Lbjegyzet - Idzett mvek.
OSCAR CULMANN
A llek halhatatlansga vagy a holtak feltmadsa?
A) Bevezets
B) Az utols ellensg: a hall. Szkratsz s Jzus
C) A bn zsoldja: a hall. Test s llek
D) A holtak zsengje. Krisztus fltmadsa s a hall megsemmislse kztt
E) Akik elaludtak. Szentllek s a holtak tmeneti llapota
F) Befejezs
Ford.: Karasszon Istvn
1.Ld. Mg: O. Cullmann, La foi à la rsurrection et l’esprance de la rsurrection dans le Nouveau Testament (=tudes thologiques et religieuses, 1943, 3kk); Christus und die Zeit, 1945, 205kk; Ph.H. Menoud, Le sort des trpasss, 1945 (Cahiers thologiques de l’actualit protestante); R. Mehl, Der letzte Feind, 1954.
2. Mgis, nem gy, ahogy az skeresztyn gylekezet „termszetes” hallrl beszlt volna. E kifejezst K. Barth hasznlta a Kirchliche Dogmatik III/2 (1948,776kk) egybknt rendkvl megkap fejtegetsben a hall, mint „utols ellensg” negatv kpzetrl. E kifejezst azonban nem ltom megalapozottnak az jszvetsgben; ld. Pl. 1Kor 11,30 (v. lentebbb, 5. lap).
* Magyarul: Krisztus s az id, ford. Huszti Klmn, Budapest: Hermeneutikai kutatkzpont, 2000.
3. Ennek megmutatsa volt knyvem valdi clja, nem pedig az, amit gyakran hibsan tulajdontanak nekem, hogy az „id s rkkvalsg” tmjt trgyalom.
4.Mivel a Jnos evangliuma is dvtrtneti orientltsg, ezrt nem jrunk a „mitolgitlants” tjn (R. Bultmann szavait idzve).
5. Ld. Bo Reicke, Einheitlichkeit oder verschiedene Lehrbegriffe in der neutestamentlichen Theologie, Theologische Zeitschrift, 1953, 401kk.
6. Annl is inkbb, mivel a qumrni szvegek bizonytjk, hogy e zsid csoport is – amelyhez oly ersen kapcsoldott a keresztynsg – hellenista befolys alatt llt. Ld. O. Cullmann, The Significance of the Qumrn Texts for the Research into the Beginnings of Christianity, Journal of Biblical Literature, 1955, 213kk; gy R. Bultmann is, Theologie des Neuen Testaments, 1953, 361. lap 1. jegyzete.
7. Inkbb a grg kpzetek „historizlsrl” (dvtrtneti rtelemben) kellene beszlnnk. Csak ebben az rtelemben, s nem R. Bultmann flfogsa szerint „mitolgitlantja” mr maga az jszvetsg a mtoszokat.
8. Lsd a szvegeket E. Benz, Der Gekreuzigte Gerechte bei Plato, im Neuen Testament und in der alten Kirche, 1950.
9. A Jn 4,9-ben tallhat parallel ellenre, amelyre E. Klostermann, Das Markus-Evangelium, 19363, ad loc., E. Lohmeyer, Das Evangelium des Markus, 1937 hvtk fl a figyelmet. Szmomra valszntlen e magyarzat: „olyan szomor vagyok, hogy inkbb meghalni kvnok” – egy olyan helyzetben, ahol Jzus tudja, hogy meg fog halni (az utols vacsorakor!). J. Weiss, Das Markus-Evangelium, 19173 magyarzata, ad loc., „szomorsgom olyan nagy, hogy slya alatt sszeroskadok”, Mk 15,34 vonatkozsban tnik valszntlennek. Lk 12,50: „s mely igen szorongattatom mg keresztsgek (=hallom) el nem vgeztetik” szintn ezt a magyarzatot teszi valszntlenn.
10. Rgi s j kommentrok (J. Wellhausen, Das Evangelium Marci, 19092, ad loc.; J. Schniewind, NTD, 1934, ad loc.; E. Lohmeyer, Das Evangelium des Markus, 1937, ad loc.) hiba prbljk meg kikerlni ezt a kvetkezmnyt, amelyet mg ers grg kifejezsek is tmogatnak: „rettegni s gytrdni”. Olyan magyarzatot adnak, amely nem felel meg a helyzetnek, ahol Jzus mr tudja, hogy szenvednie kell npnek bnei miatt (utols vacsora). Lk 12,50-ben teljesen lehetetlen kiiktatnunk a halltl val flelmet, s figyelembe vve Jzus szavait a kereszten (Mk 15,34), s nem magyarzhatjuk msknt s Gecsemn trtnett, mint az elhagyatottsgtl val flelmet, amelyet Isten nagy ellensge, a hall idz Jzusra.
11. E passzus kapcsolata a Gecsemn kertjvel szmunkra ktsgtelen. Ld. J. Hring, L’ptre aux Hbreux, 1954, ad loc.
12. J. Leipoldt, Der Tod bei Griechen und Juden, 1942, teljesen rossz szemszgbl nzi a perspektvt. Ugyan joggal hatrolja el lesen a hall grg felfogst a zsidtl, de erfesztsei, hogy llandan a grg felfogssal azonostsa a keresztynt s elhatrolja azt a zsidtl, valsznleg csak akkor rthet, ha a knyv megjelensi vt figyelembe vesszk, valamint azt a sorozatot, amelyben megjelent (Germanentum, Christentum und Judentum).
13. Ltni fogjuk, hogy a Krisztus ltal nyert gyzelem fnyben a hall elvesztette minden rettenett. Az jszvetsget kvetve azonban mgsem beszlnek arrl, hogy meghalni „termszetes” (K. Barth, Kirchliche Dogmatik, III/2, 1948, 777kk, hivatkozssal a Jel 21,8-ra, hogy ti. klnbsg van a „msodik hallhoz” kpest); ld. 1Kor 11,30!
14. Meg kell emltennk mg az jszvetsgi teolgikat is.
15. W.G. Kmmel, Das Bild des Menschen im Neuen Testament, 1948; J.A.T. Robinson, The Body. A Study in Pauline Theology, 1952; v. a Vocabulaire Biblique, 19552 antropolgiai cikkeit is!.
16. W. Gutbrod, Die paulinische Anthropologie, 1934; W.G. Kmmel, Rmer 7 und die Bekehrung des Paulus, 1929; E. Schweizer, Rmer 1,3 und der Gegensatz von Geist und Fleisch vor und Bei Paulus, Evangelische Theologie, 1955, 563kk; klnsen pedig R. Bultmann, Theologie des Neuen Testaments, 1953, megfelel fejezete.
17. Jzus szavai a Mk 8,36; M5 6,25; 10,28-ben (pszkh = let) sem a „halhatatlan llek vgtelen rtkrl” szlnak, s nem is flttelezik a bels ember felsbbrendsgt. V. Mk 14,38, valamint W.G. Kmmel, i.m., 16kk.
18. Ezt mondja W.G. Kmmel, i.m., amikor hangslyozza, hogy az jszvetsgben – a jnosi teolgiban is – az embert trtneti lnynek tekintik.
19. A test az a hely, ahonnan befolysolja az embert. gy lehetsges, hogy Pl nhny helyen felcserli a kt grg „test” szt (szarx s szma) sajt alapfelfogsnak ellenre. Ez a terminolgiai klnbsg azonban semmit sem vltoztat az ltalnos szemllett, amelyre a szma s a szarx megklnbztetse jellemz.
20. Ld. Cikkemet: La dlivrance anticipe du corps humain d’après le Nouveau Testament. Hommage et reconnaissance. Receuil de travaux publis à l’occasion du 60e anniversaire de K. Barth, Neuchtel et Paris, 1946, 31kk.
21.Jzus gyakran idzett szava a Mt 10,28-ban (ld. 17. jegyzetet): „Ne fljetek azoktl, akik a testet lik meg, a pszkht pedig meg nem lhetik, nem flttelezi a grg felfogst, mint ha a lleknek nem lenne szksge testre (szma). A kvetkez sor mutatja, hogy nem errl van sz. Jzus nem gy folytatja: „attl fljetek, aki a pszkht li meg”, hanem gy: „hanem attl fljetek inkbb, aki mind a pszkht, mind a testet el tudja puszttani a gyehennban”. A kommentrok joggal jegyzik meg, hogy a pszkh itt nem a grg llek fogalma, hanem inkbb az „let” szval kell fordtanunk, az arm nafs sznak megfelelen. Ld. Pl. J. Schniewind, Das Evanglium nach Johannes, 1937, ad loc.; W.G. Kmmel, i.m., 17, szintn joggal rja: e vers „nem a halhatatlan llek rtkt rja le, hanem azt hangslyozza, hogy egyedl Isten semmistheti meg a fldi leten tl a mennyeit is.” Ld. R. Mehl, Der letzte Feind, 40. lap, 12. jegyzet.
22. Br nem szerencss a fenti kifejezs, mgis knytelen vagyok hasznlni, mert nincs jobb. Amit vele mondani akarok, az vilgos lehet azonban a fenti fejtegetsekbl.
23. A 20. vers utalsa az 1Mz 3,17-re („temiattad”) kizrja a ktiszisz minden egyb fordtst, mint ahogy azt javasolta E. Brunner s A. Schlatter: hogy ti. a teremtmny az embert jelenten. Lsd O. Cullmann, Christus und die Zeit, 1945, 89.
24. Mg ha az Igazsg Tantjt a qumrni szekta szerint ki is vgeztk – amit ez idig egyetlen egyrtelm szveg sem bizonyt –, akkor is marad egy hatalmas klnbsg az skeresztyn egyhz hithez kpest (a tbbirl nem is beszlve; v. The Significance of the Qumrn Texts…, Journal of Biblical Literature, 1955, 213kk): Jzus fltmadsnak hite, amely fltmads mr megtrtnt, nem lel prjra e szektban.
25. E tmhoz v. Ph. Menoud, La mort d’Ananias et de Saphira. Aux source de la tradition chrtienne. Mlanges offerts à M Goguel, Neuchtel et Paris, 1950, klnsen 150kk.
26. Fknt F. Buri, Das Problem der ausgebliebenen Parusie, Schweizerische Theologische Umschau, 1946, 97kk. E krdshez v. O. Cullmann, Das wahre durch die ausgebliebene Parusie gestellte neutestamentliche Problem, Theologische Zeitschrift, 1947, 177kk s 428kk.
27. R. Bultmann, History and Eschatology in the New Testament, New Testament Studies, 1954, 5kk.
28. Ebben az rtelemben kell vennnk F.J. Leenhardt j ttelt: Ceci est mon corps. Explication de ces paroles de Jsus-Christ, Neuchtel et Paris, 1955.
29. W. Bieder, Auferstehung des Leibes oder des Fleisches?, Theologische Zeitschrift, 1945, 105kk, a bibliai teolgia s a dogmatrtnet szempontjbl kvnja magyarzni e kifejezst.
30. Ezt az igt Luther ktflekppen fordtja: 2Tim 1,10 „Er hat ihm die Macht genommen” (elvette a hatalmt – ti. a hallnak), valamint 1Kor 15,26: „er wird aufgehoben” (meg fog semmisttetni). – Ford. megj.: A mi revidelt Kroli-fordtsunk szveghbb: mindktszer az „eltrlni” igt hasznlja.
31. K. Barth, Kirchliche Dogmatik, II/1, 1940, 698kk s III/2, 1948, 524 s 714kk. Igaz, ezeken a helyeken, melyeket rszletesebben is kifejt, kzelebb jut az jszvetsgi eszkhatolgihoz, mint els publikcijban (Die Auferstehung der Toten, 1926).
32. Itt idzhet a Lk 23,43 sokat vitatott szava: „Ma velem leszel a paradicsomban”. Br nem lehetetlen a „ma” szt a „mondom nked” kifejezsre vonatkoztatni, ez mgis inkbb valszntlennek ltszik. Ezt a logiont a Lk 16,23 fnyben kell rtennk, amely a ksi zsidsg flfogst tkrzi a paradicsomrl, a boldogok lakhelyrl (Strack-Billerbeck, ad loc.; P. Volz, Die Eschatologie der jdischen Gemeinde im neutestamentlichen Zeitalter, 19342, 265). Mindenesetre a szveg nem beszl a test fltmadsrl, s nem is rvnytelenti a parusia vrst – ezt a magyarzatot elveti W.G. Kmmel, Verheissung und Erfllung, 19532, 67 is. Igaz ugyan, hogy bizonyos feszltsg van a pli flfogssal, abban az rtelemben, hogy maga Krisztus mg nem tmadt fel a „mnak” nevezett napon, teht mg nem vetette meg annak az alapjait, hogy a holtak vele lehessenek. Vgs soron azonban ez a szveg is azt hangslyozza, hogy a lator Krisztussal lesz. P.H. Menoud (Le sort des trpasss, 45) joggal jegyzi meg, hogy Jzus vlaszt a lator krsnek sszefggsben kell rtennk. A lator azt kri, hogy Jzus emlkezzen meg rla, „amikor elj az orszgban”. E szavak a zsid messis-flfogs szerint csak azt a pillanatot jelenthetik, amikor a Messis eljn orszga megalaptsrt. Jzus nem a krsre vlaszol, hanem mg tbbet ad, mint amit a lator krt: mr elbb egytt lesz vele. gy rtve ez az ige is – sajt intencija szerint – a fenti sszefggsbe tartozik.
33. K. Barth magyarzata (Kirchliche Dogmatik, III/2, 778), hogy ti. az „elaludtak” kifejezs csupn az lk benyomsa lenne azok fell, akik bkben haltak meg, nem tmogathat az jszvetsg fell. E kifejezs tbbet mond, s mint a Jel 14,13-ban a „megnyugosznak” sz is, valban egy llapota utal, amelyben vannak a holtak a parusiig.
34. Ez a tartzkods nem adhat okot arra, hogy egyszeren elhallgassuk az tmeneti llapotot. Nem rtem, hogy mirt tanstanak e vonatkozsban a protestns teolgusok (K. Barth is) annyi bizonytalansgot, hiszen az jszvetsg egyszeren ezt lltja: 1) ilyen tmeneti llapot van; 2) s ez a Krisztussal val kzssget jelenti (a Szentllek ltal). Tisztttzrl sehol nincs sz.
35. Az jszvetsg egyb passzusaira tekintettel, ahol az ap’arti sz jelentse biztosan „mostantl fogva” (pl. Jn 13,19), s a j rtelem miatt, melyet e sz idbeli rtelmezse ad, itt is a szoksos fordtst javaslom, amely e szt az apothnszkontesz-re vonatkoztatja. Igaz, A. Debrunnernek (Grammatik des neutestamentlichen Griechisch, II. rsz, fggelk, 12. ) vannak rvei javaslata mellett, amikor A. Fridrichsent kvetve az ap’arti szt vulgris attikai kifejezsnek tartja: „pontosan, hatrozottan” jelentssel, s a legei to pnema kifejezsre vonatkoztatja. A Chester Beatty Papirus tmogatja ezt, kihagyva a kai szt.
36. Itt R. Mehl, Der letzte Feind, 56, egyik utalst kvettem.
37. Marcus Aurelius, Meditationes XI. 3. Persze egyre inkbb elhagyta a halhatatlansg hitt.
38. Nem azt trgyaltam itt, hogy mi a hitetlenek sorsa az skeresztyn hit szerint. Ezt egy ksbbi munkmban fogom kifejteni, amelyet az jszvetsg eszkhatolgijnak szentelek.
|