B/ Az utols ellensg a hall. Szkratsz s Jzus
OSCAR CULMANN
A llek halhatatlansga vagy a holtak feltmadsa?
A) Bevezets
B) Az utols ellensg: a hall. Szkratsz s Jzus
Platn Phaidon c. mvben, Szkratsz hallnak megkap elbeszlsben olvassuk a llek halhatatlansgnak legszebb lerst. ppen a tudomnyos tartzkods s vatossg, a matematikai pontossg lersrl val lemonds ad rvelsnek fllmlhatatlan rtket. Ismerjk azokat az rveket, amelyeket a grg filozfus a llek halhatatlansga mellett felhoz: Testnk csak kls ruha, amely, mg lnk, akadlyozza lelknket a szabad mozgsban s az rkkval ltnek megfelel letben. Olyan trvnyt knyszert a llekre, amely nem rszabott; a llek teht be van zrva a testbe, mint egy knyszerzubbonyba vagy brtnbe. A hall pedig a nagy szabadt: sztszaktja a lncokat, a lelket kivezeti a test brtnbl, s visszaviszi rkkval hazjba. Mivel a test s a llek teljesen klnbzik egymstl s kt klnbz vilghoz tartozik, ezrt a test megsemmislse nem azonos a llekvel, pont gy, mint ahogy egy malkots sem pusztul el, ha az eszkzt megsemmistjk. Ugyan a llek halhatatlansga mellett flhozott rveknek maga Szkratsz szerint nincs olyan rvnyk, mint a matematikai bizonytkoknak, mgis szmra a valsznsg legmagasabb fokt rik el, s olyan valsznv teszik a halhatatlansgot, hogy az ember szmra – a Phaidon szavait hasznlva – „szp kockzatt” vlnak.
A nagy Szkratsz mindezt nemcsak tantotta, amikor halla napjn tantvnyaival egytt vizsglat a llek halhatatlansga mellett szl rveket: abban a pillanatban meg is lte azt, amit tantott. Megmutatta sajt pldjn keresztl, hogy a filozfia rk igazsgaival foglalkozva hogyan munkljuk mr most a llek megszabadtst. Mert a filozfia lehetv teszi mr most, hogy az idek rkkval vilgba behatoljunk, ahova a llek is tartozik, s azt megszabadtsuk a test brtntl. A hall nem tesz mst, mint ezt a megszabadtst viszi vgbe. Platn meg is mutatja, hogyan lp Szkratsz a hall el, teljes nyugodtsggal, dersen. Szkratsz halla szp hall; teljesen tvol ll tle a hallflelem. Szkratsz nem fl a halltl, mert az megszabadt minket a testtl. Ha valaki fl a halltl, azzal azt bizonytja, hogy szereti a testet, s a lthat vilg foglya. A hall a llek nagy bartja. Ezt tantja s gy hal meg, csodlatos sszhangban tantsaival ez az ember, aki a grg gniusz megtestestje, annak is a legnemesebb formjban.
Halljuk most, hogyan halt meg Jzus. A Gecsemn kertben tudja, hogy vrja t a hall, pont gy, mint Szkratsz tantvnyaival val prbeszde napjn. A szinoptikus evangliumok grosso modo megegyeznek a Gecsemn kerti esemnyek vonatkozsban. Jzus „kezde rettegni s gytrdni” (Mk 14,33). „Szomor az n lelkem mindhallig” – mondja tantvnyainak.9 Jzus annyira teljesen ember, hogy osztozik a hall okozta termszetes flelemben is. Neki, mint az isteni Emberfinak, az r Szolgjnak, sokkal ersebben kellett ezt reznie, mint ms embernek.10 Fl, de nem mintha gyva lenne, nem is az t megl emberektl retteg, mg csak a hallt megelz szenvedstl sem, hanem magtl a Halltl, aki a Gonosz nagy hatalma. Szmra a hall nem isteni dolog, hanem valami szrny. Jzus nem akar egyedl lenni ebben a pillanatban. Tudja, hogy Atyja mindig vele van. El jrul e dnt pillanatban, mint ahogy tette egsz fldi letben. El jrul emberi rettegsvel, amelyet a hall, a nagy ellensg jelent. Teljesen szksgtelen kiiktatnunk ebbl az evangliumi szakaszbl Jzus flelmt, valamilyen mesterklt magyarzattal. A keresztynsg ellensgei, akik mr az korban flfedeztk az ellenttet Szkratsz s Jzus halla kztt, sokkal helyesebben lttak, mint a keresztyn kommenttorok.Jzus valban reszket Isten nagy ellensge eltt. Semmi nincs itt Szkratsz ders viselkedsbl, aki nyugodtan lp a nagy bart, a hall el. Arra kri Jzus Istent, kmlje meg t attl, hogy a hallon keresztl kelljen mennie. Bizonyos: Tudja mr elre, hogy az a rbzott feladat, hogy elszenvedje a hallt, s elre mondja: „De keresztsggel kell nkem megkeresztelkednem; s mely igen szorongattatom, mglen az elvgeztetik” (Lk 12,50). Most azonban, hogy Isten ellensge ott ll eltte, knyrg Istenhez, akinek mindenhat voltt ismer: „Minden lehetsges nked, Vidd el tlem ezt a poharat” (Mk14,36). S amikor hozzfzi: „mindazonltal ne az n akaratom legyen meg, hanem a tied”, akkor ez nem azt jelenti, hogy vgs soron maga is Szkratsz mdjn megszabadt bartnak tartja a hallt. Nem; ezzel csak annyit mond, hogy ha mg ennek a szrny dolognak, a hallnak is meg kell trtnnie velem, akaratod szerint, gy alvetem magam ennek a szrnysgnek.
Jzus tudja, hogy maga a hall radiklis, hatalmas elhagyatottsgot jelent, mivel Isten ellensge; ezrt is knyrg Istenhez. Isten nagy ellensgnek jelenltben nem akar egyedl maradni. Mgis, hogy gy mondjuk, a hall lnyeghez tartozik, hogy elvlaszt minket Istentl.. Ha valaki keze kztt van, akkor nem Isten, hanem ellensge kezben van. Jzus szorosan egytt akar maradni Istennel, mint egsz fldi lete folyamn. De e pillanatban nemcsak Isten segtsgt keresi, hanem a tantvnyokt is. Mindig jra flbeszaktja imjt, s csatlakozik legbelsbb tantvnyaihoz, akik kzdenek az lmossggal, hogy ne aludjanak, amikor jn a Mester. Megprbljk, de nem sikerl, s Jzusnak mindig jra fl kell bresztenie ket. Mirt akarja Jzus, hogy virrasszanak? Mert nem akar egyedl lenni. Mg a tantvnyoktl sem akar elszakadni, akiknek emberi gyngesgt jl ismeri, mert a hall, Isten szrny ellensge most fog rtrni. Szeretn, ha let venn t krl, az az let, amely a tantvnyokban van: „Nem brtatok vigyzni velem egy rig sem?”.
El tudunk kpzelni nagyobb ellenttet, mint ami van Szkratsz s Jzus halla kztt? Szkratsz, mint Jzus is, halla napjn tantvnyaitl van krlvve, de csodlatos nyugodtsggal a halhatatlansgrl beszl nekik. Jzus nhny rval halla eltt retteg, s kri tantvnyait, hogy ne hagyjk t egyedl. A Zsidkhoz rt levl, amely az jszvetsg tbbi iratnl ersebben hangslyozza Jzus tkletes Isten (1,10) s tkletes ember voltt, mg messzebb megy Jzus hallflelmnek lersban, mint a hrom szinoptikus evanglium. Azt mondja, hogy Jzus „knyrgssel s esedezsekkel, ers kilts s knnyhullats kzben jrult ahhoz, aki kpes megszabadtani t” (5,7).11 A Zsidkhoz rt levl szerint Jzus kiltott s srt a hall eltt! Az egyik oldalon ltjuk Szkratszt nyugalomban, dersen, amint a llek halhatatlansgrl beszl; a msik oldalon pedig Jzust, aki kiltozik s sr.
Aztn maga a hall jelenete. Szkratsz hatalmas nyugalommal issza ki a brkpoharat; Jzus ellenben a zsoltr szavaival kilt: „n Istenem, n Istenem! Mirt hagytl el engemet?” – s egy artikultlan kiltssal hal meg (Mk 15,37). Ez a hall a maga rettenetvel! Valban Isten utols ellensge. gy jelli meg Pl apostol is a hallt: az utols ellensge (1Kor 15,26). Itt vlik lthatv a hatalmas szakadk: egyik oldalon a grg gondolkozs, a msikon pedig a zsid s keresztyn hit.12 Ms kifejezsekkel lve a Jelensek knyvnek szerzje szintn utols ellensgnek tekintette a hallt, amikor lerja, hogy vgl a tz tavba vettetik (Jel 20,14).
Mivel a hall Isten ellensge, elvlaszt minket Tle, attl, aki maga az let, s minden let teremtje. Jzus, aki teljesen egy Istennel, inkbb mint brki ms, sokkal rettentbbnek rezte a hallt, mint ms ember. Jzus sokkal intenzvebben rezte ezt az elhagyatottsgot, izolcit Istentl, ezt az egyetlen helyzetet, amelytl flnnk kell valban, pontosan azrt, mert olyannyira egy Istennel. Ezrt kilt Istenhez a zsoltrossal: „mirt hagytl el engemet?” Ebben a pillanatban Isten ellensgnek a kezben van: a hallban. Valban hlsak lehetnk az evanglistnak, hogy nem szptette az elbeszlst.
Hasonltsuk most ssze Szkratsz s Jzus hallt! Semmi sem mutatja jobban a radiklis klnbsget a halhatatlansg grg tana s a feltmadsba vetett keresztyn hit kztt, mint ez! Mivel Jzus valban keresztlment a hallon, annak minden rettenetvel, nemcsak testileg, de pontosan lelkileg is („n Istenem, n Istenem, mirt hagytl el engemet?”), ezrt lehet a keresztynek szmra, akik t megvltnak valljk, gyztes a Hall fltt, a sajt hallban – s kell is, hogy az legyen. Ott, ahol a hallt Isten ellensgnek tartjk, nem lehet „halhatatlansgrl” beszlni valsgos Krisztus-esemny nlkl, dvtrtnet nlkl, amelynek kzepe s vge a hall feletti gyzelem. Ezt Jzus nem vgezhette gy el, hogy kzben egyszeren tovbb lt mint halhatatlan llek, teht anlkl, hogy lnyegben meghalt volna. Nem: nem gyzhette le a Hallt, csak gy, hogy valban meghalt, tadta magt a Hall birodalmnak, az let nagy megsemmistjnek, a nem-ltnek, az Istentl val elhagyatottsgnak. Aki a Hallt akarja legyzni, annak meg kell halnia; mg egyszer: valban vge kell, hogy szakadjon annak lete, s nemcsak egyszeren halhatatlan llekknt kell tovbb lnie. Ezrt nem szptette Mrk, aki Jzust gyakran brzolja Isten fiaknt, abban, ami szrny, teljesen emberi Jzus hallban.
Ha pedig az let szrmazik ebbl a hallbl, gy Jzus j teremtsre van szksg, aki nemcsak az emberisg egy rszt, de minden embert letre hv, mindent, amit Isten teremtett s a hallt lerombolt. Szkratsz s Platn szerint semmilyen teremtsre nincs szksg: A test rossz, s nem kell tovbb lnie. Az a rsznk pedig, amelynek tovbb kell lnie, a llek, s ez nem hal meg. Ha a feltmadsba vetett keresztyn hitet meg akarjuk rteni, akkor teljesen el kell vonatkoztatnunk a grg elkpzelstl, amely szerint az anyag, a test rossz, mlt az elpusztulsra, s gy a test halla egyltaln nem az igazi let pusztulst jelenti. A keresztyn s zsid gondolkozsban a test halla is az Isten teremtette let elpuszttst jelenti: nincs klnbsg. Testnk lete is igazi let. A hall minden Isten teremtette let elpuszttsa. ppen ezrt nem a test, hanem a hall az, amit a fltmadsnak le kell gyznie.
Csak ha megismerjk a hall rettenett az els keresztynekkel egytt, csak ha komolyan vesszk a hallt, akkor tudjuk megrteni az skeresztyn egyhz ujjongst hsvtkor. Megrthetjk teht azt is, hogy az jszvetsg egsz lett s gondolkozst a feltmadsba vetett hit uralta. A llek halhatatlansgnak hite nem egy mindent tforml esemnybe vetett hit. A llek halhatatlansga nem ms, mint negatv llts: a llek nem hal meg, egyszeren tovbb l. A feltmads viszont pozitv kijelents: a valban meghalt ember teljes egszt hvja letre Isten j teremtse. Valami soha nem hallott dolog trtnik. A teremts csodja ez! Mert valami ezeltt is trtnt, ami borzalmas dolog: egy Isten ltal teremtett let pusztult el.
A Biblia szerint a hall nem szp; a Jzus sem. A hall valban olyan, amilyennek ltszik: csontvz, a bomls szaga. Jzus halla pedig olyan csnya, mint amilyennek a nagy Grnewald brzolta a kzpkorban. S pontosan ezrt tudta ugyanez a fest kzvetlen emellett a nagy gyzelmet, Krisztus fltmadst sszehasonlthatatlan szpsggel brzolni: Krisztust, j testet ltve, a feltmads testt. Aki szp hallt festett, az nem tud szp fltmadst festeni. Aki nem rtette meg a hall rettenett, az nem tudja rtkelni Pllal a gyzelmi himnuszt: „Elnyeletett a hall diadalra. Hall! Hol a te fullnkod? Pokol! Hol a te diadalmad?” (1Kor 15,54k).
|