - a szigetvri kapitny bartjaknt – nem egyszer prdiklt a rgi nemesi gylekezete eltt is.
Az 5 kiadst megrt m els kiadsa, s azon kvl mg kett, sszesen 4 pldnyban van meg a Nagyknyvtr llomnyban.„Igaz hitvalls az igaz Istenrl"[8] - cmmel a szenthromsg-tagadk ellen hadakozik. Bza Tdor - Klvin kzeli munkatrsa s utda - szemlyesen szltotta fel Szegedit az antitrinitrizmus elleni kzdelemre. Ezzel a munkjval engedelmeskedett a felszltsnak: - sorra vette valamennyi ide sorolhat eretneksget, hogy kritikjval megsemmistse ket. A tucatnyi tvtant kztt a szenthromsg-tagadk vezralakja Dvid Ferenc is clpontt vlt, akit „varga" (= sutor) - elnevezssel - mint az „rdg cipszt" emlt.
Az els kiadsa mellett (Bzel, 1588.), tovbbi hrom ll rendelkezsnkre a Nagyknyvtrban. (1593, 1599, 1608.)
„A rmai ppk tkre"[9] (Bzel, 15 84.) 9 c. mvnek 5 kiadst ismerjk.
1586-ban nmetre is lefordtottk. Nlunk az 1592-ben zsebknyv formtumban 220 oldalon megjelentetett 3. kiads van meg.
Elfordult, hogy nyomda s kiad feltntetse nlkl forgalmaztk, mert a Szentszk a tiltott knyvek listjra helyezte. A npszer munkt sokan forgattk, kiadsrl-kiadsra kibvtettk: a 4. mr duplja lapszmban az 1. kiadsnak - ahogy azt Bucsay Mihly egyhztrtnsz megllaptotta.[10]
A kziratot Szegedi hasonl nev, igen tehetsgesnek mondott fia - ifj. Szegedi Kis Istvn - vitte magval peregrincija sorn. Az els, bzeli kiadst felteheten egy rckevei polgr - Kdas Jnos - tmogatta, s a szerz halla utn 12 vvel jelenhetett meg.
Tbbek kztt bemutatja ez a kis knyv a ppk letrajzn keresztl azokat az emberi gyarlsgokat, erklcstelensgeket, melyek sohasem vltak dicssgre a keresztyn vilgnak. „Ktsgkvl tuds tjkozottsggal emeli ki a trtnelembl s az irodalombl a ppasg rovsra felhasznlhat adatokat s szvegeket, s llel szl nmely ppai dogmkrl" - mondja rla az irodalomtrtnsz.[11]
Megjegyezzk, hogy a reformtorok nem kvntak sem kiszakadni az egyhzbl, sem j egyhzat alaptani, hanem egyszeren megjavtani a rgit. Amikor azonban, mint eretnekeket kitkozta a rmai katolikus egyhz a szent let, evangliumi hit reformtorokat, a kvetikkel egytt, nem volt ms vlasztsuk: attl fogva az egyhz s a hagyomnyos papsg bibliai alapokrl trtn kritikja megkerlhetetlen volt a szmukra.
„Igaz bizonysg a Szenthromsjrl"[12] - cmet viseli az a munkja, melyet az 1560-as vekben kldtt el Bznak, tantvnyval, Skaricza Mtval. Bza 1573-ban adta ki a sajt elszavval. Ebbl megtudjuk, hogy Mliusz Juhsz Pter knyvnek kinyomtatsa volt nla napirenden, de az egyetlen nyomdsz, aki Mliusz kzrst ki tudta betzni, elment a minden lk tjn, azrt a kziratt tovbbadtk, s Bza gy dnttt, hogy a magyarorszgi krdsekre Szegedi knyvvel adja meg a vlaszt. Szemlyes, barti hang levelet fogalmazott Szegedihez, nem tudvn, hogy a szerz egy vvel korbban elhallozott, akit „kegyessgben s kpzettsgben kivl frfinak”, „tiszteletes testvrnek s szolgatrsnak" cmzett.
Gynyrsggel olvasta rst - mint megjegyzi - amin nem csodlkozhatunk, hiszen a szerz jelents mrtkben Bza mveire tmaszkodott, msok mellett. Knyvt a legkivlbb antitrinitrius vitairatnak tartjk, mely amellett, hogy egy eurpai frumot teremt magyar hdf, arra is enged kvetkeztetni, hogy mikor s milyen mrtkben terjedt az antitrinitrizmus a Dunamellken Szegedi idejben - ahogy azt Nagy Barna pataki teolgiai tanr tanulmnyban sszegzi.[13]
Szegedi f mve: , f4z Istenrl val igaz tants kzhelyei" (Bzel, 1585.)[14] A mfajt Melanchton Flp teremti meg „Loci communes"-vel (1521), s az pldjt szmos tantvnya kveti a protestns Eurpban. Szegedi is tantott Melanchton munkja alapjn, amg tovbb nem lpett a hitvalls tern - az 1550-es vek elejn - a svjci nmet reformci hitgazata fel. Az munkja teht mr helvt irny, nemzedkben a magyar reformci legjelentsebb szellemi alkotsa.
„szinte teolgia" - ahogy a cme mondja, s ezt az elszban Grynaeus Jakab Jnos bzeli, majd heidelbergi tanr azzal magyarzza, hogy tisztn bibliai ktfkn alapul dogmatikai s erklcsi tantsokat tartalmaz. A Lajos bajor herceg Frigyes nev fihoz szl ajnls nyomn felttelezhetjk, hogy az 1588-as msodik kiads megjelentetst a pfalzi vlasztfejedelem tmogatta.
Mvt Klmncsn kezdi rni 1561 eltt s Rckevn fejezi be 1564-ig. 5 ismert kiadsbl 3 tallhat meg a Nagyknyvtrban, sszesen 4 pldnyban.
Vgl a - Questiones de verbis coenae Domini (1584.)- egy zrichi tudsval egy ktetben megjelentetett rsa az rvacsorrl.
Mindazonltal azt mondhatjuk, hogy a legtudsabb magyarreformtor munkssga - ide rtve nekszerz tevkenysgt - kutathat a Nagyknyvtrunkban, ahol mvei 17 pldnyban 7 ktetben, colligatumokban lelhetk fel.
Szegedi Kis Istvnt „Isten gynek engedelmes munksa", „Krisztus valdi szolgja”, „az apostoli egyhz mlt fia" - prdiktumokkal illetik letrajzri.[15] Tuds tiszteletesknt ott ll a hitvallink sorban, de mindenkit megelzve halad a humanista kpzs tjn. Irodalmi munkssgval - igaz, hogy csupn poszthumusz - de eurpai hrnvre tesz szert: Svjcon, Anglin, Nmetorszgon keresztl halla utn is tantja a protestns Eurpt.
Bucsay Mihly szerint munkssga felleli kora lelkipsztor-kpzsnek teljes anyagt.[16] Tmren fogalmaz, hatrozottan szerkeszt. Ahogy a maga lett alrendelte Isten akaratnak, gy a stlust is alrendelte a nemes clnak: semmi feleslegeset nem hagyott szvegeiben. Sajtos tblzataival s sszegzseivel - melyek kivtel nlkl minden mvre jellemzek - gondolkodni s gondolkodtatni tantott, s a nyugati sikert rszben ennek a lnyegltsnak, rendszere ttekinthetsgnek ksznhette.
ltala ismerhette meg a magyarsg a kor legjelesebb, helvt irny hitvallit s gondolkodit. Szegedi kzvettette mondanivaljukat mveiben, mert szles ltkrnek ksznheten az egsz szellemi horizonton tjkozdott. Ahogy sajt magt, gy a klfldi szerzket is az Isten gynek szolglatba lltotta, s azon a „harctren", amin „hadakozott”, sikereket rt el minden mfajban.
Nagy tudsa sok adatot, szles vlasztkot knlt, hallgatknak, hveknek egyarnt, s kvetkezskppen, ahol munklkodott, ott pluralizmusval elejt vette a felekezeti ellenttek elmlylsnek.
Szemlyben nemcsak az egyhz s teolgiatrtnet, hanem a magyar mveldstrtnet kiemelked alakjra emlkeznk, akit - felttelezzk - minden ms orszgban sokkal nagyobb megbecsls vezne.
Kvnsga szerint, jeltelen srba temettk, amikor meghalt, mint Klvin Jnost.
Viszont a Reformci genfi emlkmvnek ptsekor Bocskai fejedelem mell az szobrnak lltst javasoltk a magyar reformtusok. Erre ugyan nem kerlt sor, de az utkornak egybknt is a hazjban, egyhzban kell mindenek eltt emlket lltani a tuds reformtornak az letmve sokoldal feldolgozsval, vagy akr azzal, hogy az istentiszteleten a mig hasznlatos, prdikci eltti nekvel fohszkodva hvjuk segtsgl Isten Szentlelkt:
„Jvel Szentllek Isten !
Tarts meg minket Igdben,
Ne lgynk settsgben,
Maradjunk igaz hitben.
Szenteld meg mi szvnket,
Vilgosts elmnket,
Hogy rthessk Igdet,
Mi des Mesternket.
Adj isteni flelmet,
s bizonyos rtelmet,
Igddel tants minket,
Gerjeszd fel mi szvnket.
Vgasztald meg elmnket,
Mindenben segts minket,
regbtsed hitnket,
Tvoztassad bnnket;
Hogy Tged az Atyval,
s az szent Fival,
Dcsrhessnk mindnyjan
A fnyes mennyorszgban. " [17]
[1] Csohny Jnos: Szegedi Kis Istvn a tuds magyar reformtor. = Reformtus Egyhz 1985. szept.. 197-201. p.
[2] Szegedi Istvnnak a trk rabsgbl kiszabadulsrt val hlaadsa. In: Szildy ron: Rgi magyar kltk tra V. Bp.1896.1545 - 1559. 7.p.
[3] Szildy A. id. m. Uo.
[4] Fja Gza: Rgi arckpek.
[5] Szegedi : A magyaroknak siralmas neke a tatr rablsrl. Szildy id. m. 8-14.p. A trkt tmogat 1566-os tatr betrs rmtettei nyomn fogant jeremid.
[6] Doctrinae Papisticae, ex variis doctribus scholasticus excerpta, al. in tabulas per certum ordincm digcsta: cuius cognitio propter doctrinae verac antithesim, pietatis studiosis utilis, ac necessaria est. Basileae, per Conrad. Valdkirchum ad Lecythum Perneam. MDXIIC./1588./
[7] Tabvlae Analyticae, Qvibus Exemplar Illud Sanorum Sermonvm De Fide, Charitate, et Patientia, quod olim Prophetae, Evangelistae, Apostoli literis memoriaequae mandauerunt, fideliter declaratur. Avctore Stephano Szegedino Pannonio, De Operis huius, nunquam antea editi, ratione et vlu longe maximo, ad ampliss. Senatvm Schaphvsianum Epistola dedicatoria. Authores tam veteris pagella continet.
[8] Confessio verae fidei de uno vero Deo Patre, Filio et Spiritus Sancto Libris duobus comprehensa et perpetuis Tabulis illustrata. / Cmszalag: Confessio de Trinitate / In: Theologiae sincerae Loci Communes... Basileae Per Conrad Waldkirchivm, fuis et Episcopianorum sumptibus, MDXCIII./1593/ 507-665 p. Kolofn: Basileae, per Conradum Waldkirch anno salutis humanae MDXCIX. /1599./
[9] Specvlvm Pontificvm Romanorvm. In Qvo Imperivm, Decreta, Vita, Prodigia, Interitvs, Elogia, accurate proponuntur. Cvm Iucundis de Traditionibus Pontificiis Quaestionibus. Per Stephanvm Szegedinvm Pannonivm. Omnia nunc hac Tertia Editione ex Balei actis Pontificiiset variis Scriptis restituta, illustrata, digesta, et Epigrammatis acutis et argutis Dialogis locupletata a Christanno Favonio Ilinga. Anno MDXCII. /1592/
[10] Bucsay Mihly: Szegedi Kis Istvn Speculuma. In: Studia et Acta III. Tanulmnyok s szvegek a Magyarorszgi Reformtus Egyhz XVI. szzadi trtnetbl. Bp. 1973. 107-174.p.
[11] Horvth Jnos: A Reformci jegyben. Bp. 1957. 270.p.
[12] Assertio Vera De Trinitate, Contra quorundam deliramenta quae ex Serueti aliorumque phanaticorum hominum opinionibus nunc primum in quibusdam Hungariae partibus exorta ac publicata sunt. Stephano Szegedin authore. Genevae, Ex officina Eustachij Vignon. MDLXXIII. /1573./
[13] Nagy Barna: Mikor jelent meg az antitrinitarizmus a Dunamellken? Reformtus Egyhz 1967.12-15. p.
[14] Theologiae Sincerae Loci Communes De Deo Et Homine cum Confessione de Trinitate, Perpetuis Tabulis explicati et Scholasticorum dogmatis illustrati Per Stephanvm Szegedinvm Pannonivm. Praemissa est Palingenesia, saepe a Christo Iesu in Ecclesia Dei repetita. Cum Indicibvs Rerum et Verborum, Locorumquae Sacrae Scripturae explicatorum, locupletissimis et Vita Auctoris. Basileae Per Conrad.Valdkirchvm ad Lacythum Perneam. MDXIIC. /1588.
[15] Fldvry Lszl: Szegedi Kis Istvn lete s a Tisza-Duna mellkeinek reformcija. Bp. 1984. 184.p.
[16] Bucsay Mihly : A legtudsabb magyar reformtor: Szegedi Kis Istvn. Theologiai Szemle 1972. 375-376.p.
[17] Szegedi Kis Istvn: A Szentllek segtsgl hvsra val dicsret. A prdikczi eltt. (A napjainkban is hasznlatos reformtus nekesknyv 368. sz. neke
|