C/ A bn zsoldja a hall. Test s llek
OSCAR CULMANN
A llek halhatatlansga vagy a holtak feltmadsa?
A) Bevezets
B) Az utols ellensg: a hall. Szkratsz s Jzus
C) A bn zsoldja: a hall. Test s llek
A llek halhatatlansgnak grg felfogsa s a feltmadsba vetett keresztyn hit ellentte mg inkbb beigazoldik, ha figyelembe vesszk, hogy a fltmadsba vetett hit mr felttelezi a hall s a bn kztt a judaizmus ltal ltrehozott kapcsolatot. gy a megvlts-drma szksgessge is vilgosabb lesz szmunkra. A hall nem termszetes, Isten akaratval egyez dolog, mint a grg gondolkodsban, hanem termszetellenes, az isteni akarattal ellenkez, abnormis dolog.13 Az 1Mz elbeszls arra tant minket, hogy a hall a vilgba csak az ember bne ltal lpett be. A hall tok, s az egsz teremts bele van vonva ebbe az tokba. Az ember bne tette szksgess mindazokat az esemnyeket, amelyeket aztn a Biblia elbeszl, s melyeknek neve dvtrtnet. A hall nem gyzhet le, csak bnhds ltal, mivel a hall a „bn zsoldja”. Nemcsak az 1Mz mondja ezt neknk, hanem Pl apostol is (Rm 6,23), s ez a flfogsa a hallrl az skeresztynsgnek is. Ahogyan a bn Isten ellen volt, gy van Isten ellen ennek kvetkezmnye, a hall. Persze, Isten fel is tudja hasznlni a hallt (1Kor 15,36; Jn 12,24), ppgy, mint a Stnt. A hall mgis, mint olyan, Isten ellensge marad, mert Isten maga az let, s az let teremtje. Isten akarata nem az, hogy hall s betegsg, hervads s megsemmisls legyen (a betegsg a hall klns esete, amely mg letnkben mkdik).
Minden, ami az let ellentte, betegsg s hall, az emberi bnbl ered zsid s keresztyn flfogs szerint. Ezrt Jzus minden gygytsa nemcsak a hall visszaszortst, hanem a bn terletre val behatolst is jelent; ezrt mondja Jzus, mikor betegeket gygyt: megbocsttattak bneid. Nem gy, hogy minden szemlyes betegsgnek egy szemlyes bn a megfelelje, hanem gy, hogy a betegsg, mint olyan, s a hall, a bn kvetkezmnye, mely alatt szenved az egsz emberisg. Minden gygyts rszleges fltmads, az let rszleges gyzelme a hall fltt: ez a keresztyn flfogs. Ezzel szemben a grg gondolkods szerint a test betegsge abbl a tnybl fakad, hogy a test mindenestl rossz, s a hallnak van szentelve. A keresztynek szmra a testben a feltmads rvid ideig tart anticipcija lesz lthatv.
Ez pedig arra tant minket, hogy a test maga nem rossz, s a llekhez hasonlan Teremtnk ajndka. Pl szerint ppen ezrt ktelessgeink vannak testnkkel szemben is! Isten mindennek Teremtje. A zsid s keresztyn teremts-rtelmezs kizr minden grg dualizmust a test s a llek kztt. A testi, lthat dolgok ppgy Isten teremtmnyei, mint a lthatatlanok. A test nem a llek brtne, hanem a Szentllek temploma Pl szerint (1Kor 6,19). Itt van a dnt klnbsg. Isten a testit is „jnak” tartja a teremts utn; ezt az 1Mz elbeszlse kifejezetten mondja. Fordtva pedig: a bn az egsz embert kerti hatalmba, nemcsak a testet, hanem a lelket is, s kvetkezmnye, a hall az egsz emberre kiterjed, testre s llekre egyarnt. gy van ez nemcsak az embernl, hanem minden egyb teremtmnynl is. A hall azrt szrny, mert az egsz lthat teremtett vilg – belertve testnket is – mg jelen llapotban, betegsgtl s halltl sjtva is csodlatos.
A hall pesszimista flfogsa mgtt ott van a teremts optimista flfogsa. Ezzel szemben ott, ahol a hallt megszabadtnak tartjk – mint a platnizmusban – ott nem ismerik el a lthat vilgot Isten teremtmnynek, s ha a platnistk szpnek tartjk a testet, az nem azrt van, mintha nmagban szpnek tartank, hanem azrt, mert tvilgt rajta a halhatatlan llekbl, az egyedl igaz isteni igazsgbl valami. Mg a keresztynek szmra is jelen testnk nem ms, mint az eljvend dicssges test rnyke, de ppen egy test rnyka.! A klnbsg itt nem a test s a lelki idea kztt van, mint Platnnl, hanem a jelen teremts (amelyet megrontott a bn) s az j teremts kztt (amely bntl szabad): a romland s a romolhatatlan test kztt.
Ez arra vezet minket, hogy az emberrl szl teljes tantsrl beszljnk, az antropolgirl. Az jszvetsg antropolgija nem azonos a grggel, inkbb a zsidhoz csatlakozik. A test s a llek (szma – pszkh, szarx – pnema) vonatkozsban – hogy csak ezeket emltsk – ugyanazokat a kifejezseket hasznljk az jszvetsg szerzi, mint a grg filozfusok. E kifejezsek azonban szmukra egszen mst jelentenek, s teljesen flrertjk az jszvetsget, ha grg rtelemben magyarzzuk a fogalmakat. Innen mr sok flrerts szrmazott.
Nem adhatunk rszletes ttekintst az jszvetsgi antropolgirl. A Kittel-fle14 sztr megfelel cikkei mellett j monogrfik is vannak e krdshez.15 Elszr kln kellene analizlnunk az jszvetsg klnbz szerzinek antropolgijt, mert ppen ebben dnt klnbsgek vannak. Itt sajnos csak nhny lnyeges pontot emlthetek, amelyet krdsnk trgyalsakor vizsglni kell, s ezt meglehetsen sematikusan teszem, az aprsgokra kevss gyelve, amelyeket pedig egy igazi antropolginak trgyalnia kellene. Elssorban Pl apostolra tmaszkodom, mert egyedl nla talljuk meg az antropolgia tbb elemt, br sem hasznlja teljes kvetkezetessggel a klnbz kifejezseket, s ezeknek nem mindig ugyanaz a jelentse.16
Termszetesen az jszvetsg is ismeri a test s a llek megklnbztetst, de mg inkbb a bels s kls ember klnbsgttelt. Ez azonban nem szembelltst jelent, mint ha a bels ember termszetszerleg j, a kls pedig rossz lenne.17 A kett kiegszti egyms lnyegt, s mindkettt jnak teremtette Isten. A bels ember a kls nlkl nem igazi, nll ltet jelent: szksge van a testre. Legfljebb az szvetsg halottjaihoz hasonlan lehetsges taln a Selban egy rny-lt, de ez nem igazi let. Vilgos viszont a grg llek-fogalomtl val klnbsg: ez utbbi ui. csak s kizrlag a test nlkl jut teljes kifejldsre. Semmi ilyen nincs viszont a Bibliban. A keresztyn flfogs szerint a testnek is szksge van a bels emberre.
Mi a test (szarx) s a llek (pnema) szerepe a keresztyn antropolgiban? Fleg itt nem szabad, hogy flrevezessen minket a grg szavak profn hasznlata, annak ellenre, hogy az jszvetsg nhny helyn megtallhat, s hogy a terminolgia mg egy szerz esetben sem egysges (pl. Pl apostolnl sem). E fnntartssal mondhatjuuk, hogy az egyik pli jelents szerint – amely taln a legjellemzbb – a test s a llek kt aktv, transzcendens hatalom, amely kvlrl lp be az emberbe, s benne a kett dinamikusan hat, de sem egyik, sem msik nem azonosthat az emberrel. A keresztyn antropolgia az dvtrtneten alapul18 – szemben a grggel. A „test” a bn hatalma, amely a hall hatalmaknt jutott az emberbe dm bne ltal. Testet s lelket egyarnt megragadott, mgis gy – s ez nagyon fontos – hogy a test (szarx) immr lazbban ktdik a szmhoz (tulajdon testnkhz), mint a bels emberhez19, br a bneset folytn a szarx hatalmat nyert a szma fltt. A Llek a test (szarx) nagy ellenttje, de ismt nem gy, mint egy antropolgiai tnyez, hanem mint egy hatalom, amely kvlrl lp az emberbe. A Llek Isten teremt ereje, az let nagy hatalma a feltmads rsze ppgy, mint ahogy a test (szarx) a hall. Az szvetsgben a Llek mindig csak ppen a prftkban mkdik. Ezzel szemben a jelen korszak vgs idejn – amelyben vagyunk az jszvetsg szerint – azaz mita Krisztus halla ltal megtrte a hall hatalmt s feltmadt, az let eme hatalma mkdik Krisztus egyhznak minden tagjban. Az ApCsel 2,16 szerint az „utols napokban” a Llek mindenkit meg fog ragadni. Jl prfcija pnksdkor teljesedett be.
E teremt hatalom is a teljes embert ragadja meg, belst s klst egyarnt, mr most. Amg azonban a test (szarx) e jelen korszak idejre lnyegi egysget alkot testnkkel (szma), de nem kerti szksgszeren hatalmba a bels embert, a Szentllek letre kelt ereje fordtva van: mr most megragadja a bels embert olyan hatrozott mdon, hogy az „naprl napra jul” – ahogyan Pl mondja (2Kor 4,16). Ami a testet illeti (szma), azt is mr megragadta a Szentllek. Mr e testben megvan a vgs idk anticipcija, a hall hatalmnak idleges visszaszorulsa, mihelyt mkdik a Szentllek letre kelt ereje20; innen vannak a beteggygytsok az skeresztynek kztt. Mgis csupn e hatalom visszaszorulsrl van sz, nem pedig haland test vgrvnyes tvltozsrl feltmadott testbe. Mg azoknak is meg kell halniuk, akiket Jzus fldi lete folyamn feltmasztott. A hallnak szentelt test tvltozsa lelki testt csak az idk vgn fog megtrtnni. Majd csak ekkor fogja a feltmads hatalma, a Szentllek teljesen megragadni a testet, oly mdon, ahogy mr most naponta megjtja a bels embert.
Szmunkra most az a fontos, hogy megmutassuk, milyen mrtkben klnbzik az jszvetsg antropolgija a grgtl. A test (szma) s a llek (pszkh) j, amennyiben mindkettt Isten teremtette. Mindkett azonban annyira rossz is, amennyiben megragadta ket a hall hatalma, a test (szarx), a bn. De mindkettt megszabadthatja, s meg is kell szabadtania a Szentllek letet ad erejnek. A megszabadts nem abban ll, hogy a llek (pszkh) megszabadul a testtl (szma), hanem abban, hogy mindkett megszabadul a hall hatalmtl, a szarx-tl.21
A test feltmadott testt vltozsa csak akkor trtnik meg, amikor az egsz teremtett vilgot jjteremti a Szentllek, amikor nem lesz tbb hall. Akkor, amikor testnk (szma) nem szarx-bl fog llni.22 Pl szerint ekkor „lelki test” lesz. E fltmadsa a testnek csak egy rsze a teljes jjteremtsnek. „j eget s j fldet vrunk” (2Pt 3,13). A keresztyn remnysg nemcsak az egyn sorsra, hanem az egsz teremtett vilgra vonatkozik. Az egsz teremtett vilg, a lthat, materilis is, bele van vonva a hallba. „Te miattad” – gy hangzott az tok. Ezt pedig nemcsak az 1Mz-ben halljuk, de a Rma 8,19kk-ben is, ahol azt rja Pl apostol, hogy az egsz teremtett vilg23 mr most trelmetlenl vrja a szabadtst. E megvlts akkor fog eljnni, amikor a Szentllek hatalma t fog vltoztatni minden anyagi dolgot, amikor Isten az j teremtsben nem megsemmisteni, hanem megszabadtani fogja azt a test (szarx) hatalmbl, a romlandsgtl. Nem rkkval idek fognak megjelenni teht, hanem konkrt dolgok szletnek benne jj, tbbek kztt testnk is (szma). E hit sokkal merszebb, mint a grg filozfia.
Mivel a test fltmasztsa jjteremt tett, amely megragadja az egsz univerzumot, gy nem az egyn hallakor jelenik meg, hanem csak az idk vgn. Nem tmenet az evilgibl, a tlvilgiba, mint ezt a llek halhatatlansgnak grg kpzetben a llekrl hiszik. A test fltmadsa a jelen korszakbl a jvbe val tmenet, amely ktdik az dv megszerzsnek drmjhoz.
A bn miatt szksges, hogy ez a drma az idben jtszdjk le. Ha a bnt tartjuk a hall uralma eredetnek Isten teremtse fltt, akkor a hallt a bnnel egytt kell legyzni.
Mi nem tudjuk ezt megtenni sajt ernkbl; nem tudjuk legyzni a bnt, mivel magunk is bnsk vagyunk – tantja az jszvetsg. Ms teszi meg helyettnk, s sem tehette ezt msknt, csak gy, hogy tadta magt a bn hatalmnak, teht meghalt, s eleget tett a bnrt gy, hogy a hallt, mint a bn zsoldjt gyzte le. A keresztyn hit hirdeti, hogy Jzus megtette ezt, s miutn teljesen s valban meghalt, testben s lelkben fltmadott. Hirdeti, hogy mostantl fogva a feltmads hatalma, a Szentllek mkdik. Szabad az t! A Bn legyzetett; a Feltmads s az let gyztt a hall felett, mivel a hall a bn kvetkezmnye volt. Isten anticiplta az j teremts csodjt, amelyet a vgidkre vrunk. jjteremtette az letet, mint kezdetben. Ebben az egyedlll pillanatban, Jzus Krisztusban a csoda mr megtrtnt! Feltmads, de nem csak a bels ember jjszletse rtelmben, akit a Szentllek megragadott, hanem a test feltmadsa is. Az anyag, matria jjteremtse ez romolhatatlann. A vilgon mshol sehol sincs feltmads-anyag vagy lelki test: csak itt, Jzus Krisztusban!
|