EGYHZTRTNET ( KB 1942)
KISEBB KZLEMNYEK. 112-113.OLDAL
Rkci Mrton latin hymnusai a straszburgi Szt Tams Levltrban,
A Straszburgi Szt, Tams Levltrban a Carmina varia, 16 et 17 sicle cm csoport 212. ktetben, az 56. szm alatt egy kzirat tallhat, amely hat latin egyhzi neket foglal magban s amelynek vgn a szerz gy jelli meg magt: Scripta Martino Rakocio turociensi Pannonio nunc Pragae in Bohemia. A helvt irny reformci szellemben fogant versek szp pldi a reformtori talajbl fakad mvszi trekvseknek, Straszburgban ltk pedig igen rdekes egyhztrtneti sszefggsekre enged kvetkeztetni.
Rkci Mrton turci dik 1555. mrcius 5-n iratkozott be a vittenbergai egyetemre1 s egy idben tanult ott tbbek kzt Krolyi Gsprral, Szegedi Gergellyel, Mliusz Pterrel s Thretius Kristffal, a helvt, szorosabban a klvini irny magyar s lengyel reformci e kimagasl munksaival. Rkci nem lett a helvt irny terjesztjv, mert letplyja ms munkaterletre vonta. A kirlyi kamara hivatalnoka lett s itt mr nem fejthetett ki, mg Miksa alatt sem, helvt irny tevkenysget. Most szban lev egyhzi nekei kzl azonban a 3. s a 4. szm a kultusz nem kifejezetten bibliai eredet rszeinek szigor krhoztatsval a helvt irny liturgii felfogsa hvnek mutatjk. A kirlyi kamarba taln Gyulai Torda Zsigmond humanistbl lett felsmagyarorszgi kirlyi kamarai igazgat, Melanchthon bizalmas bartja, klnbeen maga is jeles latin nekklt,2 segtette be. Rkci Mrtonnak ngy nyomtatsban megjelent versesktete is ismeretes; valamennyi latin nyelv.3 A Straszburgban rztt kziraton olvashat versek, br valamennyi kzt taln a legsikerltebbek, nem maradtak fenn nyomtatsban.
Hogy kerltek ezek a versek Straszburgba? Oporin bzeli nyomdsz megbzst adott Straszburg egyik lelksznek, a Bucer Mrton mellett titkri szerepet is betlt Hubert Konrdnak, akit Oporinnal klnben szoros atyafisgos kapcsolat kttt ssze, hogy „Christias" cmen gyjtse ssze s rendezze sajt al a reformtori szellemben fogant legszebb latin vallsos nekeket, az . n. carmen-eket s hymnus-okat. Hubert ezt a megbzst mr a negyvenes vekben megkapta, az akkori nehz kzlekedsi viszonyok s a negyvenes vek msodik felben fellngol protestnsldzsek miatt mgis jnhny vig eltartott, mg a gyjtemnyt Hubert sszelltotta. Oporin 1552-ben srgetskp elkldte a mutatt a nyoms cljra sznt papirosbl,4 hrom v mlva, 1555. december 20-n pedig azt rja Hubertnek, hogy ne kslekedjk mr tovbb a Christias kiadsval. Olyan sokan vrnak e gyjtemny megjelensre, hogy e vrakozst hibavalv tenni valsgos istenksrts.5 Mg ezutn is eltartott tbb mint egy vig, amg a kzirat Oporin el, Bzelba kerlt. Ekkor azonban mr Oporin nem tudott hozzfogni a nyomshoz. gy maradt a reformtori kor e formailag humanista, tartalmilag biblikus, evangliumi szellembl tpllkoz hymnusgyjtemnye, vele Melanchthon s ms nagysgok kltemnyei mellett a mi Rkci Mrtonunk hat verse is, kiadatlan.
Htra van mg annak a krdsnek a megoldsa, hogy ki szerezte a kapcsolatot a klfldn gy ltszik csak Vittenbergig jut Rkci Mrton s a straszburgi kiad kztt. A kzvettt kereshetjk Vittenbergban a Melanchthon szemlyben is, de knlkozik egy msik megolds is. Ugyanez a straszburgi Hubert Konrd mr egy vtizeddel elbb is szoros kapcsolatba kerlt egy haznkfival. Az a Gergely nev, Belnyesrl Parisba men s kzben Straszburgban 1543-ban s 1544-45. teln megllapod haznkfia lakott mintegy esztendeig Hubert Konrd hzban, akinek azutn 1545-bl egy Klvinhoz rt levele is fennmaradt. Mr ez a Gergely nev dik is kapcsolatban volt Huberttel knyvkiadsi gyben is. Straszburgbl Prizsba tvozva egy straszburgi knyvnyomtatnak adta oda megjelentets vgett grg nyelvtant, Hubertre bzva a dolog szorgalmazst, azutn pedig Huberttl vitt ajnllevelet Oporinhoz Bzelba. Igen sok nyoms okom van r, hogy ezt a belnyesi Gergely dikot ksbb ugyanabban a Szegedi Gergelyben talljam meg jra, aki / Klmncsehi utdja volt Debrecen plebnosi tisztben s aki, amint mr emltettk, ugyanakkor tanult Vittenbergban, amikor Rkci Mrton is ott dikoskodott. Ez a Szegedi Gergely maga is nagyon rdekldhetett az egyhzi nekek irnt, hiszen az els magyar reformtus gylekezeti nekesknyv megszerkesztse tbb nek megrsval egytt az nevhez fzdik. Hubert Konrd viszont a maga rszrl az els straszburgi reformtus gylekezeti nekesknyv megszerkesztje s maga is jeles nekszerz. Ennek a Hubert-fle nekesknyvnek a prizsi reformprtiak kzti terjesztsben ppen a mi Gergely dikunk segdkezett Hubertnek. A kzvett krdst ezekkel a megjegyzseinkkel persze nem tartjuk eldnittnek, mint ahogy nem nyjt felvilgostst a kvetkez egyetlen mg rendelkezsre ll tovbbi adat sem. A straszburgi egyetemi knyvtrban megvan Rkcinak egy 1560-ban Bcsben kiadott versesktete (R. M. K. III. 475), a pldny azonban nem straszburgi szemlynek, hanem Thobias Lan-nak, a turcz roni Lan-nemzetsg emez egyik els tagjnak van dediklva. gy azutn valszn, hogy ez a knyvecske (amelyikrl a Rgi Magyar Knyvtr, mint Straszburgban lvrl, nem tud), nem a XVI. szzadban kerlt Straszburgba, st taln ppen a straszburgi egyetemi knyvtr llomnynak ahhoz az jabb szerzs rszhez tartozik, amelyet az 1870-i pusztuls utn ajndkoztak ssze a birodalom minden rszbl.
Vgl, hogy jellemezzem a straszburgi kzirat tartalmt, teszem ezt az els t hymnus cmnek, az els hrom els s utols kt sornak, valamint terjedelmknek, tovbb a hatodik vers, egy esti imdsg, teljes szvegnek kzlsvel:
1. Meditatio Christi mortis in cruce pendentis scripta a Martino
Rakocio Turociensi, Pannonio.
Els kt sora: Tristi, et o nimium Christi lugubris imago
Non nisi cum trepido suscipienda metu.
Utols kt sora: Ne frustra sanguis tuus in me Christe redundet, Effice, sim regni pars quotacunque tui.
2. Histria Saulis ex I. Reg. cap. 13. quae testatur, quod nullus
cultus, quamvis sanctissima (ut dicitur) devotione institutus, discidens ab expresso verbi Dei, placeat Deo. Sed sit idolatria et blasphemia in spiritu sancto.
Els kt sora: Tercentium populus sexagenesque decemque
Annos propitio viderat ire Deo.
Utols kt sora: Sed Deus haud aliter, quam in codice verbi
Traditur, in Christo vultque cupitque coli.
3. Ex cap. XV. primi Regnorum. (Az elbbivel azonos trgy.)
Els kt sora: Tertia iam Saulis prope venerat aestas,
Ter puto Titan versus in orbe fuit.
Utols kt sora: Unicus est cultus Domini, verusque piusque,
Quem docuit summi Christus imago patris.
4. Cur cotitio vita functos? (Ngysoros vers.)
5. Oratio matutina. (Tizenktsoros vers.)
6. Oratio euntis cubitu.
Rursus eu felix mihi lux peracta est.
O pater solvo tibi summe grates ,
Per tuum natum, facinus remitte
Quaeso diurnum.
Lectulo corpus solito repono,
Me tibi totum, Deus o benigne,
Trado, fac in te vigilare nostrae
Lumina mentis.
Angelus mecum tuus esto sanctus,
Qui lupos pellat tenebris vagantes,
Ut Satan saevus, sibi juris in me
Nil sciat, esse.
1. Bartholomaeides 28.
2. „Hymnus de angelis" a Genethliacon in diem natalem Christi, Velence 1548. c. ktetben.
3. RMK. III. 436, 455, 475 s 663.
4. Schmdt, Karl: Die Briefe des Joh. Oporins an den Strassburger Prediger Conrad Hubert. Basel: Georg 1893. (Basler Betrge zur vaterlandischen Geschichte. XIII. ktet, 381-429) 407.
5. U. o. 408.
Bucsay Mihly. - Egyhztrtnet
|