E/ akik elaludtak. Szentllek s a holtak tmeneti llapota
OSCAR CULMANN
A llek halhatatlansga vagy a holtak feltmadsa?
A) Bevezets
B) Az utols ellensg: a hall. Szkratsz s Jzus
C) A bn zsoldja: a hall. Test s llek
D) A holtak zsengje. Krisztus fltmadsa s a hall megsemmislse kztt
E) Akik elaludtak. Szentllek s a holtak tmeneti llapota
Utols krdsnkhz rkeztnk: Mikor trtnik meg a test tformlsa? Efell nem lehetnk ktsgben: Az jszvetsg teljes feleletet ad, ti. az idk vgn; s ezt valban idi rtelemben kell vennnk. Ez azonban felveti a „holtak tmeneti llapotnak” krdst. A hall mr bizonnyal legyzetett, ld. 2Tim 1,10: „Krisztus… eltrlte a hallt, vilgossgra hozta az letet s a halhatatlansgot.” Az idbeli feszltsg azonban, amelyet annyira hangslyozni szoktam, ppensggel e kzponti rszt rinti: A hall mr le van gyzve, de megsemmistse csak az idk vgn trtnik meg: „Mint utols ellensg trltetik el a hall” (1Kor 15,26). Jellemz, hogy a grg szvegben mindktszer a katarge ige szerepel,30 spedig ott, ahol mr megtrtnt dnt gyzelemrl van sz, s ott is, ahol az eljvend vgs gyzelem a krds. A Jelensek knyve is beszl a vgs gyzelemrl, a hall megsemmistsrl: „a hall pedig vettetk a tznek tavba” (20,14); a Jelensek knyve szerzje is folytathatja ksbb gy: „nem lesz tbb hall”.
Ez azt mutatja, hogy a test tformlsa nem kzvetlenl az egyn halla utn trtnik meg. Fknt itt kell rizkednnk a grg felfogstl, ha meg akarjuk rteni az jszvetsg tantst. E ponton elhatrolom magam K. Barth-tl, aki Pl apostolnak tulajdontja azt a gondolatot, hogy testnk tformldsa a hall pillanatban trtnik meg, mint ha a holtak id felettiek lennnek.31 Az jszvetsg szerint mg idn bell vannak. Enlkl rtelmetlen lenne az egsz problma, amelyet Pl az 1Thessz 4,13kk-ben trgyal. Ebben a levlben az apostol azt akarja megmutatni, hogy Krisztus visszajvetelnek pillanatban azoknak, akik mg letben vannak, semmi elnyk sem lesz az elzleg Krisztusban elhunytakkal szemben. A Jelensek knyvben (6,11) hasonlkppen azt olvassuk, hogy a Krisztusban elhunytak vrakoznak: „meddig mg?” – kiltjk a mrtrok, akik az oltr alatt feksznek. A gazdag emberrl szl pldzat, ahol Lzr, kzvetlen halla utn, brahm kebelbe kerl (Lk 16,22), valamint Pl szava a Fil 1,23-ban: „kvnok elkltzni, s Krisztussal lenni”, nem egy olyan fltmadsrl beszl, amely kzvetlen az egyn halla utn trtnne meg, mint ahogy sokan gondoljk.32 Sem egyik, sem msik szveg nem beszl a test fltmadsrl. Ellenkezleg: kpeket hasznlnak, s gy beszlnek azok llapotrl, akik Krisztusban meghaltak az idk vge eltt; arrl az tmeneti llapotrl van sz, amelyben vannak az lk is. Ezek a kpek csupn azt a klns kzelsget kvnjk kifejezni Istenhez s Krisztushoz, amelyben vannak azok, akik hitben haltak meg, s vrjk az idk vgt. „brahm kebeln” vannak, vagy (Jel 6,9 szerint) „az oltr alatt”, vagy „Krisztussal vannak”. Ezek csupn kpek, amelyek klnbzkppen fejezik ki az Istenhez val kzelsget. A Pl ltal leggyakrabban hasznlt kp azonban ez: „akik elaludtak”.33 Nehz cfolni, hogy az jszvetsg szmol egy ilyen tmeneti idvel, holtak s lk vonatkozsban egyarnt. Mindenesetre nem tallunk semmilyen spekulcit a holtak fell ebben az tmeneti idben.34 Kvetkezskpp a Krisztusban meghaltak rszt vesznek az tmeneti id feszltsgben. Ez azonban nemcsak azt jelenti, hogy vrnak, hanem azt is, hogy szmukra is dnt esemny volt Jzus halla s feltmadsa. Szmukra is nagy fordulpont a hsvt (Mt 27,52). A hsvt adta j helyzet megengedi, hogy ha nem is Szkratsz tantsval, de gyakorlati magatartsval nzznk szembe a hallnak. A hall elvesztette rettenett, „fullnkjt”, s csak „utols ellensg”-knt maradt meg, s alapjban semmi jelentsge sincs. Ha csak az lk s nem a holtak szmra jelentene Krisztus fltmadsa nagy fordulatot, akkor az lknek hatalmas elnye lenne a halottakhoz kpest, szemben az 1Thessz 4,13kk-kel. Valjban az lk mr most hatalmban vannak a Szentllek jjteremt erejnek, mint Krisztus gylekezetnek tagjai. Elkpzelhetetlen lenne, hogy az els keresztynek flfogsban Krisztus semmit se vltoztatott volna a halottakon, ami a vgidk eltti kort illeti. ppen ezek a kpek, amelyeket hasznl az jszvetsg a Krisztusban meghaltak lersra, ezek bizonytjk, hogy Krisztus fltmadsa (a vgidk anticipcija) a holtak szmra, az tmeneti idben is rvnyes: „Krisztusnl vannak k” – mondja Pl apostol.
Fknt a 2Kor 5,1-10 tant minket arra, hogy a holtak – br mg nincs j testk s mg „alusznak” –mirt vannak Krisztus kzelben. Az apostol ebben a passzusban termszetes flelemrl beszl, amelyet rez a halllal szemben, amely mg mindig mkdik. Pl fl a „meztelensg” llapottl, teht attl, amikor a llek meg van fosztva testtl. Kvetkezskpp ez a termszetes flelem a halltl nem tnt el teljesen mg Krisztus utn sem, mivel az utols ellensg, a hall sem tnt el, br dnt veresget szenvedett. Pl apostol azt mondja, hogy szeretn fellteni (epi) a lelki testet, anlkl, hogy t kellene mennie a hallon. Ez azt jelenti, hogy Krisztus visszajvetelnek pillanatban mg letben szeretne lenni. Mg egyszer azt talljuk itt megerstve, amit Jzusnak a halllal szembeni magatartsrl mondtunk. Ugyanakkor e passzusban (2Kor 5) radilis vltozst vehetnk szre Krisztus feltmadsa ta: ez a szveg a llek „meztelensgtl” val termszetes flelem mellett azt a hatalmas bizonysgot hirdeti meg, hogy mostantl fogva Krisztusnl vagyunk, mg – s fknt – tmeneti llapotunkban is. Mennyiben nyugtalanthat minket teht az, hogy ltezik ilyen tmeneti llapot? Az a bizonyossg, hogy ebben az llapotban is, st fknt ebben, Krisztusnl vagyunk, azon a keresztyn meggyzdsen alapul, hogy bels embernket mr megragadta a Szentllek. Krisztus eljvetele ta mi, lk megkaptuk a Szentlelket. Ha valban bennnk lakozik a Szentllek, akkor mr tformlta bels embernket, hatalmba vette azt. Hallottuk azonban, hogy a Szentllek a feltmads hatalma, Isten teremt ereje; ezrt a hall vele szemben tehetetlen. Ezrt van az, hogy valami vltozs mg a halottak szmra is trtnt, akik valban Krisztusban, azaz a Szentllek birtokban haltak meg. A hall okozta borzaszt egyedllt, az Istentl val elhagyattats – amelyrl beszltem – nem ltezik tbb, mert van Szentllek. Ezrt hangslyozza az jszvetsg, hogy a Krisztusban meghaltak is Krisztusnl vannak. nem hagyta el ket. gy rtjk meg azt is, hogy Pl ppen a 2Kor 5,1kk-ben, ahol az tmeneti kor „meztelensgtl” val flelmrl beszl, a Szentlelket zlognak (arrabn) mondja.
Ugyanazon fejezet 8. verse szerint gy tnik, hogy a holtak mg kzelebb vannak Krisztushoz: az „alvs” klnsen kzel viszi ket Hozz: „szeretnk inkbb kikltzni e testbl s elkltzni az rhoz”. Ezrt tudja rni az apostol a Fil 1,23-ban: „szeretnk elkltzni s a Krisztussal lenni.” Kvetkezskpp az emberi test (szma) nlkl – feltve, hogy a Szentlleki vagyunk – kzelebb vagyunk Krisztushoz, mint annak eltte. A fldi testnkhz (szma) ktd szarx az, ami akadlyozza a Szentllek kibontakozst, amg lnk. A halott ember megszabadul ettl az akadlytl, annak ellenre, hogy llapota mg nem tkletes, hiszen mg nem kapta meg a feltmads testt. Ez a passzus sem ad egyb pontos meghatrozst az tmeneti llapotrl, ahol a bels ember leveti a testet (szma), de mg nincs meg a lelki teste, s egyedl van a Szentllekkel. Az apostol elgnek tartja, hogy bizonyosakk tegyen minket afell, hogy az idk vgnek anticipcija fel ez az llapot visz minket, egszen a vgs feltmadsig: egyrszt a „meztelensgtl” val flelem, msrszt ez a bizonyossg, hogy az tmeneti llapot (ami egybknt rvidesen el fog mlni) nem vlaszthat el minket Krisztustl. (A Rm 8,38 a hallt is azon hatalmak kztt emlti, amelyek nem vlaszthatnak el minket Istennek Krisztusban val szeretettl.) Ez a flelem s ez a bizonyossg van sszekapcsolva a 2Kor 5 szvegben, s ez bizonytja, hogy a holtak is rszt vesznek abban a feszltsgben, amely a jelent jellemzi. A bizonyossg dominl azonban: hiszen a dnt tkzet megtrtnt, a hall legyzetett. A testtl megfosztott bels ember tbb nincs egyedl, nem marad az rny-ltben – ami a zsidk egyetlen vradalma volt, s amit nem tekinthetnk „letnek”. A keresztyn embert, akit testtl megfoszt a hall, mr letben tformlja a Szentllek, s mr most megragadja a feltmads (Rm 6,3k; Jn 3,3k), ha valban llandan megjul a Szentllek ltal mr letben.
A Szentllek ajndk, amelyet hallunkkor sem veszthetnk el. A keresztyn halott a Szentllek birtokban van, mg akkor is, ha mg alszik, s a test fltmadst vrja, amely megadja neki a teljes s igazi letet. A hall ebben az tmeneti llapotban, br mg ltezik, elvesztette rettenett, s a test (szarx) nlkl a Szentllek egyre kzelebb viszi Krisztushoz a halottakat, akik „mostantl fogva (ap’arti)35 az rban halnak meg”; gy joggal nevezhetjk ket boldogoknak, mint azt a Jelensek knyvnek rja is teszi (14,13). Pl apostol rmujjongsa (1Kor 15,55) mostantl fogva a holtakra is vonatkozik: „Hall! Hol a te fullnkod? Pokol! Hol a te diadalmad?” Vagy a Rm 14,8-ban: „Mert ha lnk, az rnak lnk; ha meghalunk, az rnak halunk meg.” 1Thessz 5,10: „Akr bren vagyunk, akr aluszunk, egytt lnk vele.” Rm 14,9: „Krisztus uralkodik mind holtakon, mind lkn.”
Fltehetjk a krdst, hogy gy vgs soron nem kerltnk-e vissza a llek halhatatlansgnak grg tanhoz, s hogy az jszvetsg nem felttelezi-e a hsvt utni idkre nzve a megtrt keresztyn, a „bels ember” folyamatossgt a hall eltt s a hall utn, gy, hogy a hall itt is csak termszetes „tmenet” lenne.36 Bizonyos mrtkig valban kzeledtnk a grg tan fel, amennyiben a bels ember – tformlva, letre keltve a Szentllek ltal – tovbb l ebben az tformlt llapotban, Krisztusnl van s alszik. Az let Llekben val folytatst hangslyozza klnsen Jnos evangliuma (3,36; 4,14; 6,54 – s msutt is). Itt legalbbis analgit lthatunk a llek halhatatlansgval.
A klnbsg mgis radiklis: a holtak llapota nem vgleges, ahogy Pl mondja: „meztelen”, alvs, vrakozs az egsz teremtett vilg s a test fltmadsra; msrszt pedig a hall megmarad ellensgnek, amely ugyan mr legyzetett, de amelyet mg meg kell semmisteni. Ha a halottak mr ebben az llapotban Krisztusnl vannak, gy ez nem felel meg a llek termszete lnyegnek, hanem egy kvlrl jv, Krisztus halla, feltmadsa s a Szentllek ltal hat isteni kzbeavatkozs eredmnye; ennek kell fltmasztania mr a hall eltt a bels embert, itt a fldi letben, csodlatos hatalma ltal.
Klnbsg tovbb, hogy a holtak fltmadsa mindig, mg a 4. evangliumban is a vradalmunk trgya. Igaz, hogy most mr a gyzelem bizonyossgban trtn vradalom, mert a Szentllek mr a bels emberben lakik. Nem lehet ktsg: mivel mr bennnk lakik, egyszer testnket is tformlja, mert a Szentllek, az let hatalma that mindent, nem ismer hatrt, nem ll meg sehol. A Rm 8,11-ben Pl rja azokat a szavakat, amelyeket most kifejtett tanunk sszefoglalsnak tekinthetnk: „Ha annak a lelke lakik bennetek, aki feltmasztotta Jzust a hallbl, megeleventi a ti haland testeiteket az bennetek lakoz Lelke ltal.” Fil 3,20-21: „a megtart r Jzus Krisztust vrjuk; ki elvltoztatja a mi nyomorsgos testnket, hogy hasonl legyen az dicssges testhez.”
Vrunk teht, s a holtak is vrnak. Igaz, hogy szmukra ms az let ritmusa, mint az lk szmra, s gy szmukra az tmeneti id rvidebb lehet. S ha ez utbbi megjegyzssel gy tnik is, hogy tlmegyek rsmagyarzati szempontomon, az jszvetsg adataira val szortkozson, amelyet mindeddig megtartottam, meggyzdsem, hogy nem hagytam el itt sem a munka exegetikai alapjait, amennyiben az „alvs”, a leggyakoribb kifejezs az jszvetsgben az tmeneti llapot lersra, felhv minket arra, hogy ms id-tudatot tulajdontsunk a halottaknak: az alv ember id-tudatt. Mgis, annyi megmarad, hogy idben vannak k is. Ez jra bizonytka annak, hogy a feltmadsba vetett hit klnbzik a grg „llek halhatatlansgtl”.
|