„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:
Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16
Erm s pajzsom az R, benne bzik szvem. Zsoltr 28,7
… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti." Karl Barth
A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...
Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .
E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben, a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal
„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
2. Dr Bustya Dezs TEMETSI BESZDEK II. jszvetsgi textusok 1 - 97 .
Gy.T.!
Minden kopors az lknek, - s nem az abban fekv portestnek - szl zenet. Isten szl, tant bennnket a gyszeset ltal. Mire tant? Arra, hogy hogyan lehet elkerlni a hallt? Nem! A bn zsoldja a hall, s mivel mindnyjan bnsk vagyunk, mindnyjunknak meg kell halnunk. Msra tant az R. Arra, hogy hogyan szabadulhatunk meg a halltl. Hogyan juthatunk el az rk letre. Itt, a fldi letben dl el rkkval sorsunk, ezrt dnt, hogy hogyan lnk e fldi ltben, hogy utna az rkletre jussunk. errl hallgassuk Istennek hozznk szl zenett e ravatal mellett.
I.
„Ne tvelyegjetek…”, gy kezddik ignk. Azt jelenti ez a felhvs, hogy maradjatok meg az egyenes ton, amelyen Isten kegyelme elindtott benneteket. „Isten nem csfoltatik meg”. Azaz: megfizet mindenkinek. A jt cselekvknek rk lettel, a gonoszt cselekvknek rk halllal. Hogy az apostol ezt megvilgtsa kt dologrl veszi a hasonlatot: a vetmagrl s a szntfldrl, amely a magot befogadja s gymlcszteti. „Mert amit vet az ember, azt aratndja is…” Olyan igazsg ez, amelyet mindannyian ismernk. Az elvetett rpa csak rpt teremhet, a bza pedig bzt. Nincs olyan, hogy az ember egyflt vessen, s a szntfld msflt teremjen. A szeretet magvetse szeretete gymlcszik, a gyllet pedig gylletet. A Szentrs sok pldval igazolja, hogy ez gy van s nem msknt.
Lt jl rezte magt a gazdag, de szentsgtelen Sodomban. Amikor annak tlete elkvetkezett, Lt megmeneklt ugyan a pusztulstl, de mindene odaveszett. Jkb ugyan elvette zsau ell ravaszsggal az ldst, de tbb nem volt maradsa otthon; meneklnie kellett btyjnak bosszja ell. Ruben megszabadult parznasga azonnali bntetstl, de elsszlttsgt elvesztette. Dvid kirly Uris meggyilkoltatsa s felesgnek elvtele utn - bnbnatra - bnbocsnatot nyer ugyan, de csaldjbl ngyannyian pusztulnak el fegyver ltal…Ezek a pldk mind azt mutatjk, milyen nagy a felelssgnk. Minden cselekedtnk magvets. Mit vetnk? Mert minden szavunkkal, cselekedetnkkel magvetst vgznk, aminek aratst be is kell takartanunk. A j mag letet, a gonosz pedig pusztulst s hallt terem!
II.
A szent lecke gy folytatdik: „Mert aki vet az testnek, a testbl arat veszedelmet; aki pedig vet a lleknek, a llekbl arat rk letet.” me, nemcsak a mag lehet klnbz, de a szntfld is. a j mag sem terem a rossz fldben. Lehet vetni a testnek, s lehet vetni a lleknek. A testnek vet az, akinek csak a testre van gondja (rm, lvezetek, knyelem, mmor: ez mind a test vetse). A Stn rl az ilyen magvetsnek. De van egy msik magvets is; ez pedig nem ms, mint Isten keresse, a felebart szeretse, msok szolglata; ez a llek vetse. Ennek rlnek az angyalok az gben. Az ilyen magvet boldog ember, mert munkja utn rk letet arat.
III.
G.J. koporsja krl llunk. Isten 79 esztendt adott neki e vilgon, lehetsgknt a magvetsre. De Isten maga is munklkodott az szvben, lete alaktsban. Isten is vetetette testvrnknek a szvbe a mennyei magot, az igt, hogy az gymlcst teremjen benne.
Korai rvasg, munka, nehz, kzdelmes letsors jellemezte Testvrnk lett. Mindez Isten akaratbl volt gy; Urunk ekje elksztette az szve talajt arra, hogy igjt befogadja. Krisztus Urunk pedig rtette is meghalt a kereszten, bneinek bocsnatra. Neki is felajnlotta testnek s vrnek szent jegyeit, hogy ezek ltal az rk letre tpllja. Ha dvssgesen lt Istennek felknlt drga ajndkaival: rk lete van. Gyszol Szerettei: ez szolgljon nektek vigasztalsul. Sajt sorsunkra nzve pedig Isten igje indtson bennnket fokozottabban a szeretet magvetsre: Ne tvelyegjnk, mert Isten nem hagyja magt megcsfoltatni. Vessnk a lleknek, hogy a llekbl egykor mi is rk letet arathassunk.
men.
Szabolcska Mihly Uram, maradj velnk!
Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?
…tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!
dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!
Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
A tbbivel megbirkzom magam.
Akkor a tbbi nem is rdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
mg magnyom kivltsga se kell,
sorsot cserlek, brhol, brkivel,
ha jkedvembl, nknt tehetem;
s flszabadt jra a fegyelem,
ha rtelmt tudom s vllalom,
s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdd s folytatd bolond
kaland, mi egyszer vget r ugyan –
ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.
A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt.
A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal Oldal tetejre