D/ A holtak zsengje. Krisztus feltmadsa s a hall megsemmislse kztt
OSCAR CULMANN
A llek halhatatlansga vagy a holtak feltmadsa?
A) Bevezets
B) Az utols ellensg: a hall. Szkratsz s Jzus
C) A bn zsoldja: a hall. Test s llek
D) A holtak zsengje. Krisztus fltmadsa s a hall megsemmislse kztt
Szmot kell adnunk arrl is, hogy mit jelentett az els keresztynek szmra, amikor hsvt nagy zenett meghirdettk: Krisztus fltmadt a holtak kzl. Hogy ezt teljesen megrtsk, ahhoz mindenek eltt utalnunk kell arra, hogy mit jelentett szmukra a hall. Az a ksrtsnk, hogy mindig sszekeverjk ezt a hatalmas kijelentst: Krisztus fltmadott! – a grg gondolattal a llek halhatatlansgrl, s gy megfosztjuk azt valdi tartalmtl. Krisztus fltmadott! – ez azt jelenti: mr benne vagyunk az j korszakban, amelyben a hallt legyzi a Szentllek, s ahol nincs tbb romlandsg. Mert ha valban van lelki test, amely felvltja a testit (= a hallt), akkor a hall hatalma mr megtrt. Az els keresztynek meggyzdse szerint a hvknek valjban mr nem kell meghalniuk – s bizonnyal az els idk meggyzdse is ez volt. Mostantl fogva azonban nincs annak jelentsge, hogy az emberek tovbbra is meghalnak. Mostantl fogva halluk nem a hall abszolt uralma, csupn a vgs harc, amely a hatalomrt trtnik. A hall nem tudja rvnytelenn tenni a feltmadt test ltt, brmily slyos legyen is.
Prbljuk meg egyszeren megrteni azt, amit az sgylekezet hirdetni akart, amikor Jzus Krisztusrl mint a „holtak zsengjrl” beszlt. Fknt itt kell megprblnunk kikerlni azt a krdst – brmily nehznek is tnik –, hogy el tudjuk fogadni ezt a hitet, vagy sem. Hasonlkppen figyelmen kvl kell elszr hagynunk azt a krdst is, hogy Szkratsznek vagy az jszvetsgnek van igaza, mert enlkl llandan idegen elemeket kevernnk ssze az jszvetsgvel. Ehelyett egyszeren el kell kezdennk az jszvetsg tantsra hallgatni. „Jzus Krisztus zsengje azoknak, akik elaludtak”. Teste az els feltmadt lelki test. Ahol megvan ez a meggyzds, ott befolysnak az egsz letet s egsz gondolkodst teljesen t kell formlnia. Minden, ami az sgylekezetben trtnt, innen s csakis innen rthet. Az jszvetsg ht pecsttel lezrt knyv marad szmunkra, ha nem halljuk minden olvasott mondata mgtt e msikat is: Krisztus fltmadott,24 a hall legyzetett, mr van j teremts. Ez vezeti be a feltmads korszakt.
Azt mondtuk, hogy csak bevezeti; mgis dnt mdon teszi ezt. Csak bevezeti: mert a hall mg mkdik, a keresztynek tovbbra is meghalnak. Errl csak akkor adnak szmot a tantvnyok, amikor a keresztynsg els tagjai meghalnak, ami nagy problma lett.25 Az 1Kor 11,30-ban azt rja Pl apostol, hogy alapjban vve nem kellene lennie sem betegsgnek, sem hallnak. Azonban mg van bn, betegsg s hall. De a Szentllek mint teremt hatalom mr mkdik a vilgban. Mkdse lthat az els keresztynek kzssgben, az ott megnyilvnul kegyelmi ajndkokban. Ezt a feszltsget neveztem (a Christus und die Zeit c. knyvemben) „mr beteljesltnek”, ill. „mg nem befejezettnek”; ez lnyeges rsze az jszvetsgnek.
Kvetkezskpp e feszltsg nem msodlagos, utlag becsempszett megolds26, mint ahogy azt Albert Schweitzer tantvnyai, most pedig R. Bultmann is lltja.27 Ellenkezleg: ez a feszltsg jellemzi mr Jzus tantst is Isten orszga fell. Meghirdeti az Isten orszga jvetelt a jvre nzve, msrszt pedig hirdeti, hogy mr beteljesedett az, mivel maga a Szentllekkel mr visszaszortja a hallt, betegek gygytsa s holtak fltmasztsa ltal (Mt 21,28; 11,3k; Lk 10,18), anticiplja azt a gyzelmet, amelyet sajt hallval fog aratni a Hall fltt. Sem A. Schweitzernek nincs igaza, aki Jzus s az els keresztynek remnyt sajtos mdon a jvben megvalsul remnynek ltja, sem C.H. Doddnak, aki csak a realized eschatology-rl (megvalsult eszkhatolgirl) beszl, fknt pedig R. Bultmann-nak nincs igaza, aki az els keresztynek si remnyt feloldja heideggeri exisztencializmusban. Az jszvetsg lnyeghez tartozik, hogy idi kategrikat hasznl, s specilisan ezrt van az, hogy a Krisztus fltmadsnak mr megtrtnt voltba vetett hit kiindulpontja az egsz keresztyn letnek s gondolkodsnak. Ha ehhez hozzfzzk, hogy ez az jszvetsg kzponti mondanivalja, akkor az idbeli feszltsg a „mr beteljeslt” s a „mg nem befejezett” kztt a keresztyn hit szerves alkotrsze, akkor a Christus und die Zeitben felhasznlt kp jellemzi az jszvetsg ltal flttelezett helyzetet: A dnt tkzet, amely meghatrozza a hbor kimenetelt, mr megtrtnt Krisztus hallban s fltmadsban, csupn a Victory Day (gyzelem napja) ll mg elttnk.
Alapjban vve minden modern teolgiai vita tmja a kvetkez krds: hogy a pnksdi esemny vajon kiindulpontja-e a keresztyn egyhz szletsnek, letnek, gondolkozsnak? Ha igen, akkor a Krisztus testi fltmadsba vetett hitet kell tekintennk az egsz keresztyn hit kzppontjnak az jszvetsgben. Az a tny, hogy van feltmadott test, Krisztus teste, meghatrozza az els keresztynek idfelfogst. Ha Krisztus az „elaludtak els zsengje”, gy ez idbeli tvolsgot jelent (brmilyen idtartamrl is legyen sz), amely elvlasztja a „zsengt” a tbbi embertl, akik mg „nem keltek letre a hallbl”. Ez az jszvetsg szerint azt jelenti, hogy Jzus mr megtrtnt fltmadsa s a mi vgidkben megtrtn fltmadsunk kztti idben lnk. De azt is jelenti, hogy a feltmads hatalma, a Szentllek mr kzttnk is munklkodik. Ezrt hasznlja Pl apostol (Rm 8,23) a Szentllek lersakor ezt a grg fogalmat: aparkh = zsenge, amelyet az 1Kor 15,25-ben a feltmadott Jzus lersra hasznl. Mr most megvan a feltmads anticipcija, s pedig ktflekppen: bels embernket naprl napra megjtja a Szentllek (2Kor 4,16; Ef 3,16). De testnket (szma) magt is megragadja a Szentllek, mg ha a test (szarx) szilrdan is l most benne. A Rm 7,24 elkeseredett kiltsra („kicsoda szabadt meg engem e hallnak testbl”) felel az egsz jszvetsg: a Szentllek!
Hogy a Szentllek anticiplja a vgs idket, az a leglthatbban az els keresztynek rvacsorjban, a kenyr megtrsben mutatkozik meg: itt trtnik meg a Szentllek lthat csodja. Annak az sszejvetelnek a keretben prblja ttrni a Szentllek az emberi beszd hatrait, amelyet az jszvetsg „nyelveken szlsnak” nevez. Itt a gylekezet kzvetlen kapcsolatra lp a Fltmadottal, nemcsak lelkvel, hanem feltmadott, lthatatlan testvel is. Ezrt rja Pl apostol (1Kor 10,16): „A kenyr, amelyet megszegnk, nem Krisztus testvel val kzssgnk-e?” Itt, a testvri kzssgben a keresztynek kzvetlen kapcsolatban vannak Krisztus fltmadott testvel, s ezrt rja az apostol a kvetkez fejezetben (11,27k), ebben az rdekes passzusban, amelyet nem vesznek elgg figyelembe: Ha az rvacsort a gylekezet minden tagja mltn eszi, akkor a kapcsolat Krisztus fltmadott testvel a mi emberi testnkben gy fog munklkodni, hogy nem lesz sem betegsg, sem hall (1Kor 11,28-30). Ez egy egszen mersz kijelents!28
Ezek az anticipcik mr most testnk lelki testt formlsra utalnak, ami csak az egsz teremtett vilg jjteremtsekor trtnik meg. A testi anyag helyre a lelki fog lpni; ez azt jelenti, hogy a romland helyett romolhatatlan lesz. E kifejezsben vakodnunk kell attl, hogy a „lelki” sznak grg rtelmet tulajdontsunk s kizrjuk a test gondolatt. Nem j grl s j fldrl van sz; ez a keresztyn hit!
Az Apostoli Hitvalls ltal hasznlt kifejezs nem felel meg a pli gondolkodsnak: „Hiszem a test feltmadst”.29 Ez az, amit Pl apostol semmi esetre sem mondhatott, mert a szma s nem a szarx feltmadsban hisz. A szarx a hall hatalma, melyet el kell puszttani. Az Apostoli Hitvalls korban a bibliai terminolgit mr rosszul rtettk, a grg antropolgia rtelmben vettk, s megjelent a szarx s a szma keveredse. Pl szerint a szma tmad fel az idk vgn, amikor a Szentllek kivtel nlkl mindent jjteremt.
Romolhatatlan test! Hogyan kpzeljk el? Vagy mg inkbb: hogyan kpzeltk el az els keresztynek? A Fil 3,21-ben Pl azt mondja, hogy az idk vgn Jzus Krisztus tformlja nyomorsgos testnket az dicssges testhez (doxa) hasonlra. gy szl a 2Kor 3,18-ban is: „ugyanazon brzatra elvltozunk, dicssgrl dicssgre” (apo doxsz eisz doxan). E dicssget (doxa) gy kpzeltk el az els keresztynek, mint egy fnybl sztt anyagot – de ez sem tkletes sszehasonlts; nyelvnk nem kpes ezt kifejezni. jra utaljunk Grnewald feltmadst brzol oltrkpre! Szmomra gy tnik, hogy ez a kp kzelti meg legjobban azt, amit Pl apostol lthatott, amikor lelki testrl beszlt.
|