„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:
Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16
Erm s pajzsom az R, benne bzik szvem. Zsoltr 28,7
… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti." Karl Barth
A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...
Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .
E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben, a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal
„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
2. Dr Bustya Dezs TEMETSI BESZDEK II. jszvetsgi textusok 1 - 97 .
Kopors mellett llva , szemkzt a halllal, mindig kifosztottnak rezzk magunkat. gy rezzk, hogy ez a legnagyobb ellensg alattomban renk trt s kirabolt bennnket. Utna fj r maradt a szvnkben s az letnkben. Szmvetst vgznk: mi maradt ht meg az elveszettnek ltsz letbl: Lehet ezt a szmbavtelt nmagunkban - s lehet Istennel vgezni.
Ha mi magunk vesszk szmba: mi marad meg neknk egy kzdelmekkel, gondokkal, szenvedsekkel teli fldi let utn, szomor eredmnyre jutunk. Mi maradt meg egy 79 ves lettbl, a kicsiny, de boldog csaldi krbl, amelybl drga szerettetek e fldi let vndortjra elindult? Hov lettek a szeretszv szlk; merre az egyetlen testvr? Rszben odat, az rkkvalsgban, rszben messzire sodortatva itt e fldn! Hov lett a boldog csaldi kzssg, amely a gondvisel Isten drga ajndka volt Szerettetek szmra? A hsges hitves: kt esztendeje immr oda, ahov most trsa kveti t. Kt drga gyermeket nevelhetett, egy fit, aki testbl-lelkbl fakadt, s egy flrvt, egy lenyt, akit ugyanazon desapai szeretettel szeretett. A fi t esztendvel ezeltt messzi idegenbe tvozott; rks sajg sebet hagyva a szlk szvben… Hol van a hrom unoka, meg a hrom ddunoka, a csaldfa drga gai, rgyei? Messzire szakadtak, sztszledtek a nagyvilgban. gy is tekinthetjk ezt a koporsba zrt letet, mint gymlcseitl megfosztott ft, mint egy megszedett letet!
Ez azonban csak az emberi szmbavtel eredmnye. Ha magasabb szempont szerint vizsgldunk, szre kell vennnk, hogy egyetlen let sem mlik el nyomtalanul. Csillagvizsglk mindennapos tapasztalata, hogy ha a teleszkp al este kitesznek egy fnyrzkeny filmet, reggelre ott ltjk azon a csillagok megtett tjt. gy marad nyoma minden emberi lettnak is ezen a fldn…
Sz.I. testvrnk letbl megmarad sok drga emlk a Ti szvetekben, Gyszol Szerettei! Megmarad az az 53 ves plya, amelyet szeretett hitvestrsval jrt meg, az abban meglt hsg, gondoskods s szeretet. Megmarad egy munks, szorgalmas let, kvetend pldul Szmotokra. Megmarad a szenvedsek emlke, a hadit a II. vilghborban, a fogsg; Isten megrz kegyelme, amellyel hazavezrelte vihez, megmarad a kzleti szolglat emlke, amellyel megbztk s amit tisztessggel hordozott. s megmarad bketrse, az utols prbltats nehz heteiben, hnapaiban; megmarad a bcszs emlke, amellyel mellette lv szeretteitl: lenytl s vejtl elksznt, miutn az rvacsorba Krisztus megbocst kegyelmt megtapasztalva elkszlt a hazatrsre… Mennyi minden marad a kegyelettel emlkezk szvben ebbl a kzel nyolc vtizedes gazdag lettbl!
Isten igje azonban magasabb szempontra mutat: ”Most azrt megmarad a hit, remny, szeretet, e hrom, ezek kztt pedig legnagyobb a szeretet.” Hrom drga isteni ajndk, amely vgigksr minket az leten.
Els a hit. Hisszk, hogy nem vletleneke, nem a „sors szeszlye” igazgatja letnket, hanem Istennk teremt s gondvisel szeretete. Akik t szeretik, azoknak minden javukra van, azok megtapasztaljk, hogy minden az atyai tancsbl s akaratbl jn. A mosoly is, a knny is, az rm is, a bnat is. minden s mindenki a mi Gazdnk szeretetnek az ajndka. Az R kegyelme flajnlotta ezt a hitet Sz. I.-nak is. Ha elfogadta, gy igazn boldog lehetett a fldi lete, s a hitnek az tjn most az rk boldogsgba rkezett haza.
Msodszor: megmarad a remnysg. Itt, az elmls, bn s hall uralta vilgban egy nagy remnysg tart bennnket. Annak a remnye, hogy Jzus Krisztus rettnk elszenvedett kereszthalla megfizette a megfizethetetlen tartozst; szmunkra is megszerezte a bnbocsnatot s az rk letet. Ennek az rkletnek boldog kezdett mr most megrezhetjk szvnkben s ez ad igazi boldogsgot mr ebben a fldi letben is.
Harmadszor: megmarad a szeretet. Az a szeretet, amellyel ti szeretttek Sz.I-t, - s az a szeretet, amellyel szeretett titeket. s az ige szerint a hrom isteni ajndk kztt ez a legnagyobb. A hit egykor majd ltss vlik, a remnysg beteljesedik s gy megresedik, de a szeretet megmarad az rkkvalsgig. s tl azon a szereteten, amellyel mi szeretjk egymst, megmarad, velnk marad, mienk lesz mindrkre a mennyei Atynknak, Istennknek megtart szeretete!
Ebbe a megrz, megtart, rkkval szeretetbe ajnljuk az immr hazarkezett Sz. I. at is. Urunk kegyelmbe, bnbocst szeretetbe vetett hittel bcsznak tle a tvolban s kzelben l szerettei: fia, menye s csaldtagjaik a messzi tvolban; itt l lnya s veje, akik hosszas betegsgben poltk, a hrom szeretett unoka s a hrom ddunoka; valamint minden kzeli s tvolabbi rokon, jbart, volt munkatrs, jszomszd. Maradjon meg a ti szvetekben is, Gyszol Szerettei, a hit, a remny s a szeretet hrmas ajndka, amely ltal Isten sszekt tieteket - tl a koporsn, sron, enyszeten - azzal az rk dvssggel, ahol Krisztus Urunk sokaknak helyet ksztett az kereszten kiontott drga vrvel szerzett rk orszgban.
men.
Szabolcska Mihly Uram, maradj velnk!
Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?
…tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!
dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!
Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
A tbbivel megbirkzom magam.
Akkor a tbbi nem is rdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
mg magnyom kivltsga se kell,
sorsot cserlek, brhol, brkivel,
ha jkedvembl, nknt tehetem;
s flszabadt jra a fegyelem,
ha rtelmt tudom s vllalom,
s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdd s folytatd bolond
kaland, mi egyszer vget r ugyan –
ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.
A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt.
A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal Oldal tetejre