12. III. RSZ A legjabb kor ELS FEJEZET A legjabb kor szellemi irnyai s a keresztyn
2013.12.01. 17:27
III. RSZ
A legjabb kor
ELS FEJEZET
A legjabb kor szellemi irnyai s a keresztynsg
31. . ROMANTIKA S IDELIZMUS 32. . PROTESTANTIZMUS S TUDOMNY 33. . PROTESTANTIZMUS S LET
34. . A RMAI KATHOLICIZMUS LEGJABB FEJLDSE 35. . EGYHZ- S VALLSELLENES IRNYOK
A felvilgosods kora I. Napoleon buksval (1814–15) lezrult. Az emberisg, fleg a nagy francia forradalombl szrmazott hosszas hbork s egyb szenvedsek hatsa alatt, egyelre kibrndul a felvilgosods reform-eszmibl s j szellemi irnyok befolysa al kerl. Ezeknek a szellemi irnyoknak egymssal val kzdelme tlti be a „legjabb kort": a bcsi kongresszustl a nagy vilghbor kitrsig eltelt vszzadot. A keresztynsg s klnsen a protestantizmus trtnete a legjabb korban fknt e klnbz szellemi irnyokkal szemben val llsfoglalsbl, illetleg az ellenk val vdekezsbl ll. Mi az albbiakban a vilghbor ta trtnt Iegfontosabb esemnyek kzl is meg fogunk emlteni nmelyeket.
31. . ROMANTIKA S IDELIZMUS
A felvilgosods egyoldal rtelmi irnya nagyon sok mlyebb lelket nem elgtett ki. Nemcsak az egyszer kegyesek, hanem nagymveltsg szellemek is elfordultak tle. Mr Rousseau (mh. 1778.) az rzelem elsbbsgt hirdette az sz fltt s az rtelmi mvelds mesterklt vilgbl a termszethez meneklt. Ez az rzelmi irny a XVIII. szzad vgre nagyon elhatalmasodott. A felvilgosods, a maga trelmetlen reformvgyval, mindig csak a jvbe nzett s az szszertlennek tallt mltat lebecslte. Most pedig egyre tbben akadtak olyanok, akik kegyeletes rzelmeikre hallgatva, visszatrtek a mltba s onnan akartak megjhodst merteni. Irnyukat romantiknakl nevezzk. A romantika vonzdott a rmai katholicizmushoz s ismt npszerv tette azt a mveltek eltt. A felvilgosods kritikja s a forradalom rombolsai nyomn tmadt ressget jra az si, kzpkori tekintlyek — ppasg, csszrsg — tiszteletvel akarta a lelkekben kitlteni. Az emberisget jra figyelmeztette a lelki let mlysgeire s a mlt s jelen kztt fennll kapcsolatra. Azonban csakhamar szertelensgbe csapott t: vak tekintlyimdatval kezre jrt az Eurpaszerte feltmadt nknynek. E miatt hitelt elvesztette, csupn a kltszetet befolysolta tartsabban.
Vglegesen a felvilgosodst azok a nagy nmet gondolkozk szrnyaltk tl, akiket kzs szval „nmet idelistknak" neveznk. Kant Immanuel (1724–1804), a filozfia nagy „kopernikusi fordulatnak" mestere, megdnthetetlen tudomnyos bizonyossggal mutatta ki, hogy a valls nem elvont szigazsgok mesterklt rendszere, hanem a llek gyakorlati magatartsa. Hegel (mh. 1831.) az emberisg egsz trtnett gy tekintette, mint a vilgszellem kibontakozst, s a mltban szksgszer s tugorhatatlan lpcsfokt ltta a jelennek. Herder (mh. 1803), a trtnetfilozfus klt — klnben weimari ev. fsuperintendens — Jzusban mr nemcsak erklcsprdiktort, hanem isteni erforrst ltott. E nagy idelistk egyike sem volt hitvallshv keresztyn, de valamennyinek mlyen vallsos volt a lelklete. k tettk lehetv a keresztynsg fejld voltnak felismerst s k nyitottk fl a dogmktl elfordult mveltek szemt jra a keresztyn valls fensge irnt.
1 A nv onnan ered, hogy ez az irny a maga irodalmi mintit a kzpkori romnnyelv (francia, olasz, spanyol) irodalomban — lovagkltszet stb. — tallta meg, ellenttben a klasszicizmussal, mely a grg-rmai mintkrt lelkesedett.
32. . PROTESTANTIZMUS S TUDOMNY
A nmet idelistk nagy szellemrokona Schleiermacher Frigyes (1768-1834) berlini reformtus lelkipsztor s egyetemi tanr, nemzete lelknek nagy bresztje volt a napoleoni hbork szenvedsei kztt. A romantika lelktl ihletett hres „Beszdei a Vallsrl, az azt megvet mveltekhez" (1799) megragadan mutattak r, hogy a valls „se nem gondolkods, se nem cselekvs, hanem szemllet s rzelem". Schleiermacher szelleme nevelte — a Kant s a Hegel hatsaival egyeslten — a nmet protestns vallstudomny vezralakjait. A trtnet-kritikai irny, ln Baur Ferdinnd Keresztllyel (mh. 1860) szigoran kvetkezetes trtnelmi mdszerrel kutatta az skeresztynsget s fggetlenn tette a dogmktl a Biblia tudomnyos vizsglatt. Fkpp ez irny eredmnyeinek alapjn alakult ki az n. „liberlis" vallstudomnyi felfogs. Ez a keresztynsgnek minden dogmtl s hitvallstl fggetlen tudomnyos megrtsrt harcolt. A keresztyn vilgnzetet ki akarta bkteni a modern kultrval. Nagy tudomnyos alkotsoknak adott ltet, de hibi is ppoly nagyok voltak. Kritikja igazolhatatlan rombolsba s tagadsba csapott t. A kultrhoz val alkalmazkodsa elfelejttette vele, hogy a keresztynsg minden kultrnak fltte ll, Jzus Krisztus tegnap s ma s rkk ugyanaz, Isten orszgt semmifle emberi munka s mvelds nem ptolhatja, nem is hozhatja meg. A liberlis irny ezrt teljes joggal hvta ki a hitvallsokhoz ragaszkod theologusok ellenmondst. j orthodoxia keletkezett, amelynek kpviseli szintn derekasan mveltk a theologiai tudomnyt. Az irnyok tkzsbl heves vilgnzeti s kzleti harcok tmadtak az egyhzakban, klnsen a nmet protestantizmusban. De a harcol felek nemcsak keser csapsokat, hanem rtkes szellemi hatsokat is vltottak egymssal. A liberlizmus gyarapodott vallsos mlysgben, az orthodoxia megtanulta jobban megbecslni a szigoran tudomnyos mdszert. Mai napsg ezek a rgebbi ellenttek mr tbb-kevsb felolddtak. Helyettk j theologiai irny alakult ki, a nagy reformtorok, klnsen Klvin szellemnek feljult hatsa alatt, s ez irny kzppontjban az Isten igjnek flttlen tekintlye ll.
33. . PROTESTANTIZMUS S LET
Mg a nmet protestantizmus az elmleti munkban vezetett, addig az angolszsz s a skt protestantizmus a gyakorlati keresztyn munkban lelt mesterv a legjabb kornak. Klvin szelleme s a methodizmus indtsai sem Angliban, sem az szakamerikai Egyeslt llamoknak puritn sktl szrmazott lakossgban nem haltak ki. j meg j „hitbredsek" tmadtak mr a korszak legelejtl kezdve: nagy tmegek hatalmas vallsos megrendlsei. Ezeket sokszor beteges jelensgek ksrtk, de vgl is mindig nagy letmegtisztulst, a keresztyn szeretet munkinak fllendlst eredmnyeztk. A keresztyn ldozatkszsg s testvrisg tern az angol s az amerikai protestantizmusnak ma sincsen prja. Egyik legnagyszerbb alkotsa a Brit s Klfldi Biblia-Trsulat (1804), mely nagyon szerny kezdetbl kiindulva, Isten igjnek leghatalmasabb terjesztje lett a fldn: szzhuszont v alatt tbb, mint 600 nyelven s nyelvjrson s majdnem ngyszz milli pldnyszmban adta ki s terjesztette egszben vagy rszleteiben a Szentrst; csak magyar nyelven is vagy msflmilli pldnyban. A trsadalmi segtmunkt is — betegek, szegnyek gondozst, az ipari munkssg testi-lelki bajaival val trdst, a brtngy felkarolst, a harctri betegpolst, kzdelmet a rabszolga-sg, az alkoholizmus, a kicsapongs ellen — legelszr az angol s amerikai protestantizmus indtotta meg. Azonban e pldk hatsa az eurpai kontinensen sem maradt el. Wichern Jnos Henrik, az apostoli lelk hamburgi ev. lelksz megindtotta a „belmisszit" (1848- tl); Fliedner Tivadar, kaiserwerthi reformtus lelkipsztor, megalaptotta (1836) a diakonissza-intzmnyt; Bodelschwingh Frigyes br, ev. lelksz pedig, a gygythatatlan betegek nfelldoz bartja, Bethelben, Bielefeld mellett (1877-tl) egsz kis vrost teremtett gynyr szeretet-intzmnyekbl.
E pldk hatsa alatt ma mr egy np s orszg protestantizmusa sem ri be a rgi, avult egyhzi hagyomnyok s szoksok rizgetsvel. Kisebb-nagyobb mrtkben mindentt l s hat a cselekv, szolgl keresztynsg. Termszetesen ehhez az volt szksges, hogy a protestantizmus ne csak a lelkszek dolga legyen, hanem ntudatos s ers evangliumi keresztynsg tmadjon a legklnbzbb trsadalmi osztlyokba tartoz „vilgiak" kzt is. Legszebben ez is az angol s az amerikai protestantizmus kebelben valsult meg. Itt a Biblibl s az imdsg erejbl tpllkoz egyni vallsos let oly ers, hogy akrhnyszor a meglev egyhzak, szektk egyikvel sem ri be s j kzssgeket teremt. Ez mg tlsgba is megy: pl. az szakamerikai Egyeslt llamokban ma tbb, mint 150 protestns felekezet van.
Ennek a sztdaraboldsnak a veszedelmes voltt a protestantizmus legjobbjai mr a vilghbor eltt, de kivlt azutn belttk. Flismertk a testvri sszefogs fontossgt. Nagy evangliumi vilgmozgalmak s vilgszvetsgek ltesltek. Ezek az egyes egyhzak trtneti sajtossgainak tiszteletben tartsval eredmnyesen munklkodnak az evangliumi keresztynsg kzs, nagy cljairt. Ilyen pl. a mr tbb, mint 50 ve fennll reformtus Presbyteri Vilgszvetsg; ilyen a minden evangliumi alapon ll felekezetre kiterjed Keresztyn Ifjsgi Egyesletek Vilgszvetsge (1844- tl) s az ebbl kigazott Keresztyn Dikmozgalom stb. 1925-ben Stockholmban az let s Munka nagy keresztyn vilgmozgalma tartotta konferencijt, amelyen a vilg csaknem sszes protestns egyhzainak hatalmas kpviselete — a grgkeletieket is bevonva — a gyakorlati keresztynsg egysges alapelveit igyekezett megllaptani s ez ltal megoldst kereste a vilgot knz trsadalmi s gazdasgi problmknak. Kt v mlva (1927) pedig Lausanne-ban sszelt a Hit s Szervezet nev msik nagy vilgmozgalom konferencija: ez, leginkbb anglikn vezets alatt, szintn felleli csaknem az sszes protestns s grgkeleti egyhzakat s arra trekszik, hogy a keresztynek tanbeli s szervezeti egyeslsnek tjait egyengesse. Mind a kt mozgalom a nagy vilgkonferencik utn is tovbb folytatja munkjt. Az evangliumi keresztyn egysgeszmnek — klnsen gyakorlati, szocilis irnyban — legnagyobb kpviselje volt napjainkban Sderblom Nthn, a svd evanglikus egyhz rsekprmsa, az let s Munka mozgalom alaptja (meghalt 1931).
34. . A RMAI KATHOLICIZMUS LEGJABB FEJLDSE
1. Az ultramontnizmus kialakulsa
A romantika szelleme a francia forradalomban vgromlssal fenyegetett rmai katholicizmust j dicsfnnyel vonta be. A ppasg Eurpa kifradt npei s j forradalmaktl remeg uralkodi eltt gy tnt fel, mint leghatalmasabb tmasza a rgi rendnek s a trnoknak. VII. Pius ppa sietett is kihasznlni a megvltozott kzhangulatot s mr 1814-ben visszalltotta a jezsuitarendet, amely klnben a maga lappang mkdst feloszlatsa alatt sem szntette meg. Ezzel a ppasg teljesebben, mint valaha, a diadalittas rend befolysa al kerlt. A jezsuitarendnek van a legnagyobb rsze a rmai katholicizmus legjabbkori uralkod irnynak: az ultramontnizmusnak2 a kialakulsban. Ez az irny kvetkezetesen azonostja a keresztyn egyhznak s a ppsgnak az rdekeit.3 A politika, a tudomny, a trsadalmi tevkenysg, a sajt eszkzeivel a ppa abszolutisztikus hatalmnak erstsre tr s az egyes llamokban minl nagyobb befolyst igyekszik neki biztostani. Szvs, cltudatos munkval nagyon sok rszleges sikert rt el s ismtelt kudarcok utn a vilghbor elidzte politikai s lelki zrzavarban jra megersdtt.
2. Az ultramontnizmus a politikban
A clja fel val trsben az ultramontn irny a legkorltlanabb alkalmazkodst tudja kifejteni. Az egyes llamokban teljesen klnbz politikt folytat: a szerint, amint rdekei kvnjk, az llamhatalmat tmogatja vagy forradalmat szt, konzervatv vagy demokrata, s hol az abszolutizmussal, hol a szocilizmussal kacrkodik. Franciaorszgban a harmadik kztrsasg idejn a radiklis egyhz-, st vallsellenes irnynak az egyhz s llam teljes sztvlasztsval (1905) sikerlt re nagyon slyos csapst mrnie, de Rma szellemi befolysa a francia np vallsos rszben azta is megmaradt. Hatrozott sikereket rt el a protestns porosz llammal, utbb az j nmet csszrsggal szemben, pedig ennek politikjt az ntudatos evanglikus keresztyn Bismarck herceg vaskeze irnytotta. A hetvenes vekben folyt elkeseredett, hossz „kultrharcban" a porosz llami s a nmet birodalmi politika engedmnyeket volt knytelen tenni a birodalom bels nyugalmt mr felbortssal fenyeget ultramontn irnynak. A csszrsg megsznte ta pedig mg sokkal nagyobb Nmetorszgban a rmai katholicizmus politikai hatalma s trsadalmi be-folysa. Itliban politikai tren slyos veresg rte az ultramontnizmust, amikor I. Victor Emanuelnek az egysges Olaszorszgot sszekovcsol fegyverei vget vetettek (1870. szeptember 20.) a tbb, mint ezerves egyhzi llamnak. IX. Pius ppa az egysges olasz llamot nem ismerte el s gy , mint utdai „a Vatikn foglyainak" tekintettk magukat. De a vilghbor utn az Olaszorszgban diadalra jutott fasizmus nemzeti rdekbl kibklt XI. Pius ppval s a bke zlogul nll llamnak ismerte el a vatikni palota terlett (1929). A kt hatalom bkje azonban azta sem ltszik teljesnek s szintnek.
3. A Syllabus s a csalatkozhatatlansgi dogma
Szellemi tren a ppasg elre krptolta magt minden vesztesgrt. A jezsuitk vak eszkze, IX. Pius mr 1864- ben kiadott egy „tvelygsjegyzket", az n. Syllabust, mely a modern tudomny, kultra, llami, trsadalmi, gazdasgi rend valamennyi, mr akkor Eurpaszerte meggykerezett alapeszmjt (tudomny szabadsga, vallsok egyenljogsga, llamfnsg, „szabad egyhz szabad llamban" stb., stb.) krhozatos tvelygsknt eltkozza. E Syllabusra tmaszkodva, a jezsuitknak sikerlt elnmtaniok az egyhzon bell feltmadt szabadelv ellenzket s 1870-ben, az egyhzi llam nllsgnak megszntetse eltt kt hnappal kierszakoltk a vatikni zsinattl a ppai csalatkozhatatlansg (infallibilitas) kimondst. E tan szerint a ppnak a hit s az erklcsk krdsben az egsz egyhzra nzve ktelezleg kimondott tanmegllaptsai az isteni kijelents rtkvel brnak s vltozhatatlanok. Az infallibilitas kimondsa a despotizmusig fokozott ultramontnizmust tette a rmai egyhz hivatalos irnyv. Ez irny lnyegben mind a mai napig nem vltozott; az egyik legfbb ereje szervezettsgben rejlik. Legnagyobb mvszei a jezsuitk. k gondoskodtak a bibliai alap vakmer elvetsvel (1854) Mrinak flisteni rangra emelsrl (a „szepltlen fogantats" dogmjnak ppai kimondatsval, mely szerint Mria az eredend bntl menten fogantatott) s e dogma babons „igazolsrl" a csodkon mindig kap rm. kath. kzvlemny eltt (1858. Lourdesi Mria-jelensek s csods „gygyulsok").
4. Visszahats a rmai katholicizmus kebelben
Sok hv, de szellemileg fggetlen s mvelt rm. katholikus nzte az ultramontnizmus tlkapsait idegenkedssel s fjdalommal. Az infallibilitas kimondsa utn a nmet, majd a svjci s francia katholikusok egy kis tredke le is szakadt a pptl s kln egyhzat alaptott „katholikus egyhz" nven. De ez az ultramontnizmus tmegsikereivel szemben mind e mai napig nem tudott kellleg rvnyeslni. A legutbbi vtizedekben azutn egsz sereg kitn s szintn hv rm. kath. tuds tmadt — az n. „modernistk" —, akik szellemi tren, a modern filozfia s trtnettudomny flhasznlsval, meg akartk trni az ultra-montnizmus uralmt. A modernistk szeretettel lelik krl rm. kath. vallsukat s egyhzukat, de annak gyzelmrt kizrlag szellemi fegyverekkel akarnak kzdeni. Szp lmaikra ridegen sjtott le X. Pius tka (1907). Annyiban igaza is van az ultramontnizmusnak velk szemben, hogy a rmai katholicizmus hatalmi intzmnyek s merev kizrlagossg nlkl elbb vagy utbb megsznik az lenni, ami. Ez derl ki abbl is, hogy XI. Pius ppa az elz paragrafusban jellemzett keresztyn egysgmozgalmakkal szemben a legridegebb visszautasts llspontjra helyezkedett (1928) s az azokban val rszvtelt a rmai katholikus papoknak s hivknek semmifle formban nem engedte meg.
2 „Hegyentli", azaz Olaszorszgbl, Rmbl irnytott kath. egyhzi s politikai gondolkods s cselekvs.
3 Egy hres rmai katholikus pap-tuds (Kraus X. Ferenc) meghatrozsa szerint: „ultramontn mindaz, aki az egyhz fogalmt a valls fl helyezi, s aki a ppt sszetveszti az egyhzzal; mindaz, aki azt hiszi, hogy vallsos meggyzdst fizikai erszakkal ki lehet knyszerteni, vagy meg lehet trni; mindaz, aki brmikor ksz a sajt lelkiismerete vilgos parancst egy idegen tekintly parancsszavnak felldozni."
35. . EGYHZ- S VALLSELLENES IRNYOK
A felvilgosods eszmit az abszolutisztikus visszahats nem tudta eltemetni. jult erre kaptak azok a huszas- harmincas vek ta a liberlizmusban. A liberlizmus nem egyb, mint a felvilgosods szabadelv s halad hagyomnyainak (llamfnsg, vallsszabadsg, polgri jogegyenlsg, szszer gazdasgi rend) szvetsge a nemzeti eszmvel. A liberlizmus forradalmi mozgalmakban birkzott meg (1830 s 1848) a reakci hatalmaival s a szzad msodik felnek uralkod irnyv lett. Az ultramontnizmusnak rthetleg eskdt ellensgv vlt. Egyhzpolitikai jelszava a reformtus anytl szrmazott Cavour grfnak, I . Victor Emanuel nagy miniszternek hres elve lett: „Szabad egyhz szabad llamban". A liberlizmus magban mg nem jelentett valls- vagy egyhzellenessget.
Mr a XVIII. szzad felvilgosodsnak egyes szlssges franciaorszgi hvei nylt materializmusba, atheizmusba s erklcsi nihilizmusba sllyedtek. Ez az irny — a termszettudomnyok rohamos fejldsnek hatsa alatt is — a XIX. szzad kzepnek forrongsaiban jra felttte a fejt s a mvelt s mg inkbb a flmvelt krk kedvenc vilgnzete volt nhny vtizedig. (F programirata Bchner Lajos hirhedt mve: „Er s Anyag" 1855). A kzelebbi vtizedekben legjobban kilezte ezt a vallsellenessget a Haeckel—Osixald-fle „monista" propaganda, mely igazolatlan termszettudomnyos hypothesisek s srgi materialista tvelygsek alapjn tagadta Istent s a szellem nll ltt.
A szocilizmus a nagytke telhetetlen uralmt akarta megtrni, a munksmillik kizskmnyolsnak megszntetsre s egy, az emberi testvrisgnek megfelel trsadalmi s gazdasgi rend kialaktsra trekedett. Eredeti alapelvei sszehangzanak az Evangliummal. Els rajongi (pl. Saint-Simon grf, mh. 1825) vallsos szellem frfiak voltak. De a fennll trsadalmi rend ridegen visszautastotta trekvseit s az egyhzak sem voltak irnta kell megrtssel. Ez a szocialistk lelkbl termszetes ellenszenvet vltott ki a „rgi rendet" vdelmez egyhzakkal szemben. De a szocializmus a gyakorlatban ma sem felttlenl valls- s egyhzellenes.4
(szerk. megj.: nem tudjuk, mi okozta Rvsz Imre vonzdst a szocializmushoz. A bolsevik sszeeskvk nagy szavai ellenre a tjkozottabb keresztnyek s lelkszek kezdettl fogva tudtk, hogy a szocalizmus tulajdonkppen a keresztny llamokbl a keresztnysget akarja eltrlni. 1931-ben, a kzirat lezrsakor, a szocializmus barbr jvbeni gyzelme mg nem volt ismert, aminthogy az sem, hogy a szzad vgig a szocializmus fizikai ldozatainak szma becslsek szerint elri a 100 millit, a lelki ldozatok — ateistv vlt s ezrt pusztulsra tlt lelkek — szmt pedig nem fog lehetni felmrni. A hrzrlaton s az jsgok hallgatsn keresztl azonban mr akkor is tjutott, hogy Oroszorszgban a keresztnyek s papok tmeges mszrlsa folyik. Egy ilyen rendszerrl pedig nem mondhat el, hogy nem keresztny-ellenes. Lehet, hogy Rvsz Imrnek az ilyen llsfoglalsai indtottk brlit arra, hogy knyve egsz szellemnek megvltoztatst krjk, lsd ELSZ.)
A klnfle valls- s egyhzellenes irnyok hatsa alatt a rgi keresztyn llamokban vilgszerte nagy tmegek szakadtak el az egyhztl s a hittl. A keresztynsgnek ma nincs slyosabb problmja annl, miknt tudja ezeket Krisztusnak jra meghdtani.
4 A Marx Kroly (mh. 1883) tantotta n „trtnelmi materializmus" a keresztyn vilgnzet szempontjbl nem fogadhat ugyan el, de a fentebb emltett, n. „vulgris materializmus"-sal sem lehet azonostani.
|