„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:
Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16
Erm s pajzsom az R, benne bzik szvem. Zsoltr 28,7
… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti." Karl Barth
A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...
Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .
E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben, a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal
„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
1. OSCAR CULMANN A llek halhatatlansga vagy a holtak feltmadsa ?
Tegyk fel a krdst egy keresztyn embernek, protestnsnak vagy rmai katolikusnak, rtelmisginek vagy nem rtelmisginek: Mit tant az jszvetsg az egyn sorsrl a hall utn; kevs kivteltl eltekintve mindig ugyanazt a vlaszt fogjuk kapni: A llek halhatatlansgt. Pedig ez a vlemny – brmily elterjedt is legyen – az egyik legnagyobb flrerts a keresztynsg vonatkozsban. Nem segt, ha e tnyt elhallgatjuk, vagy nknyes magyarzatokkal elkendzzk, s a szvegen erszakot tesznk: sokkal inkbb nyltan kell errl beszlnnk. A hallrl s feltmadsrl szl elkpzels (amelyet a kvetkez lapokon kvnok kifejteni1) az dvtrtnetben gykerezik. Mivel ez a trtnet hatrozza meg, gy sszeegyeztethetetlen a llek halhatatlansgba vetett grg hittel. Ez az elkpzels ijeszt a modern gondolkods szmra, mgis az skeresztynek prdikcijnak alkot rszeknt mutatkozik meg; ezt pedig nem szabad elhagynunk vagy modernista magyarzat ltal kikerlnnk, klnben lnyegtl fosztjuk meg az jszvetsget.
Vajon tnyleg sszeegyeztethetetlen az skeresztyn feltmadshit a llek halhatatlansga grg kpzetvel? Vajon az jszvetsg, fknt Jnos evangliuma, nem azt tantja, hogy mr rk letnk van? S hogy a hall nem ms az jszvetsgben, mint az „utols ellensg”? Vajon valban olyan szges ellenttben ll a feltmads-hit megfogalmazsa a grg elkpzelssel, amely a hallban is bartot lt? Vajon nem ezt rja Pl apostol: „Hall! Hol a te fullnkod?”
Ezt az ennyire elterjedt flrertst, hogy ti. az jszvetsg a llek halhatatlansgt tantja, tmogatni ltszik az a tny, hogy hsvt utn az els tantvnyok szilrd meggyzdse lett, hogy Krisztus testi fltmadsa ltal a hall elvesztette rettenett2, s hogy e pillanattl kezdve a Szentllek minden hvt jjszl az rk letre. Ebben az jszvetsgnek megfelel kifejezsben azonban al kell hznunk a „hsvt utn” kifejezst, s ez mutatja, hogy milyen r van mgis az skeresztyn s a grg felfogs kztt. Az skeresztyn gylekezet az dvtrtnet ltal volt vezetve, s minden, amit llt a hallrl s az rk letrl, teljessggel fgg egy valsgos tnybe, valsgos idben lejtszdott esemnyekbe vetett hittl. S itt klnbzik relisan a grg gondolkodstl. Ahogy mr a Christus und die Zeit cm knyvemben* megprbltam bemutatni, e flfogs az skeresztyn hit lnyeghez tartozik, ezrt nem szabad fladnunk, vagy modernista rtelmezssel megvltoztatnunk azt.3
Az jszvetsgben a hall s az rk let Krisztus trtnethez van ktve. Vilgos teht, hogy az skeresztynek szmra a llek nmagban nem halhatatlan, hanem csak Jzus Krisztus, „az elaludtak zsengje” fltmadsa s a bel vetett hit ltal lesz azz. gy vilgos az is, hogy a hall nmagban nem „bart”, hanem csak Jzus Krisztus fltte nyert diadalma hallban s testi fltmadsban fosztja meg a hallt „fullnkjtl”, hatalmtl. Vgl vilgos, hogy a llek mr megtrtnt fltmadsa mg nem a teljessg llapota: mg sokig kell vrnunk, mert testnk mg nem tmadt fl; ez csak az idk vgn fog megtrtnni.
Hibs dolog teht a Jnos evangliumban a llek halhatatlansgnak grg tantsa fel val hajlst ltnunk, mert Jnos evangliuma is Krisztus trtnethez kti az rk letet.4 Bizonyos, hogy Krisztus trtnetnek hangslyozsa az jszvetsg klnbz knyvein bell klnbzkppen trtnik. Mgis minden tants alapja kzs, s ez az dvtrtnet.5 Igaz, el kell ismernnk a grg befolyst a szlet keresztynsgre nzve, kezdettl fogva6, de mg a grg kpzetek az dvtrtnet ltalnos szempontjnak vannak alvetve, addig nem beszlhetnk hellenizldsrl.7 Ez csak ksbb fog elkezddni.
A hall bibliai flfogsa teht az dvtrtneten alapul, s ezrt teljesen meg kell klnbztetnnk a grg felfogstl. Semmi sem mutatja ezt jobban, mint Szkratsz hallnak szembelltsa a Jzusval, amelyet – persze egszen ms szndkkal – a keresztynek ellensgei mr az korban megtettek.8
Szabolcska Mihly Uram, maradj velnk!
Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?
…tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!
dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!
Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
A tbbivel megbirkzom magam.
Akkor a tbbi nem is rdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
mg magnyom kivltsga se kell,
sorsot cserlek, brhol, brkivel,
ha jkedvembl, nknt tehetem;
s flszabadt jra a fegyelem,
ha rtelmt tudom s vllalom,
s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdd s folytatd bolond
kaland, mi egyszer vget r ugyan –
ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.
A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt.
A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal Oldal tetejre